De voorzitter en raadsleden van de raad voor maatschappelijk welzijn formuleren mededelingen.
neemt kennis van volgende mededelingen:
De voorzitter meldt dat de volgende raad op 23 september ipv 16 september 2021 zal plaatsvinden.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De notulen van de vorige zitting worden ter goedkeuring voorgelegd.
keurt de notulen van de vorige zitting goed.
BBC is een continu systematisch proces, gebaseerd op de PDCA-cirkel. PDCA staat voor plan – do – check – act. De jaarrekening is het beleidsdocument dat zich binnen deze cirkel situeert in de check-fase. Het is de fase van de beleidsevaluatie, waarbij gerapporteerd wordt over de doelstellingenrealisatie en de financiën die hiertegenover staan.
In samenwerking met het managementteam werden de nodige, opzoekingen en waarderingen gedaan over het financieel boekjaar 2020 van de bezittingen, vorderingen, schulden en verplichtingen van het OCMW.
Het managementteam gaf een positief advies in de zitting van 8 juni 2020.
Het besluit van de Vlaamse regering van 25 juni 2010 en latere wijzigingen betreffende de beleids-en beheers-cyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 en latere wijzigingen tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het vast bureau neemt kennis van de jaarrekening 2020 en het resultaat dat hierin is opgenomen en legt dit ter vaststelling voor aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de in bijlage opgenomen jaarrekening van 2020 vast.
De rechtspositieregeling is de juridische basis voor alle rechten en plichten van de medewerkers van het gemeente- en OCMW- bestuur.
Aanbeveling drie vanuit de externe audit van de Vlaamse overheid op de instroom van medewerkers in 2017 stelt : "De organisatie stemt het instroombeleid af op de noden van de organisatie en concretiseert dit binnen het bredere kader van personeelsbeleid. Ze evalueert tijdig de beleidsinstrumenten (bv. rechtspositieregeling) en stemt deze af op het instroombeleid."
De Vlaamse overheid bepaalt via het rechtspositiebesluit welke rechten en plichten voor de medewerkers van alle lokale besturen in de Vlaamse Gemeenschap geldt maar geeft ook ruimte voor een aantal thema's voor een lokale regeling. Met de inwerkingtreding van het decreet lokaal bestuur van 2017 werd een nieuwe rechtspositiebesluit vooropgesteld. Dit is nog niet uitgewerkt.
Naast het Vlaamse rechtspositiebesluit is ook de arbeidswetgeving of regelgeving met betrekking tot de arbeidsomstandigheden voor de rechtspositieregeling van belang.
In de rechtspositieregeling voor het personeel komen de volgende elementen aan bod:
Omwille van wijzigingen aan het rechtspositiebesluit van de Vlaamse overheid, dringen enkele wijzigingen in deze van het lokaal bestuur ook op. Alle voorgestelde wijzigingen (op uitzonderingen van het quarantaineverlof), zijn wettelijke verplichtingen omwille van bovenstaand vernoemde wijzigingen.
Een overzicht van de wijzigingen en de gewijzigde RPR zelf is in bijlage terug te vinden.
De vakorganisatie VSOA heeft algemeen te kennen gegeven niet achter de nieuwe maatregel van quarantaine verlof te staan.
Binnen ons eigen bestuur geldt de afspraak dat er eerst gezocht wordt naar alternatieve taken of een e-learning bij quarantaine. Hierdoor is de situatie van dienstvrijstelling wegens quarantaine nog maar nauwelijks voorgekomen sinds de zomer van 2020.
Het college heeft daarom beslist om artikel 272bis: aanpassing aan BVR 12/03/2021 betreffende het quarantaineverlof voor statutaire abtenaren niet op te nemen in de rechtspositieregeling en beslist als alternatief de huidige getrapte regeling van telewerk - alternatief werk - vorming toe te kennen en enkel indien dit niet kan de regeling van dienstvrijstelling.
