Raadslid Axelle De Smedt (N-VA) verklaart dit weekend te verhuizen naar een woonplaats buiten de gemeente. Ze neemt daarom ontslag uit de gemeenteraad en zal zich door haar opvolger laten vervangen.
De voorzitter vraagt toestemming om de agendapunten 4,7,12,13,15,16 in blokstemming op te nemen. De fractieleiders stemmen unaniem met de blokstemming in.
De uitslag van de blokstemming is :
ja : N-VA en CD&V
onthouding: Vooruit en Groen, Vlaams Belang en onafhankelijke André Gielis
De voorzitter vraagt toestemming om de agendapunten 3-18 en 10 -17 samen te behandelen. De fractieleiders stemmen unaniem met deze werkwijze in.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De voorzitter en raadsleden van de gemeenteraad formuleren volgende mededelingen.
neemt kennis van volgende mededelingen:
Rupelbib (Boom, Rumst, Niel, Hemiksem, Schelle): bestaat meer dan 10 jaar; bibliotheken van de Rupelstreek bundelen middelen om grotere projecten i.v.m. digitalisering en leesbevordering uit te rollen.
Eengemaakt bibliotheeksysteem (EBS): de Vlaamse overheid rolt een eengemaakt bibliotheeksysteem uit voor alle Vlaamse bibliotheken. De huidige bibliotheeksoftware wordt vervangen door een andere, meer performante versie die nieuwe mogelijkheden biedt.
Naar aanleiding van deze overstap kunnen samenwerkingsvormen tussen bibliotheken in de software ingebed worden waardoor de dienstverlenging naar onze leden uitgebreid kan worden. In bijlage alle mogelijke samenwerkingsvormen die zijn ingebed.
1. Uitbreiding geldigheid lidmaatschap naar Rupelbib bibliotheken
Het voorstel van de bibliotheken van Rupelbib is zich te engageren om in samenwerkingsverband 1 in te stappen, waarbij het lidmaatschap in elke bib binnen deze regio geldig is. (i.p.v. enkel bibliotheek Rumst).
Betekenis : samenwerkingsgroep 1 – 1x lidgeld: een klant ouder dan 18 jaar hoeft in de bibliotheken die samenwerken maar één keer lidgeld te betalen, maar moet wel inschrijven in elke bibliotheek apart.
2. Lidgeld in de Rupelbibs.
De deelnemende bibliotheken willen echter opteren om naar gelijke lidgelden te gaan zodat er op dat vlak wel eenheid is. Het voorstel is om alle bibs naar 5€ lidgeld te brengen voor 18+. Voor bibliotheek Rumst is dit geen wijziging, daar het lidgeld €5 bedraagt.
Voor de UitPas met kansentarief wordt een verlaagd lidgeld voorzien. Dit vereist een aanpassing van het retributiereglement.
3. Akkoorden andere partijen:
Voor bibliotheek Boom werd het voorstel van eenzelfde lidgeldtarief, namelijk €5 i.p.v. het bestaande €3, eind september 2021 goedgekeurd door het Gemeentebestuur.
Voor bibliotheek Niel en Hemiksem werd dit akkoord reeds in maart 2021 ontvangen.
Bibliotheek Aartselaar sluit niet aan bij deze overeenkomst.
Voor de UitPas met kansentarief wordt een verlaagd lidgeld voorzien. Dit vereist een aanpassing van het retributiereglement.
Er werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om enkele elementen die eigenlijk niet in een retributiereglement horen, zoals de waarborgen voor bijvoorbeeld een e-reader, en de uitleentermijnen, uit het retributiereglement te halen. Deze elementen worden opgenomen in het huishoudelijk reglement.
Het tarief voor de verzending van een aanmaningsbrief werd niet expliciet in het oude retributiereglement opgenomen. Er wordt voorgesteld om dit op 1,5 euro te zetten.
Art. 40, 41, 286, 287 en 288 van het Decreet lokaal bestuur.
Voor een termijn ingaand vanaf heden en eindigend 31 december 2025 wordt ten behoeve van de gemeente een retributie geheven bij het gebruik van de bibliotheek.
§1. Lidmaatschap
§2. Laattijdig terugbezorgen van werken
Bij het laattijdig terugbezorgen van ontleende items wordt een retributie aangerekend van 0,50 euro per item per begonnen week.
Bij het verzenden van een aanmaningsbrief wordt een bijkomende retributie aangerekend van 1,50 euro.
§3. Verloren of beschadigde werken
§4. Kopiëren en printen
§5. Overige diensten
De betaling kan zowel cash als via electronisch betaalsysteem gebeuren in de bibliotheek aan de balie.
Overschrijvingen op bankrekening Gemeente (BE45 0910 0011 2789) zijn mogelijk mits eenduidige vermelding in de mededeling : BIB + naam + onderwerpDeze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Het reglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 287 van het decreet lokaal bestuur.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 19 oktober 2021 overgemaakt.
We worden heden geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Buitengewone Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Omwille van de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Buitengewone Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
De agenda van de algemene vergadering van IKA van 14 december 2021 bevat volgende agendapunten
Het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna kortweg “DLB”);
De statuten van IKA;
Gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van IKA voor de periode tot het einde van de legislatuur;
De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA.
De gemeente werd per aangetekend schrijven opgeroepen deel te nemen aan de algemene vergadering van IKA die op 14 december 2021 plaats heeft.
IKA legt een begroting 2022 voor waarbij ze garanderen dat het dividend minimaal op het niveau van de cash-uitkering van 2020 blijft. Dit is ook zo voorzien in het huidige MJP 2020-2025 van het lokaal bestuur. Bovendien streeft IKA ernaar om ook de komende jaren dit dividend minimaal op dit niveau te houden. Gelet op de bijkomende investeringen in Publi-T en groene stroomprojecten, wordt een stijging van het uitkeerbaar dividend verwacht.
Het college van burgemeester en schepenen legt de uitnodiging voor de algemene vergadering van 14 december 2021 van IKA voor aan de gemeenteraad van zitting 25 november 2021.
De gemeenteraad keurt, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de algemene vergadering van IKA goed. De vergadering zal gehouden worden op vrijdag 14 december 2021:
De gemeente wordt op de zitting van de buitengewone algemene vergadering van IKA van 14 december 2021 vertegenwoordigd door Raf De Schepper, wonende te Nijverheidsstraat 19A, 2840 Rumst.
De vertegenwoordiger van de gemeente dient te handelen en te beslissen conform de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de algemene vergadering van IKA van 14 december 2021, waarover een beslissing moet genomen worden, goed te keuren.
Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be.
Voor een woordelijk verslag van de bespreking wordt verwezen naar de audio-visuele opname.
IGEAN dienstverlening is een dienstverlenende vereniging overeenkomstig het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017 die hoofdzakelijk actief is op het vlak van grondbeleid, vastgoed-transacties, woonbeleid, ruimtelijke ordening en stedenbouw. IGEAN dienstverlening verricht in dit kader handelingen ten aanzien van haar deelnemers, zonder beheersoverdracht.
IGEAN werkt hierbij veelal volgens het principe van een ‘zelfstandige groepering’, beter gekend als een ‘kostendelende vereniging’, in welk geval de kosten van een bepaalde activiteit verdeeld worden over de lokale besturen die effectief gebruik maken van de betrokken activiteit.
