De voorzitter en raadsleden van de raad voor maatschappelijk welzijn formuleren mededelingen.
neemt kennis van volgende mededelingen:
De OCMWraad van juni wordt verplaatst naar 24 juni 2021 en indien nodig wordt een tweede zitting op 30 juni georganiseerd.
In de fase van de COVID-19-crisis waarin we ons momenteel bevinden, is een cruciale rol weggelegd voor contactonderzoek en bronopsporing.
Op 19 maart 2021 heeft de Vlaamse Regering de contouren voor preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine-coaching en lokaal contactonderzoek door lokale besturen na 31 maart 2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie.
Wat de aard van de engagementen betreft, kunnen lokale besturen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2021 kiezen tussen de volgende opties:
De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters.
De gemeenten die inzetten op optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse van clusters, quarantaine-coaching en aandacht voor kwetsbare personen of groepen) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor een periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021.
De gemeente wil, na overleg met alle betrokken diensten, complementair inzetten op optie 1.
Hiertoe wordt door de gemeente de samenwerkingsovereenkomst opgesteld met alle lokale besturen van de eerstelijnszone Rupelaar en het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid verlengd.
Bij de samenwerkingsovereenkomst werden volgende documenten als bijlage gevoegd :
Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
De gemeente zorgt voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen.
De engagementen die de gemeente opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden binnen de werking van de ELZ. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.
De gemeenteraad is bevoegd om onderhavig besluit te nemen.
Artikel 191 van het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie verankert het voorzorgsbeginsel in het kader van het beheer van internationale gezondheidscrisissen en van de actieve voorbereiding van zulke potentiële crisissen. Dit beginsel
houdt in dat, wanneer een ernstig risico hoogstwaarschijnlijk werkelijkheid zal worden, het aan de overheid is om dringende en voorlopige maatregelen te nemen;
Gelet op de oproep van de Vlaamse Regering van 16 oktober 2020, verankerd in het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, aan alle Vlaamse gemeenten om aanvullend en ondersteunend aan de reeds bestaande initiatieven bijkomende engagementen op te nemen in deze strijd;
Gelet op de stijgende besmettingsgraad in Vlaanderen;
De complementaire engagementen worden opgenomen in het kader van de bestrijding van de COVID-19-pandemie, meer in het bijzonder in het kader van het verder beheersen van de tweede golf en het proberen vermijden van een derde golf.
Een en ander vergt dat de gemeente zo snel mogelijk met haar engagementen kan opstarten, zodat geen kostbare tijd verloren gaat.
Om te kunnen op opstarten is de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst met bijlagen vereist. Op basis daarvan ontvangt de gemeente tevens de nodige accounts voor de verschillende platformen.
De nodige stukken hiertoe werden geleidelijk sedert 7 december 2020 door de Vlaamse overheid ter beschikking gesteld, zodat vanuit de gemeenten niet vroeger kon worden gereageerd.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 en 19 maart 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
keurt het voorgelegde addendum tot verlenging tot 1 juli 2021 en mogelijk 31 oktober van de samenwerkingsovereenkomst met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid en alle bijlagen goed en legt dit ter goedkeuring aan de raad voor.
neemt kennis van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
keurt de verlenging tot 31 oktober 2021 van de voorgelegde samenwerkingsovereenkomst van de Rupelaargemeenten met betrekking tot de organisatie van de ‘proeftuin Aartselaar’ goed.
keurt de verlenging tot 31 oktober 2021 van het voorgelegde afsprakenkader van de Rupelaargemeenten en de eerstelijnszone Rupelaar goed waarin de gemeente, in overleg met het COVID-19-team haar engagementen die zij in het kader van de samenwerkingsovereenkomst met het Vlaams agentschap zorg en gezondheid zal uitvoeren, concreet omschrijft.
keurt het voorgelegde addendum tot verlenging tot 1 juli 2021 en mogelijk 31 oktober 2021 van de samenwerkingsovereenkomst met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid en alle bijlagen goed
delegeert de verdere uitvoering van dit besluit aan het college.