De vakorganisaties hebben deze aanpassingen aan de rechtspositieregeling goedgekeurd op het overleg en onderhandel comité van 4 juni 2021. Het protocol voor akkoord is in bijlage terug te vinden.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten, in het bijzonder artikel 186 §2;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 12 november 2010 en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 12 maart 2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en topt wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies;
Gelet op het bericht van het agentschap binnenlands bestuur van 15 april 2021 inzake verduidelijking quarantaineverlof statutaire lokale en provinciale ambtenaren;
Gelet op het bericht van het agentschap binnenlands bestuur van 25 februari 2021 inzake vaccinatieverlof voor personeelsleden lokale en provinciale besturen;
Gelet op het eenparig gunstig advies van de vakorganisaties op 4 juni 2021.
Gelet op het besluit van het vast bureau op 7 juni 2021.
Keurt de wijzigingen rechtspositieregeling zoals opgenomen in bijlage goed.
Beslist om artikel 272bis: aanpassing aan BVR 12/03/2021 betreffende het quarantaineverlof voor statutaire abtenaren niet op te nemen in de rechtspositieregeling. Beslist als alternatief de huidige getrapte regeling van telewerk - alternatief werk - vorming toe te kennen en enkel indien dit niet kan de regeling van dienstvrijstelling.
Het decreet lokaal bestuur
Rechtspositiebesluit gemeente- en provinciepersoneel.
Rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel van Rumst - wijziging maart 2020.
Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten.
Wet van 8 april 1965 betreffende de arbeidsreglementen
Het bestuursdecreet van 7 december 2018
Wet van 4 augustus 1996 over het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk
De algemene verordening gegevensbescherming (AVG)
Het advies van het managementteam van 15.03.2021
Het eenparig gunstig advies van de vakorganisaties op 09.04.2021 en 04.06.2021
In de meerjarenplanning is de actualisering van het arbeidsreglement, en het uitwerken van een téléwerkbeleid (bijlage) opgenomen.
Een overzicht van de wijzigingen en bijhorende motivatie is in bijlage terug te vinden.
Het als bijlage aan dit besluit gevoegde arbeidsreglement voor het personeel van de gemeente, het OCMW en AGB Rumst en de bijhorende bijlagen worden goedgekeurd voor wat betreft de bepalingen die betrekking hebben op het gemeentepersoneel.
Het eenparig gunstig advies van de vakorganisaties is toegevoegd in bijlage.
Dit nieuwe arbeidsreglement gaat in bij goedkeuring op de gemeente, OCMW en AGB raad.
Een afschrift van het raadsbesluiten wordt overgemaakt aan de Inspectie van de sociale wetten.
gaat akkoord met het delegeren van de bevoegdheid tot het vaststellen van het arbeidsreglement aan respectievelijk het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau en het directiecomité van het AGB.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Doelstellingen, actieplannen en acties worden opgenomen binnen het meerjarenplan.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing in het voorgaande kalenderjaar. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni.
Het overzicht in bijlage van de realisaties in 2020 wordt aan de respectievelijke besluitvormingsorganen ter kennisgeving voorgelegd.
Met de kennisname van het tussentijds rapport intern organisatiebeheer staan mandatarissen en managementteam stil bij de werkorganisatie en haar noden in functie van het realiseren van hoofdstuk 5 - afdeling 1 van het decreet lokaal bestuur waarin bepalingen rond "organisatiebeheersing" werden opgenomen:
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
neemt kennis van het in bijlage opgenomen rapport intern organisatiebeheer 2020.
De uitvoering van het actieplan wordt regelmatig geëvalueerd door de veiligheidscel en in functie hiervan aangepast.
KB van 18/08/1993 houdende de organisatie van de informatieveiligheid bij de instellingen van sociale zekerheid.
Wet van 08/12/1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
De organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn en latere wijzigingen.
Het decreet van 19 december 2009 houdende organisatie van de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn en latere wijzigingen.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005 en latere wijzigingen.
De administrateur-generaal die met het schrijven van 15 februari 2002 Kina p.v. machtigde om als informatieveiligheidsconsulent te laten fungeren in de regio “arrondissement Antwerpen”.
KB van 18 augustus 1993 houdende organisatie van de informatieveiligheid bij de instellingen van sociale verzekering.
De Algemene Verordening Gegevensbescherming van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van gegevens, in het bijzonder artikel 37 in verband met de aanwijzing van de functionaris voor gegevensbescherming.
De aanbeveling van de commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van 24 mei 2017.