IGEAN is in dat opzicht aan te merken als ‘een permanente belangengemeenschap die door rechtspersonen is opgericht met het oog op rationalisering en om de beheers- en exploitatiekosten te verminderen’.
IGEAN dienstverlening als zelfstandige groepering
Daar waar het voor IGEAN dienstverlening initieel niet mogelijk was te functioneren als een kostendelende vereniging, omdat niet voldaan kon worden aan alle gestelde voorwaarden, heeft het nieuwe artikel 44 §2bis van het btw-wetboek hierin verandering gebracht.
In uitvoering hiervan heeft de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening op 19.06.2020 de statutenwijziging goedgekeurd, waarmee het principe van de zelfstandige groepering statutair verankerd wordt.
Om effectief als zelfstandige groepering te kunnen optreden, heeft IGEAN dienstverlening de btw-administratie hiervan formeel in kennis gesteld aan de hand van het formulier 604B en bijhorende ledenlijst. Op deze ledenlijst staan alle deelnemers van IGEAN dienstverlening die aan te merken zijn als publiekrechtelijke instellingen die in principe niet btw-plichtig zijn. Ook de IVLW’s zijn opgenomen op de ledenlijst. Deze opname houdt op zich geen enkele verplichting tot intergemeentelijke samenwerking in; het creëert enkel de mogelijkheid tot samenwerking.
Het inwendig reglement
De spelregels die gelden voor de intergemeentelijke samenwerking werden vastgelegd in het inwendig reglement van de zelfstandige groepering dat volgende artikels omvat:
Artikel 1 – algemeen
Artikel 2 – aard van de samenwerking
Artikel 3 – vergoeding van de dienstverlening
Artikel 4 – rechten en verplichtingen deelnemende vennoten/leden
Artikel 5 – rechten en verplichtingen IGEAN dienstverlening.
De samenwerking is gericht op het verlenen door IGEAN dienstverlening van noodzakelijke, ondersteunende diensten aan de lokale besturen bij de uitvoering van hun taken.
De activiteiten - projectfiches
Bijlage 1 bevat verschillende projectfiches die telkens één activiteit van IGEAN dienstverlening beschrijven. Elke projectfiche is op dezelfde wijze opgebouwd en bestaat uit volgende elementen:
Deze projectfiches moeten het mogelijk maken om met voldoende kennis van zaken te beslissen of en voor welke activiteit het lokaal bestuur beroep wenst te doen op IGEAN dienstverlening.
Elke projectfiche omschrijft duidelijk en transparant het concrete aanbod van IGEAN evenals de daarbij horende kostprijs en de wijze waarop deze kostprijs zal worden verdeeld over de verschillende deelnemers. De deelnemende vennoten/leden zijn niet verplicht om voor alle activiteiten beroep te doen op IGEAN dienstverlening.
Volgende projectfiches worden voorgelegd aan de gemeenteraad:
Aangezien het voor de meeste projectfiches over bestaande of recent opgestarte activiteiten gaat, heeft de gemeente hierover veelal reeds een gemeenteraadsbeslissing genomen.
Deze gemeenteraadsbeslissingen werden echter niet genomen in het kader van IGEAN dienstverlening die optreedt als zelfstandige groepering. Om de intergemeentelijke samenwerking alsnog in het juiste juridische kader te brengen, is het aangewezen de eerdere beslissingen te bevestigen.
Voor zover de gemeente voor één of meerdere projectfiches nog geen gemeenteraadsbeslissing genomen heeft en dat alsnog wenst te doen, kan van deze gelegenheid gebruik gemaakt worden om de betrokken activiteit en bijhorende projectfiche goed te keuren.
Voordelen van de zelfstandige groepering
Een intergemeentelijke samenwerking met IGEAN dienstverlening die optreedt als zelfstandige groepering heeft als voordeel dat de betrokken activiteiten binnen bepaalde krijtlijnen vrijgesteld worden van btw. Bovendien wordt deze samenwerking vermoed niet concurrentieverstorend te zijn.
De wetgeving overheidsopdrachten moet daarom in deze context niet door elk lokaal bestuur toegepast worden.
Om toepassing te kunnen maken van artikel 44 §2bis btw-wetboek gelden voor alle activiteiten volgende voorwaarden:
Er moet sprake zijn van een duurzame samenwerking tussen IGEAN dienstverlening en haar leden. Een ad hoc toe- of uittreding is niet toegestaan.
Aangezien de werking en het beleid van een lokaal bestuur in grote mate legislatuur-gebonden is, wordt de termijn van de samenwerking met IGEAN dienstverlening gekoppeld aan de legislatuur + 1 jaar. Om evenwel voldoende continuïteit en deskundigheid te kunnen garanderen, geldt er steeds een termijn van minimum 2 jaar.
De samenwerking is bovendien preferentieel, wat concreet betekent dat de deelnemende vennoten/leden bij voorrang een beroep doen op IGEAN dienstverlening voor de uitvoering van de betrokken activiteiten en dat IGEAN dienstverlening deze diensten bij voorrang aanbiedt aan de lokale besturen die hiervoor een duurzame samenwerking hebben onderschreven.
Een duurzame, preferentiële samenwerking moet het mogelijk maken deskundig personeel aan te trekken en te houden, wat de continuïteit van de dienstverlening ten goede komt.
De leden van de zelfstandige groepering moeten overwegend (meer dan 50%) activiteiten hebben die van btw vrijgesteld zijn of buiten het toepassingsgebied van de btw vallen.
Overeenkomstig artikel 6, eerste lid van het btw-wetboek worden gemeenten niet als btw-belastingplichtigen aangemerkt voor de werkzaamheden of handelingen die zij als overheid verrichten, ook niet indien zij voor die werkzaamheden of handelingen rechten, heffingen, bijdragen of retributies innen. Om dit te bevestigen zal er jaarlijks een btw verklaring ter ondertekening voorgelegd worden aan de betrokken deelnemers (bijlage 2 inwendig reglement).
Volgende documenten vormen het juridisch kader voor onderhavige beslissing:
De gemeenteraad neemt kennis van het inwendig reglement van IGEAN dienstverlening die optreedt als zelfstandige groepering en keurt dit goed.
De gemeenteraad neemt kennis van de in bijlage 1 bij het inwendig reglement opgenomen projectfiches die, per activiteit van IGEAN dienstverlening -die optreedt als zelfstandige groepering-opgemaakt werden en bestaan uit het volgende:
1. Voorwerp van de opdracht
2. Het concrete aanbod van IGEAN
3. De kostprijselementen en de wijze van verdeling (parameters)
4. De raming (2021).
Rekening houdend met de reeds eerder genomen gemeenteraadsbeslissingen over de vermelde activiteiten, bevestigt de gemeenteraad de intergemeentelijke samenwerking met IGEAN dienstverlening, overeenkomstig de in artikel 2 bedoelde projectfiches:
De intergemeentelijke samenwerking met IGEAN dienstverlening -die optreedt als zelfstandige groepering- neemt een aanvang op 1.01.2021.
IGEAN dienstverlening zal jaarlijks per activiteit aan alle deelnemers het bedrag van de raming opvragen bij wijze van voorschot.
