De voorzitter en raadsleden van de raad voor maatschappelijk welzijn formuleren mededelingen.
neemt kennis van volgende mededelingen:
Voorzitter Benjamin De Roeck licht het verloop van de avond toe.
Raadscommissie 5 vergadert op 15 november a.s..
Volgende raadszittingen vinden plaats op 25 november en 23 december 2021.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De notulen van de vorige zitting worden ter goedkeuring voorgelegd.
keurt de notulen van de vorige zitting goed.
Raadslid Christine Jacobs (Vooruit en Groen) verklaart namens de fractie een aantal amendementen in te dienen.
Voor een woordelijk verslag van de bespreking wordt verwezen naar het audioverslag.
De buurtzorgwinkel is een winkel waar iedereen vanuit de duurzaamheidsgedachte spullen kan ontlenen. Daarnaast bieden we er voor bepaalde doelgroepen allerhande basisproducten aan. Dit gratis of aan een sterk verminderde prijs. Dit kan gaan van droge voeding tot een rookmelder, luiers, hygiënische producten, enzovoort.
Zo willen we ervoor zorgen dat gebruikers op een volwaardige manier op de verschillende levensdomeinen van de samenleving kunnen participeren (wonen, tewerkstelling en activering, onderwijs en persoonlijke ontwikkeling, gezondheidszorg, inkomen, vrije tijd, sociale cohesie en gezin, praktische ondersteuning).Voor de uitlening van de spullen moeten leden niet betalen. Als spullen beschadigd of niet teruggebracht worden, wordt wel een retributie aangerekend.
Art. 40, 41, 286, 287 en 288 van het Decreet lokaal bestuur.
Voor een termijn ingaand vanaf heden en eindigend 31 december 2025 wordt ten behoeve van de gemeente een retributie geheven bij het gebruik van de buurtzorgwinkel.
§1. Bij gedeeltelijke beschadiging van het uitgeleende artikel wordt het bedrag van de aankoopprijs van het artikel in een kringloopwinkel (referentie Cirkels Mechelen Noord) aangerekend om de herstelkosten te dekken, vermeerderd met 5 euro.
§2. Bij volledige beschadiging van het uitgeleende artikel wordt het bedrag van de aankoopprijs van het artikel in een kringloopwinkel (referentie Cirkels Mechelen Noord) aangerekend om de vervangingskosten te dekken, vermeerderd met 10 euro.
§3. Bij niet tijdig terugbrengen van het uitgeleende artikel wordt het bedrag van de aankoopprijs van het artikel in een kringloopwinkel (referentie Cirkels Mechelen Noord) aangerekend om de vervangingskosten te dekken, vermeerderd met 20 euro.
§1. De retributie dient cash te worden voldaan bij de teruggave van het ontleende artikel.
§2. Indien cash betaling niet mogelijk is, wordt een factuur opgemaakt. Deze dient binnen de 15 dagen betaald te worden.
Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Het reglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 287 van het decreet lokaal bestuur.
De fractie Vooruit en Groen wil dat er onderscheid wordt gemaakt tussen bewust aangebrachte schade en schade door slijtage. Vandaar volgend voorstel van tekstwijziging:
Artikel 2
§1. Bij vaststelling van bewust aangebrachte gedeeltelijke schade, waarbij het geen slijtage betreft door dagelijks gebruik van het uitgeleende artikel wordt het bedrag van de aankoopprijs van het artikel in een kringloopwinkel (referentie Cirkels Mechelen Noord) aangerekend om de herstelkosten te dekken, vermeerderd met 5 euro.
De fractie Vooruit en Groen wil dat er onderscheid wordt gemaakt tussen bewust aangebrachte schade en schade door slijtage. Vandaar volgend voorstel van tekstwijziging:
Artikel 2
§2. Bij vaststelling van bewust aangebrachte volledige schade, waarbij het geen slijtage betreft door dagelijks gebruik wordt het bedrag van de aankoopprijs van het artikel in een kringloopwinkel (referentie Cirkels Mechelen Noord) aangerekend om de vervangingskosten te dekken, vermeerderd met 10 euro.
De fractie Vooruit en Groen wil dat bij het niet tijdig terugbrengen van een uitgeleend artikel een rappelsysteem wordt gehanteerd. Vandaar volgend voorstel van tekstwijziging:
artikel 2
§3. Bij niet tijdig terugbrengen van het uitgeleende artikel wordt:
De fractie Vooruit en Groen wil dat het boetesysteem meer rekening houdt met de gebruikers in financieel kwetsbare situaties. Vandaar volgend voorstel van tekstwijziging:
Artikel 3
§2. Indien cash betaling niet mogelijk is, wordt een factuur opgemaakt. Deze dient binnen de 30 dagen betaald te worden.
