Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De voorzitter en raadsleden van de gemeenteraad formuleren mededelingen aan de gemeenteraad.
neemt kennis van het volgende:
De voorzitter schetst het verloop van de vergadering via het conferentiesysteem van 'Teams':
Als men het woord wil nemen dan vraagt men dit via de chat. De stemming per fractie wordt door de fractieleider mondeling medegedeeld en in de chat genoteerd. Er wordt voor de volgende vergaderingen gezocht naar een oplossing voor het "live bijwonen" van de gemeenteraad door pers en inwoners.
De voorzitter vraagt of er een bezwaar is tegen deze vergaderwijze op basis van het burgemeesterbesluit.
Raadslid Christine Jacobs (sp.a-GROEN) vraagt naar de besluitvorming bij de afschaffing van het bijzonder comité van de sociale dienst en vervanging door een voorzittersbesluit. Voorzitster Els De Vlies antwoordt dat ze op basis van de eerdere digitale beoordeling haar besluiten heeft genomen.
Raadslid Marc Verrept (Vlaams Belang) had een bezwaar omwille van het niet live kunnen bijwonen maar vernam net dat dit wordt onderzocht. Hij blijft bij zijn bezwaar voor het gebruik bij raadscommissies met toelichting van plannen. De voorzitter antwoordt dat er een selectie van raadscommissies via teams wordt gemaakt. De werkwijze wordt na de gemeenteraad geëvalueerd om na te gaan of het ook voor andere vergaderingen kan.
De werkwijze wordt unaniem goedgekeurd.
De voorzitter legt voor de agendapunten 4, 7 en 12 een blokstemming voor.
De voorgelegde agendapunten worden allen unaniem goedgekeurd.
De notulen van de vorige zitting worden ter goedkeuring voorgelegd.
Het digitaal notulenbeheerssyteem wordt samen met een nieuw aangekocht conferentiesysteem MS Teams gebruikt. Vragen en verklaringen kunnen raadsleden vooraf inbrengen in Greenvalley in het 'commentaar' vak per punt. Dit wordt letterlijk in de notulen opgenomen. Antwoord van het college in elk commentaar vak per punt wordt donderdag om 16u ingebracht. Dit wordt letterlijk in de notulen opgenomen. De bespreking in de conferencecall wordt opgenomen.
Per fractie wordt een contactpersoon die met IT vertrouwd is aangeduid om samen met de ICTmedewerker ondersteuning te bieden aan fractieleden.
Beide besluiten van de burgemeester moeten in de eerstvolgende gemeenteraad bekrachtigd worden.
bekrachtigt het burgemeesterbesluit van 17 maart 2020 tot afschaffing van de vergadering van het bijzonder comité van de sociale dienst van 18 maart 2020 en te vervangen door een toekenning van dringende steun door de voorzitter van het comité.
bekrachtigt het burgemeesterbesluit van 20 maart 2020 dat de gekozen werkwijze voor de gemeenteraad en mits goedbevinden tijdens de gemeenteraad, ook toegepast zal worden bij de toekomstige zittingen van de gemeenteraad, raadscommissies, BCSD en dit tot nader besluit of tot de einddatum van de crisismaatregelen rond het corona-virus.
Het digitaal notulenbeheerssyteem wordt samen met een nieuw aangekocht conferentiesysteem MS Teams gebruikt. Vragen en verklaringen kunnen raadsleden vooraf inbrengen in Greenvalley in het 'commentaar' vak per punt. Dit wordt letterlijk in de notulen opgenomen. Antwoord van het college in elk commentaar vak per punt wordt donderdag om 16u ingebracht. Dit wordt letterlijk in de notulen opgenomen. De bespreking in de conferencecall wordt opgenomen.
Per fractie wordt een contactpersoon die met IT vertrouwd is aangeduid om samen met de ICTmedewerker ondersteuning te bieden aan fractieleden.
Beide besluiten van de burgemeester moeten in de eerstvolgende gemeenteraad bekrachtigd worden.
bekrachtigt het burgemeesterbesluit van 17 maart 2020 tot afschaffing van de vergadering van het bijzonder comité van de sociale dienst van 18 maart 2020 en te vervangen door een toekenning van dringende steun door de voorzitter van het comité.
bekrachtigt het burgemeesterbesluit van 20 maart 2020 dat de gekozen werkwijze voor de gemeenteraad en mits goedbevinden tijdens de gemeenteraad, ook toegepast zal worden bij de toekomstige zittingen van de gemeenteraad, raadscommissies, BCSD en dit tot nader besluit of tot de einddatum van de crisismaatregelen rond het corona-virus.
Het lokaal bestuur wenst samen met een aantal partners een ecologische buffer tussen de bedrijventerreinen en Schransstraat - Crequilei te realiseren, evenals een rotonde aan de Nieuwstraat, de herinrichting van de Schransstraat en Crequilei en de realisatie van een ecoduiker onder de Nieuwstraat.
De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Antwerpen (POM) werd door de gemeente aangesteld voor de projectcoördinatie, aanbesteding en opvolging van de werken en het bekomen van de subsidies.