Gaat het om een subsidieproject, dan zal het bedrag van de raming verrekend worden met deze subsidies en zal enkel het eventueel saldo nog opgevraagd worden.
Een eerste voorschot zal opgevraagd worden tegen uiterlijk 31.10.2021. Daarna zal het voorschot opgevraagd worden nadat de jaarlijkse afrekening voorgelegd werd.
Twee ondertekende exemplaren van deze beslissing zullen bezorgd worden aan IGEAN dienstverlening.
Voor een woordelijk verslag van de bespreking wordt verwezen naar de audio-visuele opname.
Het gemeentebestuur wenst een gemeenschapscentrum in te richten in de voormalige kerk van Terhagen.
Momenteel loopt de procedure voor herbestemming van de kerk.
De kerk en het omliggend perceel zijn eigendom van de Kerkfabriek Sint-Jozef.
Er dient een erfpachtovereenkomst te worden opgemaakt waarin de rechten en plichten van de eigenaar en de erfpachter worden vastgelegd.
Op vraag van het bisdom wordt de ontwerpakte gewijzigd opdat de transitie binnen een beter afgestemd inhoudelijk, canoniek en administratief rechtelijk kader verloopt.
De erfpacht betreft:
- het voormalig kerkgebouw gelegen Kardinaal Cardijnstraat 33+ , kadastraal gekend sectie A, nummer 258 V 4 P 0000 met een oppervlakte van 1.545 m²
- het omliggend perceel gelegen Kardinaal Cardijnstraat, kadastraal gekend sectie A, nummer 0258 X 5 P0000 met een oppervlakte van 3.313 m².
De in erfpacht gegeven onroerende goederen zijn bestemd tot het ontwikkelen van culturele en sociale activiteiten. De erfpachter (gemeentebestuur) verbindt zich ertoe in voormeld goed een gemeenschapscentrum voor culturele en sociale activiteiten te bouwen, gebruiken, onderhouden en herstellen.
De erfpacht wordt verleend voor 99 jaar en de canon bedraagt 1 euro
Inzake het ontwerp van erfpachtakte zijn de volgende aanpassingen van technische aard nodig :
- eventueel : aanpassing van het huisnummer van het kerkgebouw (notarieel nazicht vereist);
- op pagina 2 van het ontwerp dient “voormalig kerkgebouw” gewijzigd te worden in “kerkgebouw” (schrapping van “voormalig”);
- op pagina 3 van het ontwerp (onder het item “de bestemming”) dient verduidelijkt te worden wat met “gemeenschapscentrum” bedoeld wordt. Het betreft geen inhoudelijke wijziging, maar een loutere verduidelijking, zodat er ook in de toekomst (cfr. ook de erfpachtduur van 99 jaar) ondubbelzinnig kan bepaald worden wat de partijen onder dit begrip verstonden bij de totstandkoming van de overeenkomst. Hierbij voorstel van tekstaanpassing (welke aanpassing we hier voor de duidelijkheid in het vet zetten) :
“
…
De erfpachter verbindt zich ertoe in voormeld goed, op eigen kosten en verantwoordelijkheid een gemeenschapscentrum - zoals gedefinieerd in artikel 2,2° van het Decreet betreffende het Lokaal Cultuurbeleid van 6 juli 2012 -
voor culturele en sociale activiteiten te bouwen, gebruiken, onderhouden en herstellen.
…
“
- artikel 41, 11° decreet Lokaal Bestuur
De gewijzigde ontwerptekst van de ontwerpakte van vestiging erfpacht m.b.t. de voormalige kerk van Terhagen en omliggend perceel goed te keuren en de ontwerpakte ter goedkeuring te agenderen op de eerstvolgende gemeenteraad.
De gemeenteraad besluit de gewijzigde ontwerpakte van vestiging erfpacht m.b.t. de voormalige kerk van Terhagen en omliggend perceel goed te keuren.
Schepen Raf De Schepper en afdelingshoofd facilitair management en veiligheid Lieve Van Camp worden gemachtigd tot uitvoering van dit besluit.
Het lokaal bestuur Rumst is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Vlotter.
Het lokaal bestuur werd met mail van 12 november 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Vlotter op
vrijdag 17 december 2021 om 19u in de vergaderzaal van de maatschappelijke zetel van VLOTTER in de Col. Silvertopstraat 15 te Boom.
1. Begroting 2022
2. Beleidsnota 2022
3. De begrotingswijziging 2021
De bijlagen werden niet tijdig voor agendering op het college geleverd en later bezorgd.
Indien de vergadering nog niet fysiek zou kunnen doorgaan wegens de corona maatregelen, zal er via teams vergaderd worden.
Het lokaal bestuur van Rumst neemt kennis van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Vlotter en bepaalt haar standpunt hierover.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Beslissing van de Raad voor maatschappelijk welzijn dd. 28/02/2019 tot aanduiding van een vertegenwoordiger voor de algemene vergadering en raad van bestuur van Vlotter.
Overeenkomstig art. 427 en 432 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, dient voorafgaandelijk de beslissing met het mandaat van de vertegenwoordiger van het OCMW van Rumst overgemaakt te worden en de effectieve vertegenwoordiger meegedeeld (eventueel aangevuld met de beslissing van de aanduiding indien deze niet voor de legislatuur werd beslist).
Keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Vlotter van vrijdag 17 december 2021 goed met volgende agendapunten:
1. Begroting 2022
2. Beleidsnota 2022
3. De begrotingswijziging 2021
In het kader van de verkavelingsvergunning die door het College van Burgemeester en Schepenen werd verleend m.b.t. gronden gelegen in de Predikherenhoevestraat werd de verplichting opgelegd tot gratis grondafstand van een perceel grond gelegen in de Predikherenhoevestraat.
Door notaris Bieseman werd een ontwerpakte van kosteloze grondafstand opgemaakt.
De overdracht betreft een strook grond gelegen aan de Predikherenhoevestraat, derde afdeling, sectie A deel van nummer 0171SP0000 met een oppervlakte van 42 ca.
De afstand betreft het perceel aangeduid als lot A op een plan van opmeting opgesteld door landmeter Bruno Mertens, te Mechelen op 18 oktober 2018.
Het College beslist om de ontwerpakte van kosteloze grondafstand aan de Predikherenhoevstraat aangeduid als lot A op het plan van landmeter Bruno Mertens met een oppervlakte van 42 ca goed te keuren en de akte ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad beslist om de akte van kosteloze grondafstand aan de Predikherenhoevstraat aangeduid als lot A op het plan van landmeter Bruno Mertens met een oppervlakte van 42 ca goed te keuren.
De gemeenteraad beslist om schepen Raf De Schepper en Lieve Van Camp te machtigen tot uitvoering van deze beslissing.
Voor een woordelijk verslag van de bespreking wordt verwezen naar de audio-visuele opname.
In het kader van de omgevingsvergunning die door het College van Burgemeester en Schepenen werd verleend voor de afbraak en het herbouwen van een woning gelegen in de Predikherenhoevestraat 51+ werd de verplichting opgelegd tot gratis grondafstand van percelen grond gelegen in de Predikherenhoevestraat.
Door notaris Nicky De Smet werd een ontwerpakte van kosteloze grondafstand opgemaakt.
