Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De voorzitter en raadsleden van de gemeenteraad formuleren mededelingen aan de gemeenteraad.
neemt kennis van volgende mededelingen:
Raadsleden Bart Peeters (sp.a-GROEN) en Marleen De Bruyn (CD&V) wonen de vergadering digitaal bij.
Schepen Geert Van der Auwera is verontschuldigd.
Raadslid Bart Claes (Vlaams Belang) liet per brief aan de voorzitter weten dat hij ontslag neemt als raadslid. Zijn opvolger zal een brief ontvangen met de vraag of hij zijn mandaat zal opnemen vanaf de gemeenteraad waarop de eedaflegging plaatsvindt.
Conform de instructies van de recentste Vlaamse omzendbrief rond de organisatie van de gemeenteraad wordt de vergadering vanaf nu in regel fysiek georganiseerd.
Volgende zittingen van de gemeenteraad zijn gepland:
- 22 oktober 2020
- 26 november 2020
- 17 december 2020
De raadscommissie 4 gepland op 23 september gaat niet door.
De voorzitter vraagt om de goedkeuring van de agendering van het hoogdringend agendapunt. Dit wordt unaniem goedgekeurd
De voorzitter vraagt om een blokstemming voor agendapunten 9, 10, 14, 20 en het hoogdringend agendapunt. Niemand maakt hiertegen bezwaar. Alle punten worden unaniem goedgekeurd.
Raadslid Marc Verrept (Vlaams Belang) wil bij de mededelingen laten opnemen dat er een klacht werd ingediend tegen het gemeenteraadsbesluit rond de ontwerpakte van de aankoop van het kantoorgebouw met grond en aanhorigheden gelegen in de Kardinaal Cardijnstraat 35. Burgemeester Jurgen Claes vermeldt dat Dhr Luc Claes de klacht indiende. De toezichthoudende overheid trok het gemeenteraadsbesluit niet in. De akte van aankoop werd afgesloten.
De notulen van de vorige zitting worden ter goedkeuring voorgelegd.
De regelgeving rond de beleids- en beheerscyclus voert vanaf 2020 ook een opvolgingsrapportering in. Deze opvolgingsrapportering vergelijkt het gerealiseerde beleid van de voorbije periode met het geplande beleid. Zo geeft ze een tussentijdse stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan. De nadruk ligt daarbij op de inhoudelijke rapportering en de opvolging van het beleid – eerder dan op de goedkeuring van geplande uitgaven of kredietbewaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt in zijn artikel 263 dat de opvolgingsrapportering over het eerste semester uiterlijk eind september van het lopende jaar aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.
Deze opvolgingsrapportering focust zich op de uitvoering en de stand van zaken van de acties over het eerste semester van 2020. Ze werd opgesteld met input van en na grondige dialoog tijdens de hiertoe ingeplande overlegmomenten met de verschillende clusters van het lokaal bestuur.
Hoewel de rapportering niet specifiek gericht is op de bewaking van de kredieten, laat ze de raadsleden toe om ook de evolutie van uitgaven en ontvangsten op te volgen. Daartoe bevat ze overzichten van zowel de beschikbare kredieten als van de in de boekhouding geregistreerde uitgaven en ontvangsten op datum van 30 juni 2020. Zo kunnen de raadsleden de geboekte bedragen tussentijds vergelijken met de ramingen in het meerjarenplan.
Het opvolgingsrapport in bijlage bevat alle acties gepland voor uitvoering in 2020 die zich op 30 juni 2020 in de fase "in voorbereiding", "gedeeltelijk uitgevoerd" of "volledig uitgevoerd" bevinden.
Mandatarissen kunnen op deze manier de uitvoering van de geplande acties van nabij opvolgen.
art. 263 van het decreet lokaal bestuur dat stelt dat minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd.
kennis te nemen van het in bijlage opgenomen opvolgingsrapport met betrekking tot de uitvoering in het eerste semester van het boekjaar 2020 van de in het meerjarenplan opgenomen acties voor 2020.
In zitting van 18 juni ll. besliste de gemeenteraad om deel A van de Uniforme Codex van Politieverordeningen aan te passen.
Er werd een bepaling toegevoegd in hoofdstuk 6 - art. 6.1.1. die het mogelijk maakte om overtredingen van burgemeestersbesluiten die worden genomen met het oog op het vrijwaren van de openbare gezondheid, veiligheid en rust of die gericht zijn op het voorkomen van openbare overlast, te bestraffen met een GAS-boete.
Deze bepaling werd opgenomen in de codex om inbreuken op een burgemeestersbesluit te kunnen bestraffen met een GAS boete.
Tijdens de tweede helft van de maand juli 2020 werd vastgesteld dat het aantal nieuwe besmettingen met het coronavirus Covid-19 opnieuw in stijgende lijn ging.
Uit de cijfers bleek dat de situatie in de Provincie Antwerpen en meer bepaald in de stad Antwerpen en ten zuiden van Antwerpen zeer ernstig was.
De gouverneur van de provincie Antwerpen besliste hierop om bij Politieverordening van 29 juli 2020 bijkomende maatregelen op te leggen bovenop de federale maatregelen om de verspreiding van het Corona Covid-19 virus in de provincie Antwerpen te beperken. Meer specifiek werden nog een aantal extra maatregelen opgelegd voor een aantal gemeenten waaronder Rumst.
Gezien de ernst van de situatie was en is het aangewezen dat de maatregelen met alle middelen kunnen gehandhaafd worden.
Om deze reden was het aangewezen om art. 6.1.1. van de Uniforme Codex aan te passen met dien verstande dat niet enkel het overtreden van besluiten van de burgemeester maar ook het overtreden van besluiten van de gouverneur die worden genomen met het oog op het vrijwaren van de openbare gezondheid, rust en veiligheid eveneens kunnen bestraft worden met een GAS-boete.
De aanpassing van de Uniforme Codex van politiebesluiten behoort tot de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De burgemeester is echter bij toepassing van artikel 134 van de Nieuwe Gemeentewet bevoegd om politieverordeningen te maken wanneer het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners wat in casu gelet op de zeer ernstige situatie van verspreiding van het coronaviris Covid-19 ontegensprekelijk het geval is.
Deze besluiten dienen op de eerstvolgende gemeenteraad bekrachtigd te worden.
- het ministerieel besluit van 24 juli 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
- artikel 133 van de Nieuwe Gemeentewet, dat stelt dat de burgemeester de verantwoordelijke overheid is inzake de bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente.
- artikel 134 van de Nieuwe Gemeentewet:
“In geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, kan de burgemeester politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wende. Die verordeningen vervallen dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd.
Het College beslist om het besluit van de burgemeester van 29 juli 2020 houdende de aanpassing van deel A van de Uniforme codex van politieverordeningen - Hoofdstuk 6 - art. 6.1.1. ter bekrachtiging te agenderen op de gemeenteraad.
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van de burgemeester van 29 juli 2020 houdende de aanpassing van deel A van de Uniforme codex van politieverordeningen - Hoofdstuk 6 - art. 6.1.1.
Tijdens de tweede helft van de maand juli 2020 werd vastgesteld dat het aantal nieuwe besmettingen met het coronavirus Covid-19 opnieuw in stijgende lijn ging.
Uit de cijfers bleek dat de situatie in de Provincie Antwerpen en meer bepaald in de stad Antwerpen en ten zuiden van Antwerpen zeer ernstig was.
Het ministerieel besluit van 24 juli 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken voorziet in de mogelijkheid dat de burgemeester aanvullende preventieve maatregelen kan nemen bovenop de maatregelen van een hogere overheid om de verspreiding van het coronavirus Covid-19 op zijn/haar grondgebied tegen te gaan.
Naar aanleiding van het aantal nieuwe besmettingen in de Rupelgemeenten en Aartselaar werd tijdens het intergemeentelijk veiligheidsoverleg afgesproken om het dragen van een mondmasker in de openbare ruimte te verplichten.
De verplichting tot het dragen van een mondmasker in de openbare ruimte werd ingevoerd bij besluit van de burgemeester van 24 juli 2020.
Gelet op de evolutie van de besmettingscijfers in gans de provincie Antwerpen besliste de gouverneur bij Politieverordening van 29 juli 2020 het dragen van een mondmasker in de openbare ruimte op het ganse grondgebied van de provincie te verplichten.
Het toepassingsgebied van voormelde Politieverordening was ruimer dan het toepassingsgebied van het Burgemeestersbesluit dd. 24 juli 2020 vermits de verordening in een beperkter aantal uitzonderingen voorziet.
Vermits de bepalingen rond het dragen van de mondmaskerplicht voorzien in voormelde Politieverordening primeren op de bepalingen in het Burgemeestersbesluit werd het besluit van de burgemeester van 24 juli 2020 bij besluit van 29 juli 2020 opgeheven.
Het besluit van 24 juli 2020 dient om deze reden niet meer bekrachtigd te worden.
De gemeenteraad neemt kennis van dit besluit.
- het ministerieel besluit van 24 juli 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
- artikel 133 van de Nieuwe Gemeentewet, dat stelt dat de burgemeester de verantwoordelijke overheid is inzake de bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente.
