Onteigeningsdoel is van algemeen nut : heraanleg Kapelstraat
In 2010 werd door D+A Consult in opdracht van de gemeente Rumst een Mobiliteitsplan opgemaakt waarbij ondermeer de herinrichting van de Kapelstraat centraal staat (p. 8-9).
Immers, door de grote intensiteit van het auto-, vracht- en fietsverkeer tussen de dorpskernen van Rumst en Boom en de slechte zichtbaarheid aan het kruispunt met de Polder en de Kapelstraat dient de Kapelstraat heraangelegd en verbreed te worden.
De gemeente streeft ernaar om volgende missing links in het fietsroutenetwerk te realiseren (p. 24 Mobiliteitsplan):
Op het gedeelte van de Kapelstraat tussen de Pompstraat en de gemeentegrens met Boom ontbreken momenteel fietsvoorzieningen. Deze weg heeft een belangrijke verbindende functie tussen Terhagen en Boom, ook voor het fietsverkeer. Tussen de rotonde aan de Korte Veerstraat en de Pompstraat ligt al een fietspad. Dit zal doorgetrokken worden tot aan de gemeentegrens met Boom. Hieraan gekoppeld kan onderzocht worden of een fietsverbinding naar Kerkenhoek gerealiseerd kan worden (p. 30 Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan Rumst - terug te vinden op de gemeentelijke website: https://www.rumst.be/product/382/gemeentelijk-ruimtelijk-structuurplan-grs).
De gemeente Rumst wenst derhalve het gedeelte tussen de Pompstraat en de gemeentegrens met Boom volledig her in te richten met als doel:
- de verkeersveiligheid en het comfort voor voetgangers en fietsers te verbeteren
- het kruispunt en de bocht ter hoogte van de Polder verkeerstechnisch veiliger te maken
- de fietsrouteverbinding op het grondgebied Rumst te vervolledigen en af te werken.
Het doel van de onteigening is de heraanleg van de Kapelstraat met een gescheiden dubbelrichtingsfietspad aan de noordkant van de straat. Samen met deze werken zal een gescheiden rioleringsstelsel worden aangelegd.
De geplande werken zijn werken die ontegensprekelijk het algemeen nut dienen die zullen bijdragen tot:
- een grotere veiligheid en een hoger comfort voor de fietsers en voetgangers
- een uitbreiding en verfijning van het fietspaden/fietswegennetwerk
- een herwaardering van de rijwegen voor het gemotoriseerd verkeer
Het betreffen aldus infrastructuurwerken die kaderen binnen de wegeninfrastructuur waarbij het zelfs in het algemeen belang is dat de overheid deze ook zelf ontwikkelt. De realisatie van zulke infrastructuurwerken behoort nu eenmaal tot de basistaken van de overheid. Met de onteigening wordt aldus ontegensprekelijk de noodzakelijke realisatie van een doelstelling van algemeen nut mogelijk gemaakt.
In het licht van al het voormelde staat aldus onmiskenbaar vast dat het onteigeningsdoel van algemeen nut is.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 40 en 41;
Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019;
Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 en op het uitvoeringsbesluit van 27 oktober 2017.
Rechtsgrond voor de onteigening
De onteigening wordt door de gemeente Rumst gevoerd overeenkomstig artikel 7, derde lid van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 juncto artikel 27 van het Decreet Gemeentewegen van 3 mei 2019.
Gemeenten kunnen immers tot onteigening overgaan in de gevallen waarin ze oordelen dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur of het beleid inzake de gemeentelijke aangelegenheden.
Meer in het bijzonder kan elke verwerving van onroerende goederen, vereist voor de aanleg, wijziging of verplaatsing van gemeentewegen en de realisatie van de rooilijnplannen, door onteigening tot stand worden gebracht.
De projectnota omschrijft de werkzaamheden waarvoor moet worden onteigend als volgt:
“De gemeente Rumst wenst de Kapelstraat volledig her in te richten, met aanleg van een volledige en veilige fietsverbinding tussen de dorpskernen van Terhagen en Boom.