Gelet op de samenwerkingsovereenkomst van gemeenten die zich verenigen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 maart 2021 tot verlenging van de subsidie voor de versterking van de contact- en bronopsporing tot en met 30 juni 2021 waarop door het lokaal bestuur Rumst wordt ingetekend via een besluit op de gemeenteraad van 22 april 2021;
Gelet op het afsprakenkader in het kader van het besluit Vlaamse Regering 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de Covid-19-pandemie te versterken volgens optie 1 zoals afgesloten tussen de vzw eerstelijnszone Rupelaar en de gemeente Aartselaar optredend voor eigen rekening en voor rekening van de lokale besturen van Boom, Hemiksem, Niel, Rumst en Schelle;
Gelet op het verslag van de het burgemeestersoverleg van vrijdag 8 januari ll. in het kader van de COVID-19 pandemie de en de vraag aldaar gesteld door de burgemeesters gesteld aan Vlotter om te helpen bij de ondersteuning en coördinatie rond de vaccinatiecampagne;
Gelet op de vraag van de Vlaamse regering aan de lokale besturen, om zich binnen de gebiedsomschrijvingen te organiseren in functie van de opstart van een vaccinatiecentrum in de strijd tegen COVID-19;
Gelet op het besluit van de Raad van Bestuur van Vlotter van 14 januari 2021 betreffende de rol van Vlotter in het kader van de vaccinatiecampagne COVID-19
Gelet op het besluit van de gemeenteraad, genomen op 25 februari 2021 met betrekking tot de opstart van de vaccinatiecampagne en het vaccinatiecentrum,
Overwegende dat het afsprakenkader tussen de eerstelijnszone Rupelaar en de gemeente Aartselaar, optredend voor eigen rekening en voor de andere lokale besturen die ressorteren onder het werkingsgebied van de eerstelijnszone Rupelaar, inhoudt dat laatstgenoemde de nodige afspraken maakt met Vlotter die in het kader van de ondersteuning van de activiteiten gerelateerd aan het afsprakenkader een ondersteunende en coördinerende rol krijgt toegewezen inzake:
Overwegende dat huidige samenwerkingsovereenkomst betrekking heeft op een buitengewone situatie, namelijk de gevolgen van de COVID-19 pandemie die momenteel in België heerst, wat bijzondere en ernstige problemen oplevert in termen van volksgezondheid;
Overwegende dat het van vitaal belang is voor de volksgezondheid en voor het vermijden van een heropflakkering van de COVID-19 pandemie, dat de nodige maatregelen inzake de vaccinaties kunnen genomen worden;
Overwegende dat de overheid beslist heeft tot de oprichting van lokale vaccinatiecentra voor de vaccinatie van haar bevolking ter bestrijding van COVID-19;
Overwegende dat de Vlaamse overheid de organisatie, de inrichting en het beheer van de vaccinatiecentra toevertrouwd heeft aan de Eerstelijnszones en de lokale besturen;
Overwegende dat het “Draaiboek vaccinatiecentra” en de blauwdruk van het Agentschap Zorg en Gezondheid aan de lokale besturen oplegt om per eerstelijnszone maximaal twee vaccinatiecentra op te richten;
Overwegende dat de gemeenten Aartselaar, Boom, Hemiksem, Niel, Rumst en Schelle vallen onder de Eerstelijnszone Rupelaar en besloten hebben om binnen deze ELZ 1 vaccinatiecentrum op te richten, ‘vaccinatiecentrum RupeLaar’;
Overwegende dat artikel 396 van het DLB bepaalt dat twee of meer gemeenten een samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid tot stand kunnen brengen om doelstellingen te verwezenlijken die behoren tot een of meer beleidsdomeinen;
Overwegende dat het aan te raden is dat de algemene bestuurlijke aansturing van het vaccinatiecentrum gebeurt volgens de principes van de intergemeentelijke samenwerking uit het DLB;
Overwegende dat de gemeenten Aartselaar, Boom, Hemiksem, Niel en Rumst deelgenoot zijn van het dienstverlenend intergemeentelijk samenwerkingsverband VLOTTER cv;
Overwegende dat de gemeenten Aartselaar, Boom, Hemiksem, Niel, Rumst en Schelle menen dat het intergemeentelijk samenwerkingsverband VLOTTER de aangewezen partner is om binnen haar rechtsvorm de uitrol van het ‘vaccinatiecentrum RupeLaar’ te realiseren onder het penhouderschap van gemeente Niel;
Overwegende dat huidige samenwerkingsovereenkomst zich tevens opdringt aangezien gemeente Schelle en ELZ Rupelaar geen deelgenoot zijn van VLOTTER cv;
Overwegende dat de deelnemers aan deze samenwerkingsovereenkomst de nodige afspraken willen vastleggen aangaande het project ‘vaccinatiecentrum COVID-19 RupeLaar’.