De overdracht betreft volgende percelen grond gelegen aan de Predikherenhoevestraat:
- derde afdeling, sectie A, nr A500BP0000 met een oppervlakte van 711 m², afgebeeld als lot B op het opmetingsplan van landmeter Ooms dd. 19.03.2021
- derde afdeling, sectie A, nr A500CP0000 met een oppervlakte van 1.881 m², afgebeeld als lot C op het opmetingsplan van landmeter Ooms dd. 19.03.2021.
Het College beslist om de ontwerpakte van kosteloze grondafstand van twee percelen grond gelegen Predikherenhoevstraat 51+ aangeduid als loten B en C op het plan van landmeter Dirk Ooms dd. 19 maart 2021 goed te keuren en de akte ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad beslist om de ontwerpakte van kosteloze grondafstand van twee percelen grond gelegen Predikherenhoevstraat 51+ aangeduid als loten B en C op het plan van landmeter Dirk Ooms dd. 19 maart 2021 goed te keuren.
De gemeenteraad beslist om schepen Raf De Schepper en Lieve Van Camp te machtigen tot uitvoering van deze beslissing.
Voor een woordelijk verslag wordt verwezen naar de audio-visuele opname.
Burgemeester Jurgen Callaerts en schepen Geert Van der Auwera stellen naar aan leiding van de indiening van een laattijdig bezwaarschrift en op advies van de raadsman van het lokaal bestuur een aanpassing in het overwegend gedeelte van het ontwerpbesluit voor.
Vanuit de fracties Vooruit en Groen, Vlaams Belang en onafhankelijk raadslid André Gielis worden de werkwijze ter discussie gesteld.
Burgemeester Jurgen Callaerts stelt voor om de aanpassing van het ontwerpbesluit van agendapunt 10 ter zitting ter harte te nemen en agendapunt 17 te verdagen naar een volgende gemeenteraadszitting waaraan een raadscommissie rond gans de site aan vooraf gaat. Aan agendapunt 10 is immers een keten van besluitvorming in het kader van een vergunningsprocedure verbonden.
De voorzitter schorst de zitting van 21u tot 21u15 om alle raadsleden de kans te bieden de aanpassing aan het besluit te bekijken en binnen de fractie te kunnen overleggen.
Na de schorsing zijn alle fractieleiders akkoord met de ter zitting voorgestelde aanpassingen aan het ontwerpbesluit dat ter goedkeuring voorligt.
Vervolgens volgt een bespreking ten gronde over het ontwerpbesluit.
Raadslid Marc Verrept verklaart namens de Vlaams Belang-fractie dat de fractie zich bij de stemming onthoudt omwille van de werkwijze. Een dossier bij een agendapunt moet volledig zijn en op het besluit kunnen geen alinea's worden aangepast.
Feitelijke gegevens:
De aanvraag voorziet in de aanleg van een nieuwe wegenis vanaf de rotonde Hollebeekstraat, inclusief rioleringswerken. De aanvraag omvat daartoe een rooilijnplan, ingediend op 9 juli 2021, conform de vereisten van artikel 16 van het decreet houdende de gemeentewegen.
De aanvraag voorziet daarnaast in de afschaffing van de buurtweg 24 en gedeeltelijke afschaffing van de voetweg 24. De aanvraag voorziet daartoe een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn, conform de vereisten van artikel 20 van het decreet houdende de gemeentewegen.
Overeenkomstig artikel 31 van het Omgevingsvergunningendecreet wordt een aanvraag die de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat – in casu de aanleg enerzijds en opheffing anderzijds – door de bevoegde overheid voorgelegd aan de gemeenteraad om een beslissing te nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg – in casu de aanleg enerzijds en opheffing anderzijds.
Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijke beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet houdende de gemeentewegen.
De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de nieuwe gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein. De gemeenteraad dient zich bovendien uit te spreken over de afschaffing van de buurtweg en gedeeltelijke afschaffing van de voetweg.
De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en/of lasten verbinden.
Met toepassing van artikel 12, §2 decreet houdende de gemeentewegen kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing – in casu de aanleg – geïntegreerd worden in een omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen op voorwaarde dat het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de door dit decreet gestelde eisen op vlak van vorm en inhoud. Het rooilijnplan in functie van de aanleg van een nieuwe gemeenteweg volgt dan de omgevingsvergunningenprocedure.
Met toepassing van artikel 12, §2 decreet houdende de gemeentewegen kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing – in casu de afschaffing– geïntegreerd worden in een omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen op voorwaarde dat het aanvraagdossier een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat dat voldoet aan de door dit decreet gestelde eisen op vlak van vorm en inhoud. Het rooilijnplan in functie van de aanleg van een nieuwe gemeenteweg volgt dan de omgevingsvergunningenprocedure.
Adviezen en openbaar onderzoek
Overeenkomstig de artikels 16 t/m 29 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning diende de aanvraag openbaar gemaakt te worden.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 16 augustus tot en met 14 september 2021.
Er werd op 14 september 2021 één (1) ontvankelijk bezwaarschrift ingediend, dat samengevat en behandeld wordt als volgt:
· Samenvattend: men is niet akkoord met de aanleg van de weg, omdat mensen hierdoor verhinderd worden hun eigendom te betreden door een verkeerd ingetekende bocht. Behandeling: de aanvraag voorziet in een wegenis voor de interne ontsluiting van het bedrijventerrein in de richting van de rotonde aan Hollebeekstraat. De aanpalende percelen hebben vandaag geen rechtstreekse toegang vanaf het terrein, en de aanvraag voorziet niet in wijziging inzake toegangsrechten. De bestaande erfdienstbaarheid vanaf Hollebeekstraat naar de garages in de achtertuinen van de woningen Hollebeekstraat 88 e.v. is gelegen buiten de aanvraag en blijft integraal behouden. Het is niet duidelijk wat de bezwaarindiener bedoelt met de "verkeerd ingetekende bocht". Nazicht van het dossier brengt geen fouten in de intekening van de wegenis aan het licht. Het bezwaar is ongegrond.
· Samenvattend: het vernieuwen van de riolering is niet noodzakelijk, maar wel het spoelen met professionele apparatuur en camera-inspectie, aangezien er wortel-ingroei in de riolering zou kunnen zijn. De riolering in de Hollebeekstraat, waarop vanuit het terrein aansluiting wordt genomen, bevindt zich niet in goede staat. Behandeling: Dit aspect valt buiten de scope van de voorliggende aanvraag. Met betrekking tot de rioleringswerken wordt verwezen naar het advies inzake van Pidpa Riolering. Het bezwaar is ongegrond.
· Samenvattend: bij werken aan de Hollebeekstraat dient er rekening mee gehouden te worden dat deze straat uitgang voorziet voor 28 woningen en een kantoor Behandeling: De aanvraag voorziet niet in werkzaamheden aan de Hollebeekstraat. Bij eventuele hinder op de Hollebeekstraat die tijdelijk het gevolg zou zijn van de werkzaamheden op het terrein dient de bereikbaarheid van de woningen zoveel mogelijk gevrijwaard te blijven en/of dienen er passende maatregelen getroffen te worden in functie van de optimale bereikbaarheid ervan. Het bezwaar is ongegrond.