[…]
a) Projectdoelstelling & visie en ambitie van het project
De gemeente Rumst wenst het gedeelte tussen de Pompstraat en de gemeentegrens met Boom volledig her in te richten met als doel:
- de verkeersveiligheid en het comfort voor voetgangers en fietsers te verbeteren
- het kruispunt en de bocht ter hoogte van de Polder verkeerstechnisch veiliger te maken
- de fietsrouteverbinding op het grondgebied Rumst te vervolledigen en af te werken.
De geplande werken worden conform het reeds gerealiseerde gedeelte tussen de Korte Veerstraat en de Pompstraat aangelegd nl.:
- een rijweg in asfalt met een breedte van 6,60 m, goten inbegrepen
- een dubbelrichtingsfietspad in rode betonstraatstenen met een breedte van +/- 2,50 m langs de noordzijde van de Kapelstraat. Dit fietspad sluit op termijn aan op het dubbelrichtingsfietspad dat langs de noordzijde van de Kapelstraat voorzien is in Boom en kadert in het “Provinciale functionele fietsenroutenetwerk”
- een voetpad in grijze betonstraatstenen met een variabele breedte langs de noordzijde tussen de Pompstraat en de Polder.
- langs de zuidzijde van de Kapelstraat wordt enkel een groene berm voorzien met variabele breedte in functie van nutsleidingen.
De geplande werken zijn werken van openbaar nut die bijdragen tot:
- een grotere veiligheid en een hoger comfort voor de fietsers en voetgangers
- een uitbreiding en verfijning van het fietspaden/fietswegennetwerk
- een herwaardering van de rijwegen voor het gemotoriseerd verkeer
b) Bindende doelstellingen/project- en inrichtingsvereisten
Om tot een veilige en comfortabele inrichting van de secundaire wegen te komen heeft de Vlaamse Overheid richtlijnen uitgeschreven die vastgelegd werden in de vademecums “veilige wegen en kruispunten” en “fietsvoorzieningen”. Daarnaast wordt rekening gehouden met de richtlijnen die geadviseerd worden in CROW (kennisinstituut voor infrastructuur, openbare ruimte, verkeer en vervoer, en werk en veiligheid).
Dit houdt onder andere in dat:
- de rijstroken minimum 3,0m breed moeten zijn,
- in de bocht de rijbaan verbreed moet worden en in verkanting wordt aangelegd
- de breedte dubbelrichtingsfietspaden minimum 2,50m moet zijn
- er de voorkeur is voor vrij liggende fietspaden”
In het licht van het voorgaande blijkt onmiskenbaar dat de beoogde heraanleg van de Kapelstraat met aanleg van een veilige en volledige fietsverbinding tussen de dorpskernen van Terhagen en Boom kadert binnen de gemeentelijke aangelegenheden.
De onteigening voor de realisatie van de heraanleg van de Kapelstraat kan aldus worden gevoerd door de gemeente Rumst op basis van artikel 7, derde lid van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 juncto artikel 27 van het Decreet Gemeentewegen van 3 mei 2019.
Omschrijving van de te onteigenen goederen
De onteigening streeft de verwerving na van onroerende goederen gelegen op het grondgebied van de gemeente Rumst waarbij de onteigening de realisatie van de heraanleg van de Kapelstraat mogelijk moet maken en dit overeenkomstig het rooilijnplan 20210303-RUM004.01-F5-RL01 zoals voorlopig goedgekeurd door de gemeenteraad op 25/03/2021.
De onroerende goederen die dienen te worden verworven, zijn bedoeld om de Kapelstraat volledig her in te richten met de aanleg van een volledige en veilige fietsverbinding tussen de dorpskernen van Terhagen en Boom. In 2012 werd het deel van de Kapelstraat tussen de Korte Veerstraat en de Pompstraat verbreed en heraangelegd, waarbij er langs de noordkant van de weg een gescheiden fietspad werd aangelegd en de breedte van het openbaar domein op minstens 15 meter werd gebracht.
Opdat een volledige fietsverbinding kan worden gerealiseerd tussen de dorpskernen van Terhagen en Boom dient de wegverbreding en het fietspad te worden doorgetrokken tot aan de grens met de gemeente Boom, dat kadert in het “Provinciale functionele fietsenroutenetwerk” en instaat voor een veilige en comfortabele fietsverbinding tussen beide dorpskernen.