- artikel 134 van de Nieuwe Gemeentewet:
“In geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, kan de burgemeester politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wende. Die verordeningen vervallen dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd.
Het College beslist om het besluit van de burgemeester van 24 juli 2020 houdende het invoeren van een bijkomende maatregel om de verspreiding van het Coronavirus Covid-19 te beperken op grondgebied van de gemeente Rumst: verplichting tot het dragen van een mondmasker in de openbare ruimte op grondgebied van de gemeente Rumst ter kennisname voor te leggen aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de burgemeester van 24 juli 2020 houdende het invoeren van een bijkomende maatregel om de verspreiding van het Coronavirus Covid-19 te beperken op grondgebied van de gemeente Rumst: verplichting tot het dragen van een mondmasker in de openbare ruimte op grondgebied van de gemeente Rumst.
Tijdens de tweede helft van de maand juli 2020 werd vastgesteld dat het aantal nieuwe besmettingen met het coronavirus Covid-19 opnieuw in stijgende lijn ging.
Uit de cijfers bleek dat de situatie in de Provincie Antwerpen en meer bepaald in de stad Antwerpen en ten zuiden van Antwerpen zeer ernstig was.
De gouverneur van de provincie Antwerpen besliste hierop om bij Politieverordening van 29 juli 2020 bijkomende maatregelen op te leggen bovenop de federale maatregelen om de verspreiding van het Corona Covid-19 virus in de provincie Antwerpen te beperken. Meer specifiek werden nog een aantal extra maatregelen opgelegd voor een aantal gemeenten waaronder Rumst.
Volgens het art. 8, § 3, 1° van het Ministerieel Besluit van 28 juli 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, mogen burgerlijke huwelijken bijgewoond worden door 100 personen.
Volgens artikel 11 van de Politieverordening van de gouverneur van 29 juli 2020 betreffende aanvullende maatregelen in de strijd tegen het coronavirus COVID-19 zijn samenscholingen in de openbare ruimte van meer dan tien personen verboden.
Vermits het beperken van contacten tussen personen essentieel is om de verspreiding van het coronavirus Covid-19 tegen de gaan en gelet op het samenscholingsverbod in de openbare ruimte was het aangewezen om het aantal aanwezigen bij burgerlijke huwelijken te beperken tot 10 personen (exclusief de burgemeester en de aanwezige ambtenaar).
De burgemeester is bij toepassing van artikel 134 van de Nieuwe Gemeentewet bevoegd om politieverordeningen te maken wanneer het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners wat in casu gelet op de zeer ernstige situatie van verspreiding van het coronaviris Covid-19 ontegensprekelijk het geval is.
Vermits de maatregelen opgenomen in de Politieverordening van de gouverneur vervallen met ingang van 27 augustus 2020 besliste de burgemeester om voormeld besluit op te heffen en te vervangen door een nieuw besluit.
Het besluit van 31 juli 2020 dient om deze reden niet meer bekrachtigd te worden.
- het ministerieel besluit van 24 juli 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
- artikel 133 van de Nieuwe Gemeentewet, dat stelt dat de burgemeester de verantwoordelijke overheid is inzake de bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente.
- artikel 134 van de Nieuwe Gemeentewet:
“In geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, kan de burgemeester politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wende. Die verordeningen vervallen dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd.
Het College beslist om het besluit van de burgemeester van 31 juli 2020 houdende het invoeren van een bijkomende maatregel om de verspreiding van het Coronavirus Covid-19 te beperken op grondgebied van de gemeente Rumst: beperking van het aantal aanwezigen bij een burgerlijk huwelijk tot 10 ter kennisname voor te leggen aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de burgemeester van 31 juli 2020 houdende het invoeren van een bijkomende maatregel om de verspreiding van het Coronavirus Covid-19 te beperken op grondgebied van de gemeente Rumst: beperking van het aantal aanwezigen bij een burgerlijk huwelijk tot 10.
In de loop van de maand juli ging het aantal nieuwe besmettingen met het coronavirus Covid-19 in stijgende lijn en bleek uit de cijfers dat de situatie in de Provincie Antwerpen en meer bepaald in de stad en ten zuiden van Antwerpen zeer ernstig was.
Naar aanleiding van deze stijgende besmettingscijfers besliste de gouverneur van de provincie Antwerpen om bovenop de Federale maatregelen bij Politieverordening van 29 juli 2020 aanvullende maatregelen in de strijd tegen het coronavirus COVID-19 op te leggen. In voormeld besluit werden daarenboven een aantal specifieke maatregelen opgenomen die o.m. van kracht zijn in de gemeente Rumst.
Omdat volgens het art. 8, § 3, 1° van het Ministerieel Besluit van 28 juli 2020 houdende wijziging van het Ministerieel Besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, burgerlijke huwelijken mochten bijgewoond worden door 100 personen enerzijds maar volgens artikel 11 van de Politieverordening van de gouverneur van 29 juli 2020 betreffende aanvullende maatregelen in de strijd tegen het coronavirus COVID-19, samenscholingen in de openbare ruimte van meer dan tien personen verboden waren besliste de burgemeester op 31 juli 2020 om het aantal aanwezigen bij burgerlijke huwelijken te beperken tot 10 personen exclusief de burgemeester en de aanwezige ambtenaar.
De door de gouverneur bij Politieverordening van 29 juli 2020 opgelegde aanvullende maatregelen in de strijd tegen het coronavirus COVID-19 vervallen per 27 augustus 2020.
Volgens het art. 8, § 3, 1° van het Ministerieel Besluit van 28 juli 2020 houdende wijziging van het Ministerieel Besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, mogen burgerlijke huwelijken bijgewoond worden door 100 personen.
Volgens het art. 7, § 3, 1° van het Ministerieel Besluit van 22 augustus 2020 houdende wijziging van het Ministerieel Besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, mogen burgerlijke huwelijken met ingang van 1 september 2020 bijgewoond worden door 200 personen.
Omdat de social distancing de belangrijkste en prioritaire preventiemaatregel blijft in de bestrijding van het coronavirus Covid-19 en deze social distancing dient gerespecteerd te worden dient omwille van de beschikbare ruimte in de raadzaal/trouwzaal het aantal aanwezigen bij een burgerlijk huwelijk te worden beperkt tot 30 personen exclusief de burgemeester en de aanwezige ambtenaar.
De burgemeester is bij toepassing van artikel 134 van de Nieuwe Gemeentewet bevoegd om politieverordeningen te maken wanneer het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners wat in casu gelet op de ernstige situatie van verspreiding van het coronaviris Covid-19 ontegensprekelijk het geval is.
Deze besluiten dienen op de eerstvolgende gemeenteraad bekrachtigd te worden.
- het Ministerieel Besluit van 24 juli 2020 houdende wijziging van het Ministerieel Vesluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
- het Ministerieel Besluit van 22 augustus 2020 houdende wijziging van het Ministerieel Besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
- artikel 133 van de Nieuwe Gemeentewet, dat stelt dat de burgemeester de verantwoordelijke overheid is inzake de bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente.
- artikel 134 van de Nieuwe Gemeentewet:
“In geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, kan de burgemeester politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wende. Die verordeningen vervallen dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd.
Het College beslist om het besluit van de burgemeester van 26 augustus 2020 houdende het invoeren van een bijkomende maatregel om de verspreiding van het Coronavirus Covid-19 te beperken op grondgebied van de gemeente Rumst: beperking van het aantal aanwezigen bij een burgerlijk huwelijk tot 30 personen ter bekrachtiging voor te leggen aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van de burgemeester van 26 augustus 2020 houdende het invoeren van een bijkomende maatregel om de verspreiding van het Coronavirus Covid-19 te beperken op grondgebied van de gemeente Rumst: beperking van het aantal aanwezigen bij een burgerlijk huwelijk tot 30 personen.
In 2001 werd de verkaveling aan de Maalderijstraat gerealiseerd.
In het kader van deze verkaveling diende de verkavelaar de weg- en rioleringswerken uit te voeren em vervolgens de wegenis kosteloos af te staan aan de gemeente.
Deze kosteloze grondafstand werd echter tot op heden niet gerealiseerd. Dit wordt nu geregulariseerd.
Door notaris Tobback werd een ontwerpakte van kosteloze grondafstand opgemaakt.
De overdracht betreft een perceel weg op en met grond, en alle aanhorigheden, sectie A nummer 1G2 P0000 met een oppervlakte van duizend zevenhonderddertig vierkante meter.
Voorschreven goed staat afgebeeld onder lot 8 op het opmetingsplan opgemaakt op 03.09.2002 door landmeter Fred Cleiren.
Het college beslist om de ontwerpakte van kosteloze grondafstand in de Maalderijstraat van het perceel 8 aangeduid op het plan van landmeter Fred Cleiren met een oppervlakte van 1.730 m² goed te keuren en de akte ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad beslist om de akte van kosteloze grondafstand in de Maalderijstraat van perceel 8 aangeduid op het plan van landmeter Fred Cleiren met een oppervlakte van 1.730 m² goed te keuren.
De gemeenteraad beslist om schepen Raf De Schepper en algemeen directeur Veerle De Beuckeleer te machtigen tot uitvoering van deze beslissing.
