De agenda van de adviesraad bevat volgende punten:
Allerlei
De voorzitter en leden kunnen agendaputen aanbrengen. Bij voorkeur 7 dagen vooraf via mail aan de secretaris van de adviesraad.
Verslag
De milieuraad neemt kennis van de toelichting gegeven door de schepen van omgeving Geert Van der Auwera met betrekking tot de wijziging van het meerjarenprogramma.
De budgetten inzake milieu worden niet verminderd. Er wordt, in tegendeel, budget voorzien voor investeringen in open ruimte (project moerasgebied Landuyt).
De volgende vragen worden gesteld:
- Er wordt de vraag gesteld waarom de opcentiemen zullen dalen ten gevolge van Corona
Dit heeft te maken met dalende investeringen van bedrijven en het uitstellen van bouw- en verbouwingswerken. Inkomsten worden hierdoor verschoven in de tijd. De ingeschreven verhoging van 2,5% dient hiermee getemperd te worden wat zijn weerslag heeft op het financieel evenwicht.
- Men stelt vast dat budget van de dienstverlening wordt gereduceerd. Welk effect zal dit hebben?
Het zijn budgetten die kunnen verminderd worden zonder dat er een direct effect is op de bevolking. Bv. budgetten die niet gebruikt konden worden.
- Men geeft aan dat het voorzien van extra budgetten voor open ruimte en het lokaal hefboomproject natte natuur positief is.
advies : de milieuraad geeft unaniem gunstig advies op de voorgestelde wijzigingen aan het meerjarenprogramma, wat betreft de milieumaatregelen.
De milieuambtenaar geeft toelichting over de stand van zaken met betrekking tot de sanering en herinrichting van de kleiputten Terhagen. Hij verwijst hiervoor ook naar de website www.kleiputtenterhagen.be waar systematisch de meest recente actuele informatie is op terug te vinden. De website bevat alle uitgevoerde studies, rapporten en verslagen en ook laagdrempelige informatie voor een groot publiek over deze soms technische documenten.
De volgende informatie werd recent toegevoegd:
Momenteel wordt het milieueffectenrapport verder uitgewerkt waarin alle effecten aan de omgeving (zowel positieve als negatieve) worden in kaart gebracht en waarbij randvoorwaarden worden bepaald om de negatieve effecten te vermijden of te minderen. Deze MER zal een onderdeel zijn van de omgevingsvergunningsaanvraag voor de saneringswerken en de herinrichtingswerken zoals deze werden bepaald na het participatieproces.
In de rand van het sanerings- en herinrichtingsproces werden enkele andere projecten opgestart die ook van belang zijn ter versterking van de natuurwaarden en het integrale landschap in de omgeving:
Het "bos van Terhagen" is een gebied van ongeveer 20 ha groot dat gelegen is tussen de Hoogstraat, de Kapelstraat, de visput Hoop op beet en het moerasgebied van Landuyt. Het gebied is in eigendom van de Vlaamse overheid onder beheer van het Vlaams Agentschap innoveren en ondernemen (Vlaio). Het terrein werd eind vorige eeuw aangekocht als onderdeel van de reconversie van de Rupelstreek door de Belgische staat. De oude kleiput werd opgevuld met grond afkomstig van de putten van Hazewinkel en bestemd voor woongebied en industriegebied. Via spontane bebossing is er inmiddels en jong berken-eikenbos ontstaan.
Het gebied is ook gevat door de saneringsplicht maar uit de saneringstudie blijkt dat de sanering van de oude stortplaats kan volstaan als sanering van dit gebied (de vervuilingsbron (= stort Stad Antwerpen) wordt gesaneerd). Er is wel een monitoringsplicht gedurende een bepaalde periode (om te zien of de vervuiling in voldoende mate afneemt).
Op vraag van het gemeentebestuur is er een overeenkomst afsloten met Vlaio waarbij dit gebied kosteloos wordt afgestaan aan de gemeente Rumst, na realisatie van de sanering en mits er geen verdere economische ontwikkelingen gebeuren in het gebied waardoor het gebied kan behouden blijven als bos.