Hoofdstuk 5 - afdeling 1 van het decreet lokaal bestuur waarin bepalingen rond "organisatiebeheersing" werden opgenomen:
Hoofdstuk 5
Organisatiebeheersing en audit
Afdeling 1
Organisatiebeheersing
Art. 217.
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.
Art. 218.
Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.
Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de gemeentelijke diensten.
Art. 219.
Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Art. 220.
Met behoud van de toepassing van artikel 57, 85 en 196 kan de algemeen directeur, binnen de grenzen van het organisatiebeheersingssysteem, zijn bevoegdheden toevertrouwen aan andere personeelsleden van de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Ook de financieel directeur kan zijn bevoegdheden toevertrouwen aan andere personeelsleden van de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. In beide gevallen gebeurt dat schriftelijk en met een ondubbelzinnige omschrijving van de toegekende bevoegdheden en de daaraan verbonden opdrachten, middelen en rapporteringsverplichtingen. De toepassing van het eerste lid ontslaat de algemeen directeur of de financieel directeur nooit van zijn verantwoordelijkheid.
Juridische grond
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Op 25 mei trad de algemene verordening gegevensbescherming (AVG of GDPR) in werking, twee jaar nadat de EU het eens werd over een ingrijpende hervorming van het gegevensbeschermingskader. Ze neemt de plaats in van de twintig jaar oude Richtlijn 95/46/EG en geeft EU-burgers meer zeggenschap over hun eigen persoonsgegevens en beschermt deze beter, zowel online als offline.
Lokale besturen moeten door de intrede van de AVG aan een aantal zaken voldoen:
- een intern register van verwerkingsactiviteiten maken
- gegevensbeschermingseffectbeoordelingen maken bij de invoering nieuwe technologieën
- verwerkersovereenkomsten opstellen
- een functionaris voor gegevensbescherming (DPO) aanstellen
- de communicatie afstemmen op de nieuwe situatie
- medewerkers informeren over de AVG
- de rechten van de betrokkenen naleven
- datalekken rapporteren aan de GBA (Gegevensbeschermingsautoriteit)
Aan een aantal onderdelen werd al voldaan. We stelden een actieplan voor 2021 / 2022 op om aan de overige zaken te voldoen.
Het college keurde het plan goed op haar zitting van 26 april 2021.
Keurt het geactualiseerd informatieveiligheidsbeleidsplan en actieplan informatieveiligheid 2021 / 2022 goed.
Het OCMW is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IGEAN dienstverlening
Het OCMW werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening die op 25.06.2021 om 19u plaats via Zoom.
De agenda van de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 25.06.2021 bevat volgende agendapunten:
l. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2020
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2020
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2020
5. Goedkeuren van de statutenwijziging
6. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding
7. Toetreding aanvaarden van PZ Hekla
8. Zelfstandige groepering - kennisname inwendig reglement
Aangezien een statutenwijziging overeenkomstig het decreet lokaal bestuur 90 kalenderdagen voor de algemene vergadering aan alle deelnemers moet worden bezorgd, werden deze documenten reeds beschikbaar gesteld vanaf 19. 03. 2021.
Intussen werden ook de overige agendapunten goedgekeurd door de raad van bestuur van 05.05.2021,waarbij volgende documenten werden goedgekeurd:
Alle documenten zijn opgenomen als bijlage en in de map 'algemene vergaderingen' op het infonet van IGEAN.
Het Decreet van 6 juli 2001 houdende de Intergemeentelijke samenwerking;
Artikel 44, 1° en 3° alinea van het decreet van 6 juli 2001 boudende de intergemeentelijke samenwerking, waarin opgenomen is dat de gemeenten, deelnemers van een intergemeentelijk samenwerkingsverband hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat dergelijke benoemingsprocedure met de vaststelling van het stemgedrag van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Het vast bureau legt het volgende voor aan de raad:
Het vast bureau neemt kennis van de uitnodiging voor de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid op 25.06.2021.
