De agenda van de adviesraad bevat volgende punten:
De voorzitter en leden kunnen agendaputen aanbrengen. Bij voorkeur 7 dagen vooraf via mail aan de secretaris van de adviesraad.
VERSLAG
Voorzitter Winfried Vangramberen heet iedereen welkom en wenst iedereen het beste voor 2020.
De te bespreken agenda wordt toegelicht.
Goedkeuring vorig verslag
Het vorig verslag was raadpleegbaar via het online systeem, de gevraagde verbeteringen werden aangebracht.
Stand van de rekening
De rekening van de milieuraad bedraagt 4504,46 euro.
Toelichting Meerjarenprogramma Mobiliteit en Openbaar domein (milieu gerelateerd) door Schepen Geert Antonio
De schepen Geert Antonio bedankt de milieuraad voor de uitnodiging. Hij geeft aan dat hij steeds bereid is toelichting te geven aan de milieuraad over gevraagde thema’s zoals bijvoorbeeld mobiliteitsthema’s.
Schepen Geert Antonio geeft een toelichting over het meerjarenprogramma: deel mobiliteit en openbare werken. (in bijlage)
Vragen
In de Molenbergstraat loopt een fietspad dat stopt ter hoogte van de stelplaats. Fietsers moeten dan de straat oversteken. Dit geeft risico’s op ongevallen met het kruisend autoverkeer (oa bussen). Het is gewenst dat er meer duidelijkheid komt voor de veiligheid.
Schepen Geert Antonio geeft aan dat dit zeker zal aangepast worden in de plannen voor de herinrichting van de straat. In tussentijd kan nagekeken worden of er opnieuw een belijning moet gebeuren.
Aan voetbalplein in de Doelhaagstraat is een braakliggende stukje. Een tijdje geleden was een landmeter bezig met opmetingen. Men vraagt wat de reden hiervoor kan zijn?
Men heeft hiervoor niet direct een verklaring. Mogelijk is de opmeting nodig voor de industrieweg tussen Doelhaagstraat en Hollebeekstraat.
In het MJP wordt aandacht gegeven aan het voorzien van nieuwe parkeerplaatsen voor auto’s. Word er ook gedacht aan parkeerplaatsen voor fietsers?
Ja het is de bedoeling om meer parkeerplaatsen te voorzien voor fietsen.
Ook voor deelauto’s?
De gemeente wil een autodeelsysteem naar Rumst krijgen. Mogelijk kan dit via onze eigen auto’s. De gemeente zoekt dit verder uit.
Er wordt opgemerkt dat het voorzien van steeds meer parkeerplaatsen een contradictie geeft. Het fietsen wordt aangemoedigd maar er worden wel extra parkeerplaatsen voor auto’s voorzien. Het is beter om de middelen meer in te zetten op de alternatieven voor de auto.
Schepen Antonio is van oordeel dat het momenteel niet echt mogelijk is om minder parkeerplaatsen te voorzien. De mensen hebben er momenteel nood aan. We moeten de modal shift in stappen invoeren. Je kan de mensen niet zomaar verplichten van hun auto achterwege te laten.
Men vraagt hoe de industrieweg over de KMO zone loopt die en hoe kan die vrachtwagens vermijden.
Deze loopt over de KMO zone tussen de Doelhaagstraat en de Hollebeekstraat. Het doel ervan is om een bijkomende deel van het verkeer doorheen de woonstraten te vermijden (verkeer dat terug richting E19 rijdt vanaf Doelhaagstraat). De gemeente is ook in overleg met Minister van openbare werken waar de problematiek van afrit Rumst wordt besproken. We zoeken samen naar oplossingen bovenlokaal.
Men geeft aan dat de snelbus Rumst-Kontich minder snel is geworden.
Men oppert de mogelijkheid om te zorgen voor een goede fietsverbinding naar de carpoolparking Kontich. Momenteel is er zelfs geen fietsverbinding.
Schepen Geert Antonio geeft aan dat binnen het regionaal verkeersoverleg (Vervoerregio Antwerpen) er gezocht wordt naar MOBIpunten waar verschillende vervoersmogelijkheden samenkomen (vb carpoolparkings, fietsen, deelwagens, deelfietsen, de lijn…).
Men vraagt wanneer de camera’s voor trajectcontrole in de Steenweg op Waarloos zullen worden ingevoerd?
