Het college besluit tot goedkeuring van de notulen van de vorige zitting.
De bijzondere aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden, selectieprogramma en de samenstelling van de selectiecommissie dienen door het college vastgesteld te worden.
Het decreet lokaal bestuur, in bijzonder titel 2: De ambtelijke organisatie van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
Rechtspositiebesluit gemeente- en provinciepersoneel.
Rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel van Rumst - wijziging maart 2020 en mei 2021.
Gemeenteraad (23.11.2017): vaststellen van de personeelsformatie en het organogram van het gemeentepersoneel.
Organisatieplan 2018-2020 en 2022-2024 --> vernieuwing personeelsformatie mei 2021.
In de personeelsformatie werd 1ve contractuele betrekking van expert digitale media en DPO (Av) open verklaard, die wordt ingevuld door een bevorderingsprocedure (CBS 28.06.2021).
Naar aanleiding hiervan dienen de bijzondere aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden, selectieprogramma en de samenstelling van de selectiecommissie nog bepaald te worden.
Het college keurt de aanpassing van bijlage III van het RPR besluit specifieke aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden voor volgende functie goed:
EXPERT DIGITALE MEDIA en DPO (rang Av)
BIJZONDERE AANWERVINGSVOORWAARDEN
BEVORDERINGSVOORWAARDEN
SELECTIEPROGRAMMA
Preselectie
Er wordt een preselectie gehouden vanaf 25 kandidaten. De preselectie zal aan de hand van een competentieproef gebeuren. De kandidaten zullen hiervan op de hoogte gebracht worden. De 15 best gerangschikte en geslaagde kandidaten nemen deel aan de selectieproeven.
Schriftelijk examengedeelte (50 p.)
Eén of meerdere cases met betrekking tot zaken die rechtstreeks verband houden met het werkgebied van de dienst en de eigen bevoegdheden, en waarover de gegevens tijdens het examen aan de kandidaat worden bezorgd.
In dit onderdeel worden de competenties vereist voor de functie op basis van de resultaatsgebieden in de functiebeschrijving en de vereiste competenties getoetst.
Proef die de nodige basiskennis van de gemeentelijke organisatie, werking en/of regelgeving m.b.t. de functie toetst. Deze proef kan deels of geheel verwerkt worden in het luik cases.
Mondeling examengedeelte (50 p.)
Mondelinge toelichting bij het schriftelijk deel waarbij de competenties vereist voor de functie op basis van het functie- en competentieprofiel getoetst worden.
Om als geslaagd te worden beschouwd, moeten de kandidaten voor elk examengedeelte minimum vijftig procent van de punten behalen en minimum zestig procent op het totaal der proeven.
SELECTIECOMMISSIE
SELECTIECOMMISSIE |
Aantal |
Functies – te kiezen uit |
Voorzitter |
1 |
De algemeen directeur van het plaatselijk bestuur. In geval van verhindering, een lid van het managementteam. |
Leden |
2 |
Ervaringsdeskundigen en bij voorkeur houder van een gelijkaardige functie of leidinggevenden van een gelijkaardige functie. |
Secretaris |
1 |
Medewerk(st)er personeelsdienst plaatselijk bestuur. |
Verslag van de GOA dd. 16/06/2021
1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag
De aanvraag betreft het oprichten van een garage in de zijtuinstrook bij woning Hoogvelden 5 te Rumst.
De woning heeft de typologie van halfopen bebouwing, gekoppeld met de rechts aanpalende woning. De oprichting van de garage wordt voorzien in de linker zijtuinstrook, gekoppeld met de garage van links aanpalende woning Hoogvelden 4.
De garage heeft een breedte van 3 meter (volledige breedte van de zijtuinstrook) en een totale diepte van 10 meter. Over een diepte van 4,05m wordt de garage tegen de woning aan geplaatst; de overige 5,59m achter de achtergevel van de woning wordt uitgevoerd als een open overdekte constructie.
De garage sluit daarbij met zowel voor- als achtergevelbouwlijn aan bij het bijgebouw van woning Hoogvelden 4.
De garage wordt uitgevoerd met een plat dak, bouwhoogte 3,14m. De voorgevel wordt voorzien in vergrijsd hout met een dubbele draaipoort van 2,50m hoog en 2,50m breed. De constructieve delen bestaan uit houten kolommen.
2. Historiek
3. Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
Gewestplan Antwerpen goedgekeurd op 03/10/1979
bestemming: woonuitbreidingsgebieden
Bijzonder plan van aanleg BPA Reet centrum goedgekeurd op 18/12/2001
bestemming: Zone voor gemeenschapsvoorzieningen
Ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Reet centrum Noord goedgekeurd op 26/01/2017
bestemming: zone voor gemeenschapsvoorzieningen
Planologische toets
De aanvraag vindt plaats binnen een goedgekeurde niet-vervallen verkaveling, die het juridische kader vormt voor het vergunningenbeleid.
De verkaveling voorziet in de plaatsing van bijgebouwen voor autostalplaats of berging in de zijtuinstrook. De aanvraag is in overeenstemming met de verkavelingsvoorschriften voor wat betreft de inplantingsplaats, bouwhoogte en dakvorm.
De verkaveling legt op dat de gevelmaterialen voor vrijstaande gevels in overeenstemming moeten zijn met de gevel van het hoofdgebouw of aanpalende bebouwing, en voor gekoppelde gevels uit baksteen. De aanvraag is niet in overeenstemming met de verkavelingsvoorschriften voor wat betreft het materiaalgebruik.
4. Project-m.e.r.-screening
De aanvraag heeft geen betrekking op projecten waarvoor overeenkomstig het besluit van de Vlaamse regering van 10/12/2004 een project-m.e.r.-screening moet uitgevoerd worden.
5. Verordeningen
Er zijn geen verordeningen van toepassing.
6. Openbaar onderzoek
Er werd geen openbaar onderzoek georganiseerd. De aanvraag heeft echter wel betrekking op de oprichting, uitbreiding of afbraak van scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom. In toepassing van artikel 83 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning werd met een beveiligde zending het standpunt gevraagd van de eigenaars van de aanpalende percelen, die de aanvraag niet mee hebben ondertekend.
Er werd 1 (één) bezwaarschrift ingediend. De inhoud van dit bezwaarschrift wordt samengevat als volgt:
De elementen uit het bezwaarschrift worden behandeld als volgt:
7. Adviezen
Er dienden geen adviezen te worden ingewonnen.
8. Archeologienota
De aanvraag heeft geen betrekking op projecten op waarvoor volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12/07/2013 een bekrachtigde archeologienota dient opgemaakt te worden.
9. Mobiliteit
De aanvraag voorziet in een overdekte stalplaats voor 1 voertuig in de zijtuinstrook.
10. Watertoets
De gewestelijke verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater is niet van toepassing aangezien de bebouwde oppervlakte ten opzichte van de bestaande toestand niet toeneemt met 40m² of meer.
De aanvraag is niet gelegen in overstromingsgevoelig gebied.
Er worden geen bijkomende voorzieningen inzake hemelwaterput en/of infiltratie- en buffervoorziening getroffen.
De aanvraag doorstaat de watertoets.
11. Scheidingsmuren
De aanvraag houdt de plaatsing van een garage in op de linker zijdelingse perceelsgrens, aansluitend bij de garage van de links aanpalende woning.
Na plaatsing van de garage zijn er geen zichtbaar blijvende delen ten opzichte van de links aanpalende kavel.
Er worden geen wijzigingen aan de bestaande scheidingsmuur, in de huidige toestand uitgevoerd in baksteenmetselwerk, voorzien.
De aanvraag bevat onvoldoende informatie over de constructieve aspecten van zowel de afsteuning van het gebouw als de afwerking van het dak ten opzichte van de scheidingsmuur. Oprichting van de garage als een volledig autonome, stabiele en duurzame constructie is noodzakelijk om te kunnen garanderen dat er geen negatieve impact op het links aanpalende gebouw en/of perceel zal ontstaan.
12. Goede ruimtelijke ordening
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening bepaalt in artikel 4.3.1§2 dat de goede ruimtelijke ordening wordt beoordeeld aan de hand van aandachtspunten en criteria die betrekking hebben op de functionele inpasbaarheid, de mobiliteitsimpact, de schaal, het ruimtegebruik, de bouwdichtheid, visueel-vormelijke elementen, cultuurhistorische aspecten en het bodemreliëf, hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen, in het bijzonder met het inachtneming van de doelstellingen van artikel 1.1.4.
De aanvraag ligt binnen een goedgekeurde niet-vervallen verkaveling. De verkaveling wordt verondersteld de criteria van de goede ruimtelijke ordening zoals hierboven beschreven in zich te houden. De aanvraag wijkt enkel af van de verkavelingsvoorschriften voor wat betreft het materiaalgebruik van vrijstaande gevels.
De voorschriften laten een beoordelingsmarge toe op de volgende vlakken:
13. Besluit
De aanvraag is niet verenigbaar met de stedenbouwkundige voorschriften en brengt de goede ruimtelijke ordening in het gedrang. De uitvoeringswijze van de constructie met voorgevel in vergrijsd hout en zij- en achtergevel als open wanden is niet conform de verkavelingsvoorschriften, die het gebruik van gevelsteen voorop stellen. De aanvraag biedt bovendien onvoldoende informatie om een oordeel te vellen over de stabiliteit van het gebouw, de afwerking, waterafvoer en aansluitingswijze van het dak. Hierdoor kan eventuele hinder voor de links aanpalende woonkavel, en concreet voor het links aanpalend bijgebouw waarop wordt aangesloten, niet worden uitgesloten.
Het is aangewezen dat de aanvrager zich bij het indienen van een nieuwe vergunningsaanvraag laat bijstaan door een expert, zodat de aanvraag met voldoende informatie en conform de bepalingen van het Normenboek voor dossiersamenstelling kan worden opgemaakt.
VCRO
Feitelijke gegevens:
Aanvrager: Selen , Hoogvelden 5 te 2840 Rumst,
Administratieve ligging: Hoogvelden 5 te 2840 Rumst
Kadastrale ligging: Afdeling 11036, sectie D, perceel 358E
Onderwerp: Bouwen van een garage.
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2021071695
Dossiernummer gemeente: 202100066Uiterste datum beslissing: 09/07/2021
Uiterste datum CBS: 05/07/2021
De aanvraag tot oprichting van een garage, Hoogvelden 5 te Rumst, wordt geweigerd op basis van de motivatie opgebouwd in het advies van de GOA dd. 16/06/2021, zijnde:
De aanvraag is niet verenigbaar met de stedenbouwkundige voorschriften en brengt de goede ruimtelijke ordening in het gedrang. De uitvoeringswijze van de constructie met voorgevel in vergrijsd hout en zij- en achtergevel als open wanden is niet conform de verkavelingsvoorschriften, die het gebruik van gevelsteen voorop stellen. De aanvraag biedt bovendien onvoldoende informatie om een oordeel te vellen over de stabiliteit van het gebouw, de afwerking, waterafvoer en aansluitingswijze van het dak. Hierdoor kan eventuele hinder voor de links aanpalende woonkavel, en concreet voor het links aanpalend bijgebouw waarop wordt aangesloten, niet worden uitgesloten.
Het is aangewezen dat de aanvrager zich bij het indienen van een nieuwe vergunningsaanvraag laat bijstaan door een expert, zodat de aanvraag met voldoende informatie en conform de bepalingen van het Normenboek voor dossiersamenstelling kan worden opgemaakt.
Verslag van de GOA d.d. 16 juni 2021
1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag
Het betreft een aanvraag tot het regulariseren van een dakkapel in aanbouw aan een bestaande eengezinswoning in gesloten bebouwing.
