Terug
Gepubliceerd op 14/12/2021

2021_2019_00007 - Jeugdraad - agenda - verslag - Kennisneming

Jeugdraad
ma 06/12/2021 - 19:30 Microsoft Teams meeting
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jurgen Callaerts; Ben Switsers; Jeroen Verboven; Jenna Michiels; Sarah Van Boxem; Lorien Dom; Kenneth Hodonou; Ward Maquoi; Gitte Van Espen; Emiel Zwitsers; Jaro Michiels; Eva Switsers; Simon DeClerck; Lars VanHee; Sara Moens; Britt Ceulemans; Wendy Van Loenhout

Afwezig

Iris Van Mieghem; Ruth Smets; Hannah Erpels; Sara Molkens; Loes De Maeyer; Lauren Stoffels; Alicia Cannaerts; Naomi Laats; Tim Peeters; Keanu Pinson; Michiel Gestels; Thomas Geens; Yarfae Sarroukh; Omar Taibi; Xander Deliever; Nele VanCamp; Endalech Verbruggen; Rienske Marckx; Ellen Verhavert; Ian Moyson

Secretaris

Wendy Van Loenhout
2021_2019_00007 - Jeugdraad - agenda - verslag - Kennisneming 2021_2019_00007 - Jeugdraad - agenda - verslag - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

De agenda van de adviesraad bevat volgende punten: 

*Overlopen verslag jeugdraad 8.11

*EagleBe 

*Meerjarenplan

*Corona stand van zaken

*Varia

Argumentatie

De voorzitter en leden kunnen agendaputen aanbrengen. Bij voorkeur 7 dagen vooraf via mail aan de secretaris van de adviesraad.

 

Besluit

De jeugdraad beslist:

Artikel 1

VERSLAG JEUGDRAAD 6/12/2021


Opvolging verslag 8.11.2021 

  • Dag van de Jeugdbeweging blijft definitief behouden op 1 locatie in Reet. Eventueel meer promotie maken via andere kanalen zodat zeker alle leden op de hoogte zijn.
  • Suggesties voor invulling vormingsactiviteit vanuit Gidsen Rumst: EHBO, wondverzorging (bv. brandwonden)
  • Versleten fietsenstalling bij Scouts is ondertussen gedeeltelijk weggehaald. Wendy vraagt aan de technische dienst om ook het andere stuk weg te halen. De boom voor het lokaal wordt door de groendienst gesnoeid voorjaar 2022. Scouts mailt nog een foto met aantekening van de boom en takken naar jeugd@rumst.be zodat zeker de juiste bomen en takken gesnoeid worden.  
  • Probleem met vuilbakken en vuilnisophaling is doorgegeven aan de milieudienst. Zij nemen dit verder op. Van zodra hier nieuws over is, koppelt Wendy terug.
  • De boiler van Chiro Aurora is definitief kapot. Wendy geeft nog in de volgende weken door of er nog subsidiebudget beschikbaar is voor Chiro Aurora en of hier beroep op gedaan kan worden.

 

 EagleBe 

  • Sinds 2 maanden werkt de gemeente Rumst met het EagleBe platform om evenementen aan te vragen.
  • Voor het aanvragen van grote evenementen +800 pers. moet de aanvraag ten laatste 90 dagen voor aanvang ingediend worden. Voor kleinere activiteiten ten laatste 30 dagen voor aanvang. De bedoeling van het platform is om alle informatie op 1 plek te verzamelen en van daaruit te dispatchen naar de verschillende diensten (politie, brandweer, …) zodat slechts 1 aanvraag moet ingediend worden. De knop voor de aanvraag vind je op volgende link https://www.rumst.be/evenement. In bijlage de presentatie met beknopte handleiding die tijdens de vergadering overlopen werd.
  • De eerste ervaringen vanuit de jeugdbewegingen zijn dat het platform heel duidelijk is maar wel omslachtig omdat je heel veel informatie moet invullen.
  • Het voordeel volgens Wendy is dat, indien je de aanvraag 1 x hebt ingevuld, de informatie bewaard wordt. M.a.w. voor een volgende editie kan je starten op basis van je vorige aanvraag. Ook moeten er geen aparte aanvragen meer gestuurd worden naar politie, brandweer, etc.
  • Daarenboven wordt de aanvraag ook nog gevalideerd door de dienst Vrije Tijd zodat eventuele onduidelijkheden nog besproken kunnen worden en teruggekoppeld naar de betrokken vereniging.
  • Eventuele aanpassingen dienen steeds zo snel mogelijk gemeld te worden, mits het dossier mogelijk al vertrokken is naar de betrokken diensten.
  • Van zodra de aanvraag is goedgekeurd vind je ook een knop voor aanvraag van materialen in een bevestigingsmail. Ook hier is het erg belangrijk deze tijdig aan te vragen mits onze technische hiervoor een planning opmaakt. Hier vragen wij om uiterlijk 3 weken op voorhand materialen aan te vragen. Van zodra de planning is opgemaakt, kunnen er geen wijzigingen meer aangevraagd worden. De aanvraag doe je best zo vroeg mogelijk om zeker te zijn dat het materiaal nog voorradig is.