De strook grond op de grens Terhagen-Boom naast Polder Terhagen is grotendeels in eigendom van de gemeente Rumst. De gemeente wenst op deze gronden een natuurverbinding of natuurcorridor te realiseren tussen de rivier De Rupel en oude kleiputten. Er waren echter twee problemen bij de realisatie van de natuurverbinding. In het gebied zijn twee bestaande woningen in privébezit die sterk insnijden in deze strook en de oude tunnel onder de Kapelstraat is erg smal en zeer bouwvallig. Bij de uitwerking van het sanerings- en herinrichtingsproject werd een overeenkomst afgesloten met de gemeente om deze strook in eerste instantie te gebruiken als doorgang voor het grondverzet, waardoor er geen vrachtwagens met grond doorheen de dorpskernen van Terhagen, Rumst of Boom moeten rijden. Na realisatie zal de strook uitgewerkt worden als een robuuste natte natuurverbinding, de huizen werden aangekocht en worden afgebroken, de tunnel wordt vervangen door een bredere tunnel met zowel een droge verbinding als een natte verbinding.
In het gebied is nog een terrein van zo'n 7 ha groot dat in privéhanden is. Het zijn de percelen van de vroegere steenbakkerij Landuyt en die werden gekocht eind vorige eeuw met de bedoeling om er een afvalverwerkend bedrijf (Altrak) op te exploiteren. De bouwvergunning voor deze exploitatie werd geweigerd en met de gewestplanwijziging werd de industriële bestemming gewijzigd naar golfgebied, reservatiestrook voor een ring rond Terhagen en woonuitbreidingsgebied.
Het gebied is nagenoeg het enige gebied in de oude kleiputten dat nooit is opgevuld. Hierdoor is dit gebied spontaan ontwikkeld als waardevol moerasgebied en thuis voor vele watervogels. Er moet in het gebied wel nog een bodemonderzoek gebeuren gezien de nabijheid van de stortplaats en gezien de industriële activiteiten die er hebben plaatsgevonden.
Er vonden gesprekken plaats met de eigenaar om het gebied te kunnen verwerven. Deze was akkoord, doch de vraagprijs was van die aard dat een ontwikkeling van woongebied ter hoogte van de Kapelstraat nodig was om het plaatje financieel rond te krijgen. Het college wenst echter het gebied in totaliteit te behouden als natuurlijk open ruimtegebied. Op voorstel van POM Antwerpen werd dan een projectsubsidie aangevraagd voor de lokale hefboomprojecten natte natuur (blue deal minister Demir). Indien we deze subsidies kunnen verwerven, en bij een gunstig bodemonderzoek, is een verwerving van het gebied met behoud van de natte natuur en vrijwaring van ontwikkeling, mogelijk. Het is wel de bedoeling dat er een wandelpad wordt gerealiseerd vanuit het project Molleveld richting de kleiputten via de oude tunnel die er nog gedeeltelijk aanwezig is.
Vragen en opmerkingen:
Is het zeker dat het bos van Terhagen kan behouden worden als bos?
Jawel dit is een voorwaarde die vanuit Vlaio werd gesteld bij de overeenkomst voor de kosteloze grondafstand. Schepen Geert Van der Auwera geeft aan dat het bos volgens het gewestplan voor het grootste gedeelte in woonuitbreidingsgebied ligt . Het bestuur wenst hier nu definitief natuurgebied van te maken.
Heeft dit tot gevolg dat er elders in onze gemeente bijkomend woongebied wordt gerealiseerd ter compensatie?
Schepen Geert Van der Auwera bevestigt dat dit niet het geval is.
Men geeft aan dat extra bos bijplanten ook een goede klimaatactie is. Er wordt ook aangehaald dat moerassen nog beter CO² opnemen dan bossen.
Men vraagt of het gebied van Ceuppens/Altrak niet moet gesaneerd worden?
Dit wordt momenteel onderzocht via een bodemonderzoek. De eventuele verkoop zal hier natuurlijk van afhankelijk zijn.
Men vraagt of de ringweg rond Terhagen behouden blijft.