Het gedeelte van de Kapelstraat tussen de Korte Veerstraat en de Pompstraat werd reeds volledig heraangelegd. Het gedeelte van de Kapelstraat tussen de Pompstraat en de gemeentegrens met Boom is nog niet heringericht. De voorgenomen onteigening van (delen van) percelen moet de beoogde herinrichting derhalve mogelijk maken.
De bedoelde onroerende goederen zijn met een gele tint aangeduid op het hierbij horende ondertekende onteigeningsplan 20210303-RUM004.01-F5-ONT01 en meer in het bijzonder betreft het de volgende percelen:
NR | KADASTRALE AANDUIDING | EIGENAAR(S) | KADASTRALE OPP. | IN TE NEMEN OPP. | |||
Afd. | Sie | nr | aard | naam | m2 | m2 | |
1 | 2 | A | 417s | woeste grond | De Vlaamse Waterweg nv | 31.103 | 188 |
2 | 2 | A | 423m | huis | Dave Parys | 165 | 14 |
3 | 2 | A | 241b | huis | Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen - dienstverlening | 40 | 1 |
4 | 2 | A | 242c | huis | Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen - dienstverlening | 126 | 23 |
5 | 2 | A | 243b | bouwland | Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen - dienstverlening | 130 | 30 |
6 | 2 | A | 188g | grond | Fonds voor Innoveren en Ondernemen | 81.190 | 736 |
7 | 2 | A | 408w | woeste grond | Gemeente Rumst | 50 | 40 |
8 | 2 | A | 408x | woeste grond | Gemeente Rumst | 60 | 16 |
9 | 2 | A | 408r | woeste grond | Gemeente Rumst | 64 | 16 |
10 | 2 | A | 408y | woeste grond | Gemeente Rumst | 71 | 21 |
11 | 2 | A | 403p | woeste grond | Gemeente Rumst | 4.003 | 253 |
12 | 2 | A | 381g | garagewerkplaats | Garage Van Lent | 4.006 | 393 |
13 | 2 | A | 380c | bouwgrond | Gemeente Rumst | 277 | 23 |
14 | 2 | A | 377b | bouwgrond | Gemeente Rumst | 84 | 9 |
15 | 2 | A | 376f | bouwgrond | Gemeente Rumst | 65 | 18 |
Aanduiding onteigenende instantie
Art. 6, 1° van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 bepaalt dat de gemeenten bevoegd zijn om tot onteigening over te gaan:
“De volgende instanties zijn bevoegd om tot onteigening over te gaan: 1° de Vlaamse Regering, het College van de Vlaamse Gemeenschapscommissie, de gemeenten en de provincies;”
In het licht van de doelstellingen zal de gemeente Rumst ter realisatie van de heraanleg van de Kapelstraat met aanleg van een dubbelrichtingfietspad zodoende optreden als onteigenende instantie.
Motivering van de onteigeningsnoodzaak
1 Noodzaak van het onteigeningsdoel
De noodzaak van het onteigeningsdoel is evident aanwezig. Door de grote intensiteit van het auto-, vracht- en fietsverkeer tussen de dorpskernen van Rumst en Boom en de slechte zichtbaarheid aan het kruispunt met de Polder en de Kapelstraat dient de Kapelstraat heraangelegd en verbreed te worden.
Opdat de Kapelstraat van een dubbelrichtingfietspad zou kunnen worden voorzien dient de gemeente van de betrokken aanpalende eigenaars de nodige stroken grond te verwerven. Slechts dan kan de huidige rooilijn worden verbreed en kunnen de werken uitgevoerd worden.
Door de heraanleg van de Kapelstraat met een veilige fietsverbinding wordt een betere verkeersleefbaarheid en een betere verkeersveiligheid nagestreefd zodat zeker een veilig verkeer kan worden gewaarborgd aan de zwakke weggebruikers.
Het onteigeningsdoel kan verder ook enkel maar worden bereikt middels onteigening. Er bestaat redelijkerwijze geen alternatief voor het gebruik van de onteigeningsdwang.
