Terug
Gepubliceerd op 09/02/2022

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn (OCMW)

do 24/06/2021 - 20:00 digitaal

Samenstelling

Aanwezig

Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Axelle De Smet, raadslid N-VA; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, raadslid CD&V ; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, schepen; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

Secretaris

Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

Agendapunten

1.

2021_OR_00043 - Mededelingen - mededelingen raad voor maatschappelijk welzijn - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Axelle De Smet, raadslid N-VA; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, raadslid CD&V ; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, schepen; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur
Secretaris
Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur
1.

2021_OR_00043 - Mededelingen - mededelingen raad voor maatschappelijk welzijn - Kennisneming

2021_OR_00043 - Mededelingen - mededelingen raad voor maatschappelijk welzijn - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

De voorzitter en raadsleden van de raad voor maatschappelijk welzijn formuleren mededelingen.


Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn (ocmw) beslist:

Artikel 1

neemt kennis van volgende mededelingen:


De voorzitter meldt dat de volgende raad op 23 september ipv 16 september 2021 zal plaatsvinden.

2.

2021_OR_00044 - Notulen - Goedkeuring notulen vorige zitting - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Axelle De Smet, raadslid N-VA; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, raadslid CD&V ; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, schepen; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur
Secretaris
Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_OR_00044 - Notulen - Goedkeuring notulen vorige zitting - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Axelle De Smet, Els Devlies, Kenneth Heylen, Bram Van Keer, Marc Van den Bogaert, Katusha Vervloesem, Marleen De Bruyn, Raf De Schepper, Ilse Moons, Geert Van der Auwera, Marc Verschueren, Wendy Weckhuysen, Christine Jacobs, Christoph Marckx, Jarrik Peeters, Bart Peeters, Annelien Schoofs, Francy Van der Wildt, Werner Joris, Anny Van Aeken, Marc Verrept, André Gielis, Veerle De Beuckeleer
Stemmen voor 25
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Bart Peeters, Christoph Marckx, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Els Devlies, Werner Joris
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2021_OR_00044 - Notulen - Goedkeuring notulen vorige zitting - Goedkeuring

2021_OR_00044 - Notulen - Goedkeuring notulen vorige zitting - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.

Aanleiding en context

De notulen van de vorige zitting worden ter goedkeuring voorgelegd.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn (ocmw) beslist:

Artikel 1

keurt de notulen van de vorige zitting goed.

3.

2021_OR_00034 - OCMW Rumst - Jaarrekening 2020 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Axelle De Smet, raadslid N-VA; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, raadslid CD&V ; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, schepen; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur
Secretaris
Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_OR_00034 - OCMW Rumst - Jaarrekening 2020 - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Axelle De Smet, Els Devlies, Kenneth Heylen, Bram Van Keer, Marc Van den Bogaert, Katusha Vervloesem, Marleen De Bruyn, Raf De Schepper, Ilse Moons, Geert Van der Auwera, Marc Verschueren, Wendy Weckhuysen, Christine Jacobs, Christoph Marckx, Jarrik Peeters, Bart Peeters, Annelien Schoofs, Francy Van der Wildt, Werner Joris, Anny Van Aeken, Marc Verrept, André Gielis, Veerle De Beuckeleer
Stemmen voor 16
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, André Gielis, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Marc Verschueren, Els Devlies
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 9
Annelien Schoofs, Bart Peeters, Christoph Marckx, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Werner Joris
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2021_OR_00034 - OCMW Rumst - Jaarrekening 2020 - Goedkeuring

2021_OR_00034 - OCMW Rumst - Jaarrekening 2020 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

BBC is een continu systematisch proces, gebaseerd op de PDCA-cirkel. PDCA staat voor plan – do – check – act. De jaarrekening is het beleidsdocument dat zich binnen deze cirkel situeert in de check-fase. Het is de fase van de beleidsevaluatie, waarbij gerapporteerd wordt over de doelstellingenrealisatie en de financiën die hiertegenover staan.

Argumentatie

In samenwerking met het managementteam werden de nodige, opzoekingen en waarderingen gedaan over het financieel boekjaar 2020 van de bezittingen, vorderingen, schulden en verplichtingen van het OCMW.

Het managementteam gaf een positief advies in de zitting van 8 juni 2020.

Juridische grond

Het besluit van de Vlaamse regering van 25 juni 2010 en latere wijzigingen betreffende de beleids-en beheers-cyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

Het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 en latere wijzigingen tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn (ocmw) beslist:

Artikel 1

Het vast bureau neemt kennis van de jaarrekening 2020 en het resultaat dat hierin is opgenomen en legt dit ter vaststelling voor aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

Artikel 2

De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de in bijlage opgenomen jaarrekening van 2020 vast.

4.

2021_OR_00039 - Rechtspositieregeling (RPR) - wijziging 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Axelle De Smet, raadslid N-VA; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, raadslid CD&V ; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, schepen; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur
Secretaris
Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_OR_00039 - Rechtspositieregeling (RPR) - wijziging 2021 - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Axelle De Smet, Els Devlies, Kenneth Heylen, Bram Van Keer, Marc Van den Bogaert, Katusha Vervloesem, Marleen De Bruyn, Raf De Schepper, Ilse Moons, Geert Van der Auwera, Marc Verschueren, Wendy Weckhuysen, Christine Jacobs, Christoph Marckx, Jarrik Peeters, Bart Peeters, Annelien Schoofs, Francy Van der Wildt, Werner Joris, Anny Van Aeken, Marc Verrept, André Gielis, Veerle De Beuckeleer
Stemmen voor 25
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Bart Peeters, Christoph Marckx, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Els Devlies, Werner Joris
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2021_OR_00039 - Rechtspositieregeling (RPR) - wijziging 2021 - Goedkeuring

2021_OR_00039 - Rechtspositieregeling (RPR) - wijziging 2021 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De rechtspositieregeling is de juridische basis voor alle rechten en plichten van de medewerkers van het gemeente- en OCMW- bestuur.

Aanbeveling drie vanuit de externe audit van de Vlaamse overheid op de instroom van medewerkers in 2017 stelt : "De organisatie stemt het instroombeleid af op de noden van de organisatie en concretiseert dit binnen het bredere kader van personeelsbeleid. Ze evalueert tijdig de beleidsinstrumenten (bv. rechtspositieregeling) en stemt deze af op het instroombeleid."

