De agenda van de adviesraad bevat volgende punten:
- Rapportering conservatie- en onderzoekswerken Lazaruskapel
- Retributie ontlening materiaal verenigingen - aanpassing n.a.v. Diftar
- Straatnaam Van Cauwenbergh
- UiTPAS
- Keuze nieuwe ondervoorzitter cultuurraad
De voorzitter en leden kunnen agendapunten aanbrengen. Bij voorkeur 7 dagen vooraf via mail aan de secretaris van de adviesraad.
Verslag Algemene Vergadering Cultuurraad 2 september
1. Rapportering conservatie- en onderzoekswerken Lazaruskapel
Na een inspectie door Monumentenwacht werd in 2021 de binnenzijde van de Lazaruskapel en het aanpalend woonhuis aangepakt. Nancy Van Landeghem en Begga Vermaelen van Musa conservation en Katrien Van Den Bosch van Artecura lichten de werken en de onderzoeksresultaten toe.
Er werden conserverende handelingen aan de waardevolle laat-gotische muurschildering uit de 15de-16de eeuw ‘Laatste Oordeel’ uitgevoerd. Waar nodig werden barsten geïnjecteerd en werd de verflaag gefixeerd. Grootste problematiek is het vocht en zout in de muren. Een goede klimaatregeling is erg belangrijk om schommelingen in temperatuur en vochtigheid te vermijden.
Het schilderij ‘Portret van de kloosterlinge’ en alle beelden in de Lazaruskapel, onder meer een Lazarusbeeld en een leprozenbeeldje met relikwie, werden nagekeken, van stof ontdaan en waar nodig gefixeerd. Het paneelschilderij kan best verder van de muur gehangen worden. Het altaarblok en de houten vitrinekasten met daarin de beelden werden onderzocht.
2. Retributie ontlening materiaal verenigingen - aanpassing n.a.v. Diftar
Door de invoering van Diftar wordt de ontlening van afvalcontainers voor evenementen anders georganiseerd. Igean stelt aan de gemeente een aantal containers ter beschikking waarin restafval of GFT kan worden ingezameld op evenementen. In het huidig retributiereglement op de ontlening van gemeentelijk materiaal is de verwerking van het afval inbegrepen in de retributie. Dit wijzigt voor toekomstige evenementen: Igean zal de verwerking van het afval afzonderlijk aanrekenen aan de organisator van het evenement.
Toekomstige tarieven (na goedkeuring gemeenteraad):
- Ontlening GFT-container: 2 euro (nu: 2 euro)
- Ontlening RESTAFVAL-container 240 liter: 2 euro (nu: 10 euro)
- Ontlening RESTAVAL-container 1100 liter: 5 euro (nu: 50 euro)
- PMD-containers worden niet meer uitgeleend, maar vervangen door PMD-zakken (nu: 2 euro)
Vroeger was verwerking van het afval inbegrepen in de retributie, in toekomst omvat de retributie het gebruiksrecht van de containers, vervoer heen en terug en lediging, maar is het exclusief verwerking van het afval.
Om te vermijden dat containers na een evenement langer dan een week aan de stoep staan, worden ze door de gemeentelijke diensten vol mee terug genomen en wordt Igean gevraagd ze te ledigen op het GTC. Aan de hand van de unieke nummering van elke container wordt geregistreerd welke container op welk evenement werd gebruikt.
Van deze retributie zijn vrijgesteld: gemeentelijke adviesraden voor eigen organisaties, Rumstse scholen voor het inrichten van schoolactiviteiten en organisatoren van buurtfeesten of evenementen voor het goede doel.
De cultuurraad heeft geen opmerkingen en geeft positief advies over de aanpassing van het retributiereglement.
3. Straatnaam nieuwe verbindingsweg - Voorstel voor naamgeving
Van aan het rond punt in de Hollebeekstraat zal in de toekomst een nieuwe verbindingsweg aangelegd worden richting Doelhaagstraat, om het doorgaande vrachtverkeer uit het centrum van deelgemeente Rumst te houden.
Het college ontving een gemotiveerd voorstel voor de straatnaam van deze verbindingsweg. Voorstel is om de nieuwe verbindingsweg Louis Van Cauwenberghweg te noemen.
De toewijzing van een straatnaam aan Louis Van Cauwenbergh ongeveer 45 jaar na zijn overlijden is een postuum eerbetoon aan een ondernemer en volkse figuur, destijds bekend als 'Louis van' t veer' als veerman van Rumst naar Heindonk.
De gemeente Rumst organiseert een openbaar onderzoek van eind augustus tot eind september en vraagt advies aan de cultuurraad over dit voorstel. De cultuurraad geeft positief advies om de nieuwe verbindingsweg de naam Louis Van Cauwenberghweg te geven.
4. UiTPAS
UiTPAS is een voordeelkaart voor vrijetijdsactiviteiten. Je spaart punten als je deelneemt en ruilt die om voor voordelen. Mensen in armoede hebben recht op het kansentarief.
Verenigingen kunnen door de UiTPAS in te zetten een breder en nieuw publiek bereiken, want de UiTPAS is een interessante communicatietool. UiTPASverenigingen krijgen extra zichtbaarheid op verschillende communicatiekanalen (zoals gemeentelijke website, UiTPASmails, gemeentelijk infoblad ...). Ook de omruilvoordelen zorgen voor een grotere visibiliteit en aantrekkingskracht.
Bovendien neem je een sociale rol op door mensen in armoede bijkomende kansen om deel te nemen aan vrijetijdsactiviteiten.
Interesse om als vereniging in te stappen? Neem dan contact op met de dienst vrije tijd voor een persoonlijk gesprek en begeleiding.
5. Keuze nieuwe ondervoorzitter cultuurraad
Naast de algemene vergadering is er ook een kernbestuur, dat de algemene vergaderingen voorbereidt en waar nodig verder opvolgt.
Om de ploeg terug te vervolledigen zochten we een ondervoorzitter met ervaring en interesse in het verenigingsleven en het gemeenschapscentrum. Er waren 2 kandidaten voor de functie van ondervoorzitter: Paul De Greef (bestuurslid van Brooikensstoet VZW en De Kunstkamer 13) en Martine Voet (bestuurslid van toneelvereniging d'Elzegrippe en actief lid van kunstkring Lazarus).
De leden van de algemene vergadering van de cultuurraad stelden door middel van geheime stemming de nieuwe ondervoorzitter aan. Paul De Greef werd door de algemene vergadering verkozen tot nieuwe ondervoorzitter. Hij zal een team vormen met Monique Hertleer (voorzitter - focus kunsten), Marina De Bruijn (ondervoorzitter - focus bibliotheekbeleid), Raf De Schepper (schepen voor bibliotheek), Wendy Weckhuysen (schepen voor cultuur), Jef De Clerck (cultuurbeleidscoördinator) en Petra Ceulemans (bibliothecaris).
6. Varia
- De volgende Brooikensdag staat gepland op 18 september 2022.
- Tip: aan gebouwen in de gemeente een QR-code hangen met historische informatie om passanten en toeristen te informeren.