Terug
Gepubliceerd op 24/09/2020

2020_GR_00139 - Kerremansstraat - Voorlopige vaststelling van het rooilijn- en onteigeningsplan Kerremansstraat - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 17/09/2020 - 20:01 gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Benjamin De Roeck, Geert Antonio, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Jurgen Callaerts, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Bart Peeters, Christoph Marckx, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Raf De Schepper, Els Devlies, Veerle De Beuckeleer, Wouter De Smedt

Verontschuldigd

Geert Van der Auwera, Bart Claes

Secretaris

Wouter De Smedt

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00139 - Kerremansstraat - Voorlopige vaststelling van het rooilijn- en onteigeningsplan Kerremansstraat - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Benjamin De Roeck, Geert Antonio, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Jurgen Callaerts, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Bart Peeters, Christoph Marckx, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Raf De Schepper, Els Devlies, Veerle De Beuckeleer, Wouter De Smedt
Stemmen voor 23
Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Els Devlies, Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Bart Peeters, Christoph Marckx, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_GR_00139 - Kerremansstraat - Voorlopige vaststelling van het rooilijn- en onteigeningsplan Kerremansstraat - Goedkeuring 2020_GR_00139 - Kerremansstraat - Voorlopige vaststelling van het rooilijn- en onteigeningsplan Kerremansstraat - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het oplossen van de wateroverlastproblematiek, de aanleg van fietspaden, een veilige rijweg creëren voldoende breed voor de bussen van de Lijn, voldoende ruimte voor de nutsleidingen voorzien en voldoende parkeergelegenheid  op openbaar domein voorzien, is ontegensprekelijk van maatschappelijk of algemeen belang.  Om in de Kerremansstraat deze zaken te kunnen voorzien dient de gemeente van de betrokken boordeigenaars de nodige stroken grond te verwerven.  Zodoende kan de rooilijn worden gerealiseerd en kunnen de werken uitgevoerd worden.

Aanleiding en context

In functie van de heraanleg van de Kerremansstraat, de aanleg van een retentiebekken en het realiseren van een bypass op de Molenbeek 6.05, dient de rooilijn van de openbare wegenis te worden verbreed.  

In het kader van geplande infrastructuurwerken tussen de Molenstraat en de 's Herenbaan is het noodzakelijk dat de bestaande buurt- en gemeentewegen worden verbreed.  De te volgen procedure voor het verbreden van buurt- en gemeentewegen is sinds 1 september 2019 bepaald in het decreet gemeentewegen.

Om de rooilijn te realiseren is de onteigening van een aantal stroken grond die in privaat bezit zijn nodig.  Naast het rooilijnplan werd ook een onteigeningsplan en een projectnota opgemaakt conform de bepalingen van het Vlaams Onteigeningsdecreet.

Juridische grond

-     Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.

-     De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

-     Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

-     Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

-     De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

-     De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten,

-     Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

-     Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

Fasering

De voorlopige vaststelling van het rooilijn- en onteigeningsplan is de eerste fase van de procedure. 

Hierna volgen nog het openbaar onderzoek en de definitieve goedkeuring door de gemeenteraad.

Verbreden rooilijnen

De rooilijn van de Kerremansstraat (buurtweg12) wordt verbreed. Hiervoor voert de gemeente de procedure vastgelegd in het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019. De verantwoording voor deze verbreding is uitvoerig toegelicht in de nota "projectnota grondverwervingen" die aan dit dossier gehecht is en er integraal deel van uitmaakt.

Inhoud van deze nota:

  • Projectplan
    • Omschrijving van het project
      • Situering – projectgebied
      • Omgevingskarakteristieken
      • Doelstelling van het project
  • Realisatietermijn en realisatievoorwaarden
    • Realisatietermijn
    • Realisatievoorwaarden
      • Subsidie rioleringswerken
      • Dance-festival Tomorrowland
      • Minder-hinder
  • Beheermodaliteiten openbaar domein

De "projectnota grondverwervingen", rooilijn en onteigeningsplan waterloop 6.05 en rooilijn- en onteigeningsplan Kerremansstraat,  zijn gehecht aan dit dossier en maken er integraal deel van uit.

Openbaar onderzoek

De beslissing tot voorlopige vaststelling van het rooilijn- en onteigeningsplan Kerremansstraat moet gedurende een periode van 30 dagen onderworpen worden aan een openbaar onderzoek. 

Onteigening

Gemeenten kunnen tot onteigening overgaan in de gevallen waarin ze oordelen dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur of het beleid inzake gemeentelijke aangelegenheden.

