Terug
Gepubliceerd op 31/03/2021

2021_GR_00048 - Kerremansstraat - Voorlopige vaststelling van het rooilijnplan Kerremansstraat - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 25/03/2021 - 20:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Geert Van der Auwera, schepen; André Gielis, raadslid CD&V - 3D ; Christine Jacobs, raadslid sp.a - GROEN; Jarrik Peeters, raadslid sp.a - GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid sp.a - GROEN; Wendy Weckhuysen, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V - 3D; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; Marc Verschueren, raadslid CD&V - 3D; Jurgen Callaerts, burgemeester; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Annelien Schoofs, raadslid sp.a - GROEN; Bart Peeters, raadslid sp.a - GROEN; Christoph Marckx, raadslid sp.a - GROEN; Marleen De Bruyn, raadslid CD&V - 3D; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Axelle De Smet, raadslid N-VA; Raf De Schepper, schepen; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Werner Joris; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur; Wouter De Smedt; Ellen Verhavert

Secretaris

Ellen Verhavert

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00048 - Kerremansstraat - Voorlopige vaststelling van het rooilijnplan Kerremansstraat - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Jurgen Callaerts, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Bart Peeters, Christoph Marckx, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Raf De Schepper, Els Devlies, Werner Joris, Veerle De Beuckeleer, Wouter De Smedt, Ellen Verhavert
Stemmen voor 25
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Bart Peeters, Christoph Marckx, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Els Devlies, Werner Joris
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00048 - Kerremansstraat - Voorlopige vaststelling van het rooilijnplan Kerremansstraat - Goedkeuring 2021_GR_00048 - Kerremansstraat - Voorlopige vaststelling van het rooilijnplan Kerremansstraat - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In functie van de heraanleg van de Kerremansstraat met een veilige fietsinfrastructuur en waterbufferende elementen dient de rooilijn van de openbare wegenis te worden verbreed.

Huidige toestand Kerremansstraat

De rijbaan van de Kerremansstraat waarrond het projectgebied zich situeert is een asfaltbaan met een breedte van ongeveer 5,60m. De bitumineuze verharding bevindt zich in matige tot goede staat. Vooral aan de zijkanten bevindt zicht ernstige schade door het afbrokkelen van de weg omwille van de nabijheid van de grachten. Het snelheidsregime is 50 km/u, de verkeersafwikkeling in dubbelrichtingsverkeer over de volledige lengte. 

De rijbaan heeft een smal profiel, waardoor het moeilijk is voor voertuigen om elkaar te passeren. Zeker indien er gekruist dient te worden met bussen en landbouwvoertuigen. Hierdoor verhoogt de kans op randschade. Verder kent de Kerremansstraat een vrij recht tracé, zonder wegversmallingen, waardoor er sneller (soms ook té snel) kan gereden worden indien er geen tegenligger is. 

Doorheen het projectgebied lopen busroutes van de Lijn, buslijn 132 Boom-Kontich-Lier en lijn 182 Boom-Aartselaar-Antwerpen. 

Langsheen de weg zijn verhardingen aangelegd door bewoners ifv het parkeren. 

De weg heeft het karakter van een landbouwweg die door de aangelanden kan gebruikt worden om hun percelen te bereiken (landbouwpercelen, woningen), doch wordt deze verbinding gebruikt door heel wat verkeer als sluiproute naar en van het centrum van Boom, Terhagen, de wijk Bosstraat (Boom) en A12, gelet dit een kortere rijroute is dan via de Molenstraat – Kerremansstraat.

Er zijn langsheen de Kerremansstraat geen voetpaden aanwezig. Fietsaangelegenheden zijn er onder de vorm van twee fietssuggestiestroken op de rijbaan. De Kerremansstraat is geselecteerd als alternatieve functionele fietsroute en wordt veelvuldig gebruikt door schoolgaande jeugd en door bezoekers aan het natuurgebied De Schorre.

Verder is aan de Kerremansstraat momenteel geen riolering aanwezig, hetzij zeer beperkt thv de aansluiting aan het kruispunt met de Molenstraat. Zowel het afvalwater als het regenwater wordt geloosd in baangrachten die aan weerszijden van de straten aanwezig zijn, thv de woningen (aan de zuidkant vaak over grotere lengte) overwelfd. De overwelvingen verkeren in slechte staat, zijn ernstig aangeslibd en bestaan uit sterk different materiaal. Er zijn veelal ook geen kopmuren aan de duikeruiteinden aanwezig.

De baangrachten stromen noordelijk af in de richting van de Molenstraat en sluiten afwaarts thv het kruispunt Molenstraat aan op de overwelfde waterloop A.6.05. Molenbeek (2de Cat.). Deze waterloop stroomt vanaf het kruispunt ondergronds (ingebuisd) verder aan de zuidelijke kant van de Molenstraat in westelijke richting tot aan de overstortconstructie naar de open bedding van de waterloop. 

Er zijn geen lozingspunten van opwaartse collectieve rioleringssystemen. Verder zijn er geen zichtbare volwaardige rioleringsonderdelen in het projectgebied. Het afvalwater loost momenteel in het projectgebied in het oppervlaktewater.