Momenteel is deze nog op bestemmingsplannen behouden als stok achter de deur voor wanneer andere ingrepen om de mobiliteit in Terhagen te verbeteren onvoldoende effect hebben.
Milieuambtenaar Fried Happaerts geeft toelichting over de stand van zaken van de invoering van de afvalinzameling van huisvuil en GFT via DIFTAR. Het subsidiereglement afvalpreventie en afvalbeheer van luiers werd goedgekeurd op 22/10/2020.
Alle inwoners werden aangeschreven over de keuze van te gebruiken Diftar containers. Ook de verenigingen en de bedrijven werden aangeschreven. De Diftar afvalkrant met uitgebreide informatie werd bedeeld onder alle inwoners.
De komende weken komt er nog informatie via Diftar filmpjes op de sociale media. De inwoners krijgen ook nog een brief waar het verdeelmoment voor de containers wordt aangekondigd. vanaf 1/1/2020 is er een verkoop van losse zakken en vanaf 15/1/2020 zal er een eerste uitnodiging gestuurd worden voor betaling van het Diftar saldo.
De start van de Diftarophaling is vanaf begin Maart. Vanaf die datum zijn er ook andere ophaaldata van toepassing:
De inwoners krijgen de mogelijkheid om volledige rollen restafvalzakken en GFT zakken in te ruilen voor een saldoverhoging tot 1/6/2021.
Verschillende inwoners hebben nog heel wat vragen bij het systeem. Enkele veel voorkomende zijn:
Vragen en opmerkingen:
Voor een eengezinswoning wordt een volume van 40L restafval en 40L GFT afval voorgesteld
Is er een slot op de container mogelijk? wat bij diefstal van de container?
Een slot is mogelijk. Hiervoor wordt een retributie van 20 euro gevraagd. Het wordt niet standaard aangeboden omdat IGEAN de ervaring heeft van andere gemeenten dat een slot meestal niet nodig is.
Bij diefstal dien je, na in de buurt te hebben rond gekeken, dit aan te geven aan de politie. Igean zorgt dan (gratis) voor een nieuwe container
Wat gebeurt er met het saldo voorschot indien je op jaarbasis dat bedrag niet opgebruikt huisvuil en/of gft?
Het saldo is niet gebonden aan een jaar en blijft gewoon bestaan totdat het is opgebruikt. Bij een verhuis wordt het saldo teruggestort.
Is er een ander volume gft tezamen met huisvuil combineerbaar? Bv. 40 liter huisvuil en 120 liter GFT?
Ja dat kan
wat gebeurt er indien iemand een container aanbiedt en laat met de betaling is van het voorschot (sociale doelgroep)?
Dan komt er een betalingsherinnering van Igean. Indien hun saldo in het rood staat zal er geen ophaling meer gebeuren. Op dat moment zullen er gesprekken moeten gebeuren via het sociaal huis.
Naast de premie voor beheer van luiers is er geen bijkomende sociale tegemoetkoming voorzien.
Wie aan te spreken wanneer aangelanden gebruik maken van een container die niet van hen is
Zelfstandige die een eigen container hebben voor hun bedrijfsafval zijn ook verplicht een huisvuilcontainer te nemen met Diftar. Betekent dit dat de gemeente minstens per jaar een forfait aanrekent?
Er is geen forfait maar wel een maandelijks gebruiksrecht (huur). Voor de kleinste container is dit 0.25 euro/maand
Men zegt dat de brief onduidelijk was en dat het niet zo logisch was om de containers te wijzigen via de website
Dit hebben we ook gemeld aan IGEAN, en die hebben de website aangepast. Het zou momenteel moeten duidelijker zijn.
Werd GFT 1x/2 weken geïmplementeerd gezien langer wachten met GFT tot meer vochtproductie en dus meer gewicht leidt?
Dit klopt niet. Het GFT afval dat verteert in de container zal niet voor meer gewicht zorgen. Het vocht dat te voorschijn komt is vocht dat reeds aanwezig was in de cellen van de planten.
Zowel de brief als de afvalkrant zijn te moeilijk leesbaar voor laag-geletterden.
