De notulen van de vorige zitting worden ter goedkeuring voorgelegd.
BBC is een continu systematisch proces, gebaseerd op de PDCA-cirkel. PDCA staat voor plan – do – check – act. De jaarrekening is het beleidsdocument dat zich binnen deze cirkel situeert in de check-fase. Het is de fase van de beleidsevaluatie, waarbij gerapporteerd wordt over de doelstellingenrealisatie en de financiën die hiertegenover staan.
In samenwerking met het managementteam werden de nodige, opzoekingen en waarderingen gedaan over het financieel boekjaar 2019 van de bezittingen, vorderingen, schulden en verplichtingen van het OCMW.
Het managementteam gaf een positief advies in de zitting van 19 augustus 2019.
Het besluit van de Vlaamse regering van 25 juni 2010 en latere wijzigingen betreffende de beleids-en beheers-cyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 en latere wijzigingen tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Het decreet Lokaal Bestuur
Het vast bureau neemt kennis van de jaarrekening 2019 en het resultaat dat hierin is opgenomen en legt dit ter vaststelling voor aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de jaarrekening van 2019 als volgt vast:
Budgettair resultaat |
|||
I. |
Exploitatierekening (B-A) |
482.003 | |
A. |
Uitgaven |
1.913.642 | |
B. |
Ontvangsten |
724.015 | |
II. |
Investeringsrekening (B-A) |
-91.045 | |
A. |
Uitgaven |
84.036 | |
B. |
Ontvangsten |
-7.009 | |
III. |
Andere (B-A) |
-462.616 | |
A. |
Uitgaven |
462.616 | |
B. |
Ontvangsten |
||
IV. |
Budgettair resultaat van het boekjaar (I + II + III) |
-71.658 | |
V. |
Gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar |
649.709 | |
VI. |
Gecumuleerd budgettair resultaat (IV + V) |
578.051 | |
VII. |
Bestemde gelden |
578.051 | |
VIII. |
Resultaat op kasbasis (VI - VII) |
||
| |||
Balans per 31/12/2019 |
| ||
| |||
I. |
Vlottende activa |
1.062.985,79 | |
II. |
Vaste activa |
8.865.371,53 | |
Totaal van de activa |
|||
| |||
I. |
Schulden |
6.838.470,74 | |
II. |
Nettoactief |
3.089.886,58 | |
Totaal van de passiva |
9.928.357,32 | ||
| |||
Staat van de opbrengsten en kosten over 2019 |
| ||
| |||
I. |
Kosten |
2.251.619,92 | |
II. |
Opbrengsten |
2.483.853,15 | |
III. |
Overschot of tekort van het boekjaar |
232.233,23 | |
Een van de beleidsprioriteiten in het decreet Lokaal Sociaal Beleid stelt dat lokale besturen de functies en werkingsprincipes moeten realiseren van een samenwerkingsverband geïntegreerd breed onthaal (hierna GBO). Het GBO is een samenwerkingsverband tussen minimaal het OCMW, CAW (centrum algemeen welzijnswerk) en DMW (dienst maatschappelijk werk mutualiteit). De samenwerking is gericht op twee belangrijke doelstellingen:
1. het realiseren van een toegankelijke sociale hulp- en dienstverlening
2. het tegengaan van onderbescherming
Vlotter nam initiatief om vanuit de eerstelijnszone (ELZ) Rupelaar te vertrekken om een aanvraag tot subsidie van het GBO in te dienen, en zo het GBO op te starten. Het GBO wordt georganiseerd in het werkingsgebied van de aangrenzende gemeenten Aartselaar, Boom, Hemiksem, Niel, Rumst en Schelle. De doelgroep van het GBO werd bepaald tot jongeren die wonen en/of schoollopen in het BSO of BuSO in de regio van de ELZ Rupelaar en (gaan) uitstromen. Doel is om missing links in dienst- en hulpverlening in kaart te brengen, toegankelijkheid van diensten en hulpverlening te vergroten, onderbescherming en sociale uitsluiting van de doelgroep tegen te gaan. Om dit te bekomen worden verschillende acties ondernomen:
- werken aan een gezamenlijke visie, doelstellingen en kader voor de werkingsprincipes van het GBO
- basiswerkers van de kernactoren (OCMW, CAW, DMW) faciliteren in hun samenwerking en hen eenduidig aansturen om gemeenschappelijke werkingsprincipes te hanteren
- conccrete werkzaamheden van het GBO realiseren door participatie van de doelgroep en basismedewerkers
- expertise met alle betrokkenen delen
- concrete outreachende en proactieve acties opzetten om de doelgroep (uitstromers BSO en BuSO) te bereiken
Ondertussen werd op 26/05/2020 beslist welke GBO-projecten in aanmerking komen voor de subsidie. Het project van Vlotter werd weerhouden en krijgt van de Vlaamse Gemeenschap voor de periode 01/01/2020-31/12/2020 een subsidie van €25.000.
Het GBO maakt deel uit van de beleidsprioriteiten in het decreet Lokaal Sociaal Beleid.
Het ingediende project, kernactoren van het samenwerkingsverband en de beslissing van de toekenning van de subsidie kunnen in bijlage van het besluit worden geraadpleegd.
Decreet Lokaal Sociaal Beleid van 9 februari 2018 en latere wijzigingen.
Besluit van de Vlaamse regering betreffende het lokaal sociaal beleid, vermeld in artikels 2, 9 tot en met 11, 17, 19 en 26 van het decreet van 9 februari 2018 betreffende het lokaal sociaal beleid.
Besluit van de secretaris-generaal tot toekenning van een subsidie van de Vlaamse Gemeenschap voor het jaar 2020 voor de uitvoering van de Vlaamse beleidsprioriteit "het realiseren van functies en werkingsprincipes van een samenwerkingsverband geïntegreerd breed onthaal".
Het Vast Bureau neemt kennis van het samenwerkingsverband GBO Rupelaar en de toegekende subsidie van €25.000 voor het jaar 2020.
Het lokaal bestuur Rumst maakt deel uit van Vlotter. De organisatie geeft met haar jaarverslag een overzicht van haar werking voor 2019.
Volgende jaarverslagen zijn ter beschikking :
- jaarverslag van Vlotter 2019
- duurzaamheidsverslagen van Vlotter Facilities en Maakbedrijf van 2019 .
De jaarverslagen kunnen geconsulteerd worden op de website https://www.vlotter.be/nl/over-vlotter en werden toegevoegd in bijlage.
Neemt kennis van de jaarverslagen van Vlotter voor het jaar 2019.
Op de gemeenteraad van juni werden we op de hoogte gebracht van de extra budgetten die de gemeente ontving voor de armoedebestrijding ten gevolge van de covid-19 crisis.
Enerzijds is dit een budget van 21700€ en anderzijds een budget van 22900€.
Het budget van 21700€ zou gebruikt worden voor trajectbegeleiding of om programma’s op te starten om kwetsbare groepen op te sporen.
Het budget van 22900€ of consumptiebudget zoals het ook genoemd word zou gebruikt worden voor cadeaubons die kunnen gebruikt worden bij de lokale handelaars evenals de supermarkten.
Onze sp.a-groen fractie had dan ook de volgende vragen:
Volgens het huishoudelijk reglement van de ocmraad kunnen raadsleden mondelinge vragen stellen aan de leden van het vast bureau.