De Vlaamse overheid bepaalt via het rechtspositiebesluit welke rechten en plichten voor de medewerkers van alle lokale besturen in de Vlaamse Gemeenschap geldt maar geeft ook ruimte voor een aantal thema's voor een lokale regeling. Met de inwerkingtreding van het decreet lokaal bestuur van 2017 werd een nieuwe rechtspositiebesluit vooropgesteld. Dit is nog niet uitgewerkt.

Naast het Vlaamse rechtspositiebesluit is ook de arbeidswetgeving of regelgeving met betrekking tot de arbeidsomstandigheden voor de rechtspositieregeling van belang.

In de rechtspositieregeling voor het personeel komen de volgende elementen aan bod:

  • de loopbaan met de selectie, opvolging en feedback, vorming
  • het mandaatstelsel, opdrachthouderschap en de waarneming van een hogere functie
  • de ambtshalve herplaatsing
  • het ontslag en uitdiensttreding
  • alle bepalingen in verband met het salaris,
  • de vergoedingen en toelagen
  • de verloven en afwezigheden
Argumentatie

Omwille van wijzigingen aan het rechtspositiebesluit van de Vlaamse overheid, dringen enkele wijzigingen in deze van het lokaal bestuur ook op. Alle voorgestelde wijzigingen (op uitzonderingen van het quarantaineverlof), zijn wettelijke verplichtingen omwille van bovenstaand vernoemde wijzigingen. 

Een overzicht van de wijzigingen en de gewijzigde RPR zelf is in bijlage terug te vinden. 

De vakorganisatie VSOA heeft algemeen te kennen gegeven niet achter de nieuwe maatregel van quarantaine verlof te staan.

Binnen ons eigen bestuur geldt de afspraak dat er eerst gezocht wordt naar alternatieve taken of een e-learning bij quarantaine. Hierdoor is de situatie van dienstvrijstelling wegens quarantaine nog maar nauwelijks voorgekomen sinds de zomer van 2020.

Het college heeft daarom beslist om artikel 272bis: aanpassing aan BVR 12/03/2021 betreffende het quarantaineverlof voor statutaire abtenaren niet op te nemen in de rechtspositieregeling en beslist als alternatief de huidige getrapte regeling van telewerk - alternatief werk - vorming toe te kennen en enkel indien dit niet kan de regeling van dienstvrijstelling.

De vakorganisaties hebben deze aanpassingen aan de rechtspositieregeling goedgekeurd op het overleg en onderhandel comité van 4 juni 2021. Het protocol voor akkoord is in bijlage terug te vinden.

Juridische grond

Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten, in het bijzonder artikel 186 §2;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 12 november 2010 en latere wijzigingen;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 12 maart 2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en topt wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies;

Gelet op het bericht van het agentschap binnenlands bestuur van 15 april 2021 inzake verduidelijking quarantaineverlof statutaire lokale en provinciale ambtenaren;

Gelet op het bericht van het agentschap binnenlands bestuur van 25 februari 2021 inzake vaccinatieverlof voor personeelsleden lokale en provinciale besturen;

Gelet op het eenparig gunstig advies van de vakorganisaties op 4 juni 2021.

Gelet op het besluit van het vast bureau  op 7 juni 2021.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn (ocmw) beslist:

Artikel 1

Keurt de wijzigingen rechtspositieregeling zoals opgenomen in bijlage goed.

Artikel 2

Beslist om artikel 272bis: aanpassing aan BVR 12/03/2021 betreffende het quarantaineverlof voor statutaire abtenaren niet op te nemen in de rechtspositieregeling. Beslist als alternatief de huidige getrapte regeling van telewerk - alternatief werk - vorming toe te kennen en enkel indien dit niet kan de regeling van dienstvrijstelling.

5.

2021_OR_00038 - Arbeidsregelement - aanpassingen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Axelle De Smet, raadslid N-VA; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, raadslid CD&V ; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, schepen; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur
Secretaris
Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_OR_00038 - Arbeidsregelement - aanpassingen - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Axelle De Smet, Els Devlies, Kenneth Heylen, Bram Van Keer, Marc Van den Bogaert, Katusha Vervloesem, Marleen De Bruyn, Raf De Schepper, Ilse Moons, Geert Van der Auwera, Marc Verschueren, Wendy Weckhuysen, Christine Jacobs, Christoph Marckx, Jarrik Peeters, Bart Peeters, Annelien Schoofs, Francy Van der Wildt, Werner Joris, Anny Van Aeken, Marc Verrept, André Gielis, Veerle De Beuckeleer
Stemmen voor 25
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Bart Peeters, Christoph Marckx, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Els Devlies, Werner Joris
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2021_OR_00038 - Arbeidsregelement - aanpassingen - Goedkeuring

2021_OR_00038 - Arbeidsregelement - aanpassingen - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur

Rechtspositiebesluit gemeente- en provinciepersoneel.

Rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel van Rumst - wijziging maart 2020.

Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten. 

Wet van 8 april 1965 betreffende de arbeidsreglementen

Het bestuursdecreet van 7 december 2018

Wet van 4 augustus 1996 over het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk

De algemene verordening gegevensbescherming (AVG)

Het advies van het managementteam van 15.03.2021

Het eenparig gunstig advies van de vakorganisaties op 09.04.2021 en 04.06.2021

Aanleiding en context

In de meerjarenplanning is de actualisering van het arbeidsreglement, en het uitwerken van een téléwerkbeleid (bijlage) opgenomen. 

Argumentatie
  • Naar aanleiding van vorige aanpassingen in de rechtspositieregeling, moet het arbeidsreglement hierop nog afgestemd worden. 
  • Naar aanleiding van gewijzigde wetgeving, moet het arbeidsreglement aangepast worden. 
  • Naar aanleiding van de nieuwe samenwerking met externe dienst op het werk Mensura, worden ook een aantal aanpassing voorgesteld in functie van welzijn op het werk. 
  • Naar aanleiding van een interne bespreking werden ook enkele voorstellen geformuleerd. 
  • Naar aanleiding van de vooropgestelde doelstellingen in het bestuursakkoord, werd het voorstel tot structureel telewerkbeleid, geformuleerd. 

Een overzicht van de wijzigingen en bijhorende motivatie is in bijlage terug te vinden. 