Overwegende dat - voorafgaand aan de vaccinatiecampagne - er reeds verschillende intergemeentelijke initiatieven en engagementen ter indijking en bestrijding van de COVID-19 pandemie zijn opgestart, waarvan de deelnemers van deze samenwerkingsovereenkomst het belang erkennen om deze mee te verankeren in huidige samenwerkingsovereenkomst;
Budget
In het MJP 20-25 werden voor het jaar 2021 kredieten ingeschreven voor de financiering van de bestrijding van het corona-virus. Het gaat om een bedrag van in totaal 50.000 euro, verspreid over 2 budgetramingen nl. RA001498 materialen (42.000 euro) en RA001499 diensten (8.000 euro).
De begroting die door Vlotter opgemaakt vertoont een klein overschot (9.483,17 euro). Als de begroting effectief zo wordt uitgevoerd, is een tussenkomst door de gemeente niet aan de orde. Indien de duur van de opdracht, en bijgevolg ook van de voorliggende samenwerkingsovereenkomst, moet worden verlengd, is het vandaag niet duidelijk dat er ook meer of bijkomend zal worden gesubsidieerd. Dit heeft dan ook mogelijks gevolgen voor het gedeelte dat door de gemeente moet worden bijgepast. Dit moet worden opgevolgd.
Voor het geval er een tekort zou ontstaan, werd een verdeelsleutel tussen de verschillende gemeenten uitgewerkt op basis van het inwonersaantal.
Inhoudelijk
dit besluit ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
Kennis te nemen van de samenwerkingsovereenkomst COVID-19 Rupelaar en die goed te keuren.
De samenwerkingsovereenkomst in zijn geheel te onderschrijven en de engagementen die erin vervat zijn te voleindigen, tot aan het einde van de overeenkomst, met inbegrip van alle door de overheid opgelegde verlengingen tot aan de einddatum van de laatste verlenging.
Akkoord te gaan met de ondersteunende en coördinerende rol die Vlotter moet opnemen in het kader van de vermelde samenwerkingsovereenkomst en afsprakenkader.
Akkoord te gaan met de mandatering van de directeur van Vlotter of een lid van zijn staf aan wie hij delegeert, om de vereiste overlegstructuren bij te wonen of desgevallend uit te bouwen zoals er zijn, het overleg met de burgemeesters, het Covid-team van de eerstelijnszone, het logistiek overleg, en andere nodig geachte en nog eventueel op te richten structuren.
Akkoord te gaan met het mandaat dat de voorzitter en directeur van Vlotter hebben gekregen van hun bestuur om in overleg met en met akkoord van de bevoegde organen, de vereiste rechtshandelingen te mogen stellen, die batig zijn voor de snelle realisatie van het project en realisatie van de activiteiten, met dien verstande dat de genomen beslissingen nadien ter bekrachtiging op de Raad van Bestuur worden voorgelegd en dat er op af te spreken tijdstippen rapportage over de voortgang wordt verzorgd aan het college van Burgemeester en Schepenen van de gemeenten die onder het werkingsgebied van de eerstelijnszorg en aan de zorgraad van de Eerstelijnszone.
De gemeenteraad geeft delegatie aan het college van Burgemeester en Schepenen voor de uitvoering van dit besluit;
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Volgens het huishoudelijk reglement van de ocmwraad kunnen raadsleden mondelinge vragen stellen aan de leden van het vast bureau.
neemt er kennis van dat er geen mondelinge vragen zijn.