Eerder werden reeds werken uitgevoerd ter realisatie van een dakuitbouw. Deze vergunningsplichtige werken werden onvergund uitgevoerd zonder dat daar een stedenbouwkundige vergunning voor werd bekomen. Na vaststelling van deze bouwinbreuk, werd een PV opgesteld en werden de werken stilgelegd. Hierna werd contact opgenomen met de dienst stedenbouw om te bespreken hoe de aanvraag kan geregulariseerd worden.
De huidige aanvraag beoogt het afbreken van de huidige (half-afgewerkte) dakuitbouw, dewelke niet vergunbaar is wegens een strijdigheid met de regelgeving inzake lichten en zichten. Deze dakuitbouw werd immers gebouwd over de gehele breedte van het perceel. Er wordt nu een nieuwe aanvraag ingediend voor het realiseren van een andere dakkapel, dewelke wel voldoet aan deze regelgeving.
De nieuwe dakkapel is beperkter in breedte en er wordt 1 meter afstand voorzien tussen de dakuitbouw en de perceelsgrenzen. De dakkapel zelf is zo’n 2.7m hoog en sluit aan met de nokhoogte van de woning, dewelke op 8.02m ligt. In de dakkapel wordt een dubbel raam voorzien. Links en rechts van de dakuitbouw wordt een verticale wand gecreëerd van ongeveer 1.1m hoog, dewelke de overgang markeert tussen het schuine dak en het plat dak. Dit plat dak is zo’n 2m diep en vormt de overgang tussen het schuine dak met de dakkapel en de achtergevel.
2. Historiek
3. Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
Gewestplan Antwerpen - Wijziging goedgekeurd op 28/10/1998, bestemming: woongebieden.
Ruimtelijk uitvoeringsplan PRUP 'Afbakening kleinstedelijk gebied Boom-Rumst' te 'Boom, Niel en Rumst' goedgekeurd op 28/11/2018.
Planologische toets
De aanvraag is gelegen in woongebied en is in overeenstemming met de gewestplanbestemming.
4. Project-m.e.r.-screening
Het project komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage I en II van de Europese richtlijn 85/337/EEG, noch op de lijsten gevoegd als bijlage I, II en III van het Project – m.e.r. – besluit.
5. Archeologienota
De aanvraag heeft geen betrekking op projecten waar volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 een bekrachtigde archeologienota dient te worden opgemaakt.
6. Verordeningen
Er zijn geen verordeningen van toepassing voor deze aanvraag.
7. Openbaar onderzoek
Er werd geen openbaar onderzoek georganiseerd. De aanvraag heeft echter wel betrekking op de oprichting, uitbreiding of afbraak van scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom. In toepassing van artikel 83 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning werd met een beveiligde zending het standpunt gevraagd van de eigenaars van de aanpalende percelen, die de aanvraag niet mee hebben ondertekend.
8. Adviezen
Er dienden geen adviezen te worden ingewonnen.
9. Watertoets
De aanvraag houdt slechts een beperkte toename in van de bebouwde oppervlakte, maar ligt niet in overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen negatief effect wordt veroorzaakt.
De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing, aangezien de oppervlakte van de aanbouw niet groter is dan 40m².
De aanvraag doorstaat de watertoets.
10. Goede ruimtelijke ordening
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening bepaalt in artikel 4.3.1§2 dat de goede ruimtelijke ordening wordt beoordeeld aan de hand van aandachtspunten en criteria die betrekking hebben op de functionele inpasbaarheid, de mobiliteitsimpact, de schaal, het ruimtegebruik, de bouwdichtheid, visueel-vormelijke elementen, cultuurhistorische aspecten en het bodemreliëf, hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen, in het bijzonder met het inachtneming van de doelstellingen van artikel 1.1.4.
Hierover kan het volgende gesteld worden:
11. Besluit
De aanvraag is verenigbaar met de stedenbouwkundige voorschriften en brengt de goede ruimtelijke ordening niet in het gedrang, mits rekening wordt gehouden met volgende algemene voorwaarde(n):
Algemene voorwaarden
Feitelijke gegevens:
De aanvraag voor het regulariseren van een dakkapel en het verbouwen van het dak van een bestaande eengezinswoning in gesloten bebouwing te vergunnen onder de algemene voorwaarden zoals vermeld in het verslag van de GOA d.d. 16 juni 2021.
Verslag van de GOA dd. 23/06/2021
1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag
De aanvraag betreft de plaatsing van een zwembad in de achtertuin bij de woning Predikherenhoevestraat 11B te Rumst. De achtertuin heeft een diepte van 25m, waarbinnen een terras aanwezig is over de volledige perceelsbreedte van 9,35m,palend aan de achtergevel van de woning. Het zwembad wordt ingeplant op 2 meter achter het terras, dus op 6m achter de achtergevellijn van de woning.
Het zwembad is 9m lang, 3,8m breed en wordt uitgewerkt als een prefab constructie met diepte 1,50m. Rondom het zwembad wordt een boordsteen voorzien met breedte van 30cm.
Het zwembad wordt geplaatst op een afstand van 1,5m ten opzichte van de linker zijdelingse perceelsgrens, en een afstand van 3,35m ten opzichte van de rechter zijdelingse perceelsgrens. Het hoogste punt van de constructie ten opzichte van het maaiveld bedraagt 0,15m.
Op 9,40m achter het zwembad wordt een technische ruimte voor het zwembad voorzien van 1x1m en een hoogte van 1m. Initieel werd hier in de aanvraag een tuinhuis opgenomen, maar door middel van een wijzigingsverzoek werd hiervan afgezien, en werd enkel de technische ruimte weerhouden.
2. Historiek
3. Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
Gewestplan Antwerpen goedgekeurd op 03/10/1979
bestemming: woongebieden
bestemming: agrarische gebieden
Ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Groenlaar goedgekeurd op 26/01/2012
bestemming: Strook voor gekoppelde bebouwing
bestemming: Voortuinstrook
bestemming: Tuinstrook
bestemming: Bosgebied
bestemming: Openbare wegenis
Verkaveling V2013/00007 (0) vergund 10/03/2014
bestemming: tuinzone
Planologische toets
De aanvraag is gelegen binnen het RUP Groenlaar (dd.26/01/2021) , alsook in een goedgekeurde en niet-vervallen verkaveling (dd. 10/03/2014) die verfijning geeft aan de bestemming en stedenbouwkundige voorschriften van het RUP. De verkaveling vormt dan ook het juridische kader op basis waarvan het vergunningenbeleid moet worden gevoerd.
De aanvraag is conform de bepalingen van de verkaveling, waarbij het zwembad als tuinconstructie kan worden beschouwd, gelegen binnen de tuinzone volgens de verkaveling.
Deze afwijkingen zijn mogelijk overeenkomstig de art. 4.4.1 van de VCRO.
4. Project-m.e.r.-screening
De aanvraag heeft geen betrekking op projecten waarvoor overeenkomstig het besluit van de Vlaamse regering van 10/12/2004 een project-m.e.r.-screening moet uitgevoerd worden.
5. Verordeningen
Er zijn geen verordeningen van toepassing.
6. Openbaar onderzoek
Overeenkomstig de criteria van artikels 11-14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 13/04/2021 t.e.m. 12/05/2021.
Er werden geen (0) bezwaren ingediend.
7. Adviezen
Er dienden geen adviezen te worden ingewonnen.
8. Archeologienota
De aanvraag heeft geen betrekking op projecten op waarvoor volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12/07/2013 een bekrachtigde archeologienota dient opgemaakt te worden.
9. Mobiliteit
De aanvraag heeft geen impact op vlak van mobiliteit.
10. Watertoets
De gewestelijke verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater is niet van toepassing.
De aanvraag is niet gelegen in overstromingsgevoelig gebied.
Er worden geen bijkomende voorzieningen inzake hemelwaterput en/of infiltratie- en buffervoorziening getroffen.
De aanvraag doorstaat de watertoets.
11. Goede ruimtelijke ordening
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening bepaalt in artikel 4.3.1§2 dat de goede ruimtelijke ordening wordt beoordeeld aan de hand van aandachtspunten en criteria die betrekking hebben op de functionele inpasbaarheid, de mobiliteitsimpact, de schaal, het ruimtegebruik, de bouwdichtheid, visueel-vormelijke elementen, cultuurhistorische aspecten en het bodemreliëf, hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen, in het bijzonder met het inachtneming van de doelstellingen van artikel 1.1.4.
De aanvraag ligt binnen een goedgekeurde niet-vervallen verkaveling, die de verfijning vormt van het juridische kader van RUP Groenlaar. De bepalingen van zowel RUP als verkaveling worden verondersteld de criteria van de goede ruimtelijke ordening zoals hierboven beschreven in zich te houden. De aanvraag wijkt enkel af van de verkavelingsvoorschriften voor wat betreft de inplanting van het zwembad ten opzichte van de achtergevelbouwlijn.
De voorschriften laten een beoordelingsmarge toe op de volgende vlakken:
12. Besluit
De aanvraag is verenigbaar met de stedenbouwkundige voorschriften en brengt de goede ruimtelijke ordening niet in het gedrang, mits rekening gehouden wordt met volgende algemene voorwaarden:
Algemene voorwaarden
VCRO
Feitelijke gegevens:
Aanvrager: Devaux , Predikherenhoevestraat 11B te 2840 Rumst,
Administratieve ligging: Predikherenhoevestraat 11B te 2840 Rumst
Kadastrale ligging: Afdeling 11036, sectie A, perceel 163T2
Onderwerp: Aanleg van een zwembad of zwemvijver
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2021039965
Dossiernummer gemeente: 202100038
Uiterste datum beslissing: 27/07/2021
Goedkeuring wordt verleend voor de aanleg van een zwembad, Predikherenhoevestraat 11B te Rumst, onder de algemene voorwaarden zoals opgenomen in het advies van de GOA dd. 23/06/2021.
Verslag van de GOA dd. 23/06/2021
1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag
De aanvraag betreft de plaatsing van een zwembad in de achtertuin bij de woning Predikherenhoevestraat 11A te Rumst. De achtertuin heeft een diepte van 25m. Palend aan de achtergevel van de woning is een terras met diepte van 4,00m aanwezig. Het zwembad wordt ingeplant op 3,58 meter achter het terras, dus op 7,58m achter de achtergevellijn van de woning.
Het zwembad is 6m lang, 3m breed en wordt uitgewerkt met betonstenen en liner. Rondom het zwembad wordt een boordsteen in blauwe hardsteen voorzien met breedte van 30cm.
Het zwembad wordt geplaatst op een afstand van 1 m ten opzichte van de rechter zijdelingse perceelsgrens, en een ruime afstand (ca. 5,35m) ten opzichte van de rechter zijdelingse perceelsgrens.
In de tuinzone van de woonkavel zijn, volgens de foto’s die deel uitmaken van de aanvraag, enkele onvergunde constructies aanwezig, waaronder een bijgebouw opgerichte op de linker zijdelingse perceelsgrens en één tot meerdere containers.
2. Historiek
3. Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
Gewestplan Antwerpen goedgekeurd op 03/10/1979
bestemming: woongebieden
bestemming: agrarische gebieden
Bijzonder plan van aanleg BPA Predikherenhoevestraat goedgekeurd op 23/12/1993
bestemming: Openbare wegenis
bestemming: Strook voor binnenplaatsen en tuinen type I
bestemming: Voortuinstrook
bestemming: Agrarisch gebied
Ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Groenlaar goedgekeurd op 26/01/2012
bestemming: Strook voor gekoppelde bebouwing
bestemming: Voortuinstrook
bestemming: Tuinstrook
bestemming: Bosgebied
bestemming: Openbare wegenis
Verkaveling V2013/00007 (0) vergund 10/03/2014
bestemming: tuinzone
Planologische toets
De aanvraag is gelegen binnen het RUP Groenlaar (dd.26/01/2021) , alsook in een goedgekeurde en niet-vervallen verkaveling (dd. 10/03/2014) die verfijning geeft aan de bestemming en stedenbouwkundige voorschriften van het RUP. De verkaveling vormt dan ook het juridische kader op basis waarvan het vergunningenbeleid moet worden gevoerd.