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn (ocmw) beslist:

Artikel 1

Het als bijlage aan dit besluit gevoegde arbeidsreglement voor het personeel van de gemeente, het OCMW  en AGB Rumst en de bijhorende bijlagen worden goedgekeurd voor wat betreft de bepalingen die betrekking hebben op het gemeentepersoneel.

Artikel 2

Het eenparig gunstig advies van de vakorganisaties is toegevoegd in bijlage.

Artikel 3

Dit nieuwe arbeidsreglement gaat in bij goedkeuring op de gemeente, OCMW en AGB raad.

Artikel 4

Een afschrift van het raadsbesluiten wordt overgemaakt aan de Inspectie van de sociale wetten.

Artikel 5

gaat akkoord met het delegeren van de bevoegdheid tot het vaststellen van het arbeidsreglement aan respectievelijk het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau en het directiecomité van het AGB.

6.

2021_OR_00042 - Intern organisatiebeheer - rapport 2020 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Axelle De Smet, raadslid N-VA; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, raadslid CD&V ; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, schepen; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur
Secretaris
Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur
6.

2021_OR_00042 - Intern organisatiebeheer - rapport 2020 - Kennisneming

2021_OR_00042 - Intern organisatiebeheer - rapport 2020 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.

Doelstellingen, actieplannen en acties worden opgenomen binnen het meerjarenplan.

De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing in het voorgaande kalenderjaar. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni.

Het overzicht in bijlage van de realisaties in 2020 wordt aan de respectievelijke besluitvormingsorganen ter kennisgeving voorgelegd.

Argumentatie

Met de kennisname van het tussentijds rapport intern organisatiebeheer staan mandatarissen en managementteam stil bij de werkorganisatie en haar noden in functie van het realiseren van hoofdstuk 5 - afdeling 1 van het decreet lokaal bestuur waarin bepalingen rond "organisatiebeheersing" werden opgenomen:

Hoofdstuk 5.
Organisatiebeheersing en audit
Afdeling 1.
Organisatiebeheersing
 
Art. 217.
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die
ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en
beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.
 
Art. 218.
Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk
welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.
Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de gemeentelijke diensten.
 
Art. 219.
Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader vanhet organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
 
Art. 220.
Met behoud van de toepassing van artikel 57, 85 en 196 kan de algemeen directeur, binnen de grenzen van het organisatiebeheersingssysteem, zijn bevoegdheden toevertrouwen aan andere personeelsleden van de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Ook de financieel directeur kan zijn bevoegdheden toevertrouwen aan andere personeelsleden van de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. In beide gevallen gebeurt dat schriftelijk en met een ondubbelzinnige omschrijving van de toegekende bevoegdheden en de daaraan verbonden opdrachten, middelen en rapporteringsverplichtingen. De toepassing van het eerste lid ontslaat de algemeen directeur of de financieel directeur nooit van zijn verantwoordelijkheid.
Juridische grond

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn (ocmw) beslist:

Artikel 1

neemt kennis van het in bijlage opgenomen rapport intern organisatiebeheer 2020.

7.

2021_OR_00040 - informatieveiligheidsplan - actualisering april 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Axelle De Smet, raadslid N-VA; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, raadslid CD&V ; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, schepen; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur
Secretaris
Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_OR_00040 - informatieveiligheidsplan - actualisering april 2021 - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Axelle De Smet, Els Devlies, Kenneth Heylen, Bram Van Keer, Marc Van den Bogaert, Katusha Vervloesem, Marleen De Bruyn, Raf De Schepper, Ilse Moons, Geert Van der Auwera, Marc Verschueren, Wendy Weckhuysen, Christine Jacobs, Christoph Marckx, Jarrik Peeters, Bart Peeters, Annelien Schoofs, Francy Van der Wildt, Werner Joris, Anny Van Aeken, Marc Verrept, André Gielis, Veerle De Beuckeleer
Stemmen voor 25
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Bart Peeters, Christoph Marckx, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Els Devlies, Werner Joris
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2021_OR_00040 - informatieveiligheidsplan - actualisering april 2021 - Goedkeuring

2021_OR_00040 - informatieveiligheidsplan - actualisering april 2021 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De uitvoering van het actieplan wordt regelmatig geëvalueerd door de veiligheidscel en in functie hiervan aangepast.

Juridische grond

KB van 18/08/1993 houdende de organisatie van de informatieveiligheid bij de instellingen van sociale zekerheid.
Wet van 08/12/1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
De organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn en latere wijzigingen.
Het decreet van 19 december 2009 houdende organisatie van de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn en latere wijzigingen.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005 en latere wijzigingen.
De administrateur-generaal die met het schrijven van 15 februari 2002 Kina p.v. machtigde om als informatieveiligheidsconsulent te laten fungeren in de regio “arrondissement Antwerpen”.
KB van 18 augustus 1993 houdende organisatie van de informatieveiligheid bij de instellingen van sociale verzekering.

De Algemene Verordening Gegevensbescherming van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van gegevens, in het bijzonder artikel 37 in verband met de aanwijzing van de functionaris voor gegevensbescherming.

De aanbeveling van de commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van 24 mei 2017.

Hoofdstuk 5 - afdeling 1 van het decreet lokaal bestuur waarin bepalingen rond "organisatiebeheersing" werden opgenomen:

Hoofdstuk 5
Organisatiebeheersing en audit
Afdeling 1
Organisatiebeheersing

Art. 217.
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.

Art. 218.
Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.

Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de gemeentelijke diensten.

 Art. 219.
Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.

Art. 220.
Met behoud van de toepassing van artikel 57, 85 en 196 kan de algemeen directeur, binnen de grenzen van het organisatiebeheersingssysteem, zijn bevoegdheden toevertrouwen aan andere personeelsleden van de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Ook de financieel directeur kan zijn bevoegdheden toevertrouwen aan andere personeelsleden van de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. In beide gevallen gebeurt dat schriftelijk en met een ondubbelzinnige omschrijving van de toegekende bevoegdheden en de daaraan verbonden opdrachten, middelen en rapporteringsverplichtingen. De toepassing van het eerste lid ontslaat de algemeen directeur of de financieel directeur nooit van zijn verantwoordelijkheid.

Juridische grond
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen. 

Aanleiding en context

Op 25 mei trad de algemene verordening gegevensbescherming (AVG of GDPR) in werking, twee jaar nadat de EU het eens werd over een ingrijpende hervorming van het gegevensbeschermingskader. Ze neemt de plaats in van de twintig jaar oude Richtlijn 95/46/EG en geeft EU-burgers meer zeggenschap over hun eigen persoonsgegevens en beschermt deze beter, zowel online als offline.

