Terug
Gepubliceerd op 27/02/2020

2020_Com2_00003 - Agenda en verslag raadscommissie 2- 02.03.2020

Commissie 2 2019-2024
ma 02/03/2020 - 19:00 Mandoerse Beek
Datum beslissing:
2020_Com2_00003 - Agenda en verslag raadscommissie 2- 02.03.2020 2020_Com2_00003 - Agenda en verslag raadscommissie 2- 02.03.2020

Motivering

Aanleiding en context

.

Argumentatie

Agenda raadscommissie:

1. bespreking ontwerpplannen weg- en rioleringswerken Kerremansstraat

2. bespreking ontwerpplannen weg- en rioleringswerken verkavling Steenbakkerijstraat

3. bespreking ontwerpplannen parking Klein Molenveld

4. bespreking ontwerpplannen rotonde Nieuwstraat en ecologische coridor


Verslag raadscommissie:

De voorzitter Marc Verschueren opent de vergadering en ligt de agenda toe. Hij geeft het woord aan schepen Antonio die de verschillende projecten duidt.

Project parking Klein Molenveld:

Met de aankoop van het pand Molenbergstraat 79-81 werd de mogelijkheid gecreëerd om een betere ontsluiting te maken voor de parking Klein Molenveld.

De piste van ontsluiting lans Molenveld en Romeinsveld kon hiermee verlaten worden.  Enkel voor niet gemotoriseerd verkeer blijft een ontsluiting langs deze 2 routes mogelijk en in geval van onheil kunnen hulpdiensten deze doorgangen gebruiken.

De aandacht gaat vooral uit naar meer groene en leefbare invulling van dit binnen gebied met behoud van voldoende parkeerplaatsen.

Dit zijn er nu 26 en 3 mindervalidenparkeerplaatsen.

Tevens wordt het pricipe toegepast van het hemelwater zoveel mogelijk ter plaatse te houden door gebruik te maken van waterdoorlatende materialen.

Om bepaalde pieken op te vangen worden wel rioolkolken voorzien die via een gescheiden stelsel naar het rioleringsnet van de Molenbergstraat worden afgevoerd.

Veel aandacht gaat er ook naar het gebruik van groenelementen waar vooral de privacy van de omwonenden van de Molenbergstraat en het Romeinsveld wordt gerespecteerd.

Dit zal gebeuren door het gebruik van wintergroene beplantingen.

Thv de aansluiting van de parking met de Molenbergstraat wordt tevens een ontmoetingsplaats met fietsstalling voorzien.

De woningen van de Molenbergstraat zijn, indien de langswoners dit wensen, achteraan bereikbaar dmv een poortje en stapstenen.  Tussen de eigendommen en de parking zal voldoende groenvoorziening aanwezig blijven om de eventuele kakafonie aan koterij te verbergen.

Er wordt geen oplaadpunt voor fietsen voorzien gezien het gevaar dat de oplaadkabels worden gestolen.

Een oplaadpunt voor elektrische voertuigen wordt dan weer wel overwogen.

 

Project Verkaveling Heylen-Steenbakkerijstraat:

Het doel van de heraanleg van de Steenbakkerijstraat is om een woonerfsituatie te creëren waarbij het verkeer zich mengt.  Er wordt gestreefd naar een maximale aanleg van groen dmv geveltuinen en duurzaam groen door gebruik te maken van hoogstammige bomen.

Ook hier worden bronmaatregelen genomen op het hemelwater door gebruik te maken van waterdoorlatende materialen, stapstenen……………..

Voor het parkeren werden enkele varianten voorgelegd waarbij er ofwel 8 ofwel 10 parkeerplaatsen worden voorzien.

De zichtbaarheid thv de uitrit van de Steenbakkerijstraat aan de Nieuwstraat wordt eveneens verbeterd door de rijweg meer weg te trekken van de hoek.

De as verschuivingen die worden voorzien zorgen ervoor dat de snelheid wordt gereduceerd naar max. 20km/h.

Voor de aansluiting tussen de Oude Baan en de Steenbakkerijstraat worden 3 varianten voor gelegd.

  • Eén rechtlijnige aansluiting: deze draagt zeker niet de voorkeur uit van de vergadering.
  • Behoud huidige verbinding en het realiseren van een trage verbinding in het verlengde van de Steenbakkerijstraat
  • Behoud huidige verbinding en het realiseren van een wadi in het verlengde van de Steenbakkerijstraat

Voor het binnen gebied werd vooral rekening gehouden met:

  • De bereikbaarheid
  • Parkeercapaciteit
  • Ontsluiting parkings langs diensttoegang Hof Van Crequi om geen extra aansluiting op de Nieuwstraat te krijgen (conflictpunt)
  • Inrichting met landschapsgroen
  • Regenwater ter plaatse houden ter verbetering van de biodiversiteit.

