Terug
Gepubliceerd op 20/11/2024

2021_2019_00004 - Milieuraad - agenda - verslag - Kennisneming

Milieuraad
di 28/09/2021 - 20:00 Trefcentrum Oud gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Geert Van der Auwera; Winfried Vangramberen; Maarten Wielandts; Andrea Michiels; Freddy Van Kets; Liliane Baeten; Annick De Weerdt; Diane Masson; Patrick Smits; Guido Selleslags@telenet.be; Jan Nagels; Kris Van Bulck; Ingrid Van Cauter; Fried Happaerts

Afwezig

Karel Verherstraeten; Marc Verschueren; Conny Craut; Danielle Van Santvoort; Luc Cassan; Siebe Dom; Fons Mariën; Piet De Kelder; Bart Dom; Marc Verbruggen; Daniël Vanherberghen

Verontschuldigd

Guido Vermeiren; Peter Bartels; Etienne Van Hoof; Diane Nauwelaers; Rita Claes

Secretaris

Fried Happaerts
2021_2019_00004 - Milieuraad - agenda - verslag - Kennisneming 2021_2019_00004 - Milieuraad - agenda - verslag - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

De vergadering gaat fysiek door om 20:00 in het trefcentrum oud gemeentehuis, Laarstraat 21 te Rumst (Reet- Naast brooikensplein). We vragen om ook een mondmasker mee te nemen, om mogelijk te gebruiken als afstand <1,5m.


De agenda van de adviesraad bevat volgende punten: 

bespreking startnota RUP Stuyvenberg

        De startnota, procesnota en het mobiliteitsonderzoek vind je op de gemeentelijke website: https://www.rumst.be/product/4230/ruimtelijk-uitvoeringsplan-stuyvenberg

  • bespreking resultaten onderzoek project-MER N171

        info hierover vind je op de website van AWV: https://wegenenverkeer.be/werken/doortrekking-n171-rumst-tussen-n177-en-eikenstraat


Argumentatie

De voorzitter en leden kunnen agendaputen aanbrengen. Bij voorkeur 7 dagen vooraf via mail aan de secretaris van de adviesraad.

 

Besluit

De milieuraad beslist:

Artikel 1

Verslag

De voorzitter heet de aanwezigen welkom. Het is de eerste fysieke milieuraad sinds de corona-epidemie; Het doet deugd om mekaar nog eens te ontmoeten.

Er zijn2 agendapunten te bespreken:

  • startnota van RUP Stuyvenberg
  • toelichting voorstellingspresentatie project-MER N171

Nadien zijn er nog enkele korte opvolgingspunten.


Bespreking en advies Startnota RUP Stuyvenberg

Schepen voor omgeving Geert Van der Auwera geeft een toelichting over de startnota die door IGEAN werd opgemaakt voor het RUP Stuyvenberg.  De startnota is het begin van het planproces voor de realisatie van een RUP. Er worden nu nog geen definitieve beslissingen genomen. In de startnota vind je alle inhoudelijke informatie over het planproces. De startnota geeft aan over welk gebied het gaat en wat de doelstellingen en intenties zijn. Deze startnota ligt momenteel in openbaar onderzoek die loopt tot 30/9.

De inhoud van de startnota wordt toegelicht aan de hand van een presentatie (in bijlage).

Vragen en opmerkingen:

Men geeft aan dat de aanwezigheid van een bedrijvenzone zo dicht bij de woonzone onvermijdelijk een risico is op hinder voor de omwonenden en vraagt of het niet mogelijk is om de bedrijvenzone volledig om te vormen naar een andere bestemming.

Schepen Van der Auwera deelt mee dat de gemeente  tijdens de procedure van de herziening van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan te horen heeft gekregen dat het volledig opheffen van de bedrijvenzone niet mogelijk is. De beperkte omvorming tot woonzone was al niet eenvoudig. De gemeente kan wel in een RUP maatregelen nemen om het risico op hinder te verminderen door bv het voorzien van een robuuste bufferzone.

Men pleit voor een voldoende grote buffer. Volgens de omzendbrief betreffende de inrichting van gewestplannen geldt volgende:

 Rondom de industriezones en ambachtelijke zones dient (op de aldus aangeduide zone) een bufferstrook aangelegd te worden waarvoor als breedte volgende cijfers als richtinggevend kunnen worden vooropgesteld :
  15 m voor ambachtelijke bedrijven;
  25 m voor milieubelastende bedrijven;
  50 m voor vervuilende industrie.
  Wanneer zij palen aan woongebieden moeten deze breedten vergroot en zelfs verdubbeld worden.  