Op 24 juni 2016 werd een intentieverklaring ondertekend tussen de verschillende partners: POM, Wienerberger NV, Immo Catenberg NV en het gemeentebestuur van Rumst.
Het projectgebied ten zuiden van de Nieuwstraat situeert zich o.a. op gronden in eigendom van Wienerberger NV. Wienerberger is bereid om als partner dit project mee te realiseren.
Om bindende afspraken te maken tussen de verschillende partners m.b.t. o.a. de overdracht van gronden voor de herinrichting van het openbaar domein en de aanleg van een groenbuffer, de financiering en timing van de werken, wordt een overeenkomst opgemaakt
Deze overeenkomst wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De bepalingen van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen legt de overeenkomst tussen de partijen Provinciae Ontwikkelingsmaatschappij Antwerpen, Wienerberger NV en het gemeentebestuur van Rumst tot aanleg van een ecobuffer ter hoogte van het rond punt Nieuwstraat, Schransstraat, Crequilei ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad van zitting 26 maart 2020.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst tussen de Plaatselijke Ontwikkelingsmaatschappij Antwerpen, Wienerberger NV en het gemeentebestuur van Rumst tot aanleg van een ecobuffer ter hoogte van het nieuw aan te leggen rond punt Nieuwstraat, Schransstraat, Crequilei - zoals opgenomen in bijlage - goed.
Burgemeester Jurgen Callaerts en algemeen directeur Veerle De Beuckeleer worden gemachtigd om dit besluit uit te voeren.
Het lokaal bestuur wenst samen met een aantal partners een ecologische buffer tussen de bedrijventerreinen en Schransstraat - Crequilei te realiseren, evenals een rotonde aan de Nieuwstraat, de herinrichting van de Schransstraat en Crequilei en de realisatie van een ecoduiker onder de Nieuwstraat.
De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Antwerpen (POM) werd door de gemeente aangesteld voor de projectcoördinatie, aanbesteding en opvolging van de werken en het bekomen van de subsidies.
Op 24 juni 2016 werd een intentieverklaring ondertekend tussen de verschillende partners: POM, Wienerberger NV, Immo Catenberg NV en het gemeentebestuur van Rumst.
Het projectgebied ten zuiden van de Nieuwstraat situeert zich o.a. op gronden in eigendom van Wienerberger NV. Wienerberger is bereid om als partner dit project mee te realiseren.
Om bindende afspraken te maken tussen de verschillende partners m.b.t. o.a. de aanleg en overdracht van projectgronden i.f.v. de aanleg van de rotonde Nieuwstraat - Schransstraat - Crequilei, de ontsluiting van de gronden Kerkstoel en de aanleg van de Groenbuffer Kerkstoel, en ook de financiering en timing van de werken, wordt een overeenkomst opgemaakt
Deze overeenkomst wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De bepalingen van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen legt de overeenkomst tussen de partijen Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Antwerpen, Immo Catenberg NV en het gemeentebestuur van Rumst tot aanleg van het rond punt Nieuwstraat - Schransstraat - Crequilei, de ontsluiting van de gronden Kerkstoel en de aanleg van de groenbuffer Kerkstoel ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad van zitting 26 maart 2020.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst tussen de partijen Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Antwerpen, Immo Catenberg NV en het gemeentebestuur van Rumst tot aanleg van het rond punt Nieuwstraat - Schransstraat - Crequilei, de ontsluiting van de gronden Kerkstoel en de aanleg van de groenbuffer Kerkstoel - zoals opgenomen in bijlage - goed.
Burgemeester Jurgen Callaerts en algemeen directeur Veerle De Beuckeleer worden gemachtigd om dit besluit uit te voeren.
Het gemeentebestuur bezit 23.659 aandelen in de Sociale Investeringsmaatschappij voor Vlaanderen cvba.
Op 30 november 2017 besliste de buitengewone algemene vergadering van de Sociale Investeringsmaatschappij voor Vlaanderen cvba (SIMV) om de vennootschap in vereffening te stellen. In diezelfde vergadering werd Verstraeten & C° cvoha aangesteld als vereffenaar.
De buitengewone algemene vergadering besliste ook om de vereffening in 2 fases te laten verlopen:
1) Op 15 januari 2018 wordt een eerste dividend van 2 euro per aandeel gestort aan de aandeelhouders;
2) Na verloop van de normale controletermijn, welke eindigt op 31 december 2019 zal het saldo worden vereffend
Deze 23.659 aandelen waren in de gemeentelijke boekhouding gewaardeerd voor een bedrag van 180.991,35 euro. In het financieel boekjaar 2018 werd de vereffening geregistreerd en werd een minwaarde geboekt - rekening houdend met de vereffeningswaarde van 2,5 euro per aandeel (59.147,75 euro) - van 121.843,95 euro.
Het voorschot op de vereffeningswaarde (23.659 aandelen aan 2 euro) werd geïnd op 15 januari 2018. Er restte op dat moment dan nog een saldo van 11.829,50 euro te innen (een halve euro per aandeel).
