Doelstellingen en principes van artikel 3 en artikel 4 van het Decreet Gemeentewegen
Teneinde de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen op haar grondgebied te vrijwaren en te verbeteren, en in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voorzien overeenkomstig artikel 3 van het Decreet Gemeentewegen beoogt de gemeente Rumst de heraanleg van de Kapelstraat (gedeelte Pompstraat – gemeentegrens met Boom) en Molleveld.
De gemeente Rumst wenst immers overeenkomstig artikel 3 van het Decreet Gemeentewegen een geïntegreerd beleid te voeren dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Het staat ontegensprekelijk vast dat overeenkomstig artikel 4 van het Decreet Gemeentewegen:
Door de grote intensiteit van het auto-, vracht- en fietsverkeer tussen de dorpskernen van Rumst en Boom en de slechte zichtbaarheid aan het kruispunt met de Polder en de Kapelstraat dient de Kapelstraat heraangelegd en verbreed te worden.
De gemeente Rumst wenst de Kapelstraat derhalve te voorzien van veilige fietsvoorzieningen met de bedoeling:
De heraanleg van de Kapelstraat beoogt een gescheiden dubbelrichtingsfietspad aan de noordkant van de straat. Samen met deze werken zal een gescheiden rioleringsstelsel worden aangelegd.
De heraanleg van de Kapelstraat met de aanleg van een veilige fietsverbinding en de heraanleg van Molleveld is niet mogelijk binnen de huidige contouren van de rooilijn van de Kapelstraat en Molleveld. Zodoende dient de bestaande wegenis te worden gewijzigd waarbij de wegenis dient te worden verbreed opdat o.m. in een veilige fietsinfrastructuur zou kunnen worden voorzien.
1. Verkeersveiligheid
Zoals reeds uit bovenstaande uiteenzetting is komen vast te staan dient de huidige rooilijn van de Kapelstraat en Molleveld te worden verbreed om de straten te kunnen herinrichten zodat de herinrichting kan bijdragen tot de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid waarbij bijzondere aandacht wordt besteed aan de veiligheid en het comfort van de zwakke weggebruikers.
De rooilijn van de Kapelstraat dient te worden verbreed zodat de Kapelstraat op een veilige manier kan worden ingericht voor fietsers, met de aanleg van een dubbelrichtingsfietspad aan de noordzijde van de straat. Dit fietspad zal op termijn aantakken op het nog aan te leggen dubbelrichtingsfietspad in de gemeente Boom.
De rooilijn van Molleveld dient eveneens te worden verbreed en zal samenvallen met de gevelbouwlijn van de woningen. Dit laat toe om deze straat op een veilige manier in te richten als een zone 30 met een erfachtige aanleg, met een gemengd gebruik door voetgangers, fietsers en auto’s.
2. Ontsluiting aangrenzende percelen
De verbreding van de rooilijnen brengt voor geen enkel perceel de ontsluiting naar het openbaar domein in het gedrang.
De Kapelstraat is tussen de Korte Veerstraat en de Pompstraat reeds volledig heringericht volgens de nieuwe rooilijn, met behoud van de ontsluiting van de aangrenzende percelen naar het openbaar domein. Tussen de Polder en de gemeentegrens met Boom wordt de rooilijn verbreed op gronden in eigendom van openbare besturen, ten zuiden in eigendom van de gemeente Rumst en ten noorden in eigendom van de Vlaamse Waterweg. Deze gronden zijn lager gelegen dan de Kapelstraat en worden nu niet ontsloten naar het betreffende wegvak van de Kapelstraat.
De verbreding van de rooilijn en de herinrichting van de wegenis wijzigt niets aan deze ontsluiting.
Met de inname van lot 2 blijft de ontsluiting van perceel A423m naar het openbaar domein behouden.
Van het perceel A381g, eigendom van garage Van Lent, wordt lot 12 opgenomen binnen de rooilijn van de Kapelstraat. Dit perceel A381g wordt enkel ontsloten naar de Kapelstraat.