Schepen Antonio antwoordt dat dit wat hem betreft het liefst zo snel mogelijk is. Deze camera’s zullen niet alle verkeer kunnen tegenhouden, maar kunnen wel als vrachtwagenfilter ingezet worden en ook controle uitvoeren van de snelheid.
Men stelt dat er nog steeds veel zwaar verkeer in de Eikenstraat rijdt. Momenteel zijn er opnieuw zeer frequent tractoren met grondverzet die rijden in de Eikenstraat. Reet blijft met zwaar verkeer zitten.
Schepen Antonio antwoord dat dit juist de reden is waarom de gemeente een trajectcontrole/vrachtwagensluis wil invoeren in Reet centrum.
De gemeente wil bijkomende hondenweiden voorzien. Vroeger was dit ook een beleidsmaatregel, maar deze zijn allemaal weggehaald wegens hinder.
Schepen Geert Antonio nuanceert dat er vroeger hondentoiletten installeerden, nu is dit een hondenloopzone (veel meer ruimte) , dit wordt goed gebruikt door inwoners met honden.
Men haalt aan dat voetpaden met een zachte dorpel mogelijk gevaarlijk kunnen zijn voor rolstoelgebruikers. Een beter systeem is om voetpadden te laten zakken, dat is veiliger.
Toelichting invoering Diftar systeem voor het huishoudelijk afval
Milieuambtenaar Fried Happaerts geeft toelichting over de stand van zaken mbt tot de invoering van het diftar systeem voor huishoudelijke afvalstoffen. (zie bijlage)
Vragen
Men vreest dat de inzameling van GFT afval in diftarcontainers met 14 daagse ophaling hygiëne problemen kan geven, vooral in de zomer. Men vraagt of mensen met een kleine woning hun container op het voetpad mogen stockeren ook als er geen inzameling is? Men vraagt of in tussentijd er gft kan aangeboden worden aan het containerpark?
Binnen de intercommunale Igean heeft men al veel ervaring met deze 14-daagse inzameling van diftarcontainers. Er zullen tips gegeven worden over hoe men best hygiënisch kan werken. De containers mogen enkel op straat gezet worden de avond voor de inzameldag.
GFT mag niet aangebracht worden op het recyclagepark. Dat is hiervoor niet vergund.
Men vraagt of de diftarcontainers gemaakt worden van gerecycleerde plastiek ?
Igean liet weten dat het bestek voor de aankoop van de diftar containers bepaalt dat deze minstens voor 50% uit gerecycleerde plastiek moet bestaan. De werkelijke hoeveelheid zal pas gekend zijn als de leverancier wordt gekozen.
Men vraagt of het mogelijk is om de containers op slot te doen zodat deze niet kunnen geopend worden en gevuld door derden?
ja zulk systeem kan, op aanvraag, voorzien worden.
Men vraagt wat men moet doen als men meer afval heeft.
Ook dit zal worden nagevraagd.
Men vreest dat dit systeem voor kleine woningen moeilijk is (plaatsgebrek)
Hiervoor zijn er de kleinere containers die niet meer plaats innemen dan de vuilzaken nu.
Men vreest dat de ophaling langer duurt, en vraagt aandacht te hebben om deze niet tijdens de spits te laten rijden in drukke straten.
Men vraagt hoe het zit met bewoners van gezamenlijke systemen zoals waterkant.
Dit moet nog verder worden uitgewerkt.
Het is wenselijk dat de inwoners ook de mogelijkheid krijgen om beter te sorteren en bijgevolg ook minder restafval te produceren. Men vraagt of in onze gemeente ook de roze zak met gemengde plastiek zal worden ingevoerd.
Dit wordt momenteel ook voorbereid door Igean. Men denkt eerder aan het systeem van een uitgebreide pmd+ in plaats van een nieuwe inzamelzak.
Men vraagt om opnieuw sterk aandacht te schenken aan de mogelijkheden tot composteren. Vb invoeren van les composteren, digitale informatie via website, ondersteuning van compostmeesters.
Toelichting stand van zaken sanering kleiputten Terhagen en toelichting veiligheidsmaatregelen asbeststort
Fried Happaerts geeft toelichting over de genomen veiligheidsmaatregelen mbt het asbeststort en de stand van zaken mbt de sanering en herinrichting van de kleiputten Terhagen (zie bijlagen)
Vragen
Men vraagt hoe de metingen van asbest gebeuren.