In de bijgevoegde ontwerpakte staat dat de kosten van de notaris ten laste worden gelegd van de gemeente (=afstandhouder), hetgeen niet de bedoeling is en evenmin in de verkavelingsvergunning werd bepaald.
Vandaar het voorstel om dit op te vangen in art. 2 van het gemeenteraadsbesluit met de toevoeging aldaar:
De gemeenteraad beslist goed te keuren 'mits aanpassing van artikel 4) kosten van de ontwerpakte als volgt:
Alle kosten, rechten en erelonen van onderhavige notariële akte, alsook alle andere bijkomende kosten die betrekking hebben op de overdracht van de afstandhouder of de leveringsplicht van de afstanddoener, zijn ten laste van de afstanddoener'.
De gemeenteraad van 23/04/2020 gaf goedkeuring aan de overeenkomst tussen vier partijen: de provincie Antwerpen, de Vlaamse Waterweg NV, het fonds voor Flankerend Economisch beleid en het lokaal bestuur Rumst met betrekking tot de bodemsanering en de overdracht van de gronden van het Hermesfonds.
Het Hermesfonds heeft nog een aanpassing gevraagd in artikel 3 van deze overeenkomst met betrekking tot de verplichtingen van de eigenaars, zijnde de provincie Antwerpen en de Vlaamse Waterweg NV inzake de realisatie van de bodemsanering als volgt:
oorspronkelijk artikel 3 :
Artikel 3 – Verbintenissen van de Eigenaars
De Eigenaars verbinden zich er toe om de Gronden HERMESFONDS mee op te nemen in het saneringstraject van het Projectgebied hetgeen inhoudt dat:
Indien de Bodemsanering om welke reden ook niet zou worden overgenomen door BAM als verwerver – opstalhouder van het Projectgebied, dan zal de effectieve kost voor de uitvoering van de Werken Gronden HERMESFONDS worden terugbetaald door HERMESFONDS aan de Eigenaars na eenvoudige voorlegging van de factuur op basis van een gedetailleerde meetstaat, opgesteld door de erkend bodemsaneringsdeskundige.
gewijzigd artikel 3:
Artikel 3 – Verbintenissen van de Eigenaars
De Eigenaars verbinden zich er toe om de Gronden HERMESFONDS mee op te nemen in het saneringstraject van het Projectgebied hetgeen inhoudt dat:
Deze wijziging houdt geen verandering in van de verplichtingen voor de gemeente Rumst.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
het college neemt kennis van de gewijzigde overeenkomst tussen de provincie Antwerpen, de Vlaamse Waterweg NV, het Fonds voor Flankerend Economisch Beleid en het lokaal bestuur en legt deze ter goedkeuring voor aan de raad
keurt de gewijzigde overeenkomst tussen de provincie Antwerpen, de Vlaamse Waterweg, het Fonds voor Flankerend Economisch Beleid en het lokaal bestuur Rumst goed.
De gemeenteweg die onder de Wet op Buurtwegen bekend stond als 'Buurtweg 25' loopt door goedgekeurde verkavelingen en is in de praktijk grotendeels verdwenen omdat hij loopt doorheen goedgekeurde verkavelingen loopt, zodat de weg deels bebouwd, deels vertuind is.
De weg loopt over één onbebouwde kavel in de Jeroen Boschlaan (kadastrale gegevens 3de afdeling, sectie D, nr. 152D3) die door aanwezigheid van de buurtweg 25 niet bebouwd kan worden.
Openhouden van dit deel van de buurtweg 25 is zinloos omdat dit deel weg doodlopend is.
Het deel gemeenteweg die afgeschaft wordt is in praktijk niet meer in gebruik omdat hij fysiek niet meer aanwezig is na realisatie van de wijk Schensbossen (verkavelingsvergunningen V103/069 d.d. 27/08/1974 (en latere wijzigingen) en V108/077 d.d. 09/12/1985 (en latere wijzigingen).
Enkel het stukje weg tussen Clemenshoek en Quinten Matsijslijn dient behouden te blijven omdat dit een nuttig gebruik kan hebben als ontsluiting voor zachte weggebruikers tussen Clemenshoek en de wijk Schensbossen.
Landmeetkundig bureau Ooms, Veerstraat 80, 2840 Rumst maakte een Opmetingsplan en rooilijnplan op d.d. 04/06/2020 voor de afschaffing van de weg en de vaststelling van de nieuwe rooilijnen.
De gemeenteraad stelde het plan in zitting van 18 juni 2020 voorlopig vast en gelastte het college van burgemeester en schepenen een openbaar onderzoek in te richten.
Openbaar onderzoek
Tijdens het openbaar onderzoek dat werd gevoerd van 13 juli t/m 13 augustus 2020 werden 3 bezwaarschriften ingediend, waaronder 2 identieke.
De bezwaren luiden samengevat als volgt:
De bezwaarindieners vragen dat ook het deel van de buurtweg tussen de Quinten Matsijslaan en de Clemenshoek wordt afgeschaft, omdat hier nog onbebouwde loten liggen die in dezelfde verkaveling zijn gelegen als de verkaveling waar een deel van de buurtweg wordt afgeschaft.
De bezwaarindieners zijn van oordeel dat hierdoor het gelijkheidsbeginsel wordt geschonden, omdat hun percelen niet bebouwbaar zijn en blijven door de buurtweg, terwijl andere eigenaars in de verkaveling wel hebben kunnen bouwen over de buurtweg
Bezwaarindieners zijn van oordeel dat er voldoende trage wegen in de omgeving aanwezig zijn, zodat een trage verbinding tussen de Quinten Matsijslaan en de Clemenshoek geen meerwaarde biedt
Beoordeling
De bezwaren hebben geen opmerkingen op het eigenlijke onderwerp van de aanvraag, nl. de gedeeltelijke afschaffing, de bezwaarindieners willen enkel dat nog een extra deel wordt afgeschaft. Aangezien dit geen deel uitmaakt van de aanvraag zijn de bezwaren in die zin zonder voorwerp.
In het kader van behoorlijk bestuur kan echter worden toegelicht dat het bestuur de afschaffing van het gedeelte tussen de Quinten Matsijslaan en de Clemenshoek niet wenselijk acht: de wijk is vooral toegankelijk ontsloten naar het zuiden en oosten. Het behoud van het stuk wegenis zorgt ervoor dat zachte weggebruikers ca. 650m minder afstand moeten afleggen dan als ze eerst zuidwaarts moeten richting Molenstraat om dan terug noordwaarts te gaan richting Clemenshoek. Een afstand van 650m besparen is een grote afstand voor een zachte weggebruiker. Het behoud van de wegenis is dus wenselijk.
M.b.t. de bouwmogelijkheden op de percelen van de bezwaarindieners dient te worden opgemerkt dat de woningen volgens de verkavelingsvoorschriften moeten worden ingeplant op 3m uit de perceelsgrenzen. Chemin 25 is 3m breed, het is dus perfect mogelijk de doorgang te verleggen naar de bouwvrije zijtuinstroken. Mits verlegging zorgt chemin 25 dus er allerminst voor dat de percelen niet bebouwbaar zijn.
De bezwaren zijn bijgevolg ongegrond.
het college van burgemeester en schepenen stelt voor het gedeelte van voormalige buurtweg 25 af te schaffen zoals aangeduid op het plan opgemaakt door landmeetkundig bureau Ooms en vraagt de gemeenteraad de afschaffing van de gemeenteweg definitief vast te stellen.
De gemeenteraad stelt de afschaffing van het deel van voormalige buurtweg 25 en de nieuwe rooilijnen definitief vast zoals aangeduid op het plan opgemaakt door Landmeetkundig bureau Ooms d.d. 04/06/2020.
Feitelijke gegevens:
Advies van de G.O.A. dd. 27/08/2020
1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag
Het betreft een aanvraag tot het splisten van een perceel in zeven loten voor halfopen en gesloten bebouwing.
Lot A op het verkavelingsplan (oppervlakte ca. 535 m²) wordt kosteloos overgedragen aan de gemeente voor opname in het openbaar domein
Lot B (oppervlakte ca. 980m²) op het verkavelingsplan wordt uit de verkaveling gesloten omdat deze volgens het RUP Groenlaar is gelegen in de ecologische verbindingsstrook naast de Bosbeek, en de hiernaast gelegen fiets- en voetweg.
2. Historiek
3. Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
Planologische toets
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het RUP.
4. Project-m.e.r.-screening
Het project valt onder het toepassingsgebied van bijlage III van het Project – m.e.r. – besluit.
In de project-m.e.r.-screeningsnota wordt aangetoond dat de milieueffecten van het voorgenomen project niet van die aard zijn dat zij als aanzienlijk beschouwd moeten worden. De opmaak van een project-MER zal dus redelijkerwijze geen nieuwe of bijkomende gegevens bevatten over aanzienlijke milieueffecten. Derhalve is de opmaak van een project-MER niet nodig.
5. Erfgoed-/archeologietoets
Rekening houdend met de bekrachtigde archeologienota die bij de aanvraag is gevoegd, kan in alle redelijkheid worden vastgesteld dat de ingreep in de bodem aanvaardbaar is, mits de bekrachtigde archeologienota en de bepalingen van het decreet betreffende het onroerend erfgoed worden nageleefd.