Na onteigening van lot 12 blijft de ontsluiting naar de Kapelstraat gegarandeerd.
Met de verbreding van de rooilijn van Molleveld wordt de huidige openbare wegenis volledig opgenomen binnen de nieuwe rooilijnen.
3. Gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Het dubbelrichtingsfietspad in de Kapelstraat wordt aangelegd tot aan de gemeentegrens met Boom waar een overgang voorzien wordt naar de enkelrichtingsfietspaden in Boom.
Op termijn zal de gemeente Boom het dubbelrichtingsfietspad in Rumst verder doortrekken.
4. Duurzame ontwikkeling
De verbreding van de rooilijnen van de Kapelstraat en Molleveld in functie van de herinrichting van wegenis met bijzondere aandacht voor de veiligheid en het comfort van de zwakke weggebruiker komt tegemoet aan een duurzame ontwikkeling waarbij verplaatsingen per fiets en te voet gestimuleerd worden. Deze maatregelen dragen bij aan een modal-shift ten voordele van voetgangers en fietsers en het minder gebruik van de auto. Dit alles draagt bij aan minder luchtverontreiniging en een gezondere verplaatsingswijze.
Er kan derhalve worden besloten dat met de in het voorliggende rooilijnplan beoogde realisatie van de heraanleg van de Kapelstraat en Molleveld door de wijziging van de bestaande wegenis zodoende tegemoet wordt gekomen aan de doelstellingen en principes zoals vermeld in artikel 3 en 4 van het Decreet houdende gemeentewegen van 3 mei 2019.
Openbaar onderzoek – Samenloop met onteigeningsprocedure
Het voorlopig vast te stellen rooilijnplan dient overeenkomstig artikel 17, §2 van het Decreet Gemeentewegen door het College van Burgemeester en Schepenen onderworpen te worden aan een openbaar onderzoek van ten minste 30 dagen dat dient gehouden te worden na de voorlopige vaststelling van het rooilijnplan door de Gemeenteraad.
Gezien aan dit rooilijnplan tevens een onteigeningsplan zal gekoppeld worden, voorziet het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 in artikel 31 een samenloop van de onteigeningsprocedure met de rooilijnprocedure waardoor het openbaar onderzoek over het voorlopig vastgestelde rooilijnplan volledig gealigneerd wordt en gelijktijdig met het openbaar onderzoek over het voorlopig vast te stellen onteigeningsbesluit wordt gehouden. Hierdoor wordt niet alleen tijdswinst geboekt maar wordt vooral alle informatie in één beweging ter beschikking gesteld aan de burger.
Na het openbaar onderzoek zal het dossier opnieuw worden voorgelegd aan de Gemeenteraad met de resultaten van het openbaar onderzoek, waarna door de gemeenteraad standpunt over de bezwaren en opmerkingen zal kunnen worden ingenomen en zal de Gemeenteraad vervolgens al of niet te besluiten tot de definitieve vaststelling van het rooilijnplan.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 waarbij overeenkomstig artikel 11, §1 de ligging en de breedte van gemeentewegen worden vastgelegd in gemeentelijke rooilijnplannen zodat de wijziging van bestaande gemeentewegen zodoende de opmaak vereisen van rooilijnplannen.
In functie van de heraanleg van de Kapelstraat (gedeelte Pompstraat – gemeentegrens met Boom) en Molleveld dient de rooilijn van de openbare wegenis te worden verbreed.
Het gedeelte van de Kapelstraat gelegen tussen de Pompstraat en de Korte Veerstraat werd reeds heringericht in 2012, het gedeelte van de Kapelstraat tussen de Pompstraat en de gemeentegrens met Boom is nog niet heringericht.
De Kapelstraat en Molleveld zijn in de Atlas der Buurtwegen opgenomen:
Het gedeelte van voetweg 61, gelegen ten noorden van Molleveld werd bij gemeenteraadsbesluit d.d. 19 september 2019 afgeschaft in functie van de opvulling en ophoging van de bestaande kleiputten.