· Samenvattend: Bij afbraakwerken mag er geen stof ontstaan bij de buren. Bijzondere aandacht wordt daarbij gevraagd voor schadelijk stof. Behandeling: Het gevoerde onderzoek naar effecten op luchtkwaliteit toont aan dat er voldoende maatregelen getroffen zullen worden om stofhinder tijdens de werffase te voorkomen. Het bezwaar is ongegrond.
Er werd één (1) onontvankelijk bezwaarschrift ingediend dat op 8 november 2021 (via e-mail om 13:20) ontvangen werd op het algemeen adres van omgeving@rumst.be en via aangetekende brief ontvangen op 10 november 2021 . Er wordt vastgesteld dat dit bezwaar manifest laattijdig is ingediend en de gemeenteraad principieel niet gehouden is om het bezwaar te behandelen omwille van de manifeste laattijdigheid en (bijgevolg) onontvankelijkheid. Niettemin en ten overvloede wordt het als volgt behandeld en weerlegd:
· Samenvattend: Het rooilijnplan wordt ten onrechte en in strijd met de rechtspraak van de Raad voor vergunningsbetwistingen geïntegreerd in de vergunningsaanvraag, nu het rooilijnplan niet enkel het project en de eigendom van De Lijn betreft. Behandeling: Bezwaarindiener verwijst naar een rooilijnplan dat niet is opgenomen in de aanvraag tot omgevingsvergunning. In de aanvraag tot omgevingsvergunning wordt enkel het rooilijnplan fase 1 van de nieuw aan te leggen weg opgenomen dat enkel het project van De Lijn betreft. Het bezwaar is ongegrond.
· Samenvattend: De rooilijn hypothekeert de exploitatie van de bezwaarindiener. Behandeling: Het rooilijnplan zoals opgenomen in de aanvraag tot omgevingsvergunning betreft uitsluitend fase 1 van de nieuw aan te leggen weg. Bezwaarindiener gaat uit van de veronderstelling dat het rooilijnplan handelt over de volledige aanleg van de ontsluitingsweg. Fase 2 van de weg zal in een latere fase worden aangelegd, het rooilijnplan van fase 2 dient binnen een afzonderlijke procedure goedgekeurd te worden. Fase 2 van het rooilijnplan treft het eigendom van de bezwaarindiener maar maakt in dit dossier geen deel uit van de aanvraag. Het bezwaar is bijgevolg zonder voorwerp. Het bezwaar is ongegrond.
Overeenkomstig de artikels 33 en 35 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, dienden externe adviezen te worden ingewonnen met betrekking tot de aanvraag. De volgende adviezen werden afgeleverd:
Voorgesteld wordt om het strikt naleven van de voorwaarden uit de adviezen van Pidpa-riolering, Proximus, Fluvius System Operator, Hulpverleningszone Rivierenland en FOD Binnenlandse Zaken Veiligheidscommissie ASTRID op te nemen als voorwaarde bij dit besluit.
Bespreking
De aanleg van de nieuwe wegenis vanaf de rotonde Hollebeekstraat, in combinatie met rioleringswerken, zorgt voor de ontsluiting van de nieuwe gebouwen van het onderhoudscentrum De Lijn. De wegenis is doodlopend maar voorziet een aansluitingsmogelijkheid in de toekomst, in de richting van Doelhaagstraat. De gemeente Rumst startte met de opmaak van een RUP Stuyvenberg waarbij de inrichting van het terrein en de zone voor de wegenis zullen worden vastgelegd.
De wegenis verloopt vanaf de rotonde eerst in zuidelijke en vervolgens in oostelijke richting, en verzorgt de bereikbaarheid van de site van De Lijn. Op de oostelijke kop is de ontsluitingsweg doodlopend, met een T-vormig keerpunt. De rijbaan, uitgevoerd in grijs beton, wordt aan oostelijke en zuidelijke zijde geflankeerd door een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad, eveneens in beton. Tussen rijbaan en fietspad is een groenstrook voorzien. Ook tussen het fietspad en de woonkavels aan Hollebeekstraat wordt een ruime groenzone met talud voorzien. Deze wordt geplant met hagen en heesters; er wordt geen aanplanting van hoogstammige bomen voorzien. Bestaand groen wordt maximaal behouden en geïntegreerd.
Aan de west- en noordzijde van de ontsluitingsweg voorziet de aanvraag een reliëfwijziging voor realisatie van een open gracht, aan beide zijden geflankeerd door een hydraulische grasinzaaiing, in functie van de infiltratie van water afkomstig van de wegenis.
In de uiterst zuidwestelijke hoek van de site wordt een buffer- en infiltratiebekken voorzien met 464m³. Deze is onder de ontsluitingsweg door verbonden met de regenwaterafvoer van de gebouwen (via hemelwaterput) en de verhardingen van de terreinen van De Lijn. Vanaf het infiltratiebekken, te realiseren door middel van een reliëfwijziging, wordt een vertraagde afvoer voorzien naar de riolering van Hollebeekstraat, via het perceel 460X, gelegen tussen de woningen nrs. 86 en 88.
De gemeenteraad is van oordeel dat de voorgestelde nieuw aan te leggen wegenis beschikt over alle noodzakelijke nutsvoorzieningen en dat de ligging, breedte en uitrusting van deze weg voldoet aan het vooropgesteld gebruik.
De nieuwe wegenis en infrastructuur, gelegen binnen de grenzen van het rooilijnplan, zullen ten dienste staan van het algemeen belang en onderdeel uitmaken van het gemeentelijk wegennet. Om deze publieke functie te allen tijde te vrijwaren zal de wegenis worden overgedragen naar het openbaar domein.
De buurtweg 24 en voetweg 24 lopen van noord naar zuid dwars door de site van de aanvraag. Beide wegen zijn vandaag in onbruik geraakt. De aanvraag voorziet in de opheffing van de buurtweg 24 (noordelijke deel) en de gedeeltelijke opheffing van de voetweg 24 (zuidelijke deel).
De gemeenteraad is van oordeel dat de buurtweg 24 in haar geheel en de voetweg 24 gedeeltelijk afgeschaft kan worden ten behoeve van het gebruik van het terrein voor bedrijfsactiviteiten.
De gemeenteraad is van oordeel dat het voorstel van wegenaanleg voorwaardelijk kan worden goedgekeurd, op voorwaarde dat:
De gemeenteraad keurt het rooilijnplan voor de nieuw aan te leggen wegenis goed.
De gemeenteraad keurt het grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn goed.
Keurt het bijgaande rooilijnplan goed, gekend als 'Rooilijnplan Ontsluitingsweg terreinen De Lijn - VCR' d.d. 1 juli 2021 van het gemeentebestuur Rumst en opgemaakt door Igean Dienstverlening, dat deel uitmaakt van de omgevingsvergunningsaanvraag voor de inrichting van de terreinen VCR - De Lijn, op een terrein met als adres 2840 Rumst, Doelhaagstraat - Hollebeekstraat, en kadastraal gekend: afdeling 11037, sectie B, nr. 450T3.
