Terug
Gepubliceerd op 29/11/2021

2021_GR_00196 - OMV_2021091813- inrichting terreinen VCR - De Lijn / gedeelte wegenis incl. riolering: goedkeuring - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 25/11/2021 - 20:00 digitaal met live streaming
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Axelle De Smet, raadslid N-VA; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, raadslid CD&V ; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, schepen; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur; Wouter De Smedt

Secretaris

Wouter De Smedt

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00196 - OMV_2021091813- inrichting terreinen VCR - De Lijn / gedeelte wegenis incl. riolering: goedkeuring - Goedkeuring

Aanwezig

Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Els Devlies, Axelle De Smet, Kenneth Heylen, Marc Van den Bogaert, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marleen De Bruyn, Raf De Schepper, Ilse Moons, Geert Van der Auwera, Marc Verschueren, Wendy Weckhuysen, Christine Jacobs, Christoph Marckx, Bart Peeters, Jarrik Peeters, Annelien Schoofs, Francy Van der Wildt, Werner Joris, Anny Van Aeken, Marc Verrept, André Gielis, Veerle De Beuckeleer, Wouter De Smedt
Stemmen voor 15
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Marc Verschueren, Els Devlies
Stemmen tegen 6
Annelien Schoofs, Bart Peeters, Christoph Marckx, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt
Onthoudingen 4
André Gielis, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Werner Joris
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00196 - OMV_2021091813- inrichting terreinen VCR - De Lijn / gedeelte wegenis incl. riolering: goedkeuring - Goedkeuring 2021_GR_00196 - OMV_2021091813- inrichting terreinen VCR - De Lijn / gedeelte wegenis incl. riolering: goedkeuring - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Feitelijke gegevens:

  • Aanvrager: Bridts , Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem; Rombouts, Motstraat 20 te 2800 Mechelen
  • Administratieve ligging: Doelhaagstraat 69, Doelhaagstraat 77 te 2840 Rumst
  • Kadastrale ligging: Afdeling 11037, sectie B, perceel 445C2, 450T3, 458S, 458T, 460X
  • Onderwerp: Inrichting terreinen De Lijn - VCR; Slopen bestaande gebouwen, bouw nieuwe industriegebouwen, wegenis en riolering, aanleggen verharding en rooien van bomen.
  • Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2021091813
  • Dossiernummer gemeente: 202100128

De aanvraag voorziet in de aanleg van een nieuwe wegenis vanaf de rotonde Hollebeekstraat, inclusief rioleringswerken. De aanvraag omvat daartoe een rooilijnplan, ingediend op 9 juli 2021, conform de vereisten van artikel 16 van het decreet houdende de gemeentewegen.

De aanvraag voorziet daarnaast in de afschaffing van de buurtweg 24 en gedeeltelijke afschaffing van de voetweg 24. De aanvraag voorziet daartoe een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn, conform de vereisten van artikel 20 van het decreet houdende de gemeentewegen.

Overeenkomstig artikel 31 van het Omgevingsvergunningendecreet wordt een aanvraag die de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat – in casu de aanleg enerzijds en opheffing anderzijds – door de bevoegde overheid voorgelegd aan de gemeenteraad om een beslissing te nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg – in casu de aanleg enerzijds en opheffing anderzijds. 

Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijke beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet houdende de gemeentewegen.

De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de nieuwe gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein. De gemeenteraad dient zich bovendien uit te spreken over de afschaffing van de buurtweg en gedeeltelijke afschaffing van de voetweg.

De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en/of lasten verbinden.

Met toepassing van artikel 12, §2 decreet houdende de gemeentewegen kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing – in casu de aanleg – geïntegreerd worden in een omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen op voorwaarde dat het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de door dit decreet gestelde eisen op vlak van vorm en inhoud. Het rooilijnplan in functie van de aanleg van een nieuwe gemeenteweg volgt dan de omgevingsvergunningenprocedure.

Met toepassing van artikel 12, §2 decreet houdende de gemeentewegen kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing – in casu de afschaffing– geïntegreerd worden in een omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen op voorwaarde dat het aanvraagdossier een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat dat voldoet aan de door dit decreet gestelde eisen op vlak van vorm en inhoud. Het rooilijnplan in functie van de aanleg van een nieuwe gemeenteweg volgt dan de omgevingsvergunningenprocedure.