Volgens de vereffenaar blijft op 31 december 2019 een bonus te verdelen van 363.543,42 euro, of 0,7121 euro per aandeel. Voor Rumst betekent dit 16.847,57 euro, wat meer is dan wat in 2018 werd vooropgesteld (11.829,50 euro).
Nu wordt een buitengewone algemene vergadering van SIMV bijeengeroepen. Deze gaat door op dinsdag 31 maart 2020 om 9u30 in het cultureel centrum te Wijnegem, Turnhoutsebaan 199 te Wijnegem met volgende agenda:
1. Kennisname van het vereffeningsplan, stavingsstukken en verslag van de vereffenaar
2. Besluit tot afsluiting van de vereffening
3. Décharge van de vereffenaar
4. Plaats van bewaring van de boeken en bescheiden
Aangezien de definitieve vereffening een beter resultaat oplevert voor de gemeente dan aanvankelijk voorzien, is het aangewezen om de afsluiting van de vereffening zoals ze voorligt op de algemene vergadering van 31 maart 2020 goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen legt dit besluit ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad van zitting 26 maart 2019.
De gemeenteraad neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van de Sociale Investeringsmaatschappij voor Vlaanderen cvba die zal gehouden worden op dinsdag 31 maart 2020 om 9u30 in het Cutureel Centrum te Wijnegem, Turnhoutsebaan 199 te Wijnegem.
De gemeenteraad gaat akoord met het vooropgestelde vereffeningsplan.
De gemeente wordt op de zitting van de buitengewone algemene vergadering van de Sociale Investeringsmaatschappij voor Vlaanderen cvba van 31 maart 2020 vertegenwoordigd door Raf De Schepper, wonende Nijverheidsstraat 19A in Rumst. De vertegenwoordiger van de gemeente dient te handelen en te beslissen conform de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de algemene vergadering van SIMV cvba van 31 maart 2020, waarover een beslissing moet genomen worden, goed te keuren.
De investerigen van het AGB Rumst worden gefinancierd via een renteloze lening vanwege de gemeente aan het AGB.
In het budget van 2019 van de gemeente is een budget voorzien voor de toekenning van renteloze leningen aan het AGB Rumst ter financiering van enkele projecten. Dit houdt concreet in:
- damplanken sportvisvijver: 87.150,25 euro
- relighting sporthal: 70.970,98 euro
- onderhoud sporthal 2019: 7.183,27 euro
- parking Klein Molenveld: 1.041,25 euro
- carports Hoogvelden: 77.400,00 euro
Het college van burgemeester en schepenen legt de toe te kennen renteloze lening voor aan de gemeenteraad van zitting 26 maart 2020.
De gemeenteraad kent renteloze leningen toe aan het AGB Rumst voor een totaal bedrag van 243.745.75 euro als volgt terug te betalen:
- damplanken sportvisvijver: 87.150,25 euro terug te betalen over een periode van 20 jaar
- relighting sporthal: 70.970,98 euro terug te betalen over een periode van 15 jaar
- onderhoud sporthal 2019: 7.183,27 euro terug te betalen over een periode van 10 jaar
- parking Klein Molenveld: 1.041,25 euro terug te betalen over een periode van 20 jaar
- carports Hoogvelden: 77.400,00 euro terug te betalen over een periode van 20 jaar
Het AGB zal jaarlijks - met ingang vanaf het jaar van de voltooiing van de werken - aan de gemeente het ontleende bedrag terug betalen volgens het ritme vastgelegd in art. 2.
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van dit besluit.
AGB Rumst heeft een lening aangegaan van 3.000.000 euro (krediet nummer 3) bij BelfiusBank voor de realisatie van een gemeenschapscentrum op de site Rupelklei. Dit project werd niet verder uitgevoerd. Ondertussen wordt een nieuw dossier voorbereid.
Op de vervaldag van de kredietopening werd het bedrag van de lening gestort op een rekening van het AGB. Omwille van het feit dat het dossier nog in volle voorbereiding is en de realisatie van het project in de tweede helft van de legislatuur is ingepland, beschikt het AGB over een groot kasoverschot. Het gemeentebestuur wenst ondertussen nog andere projecten uit te voeren, waarvoor de leningsgelden kunnen worden ingezet. Daarom heeft het AGB Belfius Bank verzocht akkoord te gaan om het krediet over te dragen naar het gemeentebestuur.
Belfius heeft zijn akkoord verleend per brief van 28 februari 2020:
- om de bestaande schuld van het krediet nummer 3 volledig over te dragen naar rekening van de gemeente met behoud van de oorspronkelijke modaliteiten, eventueel gewijzigd door latere avenanten of bepalingen uit onderhavig overnamebesluit. Het krediet zal worden overgenomen met waardedatum van laatste intrestaanrekening en voor het resterend schuldsaldo op datum van ontvangst van het besluit.
- om op de respectievelijke vervaldagen, de intresten en terugbetalingstranches van het krediet te boeken op de betaalrekening van de gemeente.
De gemeente garandeert bij machte te zijn de kredietlasten terug te betalen. De lasten werden voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 dat door de gemeenteraad werd vastgesteld in de zitting van 19 december 2019.