Keurt de aanleg van de wegenis goed, zoals opgenomen in de plannenset bij de omgevingsvergunningsaanvraag met referentie OMV_2021091813 van Igean Dienstverlening d.d. 9 juli 2021, namens het gemeentebestuur Rumst, voor percelen gelegen te 2840 Rumst, Doelhaagstraat - Hollebeekstraat , en kadastraal gekend: afdeling 11037, sectie B, nr. 450T3. De aanleg van de weg en de nutsvoorzieningen dient door en/of op kosten van de aanvrager te gebeuren. De Weg en nutsvoorzieningen worden na aanleg kosteloos overgemaakt aan het gemeentebestuur Rumst.
Keurt het grafisch plan goed met aanduiding van de op te heffen rooilijn, gekend "Opheffing buurtweg 24 en deel van voetweg 24 tussen Tuinwijk en buurtweg 26 Ontsluitingsweg terreinen De Lijn - VCR" d.d. 1 juli 2021 van het gemeentebestuur Rumst en opgemaakt door Igean Dienstverlening, dat deel uitmaakt van de omgevingsvergunningsaanvraag voor de inrichting van de terreinen VCR - De Lijn, op een terrein met als adres 2840 Rumst, Doelhaagstraat - Hollebeekstraat, en kadastraal gekend: afdeling 11037, sectie B, nr. 450T3.
Tijdens de zitting worden bij de digitale stemming technische problemen ervaren. De voorzitter stelt voor om het punt te verdagen naar de volgende gemeenteraadszitting.
De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Pidpa.
De gemeente werd per aangetekend schrijven op 22 oktober 2021 opgeroepen deel te nemen aan de bijzondere algemeen vergadering van Pidpa die op 17 december 2021 plaats heeft om 11.30u.
De raad van bestuur heeft besloten om over te gaan tot de organisatie van een buitengewone algemene vergadering op afstand.
De agenda van deze buitengewone algemene vergadering is als volgt:
1. Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden.
2. Begroting 2022
3. Toetredingen
4. Benoemingen
5. Code van goed bestuur
6. Varia
a) Synergie Pidpa/water-link en samenwerking Pidpa/Aquafin – stand van zaken – toelichting
b) Vragen van vennoten
7. Goedkeuring van het verslag van de vergadering
De gemeenteraad wordt gevraagd een standpunt te bepalen voor de afgevaardigde voor de digitale vergadering op afstand.
• Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
• Het decreet intergemeentelijke samenwerking
zijn goedkeuring te geven voor de agenda van de digitale bijzondere algemene vergadering van Pidpa op 17 december 2021.
Akte te nemen van de strategieën en de te ontwikkelen activiteiten van Pidpa m.b.t. het boekjaar 2022.
Goedkeuring te verlenen aan de door de raad van bestuur van Pidpa voorgelegde begroting 2022 en het toelichtend verslag.
Goedkeuring te verlenen aan de benoemingen.
Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021, overeenkomstig deze beslissing te stemmen alsook de benoemingen goed te keuren, evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
De intergemeentelijke vereniging PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor de buitengewone algemene vergadering op 16 december 2021 om 19u.
Pontes bezorgde ons de uitnodiging voor deze algemene vergadering, evenals alle relevante documenten (zie bijlagen) en een ontwerpbesluit voor de besluitvorming in de gemeenteraad.
Aangezien de gemeente aandeelhouder is in deze vereniging, moet een gemeentelijk vertegenwoordiger worden aangeduid en moet tevens het mandaat van deze vertegenwoordiger worden vastgesteld.
Artikel 34, §2, 2°, artikel 41, §2, 4° en 9° en artikel 432 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad is bevoegd voor de aangelegenheden inzake de deelname aan en de vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen, evenals voor de aangelegenheden die het decreet uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.
De gemeenteraden bepalen de afvaardiging en het mandaat van hun vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Tijdens het laatste trimester van elk jaar wordt een algemene vergadering georganiseerd die beraadslaagt over de strategie en de begroting voor het volgende werkingsjaar.
Er wordt akte genomen van de uitnodiging, agenda en relevante documenten voor de algemene vergadering van PONTES van 16 december 2021.
De gemeenteraad keurde in zitting van 21 december 2017 het voorontwerp goed voor de samenwerkingsovereenkomst met Aquafin, Pidpa en de gemeente Rumst, dewelke nodig is voor het project VCR RUMST - Centrumstraten RUMST.
Pidpa is opdrachtgevend bestuur der werken - kenmerk project bij Pidpa: K-09-041: Wegen- en rioleringswerken in Dorpsplein Rumst.
Aquafin: project nr. 23.070.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Kennis te nemen van de bijgevoegde, door alle partijen getekende samenwerkingsovereenkomst.
De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IGEAN milieu & veiligheid.
De gemeente werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid die op 22.12.2021 om 19u op een digitale wijze zal gehouden worden.
De raad van bestuur heeft in zitting van 20. 10. 2021 de dagorde vastgelegd als volgt:
De raad van bestuur van 20. 10. 2021 heeft eveneens de agendapunten goedgekeurd op basis waarvan volgende documenten vanaf heden beschikbaar zijn:
Alle documenten zijn opgenomen als bijlage en kunnen teruggevonden worden in de map 'algemene vergaderingen' op het infonet van IGEAN.
Het Decreet van 6 juli 2001 houdende de Intergemeentelijke samenwerking;
Artikel 44, 1° en 3° alinea van het decreet van 6 juli 2001 boudende de intergemeentelijke samenwerking, waarin opgenomen is dat de gemeenten, deelnemers van een intergemeentelijk samenwerkingsverband hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat dergelijke benoemingsprocedure met de vaststelling van het stemgedrag van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Het College van Burgemeester en Schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:
Het College van Burgemeester en Schepenen neemt kennis van de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid op 22.12.2021.
Op voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen;
Na beraadslaging:
DE GEMEENTERAAD
BESLUIT:
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van Igean milieu & veiligheid die online zal gehouden worden op 22.12.2021 om 19u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente te gelasten te handelen en te beslissen conform de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit.
De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IGEAN dienstverlening.
De gemeente werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening die op 22.12.2021 om 19u op een digitale wijze zal gehouden worden.
De raad van bestuur heeft in zitting van 13. 10. 2021 de dagorde vastgelegd als volgt:
De raad van bestuur van 13. 10.2021 heeft eveneens de agendapunten goedgekeurd op basis waarvan
volgende documenten vanaf heden beschikbaar zijn:
Alle documenten zijn opgenomen als bijlage en kunnen teruggevonden worden in de map 'algemene vergaderingen' op het infonet van IGEAN.
Het Decreet van 6 juli 2001 houdende de Intergemeentelijke samenwerking;
Artikel 44, 1° en 3° alinea van het decreet van 6 juli 2001 boudende de intergemeentelijke samenwerking, waarin opgenomen is dat de gemeenten, deelnemers van een intergemeentelijk samenwerkingsverband hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat dergelijke benoemingsprocedure met de vaststelling van het stemgedrag van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de raad:
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening op 22.12.2021.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen ;
Na beraadslaging:
DE RAAD
BESLUIT:
Artikel 1
De raad neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van Igean dienstverlening die online zal gehouden worden op 22.12.2021 om 19u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente te gelasten te handelen en te beslissen conform de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit.