Op voorstel van het vast bureau;
Na beraadslaging:
DE RAAD
BESLUIT:
Artikel 1
De raad neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van Igean milieu & veiligheid die online zal gehouden worden op 25.06.2021 om 19u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
l. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2020
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2020
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2020
5. Goedkeuren van de statutenwijziging
6. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding
7. Toetreding aanvaarden van PZ Hekla
8. Zelfstandige groepering - kennisname inwendig reglement
Artikel 2
De vertegenwoordiger te gelasten te handelen en te beslissen conform de beslissing genomen in onderhavig besluit.
Het Decreet van 6 juli 2001 houdende de Intergemeentelijke samenwerking;
Artikel 44, 1° en 3° alinea van het decreet van 6 juli 2001 boudende de intergemeentelijke samenwerking, waarin opgenomen is dat de gemeenten, deelnemers van een intergemeentelijk samenwerkingsverband hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat dergelijke benoemingsprocedure met de vaststelling van het stemgedrag van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Het OCMW is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IGEAN milieu & veiligheid.
Het OCMW werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid die op 25.06.2021 om 19u plaats via Zoom.
De agenda van de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 25.06.2021 bevat volgende agendapunten:
l. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2020
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2020
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2020
5. Goedkeuren van de statutenwijziging
6. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding
7. Toetreding aanvaarden van PZ Hekla
8. Benoemen van een bestuurder en leden adviescomités
Aangezien een statutenwijziging overeenkomstig het decreet lokaal bestuur 90 kalenderdagen voor de algemene vergadering aan alle deelnemers moet worden bezorgd, werden deze documenten reeds beschikbaar gesteld vanaf 19. 03. 2021.
Intussen werden ook de overige agendapunten goedgekeurd door de raad van bestuur van 05. 05.2021,waarbij volgende documenten werden goedgekeurd:
Alle documenten zijn opgenomen als bijlage en in de map 'algemene vergaderingen' op het infonet van IGEAN.
Het vast bureau legt het volgende voor aan de raad:
Het vast bureau neemt kennis van de uitnodiging voor de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid op 25.06.2021.
Op voorstel van het vast bureau;
Na beraadslaging:
DE RAAD
BESLUIT:
Artikel 1
De raad neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van Igean milieu & veiligheid die online zal gehouden worden op 25.06.2021 om 19u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
l. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2020
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2020
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2020
5. Goedkeuren van de statutenwijziging
6. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding
7. Toetreding aanvaarden van PZ Hekla
8. Benoemen van een bestuurder en leden adviescomités.
Artikel 2
De vertegenwoordiger te gelasten te handelen en te beslissen conform de beslissing genomen in onderhavig besluit.
In februari 2018 werd het Kindergelukscharter ondertekend door partnerorganisaties die zich samen wilden inzetten om alle kinderen in Rumst gelijke kansen te geven. In het voorjaar 2021 maakte de cluster Sociaal beleid en onderwijs een evaluatie van de resultaten van het Kindergelukscharter. Deze evaluatie vormt de aanzet voor het Kinderarmoede-beleidsplan. Naast een algemeen kader bevat dit plan een stand van zaken op de vijf domeinen. Hoever staat men met de verschillende acties? Welke uitdagingen wachten er de komende jaren?
Vanuit de evaluatie van het Kindergelukscharter wordt verder gewerkt aan een Kinderarmoedebeleidsplan, zie tekst in bijlage. Er is de voorbije jaren een duidelijke vooruitgang geboekt. In sommige domeinen zijn de initiatieven, acties en samenwerkingsverbanden reeds sterk verankerd, maar er liggen nog verschillende uitdagingen die in de komende jaren om actie vragen. Hierbij wordt maximaal ingezet op een inclusieve aanpak in partnerschap met allen voor wie het creëren van kansen bij kinderen centraal staat.
Keurt het Kinderarmoedebeleidsplan goed.
Artikel 1 te wijzigen in 'De raad neemt kennis van de evaluatie van het kindergelukscharterplan en de daaruit voortvloeiende conclusies.'
Artikel 2 toe te voegen dat luidt als volgt : "De raad geeft aan het college de opdracht om op basis daarvan een kinderbeleidsplan en actieplan op te stellen."