Lokale besturen moeten door de intrede van de AVG aan een aantal zaken voldoen:
- een intern register van verwerkingsactiviteiten maken
- gegevensbeschermingseffectbeoordelingen maken bij de invoering nieuwe technologieën
- verwerkersovereenkomsten opstellen 
- een functionaris voor gegevensbescherming (DPO) aanstellen
- de communicatie afstemmen op de nieuwe situatie
- medewerkers informeren over de AVG
- de rechten van de betrokkenen naleven
- datalekken rapporteren aan de GBA (Gegevensbeschermingsautoriteit)

Aan een aantal onderdelen werd al voldaan. We stelden een actieplan voor 2021 / 2022 op om aan de overige zaken te voldoen.

Het college keurde het plan goed op haar zitting van 26 april 2021.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn (ocmw) beslist:

Artikel 1

Keurt het geactualiseerd informatieveiligheidsbeleidsplan en actieplan informatieveiligheid 2021 / 2022 goed. 

8.

2021_OR_00035 - INTERGEMEENTELIJKE ORGANISATIES - IGEAN dienstverlening - algemene vergadering 25.06.2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Axelle De Smet, raadslid N-VA; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, raadslid CD&V ; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, schepen; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur
Secretaris
Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_OR_00035 - INTERGEMEENTELIJKE ORGANISATIES - IGEAN dienstverlening - algemene vergadering 25.06.2021 - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Axelle De Smet, Els Devlies, Kenneth Heylen, Bram Van Keer, Marc Van den Bogaert, Katusha Vervloesem, Marleen De Bruyn, Raf De Schepper, Ilse Moons, Geert Van der Auwera, Marc Verschueren, Wendy Weckhuysen, Christine Jacobs, Christoph Marckx, Jarrik Peeters, Bart Peeters, Annelien Schoofs, Francy Van der Wildt, Werner Joris, Anny Van Aeken, Marc Verrept, André Gielis, Veerle De Beuckeleer
Stemmen voor 16
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, André Gielis, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Marc Verschueren, Els Devlies
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 9
Annelien Schoofs, Bart Peeters, Christoph Marckx, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Werner Joris
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2021_OR_00035 - INTERGEMEENTELIJKE ORGANISATIES - IGEAN dienstverlening - algemene vergadering 25.06.2021 - Goedkeuring

2021_OR_00035 - INTERGEMEENTELIJKE ORGANISATIES - IGEAN dienstverlening - algemene vergadering 25.06.2021 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het OCMW is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IGEAN dienstverlening

Het OCMW werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening die op 25.06.2021 om 19u plaats via Zoom.

De agenda van de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 25.06.2021 bevat volgende agendapunten:

l. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020

2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2020

3. Goedkeuren van de jaarrekening 2020

4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2020

5. Goedkeuren van de statutenwijziging

6. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding

7. Toetreding aanvaarden van PZ Hekla

8. Zelfstandige groepering - kennisname inwendig reglement


Argumentatie

Aangezien een statutenwijziging overeenkomstig het decreet lokaal bestuur 90 kalenderdagen voor de algemene vergadering aan alle deelnemers moet worden bezorgd, werden deze documenten reeds beschikbaar gesteld vanaf 19. 03. 2021.

Intussen werden ook de overige agendapunten goedgekeurd door de raad van bestuur van 05.05.2021,waarbij volgende documenten werden goedgekeurd:

  • de uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 05.05.2021
  • de cijfergegevens over de inwoners en het kapitaal
  • het jaarverslag 2020 met de jaarrekening 2020
  • het resultaat van de opdracht met beperkte waarde voor het benoemen van een bedrijfsrevisor.
  • het inwendig reglement voor de zelfstandige groepering

Alle documenten zijn opgenomen als bijlage en in de map 'algemene vergaderingen' op het infonet van IGEAN.

Juridische grond

Het Decreet van 6 juli 2001 houdende de Intergemeentelijke samenwerking;

Artikel 44, 1° en 3° alinea van het decreet van 6 juli 2001 boudende de intergemeentelijke samenwerking, waarin opgenomen is dat de gemeenten, deelnemers van een intergemeentelijk samenwerkingsverband hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat dergelijke benoemingsprocedure met de vaststelling van het stemgedrag van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn (ocmw) beslist:

Artikel 1

Het vast bureau legt het volgende voor aan de raad:

Het vast bureau neemt kennis van de uitnodiging voor de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid op 25.06.2021.

Artikel 2

Op voorstel van het vast bureau;

Na beraadslaging:

DE RAAD

BESLUIT:

Artikel 1

De raad neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van Igean milieu & veiligheid die online zal gehouden worden op 25.06.2021 om 19u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen: 

l. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020

2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2020

3. Goedkeuren van de jaarrekening 2020

4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2020

5. Goedkeuren van de statutenwijziging

6. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding

7. Toetreding aanvaarden van PZ Hekla

8. Zelfstandige groepering - kennisname inwendig reglement

Artikel 2

De vertegenwoordiger te gelasten te handelen en te beslissen conform de beslissing genomen in onderhavig besluit.

9.

2021_OR_00036 - INTERGEMEENTELIJKE ORGANISATIES - IGEAN milieu & veiligheid - algemene vergadering 25.06.2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Axelle De Smet, raadslid N-VA; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, raadslid CD&V ; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, schepen; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur
Secretaris
Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_OR_00036 - INTERGEMEENTELIJKE ORGANISATIES - IGEAN milieu & veiligheid - algemene vergadering 25.06.2021 - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Axelle De Smet, Els Devlies, Kenneth Heylen, Bram Van Keer, Marc Van den Bogaert, Katusha Vervloesem, Marleen De Bruyn, Raf De Schepper, Ilse Moons, Geert Van der Auwera, Marc Verschueren, Wendy Weckhuysen, Christine Jacobs, Christoph Marckx, Jarrik Peeters, Bart Peeters, Annelien Schoofs, Francy Van der Wildt, Werner Joris, Anny Van Aeken, Marc Verrept, André Gielis, Veerle De Beuckeleer
Stemmen voor 16
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, André Gielis, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Marc Verschueren, Els Devlies
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 9
Annelien Schoofs, Bart Peeters, Christoph Marckx, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Werner Joris
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
9.