Dit is via geijkte goedgekeurde methoden. Er wordt een staal genomen dat nadien in het labo wordt geanalyseerd.
Men stelt dat na de grondaanvullingen er verdichting moet zijn van de bodem alvorens deze geschikt is om bomen op te planten.
Voor de boomaanplantingen wordt deskundig advies gevraagd door de mensen van het Instituut voor natuur en bos (INBO). Deze zullen de aanplantingen van bij de start tot het einde goed opvolgen.
Men geeft aan dat de ontbossing en heraanplanten gefaseerd zullen gebeuren.
Men nuanceert dat een extra ophoging van 2 meter grond niet zozeer nodig is om bomen te kunnen laten groeien. Dit is wel nodig voor de veiligheid en de bescherming van de stortplaats. Als bomen omvallen bestaat anders het risico dat de stortplaats opnieuw bloot komt te liggen.
Toelichting stand van zaken bodeminventarisaties en risicogronden (de grotegrondvraag)
Dit punt zal besproken worden op een volgende milieuraad
Opvolging
Schepen Geert Van der Auwera licht toe dat er veel toekomstige initiatieven in Terhagen op stapel staan: zoals bv. de omvorming van KMO zone naar woongebied in Molleveld en de Parkstraat. Het is belangrijk dat deze worden afgetoetst aan de mogelijkheden qua mobiliteit, welke effecten geven ze ? wat is haalbaar en wat niet?
De gemeente heeft aan Igean opdracht gegeven om een mobiliteitsstudie op te starten. Igean heeft een aanbesteding gedaan en dit werd gegund aan het studiebureau Vectris.
Rondvraag
Men haalt aan dat er veel vuil/slijk ligt op de wegen Hollebeekstraat, Catenbergstraat, Steenberhoekstraat en Nieuwstraat. De gemeente is hiervan op de hoogte en wil strenger optreden naar de bedrijven die dit veroorzaken door gespreken te voeren met firma’s, en indien nodig te sanctioneren en de kosten te verhalen op bedrijven.
De firma’s die dit veroorzaken zijn firma’s die met grondverzet bezig zijn : Wienerger, Cembrit, Janssens, Rumst Recycling.
Sommige leden ondervinden problemen met de webtoepassing om de uitnodiging en het verslag te kunnen inkijken: de juiste link is belangrijk.
In een krantenartikel was gemeld dat buurtbewoners tegen het project van de sanering van de Kleiputten Terhagen zijn. Dit klopt niet bv. Actief Terhagen is voor de voorgestelde sanering en herinrichting die volgt uit het participatieproject. Het is de actiegroep ‘red de kleiputten’ die tegen is.
Men meldt dat er een boom is omgevallen over Crequilei 21
Men meldt dat er vorige week bomen geveld worden langs E19. Hierdoor is zo’n 400 meter volledig weggehaald.
Milieuambtenaar Fried Happaerts geeft aan dat dit een onderhoudsmaatregel is die niet slecht hoeft te zijn voor natuur en milieu; nl. hakhoutbeheer. Belangrijk is dat er niet teveel in 1 keer tegelijkertijd wordt weggehaald.
Men kondigt aan dat natuurpunt informatiesessies wil geven over natuur in eigen tuin.
Natuurpunt wil ook met de gemeente een gesprek over de open ruimte subsidies die de Vlaamse regering geeft subsidies aan gemeente met open ruimte. Rumst heeft een behoorlijk bedrag gekregen. Natuurpunt is vragende partij om mee na te denken over de bestemming voor deze subsidies.
Schepen Van der Auwera geeft aan dat de gemeente bereid is om hierover een gesprek te hebben. Er zal een datum worden afgesproken.
Men geeft aan dat de knotbomen langs de trage weg tussen Lage Vosbergstraat en Antwerpsesteenweg dringend geknot moeten worden.
Onze groendienst liet weten dat dit in de planning staat voor het seizoen 2020-2021.
Men geeft aan dat het nieuwbouwproject in de Oude baan na verwijdering van de stellingen er nog veel puin op het voetpad is achtergebleven. Dit wordt nagekeken.
Men vraagt wie er moet aangesproken worden als er een zware overhangende tak is van een boom in de oude spoorwegbedding Reet. De oude spoorwegbedding is momenteel in eigendom van de NMBS, dus moet deze instantie worden aangesproken.
Men vraagt om in de toekomst op te letten waar straatverlichting wordt ingepland om lichthinder bij bewoners te vermijden.