Voor de waardebonnen van het consumptiebudget wordt het bestaande systeem van cadeaucheques van het lokaal bestuur gebruikt. De gemeenteraad van 14 september 2017 keurde het reglement van de cadeaucheques goed. De bestaande cadeaubon in Rumst heeft momenteel een waarde van €5 en van €20 conform het reglement. Aangezien het bestaande reglement van cadeaucheques aankopen voorziet bij lokale handelaars, kunnen de waardebonnen via het consumptiebudget bij dezelfde handelaars worden gebruikt. De raad voor maatschappelijk welzijn keurde het gebruik van cadeaucheques ter waarde van 70 euro ter verdeling van de Vlaamse en federale COVID-19 subsidie goed op 22 oktober 2020.
Op basis van de noden in Rumst wordt volgend voorstel geformuleerd ter afbakening van de doelgroepen in volgorde van prioriteit, en dus de personen die in aanmerking komen voor de financiële tussenkomst:
In december 2020 werden alle technische werklozen die eveneens gezinshoofd waren aangeschreven. Gelet op het gelijkheidsbeginsel willen we nu alle technische werklozen aanschrijven. Uit de lijsten die we in ons bezit hebben blijkt dat mogelijks 444 personen in aanmerking zouden komen.
De personen die menen in aanmerking te komen, moeten een bewijs van inkomen voorleggen middels de meest recente aangifte in de personenbelasting.
Om in aanmerking te komen, moeten de personen in Rumst hun woonplaats hebben. Enkel personen die nog geen voorgaande OCMW-steunverlening omwille van COVID-19 in de vorm van een cadeaucheque hebben mogen ontvangen, komen in aanmerking.
Om uniformiteit en gelijke behandeling te waarborgen, wordt voorgesteld om aan elke persoon die tot één van bovenstaande doelgroepen behoort en aan de desbetreffende voorwaarden voldoet, een éénmalige cadeaucheque ter waarde van 70 euro toe te kennen. Indien nodig, kan het Bijzonder comité voor sociale dienst oordelen of bijkomende ondersteuning kan worden geboden.
Er wordt een oproep gelanceerd naar personen die menen in aanmerking te komen. Daarnaast wordt elke persoon, die volgens de aangeleverde informatie mogelijks in aanmerking zou komen, via een brief op de hoogte gebracht van de mogelijke ondersteuning zoals voorafgaand beschreven. Inwoners van Rumst die zelf menen in aanmerking te komen, kunnen zich aanmelden bij het Sociaal Huis om een aanvraag te doen. De aanvragers zullen een verkennend gesprek hebben met een maatschappelijk assistent, waarbij hun situatie in kaart wordt gebracht. De maatschappelijk assistent oordeelt op basis van voormelde objectieve criteria en na een recent sociaal en desgevallend financieel onderzoek of de aanvrager in aanmerking komt.
Het Bijzonder Comité van 02/06/2021 ging unaniem akkoord met het voorstel.
Heel wat mensen kennen door de coronacrisis een inkomensverlies.
De federale overheid besliste een subsidie “COVID-19” in te voeren voor de OCMW-steunverlening aan personen die zich in een moeilijke sociale situatie bevinden, een deel van hun inkomen en/of van hun koopkracht verloren hebben als gevolg van COVID-19 en die gebruik maken van of in aanmerking zouden kunnen komen om beroep te doen op de diensten die tot de taken van het OCMW behoren, in welke vorm dan ook.
Deze steun is niet beperkt tot het huidig OCMW-cliënteel, maar is bestemd voor iedereen die, na een persoonlijk en vertrouwelijk gesprek, door het OCMW erkend wordt als behoeftig. De behoeftigheid wordt door het OCMW vastgesteld op basis van een sociaal onderzoek.
Volgend hulpaanbod kan bij hulpvragen die gerelateerd zijn aan de COVID-crisis gesubsidieerd worden:
Het OCMW Rumst werd een bedrag van € 36.000 toegekend. De termijn binnen dewelke deze subsidie dient te worden aangewend werd verlengd naar 31 december 2021. Uiterlijk op 28 februari 2022 dient het OCMW een Uniek Verslag over te maken ter verantwoording van het gebruik van de toelage.
Het Vast Bureau heeft in de zitting van 23 november 2020 beslist om de federale subsidie COVID-19 aan te wenden in het kader van cadeaucheques, om zo meer doelgroepen te kunnen bereiken en te helpen. Het Vast Bureau heeft in dezelfde zitting de doelgroepen bepaald en een leidraad vastgelegd voor enerzijds de communicatie naar de doelgroepen te stroomlijnen en helder te houden en anderzijds voor de maatschappelijke assistenten richtlijnen te geven bij de beoordeling van de aanvragen.