2021_OR_00036 - INTERGEMEENTELIJKE ORGANISATIES - IGEAN milieu & veiligheid - algemene vergadering 25.06.2021 - Goedkeuring

2021_OR_00036 - INTERGEMEENTELIJKE ORGANISATIES - IGEAN milieu & veiligheid - algemene vergadering 25.06.2021 - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

Het Decreet van 6 juli 2001 houdende de Intergemeentelijke samenwerking;

Artikel 44, 1° en 3° alinea van het decreet van 6 juli 2001 boudende de intergemeentelijke samenwerking, waarin opgenomen is dat de gemeenten, deelnemers van een intergemeentelijk samenwerkingsverband hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat dergelijke benoemingsprocedure met de vaststelling van het stemgedrag van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;

Aanleiding en context

Het OCMW is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IGEAN milieu & veiligheid.

Het OCMW werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid die op 25.06.2021 om 19u plaats via Zoom.

De agenda van de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 25.06.2021 bevat volgende agendapunten:

l. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020

2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2020

3. Goedkeuren van de jaarrekening 2020

4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2020

5. Goedkeuren van de statutenwijziging

6. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding

7. Toetreding aanvaarden van PZ Hekla

8. Benoemen van een bestuurder en leden adviescomités


Argumentatie

Aangezien een statutenwijziging overeenkomstig het decreet lokaal bestuur 90 kalenderdagen voor de algemene vergadering aan alle deelnemers moet worden bezorgd, werden deze documenten reeds beschikbaar gesteld vanaf 19. 03. 2021.

Intussen werden ook de overige agendapunten goedgekeurd door de raad van bestuur van 05. 05.2021,waarbij volgende documenten werden goedgekeurd:

  • de uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 05. 05. 2021
  • de cijfergegevens over de inwoners en het kapitaal
  • het jaarverslag 2020 met de jaarrekening 2020
  • het resultaat van de opdracht met beperkte waarde voor het benoemen van een bedrijfsrevisor.

Alle documenten zijn opgenomen als bijlage en in de map 'algemene vergaderingen' op het infonet van IGEAN.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn (ocmw) beslist:

Artikel 1

Het vast bureau legt het volgende voor aan de raad:

Het vast bureau neemt kennis van de uitnodiging voor de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid op 25.06.2021.

Artikel 2

Op voorstel van het vast bureau;

Na beraadslaging:

DE RAAD

BESLUIT:

Artikel 1

De raad neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van Igean milieu & veiligheid die online zal gehouden worden op 25.06.2021 om 19u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen: 

l. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020

2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2020

3. Goedkeuren van de jaarrekening 2020

4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2020

5. Goedkeuren van de statutenwijziging

6. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding

7. Toetreding aanvaarden van PZ Hekla

8. Benoemen van een bestuurder en leden adviescomités.

Artikel 2

De vertegenwoordiger te gelasten te handelen en te beslissen conform de beslissing genomen in onderhavig besluit.

10.

2021_OR_00033 - Kinderarmoedebeleidsplan - Kinderarmoedebeleidsplan 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Axelle De Smet, raadslid N-VA; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, raadslid CD&V ; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, schepen; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur
Secretaris
Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_OR_00033 - Kinderarmoedebeleidsplan - Kinderarmoedebeleidsplan 2021 - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Axelle De Smet, Els Devlies, Kenneth Heylen, Bram Van Keer, Marc Van den Bogaert, Katusha Vervloesem, Marleen De Bruyn, Raf De Schepper, Ilse Moons, Geert Van der Auwera, Marc Verschueren, Wendy Weckhuysen, Christine Jacobs, Christoph Marckx, Jarrik Peeters, Bart Peeters, Annelien Schoofs, Francy Van der Wildt, Werner Joris, Anny Van Aeken, Marc Verrept, André Gielis, Veerle De Beuckeleer
Stemmen voor 15
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Marc Verschueren, Els Devlies
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 10
Annelien Schoofs, Bart Peeters, Christoph Marckx, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Werner Joris
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
10.

2021_OR_00033 - Kinderarmoedebeleidsplan - Kinderarmoedebeleidsplan 2021 - Goedkeuring

2021_OR_00033 - Kinderarmoedebeleidsplan - Kinderarmoedebeleidsplan 2021 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In februari 2018 werd het Kindergelukscharter ondertekend door partnerorganisaties die zich samen wilden inzetten om alle kinderen in Rumst gelijke kansen te geven. In het voorjaar 2021 maakte de cluster Sociaal beleid en onderwijs een evaluatie van de resultaten van het Kindergelukscharter. Deze evaluatie vormt de aanzet voor het Kinderarmoede-beleidsplan. Naast een algemeen kader bevat dit plan een stand van zaken op de vijf domeinen. Hoever staat men met de verschillende acties? Welke uitdagingen wachten er de komende jaren? 


Argumentatie

Vanuit de evaluatie van het  Kindergelukscharter wordt verder gewerkt aan een Kinderarmoedebeleidsplan, zie tekst in bijlage. Er is de voorbije jaren een duidelijke vooruitgang geboekt. In sommige domeinen zijn de initiatieven, acties en samenwerkingsverbanden reeds sterk verankerd, maar er liggen nog verschillende uitdagingen die in de komende jaren om actie vragen. Hierbij wordt maximaal ingezet op een inclusieve aanpak in partnerschap met allen voor wie het creëren van kansen bij kinderen centraal staat. 

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn (ocmw) beslist:

Artikel 1

Keurt het Kinderarmoedebeleidsplan goed.

IR 1.

Amendement van raadslid Christine Jacobs: evaluatie

Afgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Axelle De Smet, raadslid N-VA; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, raadslid CD&V ; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, schepen; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur
Secretaris
Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

Amendement van raadslid Christine Jacobs: evaluatie
Afgekeurd
Aanwezig
Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Axelle De Smet, Els Devlies, Kenneth Heylen, Bram Van Keer, Marc Van den Bogaert, Katusha Vervloesem, Marleen De Bruyn, Raf De Schepper, Ilse Moons, Geert Van der Auwera, Marc Verschueren, Wendy Weckhuysen, Christine Jacobs, Christoph Marckx, Jarrik Peeters, Bart Peeters, Annelien Schoofs, Francy Van der Wildt, Werner Joris, Anny Van Aeken, Marc Verrept, André Gielis, Veerle De Beuckeleer
Stemmen voor 6
Annelien Schoofs, Bart Peeters, Christoph Marckx, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt
Stemmen tegen 15
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Marc Verschueren, Els Devlies
Onthoudingen 4
André Gielis, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Werner Joris
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
IR 1.