6. Verordeningen
Er zijn geen verordeningen van toepassing op de aanvraag.
7. Openbaar onderzoek
Overeenkomstig de criteria van artikels 11-14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden. Het openbaar onderzoek werd gehouden van 30/06/2020 t.e.m. 29/07/2020. Er werden 0 bezwaren ingediend.
8. Adviezen
Als bijlage sturen wij u ons advies onder de vorm van een offerte naar aanleiding van de aanvraag van De heer Philip Coucke voor de opmaak van een studie voor de uitrusting van bovenvermelde project.
Als U opmerkingen heeft, hadden wij deze graag ontvangen vóór 2 augustus 2020.
De loten mogen pas worden verkocht wanneer de offerte met alle daarin beschreven verplichtingen door De heer Philip Coucke werd ondertekend voor akkoord en vervolgens de facturen m.b.t. deze offerte vereffend zijn.
U wordt hiervan in kennis gesteld van zodra de voorwaarden voldaan zijn. Het volledige projectreglement kunt u raadplegen op www.fluvius.be of op eenvoudig verzoek aanvragen.
Fluvius maakte een offerte op ten bedrage 13.412,36 EUR
2. Voorwaarden: (onverminderd de bepalingen uit het ontwikkelingsreglement)
2.a. Specifieke voorwaarden:
2.b. Algemene voorwaarden:
3. Beoordeling:
Het advies is gunstig, mits er voldaan wordt aan de bovenstaande te volgen richtlijnen, voorwaarden en regelgeving.
Pidpa-riolering maakte tevens volgende offerte op (L-19-498/52360659)
Wij ontvingen uw aanvraag voor de uitvoering van de uitbreiding op de riolering in bovenvermelde verkaveling. De offerte bedraagt € 14.405,36 EUR (incl. 21 % BTW).
Als u akkoord gaat met deze offerte, betaalt u dit bedrag op rekening van Pidpa IBAN: BE47 0963 1480 0080 en BIC: GKCC BE BB met vermelding van “offerte dossier V – 0077157 – L-19-498”.
Wij bevestigen uw opdracht en betaling door middel van een voldane factuur.
Deze offerte is geldig tot 12 maanden na de offertedatum.
Wij vragen daarna de ligging van de andere nutsleidingen op om de wachtaansluitingen correct en veilig te kunnen uitvoeren. Pidpa zal de werken uitvoeren zodra de offerte betaald is én de scheidingslijnen, van de aan te sluiten bouwpercelen, zijn vastgelegd op het terrein door uw landmeter
Wij zijn nagegaan welke aanpassing van de infrastructuur van Telenet nodig is om de loten uit deze verkavelings- of bouwaanvraag te kunnen aansluiten. Wij vragen om onderstaande voorwaarden op te nemen in de vergunning:
Deze vaststelling omvat niet de aftak- en aansluitkosten van de abonnee. Deze worden met de latere abonnee verrekend.
Het offertebedrag bedraagt 1925 EUR
Op basis van de informatie waarover wij momenteel beschikken, geven wij graag een gunstig advies indien u volgende voorwaarden opneemt in uw vergunning :
Na de werken kunnen de bewoners eenvoudig aansluiten op de nutsvoorzieningen voor telefonie-, internet- en televisiediensten. Hiervoor kan de aanvrager terecht bij onze klantendienst op het gratis nummer 0800 22 800. Meer informatie op www.proximus.be/bouwen
TOETSING EN CONCLUSIE
Gunstig, mits rekening gehouden wordt met de voorwaarden en maatregelen opgelegd in punt 4, in het bijzonder met de daar vermelde aandachtspunten, aanbevelingen en voorwaarden:
Voorwaarde:
Aanbeveling:
De adviezen worden bijgetreden.
9. Watertoets
De aanvraag heeft (nog) geen bijkomende verharding tot gevolg. De aanvraag doorstaat de watertoets mits bij de bouw van de woningen rekening wordt gehouden met de bepalingen in de gewestelijke hemelwaterverordening, cfr. de opmerkingen geformuleerd in het advies van Pidpa.
10.Goede ruimtelijke ordening
De aanvraag ligt in een RUP. Het plan en de voorschriften van het RUP worden verondersteld de criteria van de goede ruimtelijke ordening in te houden, voor zover ze de aandachtspunten behandelen en regelen inzake functionele inpasbaarheid, mobiliteitsimpact, schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid, visueel-vormelijke elementen cultuurhistorische aspecten en bodemreliëf, en hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen, met inachtneming van de ruimtelijke draagkracht en de gevolgen voor het leefmilieu, en de culturele, economische, esthetische en sociale gevolgen in het bijzonder.
De bouwloten zijn in overeenstemming met het RUP, en bijgevolg ook met de goede ruimtelijke ordening.
Cfr de beschrijvende nota kunnen de op het verkavelingsplan aangeduide loten A en B worden overgedragen aan de gemeente:
11. Besluit
De aanvraag is verenigbaar met de stedenbouwkundige voorschriften en brengt de goede ruimtelijke ordening niet in het gedrang, mits rekening wordt gehouden met volgende specifieke en algemene voorwaarde(n).
Specifieke voorwaarden
Algemene voorwaarden
Lasten
Aangezien uit het verslag van de GOA d.d. 27/08/2020 blijkt dat de verkaveling in aanmerking komt voor vergunning, stelt het college de gemeenteraad voor de kosteloze grondafstand van de loten A en B zoals aangeduid op het verkavelingsplan te aanvaarden.
.
De gemeenteraad aanvaardt de kosteloze grondafstand van loten A (oppervlakte ca. 535 m²) en B (oppervlakte ca. 980m²) zoals aangeduid op het verkavelingsplan op voorwaarde dat de opmetings- en aktekosten die gepaard gaan met de grondafstand ten laste valt van de aanvrager.
In functie van de heraanleg van de Kapelstraat (gedeelte Pompstraat – gemeentegrens met Boom) en Molleveld dient de rooilijn van de openbare wegenis te worden verbreed. Het gedeelte van de Kapelstraat gelegen tussen de Pompstraat en de Korte Veerstraat werd reeds heringericht in 2012, het gedeelte van de Kapelstraat tussen de Pompstraat en de gemeentegrens met Boom is nog niet heringericht.
De deputatie van de provincie Antwerpen heeft in zitting van 16.01.2020 beslist volgende buurtwegen gedeeltelijk of volledig af te schaffen: buurtweg 2 (gedeeltelijk), buurtweg 27 (gedeeltelijk), buurtweg 31 (volledig), voetweg 53 (volledig), voetweg 54 (gedeeltelijk) en voetweg 61 (gedeeltelijk).
In het kader van geplande infrastructuurwerken tussen de Pompstraat en de gemeentegrens met Boom is het noodzakelijk dat de bestaande buurt- en gemeentewegen worden verbreed. De te volgen procedure voor het verbreden van buurt- en gemeentewegen is sinds 1 september 2019 bepaald in het decreet gemeentewegen.
In het plangebied bevinden zich volgende buurt- en gemeentewegen die verbreed moet worden:
Om de rooilijn te realiseren is de onteigening van een aantal stroken grond die in privaat bezit zijn nodig. Naast het rooilijnplan werd ook een onteigeningsplan en een projectnota opgemaakt conform de bepalingen van het Vlaams Onteigeningsdecreet.
De aanleg van fietspaden (en riolering) belangt iedereen aan en is ontegensprekelijk van maatschappelijk of algemeen belang.
Bij de aanleg van fietspaden dient rekening gehouden te worden met de randvoorwaarden voorgeschreven in het vademecum fietsvoorzieningen, opgemaakt door het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, die bepalen dat vrij liggende éénrichtingsfietspaden met een aanbevolen breedte van 175 cm (of meer) en een tussenstrook met de rijweg van minstens 100 cm vereist zijn.
Om de Kapelstraat van fietspaden te kunnen voorzien dient de gemeente van de betrokken boordeigenaars de nodige stroken grond te verwerven. Zodoende kan de rooilijn worden gerealiseerd en kunnen de werken uitgevoerd worden.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten,
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De voorlopige vaststelling van het rooilijn- en onteigeningsplan is de eerste fase van de procedure.
Hierna volgen nog het openbaar onderzoek en de definitieve goedkeuring door de gemeenteraad.
Verbreden rooilijnen
De rooilijn van de Kapelstraat (tussen Korte Veerstraat en de gemeentegrens met Boom) en Molleveld wordt verbreed. Hiervoor voert de gemeente de procedure vastgelegd in het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019. De verantwoording voor deze verbreding is uitvoerig toegelicht in de nota “Verantwoordingsnota verbreding rooilijnen Kapelstraat (buurtweg 1) en Molleveld (voetweg 61)” die aan dit dossier gehecht is en er integraal deel van uitmaakt.
Deze nota omvat:
Om dit alles visueel te verduidelijken zijn de geplande herinrichting en de voorgestelde nieuwe rooilijnen op plan nr. 2 ‘Herinrichtingsplan’ weergegeven.