Besluit de volledige schuld van het krediet nummer 3 (zoals hieronder vermeld) over te nemen van het Autonoom Gemeentebedrijf met behoud van de oorspronkelijke kredietmodaliteiten, eventueel gewijzigd door latere avenanten of bepalingen uit onderhavig overnamebesluit.
| Krediet nr. | Totaal kredietbedrag | Saldo over te dragen naar de gemeente | Omschrijving van de over te dragen kredieten |
| 3 | 3.000.000 EUR | 2.939.675,57 EUR | Bouw van een gemeenschapscenrtrum |
Besluit ermee akkoord te gaan dat het krediet effectief door Belfius Bank zal worden overgedragen met waardedatum van de laatste intrestaanrekening en voor het resterend schuldsaldo op datum van ontvangst van het besluit.
Verbindt er zich toe, tot de eindvervaldag van zijn kredieten bij Belfius Bank, alle nodige maatregelen te nemen om de storting te verzekeren op zijn rekening geopend bij deze maatschappij, van al de bedragen die er op dit ogenblik gecentraliseerd worden, hetzij uit hoofde van de wet, hetzij uit hoofde van een overeenkomst en in voorkomend geval de gemeentelijke toelage evenals de stortingen van betalende derden en dit niettegenstaande elke eventuele wijziging in de manier van inning van deze inkomsten.
Geeft machtiging aan Belfius Bank om deze inkomsten aan te wenden tot de betaling van de intresten,van de reserveringscommissies en van de terugbetalingen evenals van alle andere financiële kosten die een directe band hebben met deze kredieten. Deze bedragen zullen op hun respectievelijke vervaldagen op het debet van de betaalrekening geboekt worden. Deze inkomsten mogen niet, zonder het expliciet akkoord van Belfius Bank, aangewend worden als waarborg van andere schulden dan deze tegenover Belfius Bank.
Mochten de voormelde ontvangsten hiertoe ontoereikend zijn, verbindt de lener er zich toe bij Belfius Bank onmiddellijk het nodige bedrag te storten om de vervallen schuld volledig af te betalen.
Deze door de gemeente gegeven machtiging geldt als onherroepelijk delegatie ten voordele van Belfius.
Verklaart zich akkoord met de aanpassing van de bestaande waarborg van de gemeente Rumst naar waarborg gecentraliseerde ontvangsten van de gemeente Rumst.
Geeft machtiging aan Belfius Bank om een dossierkost van 250,00 EUR te boeken op het debet van de betaalrekening met valutadatum van ontvangst van het rechtsgeldig ondertekend besluit.
Bij gehele of gedeeltelijke laattijdige betaling van de verschuldigde bedragen, zijn de interesten voor laattijdige betaling en de vergoeding voor invorderingskosten van rechtswege en zonder ingebrekestelling verschuldigd, berekend volgens de wettelijke rentevoet die van toepassing is bij betalingsachterstand bij handelstransactie.
Dit besluit is onderworpen aan het algemeen administratief toezicht zoals voorzien in het Decreet over het lokaal bestuur.
Een kopie van dit besluit zal ter kennisname overgemaakt worden aan het Autonoom Gemeentebedrijf Rumst.
De gemeente heeft op 18/10/2010 een kaderovereenkomst afgesloten met IVEKA/Eandis voor ondersteuning bij energiediensten. Deze lastgevingsovereenkomst had tot doel het organiseren van ondersteuningsactiviteiten gericht op energiebesparingen en investeringen op niveau van (hernieuwbare) enerige en energie-efficientie (EDLB). Deze kaderovereenkomst had een loopttijd van 8 jaar.
Voormelde kaderovereenkomst werd bij raadsbeslissing van 22 november 2018 verlengd.
Omwille van de fusie tussen Eandis en Infrax wordt door Fluvius voorgesteld om een nieuwe kaderovereenkomst te ondertekenen.
Via deze kaderovereenkomst kan de gemeente beroep doen op raamcontracten en gezamenlijke aanbestedingen voor energiediensten zoals het onderhoudscontract voor stookinstallaties, de installatie van fotovoltaïsche panelen en de aankoop van voertuigen op CNG.
Deze energiediensten passen in het gemeentelijk beleid zoals vastgelegd in het klimaatactieplan ter bevordering van energie-ëfficientie en energiebesparing, alsook de productie van hernieuwbare energie.
Het college beslist om het ontwerp van kaderovereenkomst voor energiediensten met Fluvius goed te keuren en de overeenkomst ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad beslist om de kaderovereenkomst voor energiediensten met Fluvius goed te keuren.
Een gepaste kwalitatieve meubelinrichting voor de bibliotheek speelt een belangrijke rol voor de optimale dienstverlening van de bibliotheek in onze gemeente. Ze draagt bij tot de realisatie van een beleefbibliotheek (actie 28.3 opgegeven in het Meerjarenplan 2020-2025).
"We voorzien een verdere ontwikkeling van de beleefbibliotheek in de twee vestigingen".