Amendement van raadslid Christine Jacobs: evaluatie

Amendement van raadslid Christine Jacobs: evaluatie
Koppeling aan agendapunt
Indiener(s)
Christine Jacobs
Toelichting

Artikel 1 te wijzigen in 'De raad neemt kennis van de evaluatie van het kindergelukscharterplan en de daaruit voortvloeiende conclusies.'

IR 2.

Amendement van raadslid Christine Jacobs: opdracht college

Afgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Axelle De Smet, raadslid N-VA; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, raadslid CD&V ; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, schepen; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur
Secretaris
Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

Amendement van raadslid Christine Jacobs: opdracht college
Afgekeurd
Aanwezig
Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Axelle De Smet, Els Devlies, Kenneth Heylen, Bram Van Keer, Marc Van den Bogaert, Katusha Vervloesem, Marleen De Bruyn, Raf De Schepper, Ilse Moons, Geert Van der Auwera, Marc Verschueren, Wendy Weckhuysen, Christine Jacobs, Christoph Marckx, Jarrik Peeters, Bart Peeters, Annelien Schoofs, Francy Van der Wildt, Werner Joris, Anny Van Aeken, Marc Verrept, André Gielis, Veerle De Beuckeleer
Stemmen voor 6
Annelien Schoofs, Bart Peeters, Christoph Marckx, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt
Stemmen tegen 15
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Marc Verschueren, Els Devlies
Onthoudingen 4
André Gielis, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Werner Joris
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
IR 2.

Amendement van raadslid Christine Jacobs: opdracht college

Amendement van raadslid Christine Jacobs: opdracht college
Koppeling aan agendapunt
Indiener(s)
Christine Jacobs
Toelichting

Artikel 2 toe te voegen dat luidt als volgt : "De raad geeft aan het college de opdracht om op basis daarvan een kinderbeleidsplan en actieplan op te stellen."

11.

2021_OR_00041 - COVID-19 subsidie - Federale subsidie “COVID-19” voor de doelgroep van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Axelle De Smet, raadslid N-VA; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, raadslid CD&V ; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, schepen; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur
Secretaris
Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_OR_00041 - COVID-19 subsidie - Federale subsidie “COVID-19” voor de doelgroep van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Axelle De Smet, Els Devlies, Kenneth Heylen, Bram Van Keer, Marc Van den Bogaert, Katusha Vervloesem, Marleen De Bruyn, Raf De Schepper, Ilse Moons, Geert Van der Auwera, Marc Verschueren, Wendy Weckhuysen, Christine Jacobs, Christoph Marckx, Jarrik Peeters, Bart Peeters, Annelien Schoofs, Francy Van der Wildt, Werner Joris, Anny Van Aeken, Marc Verrept, André Gielis, Veerle De Beuckeleer
Stemmen voor 25
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Bart Peeters, Christoph Marckx, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Els Devlies, Werner Joris
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
11.

2021_OR_00041 - COVID-19 subsidie - Federale subsidie “COVID-19” voor de doelgroep van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn - Goedkeuring

2021_OR_00041 - COVID-19 subsidie - Federale subsidie “COVID-19” voor de doelgroep van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Voor de waardebonnen van het consumptiebudget wordt het bestaande systeem van cadeaucheques van het lokaal bestuur gebruikt. De gemeenteraad van 14 september 2017 keurde het reglement van de cadeaucheques goed. De bestaande cadeaubon in Rumst heeft momenteel een waarde van €5 en van €20 conform het reglement. Aangezien het bestaande reglement van cadeaucheques aankopen voorziet bij lokale handelaars, kunnen de waardebonnen via het consumptiebudget bij dezelfde handelaars worden gebruikt. De raad voor maatschappelijk welzijn keurde het gebruik van cadeaucheques ter waarde van 70 euro ter verdeling van de Vlaamse en federale COVID-19 subsidie goed op 22 oktober 2020.

Op basis van de noden in Rumst wordt volgend voorstel geformuleerd ter afbakening van de doelgroepen in volgorde van prioriteit, en dus de personen die in aanmerking komen voor de financiële tussenkomst: 

  • Personen die in 2020 en/of 2021 een erkenning hebben als een persoon met een handicap én van een vervangingsinkomen genieten. Onder een vervangingsinkomen begrijpen we alle personen met een handicap die een inkomensvervangende tegemoetkoming (IVT) en / of een integratietegemoetkoming (IT) genieten. We bekijken dit begrip ruim zodat we zoveel mogelijk personen kunnen bereiken.
    Momenteel zijn er 464 inwoners erkend als personen met een handicap die een vervangingsinkomen hebben.
  • Personen die een tijdelijke werkloosheidsuitkering ontvangen omwille van COVID-19 en die aan volgende voorwaarden voldoen : 
    • Personen die sinds maart 2020 tot datum van deze beslissing minstens twee (2) maanden aansluitend technisch werkloos zijn geworden of gebleven ten gevolge van COVID-19;
    • Personen die technisch werkloos zijn geweest of gebleven ten gevolge van COVID-19 voor minstens 50% van de effectieve maandelijkse prestatiebreuk, zoals tewerkgesteld vóór maart 2020;
    • Er geldt een inkomensgrens afhankelijk van de gezinssamenstelling. Enkel personen met een maximaal maandelijks netto-inkomen onder de volgende bedragen tijdens de periode van technische werkloosheid, komen in aanmerking : 
  1. Alleenstaande: 1.800 euro
  2. Samenwonende/gehuwden: 2.500 euro 
  3. Per kind ten laste en gedomicilieerd in Rumst verhoogd met 300 euro. 

In december 2020 werden alle technische werklozen  die eveneens gezinshoofd waren aangeschreven. Gelet op het  gelijkheidsbeginsel willen we nu alle technische werklozen aanschrijven. Uit de lijsten die we in ons bezit hebben blijkt dat mogelijks 444 personen in aanmerking zouden komen.