  

Meerjarenplan 

  • De documenten i.v.m. het meerjarenplan werden zondag 5/12 doorgestuurd. Er zijn 3 documenten bezorgd : een power point met een overzicht van de aanpassingen, een pdf – dit is het officiële document dat naar de GR gaat - en een excel-document met investeringstabel. Dit laatste is het meest leesbare en geeft een financieel overzicht van alle investeringen die de gemeente in projecten voorziet (bovenop uitgaven personeel, elektriciteit,…). 
  • Jurgen Callaerts overloopt in de investeringstabel de meest interessante posten voor jeugd en vrije tijd:
    • Wegens meevallende inkomsten is de voorziene investering voor jeugdzaken op een aantal vlakken verhoogd.
    • Voor het jaar 2020-2025 zal 100K geïnvesteerd worden in nieuwe speeltoestellen op de speeltuinen (dit is een verhoging van het oorspronkelijk voorzien budget met 25K). Na een audit heeft de gemeente besloten om een heel aantal speeltuigen te vervangen en moderniseren. Een overzicht van de te vervangen speeltoestellen en bijhorende budgetten werd tijdens de vorige jeugdraad overlopen.
    • Het skatepark aan de 3 rivieren waarvoor een budget voorzien werd van 50K moet geschrapt worden in het huidig meerjarenplan. De reden hiervoor is dat de timing van de uitbouw van het skatepark samenhangt met de bouw van het museum mits deze naast elkaar ingepland werden. De oplevering van het museum is volgens de laatste planning voorzien eind 2025 wat maakt dat het skatepark niet voor 2026 kan opgezet worden.
    • Chiro Jerubo Terhagen moet verhuizen uit het Dorpshuis. Omdat zij geen steun hebben van een vzw of parochiale werking zal de gemeente investeren in een nieuw lokaal voor hen: de gemeente voorziet grond + casco bouw waarbij elektriciteit en afvoer zal gelegd worden tot binnen. De verdere inrichting en afwerking moeten zij zelf bekostigen. De bedoeling is om tegen zomer volgend jaar te verhuizen. Voor de bouw van het casco lokaal van Chiro Jerubo voorziet de gemeente een investering.
    • Er zullen ook oude fiets- en wandelpaden worden blootgelegd die mogelijk interessant kunnen zijn voor de jeugdbewegingen als staproute. 
    • De kerk van Terhagen wordt omgebouwd tot een gemeenschapscentrum waar verenigingen gebruik van kunnen maken.
    • Meer details zijn terug te vinden in de reeds doorgestuurde investeringstabel.
  • De jeugdraad is unaniem akkoord en formuleert bij deze een positief advies voor het voorgestelde meerjarenplan.

  