Voor een woordelijk verslag van de bespreking wordt verwezen naar het audioverslag.
Raadslid Christine Jacobs (Vooruit en Groen) vraagt na de bespreking namens de fractie 'Vooruit en Groen' om het punt af te voeren omdat een agendapunt rond een steunkader hiermee verbonden is.
Het stemresultaat rond de afvoering van het agendapunt is:
Ja voor afvoering : fractie Vooruit en Groen
Nee voor afvoering : fractie N-VA, CD&V, Vlaams Belang, André Gielis
Het punt wordt niet afgevoerd.
Het punt wordt ter stemming voorgelegd.
Op het CBS van 14 april 2021 werd het concept van de buurtzorgwinkel goedgekeurd.
De buurtzorgwinkel is een winkel waar iedereen vanuit de duurzaamheidsgedachte spullen kan ontlenen, zoals een autostoel voor kinderen, een kinderfiets, een verzorgingskussen, enzovoort. Op deze manier werken we mee aan de duurzaamheidsdoelstellingen opgenomen in het Burgemeestersconvenant 2030. Dit door meer in te zetten op het hergebruiken van spullen die nog in goede staat verkeren. Zodoende dragen we ook bij aan een circulaire economie op de verschillende levensdomeinen, meer bepaald vrije tijd, gezin, praktische ondersteuning, enzovoort.
Daarnaast bieden we er voor bepaalde doelgroepen allerhande basisproducten aan. Dit gratis of aan een sterk verminderde prijs. Deze basisproducten kunnen zijn: droge voeding, een rookmelder, luiers, hygiënische producten, enzovoort. Zo willen we ervoor zorgen dat gebruikers op een volwaardige manier op de verschillende levensdomeinen van de samenleving kunnen participeren. Deze domeinen zijn onder andere wonen, onderwijs en persoonlijke ontwikkeling, gezondheidszorg, inkomen en praktische ondersteuning.
De buurtzorgwinkel wil verder de opstap vormen naar ontmoeting, vorming, hulp op maat of een hulpverlenend groepsaanbod. Dit middels het organiseren van activiteiten in het lokaal dienstencentrum, het Huis van het Kind en de uitbouw van een buurtrestaurant waar inwoners elkaar op een laagdrempelige manier ontmoeten.
In functie van de opening van de Buurtzorgwinkel die voorzien is op 3 november 2021, werd er een huishoudelijk reglement opgemaakt (zie bijlage). Dit om een duidelijk werkingskader te bieden waarbinnen spullen uitgeleend kunnen worden aan gebruikers en onder welke modaliteiten gebruikers basisproducten kunnen verkrijgen. Gebruikers kunnen zoals eerder gesteld spullen ontlenen, maar bij inbreuken kan de Buurtzorgwinkel boetes aanrekenen. Daarom werd er ook een retributiereglement opgesteld (cf. bijkomend ontwerpbesluit CBS 13 september 2021). De werking wordt na 1 jaar geëvalueerd.
- officiële opening voorzien laatste week oktober 2021
- effectieve start voorzien op woensdag 3 november 2021
keurt het huishoudelijk reglement in bijlage voor de Buurtzorgwinkel goed.
delegeert de bevoegdheid aan het Vast Bureau inzake wijzigingen met betrekking tot de openingstijden en sluitingsdagen van de Buurtzorgwinkel.
Vlotter engageerde zich binnen de schoot van het veranderteam en het veranderforum van de eerstelijnszone om dit administratief te coördineren. Aan de Rupelgemeenten werd gevraagd om meerdere afgevaardigden voor het lokaal bestuur aan te duiden. Lokale besturen werden aangesproken als coördinerende overheid en als inrichter van een eerstelijnsaanbod.
De voorgestelde mix van vertegenwoordigers via mandatarissen en experten binnen de gemeentelijke administratie biedt een meerwaarde om het lokaal bestuur in haar dienstverlenende en coördinerende rol te vertegenwoordigen.
