Overeenkomstig art. 2.9.2 van Deel A van de Gemeentelijke codex van politiereglementen is het kamperen in open lucht met meer dan 100 personen verboden behoudens mits voorafgaande toelating van het gemeentebestuur.
Overeenkomstig art. 2.7.3 van Deel A van de Gemeentelijke codex van politiereglementen is het verboden knalsignalen of ontploffingen te veroorzaken (zoals o.a. vuurwerk, voetzoekers, thunderflashes, knal- en rookbussen, feestgeschut en kanonschoten) die personen of dieren kunnen doen opschrikken of storend zijn voor de omwonenden, behoudens de schriftelijke toelating van de Burgemeester om redenen van folkloristische, sociale of landbouwkundige aard.
Op 14 juni 2021 werd er door WEAREONE.world een aanvraag ingediend om de camping van het evenement ‘Tomorrowland’, genaamd ‘DreamVille’, te laten doorgaan in de weekends van 27/28/29 augustus 2021 en 3/4/5 september 2021 en dit op het grondgebied van Rumst.
Op 14 juni 2021 werd er door WEAREONE.world tevens een aanvraag ingediend om éénmalige toestemming te verlenen om op donderdag 26 augustus 2021 en donderdag 2 september 2021, het gebruik van pyrotechnische effecten voor het evenement ‘The Gathering’ toe te staan op camping ‘DreamVille’.
Op 17 juni 2021 weigerde de burgemeester van de gemeente Boom om toelating te geven om het evenement ‘Tomorrowland’ te mogen organiseren in de weekends van 27/28/29 augustus 2021 en 3/4/5 september 2021 en dit op het provinciaal recreatiedomein De Schorre, dit op grond van volgende motivering:
“Tomorrowland is een groot evenement volgens de definitie die daaraan gegeven wordt in art. 1.0.2 van Deel B van de Gemeentelijke codex van politiereglementen.
Overeenkomstig art.15, § 5 van het MB van 28 oktober 2020, zoals laatst gewijzigd op 4 juni 2021, mag een publiek van maximum 400 personen evenementen bijwonen, voor zover deze buiten georganiseerd worden met naleving van de modaliteiten voorzien in art. 8, § 1 van dat MB en in het toepasselijk protocol, mits voorafgaande toelating van de bevoegde gemeentelijke overheid.
In de aanvraag wordt voor het evenement Tomorrowland een maximum capaciteit voorzien van 75.000 personen per dag.
De burgemeester kan enkel vaststellen dat een dergelijk groot evenement verboden is volgens art. 15, § 5 van het MB van 28 oktober 2020, zodat daarvoor op heden geen toelating kan gegeven worden. De burgemeester is immers gehouden om de hogere wetgeving te respecteren, waaronder het MB van 28 oktober 2020.
Vanuit het Overlegcomité werd gecommuniceerd dat onder bepaalde voorwaarden evenementen met een maximum van 75.000 personen zouden toegelaten worden vanaf 13 augustus 2021. Een verklaring afgelegd door de deelnemers aan het Overlegcomité heeft echter geen kracht van wet, zodat art. 15, § 5 van het MB van 28 oktober 2020 nog steeds dient nageleefd te worden.
Bovendien werd vanuit het Overlegcomité steeds een voorbehoud gemaakt bij de aangekondigde versoepelingen, in die zin dat deze enkel effectief zullen ingaan wanneer de epidemiologische situatie dat toelaat.
Ook de voorwaarden waaronder evenementen met een maximum van 75.000 personen zou kunnen toegelaten worden vanaf 13 augustus 2021 zijn nog niet wettelijk bepaald.
Er kan enkel besloten worden dat een evenement met een capaciteit van 75.000 personen per dag momenteel niet kan toegelaten worden, zodat de burgemeester geen toelating kan geven voor het evenement Tomorrowland op 27/28/29 augustus en 3/4/5 september 2021.
Bovendien zijn er bijkomende redenen inzake openbare orde, waaronder begrepen zijn de openbare rust, openbare veiligheid en openbare gezondheid, die tot een weigering van de toelating voor Tomorrowland doen besluiten, namelijk:
Er werd door de burgemeesters van Boom en Rumst toelichting gevraagd aan bovenvermelde experten omtrent de eerdere GEMS-adviezen en dit meer specifiek m.b.t. de risico’s die grote evenementen zoals Tomorrowland met zich mee zouden brengen.