Corona stand van zaken  

  • De gemeente Rumst volgt de huidige federale maatregelen. Voor alle nieuwste regelgeving kan men steeds terecht op volgende link :  https://ambrassade.be/nl/jeugdwerk-regels
  • Indien er dringende vragen zijn i.v.m. corona mag je die steeds rechtstreeks via mail sturen naar Jurgen Callaerts jurgen.callaerts@rumst.be of een berichtje in de WhatsApp groep van de jeugdraad plaatsen. Jurgen zal ook toegevoegd worden aan de WhatsApp groep van de jeugdraad.
  • Belangrijkste regels : Vanaf zaterdag 4/12 geldt het volgende voor jeugdactiviteiten (al minstens tot 20/12): 
  • Activiteiten buiten kunnen doorgaan en dragen de voorkeur. Vermijd activiteiten met intens fysiek contact. 
  • Sportactiviteiten kunnen doorgaan binnen. Andere georganiseerde activiteiten niet. Denk dan zeker aan voldoende ventilatie en extra verluchting. 
  • Voor kinderen en jongeren in maatschappelijk kwetsbare situaties hen blijven binnenactiviteiten mogelijk, onder strenge regels. Geprofessionaliseerde organisaties met kwetsbare groepen, meer bepaald werkingen met kwetsbare kinderen en jongeren en organisaties die werken met kinderen en jongeren met een handicap, dienen vanaf 4 december 2021 strikte protocollen te volgen voor binnenactiviteiten.
  • Evenementen kunnen binnen, met max. 200 personen, mits CST, mondmasker en neerzitten.
  • Evenementen binnen met meer dan 200 personen, zijn verboden. Evenementen buiten kunnen volgens de geldende maatregelen van ‘crowd control’, we verwijzen naar ikorganiseer.be. 
  • Meerdaagse activiteiten met overnachting zijn verboden (sinds 27 november 2021).
  • Mondmaskers zijn verplicht vanaf 6 jaar op alle plekken waar dat voorheen gold voor kinderen vanaf 10 jaar. Buiten zijn mondmaskers niet verplicht, tenzij je op een publieke plaats bent waar dat verplicht is. Binnen hangt het af van de aard van de activiteit. 
  • De aanbeveling om contacten te beperken blijft behouden, maar er wordt geen concreet aantal aan gekoppeld. 
  • Stille studeerplekken inrichten zijn nog steeds mogelijk. Ondertussen werd er op 8/12 ook een update gepubliceerd i.v.m. de te volgen maatregelen hieromtrent. Alle info hierover kan je terugvinden op volgende link: https://bataljong.be/corona#studeerplekken
  • Fysiek vergaderen in het jeugdlokaal is een binnen-activiteit dus ipso facto verboden. Stille studeerplekken worden georganiseerd voor die studenten die thuis niet kunnen studeren en om niet alle studenten het openbaar vervoer naar de hogeschool of universiteit te laten nemen. Het is een alternatief op studeren in de bibliotheek van hun onderwijsinstelling. Voor het vergaderen in jeugdlokalen zijn er alternatieven, namelijk online of buiten vergaderen. Het gaat inderdaad over dezelfde lokalen, maar de doelstelling van de activiteit is verschillend. Enkel indien zo’n alternatief ontoereikend is en de context van de vergadering vereist een fysieke samenkomst, kan het lokaal bestuur akkoord gaan met zo’n “binnenvergadering”. Uiteraard blijven de algemene hygiënemaatregelen wel van toepassing (afstand, mondmasker, ventilatie)
  • Stel jezelf steeds de vraag of het nog nuttig en leuk is om bepaalde activiteiten te organiseren in het kader van alle te nemen maatregelen.
  • Indien er scholen gesloten worden omwille van corona, stellen wij de jeugdverenigingen uit de getroffen regio daar ook van op de hoogte. In principe mag je activiteiten blijven organiseren, maar  overweeg zeker of het misschien beter is om een week over te slaan in dit geval, zeker indien vele leden uit de groep school lopen op de betrokken school. Kinderen die in quarantaine zitten mogen ook niet naar de jeugdbeweging komen.

 

Varia 

  • Opmerkingen :
    • Scouts Rumst : 
      • Kan de gemeente voorzien in CO2-meters voor Scoutslokalen? Nee, de gemeente voorziet dat wel in eigen lokalen van de gemeente die gehuurd worden maar voor lokalen van verenigingen moet dat zelf aangekocht worden.
    • Gidsen Rumst
      • Geen opmerkingen
    • Chiro Aurora
      • Geen opmerkingen
    • Scouts reet:
      • Geen opmerkingen
    • KLJ Reet
      • Kunnen er terug sneltesten ter beschikking gesteld worden voor toekomstige kampen zoals vorige zomer? Moet mogelijk zijn in het kader van een toekomstige exit-strategie, Jurgen en Wendy bekijken dit en koppelen terug.
    • KLJ Vosberg
      • Geen opmerkingen
    • Chiro Jerubo
      • Online kerstkaarten te koop! 
  • Datum volgende zitting: maandag 21 februari 19u30, locatie i.f.v. de dan geldende maatregelen.