De gemeenteweg die onder de Wet op Buurtwegen bekend stond als 'Buurtweg 25' loopt door goedgekeurde verkavelingen en is in de praktijk grotendeels verdwenen omdat hij loopt doorheen goedgekeurde verkavelingen loopt, zodat de weg deels bebouwd, deels vertuind is.
De weg loopt over één onbebouwde kavel in de Jeroen Boschlaan (kadastrale gegevens 3de afdeling, sectie D, nr. 152D3) die door aanwezigheid van de buurtweg 25 niet bebouwd kan worden.
Openhouden van dit deel van de buurtweg 25 is zinloos omdat dit deel weg doodlopend is.
Het deel gemeenteweg die afgeschaft wordt is in praktijk niet meer in gebruik omdat hij fysiek niet meer aanwezig is na realisatie van de wijk Schensbossen (verkavelingsvergunningen V103/069 d.d. 27/08/1974 (en latere wijzigingen) en V108/077 d.d. 09/12/1985 (en latere wijzigingen).
Enkel het stukje weg tussen Clemenshoek en Quinten Matsijslijn dient behouden te blijven omdat dit een nuttig gebruik kan hebben als ontsluiting voor zachte weggebruikers tussen Clemenshoek en de wijk Schensbossen.
Landmeetkundig bureau Ooms, Veerstraat 80, 2840 Rumst maakte een Opmetingsplan en rooilijnplan op d.d. 04/06/2020 voor de afschaffing van de weg en de vaststelling van de nieuwe rooilijnen.
De gemeenteraad stelde het plan in zitting van 18 juni 2020 voorlopig vast en gelastte het college van burgemeester en schepenen een openbaar onderzoek in te richten.
Openbaar onderzoek
Tijdens het openbaar onderzoek dat werd gevoerd van 13 juli t/m 13 augustus 2020 werden 3 bezwaarschriften ingediend, waaronder 2 identieke.
De bezwaren luiden samengevat als volgt:
De bezwaarindieners vragen dat ook het deel van de buurtweg tussen de Quinten Matsijslaan en de Clemenshoek wordt afgeschaft, omdat hier nog onbebouwde loten liggen die in dezelfde verkaveling zijn gelegen als de verkaveling waar een deel van de buurtweg wordt afgeschaft.
De bezwaarindieners zijn van oordeel dat hierdoor het gelijkheidsbeginsel wordt geschonden, omdat hun percelen niet bebouwbaar zijn en blijven door de buurtweg, terwijl andere eigenaars in de verkaveling wel hebben kunnen bouwen over de buurtweg
Bezwaarindieners zijn van oordeel dat er voldoende trage wegen in de omgeving aanwezig zijn, zodat een trage verbinding tussen de Quinten Matsijslaan en de Clemenshoek geen meerwaarde biedt
Beoordeling
De bezwaren hebben geen opmerkingen op het eigenlijke onderwerp van de aanvraag, nl. de gedeeltelijke afschaffing, de bezwaarindieners willen enkel dat nog een extra deel wordt afgeschaft. Aangezien dit geen deel uitmaakt van de aanvraag zijn de bezwaren in die zin zonder voorwerp.
In het kader van behoorlijk bestuur kan echter worden toegelicht dat het bestuur de afschaffing van het gedeelte tussen de Quinten Matsijslaan en de Clemenshoek niet wenselijk acht: de wijk is vooral toegankelijk ontsloten naar het zuiden en oosten. Het behoud van het stuk wegenis zorgt ervoor dat zachte weggebruikers ca. 650m minder afstand moeten afleggen dan als ze eerst zuidwaarts moeten richting Molenstraat om dan terug noordwaarts te gaan richting Clemenshoek. Een afstand van 650m besparen is een grote afstand voor een zachte weggebruiker. Het behoud van de wegenis is dus wenselijk.
M.b.t. de bouwmogelijkheden op de percelen van de bezwaarindieners dient te worden opgemerkt dat de woningen volgens de verkavelingsvoorschriften moeten worden ingeplant op 3m uit de perceelsgrenzen. Chemin 25 is 3m breed, het is dus perfect mogelijk de doorgang te verleggen naar de bouwvrije zijtuinstroken. Mits verlegging zorgt chemin 25 dus er allerminst voor dat de percelen niet bebouwbaar zijn.
De bezwaren zijn bijgevolg ongegrond.
het college van burgemeester en schepenen stelt voor het gedeelte van voormalige buurtweg 25 af te schaffen zoals aangeduid op het plan opgemaakt door landmeetkundig bureau Ooms en vraagt de gemeenteraad de afschaffing van de gemeenteweg definitief vast te stellen.
De gemeenteraad stelt de afschaffing van het deel van voormalige buurtweg 25 en de nieuwe rooilijnen definitief vast zoals aangeduid op het plan opgemaakt door Landmeetkundig bureau Ooms d.d. 04/06/2020.