De huidige staat van het bibliotheekmeubilair is dermate slecht omwille van de leeftijd (40 jaar in gebruik) en bestaat uit verschillende systemen. De huidige kasten zijn aan elkaar geschakeld en zijn niet moduleerbaar. Het huidige meubilair is niet rollend en niet bruikbaar omwille van de palenstructuur van de nieuwe bibliotheek. De palenstructuur van de nieuwe bibliotheek zorgt ervoor dat het plaatsen van het bibliotheekmeubilair maatwerk is.
Het voorstel is om niet al het meubilair op wielen te voorzien om zo kosten te besparen. Enkel het meubilair dat effectief verplaatsbaar moet zijn om een ontmoetings-/belevingsruimte te creëren voor 80 zittende personen zou dan op wielen geplaatst worden.
Omwille van het dagdagelijks gebruik en de belasting van het meubilair is het noodzakelijk om hiervoor gespecialiseerd bibliotheekmeubilair aan te kopen. Dit meubilair moet voldoende stevig, veilig en flexibel zijn. Voldoende stevig voor het te dragen gewicht (boeken), degelijk (las- en braamvrij) en stabiel voor de veiligheid van onze gebruikers. Een modulair rekkensysteem, enkel- en dubbelzijdig, is geschikt voor presentatie- en opbergen van allerlei soorten informatiedragers.
Het meubilair dat nog wel in goede en attractieve staat is, wordt mee verhuisd naar de nieuwe bib. Dit zijn de tijdschriftenkasten, de werkbureaus en bureaustoelen, de rekken voor de berging, de inleverkast en de uitleenbalie.
In het kader van de opdracht “Levering en installatie meubilairinrichting voor de bibliotheek” werd een bestek met nr. 2020/320 opgesteld door de Dienst Vrije Tijd - Bibliotheek.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 120.275,71 incl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 144.000,00 niet).
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Naar aanleiding van de organisatie van een belevenisbibliotheek in het gebouw WZC St.Jozef in de Schoolstraat 1 in Rumst, werd voor de aankoop meubelinrichting een bestek met nr. 2020/320 opgesteld door Bibliotheek Rumst. Hierin worden de lastenvoorwaarden en gunningswijze gedefiniëerd.
Het bestek met nr. 2020/320 en de raming voor de opdracht “Levering en installatie meubilairinrichting voor de bibliotheek”, opgesteld door de Dienst Vrije Tijd - bibliotheek, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 120.275,71 euro incl. btw.
De onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking wordt als plaatsingsprocedure goedgekeurd.
Het decreet flankerend onderwijsbeleid is sinds 2007 van toepassing en biedt een kader voor wat het lokaal bestuur voor scholen op haar grondgebied kan doen. Het decreet bestaat uit twee onderdelen: de sociale voordelen en de andere voordelen.
De eerste hebben een verplichtend karakter. Zodra een lokaal bestuur zo’n voordeel toekent aan de gemeentelijke scholen, moet het dat ook aanbieden aan alle scholen van andere inrichters op zijn grondgebied. Indien gemeenten zelf geen inrichter zijn van onderwijs is deze verplichting is ook van toepassing. Wanneer een lokaal bestuur een sociaal voordeel toekent aan een van de scholen op haar grondgebied moet ze dit ook toekennen aan alle scholen van hetzelfde niveau of type.
De andere voordelen zijn meer vrijblijvend. Ze moeten pas aan alle scholen toegekend worden zodra de gemeente ze toekent aan één school waarvan zijzelf niet de inrichter is. Het gemeentebestuur mag er ook voor kiezen dit voordeel als inrichter alleen in de eigen scholen toe te kennen.
Het regisseren van het flankerend beleid in zijn geheel is lokaal maatwerk. Daarbij wordt rekening gehouden met de specifieke situatie, de lokale context en de behoeften van de actoren. Bovendien moet dit harmoniëren met de rol van de gemeente als inrichter van onderwijs.
Er zijn vijf sociale voordelen: ochtend- en avondtoezicht, middagtoezicht, ter beschikking stellen van de voor het publiek toegankelijke gemeentelijke infrastructuur, toegang tot het zwembad en leerlingenvervoer van huis naar school en terug
Het lokaal bestuur Rumst investeert uitgebreider in de leerlingen van de basisscholen in Rumst. Visie en acties werden in het kindergelukscharter beschreven.
Het kindergelukscharter is een engagementsverklaring dat schooldirecties, initiatieven in de kinderopvang, centra voor leerlingbegeleiding, sociaal huisvestingsmaatschappijen, agentschap opgroeien (kind en gezin) en het lokaal bestuur (OCMW en gemeente) op 1 februari 2018 ondertekenden. Zij engageren zich om rond vijf beleidsthema's samen te werken: opvoedingondersteuning, opvang, onderwijs, onderdak en ontspanning. Hun doelstelling is alle kinderen in Rumst in een fijne leef en leeromgeving te laten opgroeien.
Voor het onderwijsbeleid ontwikkelt het lokaal bestuur volgende acties die, vertrekkende vanuit de lokale situatie en aanvullend bij het Vlaams onderwijsbeleid, het lokale onderwijs, en de gelijke onderwijskansen voor alle kinderen die schoollopen in Rumst in het bijzonder, ondersteunen:
Per trimester wordt een directieoverleg georganiseerd. Binnen dit overleg worden initiatieven geïnitieerd, geïntegreerd of gecoördineerd uitgewerkt. Zowel gemeentelijke als initiatieven vanuit andere actoren vinden hier een forum wat een efficiënte aanpak voor alle betrokkenen verhoogd. Ter ondersteuning van de werking zet het lokaal bestuur een medewerker met onderwijservaring halftijds als project- en procesbegeleider in.