Argumentatie

Adviezen en openbaar onderzoek

Overeenkomstig de artikels 16 t/m 29 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning diende de aanvraag openbaar gemaakt te worden.

Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 16 augustus tot en met 14 september 2021.

Er werd op 14 september 2021 één (1) ontvankelijk bezwaarschrift ingediend, dat samengevat en behandeld wordt als volgt:

· Samenvattend: men is niet akkoord met de aanleg van de weg, omdat mensen hierdoor verhinderd worden hun eigendom te betreden door een verkeerd ingetekende bocht. Behandeling: de aanvraag voorziet in een wegenis voor de interne ontsluiting van het bedrijventerrein in de richting van de rotonde aan Hollebeekstraat. De aanpalende percelen hebben vandaag geen rechtstreekse toegang vanaf het terrein, en de aanvraag voorziet niet in wijziging inzake toegangsrechten. De bestaande erfdienstbaarheid vanaf Hollebeekstraat naar de garages in de achtertuinen van de woningen Hollebeekstraat 88 e.v. is gelegen buiten de aanvraag en blijft integraal behouden. Het is niet duidelijk wat de bezwaarindiener bedoelt met de "verkeerd ingetekende bocht". Nazicht van het dossier brengt geen fouten in de intekening van de wegenis aan het licht. Het bezwaar is ongegrond.

· Samenvattend: het vernieuwen van de riolering is niet noodzakelijk, maar wel het spoelen met professionele apparatuur en camera-inspectie, aangezien er wortel-ingroei in de riolering zou kunnen zijn. De riolering in de Hollebeekstraat, waarop vanuit het terrein aansluiting wordt genomen, bevindt zich niet in goede staat. Behandeling: Dit aspect valt buiten de scope van de voorliggende aanvraag. Met betrekking tot de rioleringswerken wordt verwezen naar het advies inzake van Pidpa Riolering. Het bezwaar is ongegrond.

· Samenvattend: bij werken aan de Hollebeekstraat dient er rekening mee gehouden te worden dat deze straat uitgang voorziet voor 28 woningen en een kantoor Behandeling: De aanvraag voorziet niet in werkzaamheden aan de Hollebeekstraat. Bij eventuele hinder op de Hollebeekstraat die tijdelijk het gevolg zou zijn van de werkzaamheden op het terrein dient de bereikbaarheid van de woningen zoveel mogelijk gevrijwaard te blijven en/of dienen er passende maatregelen getroffen te worden in functie van de optimale bereikbaarheid ervan. Het bezwaar is ongegrond.

· Samenvattend: Bij afbraakwerken mag er geen stof ontstaan bij de buren. Bijzondere aandacht wordt daarbij gevraagd voor schadelijk stof. Behandeling: Het gevoerde onderzoek naar effecten op luchtkwaliteit toont aan dat er voldoende maatregelen getroffen zullen worden om stofhinder tijdens de werffase te voorkomen. Het bezwaar is ongegrond.

Er werd één (1) onontvankelijk bezwaarschrift ingediend dat op 8 november 2021 (via e-mail om 13:20) ontvangen werd op het algemeen adres van omgeving@rumst.be en via aangetekende brief ontvangen op 10 november 2021 . Er wordt vastgesteld dat dit bezwaar manifest laattijdig is ingediend en de gemeenteraad principieel niet gehouden is om het bezwaar te behandelen omwille van de manifeste laattijdigheid en (bijgevolg) onontvankelijkheid. Niettemin en ten overvloede wordt het als volgt behandeld en weerlegd:

· Samenvattend: Het rooilijnplan wordt ten onrechte en in strijd met de rechtspraak van de Raad voor vergunningsbetwistingen geïntegreerd in de vergunningsaanvraag, nu het rooilijnplan niet enkel het project en de eigendom van De Lijn betreft. Behandeling: Bezwaarindiener verwijst naar een rooilijnplan dat niet is opgenomen in de aanvraag tot omgevingsvergunning. In de aanvraag tot omgevingsvergunning wordt enkel het rooilijnplan fase 1 van de nieuw aan te leggen weg opgenomen dat enkel het project van De Lijn betreft. Het bezwaar is ongegrond.

