Terug
Gepubliceerd op 24/09/2020

2020_GR_00133 - Opvolgingsrapport eerste semester - 2020 - Kennisneming

Gemeenteraad
do 17/09/2020 - 20:01 gemeentehuis
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Benjamin De Roeck, Geert Antonio, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Jurgen Callaerts, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Bart Peeters, Christoph Marckx, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Raf De Schepper, Els Devlies, Veerle De Beuckeleer, Wouter De Smedt

Verontschuldigd

Geert Van der Auwera, Bart Claes

Secretaris

Wouter De Smedt
2020_GR_00133 - Opvolgingsrapport eerste semester - 2020 - Kennisneming 2020_GR_00133 - Opvolgingsrapport eerste semester - 2020 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

De regelgeving rond de beleids- en beheerscyclus voert vanaf 2020  ook een opvolgingsrapportering in. Deze opvolgingsrapportering vergelijkt het gerealiseerde beleid van de voorbije periode met het geplande beleid. Zo geeft ze een tussentijdse stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan. De nadruk ligt daarbij op de inhoudelijke rapportering en de opvolging van het beleid – eerder dan op de goedkeuring van geplande uitgaven of kredietbewaking. 

Het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt in zijn artikel 263 dat de opvolgingsrapportering over het eerste semester uiterlijk eind september van het lopende jaar aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. 

Deze opvolgingsrapportering focust zich op de uitvoering en de stand van zaken van de acties over het eerste semester van 2020. Ze werd opgesteld met input van en na grondige dialoog tijdens de hiertoe ingeplande overlegmomenten met de verschillende clusters van het lokaal bestuur.  

Hoewel de rapportering niet specifiek gericht is op de bewaking van de kredieten, laat ze de raadsleden toe om ook de evolutie van uitgaven en ontvangsten op te volgen. Daartoe bevat ze overzichten van zowel de beschikbare kredieten als van de in de boekhouding geregistreerde uitgaven en ontvangsten op datum van 30 juni 2020. Zo kunnen de raadsleden de geboekte bedragen tussentijds vergelijken met de ramingen in het meerjarenplan.

Argumentatie

Het opvolgingsrapport in bijlage bevat alle acties gepland voor uitvoering in 2020 die zich op 30 juni 2020 in de fase "in voorbereiding", "gedeeltelijk uitgevoerd" of "volledig uitgevoerd" bevinden.

Mandatarissen kunnen op deze manier de uitvoering van de geplande acties van nabij opvolgen.

Juridische grond

art. 263 van het decreet lokaal bestuur dat stelt dat minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

kennis te nemen van het in bijlage opgenomen opvolgingsrapport met betrekking tot de uitvoering in het eerste semester van het boekjaar 2020 van de in het meerjarenplan opgenomen acties voor 2020.