Het lokaal bestuur biedt ook deze legislatuur financiële en/of materiële en/of personeelsondersteuning bij: bekendmaking school op de gemeentelijke website en via de aanmeldingsbrochure die rechtstreeks aan betrokken gezinnen wordt bezorgd, de klasbezoeken aan de gemeentelijke diensten, bekendmaking van schoolactiviteiten in de activiteitenkalender van het gemeentelijk informatieblad en de aankondigingsborden, gebruik van het containerpark, sensibilisering afval, 20 gegarandeerde busritten voor schooluitstappen, het zwemmen, de organisatie van de scholenloop, sportbeurs, sporttoernooi en kleuterspeeldag, de ter beschikking stelling van de sport en culturele infrastructuur, de organisatie van schoolvoorstellingen en auteurslezingen, de klasuitlening in de bibliotheek, projectmatige samenwerking met het lokaal dienstencentrum, een spelactiviteit voor de zesdejaars, de organisatie van de online-aanmeldingsprocedure om in te zetten op buurtscholen,...
Het lokaal bestuur wil samen met de scholen en de ouderraden werk maken van de promotie van duurzame vervoersmiddelen en een verkeersveilige omgeving in de buurt en op weg naar school. Dit betekent dat er zowel in fiets- als voetgangersinfrastructuur als in sensibilisering zal geïnvesteerd worden. Bij sensibilisering gaat het om een inrichting van een interactief ‘Marie en Victor- pad’ en een aanbod van acties rond fietscontrole en -examen, verkeerseducatie met vrachtwagen (dode hoek) en -park. Dit wordt georganiseerd in samenwerking met de politie en de gemachtigd opzichters of wijkwerkers.
Opdat elk gezin tijdig geïnformeerd wordt over het onderwijsaanbod en iedereen gelijke kansen krijgt om zich in te schrijven wordt de inschrijvingsperiode gemeenschappelijk binnen het scholenoverleg georganiseerd waarbij de bekendmaking en het beheer van een online-aanmeldingssysteem door het lokaal bestuur wordt opgenomen. De inschrijvingsperiode start met de broers en zussen. Na de personeelsleden kunnen alle andere kinderen ingeschreven worden.
Elk gezin in Rumst dat in financiële moeilijkheden verkeert kan voor het betalen van de schoolkosten aan het OCMW een vraag om aanvullende financiële ondersteuning stellen. Scholen en het OCMW werken samen aan een verwijsbrief, informatiemoment en warme doorverwijzing die ouders informeert over dit hulpaanbod.
Na een succesvolle eerste editie wordt het initiatief jaarlijks herhaald om één gemeentelijk intervisiemoment rond de organisatie van de zorg op school en de jeugdhulp te organiseren. Naast zorgleerkrachten worden ook jeugdhulpverleners, eerste lijns- gezondheidswerkers die in Rumst actief zijn uitgenodigd. Op deze manier kunnen de deelnemers hun deskundigheid in de concrete organisatie van de zorg verhogen, kan het handelingsgericht werken op een meer geïntegreerde manier worden aangepakt. Samen met het provinciebestuur en de lokale besturen van Niel en Boom wordt gewerkt aan het Trampoline-project dat dit netwerk kan versterken en goede praktijken om onderwijskansen te verhogen kan uitwisselen.
Het lokaal bestuur wil in overleg met de schooldirecties van alle basisscholen nieuwe initiatieven uitwerken die de school in haar buurtgericht werken versterken en/of aansluiten bij volgende Vlaamse onderwijsdoelstellingen:
In het meerjarenplan werd opgenomen:
37 We zorgen voor de realisatie van maximale onderwijskansen voor kinderen uit Rumst.
37.1 We ontwikkelen acties om, vertrekkende vanuit de lokale situatie en aanvullend bij het Vlaamse onderwijsbeleid, het lokaal onderwijs en de gelijke onderwijskansen te ondersteunen.
Bijkomende initiatieven versterken de uitvoering van het kindergelukscharter dat ook het verhogen van gelijke onderwijskansen voor kinderen vooropstelde.
Decreet flankerend onderwijsbeleid van 30 november 2007 en latere wijzigingen.
Gemeenteraadsbesluit rond het kindergelukscharter van xxx
besluit tot het uitwerken van bijkomende maatregelen zoals beschreven met het oog op het realiseren van gelijke onderwijskansen voor leerlingen uit de basisscholen in Rumst.
delegatie aan het college tot het uitwerken van concrete maatregelen.
In het meerjarenplan werd de evaluatie van het leerlingenvervoer opgenomen:
37 We zorgen voor de realisatie van maximale onderwijskansen voor kinderen uit Rumst.
37.1 We ontwikkelen acties om, vertrekkende vanuit de lokale situatie en aanvullend bij het Vlaamse onderwijsbeleid, het lokaal onderwijs en de gelijke onderwijskansen te ondersteunen.