Voor het woordelijk verslag wordt verwezen naar de audio-visuele opname.
Rupelbib (Boom, Rumst, Niel, Hemiksem, Schelle): bestaat meer dan 10 jaar; bibliotheken van de Rupelstreek bundelen middelen om grotere projecten i.v.m. digitalisering en leesbevordering uit te rollen.
Eengemaakt bibliotheeksysteem (EBS): de Vlaamse overheid rolt een eengemaakt bibliotheeksysteem uit voor alle Vlaamse bibliotheken. De huidige bibliotheeksoftware wordt vervangen door een andere, meer performante versie die nieuwe mogelijkheden biedt.
Naar aanleiding van deze overstap kunnen samenwerkingsvormen tussen bibliotheken in de software ingebed worden waardoor de dienstverlenging naar onze leden uitgebreid kan worden. In bijlage alle mogelijke samenwerkingsvormen die zijn ingebed.
1. Uitbreiding geldigheid lidmaatschap naar Rupelbib bibliotheken
Het voorstel van de bibliotheken van Rupelbib is zich te engageren om in samenwerkingsverband 1 in te stappen, waarbij het lidmaatschap in elke bib binnen deze regio geldig is. (i.p.v. enkel bibliotheek Rumst).
Betekenis : samenwerkingsgroep 1 – 1x lidgeld: een klant ouder dan 18 jaar hoeft in de bibliotheken die samenwerken maar één keer lidgeld te betalen, maar moet wel inschrijven in elke bibliotheek apart.
2. Lidgeld in de Rupelbibs.
De deelnemende bibliotheken willen echter opteren om naar gelijke lidgelden te gaan zodat er op dat vlak wel eenheid is. Het voorstel is om alle bibs naar 5€ lidgeld te brengen voor 18+. Voor bibliotheek Rumst is dit geen wijziging, daar het lidgeld €5 bedraagt. In bijlage een overzicht van de huidige lidgelden.
3. Akkoorden andere partijen:
Voor bibliotheek Boom werd het voorstel van eenzelfde lidgeldtarief, namelijk €5 i.p.v. het bestaande €3, eind september 2021 goedgekeurd door het Gemeentebestuur.
Voor bibliotheek Niel en Hemiksem werd dit akkoord reeds in maart 2021 ontvangen.
Bibliotheek Aartselaar sluit niet aan bij deze overeenkomst.
1. Uitbreiding geldigheid lidmaatschap naar Rupelbib bibliotheken
De voordelen zijn :
2. Lidgeld in de Rupelbibs.
Bibliotheken die al langer op deze manier samen werken, merken in de praktijk dat er bijna geen leners zijn die elders hun lidgeld gaan betalen dan in eigen gemeente. (Zelfs als de bedragen verschillen.) Leners letten er meestal niet op wanneer hun abonnement vervalt en moeten er in de bib bijna altijd door de medewerkers op gewezen worden.
Voor het EBS samenwerkingsgroep 1 moeten de lidgelden niet noodzakelijk hetzelfde zijn: lidgeld wordt betaald in de bib waar de lener is op het moment dat het abonnement moet verlengd worden en is dan geldig in alle bibs van de samenwerkingsgroep.
De deelnemende bibs willen echter wel opteren om naar een gelijk lidgeld te gaan zodat er op dat vlak wel eenheid is. Het voorstel zou dan zijn om alle bibs naar 5€ lidgeld te brengen voor 18+. Voor bibliotheek Rumst is dit reeds 5€ en geen wijziging.
Toekomst :
Het voorstel wordt ook voorgelegd aan de adviesraad op donderdag 1 april 2021 met gunstig advies.
Timing van de migratie naar het EBS nieuwe systeem zal 6 maanden duren en verloopt van 11/3/2021 tot 8/11/2021. Dit is de 6de migratiegolf.
Toepassing van de uitbreiding geldigheid lidmaatschap is mogelijk vanaf de Go-live van het EBS, voorzien op 20 oktober 2021, indien goedkeuring van alle Gemeenten van Rupelbib.
De akkoorden van gemeente Boom, Hemiksem, Niel, Schelle werden hiervoor nu verkregen.
hoofdstuk 4, afdeling 2 van het decreet van 6 juli 2012 betreffende het Lokaal Cultuurbeleid (decreet Lokaal Cultuurbeleid) en het Besluit van de Vlaamse Regering van 26 oktober 2012 ter uitvoering van het decreet van 6 juli 2012 betreffende het lokaal cultuurbeleid, Afdeling 2 Ondersteuning van het integraal lokaal cultuurbeleid: gemeenten ondersteunen bij de digitale uitdagingen van hun cultuurbeleid, met klemtoon op openbare bibliotheken, cultuur- en gemeenschapscentra en aandacht voor sector overschrijdende verbindingen. De organisatie neemt strategisch onderbouwde initiatieven met betrekking tot de ontwikkeling en exploitatie van digitale diensten. Deze diensten dragen bij aan de optimalisering, innovatie en rolvernieuwing van de publiekswerking en backoffice werkprocessen van lokale cultuuractoren. Om deze opdracht tot een goed einde te brengen, kiest Cultuurconnect voor co-creatie met het werkveld en samenwerking met tal van partners binnen en buiten de ruime cultuursector.
De gemeentelijke openbare bibliotheek van Rumst is vrij toegankelijk voor iedereen. Zij is een democratische instelling, haar collecties boeken, tijdschriften en audiovisuele middelen, haar dienstverlening en haar uitbreidingsactiviteiten worden in een geest van objectiviteit aangepast aan al de behoeften aan cultuurparticipatie, educatie, kennis en informatie, ontmoeting en ontspanning van de gehele bevolking.
De dagen en uren van opening zijn de volgende: HOOFDBIBLIOTHEEK Schoolstraat 1, TEL. 03/888 92 47, bibliotheek@rumst.be
maandag van 15:30u tot 20u ; dinsdag van 15:30u tot 18:30u ; woensdag van 10u tot 12u & van 14u tot 18:30u ; donderdag van 15:30u tot 20u ; zaterdag van 10u tot 12:30u.
FILIAAL REET CENTRUM Molenstraat 2,TEL.03/844 87 14, bibliotheek@rumst.be, maandag van 17u tot 20u, woensdag van 13:30u tot 16:30u, donderdag van 15:30u tot 19u, zaterdag van 10u tot 12:30u. Het college wordt bevoegd voor tijdelijke wijzigingen aan deze openingsuren zoals bijvoorbeeld tijdens de zomervakantie.
Inschrijvingen gebeuren op voorlegging van het identiteitsbewijs. Voor inschrijvingen voor kinderen onder de 12 jaar is de toestemming van de ouders vereist. Aan ontleners die in het buitenland wonen, zal bij de inschrijving een waarborgsom worden gevraagd. Deze waarborgsom wordt onmiddellijk terugbetaald na het beëindigen van het lidmaatschap. De inschrijver heeft de keuze om als lenerspas het eigen identiteitsbewijs, UitPas of een bib-lenerspasje te gebruiken. Bij inschrijving is een bib-lenerspasje kosteloos. Bij verlies of beschadiging kan een nieuw lenerspasje afgeleverd worden tegen betaling.
Het inschrijvingsgeld opgegeven in het retributiereglement wordt betaald per 12 maanden.