Op het Vast Bureau dd. 9 september 2019 en de RMW dd. 19 september 2019 werd er beslist om volgende afgevaardigden aan te stellen binnen de zorgraad ELZ Rupelaar:
Gelet op de aanstelling van de beleidscoördinator sociaal beleid en onderwijs, Nastasja Veraert, die onder andere instaat voor het lokaal dienstencentrum Hof van Crequi, wordt het mandaat overgedragen van algemeen directeur Veerle De Beuckeleer aan Nastasja Veraert.
gaat akkoord om het mandaat van algemeen directeur, Veerle de Beuckeleer, over te dragen aan de beleidscoördinator sociaal beleid en onderwijs, Nastasja Veraert, om namens het lokaal dienstencentrum Hof van Crequi te zetelen in de zorgraad van de eerstelijnszone Rupelaar.
De POD Maatschappelijke Integratie (MI) stelt onder bepaalde voorwaarden en mits voldoende budget, een aantal voedingsmiddelen ter beschikking (voorzien van het logo van de EU) van OCMW’s en erkende partnerorganisaties. Doel is om deze voedingsmiddelen gratis te verdelen onder de meest behoeftigen in het kader van het Fonds voor Europese Hulp aan de Meest Behoeftigen. In het reglement van de FEAD voor 2021 wordt vermeld dat er nog slechts één categorie van ‘meest behoeftigen’ wordt weerhouden, nl. alle personen die onder de armoedegrens leven. Het staat OCMW’s vrij om binnen deze groep een meer gelimiteerde doelgroep te bepalen.
Aangezien de reguliere verdeling van basisproducten vanaf november 2021 wordt ingekanteld in de Buurtzorgwinkel van het lokaal dienstencentrum Hof van Crequi, zullen ook de via FEAD beschikbare (voedsel-) producten mee worden opgenomen in het aanbod van de buurtzorgwinkel. Voor de producten van FEAD is echter een aparte registratie vereist en wordt verwacht dat wordt nagegaan of de gebruikers van de producten van FEAD een inkomen hebben dat lager is dan de armoedegrens. De armoedegrens van 2021 kan berekend worden op basis van de gegevens van 2020.
Voor de reguliere voedselbedeling zijn volgende doelgroepen vooropgesteld:
Op basis van de huidige gebruikerslijst komen we voor onderstaande gezinssamenstellingen tot volgende armoedegrenzen voor 2021:
Rekening houdend met de doelgroepen van de reguliere voedselbedeling én de armoedegrens, worden voor de producten van FEAD volgende doelgroepen voorgesteld:
Personen met verhoogde tegemoetkoming worden hier niet weerhouden omdat het grensbedrag vanaf 01/09/2021 €20.763,88 bedraagt, verhoogd met €3.843,96 per persoon ten laste. Dit grensbedrag ligt hoger dan de armoedegrens voor een alleenstaande, dus kan deze doelgroep niet automatisch worden weerhouden. Zij kunnen wel een individuele aanvraag indienen om in aanmerking te komen voor de reguliere voedselbedeling en de producten van FEAD.
Personen die verblijven in het lokaal opvanginitiatief (LOI) komen niet in aanmerking voor de producten van FEAD, omdat het een taak is van het OCMW om voor deze mensen in voldoende middelen te voorzien.
Omdat de gegeven producten van FEAD steeds in beperkte hoeveelheden worden geleverd, wordt voorgesteld dat personen die van deze producten kunnen gebruik maken, per keer maximaal 3 producten van FEAD kunnen meenemen. Deze personen krijgen een aparte vermelding 'FEAD' op hun gebruikerskaart.
Voor de registratie van de FEAD-producten zal gewerkt worden met de, door de POD MI, gratis ter beschikking gestelde online applicatie FOOD-IT.
Het voorgestelde reglement kan in zijn geheel in bijlage worden geraadpleegd.
Verordening (EU) NR. 223/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2014 betreffende het Fonds voor Europese hulp aan de meest behoeftigen.
Reglement 2021 POD MI aangaande gratis verdeling van levensmiddelen ter beschikking gesteld aan de OCMW’s en ERKENDE PARTNERORGANISATIES in het kader van het Fonds voor Europese Hulp aan de meest behoeftigen.
Keurt het reglement met ingang van 01/11/2021 voor de verdeling van de FEAD-producten goed.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Volgens het huishoudelijk reglement van de ocmwraad kunnen raadsleden mondelinge vragen stellen aan de leden van het vast bureau.
neemt kennis van volgende mondelinge vragen:
Raadslid Francy Van der Wildt vraagt wanneer de stemming over het steunkader mag verwacht worden. Schepen Els Devlies antwoordt dat ze nog een aantal punten wil bekijken en hoopt op een behandeling in november of december.