37.1.6 We ondersteunen scholen in het kader van een betaalbare en duurzame mobiliteit van de leerlingen (leerlingenvervoer, busvervoer).
Het lokaal bestuur beschikt over drie bussen (63,50,22), 1,39 ve buschauffeurs en 0,9 ve busbegeleiders.
Dit contingent wordt per kalenderjaar ingezet voor volgende verplaatsingen:
- leerlingenvervoer voor 99 leerlingen 's morgens en 86 leerlingen 's avonds ten opzichte van de 1850 leerlingen van alle basisscholen in Rumst. Van deze vervoersgroep zijn er 's morgens 44 en 's avonds 21 leerlingen die tussen de vestigingsplaatsen Ter Doelhagen Terhagen en Rumst pendelen.
- 6 ritten voor intern vervoer tussen vestigingsplaatsen Ter Doelhagen Terhagen en Rumst
- 20 ritten voor initiatieven van elk van de 8 basisscholen in Rumst of 160 ritten
- ritten voor gemeentelijke initiatieven voor alle leerlingen van de basisscholen in Rumst m.n.:
|
Bibliotheekvervoer (ganse voormiddag per keer) |
23 |
|
Lezingen bib(ganse dag) |
2 |
|
Kleuterparadijs (ganse dag) |
2 |
|
Sportweken scholen |
29 |
- ritten voor jeugd - of sportkampen en buitenschoolse kinderopvang voor kinderen uit Rumst
|
Sportkampen |
30 |
|
BKO |
4 |
- 10 ritten voor hof van crequi
- 2 ritten voor onthaal nieuwe inwoners
Binnen het busvervoer dat het lokaal bestuur organiseert neemt het leerlingenvervoer een belangrijke plaats in.
Uit een evaluatie van het leerlingenvervoer blijkt:
- de pendel tussen de vestigingsplaatsen van Ter Doelhagen in Terhagen en Rumst, zoals ingevoerd bij de sluiting van de lagere school in Terhagen, moet behouden blijven
- de verstrenging van technische normen voor de bussen (CO2, veiligheid,...) en hieraan gekoppelde kosten en mogelijke inzet
- de complexiteit in de organisatie van de continuïteit voor de personeelsinzet wegens strengere kwalificaties, gesplitste en beperkte uurroosters, recente pensionering, knelpuntberoep op de arbeidsmarkt
- het aantal gebruikers uit Rumst is uiterst klein in verhouding tot het aantal kinderen in Rumst, het aantal leerlingen in Rumstse scholen:
- de kosten zijn onevenredig groot in verhouding tot het aantal gebruikers
- er zijn voorstellen voor initiatieven die alle kinderen bereiken
- de lange duur van de busritten omwille van de uitgestrektheid van de ritten en de toenemende verkeersdrukte op de wegen tijdens de spitsuren wat niet kindvriendelijk is en de begeleidingsopdracht bemoeilijkt.
- de toenemende verplaatsingstijd, het gebruikte vervoersmiddel in verhouding tot de afstand is groot, minder duurzaam
- het aanmeldingssysteem dat inzet op een school in de buurt
- het woon-schoolverkeer te voet of per fiets is bij een buurtschool een alternatief
- de uitbreiding van de capaciteit in de buitenschoolde kinderopvang met het nieuwe Villa Kakelbont met vervroegde openingstijd om 7u 's ochtends een kindvriendelijker alternatief kan zijn
Op basis hiervan is het in bijlage opgenomen voorstel tot reorganisatie van het busvervoer van het lokaal bestuur uitgewerkt.
Vandaag kan met het nieuwe aanbod in de buitenschoolse kinderopvang, bijvoorbeeld Villa Kakelbont, een kindvriendelijker en efficiënter aanbod voor de voorschoolse opvang van kinderen worden georganiseerd. Vier uur busbegeleiding kan extra ingezet worden in de gemelde opvang.
Met de introductie van het aanmeldingssysteem wordt ingezet op buurtscholen. Een verplaatsing te voet of met de fiets is een duurzaam alternatief voor de korte afstanden.
Maatregelen met het oog op meer gelijke onderwijskansen voor alle kinderen die school lopen in Rumst kunnen uitgebreid worden met de inzet van de vrijgekomen middelen.
Een gefaseerde stopzetting van de verschillende busroutes in het leerlingenvervoer is decretaal niet mogelijk.
De buschauffeur en busbegeleidster van de rit Vosberg kunnen indien zij dit wensen omwille van gelijklopende uurroosters en competenties in de vacante uren binnen de gemelde opvang worden ingezet.
De busbegeleidster van de rit Reet kan indien ze dat wenst bij een vraag naar vervangingen tijdelijk meer uren als poetshulp opnemen.