De “Verantwoordingsnota verbreding rooilijnen Kapelstraat (buurtweg 1) en Molleveld (voetweg 61)” en het plan nr.2 ‘herinrichtingsplan’ zijn gehecht aan dit dossier en maken er integraal deel van uit.
Openbaar onderzoek
De beslissing tot voorlopige vaststelling van het rooilijn- en onteigeningsplan ‘KAPELSTRAAT – POMPSTRAAT’ moet gedurende een periode van 30 dagen onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.
Onteigening
Gemeenten kunnen tot onteigening overgaan in de gevallen waarin ze oordelen dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur of het beleid inzake gemeentelijke aangelegenheden.
De gemeente Rumst wenst de Kapelstraat te voorzien van veilige fietsvoorzieningen met de bedoeling:
Om deze doelstellingen te realiseren werd een rooilijn- en onteigeningsplan en een bijhorende projectnota opgemaakt.
omschrijving te onteigenen goederen
De te onteigenen stroken grond bevinden zich binnen de nieuw vastgestelde rooilijn voor de Kapelstraat. Het gaat om gedeelten van de percelen met volgende kadastrale nummers:
2de afdeling, sectie A, 417S (inname 1), 423M (inname 2), 188G (inname 6) en 381G (inname 12).
algemeen nut
Door de grote intensiteit van het auto-, vracht- en fietsverkeer tussen de dorpskernen van Rumst en Boom en de slechte zichtbaarheid aan het kruispunt met de Polder en de Kapelstraat dient de Kapelstraat heraangelegd en verbreed te worden.
Een verbreding aan de noordkant van de Kapelstraat is niet mogelijk, gezien er vanaf huisnummer 124 tot aan huisnummer 150 een rij van 11 woningen staat en de verwerving hiervan een grotere impact heeft dan de te verwerven grondstroken aan de zuidkant van de straat.
Het doel van de onteigening is de heraanleg van de Kapelstraat met een gescheiden dubbelrichtingsfietspad aan de noordkant van de straat. Samen met deze werken zal een gescheiden rioleringsstelsel worden aangelegd.
Noodzaak
De aanleg van fietspaden gebeurt in principe op openbaar domein. De scheiding tussen het openbaar en het privaat domein wordt bepaald door de rooilijn. Deze rooilijnen worden - voor zover ze nog niet bestaan - gerealiseerd of aangepast in het kader van infrastructuurwerken.
De gemeente houdt bij de inrichting van haar openbaar domein rekening met de bestaande toestand.
Hoogdringendheid
De gemeente Rumst werkt gestaag verder aan de verhoging van de verkeersveiligheid. Omwille van het feit dat fietspaden in principe enkel kunnen worden uitgevoerd op openbaar domein, zijn onteigeningen noodzakelijk. Deze omstandigheden kunnen dan ook als hoogdringend worden omschreven. De onteigeningen zullen steeds tot het strikt noodzakelijke worden beperkt.
Principieel akkoord te gaan om de gemeenteweg Kapelstraat (buurtweg 1) gedeeltelijk te wijzigen en Molleveld (voetweg 61) volledig te wijzigen zoals aangeduid op het ontwerp rooilijn- en onteigeningsplan ‘Kapelstraat– Pompstraat ’.
Het ontwerp-rooilijn- en onteigeningsplan ‘Kapelstraat– Pompstraat’, (klassement Rooilijnplan Kapelstraat-04.pdf ) omvattende Kapelstraat buurtweg nr. 1 en Molleveld voetweg nr. 61’, opgemaakt door IGEAN dienstverlening op 6.07.2020, inclusief de projectnota in bijlage van dit besluit, voorlopig vast te stellen.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met het organiseren van het openbaar onderzoek.
Het oplossen van de wateroverlastproblematiek, de aanleg van fietspaden, een veilige rijweg creëren voldoende breed voor de bussen van de Lijn, voldoende ruimte voor de nutsleidingen voorzien en voldoende parkeergelegenheid op openbaar domein voorzien, is ontegensprekelijk van maatschappelijk of algemeen belang. Om in de Kerremansstraat deze zaken te kunnen voorzien dient de gemeente van de betrokken boordeigenaars de nodige stroken grond te verwerven. Zodoende kan de rooilijn worden gerealiseerd en kunnen de werken uitgevoerd worden.
In functie van de heraanleg van de Kerremansstraat, de aanleg van een retentiebekken en het realiseren van een bypass op de Molenbeek 6.05, dient de rooilijn van de openbare wegenis te worden verbreed.
In het kader van geplande infrastructuurwerken tussen de Molenstraat en de 's Herenbaan is het noodzakelijk dat de bestaande buurt- en gemeentewegen worden verbreed. De te volgen procedure voor het verbreden van buurt- en gemeentewegen is sinds 1 september 2019 bepaald in het decreet gemeentewegen.
Om de rooilijn te realiseren is de onteigening van een aantal stroken grond die in privaat bezit zijn nodig. Naast het rooilijnplan werd ook een onteigeningsplan en een projectnota opgemaakt conform de bepalingen van het Vlaams Onteigeningsdecreet.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten,
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De voorlopige vaststelling van het rooilijn- en onteigeningsplan is de eerste fase van de procedure.
Hierna volgen nog het openbaar onderzoek en de definitieve goedkeuring door de gemeenteraad.
Verbreden rooilijnen
De rooilijn van de Kerremansstraat (buurtweg12) wordt verbreed. Hiervoor voert de gemeente de procedure vastgelegd in het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019. De verantwoording voor deze verbreding is uitvoerig toegelicht in de nota "projectnota grondverwervingen" die aan dit dossier gehecht is en er integraal deel van uitmaakt.
Inhoud van deze nota:
De "projectnota grondverwervingen", rooilijn en onteigeningsplan waterloop 6.05 en rooilijn- en onteigeningsplan Kerremansstraat, zijn gehecht aan dit dossier en maken er integraal deel van uit.
Openbaar onderzoek
De beslissing tot voorlopige vaststelling van het rooilijn- en onteigeningsplan Kerremansstraat moet gedurende een periode van 30 dagen onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.
Onteigening
Gemeenten kunnen tot onteigening overgaan in de gevallen waarin ze oordelen dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur of het beleid inzake gemeentelijke aangelegenheden.
De gemeente Rumst wenst de Kerremansstraat te verbeteren om volgende doelstellingen te bereiken:
Om deze doelstellingen te realiseren werd een rooilijn- en onteigeningsplan en een bijhorende projectnota opgemaakt.
Omschrijving te onteigenen goederen
De te onteigenen stroken grond bevinden zich binnen de nieuw vastgestelde rooilijn voor de Kerremansstraat. Het gaat om gedeelten van de percelen met volgende kadastrale nummers:
3de afdeling, sectie D, 245/03s, 245/03t, 249r, 249x, 246k, 246d, 246e, 246t, 246g, 269c, 271d, 272g,280e.
Algemeen nut
Door de regelmatig weerkerende wateroverlast ter hoogte van het kruispunt Kerremansstraat-Molenstraat en in de Molenstraat zelf is het nodig om een aantal water bufferende elementen in te bouwen in het project Kerremanstraat. Dit gebeurt door de aanleg van voldoende brede buffergrachten evenwijdig met de rijweg, de aanleg van een bufferbekken op een reeds verworven terrein. Tevens zal een meer meanderende Molenbeek minder druk geven op het regenwaterstelsel stroomafwaarts.
Door het aanleggen van een voldoende breed fietspad en rijweg is er buiten deze infrastructuur plaats nodig voor de nutsleidingen. Om bij calamiteiten niet telkens de rijweg te moeten openbreken en het verkeer te moeten onderbreken is het noodzakelijk om een strook te voorzien buiten de rijweg voor de nutsleidingen.
Noodzaak
Het aanleggen van een veilig dubbelrichtingsfietspad is op deze druk gebruikte fietsroute een noodzaak gezien het veelvuldig gebruik ervan door schoolkinderen en fietsrecreanten.
Hoogdringendheid
De gemeente Rumst werkt gestaag verder aan de verhoging van de verkeersveiligheid. Tevens is het oplossen van de wateroverlastproblematiek op verschillende locaties binnen de gemeente een prioriteit. Het aanleggen van buffergrachten, meanderende waterlopen met een minimaal aantal overwelvingen en het voorzien van een regenwaterbufferbekken moeten de wateroverlast in de Molenstraat en bij uitbreiding op andere locaties in de omgeving mee helpen oplossen. Tevens moeten nutsleidingen voldoende ruimte krijgen buiten de rijweginfrastructuur om aansluitingen en eventuele storingen te kunnen uitvoeren/oplossen. Deze ingrepen kunnen enkel worden uitgevoerd op openbaar domein. Hiervoor zijn dan ook onteigeningen noodzakelijk. Deze omstandigheden kunnen dan ook als hoogdringend worden omschreven. De onteigeningen zullen steeds tot het strikt noodzakelijke worden beperkt.
Dit project is opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 onder de ramingen RA000543 en RA000492. Voor de inname van gronden is op deze ramingen respectievelijk 24.800 euro en 25.500 euro beschikbaar. Gelet op de raming is er voldoende krediet beschikbaar.
Principieel akkoord te gaan om de gemeenteweg Kerremansstraat (buurtweg 12) gedeeltelijk te wijzigen zoals aangeduid op het ontwerp rooilijn- en onteigeningsplan Kerremansstraat.