De aanvraag is conform de bepalingen van de verkaveling, waarbij het zwembad als tuinconstructie kan worden beschouwd, gelegen binnen de tuinzone volgens de verkaveling.
4. Project-m.e.r.-screening
De aanvraag heeft geen betrekking op projecten waarvoor overeenkomstig het besluit van de Vlaamse regering van 10/12/2004 een project-m.e.r.-screening moet uitgevoerd worden.
5. Verordeningen
Er zijn geen verordeningen van toepassing.
6. Openbaar onderzoek
Overeenkomstig de criteria van artikels 11-14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 13/04/2021 t.e.m. 12/05/2021.
Er werden geen (0) bezwaren ingediend.
7. Adviezen
Er dienden geen adviezen te worden ingewonnen.
8. Archeologienota
De aanvraag heeft geen betrekking op projecten op waarvoor volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12/07/2013 een bekrachtigde archeologienota dient opgemaakt te worden.
9. Mobiliteit
De aanvraag heeft geen impact op vlak van mobiliteit.
10. Watertoets
De gewestelijke verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater is niet van toepassing.
De aanvraag is niet gelegen in overstromingsgevoelig gebied.
Er worden geen bijkomende voorzieningen inzake hemelwaterput en/of infiltratie- en buffervoorziening getroffen.
De aanvraag doorstaat de watertoets.
11. Goede ruimtelijke ordening
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening bepaalt in artikel 4.3.1§2 dat de goede ruimtelijke ordening wordt beoordeeld aan de hand van aandachtspunten en criteria die betrekking hebben op de functionele inpasbaarheid, de mobiliteitsimpact, de schaal, het ruimtegebruik, de bouwdichtheid, visueel-vormelijke elementen, cultuurhistorische aspecten en het bodemreliëf, hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen, in het bijzonder met het inachtneming van de doelstellingen van artikel 1.1.4.
De aanvraag ligt binnen een goedgekeurde niet-vervallen verkaveling, die de verfijning vormt van het juridische kader van RUP Groenlaar. De bepalingen van zowel RUP als verkaveling worden verondersteld de criteria van de goede ruimtelijke ordening zoals hierboven beschreven in zich te houden. De aanvraag wijkt enkel af van de verkavelingsvoorschriften voor wat betreft de inplanting van het zwembad ten opzichte van de achtergevelbouwlijn.
De voorschriften laten een beoordelingsmarge toe op de volgende vlakken:
12. Besluit
De aanvraag is verenigbaar met de stedenbouwkundige voorschriften en brengt de goede ruimtelijke ordening niet in het gedrang, mits rekening gehouden wordt met volgende specifieke en algemene voorwaarden:
Specifieke voorwaarden
Algemene voorwaarden
VCRO
Feitelijke gegevens:
Aanvrager: Voet , Predikherenhoevestraat 11A te 2840 Rumst,
Administratieve ligging: Predikherenhoevestraat 11A te 2840 Rumst
Kadastrale ligging: Afdeling 11036, sectie A, perceel 163V2
Onderwerp: Aanleg van een zwembad of zwemvijver
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2021057096
Dossiernummer gemeente: 202100054
Uiterste datum beslissing: 20/07/2021
Goedkeuring wordt verleend voor de aanleg van een zwembad, Predikherenhoevestraat 11A te Rumst, onder de algemene voorwaarden zoals opgenomen in het advies van de GOA dd. 23/06/2021, en onder de hierna vermelde specifieke voorwaarden:
Verslag van de GOA d.d. 14 juni 2021
1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag
Het betreft een aanvraag tot het uitbreiden van een bestaande zonevreemde woning in halfopen bebouwing, gelegen in het agrarisch gebied.
De bestaande eengezinswoning bestaat uit twee aaneengesloten woonvolumes, met daarachter nog een gelijkvloerse aanbouw. Het linker gedeelte van de woning (grenzend aan de linkerbuur) heeft een plat dak en bestaat uit twee verdiepingen, het rechtergedeelte bestaat uit een gelijkvloerse verdieping met daarop een zadeldak.
De aanvraag omvat specifiek een uitbreiding van het linker gedeelte van de woning, waarop een zadeldak zal worden geplaatst. Het rechter volume en de aanbouw blijven ongewijzigd. De dakoppervlakte van de bestaande woning bedraagt 179 m² en ook deze blijft ongewijzigd na de uitbreiding.
Het linker gedeelte van de woning heeft een kroonlijsthoogte van 6 meter, aansluitend met de links aanpalende woning. Het rechtergedeelte van de woning heeft een kroonlijsthoogte van 3.32m en een nokhoogte van 7.69m. Met het uitbreiden van de woning zal het linker gedeelte voorzien worden van een zadeldak met een nokhoogte van 10.72m. De nokhoogte ligt daarmee zo’n 3.77m lager dan deze van de links aanpalende woning. In het dakvlak wordt bovendien ook een dakvlakvenster geplaatst; zowel aan de voor- als achterzijde van de woning. Met deze uitbreiding wordt het totale volume van de woning uitgebreid tot het maximumvolume van 1000m³.
Achter de woning bevindt zich een terras, dat destijds mee vergund werd met de woning.
In 2006 werd er een omgevingsvergunning afgeleverd voor de omvorming van een woonhuis met schuur tot eengezinswoning. Met deze vergunning werd de woning verbouwd tot de huidige toestand. De vergunning voor deze verbouwing werd destijds gunstig beoordeeld onder voorwaarden. Er werd in 2006, in dezelfde vergunningsaanvraag, eveneens een vergunning aangevraagd voor het aanleggen van drie parkeerplaatsen en een vrijstaand bijgebouw. Deze laatste werden beiden geweigerd en er werd geen vergunning verleend voor het bijgebouw, noch voor de parkeerplaatsen. Recente luchtfoto’s uit 2021 tonen echter aan dat de parkeerplaatsen onvergund werden aangelegd. Ook voor de verhardingen rechts van de woning is geen vergunning gekend.
2. Historiek
3. Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
Gewestplan Antwerpen goedgekeurd op 03/10/1979, bestemming: agrarische gebieden.
Planologische toets
Het betreft een aanvraag tot verbouwingen aan een zonevreemde woning, gelegen in het agrarisch gebied. Volgens artikel 4.4.15 van de VCRO is het uitbreiden van een bestaande zonevreemde woning vergunbaar, voor zover het bouwvolume beperkt blijft tot ten hoogste 1000m³ en op voorwaarde dat het aantal woongelegenheden beperkt blijft tot het bestaande aantal. Na de verbouwingen ligt het totale bouwvolume van de woning niet boven de 1000m³, waardoor de aanvraag in overeenstemming is met de voorschriften.
Voor de woning werden echter onvergunde parkeerplaatsen aangelegd, dewelke strijdig zijn met de bestemmingsvoorschriften. Voor de verhardingen rechts van de woning is geen vergunning gekend. Volgens artikel 2.1. 8° van het vrijstellingenbesluit kunnen bij de woning niet-overdekte constructies zoals verhardingen aangelegd worden zonder vergunning onder voorwaarde dat de totale oppervlakte ervan onder de 80m² blijft. Artikel 2.1. 9° laat eveneens strikt noodzakelijke toegangen zoals tuinpaden toe. Uit de aanvraag kan echter niet opgemaakt worden of de verhardingen op het perceel voldoen aan deze criteria. Indien de oppervlakte van alle (niet-noodzakelijke) verhardingen groter zijn dan de 80m² grens, zijn deze strijdig met de voorschriften en dienen deze verwijderd te worden. De verhardingen maken dan ook geen deel uit van deze aanvraag.
4. Project-m.e.r.-screening
Het project komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage I en II van de Europese richtlijn 85/337/EEG, noch op de lijsten gevoegd als bijlage I, II en III van het Project – m.e.r. – besluit.
5. Archeologienota
De aanvraag heeft geen betrekking op projecten waar volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 een bekrachtigde archeologienota dient te worden opgemaakt.
6. Verordeningen
Er zijn geen verordeningen van toepassing voor deze aanvraag.
7. Openbaar onderzoek
Er werd geen openbaar onderzoek georganiseerd. De aanvraag heeft echter wel betrekking op de oprichting, uitbreiding of afbraak van scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom. In toepassing van artikel 83 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning werd met een beveiligde zending het standpunt gevraagd van de eigenaars van de aanpalende percelen, die de aanvraag niet mee hebben ondertekend.
8. Adviezen
Er dienden geen adviezen te worden ingewonnen.
9. Watertoets
De aanvraag houdt geen toename in van de bebouwde oppervlakte en ligt niet in overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat er geen negatieve effecten worden veroorzaakt.
Er zijn echter heel wat verhardingen aanwezig op het perceel (parkeerplaatsen en andere verhardingen). Voor de parkeerplaatsen is geen vergunning gekend en deze zijn strijdig met de voorschriften. Ook de andere verhardingen rechts van de woning zijn onvergund en de totale oppervlakte van de verhardingen lijkt niet te voldoen aan de voorwaarden van het vrijstellingenbesluit. Deze verhardingen hebben een negatief effect op de waterhuishouding op het perceel, aangezien deze hemelwaterinfiltratie in de bodem bemoeilijken. Tijdens hevige regenbuien kan er potentiële wateroverlast ontstaan met hinder voor de naburige percelen. O.w.v. deze potentiële negatieve effecten en het onvergunde karakter van deze verhardingen dienen deze verwijderd te worden, zoals opgenomen in de specifieke voorwaarden bij de vergunning.
Mits de onvergunde verhardingen worden verwijderd, doorstaat de aanvraag de watertoets.
10. Goede ruimtelijke ordening
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening bepaalt in artikel 4.3.1 § 2. Dat de goede ruimtelijke ordening wordt beoordeeld aan de hand van aandachtspunten en criteria die betrekking hebben op de functionele inpasbaarheid, de mobiliteitsimpact, de schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid, visueel-vormelijke elementen, cultuurhistorische aspecten en het bodemreliëf, en op hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen, in het bijzonder met inachtneming van de doelstellingen van artikel 1.1.4.
Hierover kan het volgende worden gesteld:
11. Besluit
De aanvraag is verenigbaar met de stedenbouwkundige voorschriften en brengt de goede ruimtelijke ordening niet in het gedrang, mits rekening wordt gehouden met volgende specifieke en algemene voorwaarde(n):
Specifieke voorwaarden
Algemene voorwaarden
Feitelijke gegevens:
De aanvraag voor het uitbreiden van een bestaande zonevreemde woning in halfopen bebouwing te vergunnen onder de algemene voorwaarden zoals vermeld in het verslag van de GOA d.d. 14 juni 2021 en onder volgende specifieke voorwaarden:
Specifieke voorwaarden
De gevraagde vergunning kan worden verleend, voor de telecommunicatiewerken, zoals aangeduid op het buizenplan van in bijlage, thv de Mechelsestwg nr 35.
Vergunning kan verleend worden onder volgende voorwaarden:
Uitvoeringsperiode:
Per mail dd. 15/06/2021 vraagt Proximus toelating tot het uitvoeren van werken aan nutsleidingen in de gemeente Rumst.
Om een kwaliteitsvolle service aan de betrokken inwoners te kunnen garanderen, zijn er telecommunicatiewerken nodig voor een klantaansluiting.
De gevraagde vergunning te verlenen onder de gestelde algemene voorwaarden in de Code voor Infrastructuur- en nutswerken langs gemeentewegen zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 14.09.2017.
De gevraagde vergunning kan worden verleend voor de aanleg van nutsleidingen op de openbare weg, zoals aangeduid op bijgevoegd plan. Deze werken bevinden zichter hoogte van de Pierstraat 19 aan de watertoren.
Vergunning wordt verleend onder volgende voorwaarden:
Uitvoeringsperiode: na vergunning
Bij mail van 22/05/2021 vraagt Orange toelating tot het aanleggen van nutsleidingen in de gemeente Rumst.