De stopzetting van het leerlingenvervoer brengt de organisatie van de andere, huidige busritten niet in het gedrang. Blijft behouden:
- voor- en naschoolse pendel tussen de vestigingsplaatsen Ter Doelhagen Terhagen en Rumst
- 6 ritten voor intern vervoer tussen vestigingsplaatsen Ter Doelhagen Terhagen en Rumst
- 20 ritten voor initiatieven van elk van de 8 basisscholen in Rumst of 160 ritten
- ritten voor gemeentelijke initiatieven voor alle leerlingen van de basisscholen in Rumst m.n.:
|
Bibliotheekvervoer (ganse voormiddag per keer) |
23 |
|
Lezingen bib(ganse dag) |
2 |
|
Kleuterparadijs (ganse dag) |
2 |
|
Sportweken scholen |
29 |
- ritten voor jeugd - of sportkampen en buitenschoolse kinderopvang voor kinderen uit Rumst
|
Sportkampen |
30 |
|
BKO |
4 |
- 10 ritten voor hof van crequi
- 2 ritten voor onthaal nieuwe inwoners
Busritten op woensdagmiddag naar de buitenschoolse kinderopvang vanuit de basisscholen Vosberg, Eikenlaar en De Wingerd Reet worden voorzien.
Decreet flankerend onderwijsbeleid van 30 november 2007 en latere wijzigingen.
Gemeenteraadsbesluit rond het leerlingenvervoer van 2012.
besluit tot het opheffen van het gemeenteraadsbesluit van 2012 tot de inrichting van het leerlingenvervoer.
besluit tot het inzetten van busvervoer voor :
- voor- en naschoolse pendel tussen de vestigingsplaatsen Ter Doelhagen Terhagen en Rumst
- busritten op woensdagmiddag naar de buitenschoolse kinderopvang vanuit de basisscholen Vosberg, Eikenlaar en De Wingerd Reet worden voorzien.
- 6 ritten voor intern vervoer tussen vestigingsplaatsen Ter Doelhagen Terhagen en Rumst
- 20 ritten voor initiatieven van elk van de 8 basisscholen in Rumst of 160 ritten waarbij basisscholen een vergoeding betalen per rit.
- ritten voor gemeentelijke initiatieven voor alle leerlingen van de basisscholen in Rumst m.n.:
|
Bibliotheekvervoer (ganse voormiddag per keer) |
23 |
|
Lezingen bib(ganse dag) |
2 |
|
Kleuterparadijs (ganse dag) |
2 |
|
Sportweken scholen |
29 |
- ritten voor jeugd - of sportkampen en buitenschoolse kinderopvang voor kinderen uit Rumst
|
Sportkampen |
30 |
|
BKO |
4 |
- 10 ritten voor hof van crequi
- 2 ritten voor onthaal nieuwe inwoners
delegatie aan het college tot het regelen van de praktische uitvoering.
besluit tot een herplaatsing in overleg met betrokken medewerkers voor:
De buschauffeur en busbegeleidster van de rit Vosberg. Zij kunnen indien zij dit wensen omwille van gelijklopende uurroosters en competenties in de vacante uren binnen de gemelde opvang worden ingezet.
De busbegeleidster van de rit Reet. Zij kan indien ze dat wenst bij een vraag naar vervangingen tijdelijk meer uren als poetshulp opnemen.
In de zitting van 22 mei 2014 besliste de gemeenteraad om de werking van de scholengemeenschap sOm in de vorm van een interlokale vereniging te verlengen voor de periode van 1 september 2014 t.e.m. 31 augustus 2020.
Teneinde de werking binnen de scholengemeenschap te kunnen verder zetten dient de lopende overeenkomst verlengd te worden.
Een schoolbestuur kan, in het kader van de organisatie van zijn basisonderwijs, een scholengemeenschap vormen met onderwijsinstellingen van andere schoolbesturen.
Een scholengemeenschap moet zowel kleuter - als lager onderwijs bevatten, op de eerste schooldag van februari 2020 en minstens 900 gewogen leerlingen tellen. Een scholengemeenschap mag zich hoogstens over vijf aangrenzende onderwijszones uitstrekken.
De huidige scholengemeenschap sOm werd opgericht onder de vorm van een interlokale vereniging.
De interlokale vereniging legde haar werking vast in de huidige overeenkomst van scholengemeenschap sOm. Deze loopt, na een periode van zes schooljaren, af op 31 augustus 2020.
Alle deelnemers wensen de samenwerking te verlengen voor een periode van zes schooljaren, zoals afgesproken in de vergadering van het beheerscomité van de scholengemeenschap van 17 februari 2020.
Hierbij aansluitend stelt het College van burgemeester en schepenen van Schelle de vraag tot toetreding van GBS De Klim Schelle, aan de scholengemeenschap sOm. Deze vraag tot toetreding werd door het College in Schelle goedgekeurd op maandag 20 januari 2020.
De schoolraden van GBS Eikenlaar en GBS Ter Doelhagen geven op 10 en 11 maart 2020 een advies hieromtrent.
De huidige overeenkomst inzake scholengemeenschap sOm in de vorm van een interlokale vereniging met zes schooljaren te verlengen vanaf 1 september 2020.
Keurt de toetreding van GBS De Klim aan de scholengemeenschap sOm goed.
Volgens het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kunnen raadsleden mondelinge vragen stellen aan de leden van het college van burgemeester en schepenen.