Binnen het projectgebied moeten verschillende onroerende goederen strikt noodzakelijk in volle eigendom worden verworven om niet alleen een integrale en geïntegreerde realisatie van de heraanleg van de Kapelstraat maar vervolgens ook een duurzaam beheer en onderhoud daarvan mogelijk te maken.
Op het onteigeningsplan 20210303-RUM004.01-F5-ONT01 worden aangeduid welke onroerende goederen noodzakelijk dienen verworven te worden om het project te kunnen realiseren. De te onteigenen onroerende goederen zijn nodig om volgende redenen, waarbij alle projectonderdelen ondergebracht kunnen worden binnen de realisatie van de aanleg van de weginfrastructuur en de daarmee onlosmakelijk verbonden ingrepen
Het gedeelte tussen de Pompstraat en de gemeentegrens met Boom wordt volledig heringericht met:
- een rijweg in KWS verharding met een breedte van 6,60 m, goten inbegrepen. In de bocht tussen Polder en Pompstraat krijgt de weg een overbreedte in functie van het kruisen van voertuigen in de bocht.
- een dubbelrichtingsfietspad in rode betonstraatstenen met een breedte van +/- 2,50 m langs de noordzijde van de Kapelstraat. Dit fietspad sluit op termijn aan op het dubbelrichtingsfietspad dat langs de noordzijde van de Kapelstraat voorzien is in Boom en kadert in het Provinciaal functionele fietsroutenetwerk.
- een voetpad in grijze betonstraatstenen met een variabele breedte langs de noordzijde tussen de Pompstraat en de Polder.
- langs de zuidzijde van de Kapelstraat wordt enkel een groene berm voorzien met een variabele breedte in functie van nutsleidingen.
De straat Molleveld wordt heraangelegd als een erf met een bestrating van gevel tot gevel zonder verhoogde voetpaden. Voor de heraanleg van Molleveld zijn geen innemingen noodzakelijk.
Om al deze weginfrastructuurwerken te kunnen realiseren en nadien het onderhoud en het beheer daarvan duurzaam te kunnen blijven garanderen is de gedwongen verwerving van de op het onteigeningsplan aangeduide innemingen noodzakelijk. Zonder de verwerving van deze onroerende goederen in volle eigendom kunnen de projectdoelstellingen niet gerealiseerd worden
2 Noodzaak van de onteigening als middel en het voorwerp van de onteigening
2.1 Noodzaak van de onteigening als middel
Het onteigeningsplan nr. 20210303-RUM004.01-F5-ONT01 duidt aan welke onroerende goederen noodzakelijk in volle eigendom dienen te worden verworven om het project te kunnen realiseren.
Eens de gemeente de wijziging van de gemeenteweg heeft vastgesteld rust op de gemeente overeenkomstig artikel 26, § 1 van het Decreet Gemeentewegen van 3 mei 2019 ook de rechtsplicht om over te gaan tot de realisatie, de vrijwaring en het beheer van deze gemeenteweg overeenkomstig de in het Decreet Gemeentewegen van 3 mei 2019 opgenomen instrumenten en handhavingsmaatregelen.
Overeenkomstig artikel 26, § 3 van het Decreet Gemeentewegen van 3 mei 2019 geldt bij wijziging of verplaatsing van een bestaande gemeenteweg op privaat domein de definitieve vaststelling van het rooilijnplan, zoals bedoeld in artikel 17, §5, van dit Decreet als titel voor de vestiging van een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van doorgang.
Met het te realiseren rooilijnplan wordt de wijziging van een bestaande gemeenteweg vastgesteld waarbij de globale en coherente realisatie van het rooilijnplan uitsluitend verwezenlijkt kan worden door gedwongen eigendomsverwerving van de gehele wegbedding in volle eigendom door de wegbeheerder en dit ten einde een eigendomsversnippering en een lappendeken van verschillende eigendomsstructuren van de betrokken wegbedding te vermijden en kan het project dus niet gerealiseerd worden deels op basis van de vestiging van een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van doorgang op een wegbedding in private eigendom en anderdeels op basis van de verwerving van de wegbedding in volle eigendom.