  •  Personen met een eenmanszaak die de uitkering van het overbruggingsrecht ontvangen omwille van COVID-19 en die aan volgende voorwaarden voldoen: 
    • Personen die sinds maart 2020 tot datum van deze beslissing minstens twee (2) maanden een uitkering van het overbruggingsrecht hebben ontvangen ten gevolge van COVID-19;
    • Personen die een eenmanszaak hebben en geen vennootschap;
    • Er geldt een inkomensgrens afhankelijk van de gezinssamenstelling. Enkel personen met een maximaal maandelijks netto-inkomen onder de volgende bedragen tijdens de periode van het overbruggingsrecht, komen in aanmerking : 
  1. Alleenstaande: 1.800 euro
  2. Samenwonende/gehuwden: 2.500 euro 
  3. Per kind ten laste en gedomicilieerd in Rumst verhoogd met 300 euro. 

             De personen die menen in aanmerking te komen, moeten een bewijs van inkomen voorleggen middels de meest recente aangifte in de personenbelasting.

Om in aanmerking te komen, moeten de personen in Rumst hun woonplaats hebben. Enkel personen die nog geen voorgaande OCMW-steunverlening omwille van COVID-19 in de vorm van een cadeaucheque hebben mogen ontvangen, komen in aanmerking. 

Om uniformiteit en gelijke behandeling te waarborgen, wordt voorgesteld om aan elke persoon die tot één van bovenstaande doelgroepen behoort en aan de desbetreffende voorwaarden voldoet, een éénmalige cadeaucheque ter waarde van 70 euro toe te kennen. Indien nodig, kan het Bijzonder comité voor sociale dienst oordelen of bijkomende ondersteuning kan worden geboden. 

Er wordt een oproep gelanceerd naar personen die menen in aanmerking te komen. Daarnaast wordt elke persoon, die volgens de aangeleverde informatie mogelijks in aanmerking zou komen, via een brief op de hoogte gebracht van de mogelijke ondersteuning zoals voorafgaand beschreven. Inwoners van Rumst die zelf menen in aanmerking te komen, kunnen zich aanmelden bij het Sociaal Huis om een aanvraag te doen. De aanvragers zullen een verkennend gesprek hebben met een maatschappelijk assistent, waarbij hun situatie in kaart wordt gebracht. De maatschappelijk assistent oordeelt op basis van voormelde objectieve criteria en na een recent sociaal en desgevallend financieel onderzoek of de aanvrager in aanmerking komt. 

 Het Bijzonder Comité van 02/06/2021 ging unaniem akkoord met het voorstel.

Juridische grond
  • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, onder meer artikel 84, betreffende de bevoegdheden van het vast bureau.
  • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
  • Bestuursdecreet van 7 december 2018.
  • Koninklijk besluit van 13 mei 2020 houdende het invoeren van een subsidie COVID-19 voor de doelgroep van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen, meer bepaald het Koninklijk besluit van 3 juli 2020, het Koninklijk besluit van 30 december 2020 en de wet van 27 oktober 2020, alsook de omzendbrief van 27 mei 2020, omzendbrief van 14 juli 2020 en omzendbrief van 15 oktober 2020.
  • Algemene beginselen van behoorlijk bestuur, meer bepaald het transparantiebeginsel en het gelijkheidsbeginsel.
  • Het ministerieel besluit van 30 juni 2020, en latere wijzigingen, houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 10 juli 2020 tot toekenning van een specifieke subsidie aan de Vlaamse gemeenten, OCMW’s en de Vlaamse Gemeenschapscommissie ter ondersteuning van het consumptiebudget voor kwetsbare doelgroepen.
Aanleiding en context

Heel wat mensen kennen door de coronacrisis een inkomensverlies. 
De federale overheid besliste een subsidie “COVID-19” in te voeren voor de OCMW-steunverlening aan personen die zich in een moeilijke sociale situatie bevinden, een deel van hun inkomen en/of van hun koopkracht verloren hebben als gevolg van COVID-19 en die gebruik maken van of in aanmerking zouden kunnen komen om beroep te doen op de diensten die tot de taken van het OCMW behoren, in welke vorm dan ook. 

Deze steun is niet beperkt tot het huidig OCMW-cliënteel, maar is bestemd voor iedereen die, na een persoonlijk en vertrouwelijk gesprek, door het OCMW erkend wordt als behoeftig. De behoeftigheid wordt door het OCMW vastgesteld op basis van een sociaal onderzoek.

Volgend hulpaanbod kan bij hulpvragen die gerelateerd zijn aan de COVID-crisis gesubsidieerd worden:

  • Hulp bij huisvesting, inclusief de lasten met uitzondering van de huurwaarborg.
  • Hulp inzake energiegebruik (gas, elektriciteit, stookolie, etc.), inclusief sociale en budgettaire begeleiding of andere ondersteuning.
  • Psychosociale hulp, om de kosten ten laste te nemen van erkende professionele hulpverleners bij huiselijk geweld, angstproblemen en psychiatrische problemen.
  • Hulp inzake gezondheid, zoals de tussenkomsten inzake ziekenhuisfacturen, medicijnen, ... en de aankoop van mondmaskers, gels en handschoenen.
  • Hulp inzake digitale toegankelijkheid, bijvoorbeeld om de online stappen, de sociale contacten en schoolondersteuning te bevorderen.
  • Financiële hulp inzake onbepaalde facturen naar aanleiding van een daling van de inkomsten.
  • Hulp inzake primaire behoeften, zoals de tussenkomsten in transportkosten, de aankoop van kledij, aankoop van brillen, ...
  • Hulp in het kader van de strijd tegen kinderarmoede.

Het OCMW Rumst werd een bedrag van € 36.000 toegekend. De termijn binnen dewelke deze subsidie dient te worden aangewend werd verlengd naar 31 december 2021. Uiterlijk op 28 februari 2022 dient het OCMW een Uniek Verslag over te maken ter verantwoording van het gebruik van de toelage.

Het Vast Bureau heeft in de zitting van 23 november 2020 beslist om de federale subsidie COVID-19 aan te wenden in het kader van cadeaucheques, om zo meer doelgroepen te kunnen bereiken en te helpen. Het Vast Bureau heeft in dezelfde zitting de doelgroepen bepaald en een leidraad vastgelegd voor enerzijds de communicatie naar de doelgroepen te stroomlijnen en helder te houden en anderzijds voor de maatschappelijke assistenten richtlijnen te geven bij de beoordeling van de aanvragen.  