Stel de GFT-container werd volledig gevuld aangeboden, maar is na lediging nog1/3 gevuld gebleven wat wordt er aangerekend?
Er wordt tweemaal gewogen - voor de lediging en na de lediging. De berekening van het tarief gebeurt op het netto gewicht dat in de vuilniswagen is terecht gekomen.
Wordt het gebruiksrecht aangerekend wanneer men bvb. enkele maanden geen GFT/huisvuil heeft aangeboden?
Gebruiksrecht wel, maar geen ledigingskost of verwerkingskost.
Wat te doen met je resterende grijze vuilzakken/gft-zakken? Is er een overgangsperiode?
Volledige rollen kan je omruilen. Dit geld wordt opgenomen als saldoverhoging van je Diftarrekening. Vanaf 1/1/2021 kan je losse zakken aankopen via de gemeente.
Waarom is er geen tussenstap tussen 40 liter en 120 liter genomen? Het verschil is wel ineens heel groot.
de tussenmaat kan niet gedragen worden en zal moeten gerold worden en zal bijna evenveel grondoppervlak innemen als die van 120L, dus weinig of geen winst naar gebruiksgemak
Kan je volgen hoeveel er per keer aangerekend wordt? en waar kan je dit zien?
Dit zal vermeld worden in je facturatie. Je krijgt dan eveneens je afvalhistoriek te zien zodat je aangemoedigd wordt om minder afval te produceren.
Ik hoor veel klagen over de bedragen, vooral het gebruiksrecht wordt als oneerlijk ervaren. Bijvoorbeeld mensen die veel op vakantie gaan of heel goed sorteren/voorkomen.
Waarom wordt geen waarborg of consignatie gevraagd ipv gebruiksrecht?
De facturatie gebeurt op dezelfde wijze in heel de IGEAN regio. De raad van bestuur heeft de keuze gemaakt om een gebruiksrecht te vragen. Hiermee wordt de aankoop en onderhoudskost van de containers en de organisatie van het afvalinzamelsysteem mee bekostigd.
Voor de kleine gebruiker, goede sorteerder, kleine vervuiler, wordt de zaak er alleen duurder op.
De kosten voor afval zijn er sowieso en moeten betaald worden met belastinggeld. Momenteel gebeurt dit voor een deel uit gemene middelen. Het systeem dat de vervuiler betaalt is veel eerlijker.
(Extra vraag van Karel Verherstraeten via email gezien problemen met luidspreker bij online vergadering) : Wat met een voetganger of fietsend kind naar school of wat dan ook, bij een ongeval met een vuilbak op straat? Wie kan verantwoordelijk gesteld worden?
De verantwoordelijkheid bij een ongeval of een schadegeval zal uitgeklaard moeten worden, rekening houdend met alle feiten. Dit kan een juridisch proces zijn dat meestal door verzekeringsmaatschappijen wordt gevoerd. De weggebruiker moet rekening houden met wat zich op de weg bevindt. De gemeente is verantwoordelijk voor het openbaar domein. De bewoner kan niet verweten worden dat hij een diftarcontainer op een normale wijze aan zijn voordeur plaatst wanneer er een ophaling gepland is.
Wat wordt er concreet gedaan tegen sluikstorten, opsporen, sanctioneren nav sluikstorten. Want dit gaat dit systeem hand werken. Gaat er meer opsporing gebeuren, hogere sanctionering?
Schepen Van der Auwera ligt toe dat de gemeente hier bijkomend aandacht aan geeft. Er worden gemeenschapswachten aangeworven die boeten kunnen uitschrijven en andere mogelijkheden ter preventie en handhaving van sluikstorten worden bekeken. Momenteel is er reeds 1 nieuwe gemeenschapswacht bezig die reeds goed werk heeft geleverd.
Zijn de gevatte sluikstorter van in de gemeente of van buiten?
Ongeveer de helft is van buiten onze gemeente.
Momenteel zitten alle vuilbakjes op straat constant vol. Ik vind dit heel vreemd, en ik zie een duidelijke toename.
Dit is mogelijk corona gerelateerd.
Lancering uitgebreide PMD-zak gelijk met Diftar? Zou ideale moment zijn.