De experten stellen in hun toelichting dat het voor de organisatie van grote evenementen noodzakelijk is dat de epidemiologische situatie duurzaam onder controle en stabiel is. De epidemiologische situatie kan slechts als duurzaam en stabiel onder controle beschouwd worden wanneer het dagelijks aantal nieuwe besmettingen resp de evidentie/100.000 zonder impact op hospitalisaties aanhoudend zeer laag is en de ICU bezettingsgraad duurzaam < is dan 50 bedden.
De experten stellen in hun toelichting dat ondanks het feit dat de epidemiologische evolutie gunstig is, er grote bezorgdheid blijft bestaan omtrent volgende elementen die zij in hun schriftelijke toelichting, die als bijlage bij onderhavig besluit wordt gevoegd, verder toelichten:
In hun advies komen de experten tot het volgende besluit:
“Alle elementen bij elkaar genomen schatten wij het epidemiologisch risico van een grootschalig, internationaal event zonder bijkomende maatregelen bij een onvolledig gevaccineerde populatie en in de context van tot op heden onduidelijke impact van de verspreiding van varianten als ‘zeer hoog’ in.”
Er werden tevens verschillende mondelinge overlegmomenten gehouden met experten Erika Vlieghe, Geert Molenberghs en Pierre Van Damme, waarop zij de eerdere adviezen en de schriftelijke toelichting daarbij ook bevestigden en waarop zij tevens bijkomend wezen op o.a. volgende feiten die deze verder onderbouwen:
In haar advies stelt Dr. Haenen:
“Eigenlijk is het al dan niet laten doorgaan van grote manifestaties terug te brengen tot enkele punten. Voor de manifestatie is dat: (a) welke toegang regel je in het geval het een meerdaags festival is; (b) wat doe je met testing voor een meerdaags festival; (c) welk is een sluitend plan voor mensen die positief zijn en van het festivalterrein verwijderd worden en (d) hebben de hulpdiensten voldoende hulpverleners om het festival veilig te laten doorgaan. Voor de omgeving stelt zich vooral de vraag hoe je vermijdt dat er als gevolg van het festival een lokale outbreak zou ontstaan.”
Vooral het aspect m.b.t. de toegang tot het festivalterrein en hertesting is, samen gelezen met het advies van de lokale en federale politie d.d. 15 juni 2021 determinerend voor onderhavig besluit van de burgemeester.
Hierover stelt Dr. Haenen:
“De toegang wordt geregeld via het Digital Green Card Certificate (DGC). Er zouden 3 vormen zijn, met name 2 maal gevaccineerd (en het laatste vaccin is minimaal 2 weken oud), 1 maal gevaccineerd en een negatieve PCR van < 72 uur en geen vaccin en een negatieve PCR van < 72 u.
In de voorstellen van de overheid is er een regeling waarin een hertesting voorzien is na 3 dagen. Dit is praktisch niet haalbaar. Als men 10.000 mensen moet testen a rato van 15 min per test, komt dat neer op 150.000 minuten werk of 2.500 werkuur. Hier zal men een ganse batterij aan mensen nodig hebben en die zijn er gewoonweg niet. Testen na 3 dagen voor een festival van deze omvang is gewoonweg niét mogelijk
Voor Tomorrowland is er een specifieke situatie door het internationale karakter van het festival. Terwijl de effecten van een festivalganger die positief wordt lokaal zijn voor kleinere festivals, is dit internationaal (met de internationale afspraken en uitstraling) voor een festival als Tomorrowland. Dat leidt niet alleen tot een regeling voor zij die niet met eigen vervoer kwamen en terug naar hu land van herkomst moeten geraken, het is ook een uitdaging voor tracing en het nemen van eventuele maatregelen. Dat impliceert dat er voor Tomorrowland strengere maatregelen kunnen gevraagd worden dan de maatregel, zuiver op de DGC. Daarom stel ik volgende maatregel voor :
Het DGC is een essentiële factor, wat betekent dat de DGC en de controle/toezicht erop bepalend is voor toegang tot het festival”
Net zoals experten Erika Vlieghe, Geert Molenberghs en Pierre Van Damme is Dr. Haenen bijgevolg van mening dat het DGC van 100 % van de bezoekers moet gecontroleerd worden aan de ingang van het evenement.
Het advies van de politie is op basis van een uitvoerige motivering ongunstig.
De politie wijst o.a. op volgende elementen:
Het risico is meer dan realistisch dat de lokale en federale politie onvoldoende personeel zullen kunnen inzetten om zowel de Covid-maatregelen te handhaven als de toegangscontroles uit te voeren en daarnaast ook nog in te staan voor de reguliere handhaving, wat zou betekenen dat de tolerantiegrenzen moeten herbekeken worden en er hogere veiligheidsrisico’s moeten aanvaard worden dan wat gebruikelijk is.