· Samenvattend: De rooilijn hypothekeert de exploitatie van de bezwaarindiener. Behandeling: Het rooilijnplan zoals opgenomen in de aanvraag tot omgevingsvergunning betreft uitsluitend fase 1 van de nieuw aan te leggen weg. Bezwaarindiener gaat uit van de veronderstelling dat het rooilijnplan handelt over de volledige aanleg van de ontsluitingsweg. Fase 2 van de weg zal in een latere fase worden aangelegd, het rooilijnplan van fase 2 dient binnen een afzonderlijke procedure goedgekeurd te worden. Fase 2 van het rooilijnplan treft het eigendom van de bezwaarindiener maar maakt in dit dossier geen deel uit van de aanvraag. Het bezwaar is bijgevolg zonder voorwerp. Het bezwaar is ongegrond.

Overeenkomstig de artikels 33 en 35 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, dienden externe adviezen te worden ingewonnen met betrekking tot de aanvraag. De volgende adviezen werden afgeleverd:

  • Pidpa-riolering verleende op 9 augustus 2021een voorwaardelijk gunstig advies aan de aanvraag;
  • Proximus verleende op 14 juli 2021 een voorwaardelijk gunstig advies aan de aanvraag;
  • Fluvius System Operator verleende op 15 september 2021een voorwaardelijk gunstig advies aan de aanvraag;
  • Hulpverleningszone Rivierenland verleende op 4 augustus 2021 een voorwaardelijk gunstig advies aan de aanvraag;
  • FOD Binnenlandse Zaken Veiligheidscommissie ASTRID verleende op 3 augustus 2021 een voorwaardelijk gunstig advies aan de aanvraag;
  • Er werd geen advies verleend door Pidpa-distributie;
  • Er werd geen advies verleend door Telenet.

Voorgesteld wordt om het strikt naleven van de voorwaarden uit de adviezen van Pidpa-riolering, Proximus, Fluvius System Operator, Hulpverleningszone Rivierenland en FOD Binnenlandse Zaken Veiligheidscommissie ASTRID op te nemen als voorwaarde bij dit besluit.

Bespreking

De aanleg van de nieuwe wegenis vanaf de rotonde Hollebeekstraat, in combinatie met rioleringswerken, zorgt voor de ontsluiting van de nieuwe gebouwen van het onderhoudscentrum De Lijn. De wegenis is doodlopend maar voorziet een aansluitingsmogelijkheid in de toekomst, in de richting van Doelhaagstraat. De gemeente Rumst startte met de opmaak van een RUP Stuyvenberg waarbij de inrichting van het terrein en de zone voor de wegenis zullen worden vastgelegd.

De wegenis verloopt vanaf de rotonde eerst in zuidelijke en vervolgens in oostelijke richting, en verzorgt de bereikbaarheid van de site van De Lijn. Op de oostelijke kop is de ontsluitingsweg doodlopend, met een T-vormig keerpunt. De rijbaan, uitgevoerd in grijs beton, wordt aan oostelijke en zuidelijke zijde geflankeerd door een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad, eveneens in beton. Tussen rijbaan en fietspad is een groenstrook voorzien. Ook tussen het fietspad en de woonkavels aan Hollebeekstraat wordt een ruime groenzone met talud voorzien. Deze wordt geplant met hagen en heesters; er wordt geen aanplanting van hoogstammige bomen voorzien. Bestaand groen wordt maximaal behouden en geïntegreerd. 

Aan de west- en noordzijde van de ontsluitingsweg voorziet de aanvraag een reliëfwijziging voor realisatie van een open gracht, aan beide zijden geflankeerd door een hydraulische grasinzaaiing, in functie van de infiltratie van water afkomstig van de wegenis.  