In het kader van geplande infrastructuurwerken aan de Kerremansstraat is het noodzakelijk dat de bestaande gemeenteweg wordt verbreed. Een wijziging van de bestaande gemeentewegen waarbij de breedte wordt aangepast, dringt zich derhalve op.


Argumentatie

Doelstellingen en principes van artikel 3 en artikel 4 van het Decreet Gemeentewegen

Teneinde de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen op haar grondgebied te vrijwaren en te verbeteren, en in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voorzien overeenkomstig artikel 3 van het Decreet Gemeentewegen beoogt de gemeente Rumst de heraanleg van de Kerremansstraat.

De gemeente Rumst wenst immers overeenkomstig artikel 3 van het Decreet Gemeentewegen een geïntegreerd beleid te voeren dat ondermeer gericht is op: 

1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau 

2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak. 

Het staat ontegensprekelijk vast dat overeenkomstig artikel 4 van het Decreet Gemeentewegen: 

  1. de heraanleg en aldus de wijziging van het gemeentelijk wegennet ten dienste staat van het algemeen belang
  2. de wijziging van de gemeentewegen afdoende wordt gemotiveerd
  3. de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen in acht werd genomen 
  4. de wijzigingen aan het wegennet worden beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief
  5. bij de wijzigingen aan het wegennet door de heraanleg van de Kerremansstraat rekening werd gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder dat daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in gedrang worden gebracht  

Door de ontoereikende weg- fiets en afwateringsinfrastructuur dient de Kerremansstraat heraangelegd en verbreed te worden.

De gemeente Rumst wenst derhalve de Kerremansstraat volledig her in te richten met als doelstellingen:

  • Voldoende brede rijweg creëren om kruisend verkeer mogelijk te maken zonder randschade en de bussen van de Lijn de nodige breedte te geven om elkaar te kunnen kruisen.
  • De snelheid af te remmen door het aanbrengen van snelheidsremmende elementen zoals een verhoogd kruispunt ter hoogte van de ’s Herenbaan en het maken van wegversmallingen met groenelementen.
  • Een veilige fietsinfrastructuur aan te leggen door een voldoende  breed dubbelrichtingsfietspad aan te leggen dat voldoet aan de randvoorwaarden voorgeschreven in het Vademecum Fietsvoorzieningen, opgemaakt door het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap waarbij rekening wordt gehouden met een voldoende breedte en een tussenstrook tussen de rijweg en het fietspad.
  • Voldoende parkeergelegenheid voorzien op openbaar domein.
  • Het versterken van de landschappelijke integratie in deze uitgesproken landschappelijke omgeving door het aanbrengen van groenelementen onder de vorm van hoogstammige bomen en hagen. Tevens functioneren deze ook als snelheidsremmende elementen.
  • Het voorzien van een gescheiden riolering gezien de afwezigheid momenteel van enige afvalwaterriolering.
  • Voldoende ruimte te geven voor alle nutsleidingen die noodzakelijk zijn om alle woningen van het nodige comfort te voorzien.

De geplande werken zijn werken die ontegensprekelijk het algemeen nut dienen die zullen bijdragen tot:

- een grotere veiligheid en een hoger comfort voor de fietsers en voetgangers

- een uitbreiding en verfijning van het fietspaden-/fietswegennetwerk

- een herwaardering van de rijwegen voor het gemotoriseerd verkeer

- een volledig gescheiden rioolstelsel (2DWA-stelsel) (100% afkoppeling hemelwater afkomstig van verharde oppervlakten) 

De heraanleg van de Kerremansstrat met de aanleg van een veilige fietsverbinding  en gescheiden rioleringsstelsel is niet mogelijk binnen de huidige contouren van de rooilijn van de Kerremansstraat. Zodoende dient de bestaande wegenis te worden gewijzigd waarbij de wegenis dient te worden verbreed opdat o.m. in een veilige fietsinfrastructuur zou kunnen worden voorzien.

  1. Verkeersveiligheid

Zoals reeds uit bovenstaande uiteenzetting is komen vast te staan dient de huidige rooilijn van de Kerremansstraat te worden verbreed om de straat te kunnen herinrichten zodat de herinrichting kan bijdragen tot de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid waarbij bijzondere aandacht wordt besteed aan de veiligheid en het comfort van de zwakke weggebruikers.

De rooilijn van de Kerremansstraat dient te worden verbreed zodat de Kerremansstraat op een veilige manier kan worden ingericht voor fietsers, met de aanleg van een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad.

    2. Ontsluiting aangrenzende percelen 

De verbreding van de rooilijn brengt voor geen enkel perceel de ontsluiting naar het openbaar domein in het gedrang. 

De nieuwe weginrichting voorziet om het openbaar domein maximaal te ontharden ten voordele van verlaagde groenzones die regenwater kunnen capteren. 

Inritten zullen worden geüniformiseerd wat betreft materiaalgebruik en breedte zodat de lengte van de overwelvingen maximaal beperkt wordt tot de noodzakelijke inritbreedte en zodat deze eveneens voor de belendende percelen uniform wordt gemaakt. Er zijn enkele woningen waar er 2 inpandige garages aanwezig zijn. Voor deze woningen kan desgevallend 2m bijkomende duikerlengte worden voorzien.