Dit kan opgenomen worden in het RUP. Ook de specifieke aanleg van de bufferzone via bv een verhoogde berm kan opgelegd worden in het RUP.

Men vraagt of nieuwe bedrijven ook de verplichting tot aanleg van groenzones opgelegd kunnen krijgen.

De startnota voorziet dat 25% van de oppervlakte groenvoorzieningen moeten zijn. In de voorwaarden van het RUP kan verder bepaald worden hoe dit kan worden gerealiseerd (vb. via individuele verplichtingen per bedrijfsunit of via gezamenlijk groenaanleg).

Men vraagt of er voorwaarden kunnen opgelegd worden naar hernieuwbare energie

Ja dat is mogelijk - bv verplichting tot plaatsen van zonnepanelen op daken bij bouwaanvragen.

De startnota geeft aan dat hinderlijke bedrijven geweerd zullen worden  - Is de gewenste bedrijvigheid als gespecifieerd?

Nee dat moet nog verder bepaald worden.

Men geeft aan naast afvalverwerking en activiteiten die stofhinder kunnen veroorzaken ook bedrijven die veel verkeer aantrekken hinderlijk kunnen zijn voor de omgeving.

Men vraagt of er al duidelijkheid is hoe een verdere ontsluiting van de rotonde Hollebeekstraat richting E19 in de toekomst kan gebeuren?

Dit is momenteel nog niet duidelijk. Het onderzoek naar de toekomstige ontsluiting werd overgenomen door het Vlaams gewest gezien het bovenlokaal karakter van deze problematiek.

Men geeft aan dat het stukje groengebied aan de rotonde Hollebeekstraat een zeer interessant biotoop is voor wilde bijen. Bij inventarisaties werden er meerdere zeldzame soorten teruggevonden.

Men vraagt waarom  het deel van de KMO zone met het bedrijf ODTH niet mee opgenomen is in de contour van het RUP?

Schepen Van der Auwera licht toe dat dit ook bekeken werd, doch dat dit het dossier complexer maakte omdat dit bedrijf grenst aan de groenzone en het bedrijf vragen heeft over een mogelijke ontsluiting van dit bedrijf richting Hoge Meentochtstraat. Indien deze vraag zou meegenomen worden zou het RUP mogelijk een sterke  vertraging kunnen oplopen en gezien de tijdsdruk mbt de subsidies voor de industrieweg werd hier niet voor gekozen.

Het stuyvenbergbos valt buiten de scope van dit RUP.

Men geeft aan dat de firma ODTH momenteel een parking heeft in een deel van het bosgebied.

Men vraagt waarom het deel KMO-zone boven de nieuwe site van De Lijn niet kan worden meegenomen in de contour van het RUP. Hierdoor is er een veiligheid dat ook hier geen hinderlijke bedrijven kunnen komen en kan groenbuffering worden opgelegd.

Dit kan mee bekeken worden of dit mogelijk is.

De mobiliteitsstudie bij het RUP stelt voor het zwaar verkeer van E19 richting zone Catenbergstraat via de Doelhaagstraat te laten rijden. Dit zou betekenen dat er zeer vele vrachtwagens door een smalle woonstraat worden gestuurd (tot 120 voertuigen per uur). Men vraagt of dit realistisch is en of de leefbaarheid zo niet in het gedrang komt.

De effecten op het milieu van dit RUP zullen onderzocht worden in een MER-screeningsnota.

Men stelt vast dat er in de startnota geen interne wegenis werd opgenomen voor de nieuwe woonzone. Men vraagt hoe de toegang zal worden voorzien en om zeker geen wegenis in de bufferzone te voorzien. Op 3ha zijn 75 woningen voorzien.

Er loopt momenteel een omgevingsvergunningsaanvraag voor de terreinen van de Lijn in het noorden. De Lijn deed geen aanvraag tot stelplaats. Er wordt in een eerste fase enkel hersteldienst aangevraagd met 20 werkbruggen. Er moet nagegaan worden welk effect een vroege of late activiteit heeft op omwonende gezinnen. Naast de bufferzone tussen de KMO-zone en het woongedeelte is  er ook ruimte te voorzien voor een openbare weg met  voetpad en breed fietspad, riolering of gracht, parkeerplaats voor 120 auto's en parkeerplaats voor fietsen (nietjes) waarbij zo weinig als mogelijk wordt verhard. Het is ook wenselijk om oplaadpalen, openbaar groen, speeltuintje...ter voorzien.