De gevraagde vergunning te verlenen onder de hogervermelde voorwaarden én mits in acht nemen van de gestelde algemene voorwaarden in de Code voor Infrastructuur- en nutswerken langs gemeentewegen zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 14.09.2017.
De gevraagde vergunning kan worden verleend, voor de telecommunicatiewerken, zoals aangeduid op het buizenplan van Fluvius in bijlage.
Vergunning kan verleend worden onder volgende voorwaarden:
Uitvoeringsperiode:
Per mail dd. 11/05/2021 vraagt Proximus toelating tot het uitvoeren van werken om nutsleidingen aan te leggen in de gemeente Rumst.
Om een kwaliteitsvolle service aan de betrokken inwoners te kunnen garanderen, zijn er telecommunicatiewerken nodig.
De gevraagde vergunning te verlenen onder de gestelde algemene voorwaarden in de Code voor Infrastructuur- en nutswerken langs gemeentewegen zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 14.09.2017.
De gevraagde vergunning kan worden verleend, voor graafwerken in functie van nutswerken voor het leggen van een ondergrondse kabel, ter hoogte van de Hoge Vosbergstraat 46, volgens bijgevoegd plan.
Goedkeuring wordt verleend onder volgende voorwaarden:
Uitvoeringsperiode:
Bij mail van 19/05/2021 vraagt Fluvius toelating tot het uitvoeren van nutswerken aan ondergrondse leidingen in de gemeente Rumst.
Om een kwaliteitsvolle service aan de betrokken inwoners te kunnen garanderen, is Fluvius genoodzaakt om een aanvraag te doen voor graafwerken op de openbare weg, zoals aangeduid op bijgevoegd plan. Dit vanwege een uitbreiding van het coaxnet.
De gevraagde vergunning te verlenen onder de gestelde algemene voorwaarden in de Code voor Infrastructuur- en nutswerken langs gemeentewegen zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 14.09.2017.
Gezien de nabijheid van de schoolomgeving, dient er extra aandacht te zijn voor zo kort mogelijke hinder en veilige alternatieven voor voetgangers.
Goedkeuring mits naleven van de voorwaarden opgenomen in dit besluit.
De aanrijroute houdt rekening met het verbod op 3.5 ton richting de E19. Dit is de aanbevolgen rijroute van het vrachtverkeer voor de ontlsuiting van de bedrijventerreinen in Rumst naar de E19.
De toelating kan verleend worden indien de firma de toelating bekomen heeft van de bevoegde minister.
Aangezien het een uitzonderlijk transport betreft met mogelijke gevolgen voor de omgeving, dient dit minstens een week opvoorhand doorgegeven te worden aan de dienst mobiliteit.
(openbaardomein@rumst.be)
Artikel 5 van het koninklijk besluit van 2 juni 2010 betreffende het wegverkeer van uitzonderlijke voertuigen.
"Niemand mag een uitzonderlijk voertuig in het verkeer brengen op de openbare weg zonder voorafgaande, uitdrukkelijke vergunning van de minister of zijn gemachtigde."
Artikel 135 §2.1° van de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
"De gemeente is verplicht om in de veiligheid te voorzien in alles wat verband houdt met een veilig en vlot verkeer op de openbare wegen en straten."
BVBA Lymar (Ter Stratenweg 58, 2520 Oelegem) vraagt aan de Vlaamse Overheid een toelating om uitzonderlijk vervoer te organiseren. De Vlaamse Overheid is de toelating verlenende overheid. Op basis van de aanvraag van BVBA Lymar stelt de Vlaamse Overheid de bijkomende voorwaarde om aan iedere afzonderlijke gemeente op hun aangegeven reisweg een schriftelijk akkoord aan te vragen voor het gebruik van de gemeentewegen. Pas nadat iedere gemeente zijn schriftelijk akkoord heeft verleend zal de Vlaamse Overheid zijn vergunning afleveren voor 1 jaar. (Zie bijlage).
De afgelopen jaren werd deze toelating steeds verleend door de Vlaamse Overheid, dit jaar vragen ze bijkomende voorwaarden.
Deze voorwaarden dienen voldaan te worden door het college van burgemeester en schepenen.
Reisweg:
De vrachtwagen heeft als eindbestemming Nieuwstraat en heeft als reisweg door Rumst: Tiburstraat, Kerkstraat, Tuinwijk, Steenberghoekstraat, Nieuwstraat (terug via Nieuwstraat, Catenbergstraat, Hollebeekstraat, Hoge Meentochstraat, P. Van der Taelenstraat (brug over E19 overschrijden in rechterrijstraat, max 5km/u zonder remmen, uitzonderlijk vervoer alleen op de brug), Slijkenhoefstraat, N1).
Het betreft een voertuig met een maximale massa van 23.40 ton met volgende afmetingen:
Doel van het transport: sporadisch transport van de ene vaste werf naar de andere vaste werf.
Het college van burgemeester en schepenen verleent toelating aan BVBA Lymar met maatschappelijk zetel in Ter Stratenweg 58, 2520 Oelegem (info@grondwerken-lymar.be) om uitzonderlijk vervoer te organiseren langsheen de hierboven beschreven aanrijroute. De toelating van het college van burgemeester en schepenen is enkel geldig onder voorwaarde dat er door de Vlaamse Overheid een toelating om uitzonderlijk vervoer te organiseren wordt afgeleverd. De toelating van het college van burgemeester en schepenen gaat in bij de aanvang van de toelating van de Vlaamse Overheid. Bijkomstig vraagt de gemeente bij transport dit steeds minimum een week op voorhand te melden via mail aan dienst mobiliteit (openbaardomein@rumst.be)
Hier werd in het verleden al een bemerking over gemaakt. Zeker nu er enige tijd geleden een voetpad werd aangelegd in de Herderstraat. Het zou logisch zijn om de oversteek in het verlengde van dit nieuwe voetpad te leggen. Bij het verplaatsen van de oversteek-verlichting lossen we zo tegelijk ook het probleem op dat één van deze palen in het midden van het voetpad staat. Dit belemmert immers de zichtbaarheid van wachtende personen aan de bushalte.
De huidige oversteekplaats in de Lage Vosberg in de buurt van de Hovenierstraat en Herderstraat, ligt 20 meter verder dan het eigenlijke kruispunt.
Verplaatsen van de oversteekplaats in de Lage Vosberg tegenover het nieuwe voetpad van de Herderstraat, alsook de zebrapadverlichting mee opschuiven en gelijk verplaatsen naar de rand van het voetpad, ipv in het midden.
De vergunning voor de sloop van de kast in de Eikenstraat kan worden verleend,
onder volgende voorwaarden:
Uitvoeringsperiode: na het verkrijgen van de nodige vergunningen
Fluvius vraagt toelating tot het uitvoeren van werken aan nutsleidingen in de gemeente Rumst.
Op vraag van de bedrijfsvoering zou het toestel 213 te Rumst gesloopt moeten worden daar dit aangesloten is op een verlaten lagedrukleiding.
De gevraagde vergunning te verlenen onder de hogervermelde voorwaarden én mits in acht nemen van de gestelde algemene voorwaarden in de Code voor Infrastructuur- en nutswerken langs gemeentewegen zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 14.09.2017.
Er werd een belofte van verkoop gedaan door:
De realisatie van trage wegen in onze gemeente is een gemeentelijke doelstelling uit het bestuursakkoord en het meerjarenprogramma en heeft vele voordelen zoals de verhoging van de beleving van het landschap (recreatie en toerisme), de verhoging van de mogelijkheden voor fiets- en voetgangersverkeer (klimaatactie), en de verhoging van natuurwaarden door een landschappelijk waardevolle inkleding.
- De uitbouw van trage wegen voor fiets- en wandelverkeer staat opgenomen in het gemeentelijk mobiliteitsplan en het gemeentelijke structuurplan.
- Decreet gemeentewegen
In opvolging van de realisatie van een trage wegverbinding tussen 's Herenbaan en Molenbeekse plassen werd door IGEAN een verwervingsdossier opgestart voor aankoop van de gronden (strook van 10 meter breed) tussen Molenbeekse plassen en 's Herenbaan aan de oever van de Molenbeek.
Op 26/5/2021 werden door de beide eigenaars een belofte van verkoop ondertekend voor de aankoop aan de prijs van 8 euro/m² conform de schattingsprijs zoals voorzien in het schattingsverslag van 28/3/2019. Het schattingsverslag werd opgemaakt op basis van het opmetingsplan van landmeter Bart Hermans.
In deze belofte van verkoop wordt vermeld dat de aktekosten, registratie en ereloon door de koper worden betaald, alsook dat de koper op eigen kosten voor een afsluiting zal zorgen met enerzijds een omheining in urusdraad aan de perceelsgrens en op ongeveer een meter afstand een groene haag.
Door het regionaal landschap werd een aanbestedingsdossier voorbereid voor aanleg van de weg (in bijlage).
Er werd ook een voorstel gedaan voor aan te schrijven firma's:
Doordat de onderhandelingen voor het aankoopdossier vertraging hebben opgelopen wordt de timing voor de aanbestedingsprocedure en de procedure voor de omgevingsvergunning ook verschoven. De werken met betrekking tot de aanleg van de weg kunnen slechts uitgevoerd worden na goedkeuring van de omgevingsvergunning en de zaak der wegen. Er moet een rooilijnplan worden opgemaakt om toe te voegen bij de omgevingsvergunningsaanvraag op basis van het reeds opgemaakt opmetingsplan.
De werken met betrekking tot de aanleg van de omheining zijn vrijgesteld van omgevingsvergunning en kunnen reeds uitgevoerd worden. In bijlage wordt een aangepast projectplan ingediend. Deze werken worden geschat op 4800 euro inclusief btw.
Het provinciebestuur voorziet uitvoeringssubsidies van 7000 euro conform de overeenkomst zoals goedgekeurd in de collegebeslissing van 23/11/2020. De voorwaarden is dat de weg gerealiseerd moest worden tegen eind augustus 2021. Gezien de vertragingen bij de onderhandelingen over de aankoop is het dossier nog niet volledig gerealiseerd tegen die datum. Aan het provinciebestuur wordt gevraagd om uitstel te krijgen voor de finale realisatie tot eind 2021.
de beloften van aankoop goed te keuren
het ontwerpbestek en de aan te schrijven firma's goed te keuren
een prijsvraag uit te voeren voor de plaatsing van de ursusdraad op de noordgrens van de aan te kopen percelen.
neemt kennis van: Werfverslag 20
neemt kennis van het verslag van de Raad van Bestuur van Pidpa van 21 mei 2021, digitale vergadering.
De behandelingstermijn van 20 dagen voor een melding, leidt regelmatig tot het niet tijdig kunnen bekendmaken van de aktename op het omgevingsloket wanneer het college van burgemeester en schepenen akte dient te nemen van de melding. Bij het overschrijden van de behandelingstermijn wordt automatisch een stilzwijgende aktename afgeleverd wat verhindert om nog voorwaarden (bv bijzondere milieuvoorwaarden) op te leggen.
Volgens de bepalingen van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening neemt het college van burgemeester en schepenen OF de gemeentelijk omgevingsambtenaar akte van de meldingen. In het verleden gebeurde dit steeds door het college van burgemeester en schepenen maar voor de toekomst wensen de gemeentelijke omgevingsambtenaren (milieu en stedenbouw) deze aktenames zelf te doen.
Gezien de bepalingen van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, is er geen delegatiebevoegdheid over te dragen voor aktename aan de gemeentelijke omgevingsambtenaren (milieu en/of stedenbouw).
De gemeentelijke omgevingsambtenaren stellen voor om de aktenames vanaf 1 juli 2021 integraal voor hun rekening te nemen en 2 keer per jaar (begin januari en begin juli) een rapport van de aktenames ter kennis te brengen van het college van burgemeester en schepenen.