Schepen Geert Van der Auwera bevestigd dat de invoering van de P+MD inderdaad tegelijkertijd met de invoering van Diftar zal gebeuren. Hierover wordt nog extra aandacht besteed via een afvalkrant.
Vanaf 1 maart 2021, tegelijkertijd met de invoering van Diftar, zal er meer plastiekafval in de blauwe PMD zak terecht kunnen. De zak wordt een P+MD zak. Concreet betekent dit dat alle huishoudelijke plastic verpakking in de zak mag gesorteerd worden met uitzondering van verpakkingen van gevaarlijke stoffen en piepschuim. Ook alle plastic zakken en folies mogen erbij.
Dit zal lijden tot een sterke volumevermindering in het restafval en ook , meer beperkt, tot gewichtsvermindering.
Met deze uitbreiding werd de producentenverantwoordelijkheid voor verpakkingen groter. De producenten zijn verantwoordelijk voor het verder uitwerken van een volledige recyclagecircuit dat zoveel mogelijk lokaal moet gebeuren. De producenten worden onder druk gezet door de OVAM, ook bijvoorbeeld om zoveel mogelijk gebruik te maken van recycleerbare verpakkingen.
Men vraagt of de oude PMD zakken opgebruikt mogen worden
Ja deze mogen opgebruikt worden. De ophalers zullen geen onderscheid maken tussen de oude en nieuwe MPMD Zakken.
Men vraagt of folies welkom blijven in het containerpark
Er is momenteel geen sprake van om deze fractie niet meer toe te laten in het containerpark
Wat met het aanbieden van de (uitgebreide) PMD-zak op winderige dagen? Gaat daar een verbod komen om die 's avonds al buiten te zetten? Want hierdoor waaien er dikwijls veel zakken op straat waardoor ze kapot gereden worden en de inhoud over het straatbeeld gespuwd worden. Kan er hier een GAS-sanctie ingebouwd worden om dit soort sluikvervuiling te voorkomen?
In principe is iedereen verantwoordelijk voor zijn afval. Maar het is natuurlijk moeilijk in zulk geval om met gas-sancties op te treden. Gelukkig komt dit niet zoveel voor.
De grote grondvraag is een campagne van de OVAM waar men de mensen bewust wil maken van het bestaan van risicopercelen en de mogelijke verplichting tot het uitvoeren van bodemonderzoeken. Via www.degrotegrondvraag.be kan men tot op perceelniveau nakijken of een perceel een risicoperceel is en er mogelijk een bodemonderzoek moet gebeuren of reeds gebeurd is.
Een perceel is een risicoperceel als er activiteiten hebben plaats gevonden met een risico op bodemverontreiniging zoals bijvoorbeeld een autoherstelwerkplaats, opslag gevaarlijke producten, e.d. Ze hebben hiervoor onder meer beroep gedaan op de vergunningdatabank van gemeenten. Nochtans kunnen er ook nog fouten zitten in de kaart (bv als een bedrijf met risicoactiviteiten meerdere percelen had en het risico zich beperkt tot één van de percelen). Op dat moment dient er een onderzoek te gebeuren naar de feitelijke onderzoeksplicht.
Vragen en opmerkingen
Men vraagt of dit risico ook systematisch nagezien door de gemeente?
Dit risico wordt nagezien bij elke verkoop en op regelmatige basis bij bedrijven met risicoactiviteiten.
Voorzitter Winfried Vangramberen haalt aan dat er door onze vorige voorzitter Louis Bertels onlangs een voorstel werd gedaan om een goede besteding te doen van het budget van de groenraad Reet, namelijk het aankopen van mezennestkastjes en deze te verdelen bij instellingen en het openbaar domein ter bestrijding van de Processierups. Er wordt geschat dat we ongeveer een 100-tal kastjes kunnen aankopen. Ideaal zou zijn om deze voor de winter reeds aan te kopen, maar dat zal krap zijn qua timing.
Er wordt voorgesteld om deze nestkastjes aan te kopen bij Pegode (sociaal doel)
behaagactie en 1000 bomenactie.