Het ontwerp-rooilijn- en onteigeningsplan Kerremansstraa, opgemaakt door studiebureau Antea Group, inclusief de projectnota in bijlage van dit besluit, voorlopig vast te stellen.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met het organiseren van het openbaar onderzoek.
De provincie, als beheerder van de waterlopen van 2de categorie wenst de volgende werken uit te voeren:
De gemeente Rumst en de gemeente Boom wensen de volgende werken wensen uit te voeren:
Pidpa wenst de volgende werken uit te voeren:
Er werden reeds volgende samenwerkingsovereenkomsten goedgekeurd :
- de samenwerkingsovereenkomst van 24/04/2014 tussen Gemeente Rumst en Pidpa
- de samenwerkingsovereenkomst van 04/07/2016 tussen de Gemeente Rumst en de Gemeente Boom
Via dit addendum wordt de samenwerking met het provinciebestuur met betrekking tot de verlegging van de Molenbeek goedgekeurd.
Het is wenselijk om redenen van efficiëntie en goed bestuur om deze opdrachten gezamenlijk te realiseren en bijgevolg een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan tussen deze 4 partijen. In deze overeenkomst worden de rechten en plichten van de betrokken partijen duidelijk vastgelegd.
- Het decreet lokaal bestuur
Budget:
De kredieten voor de uitvoering van deze overeenkomst zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025. Onder de raming RA000543 werd 740.430,18 euro voorzien gespreid over verschillende jaren.
Procedure:
Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om deze overeenkomst te tekenen. De overeenkomst is voldoende duidelijk over wat van elke partij wordt verwacht. Ook de verdeling van de kosten werd duidelijk gestipuleerd.
Het "Addendum SAMENWERKINGSOVEREENKOMST betreffende de aanleg van een bypass voor de onbevaarbare waterloop van 2e categorie Molenbeek nr. A.6.05 te Rumst." tussen de provincie Antwerpen, de gemeente Boom, de gemeente Rumst en Pidpa goed te keuren
De intergemeentelijke samenwerking biedt een meerwaarde op vlak van aanbod sportactiviteiten voor tieners in vakantieperiodes. Ook rond beleidsmatige thema's wordt enkele keren per jaar overlegd.
- het decreet van 18/01/2013 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
- decreet lokaal bestuur van 22/12/2017
- de gemeenteraadsbeslissing van 22 maart 2007 tot participatie van de gemeente Rumst in de interlokale vereniging sportregio Rivierenland, hernieuwd op 28/03/2019
- de statuten van de ILV sportregio Rivierenland, inzonderheid hoofdstuk 5, art. 12 en hoofdstuk 6, art. 14 waarin vermeld dat jaarlijks een rekening en bijhorend jaarverslag van het afgelopen werkingsjaar ter goedkeuring zal worden voorgelegd aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en aan de provincieraad van de provincie;
- aanpassing van de statuten van de ILV , goedgekeurd in de gemeenteraad van 28/03/2019
- de voorlopige vaststelling van de jaarrekening door het beheerscomité in de algemene vergadering van 14/05/2019 goedgekeurd door twee rekeningtoezichters;
De algemene vergadering van het beheerscomité is wegens de coronacrisis niet doorgegaan. Het jaarverslag 2019 en bijhorende jaarrekening werden voorlopig vastgesteld via mail op 8 juni aan alle stemgerechtigde leden. Beide moeten conform het decreet op de interlokale verenigingen in de eerste jaarhelft aan de gemeenteraden van elke participerende gemeente worden voorgelegd ter goedkeuring.
neemt kennis van het jaarverslag en de jaarrekening 2019 van de interlokale vereniging “Sportregio Rivierenland”.
verleent goedkeuring aan de jaarrekening 2019 van ILV sportregio Rivierenland
De Covid-19 crisis treft nu volop de landen die al kwetsbaar waren voor de crisis begon. Om die reden doen 7 humanitaire organisaties -Belgische Rode Kruis, Caritas International België, Dokters van de Wereld, Handicap International, Oxfam Solidariteit, Plan International België en UNICEF België- een gezamelijke oproep Covid 12-12.
De coronavirus-crisis waar we mee te maken hebben, is uitzonderlijk. Enkel door ons samen te mobiliseren, kunnen we COVID-19 het hoofd bieden. De hulp die Consortium 12-12 biedt, is veelzijdig. De zeven lidorganisaties:
Onze bijdrage Noodhulp zal hen hierin financieel ondersteunen.
het budget van 3.000 euro over te maken aan het Consortium 12-12.
Het gemeentebestuur van Rumst wil met een relanceplan de gevolgen van de coronapandemie opvangen. De focus ligt daarbij op de Rumstse verenigingen, de meest kwetsbaren in onze samenleving en de lokale ondernemers.
De verenigingen konden hun werking tijdelijk niet verder zetten, velen verloren broodnodige inkomsten doordat ook de winstgevende activiteiten niet mochten georganiseerd worden en moesten bij de heropstart extra investeringen doen om alles veilig en volgens de richtlijnen te kunnen laten verlopen.
De erkende Rumstse verenigingen kunnen rekenen op ondersteuning. Die ondersteuning wordt gefinancierd door een subsidie van de Vlaamse overheid aan het lokaal bestuur.
Er worden twee sporen uitgewerkt:
- Om de initiatieven van de verenigingen te steunen, wordt materiaal voor de uitleendienst aangekocht waarop verenigingen beroep kunnen doen. Zij kunnen voor hun activiteiten gratis gebruik maken van eventboxen met veiligheids- en hygiënemateriaal (signalisatiestickers om afstand te houden, afspanlint, alcoholgel …) zodat alle activiteiten veilig en in overeenstemming met de geldende maatregelen kunnen doorgaan.
- Daarnaast is er een financiële ondersteuning. De subsidies die de gemeente van de Vlaamse Regering ontvangt voor verenigingen, vloeien dus deels rechtstreeks als subsidie naar de verenigingen zelf.
Wat het extra subsidiebedrag betreft, baseert het lokaal bestuur Rumst zich op de werkingssubsidies die de verenigingen in 2019 ontvingen. Dit bedrag wordt vermenigvuldigd met factor 1,8. Hierdoor krijgen de verenigingen bijna een verdubbeling van de subsidies die ze normaal zouden ontvangen.
Het zijn moeilijke tijden voor verenigingen, kwetsbare gezinnen en ondernemers. Het lokaal bestuur wil daar aandacht voor hebben en hen waar mogelijk ondersteunen.
De nodige kredieten zijn voorzien. De subsidie vanwege de Vlaamse overheid is ondertussen geïnd.
Het reglement is voldoende duidelijk. Er staat ook gestipuleerd dat de vigerende reglementen voor 2020 tijdelijk worden opgeheven.
Bepaling subsidie
Het subsidiereglement bepaalt de voorwaarden waaraan verenigingen moeten voldoen om subsidie te ontvangen voor werkingsjaar 2019-2020, dat loopt van 1 september 2019 tot 31 augustus 2020. Voor culturele verenigingen gaat het over kalenderjaar 2020.
Wie komt in aanmerking
Elke erkende vereniging die in kalenderjaar 2019 subsidies ontving.
Erkende verenigingen die in 2019 geen subsidie vroegen, krijgen wel subsidie voor 2020. Het subsidiebedrag wordt dan berekend op basis van het subsidiebedrag van het laatste jaar dat subsidie toegekend werd. Erkende verenigingen die hun werking in tussentijd stopgezet hebben, ontvangen geen (extra) subsidie.Aanvraagprocedure
Voor werkjaar 2020 moet geen aanvraag ingediend worden. Door de coronacrisis zijn heel wat activiteiten weggevallen en is het niet mogelijk en niet eerlijk om op basis van de georganiseerde activiteiten subsidie toe te kennen. Het subsidiebedrag wordt daarom gebaseerd op de toegekende bedragen voor werkingsjaar 2019.
Budget
De subsidies worden toegekend binnen de perken van het voorziene budget in de meerjarenplanning en de subsidie die door de Vlaamse overheid werd toegekend.
Beoordelingscriteria
Het lokaal bestuur Rumst baseert zich op de werkingssubsidies die de verenigingen in kalenderjaar 2019 ontvingen. Dit bedrag wordt vermenigvuldigd met factor 1,8.
Nazicht door college of ambtenaar
Het College van Burgemeester en Schepenen beslist over de toekenning van de subsidies.
Opheffing vroegere reglementen
Dit reglement vervangt voor kalenderjaar 2020 de lopende subsidiereglementen voor erkende sport-, jeugd- en cultuurverenigingen.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt.
Het huidige schoolreglement voor GBS Ter Doelhagen en GBS Eikenlaar (inclusief de infobrochure) is aan actualisatie toe. Voor deze actualisatie werd er gebruik gemaakt van het model van schoolreglement van OVSG.
In functie van vernieuwingen/veranderingen in het onderwijsveld zijn enkele aanpassingen in de schoolreglementen van GBS Ter Doelhagen en GBS Eikenlaar noodzakelijk.