Een lidmaatschap is geldig in alle bibliotheekvestigingen van Gemeente Rumst, Boom, Niel, Schelle en Hemiksem.
De ontlening van alle materialen is kosteloos. Voor het ontlenen van een e-reader en Kamishibaitheatertje wordt een waarborgsom gevraagd. Deze waarborgsom wordt onmiddellijk terugbetaald bij het inleveren in de bibliotheek. Het aantal boeken en audiovisuele middelen dat tegelijkertijd op een lenerskaart kan worden uitgeleend is beperkt tot 15 stuks. Er wordt geen onderscheid gemaakt in categorie. De uitleentermijn bedraagt 4 weken. Voor online e-boeken bedraagt de uitleentermijn 6 weken. Een verlenging van deze termijn is mogelijk voor zover de boeken en materialen niet door andere leners zijn aangevraagd. Online verlengen (via “Mijn Bibliotheek” en e-mail) en telefonisch verlengen is mogelijk.
Wie de geleende materialen na het verstrijken van de uitleentermijn binnenbrengt, betaalt een boete conform het geldende retributiereglement.
Adreswijzigingen moeten door de leners onmiddellijk worden medegedeeld.
De uitleningen zijn persoonlijk; het geleende mag niet verder worden uitgeleend.
De ontlener is verantwoordelijk voor de op zijn naam geleende werken; bij het ontvangen van een beschadigd werk dient hij het personeel te verwittigen, zo niet kan hij aansprakelijk worden gesteld.
De ontlener dient zorg te dragen voor de ontleende materialen. Bij verlies of beschadiging moet hij de schade vergoeden. De schadevergoeding is bepaald in het het retributiereglement.
Het is niet toegestaan audiovisuele materialen of e-boeken te kopiëren; ze mogen evenmin gebruikt worden voor publicatie of openbare uitzending.
De gebruiker kan voor informatie en hulp steeds een beroep doen op het personeel. Boeken die niet voorhanden zijn, kunnen op basis van het reglement op het leenverkeer onder bibliotheken worden aangevraagd. Boeken en materialen die zijn uitgeleend, kunnen gereserveerd worden. De gereserveerde werken worden 14 dagen voorbehouden, te rekenen vanaf de verwittigingsdatum. Deze service is gratis.
De internetcomputers en wifi staan ter beschikking van alle bibliotheekbezoekers. De internetcomputers en wifi zijn beschikbaar tijdens de openingsuren. Men dient zich voor gebruik van de computers aan te melden bij de balie. Gegevens kunnen ook afgeprint worden tegen betaling. Het is niet toegestaan met meer dan een persoon internet te raadplegen. Het gebruik is gratis.
Zijn uitgesloten: het gebruiken van internet voor illegale en commerciële doeleinden, het zonder toestemming kopiëren van gegevens waarop auteursrecht berust of andere inbreuken op het copyright, het schenden van het computerbeveiligingssysteem, het vernietigen, veranderen of aanpassen van computerinformatie, het vernietigen, aanpassen of beschadigen van apparatuur, software of gegevens die toehoren aan de bibliotheek of aan andere gebruikers.
Het niet naleven van deze richtlijnen of het misbruiken van de computer of de toegang tot internet leidt tot sancties, al naargelang van de aard van de inbreuk:
• het vergoeden van de veroorzaakte schade
• tijdelijke of definitieve uitsluiting van het gebruik van internet
• tijdelijke of definitieve uitsluiting uit de bibliotheek
• bij ernstige vergrijpen: juridische vervolging.
Bij vaststelling van schade aan apparatuur en/of software bepaalt het College van Burgemeester en Schepenen de te betalen vergoeding.
Het gebruik van rolschaatsen, skateboards en steps is verboden in de bibliotheek. Dieren zijn niet toegelaten in het bibliotheekgebouw met uitzondering van assistentiehonden.
Overtredingen van dit reglement kunnen aanleiding geven tot ontzegging van toegang en gebruik van de openbare bibliotheek of tot schrapping van inschrijving. De bevoegdheid voor deze uitsluiting berust bij het College van Burgemeester en Schepenen.
Door zich in te schrijven in de openbare bibliotheek verklaart de gebruiker zich akkoord met dit reglement, dat hem werd overhandigd.
Dit reglement vervangt het reglement goedgekeurd door de gemeenteraad op de zitting van 25/11/2010.
Voor een woordelijk verslag wordt verwezen naar de audio-visuele opname.
Burgemeester Jurgen Callaerts verwijst naar het advies van de jeugdraad. Dit advies, opgenomen bij de notulen in bijlage, luidt als volgt:
N.a.v. een vraag aan het gemeentebestuur werd rondvraag gedaan naar het idee of het een meerwaarde zou zijn om de Dag Van de Jeugdbeweging per deelgemeente of met een rotatiesysteem (elk jaar andere deelgemeente) te organiseren om meer leden te bereiken. Voor de leden van Scouts en Gidsen Rumst zou dat eventueel een interessante piste kunnen zijn om meer leden te bereiken. Echter is het niet haalbaar om het aan het terrein te organiseren i.v.m. start school. De jeugdbewegingen van Terhagen zien weinig meerwaarde in het idee. Akabe Toetertoe merkt op dat hun leiding en leden van verder weg komen en ook naar andere gemeenten naar school gaan dus voor hen zou het weinig verschil maken. De meerderheid vindt het ook belangrijk dat de activiteiten die georganiseerd worden wel samen ondernomen worden en niet opgesplitst per vereniging. Na een rondvraag via handstemming kiest de meerderheid ervoor om de Dag Van de Jeugdbeweging te behouden volgens het huidig concept in Reet. Mocht er toch nog een idee opkomen om het anders aan te pakken en zo meer leden te bereiken kan dit nog voorgesteld worden tijdens de volgende Jeugdraad.
Het advies wordt besproken door burgemeester Jurgen Callaerts, raadslid Marc Verrept (Vlaams Belang) en raadslid Annelien Schoofs (Vooruit en Groen).
Raadslid Marc Verrept (Vlaams Belang) trekt na de bespreking het voorstel tot beslissing in.
Volgens het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kunnen raadsleden mondelinge vragen stellen aan de leden van het college van burgemeester en schepenen.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van volgende mondelinge vragen:
Raadslid Christine Jacobs (Vooruit en Groen) : Bij de voorbereidende werken aan de Crequilei - Schransstraat zou men gebotst zijn op een 'makademweg' die het project in gedrang zou brengen. Is dat zo?
Schepen Geert Antonio antwoordt dat hij hiervan nog niet op de hoogte is gebracht. Hij zal dit nagaan. De werken van de nutsmaatschappijen worden nu uitgevoerd. De aannemer voor de werken in opdracht van de gemeente zijn nog niet begonnen.
Raadslid Annie Van Aken (Vlaams Belang) verneemt vanuit bewoners van de Hoge Vosbergstraat dat er vragen zijn bij de werken die hier zouden uitgevoerd worden. Er is al signalisatie aangebracht en de bewoners weten nog niet waarover het gaat.
Schepen Geert Antonio antwoordt dat er administratief iets fout liep bij de verdeling van de brief die de werken aankondigen. De werken zijn de aanleg van parkeervakken.