Het college van burgemeester en schepenen of zijn omgevingsambtenaar is dan bevoegd voor de aktename van meldingsplichtige handelingen en de meldingsplichtige exploitatie of de niet aktename wegens een rechtsongeldig ingediende melding.
Onverminderd artikel 5.2.1 van het DABM geldt de omgevingsvergunning als aktename voor dat deel van het project dat meldingsplichtig is als tegelijkertijd uitspraak wordt gedaan over de vergunningsaanvraag en de melding.
In het geval de vergunning wordt geweigerd, wordt aan de melding geen verder gevolg gegeven.
De bevoegde overheid, gaat na of de gemelde handelingen of exploitatie meldingsplichtig zijn of niet verboden zijn bij of krachtens:
| 1° | artikel 5.4.3, § 3, van het DABM; |
| 2° | artikel 4.2.2, § 1, en artikel 4.2.4 van de VCRO. |
De bevoegde overheid, neemt een beslissing over de melding binnen een termijn van:
| 1° | twintig dagen als de melding louter betrekking heeft op de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit van de derde klasse; |
| 2° | dertig dagen in alle andere gevallen. |
Deze overheid stelt de persoon die de melding heeft verricht binnen dezelfde termijn daarvan in kennis. De termijnen, vermeld in het tweede lid, gaan in op de dag na de datum van de melding.
Als geen beslissing is genomen en ter kennis gebracht aan de persoon die de melding heeft verricht binnen de termijn, vermeld in het tweede lid, wordt de melding geacht te zijn geakteerd.
Het project mag worden uitgevoerd of geëxploiteerd de dag na de datum van de betekening van de meldingsakte dan wel de dag na het verstrijken van de beslissingstermijn als de melding geacht wordt te zijn geakteerd .
De bevoegde overheid, kan in de meldingsakte voorwaarden, met inbegrip van bijzondere milieuvoorwaarden, opleggen.
De bevoegde overheid, kan ook tijdens de exploitatie bijzondere milieuvoorwaarden opleggen aan de exploitatie van de ingedeelde inrichting of activiteit. In dat geval bezorgt de bevoegde overheid haar beslissing daartoe per beveiligde zending aan de persoon die de melding heeft verricht.
De bijzondere milieuvoorwaarden worden opgelegd met het oog op de bescherming van de mens en het milieu tegen de gevolgen van de exploitatie. De bijzondere milieuvoorwaarden kunnen geen emissiegrenswaarden bevatten en niet afwijken van de beste beschikbare technieken als beschreven in de algemene en sectorale milieuvoorwaarden.
De behandelingsprocedure voor de aktename van meldingsplichtige handelingen en de meldingsplichtige exploitatie of de weigering ervan, zal vanaf 1/07/2021 volledig doorlopen worden door de gemeentelijke omgevingsambtenaren (stedenbouw en/of milieu), tot en met de aktename.
Begin januari en begin juli zullen de gemeentelijke omgevingsambtenaren een rapport van de aktenames van de afgelopen periode, ter kennis voorleggen aan het college van burgemeester en schepenen.
Verslag gemeentelijke omgevingsambtenaar:
Beschrijving van de omgeving en de aanvraag
Het betreft een aanvraag tot exploitatie van een ingedeelde inrichting
53.2.2°a) – lozing bemalingswater nodig voor de realisatie van een zwembad
Historiek
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
Gewestplan Antwerpen goedgekeurd op 03/10/1979
bestemming: woongebieden
Ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Reet Centrum Zuid goedgekeurd op 20/12/2012
bestemming: art. 6 - B zone voor tuinen
bestemming: art. 3 - B zone voor wonen
bestemming: art. 13 zone voor wegenis en openbaar domein
Planologische toets
De aanvraag is gelegen in een tuin horende bij een vergunde woning.
De plaatsing van een zwembad in de tuin is vrijgesteld van stedenbouwkundige vergunning omdat de totale oppervlakte aan verhardingen onder de 80m² blijft.
Watertoets
De bemalingsfirma liet weten dat de lozing van het grondwater naar een infiltratieput (terourbemaling) niet haalbaar is. We is het mogelijk om het grondwater te lozen naar het grachtstelsel achter de woning. Het is wenselijk om dit als bijzondere voorwaarde op te nemen gezien de infiltratiemogelijkheden van dit grachtenstelsel en om verdroging te beperken.
Besluit
Er wordt voorgesteld om bij de aktename volgende bijzondere voorwaarden op te leggen
Het college neemt kennis van het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze tot haar eigen.
- omgevingsvergunningsdecreet
- DABM
Feitelijke gegevens:
Voorwerp van de melding
Het betreft een aanvraag tot exploitatie van een ingedeelde inrichting:
53.2.2°a) – lozing bemalingswater nodig voor de realisatie van een zwembad
Het college van burgemeester en schepenen neemt akte van de melding ingediend door de heer De Paepe, wonende te Rumstsestraat 72, 2840 Rumst, voor een bronbemaling ter aanleg van een zwembad te Rumstsestraat 72 te 2840 Rumst met kadastrale ligging : afdeling 11036, sectie D, perceel 95D2.
De plannen en het meldingsdossier waarop deze akte gebaseerd is, maken integraal deel uit van de meldingsakte.
De aktename is afhankelijk van de strikte naleving van de volgende voorwaarden:
De aanvragen werden nagekeken door de dienst omgeving en correct bevonden conform de bepalingen van het subsidiereglement.
Het onderhoud van kleine landschapselementen zorgt voor een verfraaiing van het landschap en voor een verhoging van de biodiversiteit.
Gemeenteraadsbeslissing dd. 18/6/2020 houdende de goedkeuring van het subsidiereglement voor kleine landschapselementen en natuurbehoud.
De volgende premieaanvragen werden ingediend
Premie | Naam | Installatieadres | subsidie € |
onderhoud knotbomen | Aster Devrieze | Steenweg op Waarloos 40 | 56 |
onderhoud knotbomen | Natuurpunt Rupelstreek | Markt | 136 |
onderhoud knotbomen | VZW Joert - Bram Peeters | Weide Oude Pastorij Rumst | 112 |
onderhoud knotbomen | Daniel Van Herbergen | Kerremansstraat | 160 |
Art.1: De bovenvermelde aanvraagdossiers goed te keuren en over te gaan tot de storting van het vermelde subsidiebedrag.
De aanvragen werden nagekeken en gebeurden conform de bepalingen van de reglementen.
Gemeenteraadsbeslissing dd 18/06/2020 houdende goedkeuring subsidies voor duurzaam waterbeheer
De volgende premieaanvragen voor duurzaam waterbeheer werden ingediend :
Premie | Naam | Installatieadres | factuur | subsidie € |
afkoppeling hemelwater | Eddy Niessen | Morenhoevestraat 1 | 15/8/2019 | 200 |
de aanleg van een groendak | Nicholas Haest | Kerkstraat 62 | 3/11/2020 | 300 |
een regenwaterton | Monique Massenhove | Kromhoutstraat 8 | 4/5/2021 | 20 |
een regenwaterton | Hugo Vermeulen | Irislaan 6 | 7/5/2021 | 20 |
een regenwaterton | Christian Baeté | Rozenlaan 25 | 11/1/2021 | 20 |
een regenwaterton | Elfrieda Claes | s Herenbaan 214 | 1/4/2021 | 20 |
een regenwaterton | Christophe Hilkens | Hoogvelden 1 | 7/3/2021 | 20 |
een regenwaterton | Leo Lenaerts | Molenstraat 36 | 8/3/2021 | 20 |
een regenwaterton | Tom Begas | Karl Marxstraat 51 | 21/5/2020 | 20 |
een regenwaterton | Greet Mennes | Fazantenweg 1 | 14/11/2020 | 20 |
opvang en gebruik van regenwater | Bart Van Rompaey | Olmenlaan 54 | 6/12/2019 | 500 |
| twee regenwatertonnen | Monique Massenhove | Kromhoutstraat 8 | 26/5/2020 | 20 |
De bovenvermelde aanvraagdossiers goed te keuren en over te gaan tot de storting van het vermelde subsidiebedrag.
De aanvragers in kennis te stellen van deze beslissing
De aanvragen werden nagekeken en gebeurden conform de bepalingen van de reglementen.
Gemeenteraadsbeslissing dd 18/06/2020 houdende goedkeuring subsidies voor afvalpreventie
Gemeenteraadsbeslissing dd 22/10/2020 houdende goedkeuring subsidies voor herbruikbare luiers
De volgende premieaanvragen voor afvalpreventie werden ingediend :
Premie | Naam | Installatieadres | factuur | subsidie € |
Een hakselaar | Tinne Vander Elst | Tiburstraat 3 | 13/5/2021 | 87,8 |
een hakselaar | Wouter Gibens | Hoveniersstraat 21 | 6/4/2021 | 100 |
een hakselaar | Jeroen Verbeeck | Hoveniersstraat 58 | 27/7/2020 | 85,762 |
een hakselaar | Jef De Clerckx | Rozenlaan 35 | 7/8/2020 | 40,79 |
een mulchmaaier | Luc Van Keer | Hoge Vosbergstraat 52 | 22/4/2021 | 100 |
een mulchmaaier | Kurt s'Jongers | Netestraat 47 | 30/1/2021 | 76,33 |
een nieuw pluimveehok | Pieter Addiers | Salvialaan 34 | 1/5/2021 | 50 |
een nieuw pluimveehok | Werner Verbruggen | beekvelden 79 | 10/3/2021 | 50 |
een nieuw pluimveehok | Jef De Clerckx | Rozelaan 35 | 25/11/2020 | 50 |
een nieuw pluimveehok | Matthias De Schepper | Clemenshoek 55A | 24/11/2019 | 50 |
herbruikbare luiers | Evelien Van den Bossche | Predikherenhoevestraat 99 | 24/6/2020 | 150 |
herbruikbare luiers | Nele Caluwé | Hollebeekstraat 55 | 19/3/2021 | 146,25 |
herbruikbare luiers | Tanguy Monheim | Tiburstraat 15 | 10/2/2021 | 150 |
De bovenvermelde aanvraagdossiers goed te keuren en over te gaan tot de storting van het vermelde subsidiebedrag.
De aanvragers in kennis te stellen van deze beslissing
Er werd vastgesteld dat de zwerfvuilopruimactie gebeurde conform de bepalingen van het reglement van 25/05/2020 m.b.t. subsidies van activiteiten van maatschappelijk belang.
Het reglement voorziet een premie van 0,02 euro per lopende meter. Er kan bijgevolg een subsidie gegeven worden van 354 euro.
GR beslissing van 18/06/2020: subsidie aan verenigingen voor het uitvoeren van activiteiten van maatschappelijk belang.
In voorjaar 2019 werden er twee aanvragen ingediend voor het bekomen van subsidies voor het uitvoeren van zwerfvuilacties door verenigingen:
| Vereniging | opruimtlocatie | lopende meter berm | datum |
| Actief Terhagen VZW | Terhagen | 17700 | 21/03/2021 |
de volgende subsidies uit te betalen:
Groenbedekking, of het inzaaien van landbouwpercelen na de oogst in de winterperiode, heeft meerdere milieuvoordelen:
subsidiereglement duurzame landbouw - gemeenteraad 18/6/2020
De gemeente heeft een subsidiereglement voor landbouwers die een groenbedekking inzaaien op landbouwpercelen na de oogst. Voor 2019-2020 zijn er 7 aanvragers, goed voor totale groenbedekking met een totale oppervlakte van 96,81 ha. De subsidie bedraagt 75 euro per ha.