Het Vast Bureau heeft in de zitting van 22 maart 2021 beslist om juridisch advies in te winnen aangaande de afbakening van de doelgroepen, de beoordelingscriteria, de behandelingsprocedure en de communicatie. Het OCMW heeft hierover, in kader van de ‘raamovereenkomst voor juridische dienstverlening en juridisch advies’, advies ingewonnen bij GD&A advocaten.
Het OCMW heeft ook verdere gegevens opgevraagd aangaande de beoogde doelgroepen.
In onderhavige beslissing worden de doelgroepen met concrete aantallen bevestigd. Daarnaast wordt voorgesteld dat de Raad voor maatschappelijk welzijn, naar analogie met de Vlaamse subsidies, een Reglement zou opstellen dat de objectieve criteria voor de inzet van de financiële middelen voor deze doelgroepen bepaalt. In die context werd ook advies gevraagd aan het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst op 02/06/2021.
Het vast bureau neemt kennis van de aantallen van de concrete doelgroepen en keurt de afbakening van de doelgroepen met bijhorende toekenningsvoorwaarden goed:
Dit wordt pro rata bekeken aan de hand van de effectieve maandelijkse prestatiebreuk, zoals tewerkgesteld vóór de coronacrisis, meer bepaald vóór maart 2020. De effectieve maandelijkse prestatiebreuk is de verhouding tussen het aantal effectieve arbeidsdagen (of -uren) van het desbetreffende personeelslid tijdens de tewerkstelling en het aantal mogelijke arbeidsdagen (of -uren) voor een voltijds tewerkgestelde. Er is vereist dat de personen in kwestie sinds maart 2020 voor minstens de helft van deze effectieve maandelijkse prestatiebreuk (zoals tewerkgesteld vóór maart 2020) technisch werkloos zijn geweest of gebleven. Ook de personeelsleden die vóór maart 2020 deeltijds waren tewerkgesteld, komen aldus in aanmerking.
Er geldt een inkomensgrens afhankelijk van de gezinssamenstelling. Enkel personen met een maximaal maandelijks netto-inkomen onder de volgende bedragen tijdens de periode van technische werkloosheid komen in aanmerking.
De personen die menen in aanmerking te komen, moeten een bewijs van inkomen voorleggen middels de meest recente aangifte in de personenbelasting.
Om in aanmerking te komen, moeten de personen in Rumst hun woonplaats hebben. Enkel personen die nog geen voorgaande OCMW-steunverlening omwille van COVID-19 in de vorm van een cadeaucheque hebben mogen ontvangen, komen in aanmerking.
Het vast bureau neemt kennis van het advies van het Bijzonder comité voor de sociale dienst en beslist de doelgroepen met bijhorende toekenningsvoorwaarden voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn ter bestendiging in een reglement.
Het vast bureau beslist om elke persoon die mogelijks in aanmerking komt, via een brief op de hoogte te brengen van de mogelijkse ondersteuning en daarnaast een oproep te lanceren.
Indien uit een recent sociaal en financieel onderzoek uitgevoerd door een maatschappelijk assistent van het OCMW blijkt dat de persoon die zich in voormeld beschreven situaties bevindt en aan de toekenningsvoorwaarden voldoet, dan zal door het Bijzonder Comité voor sociale dienst een éénmalige cadeaucheque voor een totale waarde van 70 euro toegekend worden.
De raad keurt de afbakening van de doelgroepen met bijhorende toekenningsvoorwaarden goed in een reglement.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Volgens het huishoudelijk reglement van de ocmwraad kunnen raadsleden mondelinge vragen stellen aan de leden van het vast bureau.
neemt kennis van volgende mondelinge vragen:
Raadslid Bart Peeters (Vooruit en GROEN) vraagt wat de stand van zaken is van de renovatiewerken van de flats in het Hof van Crequi en hoeveel er nu gerenoveerd worden. Schepen Els Devlies antwoordt dat het bestuur hierop later een antwoord zal geven