De Nieuwstraat krijgt thv projectgebied een volwaardig breed voetpad met een veilige oversteek thv de Putstraat.

Verder werd er in het binnen gebied vooral rekening gehouden met:

  • De keuze van waterdoorlatende materialen
  • Voorzien van ontmoetingsplekjes
  • Fietsenstalling voorzien
  • Belevingselementen voor de kinderen.

De inrichting van de Oude Baan is gesteund op:

  • Volwaardig voetpad langs de zijde van de woningen
  • Voldoende parkeerplaatsen
  • Groenelementen
  • Veilige oversteekplaats thv project Waterkant
  • Gemengd fiets- gemotoriseerd verkeer dmv het aanbrengen van een fietssuggestiestrook

Er wordt tevens een variant van een aanliggend fietspad getoond, maar gezien de Oude Baan zone 30 wordt op termijn opteert de vergadering om te werken met fietssuggestiestrook.

De vergadering heeft nog enkele vragen:

  • Bezorgdheid over de aanwezigheid van 2 fietsoversteken
  • Werd er onderzocht of de rijrichting van de Steenbakkerijstraat kan gedraaid worden?  Dit zou sluikverkeer met zich kunnen meebrengen tgv verkeer dat naar de Waterkant moet en een kortere weg neemt via de Steenbakkerijstraat
  • Voor het groenonderhoud zal extra mankracht nodig zijn.
  • Waterdoorlatende materialen is minder comfortabel voor dames met hak-schoenen.  Enkel waar de voertuigen staan wordt gebruik gemaakt van grasdals, de uitstapstrook wordt in een monolieten verharding aangelegd.

 

Project Ecobuffer en rondpunt Nieuwstraat

Er wordt een natte verbinding gecreëerd tussen de Rupel en het achterliggend natuurgebied voor verschillende diersoorten zoals de bever, otter, rugstreeppad,………..

Tevens wordt een dorpspoort gecreëerd in de Nieuwstraat net voor het binnenrijden van Terhagen.

De leefbaarheid van de Schransstraat en de Crequilei zal worden verbeterd door de rijweg verder van de woningen te plannen.

Er worden ook meer parkeerplaatsen voorzien.

Verder zal er een veilige fietsverbinding tot stand worden gebracht tussen de Rupeldijk en de insteekweg van het industrieterrein van Kerkstoel.

De insteekweg voor het industrieterrein van Kerkstoel zal tevens de mogelijkheid geven voor het parkeren van vrachtwagens.

Tussen de bedrijfsterreinen van Wienerbergen en de Schransstraat zal een robuuste groenbuffer worden voorzien die niet toegankelijk is voor passanten.

Voor heel het project zal de nodige aandacht besteed worden aan het voorzien van duurzaam groen wat de leefbaarheid van deze omgeving zal verhogen.

 

Project Kerremansstraat

Met de plannen die in 2017 werden voorgelegd zijn er heel wat aanpassingen en verbeteringen door gevoerd.

  • De verlegging van de Bosbeek werd nu mee opgenomen in het nieuwe ontwerp.  Hier participeert de provincie mee
  • Er wordt een retentie/bufferbekken aangelegd.
  • Er worden meer parkeerplaatsen, veilig afgescheiden en meer gebruiksvriendelijk, voorzien aan de overzijde van de woningen
  • Er wordt ruimte voorzien voor de nutsmaatschappijen zodat ze niet onder de rijwegverharding in beton moeten liggen.
  • Er komt een tussenstrook tussen de privégronden en het fietspad

Om dit alles te verwezenlijken zijn er grondverwervingen nodig.  Dit loopt bij de ene al wat vlotter dan bij de ander.

Het ontwerp werd bij de langswoners al even afgetoetst en wordt door hen zeker gedragen.

De vergadering uit toch nog zijn bezorgdheid over de vele kruisingen tussen privé-opritten en het fietspad.

Een andere optie was echter niet mogelijk.

 De vergadering sluit om 21h15.

Besluit

De commissie 2 2019-2024 beslist:

Artikel 1

De raadsleden nemen kennis van de agenda van raadscommissie 2 van 2 maart 2020.