Verder zullen door de noodzakelijk uit te voeren werken voor de wijziging van de bestaande gemeenteweg de eigendomsrechten met betrekking tot de wegbedding niet louter beperkt worden, maar worden ze ontnomen door de volledige noodzakelijke inlijving ervan in het openbaar domein na uitvoering van deze werken, zodat na afweging van belangen, het mede omwille van de globale en geïntegreerde realisatie en het complexe en ingrijpende karakter van de daarvoor noodzakelijke werken, het aangewezen is de eigenaars van de daarvoor noodzakelijke wegbedding onmiddellijk te vergoeden door middel van onteigening. Het is gewoonweg noodzakelijk voor de realisatie, het beheer en de verdere instandhouding van de weginfrastructuur dat de te verwerven wegbeddingen ook daadwerkelijk opgenomen zullen worden in het openbaar domein.
De verwerving van de wegbedding in volle eigendom over het volledige tracé van de Kapelstraat en straat Molleveld maakt aldus een noodzakelijke stap uit om eens de rooilijn en de gemeenteweg werd vastgesteld te kunnen voldoen aan de decretaal vooropgestelde rechtsplicht om over te gaan tot de realisatie, de vrijwaring en het beheer van deze gemeenteweg overeenkomstig het Decreet Gemeentewegen van 3 mei 2019. Uitsluitend middels verwerving van de wegbedding in volle eigendom kan de wegbeheerder de sluitende garantie bekomen dat de werken tot realisatie van de gemeenteweg ook effectief en op voortgezette wijze kunnen worden uitgevoerd en kan zo ook het duurzame gebruik en duurzaam functioneren en beheren van de gemeenteweg worden gegarandeerd.
Bovendien zijn er een veelheid aan te verwachten terreingebonden kosten, alsook dient een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd te worden in de gemeenteweg waarbij een private eigendomssituatie van de wegbedding niet aangewezen is zodat het ook om die reden noodzakelijk is voor de wegbeheerder dat de wegbedding in volle eigendom verworven wordt. Aldus kan de projectdoelstelling ook om deze reden uitsluitend door gedwongen onteigening worden gerealiseerd.
De onteigeningsnoodzaak als middel voor de realisatie van gemeentewegen blijkt verder ook uit het feit dat overeenkomstig artikel 24, § 4 van het Vlaams Onteigeningsdecreet de decreetgever in zulke gevallen uitdrukkelijk elk verzoek tot zelfrealisatie uitgesloten heeft.
Voor bepaalde infrastructuurwerken zoals openbare verkeerswegen, spoorwegen, haven- en waterweginfrastructuur is het ook volgens de decreetgever in het algemeen belang noodzakelijk dat de overheid deze zelf realiseert en ontwikkelt. De volgende zaken dienen volgens de decreetgever immers absoluut te worden vermeden:
Het aanleggen, beheren en onderhouden van de voornoemde infrastructuur behoort tot de basistaken van de overheid en vereist een coherent en doelmatig beheer en beleid, ook naar eventuele aansprakelijkheden en verantwoordelijkheden toe. Van de desbetreffende weginfrastructuur dient onder alle omstandigheden een veilig en doelmatig gebruik te kunnen worden gemaakt. Dit kan enkel indien de wegbeheerder zelf kan instaan voor de realisatie en het beheer ervan.
Een zo eenduidig mogelijke grondpositie kan en moet de goede uitoefening van de publieke beheerstaken waarborgen, onder meer naar onderhoud, verlenen van vergunningen, advisering in het kader van omgevingsvergunningen, aansprakelijkheden enz.
Kortom, de nood aan een globale, consequente en duurzame ontwikkeling met het oog op het inpassen ervan in een ruimer functionerend geheel evenals de aandacht voor een specifieke kwalitatieve ruimtelijke en architecturale ontwikkeling en het feit dat het om publieke openbare voorzieningen gaat, leidt ertoe dat zelfrealisatie in casu uitgesloten is en de onteigeningsnoodzaak ook daardoor des te meer vast staat.