Er gebeurde een terreincontrole via een steekproef en een administratieve controle via GIS. Bij de controle werden de aangevraagde percelen gecheckt op de naleving van het subsidiereglement.
| Aanvrager | ha (berekend via GIS) | subsidie (euro) |
| De Weerdt Herman. | 12,58 | 950,43 |
| Lemmens - Celis | 19,26 | 1444,62 |
| Mermans Luc | 10,30 | 772,73 |
| Michiels LV | 12,69 | 951.93 |
| Swenden | 16,68 | 1251,08 |
| Weymiens | 23,43 | 1757,91 |
| Lavens | 1,57 | 132.22 |
| totaal | 96,81 | 7260,92 |
Op basis van het advies van de financieel directeur worden volgende subsidies weerhouden:
| Aanvrager | ha (berekend via GIS) | subsidie (euro) |
| De Weerdt Herman. | 12,58 | 943,50 |
| Lemmens - Celis | 19,26 | 1444,62 |
| Mermans Luc | 10,30 | 772,73 |
| Michiels LV | 12,69 | 951,93 |
| Swenden | 16,68 | 1251,08 |
| Weymiens | 23,43 | 1757,91 |
| Lavens | 1,57 | / |
| totaal | 96,81 | 7121,77 |
De premies te verlenen aan de aanvragers met uitzondering van Lavens die niet weerhouden is voor subsidie gezien hij de minimale oppervlakte groenbedekking van 2 ha niet werd bereikt.
Poolstok heeft een portefeuille met meer dan 50 afgesloten contracten met verschillende leveranciers. De raamovereenkomsten met deze leveranciers zijn opgemaakt conform de wetgeving op de overheidsopdrachten. Voor opdrachten voor de klanten van Poolstok gaat het om deelopdrachten, de toewijzing hiervan is de verantwoordelijkheid van Poolstok. De gemeente Rumst heeft al voor verschillende opdrachten beroep gedaan op Poolstok en is aandeelhouder bij dit bedrijf.
Poolstok laat weten dat binnen de vraag die nu voorligt, een geschikt profiel voor dienst omgeving, er heel wat bedrijven hiervoor in aanmerking komen maar dat de vraag naar experten groter is dan het aanbod.
Mondea beschikt over het juiste profiel om vanaf de gunning ondersteuning te verlenen voor 1 dag per week. Als bijlage wordt een ontwerp samenwerkingsovereenkomst gevoegd en het CV van Matthijs Van de Pol die de ondersteuning zou bieden.
Uit het ontwerp samenwerkingsovereenkomst blijkt dat de gevraagde ondersteuning kan geboden worden aan de prijs van € 845,00/dag exclusief BTW (€ 1.022,45 incl. BTW) inclusief kosten (transport, telefonie, verzekering, ...).
Additionele dagen of eventuele ondersteuning bij de verdere implementatie, worden aangerekend aan de dagtarieven zoals hierboven aangegeven.
Werner Van Hoof als senior-expert Mondea staat in voor de kwaliteitscontrole. Deze prestaties zijn mee inbegrepen in het dagtarief van Matthijs Van de Pol
De opdracht kan starten na de gunning. In overleg kan de opdracht steeds bijgestuurd worden. Enkel effectief gepresteerde dagen worden aangerekend.
De opzegperiode bedraagt 2 maanden.
Uit het bijgevoegde CV van de kandidaat, Matthijs Van de Pol, blijkt voldoende ervaring in het opmaken van adviezen voor vergunningsdossiers. Hij heeft ook ervaring met het leiden en organiseren van een dienst omgeving. Het profiel voldoet aan de gevraagde vereisten.
De bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
De omgevingsambtenaar stedenbouw heeft ontslag genomen en verliet het gemeentebestuur per 01/06/2021.
Hij volgde de complexe vergunnings- en planningsdossiers op voor dienst omgeving. In de planningsdossiers zitten verschillende sleutelprojecten vervat waarbij deadlines zijn vastgesteld binnen deze legislatuur. Sommige van deze projecten zitten in een cruciale fase of hebben een zeer strakke timing. Het niet opvolgen van deze projecten zal leiden tot vertraging waarbij de vooropgestelde deadlines niet zullen kunnen gehaald worden. Bovendien dienen de vergunningsdossiers binnen strakke deadlines afgewerkt te worden wat tijdens de komende vakantieperiode zeker een uitdaging zal worden. Extra ondersteuning voor de planningsdossiers kan verzorgd worden via een andere samenwerkingsovereenkomst, voor de vergunningsdossiers werd een geschikte kandidaat voorgesteld die heel wat ervaring heeft met leiding geven, organiseren van de dienst omgeving en het behandelen van vergunningsdossiers.
Het publiceren van een vacature voor een nieuwe expert omgevingsambtenaar stedenbouw, is voorzien voor de maand september. In afwachting dat een nieuwe kandidaat zou kunnen starten, is voor de goede werking van de dienst extra ondersteuning nodig voor het behandelen van vergunningsdossiers.
Neemt akte van de motivatie van Poolstok om Mondea als geschikte kandidaat naar voor te schuiven voor het bieden van ondersteuning aan de cluster grondgebiedszaken dienst omgeving.
Gunt de opdracht voor het ondersteunen van de cluster grondgebiedszaken, dienst omgeving, aan Mondea op voorstel van Poolstok voor een bedrag van maximaal 24.538,80 euro incl. BTW (1 dag per week, 4 weken per maand en 6 maanden aan 845 euro excl. BTW per dag aan 21% BTW).
Keurt het ontwerp samenwerkingsovereenkomst goed zoals gevoegd als bijlage.
Proflow, Meirelos 7 te 9800 Deinze maakte eerder een offerte op voor ondersteuning door stedenbouwkundig en ir.-architect Nele Raets.
De aanwervingsprocedure zal in september worden opgestart. Een termijn van 6 maanden voor een functie als omgevingsambtenaar, is gangbaar.
Mevrouw Raets biedt vanaf mei 2019 ondersteuning. Uit het geleverde werk blijkt een grote kennis en ervaring in planologische en stedenbouwkundige werk- en besluitvormingsprocessen. Op dit ogenblik vervult zij een ondersteuningsopdracht voor maximaal 16u per week voor een maximale periode van 15/05/2021 tot en met 15/11/2021.
De ondersteuning die op dit ogenblik vooral geboden wordt, is te situeren in het behandelen van de meer complexe vergunningsdossiers. Mevrouw Raets kan de dienst omgeving uitstekend versterken bij de ruimtelijke planningsdossiers. De ondersteuningsopdracht waarbij zij (of een andere persoon wanneer zij verhinderd is) kan worden verlengd, waarbij de dienstverlening op afroep wordt gepresteerd en dit voor maximaal 8 bijkomende uren per week en voor een maximale periode vanaf 1/07/2021 tot en met 15/11/2021.
Het uurtarief dat hierbij gehanteerd wordt is 100euro/uur (excl. btw) voor de prestaties die worden afgewerkt in het kantoor van mevrouw Raets in Meerhout en 110 euro/uur (excl. btw) voor de prestaties in het gemeentehuis van Rumst. Dit komt respectievelijk neer op 121 eur/uur en 133,10 eur/uur inclusief BTW. Tarieven incl verplaatsingskosten. Gezien de vergunningverlening volledig digitaal verloopt, kan maximaal gebruik gemaakt worden van het aanbod om de gevraagde prestaties af te werken in het kantoor van mevrouw Raets (of de persoon die haar zou vervangen wanneer ze verhinderd is).
De bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
Omwille van het ontslag van een omgevingsambtenaar, is er in functie van de continuïteit van de dienstverlening nood aan de verderzetting en uitbreiding van de tijdelijke externe ondersteuning met een expert voor de lopende planprocessen tot wanneer een nieuwe omgevingsambtenaar is aangeworven.
Op 26/04/2021 ging het college van burgemeester en schepenen akkoord om al tijdens de opzegperiode in vervanging te voorzien.
Verleent goedkeuring aan een uitbreiding van de opdracht door ir. Nele Raets, gestart op 23 april 2019 voor de periode van 1 juli 2021 tot en met 15/11/2021, conform de offerte van Proflow, Meirelos Meirelos 7 te 9800 à rato van maximaal 8 bijkomende uren per week op afroep.
Voor verwervingen (werken, leveringen of diensten) voor een bedrag van meer dan 3.000 euro is het college van burgemeester en schepenen budgethouder.
De onderstaande facturen werden nagekeken door de betrokken diensten.
Het gemeentebestuur van Rumst heeft in uitvoering van haar beleidsplan en haar wettelijke opdrachten facturen ontvangen voor een bedrag van meer dan 3.000 euro.
De betaling van deze facturen goed te keuren.
Almaroma wegmarkeringen | aanbrengen wegmarkeringen 2020 - VS2 - col.19/10/2020 | € 18.179,00 |
Pic-TV Van Der Kinderen nv | aanpassingswerken inrichten bestaande zolderverdieping tot 2 klaslokalen school Eikenlaar VS3 col.7/12/2020 | € 19.848,81 |
Antea Belgium nv | aanstellen ontwerper -weg- en rioleringswerken Steenbakkerijstraat VS04 col. 1/4/2019 | € 8.795,65 |
Antea Belgium nv | aanstellen ontwerper -weg- en rioleringswerken Steenbakkerijstraat VS05-meerwerken col. 1/4/2019 | € 7.910,98
|
Cipal Schaubroeck | verlenging inhuren systeembeheerder ter ondersteuning ICT-coördinator 4/2021 | € 6.698,76 |
Poolstok | projectbegeleiding management nieuw telefonie 04/2021 col.9/11/2020 | € 8.138,77 |
Inetum Realdolmen Belgium nv | Whitemilk Qmatic Service en Maintenance Col. 17/6/2019 | € 4.338,88 |
Inetum Realdolmen Belgium nv | Office 365 licenties col.6/4/2020 | € 28.938,37 |
Voor verwervingen (werken, leveringen of diensten) voor een bedrag van meer dan 3.000 euro is het college van burgemeester en schepenen budgethouder.
De onderstaande facturen werden nagekeken door de betrokken diensten.
Het gemeentebestuur van Rumst heeft in uitvoering van haar beleidsplan en haar wettelijke opdrachten facturen ontvangen voor een bedrag van meer dan 3.000 euro.
Keurt de volgende facturen goed :
AGB Rumst | Terbeschikkingstelling watertoren 2de kwartaal 2021 | € 9.262,93 |
Plantyn NV | Aankoop schoolbenodigdheden Ter Doelhagen col. 31/05/21 | € 3.636,00 |
Van In NV | Aankoop schoolbenodigdheden Ter Doelhagen Col. 31/05/21 | € 6.733,10 |
VBV Consulting BV | Administratieve ondersteuning op freelance basis Secretary Academy col. 11/01/21 | € 5.616,03 |
Trentels-Stevens NV | Aankoop 5 boomzagen col. 22/02/21 | €4.022,72 |
Katrien Van Den Bosch - Artecura | Restauratie conservatie beelden en schilderij op paneel Lazaruskapel col. 14/09/20 | € 5.596,25 |
Plantyn NV | Aankoop schoolbenodigdheden Eikenlaar Col. 31/05/21 | € 13.140,10 |
De gemeenteraad keurde op 19 december 2019 het betastingreglement op de huis aan huis verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken met handelskarakter en daarmee gelijkgestelde producten, aanslagjaar 2020 goed.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van gemeentebelastingen.
Betastingreglement van 19 december 2019 op de huis aan huis verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken met handelskarakter en daarmee gelijkgestelde producten - aanslagjaar 2020.
Voor het aanslagjaar 2020 werd een belastingkohier op de verspreiding van reclame, 4e kwartaal, opgemaakt. Het bedrag bedraagt 14.552,29 EURO.
Het belastingkohier op de verspreiding van reclame, vierde kwartaal, aanslagjaar 2020 wordt uitvoerbaar verklaard voor een bedrag van 14.552,29 EURO.
De gemeenteraad keurde op 19 december 2019 het betastingreglement op verwaarloosde woningen en gebouwen, aanslagjaar 2020 goed.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van gemeentebelastingen.