Het schoolreglement en infobrochure van de gemeentescholen van Rumst werden in bijlage opgenomen. De vernieuwingen/aanvullingen zijn in kleur aangebracht.
- Decreet basisonderwijs
- Decreet betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding van 27 april 2018 ( laatste wijziging 6/05/2019 )
- Omzendbrief kostenbeheersing in het basisonderwijs (laatste wijziging 30/03/2020 )
- Omzendbrief tijdelijk onderwijs aan huis ( laatste wijziging 6/02/2019 )
- Omzendbrief getuigschrift basisonderwijs ( laatste wijziging 31/03/2020)
Het bestaande schoolreglement met inbegrip van de infobrochure van de gemeentescholen Eikenlaar en Ter Doelhagen wordt opgeheven.
keurt het vernieuwde schoolreglement en de aangepaste infobrochure van Eikenlaar goed.
keurt het vernieuwde schoolreglement en de aangepast infobrochure van Ter Doelhagen goed.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld ( op papier of via een elektronische drager ) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
- Het college van 3 juni 2020 en de gemeenteraad van 20 juni 2020 keurden de invulling van het lestijdenpakket van de 2 gemeentelijke basisscholen goed.
- In de periode mei -juli 2020 registreerde men meer inschrijvingen in de kleuterschool van Ter Doelhagen vestiging Rumst dan men oorspronkelijk had verwacht. Hierdoor dient de invulling van de lestijden te worden bijgestuurd.
1. Berekening van het lestijdenpakket GBS Ter Doelhagen voor het schooljaar 2020-2021
Bestuurspersoneel
1 ambt van directeur zonder onderwijsopdracht
Lager onderwijs
|
Lestijden volgens de schaal |
192 |
|
SES-lestijden |
26 |
|
Additionele lestijden lager onderwijs |
0 |
| Aanvangsbegeleiding | 3/24 |
|
Totaal aantal lestijden lager onderwijs |
221 |
Aanvullende lestijden
|
Punten ICT-coördinatie |
11 |
|
Punten administratieve ondersteuning |
52 |
|
Stimuluspunten SOM |
10 |
|
Zorgpunten |
40 |
Kleuteronderwijs:
|
Lestijden volgens de schaal |
109 |
|
SES-lestijden |
9 |
|
Additionele lestijden lager onderwijs |
0 |
|
Totaal aantal lestijden kleuteronderwijs |
118 |
|
Kinderverzorguren |
10 |
Invulling lestijden Ter Doelhagen
Oorspronkelijk opteerde men om in de kleuterschool te werken met 4 klas/leefgroepen. De motivering hiervoor was het beperkt aantal lestijden en het feit dat de kinderen onevenwichtig verdeeld waren over de klassen in de vestiging Rumst (2de kleuterkas 20 kl. en 3de kleuterklas 7 kl.).
Aangezien er in juli 5 bijkomende inschrijvingen waren voor de 2de kleuterklas en 1 bijkomende inschrijving voor de 3de kleuterklas, zou dit echter betekenen dat de graadklas/leefgroep van de 2de en 3de kleuterklas 33 leerlingen zou tellen. Dit grote aantal kleuters in één leefgroep is pedagogische niet verantwoord, zelfs niet met bijkomende uren co-teaching. Bovendien zijn de klasruimtes onvoldoende groot om met 33 kleuters samen te zitten.
Daarom wordt alsnog voorgesteld om de 2de en 3de kleuterklas als volgt te organiseren: er komt 1 2de kleuterklas en 1 leefgroep van de 2e en 3e kleuterklas. In deze laatste klas zitten dan de oudsten van de 2de kleuterklas samen met de kinderen van de 3de kleuterklas.
Dit kan gerealiseerd worden binnen het voorgestelde scenario door 2 lestijden van de lagere school overgedragen naar de kleuterschool.
Dit geeft de volgende verdeling:
Vestiging Terhagen
- één graadklas/leefgroep met instappers en kleuters van de eerste kleuterklas (K0 + K1 16 kl.)
- één graadklas/leefgroep met de kleuters van de tweede en derde kleuterklas (K2 + K3 18 kl.).
Vestiging Rumst
- één graadklas/leefgroep met instappers en kleuters van de eerste kleuterklas (K0 + K1 19 kl. )
- een 2de kleuterklas (K2 17 kl.)
- één graadklas/leefgroep met kleuters van de tweede en derde kleuterklas (K2 + K3 16 kl.).
In de lagere school blijft de verdeling van de lestijden ongewijzigd.
De vermelde lestijden, uren, punten zijn gebaseerd op het aantal regelmatige leerlingen die ingeschreven zijn op de eerste schooldag van februari 2020. Zij worden toegekend op voorwaarde dat de structuur van de school ongewijzigd blijft.
- het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, hoofdstuk IX
- het besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs.
- het besluit van de Vlaamse Regering van 5 december 2003 betreffende ICT-coördinatie in het onderwijs.
- omzendbrief BaO/2005/09"Personeelsformatie Scholen in het gewoon basisonderwijs" van 29 juni 2005.
keurt de aanpassing van de invulling van het lestijdenpakket van GBS Ter Doelhagen (kleuterschool) voor het schooljaar 2020-2021 goed. Deze aanpassing gebeurt in functie van het hoger aantal inschrijvingen in de kleuterschool vestiging Rumst.
Het decreet van 27 april 2018 betreffende de leerlingenbegeleiding bepaalt dat elke school die behoort tot het gesubsidieerd gewoon en buitengewoon onderwijs verplicht is om samen te werken met een CLB en dat de school initiatief neemt om samenwerkingsafspraken te maken en om deze vorm te geven. Deze samenwerkingsafspraken zijn een erkenningsvoorwaarde voor de school.
Afspraken over:
De school en het centrum bepalen zelf hoelang de samenwerkingsafspraken geldig blijven, wanneer ze evalueren en hoe ze bijsturen. Ook dit nemen ze op in de samenwerkingsafspraken. Zowel de school als het CLB kunnen de samenwerking stoppen. De school gaat in dat geval op zoek naar een ander CLB en kan hiervoor beroep doen op een bemiddelingscommissie.
De school kan het huidige beleidsplan of -contract uitdoen indien ze dit wenst. De samenwerkingsafspraken vervangen de eerdere beleidsplannen en beleidscontracten.
De school is eerste actor binnen de leerlingenbegeleiding en neemt dan ook de schoolinterne leerlingenbegeleiding op zich. De school moet hiervoor een geïntegreerd beleid op leerlingenbegeleiding uitwerken, dat een invulling en uitwerking in alle fasen van het zorgcontinuüm per begeleidingsdomein omvat. De school de eindverantwoordelijke is van het beleid op leerlingenbegeleiding voor iedere fase van het zorgcontinuüm en dat zij voor de uitvoering van haar taken ondersteund wordt door schoolexterne instanties.
De scholen moeten samenwerken met een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) en daarom moeten ze het initiatief nemen tot het maken van samenwerkingsafspraken met een centrum. Ter Doelhagen maakte deze afspraken met CLB Rivierenland. Eikenlaar maakte deze afspraken met CLB Het Kompas. De huidige beleidscontracten worden vervangen. De nieuwe samenwerkingsafspraken gaan in op 1/9/2020.
Op 11 juni heeft er een overleg plaatsgevonden tussen de directie en zorgleerkracht van Ter Doelhagen met CLB Rivierenland. Op 8 juni vond er een overleg plaats tussen de directie en zorgleerkrachten van Eikenlaar met CLB Het Kompas. Dit heeft geleid tot de samenwerkingsafspraken (in bijlage).
Op 28/08/2020 keurde de schoolraad van Ter Doelhagen deze afspraken goed. Op 28/08/2020 keurde de schoolraad van Eikenlaar deze afspraken goed.
keurt de samenwerkingsafspraken tussen Eikenlaar en CLB Het Kompas goed.
keurt de samenwerkingsafspraken tussen Ter Doelhagen en CLB Rivierenland goed.
Het lokaal bestuur Rumst maakt deel uit van Vlotter. De organisatie geeft met haar jaarverslag een overzicht van haar werking voor 2019.
Volgende jaarverslagen zijn ter beschikking :
- jaarverslag van Vlotter 2019
- duurzaamheidsverslagen van Vlotter Facilities en Maakbedrijf van 2019 .
De jaarverslagen kunnen geconsulteerd worden op de website https://www.vlotter.be/nl/over-vlotter en werden toegevoegd in bijlage.
Neemt kennis van de jaarverslagen van Vlotter voor het jaar 2019.
Gedurende de voorbije maanden hebben gemeenten gezocht naar manieren om het corona-virus te bestrijden. Burgemeesters kregen volmachten van de federale regering en hierdoor werden vaak beslissingen genomen zonder verder debat hierover.
Zo ook in onze gemeente. Er werden beslissingen genomen door 5 burgemeesters van de buurgemeenten die werden bijgestaan door een adviseur, maar verder werd niemand om debat gevraagd. Toch werd op bepaalde momenten beslist in onze gemeente strenger op te treden dan men van op Vlaams niveau oplegde. Bijvoorbeeld: er werd beslist dat iedereen die zich op de openbare weg bevond continu een mondmasker moest dragen, zelfs in de straten, pleinen en weggetjes waar men meestal alleen is en afstand houden geen probleem. Een beslissing genomen door 5 burgemeesters vermoedelijk vanuit een verantwoordelijkheidszin voor onze burgers maar zonder enige argumentatie. Voor alle duidelijkheid ik twijfel niet aan de goede bedoelingen hiervan maar er was duidelijk geen debat mogelijk.