Nu zaterdag gaan de bedeling van het plantgoed van de actie behaag natuurlijk door op het GTC en ook van de bomen van de 1000 bomenactie. Verschillende mensen van de milieuraad hebben reeds aangegeven dat ze als vrijwilliger willen helpen, waarvoor dank.
Beide acties waren een groot succes. De verkoop van Behaag De Rupelstreek is een record dit jaar.
Recyclagepark op afspraak
Schepen Geert Van der Auwera geeft een toelichting. Sinds enkele weken dient er voor het gebruik van het recyclagepark vooraf een reservatie worden gemaakt. Onze gemeente is hier pilootgemeente omdat we tgv de beperkte toegang als coronamaatregel soms verkeerstechnische problemen kregen aan het rond punt. Igean heeft dan dit systeem uitgewerkt en in onze gemeente als pilootgemeente laten proefdraaien.
De communicatie bij de start is eerder beperkt gebeurt waardoor veel mensen niet wisten dat het systeem in voege is getreden. Wel is er in het begin soepel mee omgesprongen en werden er in principe geen mensen geweigerd, die mensen kregen wel een flyer mee met toelichting voor de toekomstige bezoeken. Igean stelde vast dat na een aantal dagen het systeem goed gevolgd werd door de inwoners.
vragen en opmerkingen:
Men geeft aan dat het systeem goed is, er is minder volk aanwezig op het recyclagepark zodat er efficiënter kan gebruik van worden gemaakt.
Iemand anders is van oordeel dat het zeker nuttig is in deze coronatijden maar vraagt zich af of het voor altijd moet behouden blijven.
Men geeft aan dat niet iedereen een computer heeft en ook niet iedereen het telefoonnummer kent waarmee telefonisch een afspraak kan worden gemaakt.
Schepen Van der Auwera geeft aan dat hij het een gemiste kans vindt dat de telefoonnummer niet vermeld is in de afvalkrant rond het containerpark. Hij heeft gevraagd om het telefoonnummer toch beter bekend te maken via infoblad en komende afvalkranten.
Men stelt voor om dit nummer ook op digitale kranten te zetten.
Men geeft aan dat in de Zonnebloemlaan er slijk en eikels in de goten bevinden
Men haalt aan dat er een dodelijk ongeval is geweest in de Molenstraat thv Quinten Matsijslaan en Dokter Bleys. Dit heeft mogelijk te maken met belijning die onduidelijk is.
Dit zal worden doorgegeven aan onze dienst Mobiliteit om te onderzoeken.
Men geeft aan dat het bedrijf met de nieuwe grote hal in de Nijverheidsstraat (Rumst Recycling) soms asbest verwerkt en dat er vaak stofhinder is richting Nijverheidsstraat en Romeins veld.
De bedoeling van de hal is o.a. dat er minder stofhinder naar de buurt zou zijn. Sinds de hal er aanwezig is hebben we in feite nog geen echte klachten meer gekregen. Het bedrijf heeft ook geen vergunning om asbest te verwerken. Asbest dat wordt vastgesteld moet apart worden verzameld op een veilige manier.
Er wordt voorgesteld om aan de buurtbewoners mee te geven dat ze bij hinder contact moeten opnemen met de milieudienst.
Men meldt dat het bedrijf ODTH soms luchtvervuiling veroorzaakt. In de omgeving van Hof ten Eiken hangt soms een aerosolgeur. Mogelijk loost het bedrijf soms vervuilde lucht?
Het bedrijf is vergund voor opslag van allerlei consumptiegoederen zoals wasproducten, shampoo's, scheerschuimen ed. Er gebeurt enkel opslag in de verkoopsverpakking geen overslag of herverpakking. De geur die er aanwezig is komt mogelijk van de opgeslagen producten en kan verspreid worden via het ventilatiesysteem. Indien er er echt hinder wordt vastgesteld kan er opnieuw opgetreden worden wanneer gemeld wordt als het zich voordoet.
Waarom kan het groenpark aan het einde van de Rozenlaan (wijk Predikherenvelden) niet openblijven in december ?
Dit is traditioneel gesloten in de wintermaanden omdat de snoeiperiode dan voorbij is.