    3. Gemeentegrensoverschrijdend perspectief

 N.v.t.

     4. Duurzame ontwikkeling 

De verbreding van de rooilijn van de Kerremansstraat in functie van de herinrichting van wegenis met bijzondere aandacht voor de veiligheid en het comfort van de zwakke weggebruiker komt tegemoet aan een duurzame ontwikkeling waarbij verplaatsingen per fiets en te voet gestimuleerd worden. Deze maatregelen dragen bij aan een modal-shift ten voordele van voetgangers en fietsers en het minder gebruik van de auto. Dit alles draagt bij aan minder luchtverontreiniging en een gezondere verplaatsingswijze.

Tevens is het oplossen van de wateroverlastproblematiek op verschillende locaties binnen de gemeente een prioriteit. Het aanleggen van buffergrachten moeten de wateroverlast in de Molenstraat en bij uitbreiding op andere locaties in de omgeving mee helpen oplossen voor zowel de huidige als de toekomstige generaties. Tevens moeten nutsleidingen voldoende ruimte krijgen buiten de rijweginfrastructuur om aansluitingen en eventuele storingen te kunnen uitvoeren/oplossen. 

Er kan derhalve worden besloten dat met de in het voorliggende rooilijnplan beoogde realisatie van de heraanleg van de Kerremansstraat door de wijziging van de bestaande wegenis  zodoende tegemoet wordt gekomen aan de doelstellingen en principes zoals vermeld in artikel 3 en 4 van het Decreet houdende gemeentewegen van 3 mei 2019. 

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017

Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 waarbij overeenkomstig artikel 11, § 1 de ligging en de breedte van gemeentewegen worden vastgelegd in gemeentelijke rooilijnplannen zodat de wijziging van bestaande gemeentewegen zodoende de opmaak vereisen van rooilijnplannen.

Fasering

Openbaar onderzoek

Het voorlopig vast te stellen rooilijnplan dient overeenkomstig artikel 17, § 2 van het Decreet Gemeentewegen door het College van Burgemeester en Schepenen onderworpen te worden aan een openbaar onderzoek van ten minste 30 dagen dat dient gehouden te worden na de voorlopige vaststelling van het rooilijnplan door de Gemeenteraad. 

Gezien aan dit rooilijnplan tevens een onteigeningsplan zal gekoppeld worden, voorziet het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 in artikel 31 een samenloop van de onteigeningsprocedure met de rooilijnprocedure waardoor het openbaar onderzoek over het voorlopig vastgestelde rooilijnplan volledig gealigneerd wordt en gelijktijdig met het openbaar onderzoek over het voorlopig vast te stellen onteigeningsbesluit wordt gehouden. Hierdoor wordt niet alleen tijdswinst geboekt maar wordt vooral alle informatie in één beweging ter beschikking gesteld aan de burger. 

Na het openbaar onderzoek zal het dossier opnieuw worden voorgelegd aan de Gemeenteraad met de resultaten van het openbaar onderzoek, waarna door de gemeenteraad standpunt over de bezwaren en opmerkingen zal kunnen worden ingenomen en zal de Gemeenteraad vervolgens al of niet  besluiten tot de definitieve vaststelling van het rooilijnplan.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt er akte van dat na het besluit van de Gemeenteraad van 21 november 2020 houdende de voorlopige vaststelling van de rooilijn er geen besluit houdende definitieve vaststelling van het rooilijnplan zoals voorzien in artikel 17 § 5 Decreet Gemeentewegen werd genomen en het gemeenteraadbesluit van 21 november 2020 zodoende is komen te vervallen en aldus een nieuw besluit tot voorlopige goedkeuring van het rooilijnplan dient te worden genomen. 

Artikel 2

De Gemeenteraad keurt het rooilijnplan Kerremansstraat  zoals opgemaakt door Studiebureau Anteagroup en laatst gewijzigd op 09-03-2021, voorlopig goed, en stelt deze voorlopig vast op de percelen kadastraal gekend als: Gemeente Rumst 3de afdeling, sectie D nrs: 245/03s, 245/03t, 249r, 249x, 246k, 246d, 246e, 246t, 246g, 269c, 270c, 271d, 272g, 280e zoals afgebeeld op het rooilijnplan Kerremansstraat.

Artikel 3

De gemeenteraad verzoekt het college van burgemeester en schepenen om het besluit tot voorlopige vaststelling van het rooilijnplan Kerremansstraat zoals opgemaakt door Studiebureau Anteagroup en laatst gewijzigd op 09-03-2021  te onderwerpen aan een openbaar onderzoek, zoals voorgeschreven in artikel 17, § 2 van het Decreet houdende gemeentewegen van 3 mei 2019, en dit openbaar onderzoek in samenloop te organiseren met het openbaar onderzoek dat over het nog door de gemeenteraad vast te stellen voorlopig onteigeningsbesluit tot realisatie van deze rooilijnplannen zal dienen gehouden te worden en dit in toepassing van artikel 31 en volgende van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.