2.2 Noodzaak voor wat betreft het voorwerp van de onteigening
Uit de verantwoordingsnota die werd opgemaakt door IGEAN op 15 juli 2020 is komen vast te staan dat een verbreding aan de noordkant van de Kapelstraat niet mogelijk is, gezien er vanaf huisnummer 124 tot aan huisnummer 150 een rij van 11 woningen staat en de verwerving hiervan een grotere impact zou hebben dan de te verwerven grondstroken aan de zuidkant van de straat. Aan de zuidkant van de straat staan er buiten de te verwerven grondstroken geen andere constructies op het grondgebied van de gemeente Rumst
Het te onteigenen goed zoals aangeduid als inneming 12 op het onteigeningsplan is gelegen aan de buitenkant van een bocht aan het smalste punt van de Kapelstraat. Door deze verwerving vergroot de breedte van het openbaar domein van ongeveer 10 meter tot 15 meter, waardoor het gescheiden fietspad kan aangelegd worden.
Er werden aldus verschillende scenario’s en alternatieven uitgewerkt waarbij de finaal weerhouden uitvoeringsvariant van het rooilijnplan als meest positief naar voren bleek te komen om de onteigeningsdoelstelling zo adequaat mogelijk te kunnen realiseren en daarbij tevens de innemingen zo beperkt mogelijk te houden. Over de noodzaak van het voorwerp van de onteigening kan dan ook gezien de keuze genomen werd na afweging van de verschillende alternatieven geen discussie mogelijk zijn.
Onteigeningsplan
Het onteigeningsplan 20210303-RUM004.01-F5-ONT01 bevat alle vereiste gegevens overeenkomstig artikel 11 van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.
Dit onteigeningsplan wordt gevoegd als bijlage bij onderhavig besluit en maakt hier integraal deel van uit.
Projectnota
Overeenkomstig artikel 12 van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 werd een projectnota opgemaakt.
Deze projectnota wordt gevoegd als bijlage bij onderhavig besluit en maakt hier integraal deel van uit.
Onderhandelingen
IGEAN zal namens de gemeente Rumst, die optreedt als onteigenende instantie, onderhandelingen voeren met al de te onteigenen partijen. De onderhandelingen die reeds voorafgaand de voorlopige vaststelling van het onteigeningsbesluit hebben plaats gevonden, hebben tot op heden niet het gewenste resultaat bereikt.
Na de vaststelling door de gemeenteraad van het voorlopig onteigeningsbesluit zal door de gemeente Rumst een laatste minnelijke onderhandelingspoging gedaan worden met de eigenaars van de overgebleven onroerende goederen
IGEAN zal namens de gemeente Rumst, die optreedt als onteigenende instantie, aldus onderhandelingen voeren met al de nog te onteigenen partijen met als doel in eerste instantie een minnelijke verwerving na te streven.
De minnelijke onderhandelingstermijn wordt geraamd op 3 maanden.
Deze termijn beoogt het kunnen voeren van volwaardige onderhandelingen om alsnog te komen tot een minnelijke verwerving. Voornoemde termijn werd bepaald in functie van de volgende concrete elementen van het project: omvang van de te onteigenen goederen (…), aard van de te onteigenen goederen (…), aantal in te nemen onroerende goederen (…) en alle andere factoren die de onderhandelingstermijn kunnen beïnvloeden (…).
De minnelijke onderhandelingstermijn zal overeenkomstig artikel 15 van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 aanvangen op de derde dag na de postdatum van de beveiligde zending waarmee de te onteigenen partijen op de hoogte worden gesteld van deze minnelijke onderhandelingstermijn.
Conclusie
Uit al het bovenstaande blijkt dat de onteigening aldus noodzakelijk is en het algemeen belang dient. Het onteigeningsdoel kan niet worden gerealiseerd indien niet alle innemingen in volle eigendom verworven zijn.
Het onteigeningsdoel kadert verder binnen de gemeentelijke aangelegenheden en binnen het gemeentelijk belang dat de gemeente Rumst dient ten uitvoer te leggen en te beheren en kadert binnen de rechtsplicht tot de realisatie van het rooilijnplan van de Kapelstraat en Molleveld dat werd vastgesteld.