Betastingreglement van 19 december 2019 op verwaarloosde woningen en gebouwen - aanslagjaar 2020.
Voor het aanslagjaar 2020 werd een belastingkohier op verwaarloosde woningen en gebouwen opgemaakt. Het bedrag bedraagt 3.000,00 EURO.
Het belastingkohier op verwaarloosde woningen en gebouwen, aanslagjaar 2020 wordt uitvoerbaar verklaard voor een bedrag van 3.000,00 EURO.
De gemeenteraad keurde op 19 december 2019 het betastingreglement op ongeschikte en onbewoonbare woningen , aanslagjaar 2020 goed.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van gemeentebelastingen.
Betastingreglement van 19 december 2019 op ongeschikte en onbewoonbare woningen - aanslagjaar 2020.
Voor het aanslagjaar 2020 werd een belastingkohier op ongeschikte en onbewoonbare woningen opgemaakt. Het bedrag bedraagt 7.500,00 EURO.
Het belastingkohier op ongeschikte en onbewoonbare woningen, aanslagjaar 2020 wordt uitvoerbaar verklaard voor een bedrag van 7.500,00 EURO.
De gemeenteraad keurde op 19 december 2019 het betastingreglement op tweede verblijven, aanslagjaar 2020 goed.
Voor aanslagjaren 2015 t.e.m. 2019 diende de heer Dewit Dirk bezwaar in tegen zijn aanslagbiljet. Het aanslagbiljet voor 2015 werd, na afwijzing van het bezwaarschrift, door betrokkene betaald. Voor aanslagjaar 2016 ging de heer Dewit Dirk na de afwijzing van het bezwaarschrift in beroep. De rechtbank in eerste aanleg stelde het lokaal bestuur in het gelijk. In haar arrest van 30/03/2021 vernietigde het hof van beroep dat vonnis echter. Het lokaal bestuur besloot te berusten. De heer Dewit Dirk komt ook voor aanslagjaar 2020 nog voor op het register tweede verblijven. Op basis van het arrest van 30/03/2021 wordt de heer Dewit Dirk echter niet als belastingplichtige beschouwd. Hij komt dan ook niet voor in het belastingkohier.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van gemeentebelastingen.
Betastingreglement van 19 december 2019 op tweede verblijven - aanslagjaar 2020.
Voor het aanslagjaar 2020 werd een belastingkohier op tweede verblijven opgemaakt. Het bedrag bedraagt 4.500,00 EURO.
Het belastingkohier op tweede verblijven, aanslagjaar 2020 wordt uitvoerbaar verklaard voor een bedrag van 4.500,00 EURO.
De gemeenteraad keurde op 19 december 2019 het betastingreglement op het gebruik van bedrijfsruimten, aanslagjaar 2020 goed.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van gemeentebelastingen.
Betastingreglement van 19 december 2019 op het gebruik van bedrijfsruimten, aanslagjaar 2020.
Voor het aanslagjaar 2020 werd een bijkomend belastingkohier op het gebruik van bedrijfsruimten opgemaakt. Het bedrag bedraagt 975,00 EURO.
Het belastingkohier op het gebruik van bedrijfsruimten, aanslagjaar 2020 wordt uitvoerbaar verklaard voor een bedrag van 975,00 EURO.
De facturen werden door de diensten en budgethouders nagekeken en correct bevonden.
Het gemeentebestuur heeft in uitvoering van haar beleidsplan en wettelijke opdrachten facturen voor uitgevoerde werken, geleverde goederen en gepresteerde diensten ontvangen.
Keurt de lijst van de mandaten goed.
Op 8 mei 2017 heeft het college van burgemeester en schepenen kennis genomen van de verfijnde aankoopprocedure.
Aanwendingen tot 500 euro worden goedgekeurd door de budgethouder, aanwendingen voor een bedrag groter dan 500 euro worden goedgekeurd door de budgethouder en door de bevoegde schepen. Voor aanwendingen boven 3.000 is het college van burgemeester en schepenen budgethouder en keurt dan ook de aanwendingen goed.
De lijst van de aanwendingen wordt ter goedkeuring aan het college van burgemeester en schepenen voorgelegd.
In uitvoering van het beleidsplan hebben de verschillende diensten van het gemeentebestuur bestellingen bij diverse aannemers, leveranciers of dienstverleners aangevraagd.
Keurt de lijst van aanwendingen goed.
De uitgereikte facturen voor gemeentelijke dienstverlening worden opgelijst en ter goedkeuring aan het college van burgemeester en schepenen voorgelegd.
De verschillende diensten van het gemeentebestuur van Rumst hebben in uitvoering van de verschillende toepasselijke retributiereglementen facturen opgemaakt voor door het bestuur gepresteerde diensten.
Keurt de lijst van de vorderingen goed.
Het lokaal bestuur Rumst besloot in zitting van 18 januari 2021een subsidie toe te kennen. FERM Vosberg Rumst gaf intussen de dichtbundel uit en bezorgde een inhoudelijk en financieel projectverslag. De betaling kan uitgevoerd worden.
Subsidiereglement bijzondere cultuurprojecten
De gemeente wil het sociaal weefsel in Rumst versterken en speelt een regierol in het ontplooien van een laagdrempelig vrijetijdsaanbod.
FERM Vosberg Rumst vroeg voor de uitgave van de dichtbundel ‘Laat je ziel niet eenzaam zijn’ een subsidie voor bijzonder cultuurproject aan.
Op het college van 18 januari 2021 werd beslist een subsidie voor bijzondere cultuurprojecten van € 250 toe te kennen aan FERM Vosberg Rumst voor de uitgave van deze dichtbundel, indien zij na de uitgave zowel een inhoudelijk als een financieel projectverslag binnenbrachten dat aantoont dat de uitgaven waarvoor de subsidie werd aangevraagd werkelijk gedaan werden.het aanvraagdossier goed te keuren en een subsidie van € 250 uit te betalen aan FERM Vosberg Rumst.
Volgende wetgeving is van toepassing:
MB 4 juni met geldende coronamaatregelen
Overlegcomite 18 juni met aankondiging nieuwe toegelaten openingsuren voor de horeca.
Voor de toewijzing van de concessie dienden de kandidaten onder meer een voorstel in van hun plan van aanpak en voorstel van activiteiten. De kandidatuur van Thomas Wuyts haalde de beste score, mede omwille van een mooi activiteitenaanbod.
Voor enkele van de activiteiten wordt afwijking van de geluidsnormen gevraagd, vooral bedoeld om overdag de muziek wat luider te kunnen zetten, niet voor nachtlawaai.
Afwijking op geluidsnormen wordt aangevraagd voor 6 zaterdagen:
26 juni, 17 en 24 en 31 juli, 14 en 21 augustus.
Op zaterdag 10 juli organiseert het gemeentebestuur Vlaamse Feestdag in de zomerbar met optreden van een muziekgroepje tot 22u en op 19 augustus een optreden met Tine en Pieter Embrechts. Ook hiervoor is afwijking op geluidsnormen aangewezen.
Het MB van 4 juni laat opnieuw afwijkingen op de geluidsnormen toe.
alle data zijn op zaterdag, behalve 19/08 is een zomerse donderdag.
Het overlegcomité van 18 juni bepaalde dat het sluitingsuur van de horeca vanaf 27/06 op 01u wordt gebracht. Het MB hierover is nog niet gepubliceerd.
Sinds 1 januari 2013 gelden er regels voor geluidsnormen bij het spelen van niet ingedeelde muziekactiviteiten. Het College kan onder bepaalde voorwaarden afwijkingen op de geluidsnormen toestaan en volgt daarbij haar beoordelingsschema zoals vastgelegd in collegezitting van 27/01/2020.
Vermits de activiteiten in openluch doorgaan, legt Vlarem geen beperking op in het aantal dagen waarop afwijking kan worden toegestaan.
Toestemming te gegeven voor een afwijking op de geluidsnorm tijdens evenementen in het Zomercafé Rupel aan Thomas Wuyts en aan gemeentebestuur Rumst.
Er wordt vrijstelling gegeven op de geluidsnormen van afdeling 6.7 van Vlarem II, nl. er mag muziek worden gemaakt gedurende volgende periode(n) en met de
volgende geluidsnormen op volgende zaterdagen:
*op 26/06/2021 (de volgende dag is een vrije dag): van 12.00 tot 22:30 : maximaal 95 dBA, Laeq 15 min van 22:30 tot 23:30 : maximaal 93 dBA, Laeq 15 min.
*op 10/07/2021 (de volgende dag is een vrije dag): van 12.00 tot 24:00 : maximaal 95 dBA, Laeq 15 min van 24:00 tot 01:00 : maximaal 93 dBA, Laeq 15 min.
*op 17/07/2021 (de volgende dag is een vrije dag): van 12.00 tot 24:00 : maximaal 95 dBA, Laeq 15 min van 24:00 tot 01:00 : maximaal 93 dBA, Laeq 15 min.
*op 24/07/2021 (de volgende dag is een vrije dag): van 12.00 tot 24:00 : maximaal 95 dBA, Laeq 15 min van 24:00 tot 01:00 : maximaal 93 dBA, Laeq 15 min.
*op 31/07/2021 (de volgende dag is een vrije dag): van 12.00 tot 24:00 : maximaal 95 dBA, Laeq 15 min van 24:00 tot 01:00 : maximaal 93 dBA, Laeq 15 min.
*op 14/08/2021 (de volgende dag is een vrije dag): van 12.00 tot tot 24:00 : maximaal 95 dBA, Laeq 15 min van 24:00 tot 01:00 : maximaal 93 dBA, Laeq 15 min.
*op 21/08/2021 (de volgende dag is een vrije dag): van 12.00 tot 24:00 : maximaal 95 dBA, Laeq 15 min van 24:00 tot 01:00 : maximaal 93 dBA, Laeq 15 min.
en op donderdag 19/08/2021 : van 12.00 tot 24:00 : maximaal 95 dBA, Laeq 15 min en van 24:00 tot 01:00 : maximaal 93 dBA, Laeq 15 min.
voor zover een nieuw ministerieel besluit omwille van corona geen striktere maatregelen oplegt mbt de openingsuren van de horeca
en mits naleving van volgende randvoorwaarden:
bij klachten dienen de richtlijnen van de politiediensten onmiddellijk te worden gevolgd.
In ieder geval:
Een afwijking op de geluidsnormen betekent niet dat alles mag. Wanneer mensen na 22u. verstoord worden in hun nachtrust kan er sprake zijn van nachtlawaai. De wetgeving op nachtlawaai blijft geldig ook al is er een vergunning voor het afspelen van elektronisch versterkte muziek.
De organisator en politie in kennis te stellen van de toegestane afwijking.
Volgende wetgeving is van toepassing:
MB 4 juni met geldende coronamaatregelen
Overlegcomite 18 juni met aankondiging nieuwe toegelaten openingsuren voor de horeca.
Rumstse S.K. organiseert tijdens de zomerperiode een zomerbar op hun terrein aan het voetbalveld (strook tussen B-veld en Doelhaagstraat ) om de clubwerking te financieren.
Voor enkele avonden wordt afwijking van de geluidsnormen gevraagd.
Afwijking op geluidsnormen wordt aangevraagd voor vrijdagen en zaterdagen:
Vrijdag 02/07: DJ Johan
Zaterdag 03/07: De Deejays Draaien Door
Vrijdag 09/07: DJ Johan
Zaterdag 10/07: DJ ... (Ligt vast maar weet de naam niet)
Het MB van 4 juni laat opnieuw afwijkingen op de geluidsnormen toe.
Het overlegcomité van 18 juni bepaalde dat het sluitingsuur van de horeca vanaf 27/06 op 01u wordt gebracht. Het MB hierover is nog niet gepubliceerd.
Sinds 1 januari 2013 gelden er regels voor geluidsnormen bij het spelen van niet ingedeelde muziekactiviteiten. Het College kan onder bepaalde voorwaarden afwijkingen op de geluidsnormen toestaan en volgt daarbij haar beoordelingsschema zoals vastgelegd in collegezitting van 27/01/2020.