Men fnuikt en ondergraaft op deze manier elke vorm van burgerzin.
Vandaar onze vragen:
Wie adviseerde de burgemeester allemaal in de beslissingen die genomen werden/worden?
Hoeveel gasboetes werden uitgeschreven n.a.v. de genomen maatregelen?
Worden de maatregelen die genomen worden afgetoetst aan een kader, een kader dat een doel heeft? Vb.: gezondheid, sociaal, economisch, cultureel, …
Zou het niet zinvol zijn een convenant op te stellen voor een volgende mogelijke pandemie; wie zijn de stakeholders, wat zijn de toetsingscriteria, …
Werden de maatregelen geëvalueerd en door wie? Kan dit in de toekomst via een evaluatiecommissie gaan?
Dit alles om een noodzakelijk democratisch, door onze inwoners gesteund, draagvlak te creëren en te behouden.
BBC is een continu systematisch proces, gebaseerd op de PDCA-cirkel. PDCA staat voor plan – do – check – act. De jaarrekening is het beleidsdocument dat zich binnen deze cirkel situeert in de check-fase. Het is de fase van de beleidsevaluatie, waarbij gerapporteerd wordt over de doelstellingenrealisatie en de financiën die hiertegenover staan.
In samenwerking met het managementteam werden de nodige, opzoekingen en waarderingen gedaan over het financieel boekjaar 2019 van de bezittingen, vorderingen, schulden en verplichtingen van de gemeente.
Het managementteam gaf een positief advies in de zitting van 19 augustus 2019.
Het besluit van de Vlaamse regering van 25 juni 2010 en latere wijzigingen betreffende de beleids-en beheers-cyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 en latere wijzigingen tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Het decreet Lokaal Bestuur
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de jaarrekening 2019 en het resultaat dat hierin is opgenomen en legt dit ter vaststelling voor aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad stelt de jaarrekening van 2019 als volgt vast:
|
Budgettair resultaat |
|||
|
I. |
Exploitatierekening (B-A) |
3.270.495 | |
|
A. |
Uitgaven |
16.120.010 | |
|
B. |
Ontvangsten |
19.390.505 | |
|
II. |
Investeringsrekening (B-A) |
-1.257.271 | |
|
A. |
Uitgaven |
1.512.876 | |
|
B. |
Ontvangsten |
255.605 | |
|
III. |
Andere (B-A) |
2.367.510 | |
|
A. |
Uitgaven |
1.018.802 | |
|
B. |
Ontvangsten |
3.386.312 | |
|
IV. |
Budgettair resultaat van het boekjaar (I + II + III) |
4.380.734 | |
|
V. |
Gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar |
4.667.581 | |
|
VI. |
Gecumuleerd budgettair resultaat (IV + V) |
9.048.315 | |
|
VII. |
Bestemde gelden |
1.988.588 | |
|
VIII. |
Resultaat op kasbasis (VI - VII) |
| |
|
| |||
|
Balans per 31/12/2019 |
| ||
|
| |||
|
I. |
Vlottende activa |
12.140.684,30 | |
|
II. |
Vaste activa |
61.534.422,70 | |
|
Totaal van de activa |
| ||
|
| |||
|
I. |
Schulden |
15.622.678,70 | |
|
II. |
Nettoactief |
58.052.428,30 | |
|
Totaal van de passiva |
73.675.107,00 | ||
|
| |||
|
Staat van de opbrengsten en kosten over 2019 |
| ||
|
| |||
|
I. |
Kosten |
18.339.347,36 | |
|
II. |
Opbrengsten |
19.654.974,05 | |
|
III. |
Overschot of tekort van het boekjaar |
1.315.626,69 | |
In de zitting van 18 juni 2020 heeft de gemeenteraad het huidige reglement 'Contantbelasting tijdelijke ingebruikname van het openbaar domein - aanslagjaren 2020-2025' goedgekeurd.
Op 10 september 2020 ontvingen we van het Agentschap Binnenlands Bestuur de melding dat er een aantal aanpassingen aan het reglement 'Contantbelasting tijdelijke ingebruikname van het openbaar domein - aanslagjaren 2020-2025' dienen te gebeuren.
Gelet op de financiële toestand van de gemeente.
Gelet op het Reglement inname openbaar domein in functie van werken, werven of verkeersbelemmeringen dd. 18 juni 2020.
Overwegende dat de aanvraag tot inname van het openbaar domein administratieve kosten met zich mee brengt.
Overwegende dat het gepast is deze kosten ten laste te leggen van de aanvrager.
Overwegende dat de inname van het openbaar domein een last met zich mee brengt.
Overwegende dat straatfeesten, wielerwedstrijden, ... het sociale weefsel in onze gemeente bevorderen, waardoor het gepast is deze evenementen vrij te stellen van de belasting.
Op vraag van het Agentschap Binnenlands Bestuur werden volgende zaken aangepast:
Aangezien een ambtshalve inkohiering enkel mogelijk is bij een kohierbelasting met aangifteplicht en er hier gewerkt wordt met een contantbelasting, werden de artikels 6 §1, 6 §2, 6 §3 en 6 §4 verwijderd.
Een aanpassing naar een kohierbelasting met aangifteplicht is niet mogelijk omwille van ons huidige softwarepakket. Er wordt dan ook geopteerd om verder te werken met een contantbelasting.
Voor het geval de belastingplichtige geen, een onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte heeft gedaan, moeten sancties voorzien worden in het gemeentelijk reglement betreffende de inname openbaar domein.
Art. 170, §4 GW
Het Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 40, 41, 286, 287 en 288
Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
Reglement inname openbaar domein in functie van werken, werven of verkeersbelemmeringen dd. 18/06/2020 ("Reglement inname openbaar domein")
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 "omzendbrief betreffende de gemeentefiscaliteit".
Het college van burgemeester en schepenen legt de aanpassingen aan het belastingreglement 'contactbelasting op de tijdelijke ingebruikname openbaar domein - aanslagjaren 2020-2025' voor aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de aanpassingen op het belastingreglement 'contantbelasting op de tijdelijke ingebruikname van het openbaar domein - aanslagjaren 2020-2025' goed voor de periode van 1 oktober 2020 tot en met 31 december 2025.
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 §1 en artikel 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Volgens het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kunnen raadsleden mondelinge vragen stellen aan de leden van het college van burgemeester en schepenen.
In de zitting van 18 juni 2020 heeft de gemeenteraad het huidige reglement 'Contantbelasting tijdelijke ingebruikname van het openbaar domein - aanslagjaren 2020-2025' goedgekeurd.
Op 10 september 2020 ontvingen we van het Agentschap Binnenlands Bestuur de melding dat er een aantal aanpassingen aan het reglement 'Contantbelasting tijdelijke ingebruikname van het openbaar domein - aanslagjaren 2020-2025' dienen te gebeuren.
Gelet op de financiële toestand van de gemeente.
Gelet op het Reglement inname openbaar domein in functie van werken, werven of verkeersbelemmeringen dd. 18 juni 2020.
Overwegende dat de aanvraag tot inname van het openbaar domein administratieve kosten met zich mee brengt.
Overwegende dat het gepast is deze kosten ten laste te leggen van de aanvrager.
Overwegende dat de inname van het openbaar domein een last met zich mee brengt.
Overwegende dat straatfeesten, wielerwedstrijden, ... het sociale weefsel in onze gemeente bevorderen, waardoor het gepast is deze evenementen vrij te stellen van de belasting.
Op vraag van het Agentschap Binnenlands Bestuur werden volgende zaken aangepast:
Aangezien een ambtshalve inkohiering enkel mogelijk is bij een kohierbelasting met aangifteplicht en er hier gewerkt wordt met een contantbelasting, werden de artikels 6 §1, 6 §2, 6 §3 en 6 §4 verwijderd.
Een aanpassing naar een kohierbelasting met aangifteplicht is niet mogelijk omwille van ons huidige softwarepakket. Er wordt dan ook geopteerd om verder te werken met een contantbelasting.
Voor het geval de belastingplichtige geen, een onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte heeft gedaan, moeten sancties voorzien worden in het gemeentelijk reglement betreffende de inname openbaar domein.
Art. 170, §4 GW
Het Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 40, 41, 286, 287 en 288
Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
Reglement inname openbaar domein in functie van werken, werven of verkeersbelemmeringen dd. 18/06/2020 ("Reglement inname openbaar domein")
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 "omzendbrief betreffende de gemeentefiscaliteit".
Het college van burgemeester en schepenen legt de aanpassingen aan het belastingreglement 'contactbelasting op de tijdelijke ingebruikname openbaar domein - aanslagjaren 2020-2025' voor aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de aanpassingen op het belastingreglement 'contantbelasting op de tijdelijke ingebruikname van het openbaar domein - aanslagjaren 2020-2025' goed voor de periode van 1 oktober 2020 tot en met 31 december 2025.
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 §1 en artikel 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.