Om deze redenen is de verwerving van de (nog) niet minnelijk verworven onroerende goederen voor de realisatie van het rooilijnplan noodzakelijk en dringt de onteigening door de gemeente Rumst zich op van de onroerende goederen zoals afgebeeld op het onteigeningsplan nr. 20210303-RUM004.01-F5-ONT01 en aldaar nader omschreven in de onteigeningstabel.
Gelet op alle akten en overwegingen samengenomen.
Er is nog visum noodzakelijk in dit stadium.
De nodige kredieten zijn voorzien in het MJP onder de raming RA000252 (122.000 euro in 2021).
De Gemeenteraad neemt er akte van dat na het besluit van de gemeenteraad van 21 november 2020 tot voorlopige vaststelling van het rooilijnplan en het voorlopig onteigeningsbesluit geen besluit werd genomen houdende definitieve vaststelling van het rooilijnplan binnen de termijn zoals voorzien in artikel 17, § 5 Decreet Gemeentewegen en dit besluit van de gemeenteraad van 21 november 2020 is komen te vervallen en aldus een nieuw voorlopig onteigeningsbesluit dient te worden genomen.
De bedoelde goederen zijn met een gele tint aangeduid op het hierbij horende ondertekende onteigeningsplan nr. 20210303-RUM004.01-F5-ONT01 en meer in het bijzonder betreft het de percelen kadastraal gekend als:
NR | KADASTRALE AANDUIDING | EIGENAAR(S) | KADASTRALE OPP. | IN TE NEMEN OPP. | |||
Afd. | Sie | nr | aard | naam | m2 | m2 | |
1 | 2 | A | 417s | woeste grond | De Vlaamse Waterweg nv | 31.103 | 188 |
2 | 2 | A | 423m | huis | Dave Parys | 165 | 14 |
3 | 2 | A | 241b | huis | Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen - dienstverlening | 40 | 1 |
4 | 2 | A | 242c | huis | Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen - dienstverlening | 126 | 23 |
5 | 2 | A | 243b | bouwland | Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen - dienstverlening | 130 | 30 |
6 | 2 | A | 188g | grond | Fonds voor Innoveren en Ondernemen | 81.190 | 736 |
7 | 2 | A | 408w | woeste grond | Gemeente Rumst | 50 | 40 |
8 | 2 | A | 408x | woeste grond | Gemeente Rumst | 60 | 16 |
9 | 2 | A | 408r | woeste grond | Gemeente Rumst | 64 | 16 |
10 | 2 | A | 408y | woeste grond | Gemeente Rumst | 71 | 21 |
11 | 2 | A | 403p | woeste grond | Gemeente Rumst | 4.003 | 253 |
12 | 2 | A | 381g | garagewerkplaats | Garage Van Lent | 4.006 | 393 |
13 | 2 | A | 380c | bouwgrond | Gemeente Rumst | 277 | 23 |
14 | 2 | A | 377b | bouwgrond | Gemeente Rumst | 84 | 9 |
15 | 2 | A | 376f | bouwgrond | Gemeente Rumst | 65 | 18 |
De projectnota houdende een projectplan, de beschrijving van het project, de detailomschrijving van de werken, de realisatietermijnen voor de uitvoering van de werken en de beheersmodaliteiten van het openbaar domein worden in bijlage gevoegd.
Het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 is op de onteigening van de hierboven bedoelde goederen van toepassing.
Het voorlopig onteigeningsbesluit, dat werd opgesteld in overeenstemming met artikel 10 van het Decreet betreffende onteigening van algemeen nut van 24 februari 2017, wordt goedgekeurd en voorlopig vastgesteld.
Het aan het voorlopig onteigeningsbesluit in bijlage gevoegde onteigeningsplan en de projectnota, die werden opgesteld overeenkomstig de artikelen 11 en 12 van het Decreet betreffende onteigening van algemeen nut van 24 februari 2017 en die integraal deel uitmaken van het onteigeningsbesluit, worden goedgekeurd en voorlopig vastgesteld.
Over het voorlopig onteigeningsbesluit zal een openbaar onderzoek worden georganiseerd in overeenstemming met de artikelen 17 e.v. juncto artikel 31 van het Decreet betreffende onteigening van algemeen nut van 24 februari 2017.