Men vraagt om voldoende aandacht te hebben voor de waterhuishouding zodat de toekomstige woonzone geen problemen krijgt met afstromend water van de hoger gelegen bedrijvenzone.

Men haalt aan dat de plaats van de huidige woonzone een met puin opgevuld moerassig gebied is dat nadien gebetonneerd werd.

Advies

De milieuraad geeft volgend advies met betrekking tot de startnota van RUP Stuyvenberg:

  • er moet een voldoende brede en voldoende efficiënte buffer voorzien worden tussen de woongebieden en de KMO-zone. De milieuraad verwijst naar de bepalingen van de omzendbrief met richtlijnen inzake minimale bufferbreedten (15 m voor ambachtelijke bedrijven;  25 m voor milieubelastende bedrijven;   50 m voor vervuilende industrie.  Wanneer zij palen aan woongebieden moeten deze breedten vergroot en zelfs verdubbeld worden). Een verhoogde berm is een efficiënte manier om geluid en stofhinder te beperken.
  •  de milieuraad stelt voor om in de stedenbouwkundige bepalingen minimale groenaanleg te voorzien (per bedrijfsgebouw of gezamenlijk). De milieuraad is van oordeel dat het in de startnota voorziene 25% groenvoorziening een minimum is.
  • de milieuraad stelt voor in de stedenbouwkundige bepalingen de verplichting op te leggen voor het voorzien van hernieuwbare energie bij nieuwe bedrijfsgebouwen
  • de milieuraad adviseert om als ongewenste bedrijven die geweerd worden naast afvalverwerkingsbedrijven en bedrijven die stofhinder veroorzaken ook sterk verkeer generende bedrijfsactiviteiten op te nemen.
  • de milieuraad stelt voor om het stukje groengebied aan de rotonde Hollebeekstraat te bewaren als bijvriendelijk biotoop
  • de milieuraad stelt voor om de contour van het RUP uit te breiden met het deel van de KMO zone ten noorden van de terreinen van De Lijn zodat ook hier de vestiging van hinderlijke bedrijven kan geweerd worden
  • de milieuraad vraagt zich af of de keuze om momenteel reeds al het zwaar verkeer van E19 richting zone Catenbergstraat via de Doelhaagstraat en nieuwe industrieweg te laten rijden de leefbaarheid van deze straat niet in het gedrang brengt? 
  • de milieuraad stelt vast dat er in de startnota geen interne wegenis werd opgenomen ter ontsluiting van de woonzone en  om zeker geen wegenis in de bufferzone te voorzien.
  • de milieuraad vraagt om naast de bufferzone tussen de KMO-zone en het woongedeelte ook ruimte te voorzien voor een openbare weg met voetpad en breed fietspad, riolering of gracht, parkeerplaats voor 120 auto's en parkeerplaats voor fietsen (nietjes) waarbij zo weinig als mogelijk wordt verhard. Het is ook wenselijk om oplaadpalen, openbaar groen, speeltuintje...ter voorzien.
  • de milieuraad vraagt om voldoende aandacht te hebben voor de waterhuishouding zodat de toekomstige woonzone geen problemen krijgt met afstromend water van de hoger gelegen bedrijvenzone.


Bespreking resultaten onderzoek project-MER N171

Er werd een MER studie uitgevoerd waarbij de milieueffecten van 3 alternatieven en het nul alternatief werden vergeleken. De resultaten wan deze studie werden toegelicht in een presentatie die terug te vinden is op de website van AWV: https://wegenenverkeer.be/werken/doortrekking-n171-rumst-tussen-n177-en-eikenstraat/documenten

Bespreking:

In de toelichting komt met tot volgende conclusie:

- doorstromingsalternatief meest performant maar grootste ruimtelijke impact

- ontsluitingsalternatief heeft minst ruimtellijke impact maar is met minst perfermant

- basisalternatief ligt tussen die twee

Het feitelijk rapport is nog niet gepubliceerd - het is nog niet definitief goedgekeurd

Het is niet duidelijk op wat deze conclusies juist gebaseerd zijn. Dit zal moeten blijken uit de tekst wanneer deze definitief ter beschikking is.

Er is momenteel nog geen keuze gemaakt.