Het Vast Bureau heeft in de zitting van 22 maart 2021 beslist om juridisch advies in te winnen aangaande de afbakening van de doelgroepen, de beoordelingscriteria, de behandelingsprocedure en de communicatie. Het OCMW heeft hierover, in kader van de ‘raamovereenkomst voor juridische dienstverlening en juridisch advies’, advies ingewonnen bij GD&A advocaten.  

Het OCMW heeft ook verdere gegevens opgevraagd aangaande de beoogde doelgroepen. 

In onderhavige beslissing worden de doelgroepen met concrete aantallen bevestigd. Daarnaast wordt voorgesteld dat de Raad voor maatschappelijk welzijn, naar analogie met de Vlaamse subsidies, een Reglement zou opstellen dat de objectieve criteria voor de inzet van de financiële middelen voor deze doelgroepen bepaalt. In die context werd ook advies gevraagd aan het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst op 02/06/2021.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn (ocmw) beslist:

Artikel 1

Het vast bureau neemt kennis van de aantallen van de concrete doelgroepen en keurt de afbakening van de doelgroepen met bijhorende toekenningsvoorwaarden goed: 

  • Personen die in 2020 en/of 2021 een erkenning hebben als een persoon met een handicap én van een vervangingsinkomen genieten;
  • Personen die een tijdelijk werkloosheidsuitkering ontvangen omwille van COVID-19 en die aan volgende voorwaarden voldoen: 
    • Personen die sinds maart 2020 tot datum van deze beslissing minstens twee (2) maanden aansluitend technisch werkloos zijn geworden of gebleven ten gevolge van COVID-19;
    • Personen die technisch werkloos zijn geweest of gebleven ten gevolge van COVID-19 voor minstens 50% van de effectieve maandelijkse prestatiebreuk, zoals tewerkgesteld vóór maart 2020;

Dit wordt pro rata bekeken aan de hand van de effectieve maandelijkse prestatiebreuk, zoals tewerkgesteld vóór de coronacrisis, meer bepaald vóór maart 2020. De effectieve maandelijkse prestatiebreuk is de verhouding tussen het aantal effectieve arbeidsdagen (of -uren) van het desbetreffende personeelslid tijdens de tewerkstelling en het aantal mogelijke arbeidsdagen (of -uren) voor een voltijds tewerkgestelde. Er is vereist dat de personen in kwestie sinds maart 2020 voor minstens de helft van deze effectieve maandelijkse prestatiebreuk (zoals tewerkgesteld vóór maart 2020) technisch werkloos zijn geweest of gebleven. Ook de personeelsleden die vóór maart 2020 deeltijds waren tewerkgesteld, komen aldus in aanmerking. 

Er geldt een inkomensgrens afhankelijk van de gezinssamenstelling. Enkel personen met een maximaal maandelijks netto-inkomen onder de volgende bedragen tijdens de periode van technische werkloosheid komen in aanmerking.

  1. Alleenstaande: 1.800 euro
  2. Samenwonende/gehuwden: 2.500 euro 
  3. Per kind ten laste en gedomicilieerd in Rumst verhoogd met 300 euro. 
  •  Personen met een eenmanszaak die de uitkering van het overbruggingsrecht ontvangen omwille van COVID-19 en die aan volgende voorwaarden voldoen: 
    • Personen die sinds maart 2020 tot datum van deze beslissing minstens twee (2) maanden een uitkering van het overbruggingsrecht hebben ontvangen ten gevolge van COVID-19;
    • Personen die een eenmanszaak hebben en geen vennootschap;
    • Er geldt een inkomensgrens afhankelijk van de gezinssamenstelling. Enkel personen met een maximaal maandelijks netto-inkomen onder de volgende bedragen tijdens de periode van het overbruggingsrecht, komen in aanmerking : 
  1. Alleenstaande: 1.800 euro
  2. Samenwonende/gehuwden: 2.500 euro 
  3. Per kind ten laste en gedomicilieerd in Rumst verhoogd met 300 euro. 

             De personen die menen in aanmerking te komen, moeten een bewijs van inkomen voorleggen middels de meest recente aangifte in de personenbelasting.

 

Om in aanmerking te komen, moeten de personen in Rumst hun woonplaats hebben. Enkel personen die nog geen voorgaande OCMW-steunverlening omwille van COVID-19 in de vorm van een cadeaucheque hebben mogen ontvangen, komen in aanmerking. 

Artikel 2

Het vast bureau neemt kennis van het advies van het Bijzonder comité voor de sociale dienst en beslist de doelgroepen met bijhorende toekenningsvoorwaarden voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn ter bestendiging in een reglement. 

Artikel 3

Het vast bureau beslist om elke persoon die mogelijks in aanmerking komt, via een brief op de hoogte te brengen van de mogelijkse ondersteuning en daarnaast een oproep te lanceren. 

Indien uit een recent sociaal en financieel onderzoek uitgevoerd door een maatschappelijk assistent van het OCMW blijkt dat de persoon die zich in voormeld beschreven situaties bevindt en aan de toekenningsvoorwaarden voldoet, dan zal door het Bijzonder Comité voor sociale dienst een éénmalige cadeaucheque voor een totale waarde van 70 euro toegekend worden. 

Artikel 4

De raad keurt de afbakening van de doelgroepen met bijhorende toekenningsvoorwaarden goed in een reglement.

12.

2021_OR_00045 - Mondelinge vragen - Mondelinge vragen Raad voor Maatschappelijk Welzijn - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Axelle De Smet, raadslid N-VA; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, raadslid CD&V ; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, schepen; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur
Secretaris
Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur
12.

2021_OR_00045 - Mondelinge vragen - Mondelinge vragen Raad voor Maatschappelijk Welzijn - Kennisneming

2021_OR_00045 - Mondelinge vragen - Mondelinge vragen Raad voor Maatschappelijk Welzijn - Kennisneming

Motivering

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.

Aanleiding en context

Volgens het huishoudelijk reglement van de ocmwraad kunnen raadsleden mondelinge vragen stellen aan de leden van het vast bureau.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn (ocmw) beslist:

Artikel 1

neemt kennis van volgende mondelinge vragen:

Raadslid Bart Peeters (Vooruit en GROEN) vraagt wat de stand van zaken is van de renovatiewerken van de flats in het Hof van Crequi en hoeveel er nu gerenoveerd worden. Schepen Els Devlies antwoordt dat het bestuur hierop later een antwoord zal geven