Huidige toestand Kapelstraat en Molleveld
Het gedeelte van de Kapelstraat tussen de Korte Veerstraat en de Pompstraat is in 2012 volledig heringericht met:
- een rijweg in KWS verharding met een breedte van 6,60m, goten inbegrepen;
- een rotonde op het kruispunt Kapelstraat-Korte Veerstraat;
- een dubbelrichtingsfietspad in rode betonstraatstenen met een breedte van +/- 2,50 m aan de noordzijde van de Kapelstraat, voor het grootste gedeelte gescheiden van de rijweg door een parkeerstrook of een berm;
- een voetpad in grijze betonstraatstenen met een variabele breedte langs de noordzijde van de Kapelstraat;
- een groene berm langs de zuidzijde van de Kapelstraat voor nutsleidingen met enkel een parkeerstrook in grijze betonstraatstenen met een breedte van 2,20m en een bushalte ter hoogte van de Pompstraat aan de zuidkant van de Kapelstraat.
Het gedeelte van de Kapelstraat tussen de Pompstraat en de gemeentegrens met Boom is nog niet heringericht. De wegenis tussen Pompstraat en Polder bestaat er uit:
- een rijweg in KWS met een breedte van +/- 7m;
- éénzijdige fietssuggestiestroken in het geel geschilderd op de KWS verharding;
- een voetpad in grijze betontegels met een breedte van 1 à 1,5 m tegen de gevels van de bestaande woningen langs de noordzijde van de Kapelstraat, tussen de Pompstraat en de Polder;
- een groene berm langs de zuidzijde van de Kapelstraat.
De wegenis tussen de Polder en de gemeentegrens met Boom bestaat uit:
- een rijweg in KWS met een breedte van +/- 7m;
- éénzijdige fietssuggestiestroken in het geel geschilderd op de KWS verharding;
- groene bermen langs beide kanten van de rijweg.
2. Molleveld
De rijweg in KWS verharding heeft een breedte van +/- 3 m. De voetpaden in betontegels, gesitueerd langs beide zijden van de straat, hebben een breedte van +/- 1,2 m.
In het kader van geplande infrastructuurwerken tussen de Pompstraat en de gemeentegrens met Boom is het noodzakelijk dat de bestaande gemeentewegen worden verbreed. Een wijziging van de bestaande gemeentewegen waarbij de breedte wordt aangepast, dringt zich derhalve op.
Nog geen visum noodzakelijk in dit stadium.
De kredieten zijn voorzien in het MJP onder de raming RA000252 (122.000 euro in 2021).
De gemeenteraad neemt er akte van dat na het besluit van de Gemeenteraad van 21 november 2020 houdende de voorlopige vaststelling van de rooilijn er geen besluit houdende definitieve vaststelling van het rooilijnplan zoals voorzien in artikel 17 § 5 Decreet Gemeentewegen werd genomen en het gemeenteraadbesluit van 21 november 2020 zodoende is komen te vervallen en aldus een nieuw besluit tot voorlopige goedkeuring van het rooilijnplan dient te worden genomen.