Vermits de activiteiten in openlucht doorgaan, legt Vlarem geen beperking op in het aantal dagen waarop afwijking kan worden toegestaan.
Toestemming te gegeven voor een afwijking op de geluidsnorm tijdens evenementen in de zomerbar Rumesta Beach.
Er wordt vrijstelling gegeven op de geluidsnormen van afdeling 6.7 van Vlarem II, nl. er mag muziek worden gemaakt gedurende volgende periode(n) en met de
volgende geluidsnormen op volgende dagen:
*op 02/07/2021 (de volgende dag is een vrije dag): van 12.00 tot 24:00 : maximaal 95 dBA, Laeq 15 min van 24:00 tot 01:00 : maximaal 93 dBA, Laeq 15 min.
*op 03/07/2021 (de volgende dag is een vrije dag): van 12.00 tot 24:00 : maximaal 95 dBA, Laeq 15 min van 24:00 tot 01:00 : maximaal 93 dBA, Laeq 15 min.
*op 09/07/2021 (de volgende dag is een vrije dag): van 12.00 tot 24:00 : maximaal 95 dBA, Laeq 15 min van 24:00 tot 01:00 : maximaal 93 dBA, Laeq 15 min.
*op 10/07/2021 (de volgende dag is een vrije dag): van 12.00 tot tot 24:00 : maximaal 95 dBA, Laeq 15 min van 24:00 tot 01:00 : maximaal 93 dBA, Laeq 15 min.
voor zover er bij nieuw ministerieel besluit geen striktere maatregelen worden opgelegd
en mits naleving van volgende randvoorwaarden:
bij klachten dienen de richtlijnen van de politiediensten onmiddellijk te worden gevolgd.
In ieder geval:
Een afwijking op de geluidsnormen betekent niet dat alles mag. Wanneer mensen na 22u. verstoord worden in hun nachtrust kan er sprake zijn van nachtlawaai. De wetgeving op nachtlawaai blijft geldig ook al is er een vergunning voor het afspelen van elektronisch versterkte muziek.
De organisator en politie in kennis te stellen van de toegestane afwijking.
Het dossier voldoet aan de voorwaarden van het reglement.
Bij de aanvraag zijn de nodige documenten bijgevoegd:
- samenstelling straatcomité met 2 verantwoordelijke en min. 6 buren
- Voorbeeld van de uitnodiging
Voor het buurtfeest wordt 75€ korting voorzien op de retributie voor de ontlening van materiaal.
Gemeenteraadsbesluit van 23 september 2016 betreffende 'projectsubsidies aan straatcomités'
- Inname openbaar domein: uniform politiereglement: Artikel1.4.2
1. Niemand mag de openbare weg privatief in gebruik nemen of gebruiken zonder voorafgaande vergunning verleend door het college van burgemeester en schepenen. De vergunning wordt verleend op aanvraag van degene die een inname van de openbare weg wenst uit te voeren
Naam: Eénmalige buurtactiviteit Hoogvelden
Datum: 07/08/2021
Uur: 14.00-22.00
Locatie: Graspleintje Hoogvelden
Ingediend door:
Toelating te verlenen tot het inrichten van het buurtfeest volgens de ingediende aanvraag en voorwaarden hieronder vermeld.
Het gevraagde materiaal gratis te leveren tot een maximum van 75€.
Toelating te verlenen om muziek te maken mits de maximum geluidsnormen gerespecteerd worden.
Niet in te gaan op de vraag naar levering van elektriciteit voor buurtfeesten. Elektriciteit wordt niet voorzien voor particulieren.
De Kunstkamer 13 wil verhuizen op donderdag 8 juli om 9 uur om klaar te zijn om alle activiteiten in seizoen 2021-2022 op de nieuwe locatie in Hoogvelden te kunnen organiseren.
De vereniging kan 2 helpers ter beschikking stellen.
Contactpersoon vereniging: Paul De Greef (gsm 0478 88 53 00).
Het College nam op 31 maart 2014 een beslissing m.b.t. trekkingsrechten:
Art.1: Elke erkende, Rumstse jeugd-, sport- of cultuurvereniging, per kalenderjaar één trekkingsrecht te geven voor het transport van eigen materiaal van de opslagruimte binnen de gemeentegrenzen naar de locatie van het evenement (maximum 1 vrachtwagen). Dit trekkingsrecht bestaat zowel uit het aan- als afvoeren van het materiaal.
Art.2: Het trekkingsrecht kan enkel uitgeoefend worden wanneer de erkende vereniging voldoende ondersteuning voorziet voor het laden en het lossen van het materiaal op de plaats van het evenement. Er wordt slechts geleverd op één plaats en de opslagruimte bevindt zich binnen de gemeentegrenzen.
De Kunstkamer 13 zal vanaf seizoen 2021-2022 haar activiteiten organiseren in Hoogvelden en niet langer in Home Van Der Taelen. Voor het verhuizen van de schildersezels, een kast en enkele dozen van Home Van Der Taelen naar Hoogvelden vragen zij medewerking van de gemeentelijke diensten door een vrachtwagen met chauffeur ter beschikking te stellen.
Een vrachtwagen met chauffeur ter beschikking te stellen aan De Kunstkamer 13 op donderdag 8 juli om 9 uur, mits de vereniging zorgt voor twee helpers voor het laden en lossen van het materiaal.
Het meest recente draaiboek van agentschap Opgroeien staat versoepelde maatregelen toe voor vakantieopvang binnen pandemiecode geel.
Er is een plan van aanpak waarin de maatregelen naar kinderen, ouders en begeleiders toe uitgewerkt zijn.
De communicatie naar begeleiders en ouders, alsook een mogelijke terugschakeling naar pandemiecode oranje of rood, zijn opgenomen in het plan van aanpak.
De organisatie van het oudermoment werd onderworpen aan de Covid-event scan van de Vlaamse Overheid.
Alle aangepaste maatregelen worden voorgelegd aan de preventieadviseur van IGEAN.
Vanaf 9 juni 2021 valt de kinderopvang onder pandemiecode geel en zijn versoepelingen van de coronamaatregelen mogelijk.
De dienst buitenschoolse kinderopvang wil aanpassingen aan het coronabeleid uitvoeren waarbij:
- er meer kinderen per bubbel opgevangen mogen worden
- meer contact met ouders mogelijk is onder gecontroleerde omstandigheden
- begeleiders geen mondmasker meer hoeven te dragen indien zij werken op de locatie en enkel in contact komen met kinderen in hun wekelijkse bubbel
- de annuleringsvoorwaarden terug toegepast worden conform het huishoudelijk reglement omwille van het wegvallen van de coronacompensatievergoeding toegekend door agentschap Opgroeien.
keurt het plan van aanpak voor de buitenschoolse kinderopvang tijdens de zomervakantie 2021 in pandemiecode geel goed.
Elk schooljaar gaat groep 5 van GBS Eikenlaar op zeeklassen ( meerdaagse uitstap ).
|
School |
Verblijf |
Bedrag in euro |
|
GBS Eikenlaar ( lagere school ) |
VZW De Flipper |
7011,90 (incl.BTW) |
|
|
Voorschot van 779,10 euro is vorig schooljaar reeds betaald. Enkel het resterende saldo moet nu nog betaald worden.
Deze meerdaagse uitstap wordt aanzien als een extra-murosactiviteit van meer dan één dag en wordt gefactureerd aan de ouders van de leerlingen.
GBS Eikenlaar kiest vanuit het pedagogische uitgangspunt om de zeeklassen voor groep 5 elk jaar te laten plaatsvinden.
* Decreet basisonderwijs:
Voor een kind uit de lagere school is een basisbedrag voor de volledige duur van het lager onderwijs vastgelegd. Dat bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd en kan dus in principe elk jaar stijgen.
Aan het einde van het lager onderwijs bedraagt de minder scherpe maximumfactuur:
CBS gaat akkoord met de betaling aan VZW de Flipper voor de zeeklassen van groep 5 in GBS Eikenlaar
|
School |
Leverancier |
Bedrag in euro |
|
GBS Eikenlaar ( lagere school ) |
VZW De Flipper |
7011,90 (incl. BTW) |
De 1e communicanten en vormelingen hebben zonnebloemen gezaaid die bij de kerken en woonzorgcentra in Boom en Rumst geplaatst worden.
Dit als een teken van verbondenheid en om naar buiten te komen.
Ze zouden bij de bloemen een plakkaat willen zetten met een woordje uitleg voor de voorbijgangers.
Er zijn 8 plakkaten ter beschikking.
De dienst omgeving heeft laten weten dat er geen vergunningsplicht is.
In het kader van de 1e communie en het vormsel vraagt de catechesegroep van de Rupelkerk of ze een 10-tal houten plakkaten mogen lenen voor de zomer.
Het college besluit de uitlening van de houten plakkaten goed te keuren.
In het MJP is een budget opgenomen voor het inrichten van de bestaande zolderverdieping tot twee klaslokalen in Eikenlaar.
De werken werden door het College van Burgmeester en Schepenen gegund in zitting van 7 december 2020.
Na goedkeuring door Agion werd de gunning betekend aan de aannemer.
De werken zijn gestart op 1 maart 2021.
Er werd een verslag opgemaakt van de werfvergadering van 21 juni 2021.
Het College neemt kennis van werfverslag 13 dd. 21 juni 2021.
Microsoft 365 is veel meer dan een mailserver in de cloud en de typische toepassingen Outlook, Word, Excel en Powerpoint. De E3-licentie bevat een hele reeks van functies en toepassingen die de organisatie efficiënter en productiever kunnen maken. Een van de toepassingen die sinds de start van de corona-pandemie werd ingezet is Teams. Veel van de nieuwe features zijn bedoeld om het samenwerken te bevorderen. Er wordt niet meer in een hiërarchische beveiligingslogica gedacht, maar eerder aan het feit dat gebruikers met elkaar samenwerken aan projecten of organisatiebrede processen. OneDrive en Sharepoint bijvoorbeeld zijn toepassingen die het delen en uitwisselen van bestanden veel gemakkelijker maakt.
Om te mogelijkheden van Microsoft 365 te kennen is het belangrijk inzicht te verwerven in die mogelijkheden. Indien na evaluatie bepaalde toepassingen de werking van de organisatie kunnen optimaliseren (dit is organisatiebeheersing in de zuiverste vorm) is het belangrijk dat werkprocessen worden geanalyseerd en aangepast. Nieuwe toepassingen moeten de organisatie beter maken.
Bepaalde toepassingen, zoals Teams, zijn reeds in gebruik, maar is het duidelijk dat niet alle mogelijkheden van deze toepassing worden benut. Handig gebruiksadvies kan het gebruik hiervan naar een hoger niveau tillen.
Bij de implementatie van nieuwe toepassingen is begeleiding van specialisten noodzakelijk. Zij analyseren de organisatie, wijzen de opportuniteiten aan en begeleiden de implementatie met een gedegen projectmanagement.
Het lokaal bestuur Rumst is aandeelhouder bij Poolstok. Via Poolstok werd een offerte opgevraagd om de mogelijkheden van Microsoft 365 te verkennen en toepassingen te implementeren.
Het decreet lokaal bestuur.
In het meerjarenplan 2020-2025 is voor ICT opgenomen dat het bestuur investeert in de meest recente bureaticatoepassingen. In de loop van 2020 werd Microsoft 365 (voorheen Office 365) - mede omwille van de Corona-crisis - versneld uitgerold.
Het bestuur heeft hiervoor de nodige E3-licenties aangekocht.
De begeleiding en projectmanagement bij de verdere invoering van Microsoft 365 wordt gegund aan Threon (via Poolstok) voor een bedrag van 35.574 euro, incl. 21% BTW. Het gaat om een urencontingent. De prestaties worden uitgevoerd op afroep.