In de uiterst zuidwestelijke hoek van de site wordt een buffer- en infiltratiebekken voorzien met 464m³. Deze is onder de ontsluitingsweg door verbonden met de regenwaterafvoer van de gebouwen (via hemelwaterput) en de verhardingen van de terreinen van De Lijn. Vanaf het infiltratiebekken, te realiseren door middel van een reliëfwijziging, wordt een vertraagde afvoer voorzien naar de riolering van Hollebeekstraat, via het perceel 460X, gelegen tussen de woningen nrs. 86 en 88.

De gemeenteraad is van oordeel dat de voorgestelde nieuw aan te leggen wegenis beschikt over alle noodzakelijke nutsvoorzieningen en dat de ligging, breedte en uitrusting van deze weg voldoet aan het vooropgesteld gebruik. 


De nieuwe wegenis en infrastructuur, gelegen binnen de grenzen van het rooilijnplan, zullen ten dienste staan van het algemeen belang en onderdeel uitmaken van het gemeentelijk wegennet. Om deze publieke functie te allen tijde te vrijwaren zal de wegenis worden overgedragen naar het openbaar domein.

De buurtweg 24 en voetweg 24 lopen van noord naar zuid dwars door de site van de aanvraag. Beide wegen zijn vandaag in onbruik geraakt. De aanvraag voorziet in de opheffing van de buurtweg 24 (noordelijke deel) en de gedeeltelijke opheffing van de voetweg 24 (zuidelijke deel). 

De gemeenteraad is van oordeel dat de buurtweg 24 in haar geheel en de voetweg 24 gedeeltelijk afgeschaft kan worden ten behoeve van het gebruik van het terrein voor bedrijfsactiviteiten.

De gemeenteraad is van oordeel dat het voorstel van wegenaanleg voorwaardelijk kan worden goedgekeurd, op voorwaarde dat:

  • de voorwaarden uit de adviezen van de nutsmaatschappijen strikt worden nageleefd;
  • de nutsmaatschappijen nauw worden betrokken bij de uitrusting en aanleg van de wegen, en dat de door hen opgelegde of op te leggen voorwaarden strikt worden nageleefd.

De gemeenteraad keurt het rooilijnplan voor de nieuw aan te leggen wegenis goed. 

De gemeenteraad keurt het grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn goed.

Juridische grond

  • Het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014 en latere wijzingen.
  • Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
  • De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen.
  • Het besluit van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Keurt het bijgaande rooilijnplan goed, gekend als 'Rooilijnplan Ontsluitingsweg terreinen De Lijn - VCR' d.d. 1 juli 2021 van het gemeentebestuur Rumst en opgemaakt door Igean Dienstverlening, dat deel uitmaakt van de omgevingsvergunningsaanvraag voor de inrichting van de terreinen VCR - De Lijn, op een terrein met als adres 2840 Rumst, Doelhaagstraat - Hollebeekstraat, en kadastraal gekend: afdeling 11037, sectie B, nr. 450T3.

Artikel 2

Keurt de aanleg van de wegenis goed, zoals opgenomen in de plannenset bij de omgevingsvergunningsaanvraag met referentie OMV_2021091813  van Igean Dienstverlening d.d. 9 juli 2021, namens het gemeentebestuur Rumst, voor percelen gelegen te 2840 Rumst, Doelhaagstraat - Hollebeekstraat , en kadastraal gekend: afdeling 11037, sectie B, nr. 450T3. De aanleg van de weg en de nutsvoorzieningen dient door en/of op kosten van de aanvrager te gebeuren. De Weg en nutsvoorzieningen worden na aanleg kosteloos overgemaakt aan het gemeentebestuur Rumst.

Artikel 3

Keurt het grafisch plan goed met aanduiding van de op te heffen rooilijn, gekend "Opheffing buurtweg 24 en deel van voetweg 24 tussen Tuinwijk en buurtweg 26 Ontsluitingsweg terreinen De Lijn - VCR" d.d. 1 juli 2021 van het gemeentebestuur Rumst en opgemaakt door Igean Dienstverlening, dat deel uitmaakt van de omgevingsvergunningsaanvraag voor de inrichting van de terreinen VCR - De Lijn, op een terrein met als adres 2840 Rumst, Doelhaagstraat - Hollebeekstraat, en kadastraal gekend: afdeling 11037, sectie B, nr. 450T3.