De Gemeenteraad keurt het rooilijnplan 20210303-RUM004.01-F5-RL01 zoals opgesteld door IGEAN op 3 maart 2021 voorlopig goed en stelt het voorlopig vast op de percelen kadastraal gekend als volgt:
KADASTRAAL | EIGENAAR(S) | KADASTRALE OPP. | |||
Afd. | Sie | nr | aard | naam | m2 |
2 | A | 417s | woeste grond | De Vlaamse Waterweg nv | 31.103 |
2 | A | 423m | huis | Dave Parys | 165 |
2 | A | 241b | huis | Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen-dienstverlening | 40 |
2 | A | 242c | huis | Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen-dienstverlening | 126 |
2 | A | 243b | bouwland | Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen-dienstverlening | 130 |
2 | A | 188g | grond | Fonds voor Innoveren en Ondernemen | 81.190 |
2 | A | 408w | woeste grond | Gemeente Rumst | 50 |
2 | A | 408x | woeste grond | Gemeente Rumst | 60 |
2 | A | 408r | woeste grond | Gemeente Rumst | 64 |
2 | A | 408y | woeste grond | Gemeente Rumst | 71 |
2 | A | 403p | woeste grond | Gemeente Rumst | 4.003 |
2 | A | 381g | garagewerkplaats | Garage Van Lent | 4.006 |
2 | A | 380c | bouwgrond | Gemeente Rumst | 277 |
2 | A | 377b | bouwgrond | Gemeente Rumst | 84 |
2 | A | 376f | bouwgrond | Gemeente Rumst | 65 |
2 | A | 420f | huis
| De Schuyter Paul De Wever Virginia | 170 |
|
|
|
| ||
2 | A | 420d | grond | Abeloos Benny | 60 |
2 | A | 421v | woeste grond
| De Schuyter Paul De Wever Virginia Jacobs Kim | 73 |
|
|
|
| ||
|
|
|
| ||
2 | A | 421w | huis
| Wils Rob Peeters Cindy | 175 |
|
|
|
| ||
2 | A | 423k | huis | Parys Daisy | 46 |
2 | A | 430f | huis | Francotte Michel | 131 |
2 | A | 430g | huis | De Weerdt Danny Van Aken Birgit | 216 |
|
|
|
|
| |
2 | A | 432b | toonzaal | Sol Ronald | 346 |
2 | A | 433p | huis
| Coveliers Gerard Callaert Helena | 180 |
|
|
|
| ||
2 | A | 433r | building | Bonne Marcella VE | 326 |
2 | A | 450m | huis
| Van Lent | 206 |
|
|
| Van Lent Stijn |
| |
2 | A | 450h | huis
| Moens Pascal | 109 |
|
|
| Katia Truyen |
| |
2 | A | 455b | grond | Selleslags Karin | 110 |
2 | A | 457c | huis
| Van Verre François | 60 |
|
|
| Belgische Staat |
| |
2 | A | 458v | huis
| Van der Westerlaken Nick | 180 |
|
|
| De Moor Evi |
| |
2 | A | 458m | huis | Kalaaji Mohammad | 50 |
2 | A | 459n | huis | Calluy Hilde | 116 |
2 | A | 459m | huis | Scherps Tamara | 246 |
2 | A | 464c | handelshuis
| Verlinden Elisabeth | 240 |
|
|
| Calluy Hilde |
| |
|
|
| Calluy Katleen |
| |
2 | A | 465h | bergplaats | DigitArte | 368 |
2 | A | 468g | huis
| Koninckx Bruno | 195 |
|
|
| Devlies Els |
| |
2 | A | 468f | huis
| Koninckx Bruno | 380 |
|
|
| Devlies Els |
| |
2 | A | 469c | garagewerkplaats | erfgenamen Vereyken Frida | 473 |
2 | A | 470e | huis
| Bauwens Thomas Smits Cindy | 235 |
|
|
|
| ||
2 | A | 470c | huis
| Van Rompaey Sven Coveliers Farah | 255 |
|
|
|
| ||
2 | A | 471r | woeste grond
| Ceuppens Eddy Marcelline Remue | 51.128 |
|
|
|
| ||
2 | A | 471t | grond
| De Wit Hugo Muyldermans Christina | 28 |
|
|
|
| ||
2 | A | 210e | elektr. Cabine | IVEKA | 84 |
2 | A | 211e | huis
| Dieleman Arnold Khales Khadija | 170 |
|
|
|
| ||
2 | A | 212c | huis | Feyt Patrick | 80 |
|
|
|
| Szücs Karin |
|
2 | A | 213c | garage
