Het decreet flankerend onderwijsbeleid is sinds 2007 van toepassing en biedt een kader voor wat het lokaal bestuur voor scholen op haar grondgebied kan doen. Het decreet bestaat uit twee onderdelen: de sociale voordelen en de andere voordelen.
De eerste hebben een verplichtend karakter. Zodra een lokaal bestuur zo’n voordeel toekent aan de gemeentelijke scholen, moet het dat ook aanbieden aan alle scholen van andere inrichters op zijn grondgebied. Indien gemeenten zelf geen inrichter zijn van onderwijs is deze verplichting is ook van toepassing. Wanneer een lokaal bestuur een sociaal voordeel toekent aan een van de scholen op haar grondgebied moet ze dit ook toekennen aan alle scholen van hetzelfde niveau of type.
De andere voordelen zijn meer vrijblijvend. Ze moeten pas aan alle scholen toegekend worden zodra de gemeente ze toekent aan één school waarvan zijzelf niet de inrichter is. Het gemeentebestuur mag er ook voor kiezen dit voordeel als inrichter alleen in de eigen scholen toe te kennen.
Het regisseren van het flankerend beleid in zijn geheel is lokaal maatwerk. Daarbij wordt rekening gehouden met de specifieke situatie, de lokale context en de behoeften van de actoren. Bovendien moet dit harmoniëren met de rol van de gemeente als inrichter van onderwijs.
Er zijn vijf sociale voordelen: ochtend- en avondtoezicht, middagtoezicht, ter beschikking stellen van de voor het publiek toegankelijke gemeentelijke infrastructuur, toegang tot het zwembad en leerlingenvervoer van huis naar school en terug
Het lokaal bestuur Rumst investeert uitgebreider in de leerlingen van de basisscholen in Rumst. Visie en acties werden in het kindergelukscharter beschreven.
Het kindergelukscharter is een engagementsverklaring dat schooldirecties, initiatieven in de kinderopvang, centra voor leerlingbegeleiding, sociaal huisvestingsmaatschappijen, agentschap opgroeien (kind en gezin) en het lokaal bestuur (OCMW en gemeente) op 1 februari 2018 ondertekenden. Zij engageren zich om rond vijf beleidsthema's samen te werken: opvoedingondersteuning, opvang, onderwijs, onderdak en ontspanning. Hun doelstelling is alle kinderen in Rumst in een fijne leef en leeromgeving te laten opgroeien.
Voor het onderwijsbeleid ontwikkelt het lokaal bestuur volgende acties die, vertrekkende vanuit de lokale situatie en aanvullend bij het Vlaams onderwijsbeleid, het lokale onderwijs, en de gelijke onderwijskansen voor alle kinderen die schoollopen in Rumst in het bijzonder, ondersteunen:
Per trimester wordt een directieoverleg georganiseerd. Binnen dit overleg worden initiatieven geïnitieerd, geïntegreerd of gecoördineerd uitgewerkt. Zowel gemeentelijke als initiatieven vanuit andere actoren vinden hier een forum wat een efficiënte aanpak voor alle betrokkenen verhoogd. Ter ondersteuning van de werking zet het lokaal bestuur een medewerker met onderwijservaring halftijds als project- en procesbegeleider in.
Het lokaal bestuur biedt ook deze legislatuur financiële en/of materiële en/of personeelsondersteuning bij: bekendmaking school op de gemeentelijke website en via de aanmeldingsbrochure die rechtstreeks aan betrokken gezinnen wordt bezorgd, de klasbezoeken aan de gemeentelijke diensten, bekendmaking van schoolactiviteiten in de activiteitenkalender van het gemeentelijk informatieblad en de aankondigingsborden, gebruik van het containerpark, sensibilisering afval, 20 gegarandeerde busritten voor schooluitstappen, het zwemmen, de organisatie van de scholenloop, sportbeurs, sporttoernooi en kleuterspeeldag, de ter beschikking stelling van de sport en culturele infrastructuur, de organisatie van schoolvoorstellingen en auteurslezingen, de klasuitlening in de bibliotheek, projectmatige samenwerking met het lokaal dienstencentrum, een spelactiviteit voor de zesdejaars, de organisatie van de online-aanmeldingsprocedure om in te zetten op buurtscholen,...
Het lokaal bestuur wil samen met de scholen en de ouderraden werk maken van de promotie van duurzame vervoersmiddelen en een verkeersveilige omgeving in de buurt en op weg naar school. Dit betekent dat er zowel in fiets- als voetgangersinfrastructuur als in sensibilisering zal geïnvesteerd worden. Bij sensibilisering gaat het om een inrichting van een interactief ‘Marie en Victor- pad’ en een aanbod van acties rond fietscontrole en -examen, verkeerseducatie met vrachtwagen (dode hoek) en -park. Dit wordt georganiseerd in samenwerking met de politie en de gemachtigd opzichters of wijkwerkers.
Opdat elk gezin tijdig geïnformeerd wordt over het onderwijsaanbod en iedereen gelijke kansen krijgt om zich in te schrijven wordt de inschrijvingsperiode gemeenschappelijk binnen het scholenoverleg georganiseerd waarbij de bekendmaking en het beheer van een online-aanmeldingssysteem door het lokaal bestuur wordt opgenomen. De inschrijvingsperiode start met de broers en zussen. Na de personeelsleden kunnen alle andere kinderen ingeschreven worden.
Elk gezin in Rumst dat in financiële moeilijkheden verkeert kan voor het betalen van de schoolkosten aan het OCMW een vraag om aanvullende financiële ondersteuning stellen. Scholen en het OCMW werken samen aan een verwijsbrief, informatiemoment en warme doorverwijzing die ouders informeert over dit hulpaanbod.
Na een succesvolle eerste editie wordt het initiatief jaarlijks herhaald om één gemeentelijk intervisiemoment rond de organisatie van de zorg op school en de jeugdhulp te organiseren. Naast zorgleerkrachten worden ook jeugdhulpverleners, eerste lijns- gezondheidswerkers die in Rumst actief zijn uitgenodigd. Op deze manier kunnen de deelnemers hun deskundigheid in de concrete organisatie van de zorg verhogen, kan het handelingsgericht werken op een meer geïntegreerde manier worden aangepakt. Samen met het provinciebestuur en de lokale besturen van Niel en Boom wordt gewerkt aan het Trampoline-project dat dit netwerk kan versterken en goede praktijken om onderwijskansen te verhogen kan uitwisselen.
Het lokaal bestuur wil in overleg met de schooldirecties van alle basisscholen nieuwe initiatieven uitwerken die de school in haar buurtgericht werken versterken en/of aansluiten bij volgende Vlaamse onderwijsdoelstellingen:
In het meerjarenplan werd opgenomen:
37 We zorgen voor de realisatie van maximale onderwijskansen voor kinderen uit Rumst.
37.1 We ontwikkelen acties om, vertrekkende vanuit de lokale situatie en aanvullend bij het Vlaamse onderwijsbeleid, het lokaal onderwijs en de gelijke onderwijskansen te ondersteunen.
Bijkomende initiatieven versterken de uitvoering van het kindergelukscharter dat ook het verhogen van gelijke onderwijskansen voor kinderen vooropstelde.
Decreet flankerend onderwijsbeleid van 30 november 2007 en latere wijzigingen.
Gemeenteraadsbesluit rond het kindergelukscharter van xxx
besluit tot het uitwerken van bijkomende maatregelen zoals beschreven met het oog op het realiseren van gelijke onderwijskansen voor leerlingen uit de basisscholen in Rumst.
delegatie aan het college tot het uitwerken van concrete maatregelen.