De gemeente Rumst wenst de Kerremansstraat te verbeteren om volgende doelstellingen te bereiken:

  • Voldoende brede rijweg creëren om kruisend verkeer mogelijk te maken zonder randschade en  de bussen van de Lijn de nodige breedte te geven om elkaar te kunnen kruisen.
  • De snelheid af te remmen door het aanbrengen van snelheidremmende elementen zoals een verhoogd kruispunt ter hoogte van de ’s Herenbaan en het maken van  wegversmallingen met groenelementen.
  • Een veilige fietsinfrastructuur aan te leggen door een voldoende  breed dubbelrichtingsfietspad aan te leggen dat voldoet aan de randvoorwaarden voorgeschreven in het vademecum fietsvoorzieningen, opgemaakt door het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap waarbij rekening wordt gehouden met een voldoende breedte en een tussenstrook tussen de rijweg en het fietspad.
  • Voldoende parkeergelegenheid voorzien op openbaar domein.
  • Het versterken van de landschappelijke integratie in deze uitgesproken landschappelijke omgeving door het aanbrengen van groenelementen onder de vorm van hoogstammige bomen en hagen. Tevens functioneren deze ook als snelheidsremmende elementen.
  • Het voorzien van een gescheiden riolering gezien de afwezigheid momenteel van enige afvalwaterriolering.
  • Voldoende ruimte te geven voor alle nutsleidingen die noodzakelijk zijn om alle woningen van het nodige comfort te voorzien.
  • De wateroverlastproblematiek op te lossen ter hoogte van de aansluiting met de Molenstraat en op de Molenstraat zelf door het aanleggen van open grachten en een natuurlijk bufferbekken op een perceel langs de Kerremansstraat.  Tevens zal de waterloop nr. A 6.05 worden verlegd om een meer meanderend stroomprofiel te krijgen en het aantal overwelvingen te reduceren.

Om deze doelstellingen te realiseren werd een rooilijn- en onteigeningsplan en een bijhorende projectnota opgemaakt.

Omschrijving te onteigenen goederen

De te onteigenen stroken grond bevinden zich binnen de nieuw vastgestelde rooilijn voor de Kerremansstraat.  Het gaat om gedeelten van de percelen met volgende kadastrale nummers: 

3de afdeling, sectie D, 245/03s, 245/03t, 249r, 249x, 246k, 246d, 246e, 246t, 246g, 269c, 271d, 272g,280e.

Algemeen nut

Door de regelmatig weerkerende wateroverlast ter hoogte van het kruispunt Kerremansstraat-Molenstraat en in de Molenstraat zelf is het nodig om een aantal water bufferende elementen in te bouwen in het project Kerremanstraat.  Dit gebeurt  door de aanleg van voldoende brede buffergrachten evenwijdig met de rijweg, de aanleg van een bufferbekken op een reeds verworven terrein.  Tevens zal een meer meanderende Molenbeek minder druk geven op het regenwaterstelsel stroomafwaarts.

Door het aanleggen van een voldoende breed fietspad en rijweg is er buiten deze infrastructuur plaats nodig voor de nutsleidingen.  Om bij calamiteiten niet telkens de rijweg te moeten openbreken en het verkeer te moeten onderbreken is het noodzakelijk om een strook te voorzien buiten de rijweg voor de nutsleidingen.

Noodzaak

Het aanleggen van een veilig dubbelrichtingsfietspad is op deze druk gebruikte fietsroute  een noodzaak gezien het veelvuldig gebruik ervan door schoolkinderen en  fietsrecreanten.

Hoogdringendheid

De gemeente Rumst werkt gestaag verder aan de verhoging van de verkeersveiligheid. Tevens is het oplossen van de wateroverlastproblematiek op verschillende locaties binnen de gemeente een prioriteit.  Het aanleggen van buffergrachten, meanderende waterlopen met een minimaal aantal overwelvingen en het voorzien van een regenwaterbufferbekken moeten de wateroverlast in de Molenstraat en bij uitbreiding op andere locaties in de omgeving mee helpen oplossen.   Tevens moeten nutsleidingen voldoende ruimte krijgen buiten de rijweginfrastructuur om aansluitingen en eventuele storingen te kunnen uitvoeren/oplossen. Deze ingrepen kunnen enkel worden uitgevoerd op openbaar domein.  Hiervoor zijn dan ook onteigeningen noodzakelijk.  Deze omstandigheden kunnen dan ook als hoogdringend worden omschreven.  De onteigeningen zullen steeds tot het strikt noodzakelijke worden beperkt.

Adviezen

Visum financiën Gunstig advies

Dit project is opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 onder de ramingen RA000543 en RA000492. Voor de inname van gronden is op deze ramingen respectievelijk  24.800 euro en 25.500 euro beschikbaar. Gelet op de raming is er voldoende krediet beschikbaar.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Principieel akkoord te gaan om de gemeenteweg Kerremansstraat (buurtweg 12) gedeeltelijk te wijzigen zoals aangeduid op het ontwerp rooilijn- en onteigeningsplan Kerremansstraat.

Artikel 2

Het ontwerp-rooilijn- en onteigeningsplan Kerremansstraa, opgemaakt door studiebureau Antea Group, inclusief de projectnota in bijlage van dit besluit, voorlopig vast te stellen.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met het organiseren van het openbaar onderzoek.