| Feyt Patrick Szücs Karin | 110 |
|
|
|
| ||
2 | A | 214m | huis
| Simons Lucas Civilia Martine | 165 |
|
|
|
| ||
2 | A | 215k2 | huis
| Vervoort Bart Alix Tifny | 202 |
|
|
|
| ||
2 | A | 215f2 | huis | Garcia De Los Santos Fioldalisa | 100 |
2 | A | 215g2 | huis
| Nijgh Steffen Van de Wauwer Naomi | 565 |
|
|
|
| ||
2 | A | 215l2 | huis | Van der Plancke Willy | 128 |
2 | A | 215m2 | huis
| Wolf Juliana Huyghe Heidi | 122 |
|
|
|
| ||
|
|
|
| Huyghe Carine |
|
2 | A | 215d2 | huis
| Ofilas Purificacion Bal Kelly Bal Kenneth Bal Peter | 109 |
|
|
|
| ||
|
|
|
| ||
|
|
|
| ||
2 | A | 215n2 | huis | Van Steenpaal Frans | 207 |
2 | A | 216d | garage | Vlaams Gewest | 49 |
2 | A | 216c | bouwland | Vlaams Gewest | 549 |
2 | A | 224b | huis
| Gobbaert Isidoor Van Camp Sonja | 150 |
|
|
|
| ||
2 | A | 219e | huis | Cardon Mike | 56 |
|
|
|
| De Bruyn Sandra |
|
2 | A | 220d | huis | Van Hoorenbeeck Gregory | 57 |
2 | A | 221d | huis | Van den Branden Brigitte | 50 |
|
|
|
| Dumery Serge |
|
2 | A | 231p | huis
| Van Bulck Eddy Van Bulck Christel | 380 |
|
|
|
| ||
2 | A | 231k | huis
| Van Bulck Eddy Van Bulck Christel | 305 |
|
|
|
| ||
2 | A | 231l | huis
| Raets Luc Van Onckelen Justine | 63 |
|
|
|
| ||
2 | A | 231r | huis | Verschaeren Patrick | 87 |
2 | A | 198h | woeste grond | Vlaams Gewest | 8.072 |
2 | A | 233d | bouwland | Vlaams Gewest | 150 |
2 | A | 235c | huis
| Van Hoof Christiaan Janssens Ernestina | 75 |
|
|
|
| ||
2 | A | 239c | bouwland | Fonds voor Innoveren en Ondernemen | 180 |
2 | A | 240b | garage | Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen-dienstverlening | 52 |
2 | A | 335v3 | Grond | Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen-dienstverlening | 55.241 |
2 | A | 421t | huis | Abeloos Benny | 87 |
A | 421r | huis | Mercier Philippe - Van Der Hoeven Cindy | 93 | |
2 | A | 421y | huis | Clement Guy Francis | 86 |
2 | A | 421p | garage huis | Rockele Werner & Dussolier Gisele | 81 |
|
| 437b | 70 | ||
2 | A | 436c | huis | Cools Bart | 90 |
2 | A | 421x | huis | Van Calster Maurice & Agcaoili Anita | 171 |
2 | A | 417t | garage | De Vlaamse Waterweg nv | 18 |
2 | A | 426d | huis | Ducaert Frederic | 69 |
2 | A | 427a | huis
| Van Uffelen Franky De Jonghe Vicky De Jonghe Vicky | 53 |
|
|
|
| ||
|
|
|
| ||
2 | A | 428a | huis | Hullaert Glen | 48 |
2 | A | 429n | huis | Taibi Mimoun - Taibi Hassana | 47 |
2 | A | 429p | garage | Taibi Mimoun - Taibi Hassana | 31 |
2 | A | 429r | garage | Francotte Michel | 29 |
2 | A | 429s | garage | Moens Pascal | 36 |
De gemeenteraad verzoekt het college van burgemeester en schepenen om het besluit tot voorlopige vaststelling van het rooilijnplan 20210303-RUM004.01-F5-RL01 te onderwerpen aan een openbaar onderzoek, zoals voorgeschreven in artikel 17, § 2 van het Decreet houdende gemeentewegen van 3 mei 2019 en dit openbaar onderzoek in samenloop te organiseren met het openbaar onderzoek dat over het nog door de gemeenteraad vast te stellen voorlopig onteigeningsbesluit tot realisatie van dit rooilijnplan zal dienen gehouden te worden en dit in toepassing van artikel 31 en volgende van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.