Uit de toelichting bij de adviezen van de GEMS’s verschaft door bovenvermelde experten blijkt dat het epidemiologisch risico van het evenement ‘Tomorrowland’ als zeer hoog wordt ingeschat, zelfs wanneer er mitigerende maatregelen worden opgelegd.
Bovendien blijkt dat de handhaving van eventuele mitigerende maatregelen, zoals de controle op de DGC’s aan de ingang van het evenement, zeer veel bijkomende inzet van politiepersoneel zou vragen, welke inzet niet kan gegarandeerd worden indien de burgemeester niet bereid is om hogere veiligheidsrisico’s te aanvaarden.
De politie kan bijgetreden worden dat in de huidige stand van de wetgeving de Wet van 2 oktober 2017 de controle van identiteitsbewijzen door private bewakingsagenten niet toelaat aan de ingang van publiek toegankelijke evenementen zoals Tomorrowland.
Uit alle adviezen en uit het mondeling overleg blijkt dat om het risico op verspreiding enigszins te beperken, de DGC’s en identiteitskaarten van 100 % van de bezoekers van het evenement aan de ingang gecontroleerd zouden moeten worden door de politie.
Dit houdt in dat er een bijkomend veiligheidsrisico zou ontstaan aan de ingang, alsook dat er een hoger veiligheidsrisico aanvaard zou moeten worden en dit bv. inzake drugs, vechtpartijen en andere mogelijke verstoringen van de openbare orde.
De burgemeester is van mening dat het niet verantwoord zou zijn om het hoge risico op verspreiding van COVID-19 te aanvaarden, noch om een hoger veiligheidsrisico op andere domeinen te aanvaarden.
De openbare orde, waaronder begrepen zijn de openbare rust, openbare veiligheid en openbare gezondheid, dient te allen tijde gewaarborgd te kunnen worden. Op de burgemeester rust een persoonlijke wettelijke verplichting om daarvoor te zorgen. Uit de ingewonnen adviezen blijkt dat het risico op ernstige verstoringen van de openbare orde door de organisatie van het evenement ‘Tomorrowland’ te groot is, zodat er geen toelating kan gegeven worden voor dit evenement.”
De camping DreamVille, met een capaciteit van 40.000 personen, is onlosmakelijk verbonden aan het evenement Tomorrowland aangezien de gebruikers van deze camping de bezoekers zijn van het evenement.
Dezelfde juridische problemen en problemen inzake openbare veiligheid en -gezondheid die zich stellen m.b.t. het evenement en die duidelijk zijn verwoord in bovenvermeld besluit van de burgemeester van de gemeente Boom, stellen zich ook m.b.t. camping ‘Dreamville’.
In hun mondelinge toelichtingen hebben de in het besluit van de burgemeester van de gemeente Boom vernoemde experten dezelfde bezorgdheden geuit inzake de organisatie van camping ‘DreamVille’ die zij ook uitten inzake de organisatie van het evenement ‘Tomorrowland’.
De burgemeester kan bijgevolg de motivatie van het besluit van de burgemeester van Boom integraal bijtreden en maakt zich deze motivatie eigen.
Uit de ingewonnen adviezen blijkt dat het risico op ernstige verstoringen van de openbare orde door de organisatie van camping ‘DreamVille te groot is, zodat er daarvoor geen toelating kan gegeven worden.
Aangezien er geen toelating wordt verleend voor camping ‘Dreamville’ kan er tevens geen toelating verleend worden voor het gebruik van pyrotechnische effecten voor het evenement ‘The Gathering’ op camping ‘DreamVille’.
BEVOEGDHEID
Burgemeester, artikel 133, eerste alinea Nieuwe Gemeentewet.
WETTELIJKE GRONDSLAG
Gemeentelijke codex van politiereglementen – Deel A, artikelen 2.7.3 en 2.9.2.
Ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, o.a. art. 15, § 5.
Wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid.
De op 14 juni 2021 door WEAREONE.world ingediende aanvraag om de camping van het evenement ‘Tomorrowland’, genaamd ‘DreamVille’, te laten doorgaan in de weekends van 27/28/29 augustus 2021 en 3/4/5 september 2021 en dit op het grondgebied van Rumst, wordt geweigerd.
De op 14 juni 2021 door WEAREONE.world ingediende aanvraag om éénmalige toestemming te verlenen om op donderdag 26 augustus 2021 en donderdag 2 september 2021, het gebruik van pyrotechnische effecten voor het evenement ‘The Gathering’ toe te staan op camping ‘DreamVille’, wordt geweigerd.