Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De voorzitter en raadsleden van de gemeenteraad formuleren mededelingen aan de gemeenteraad.
neemt kennis van volgende mededelingen:
De voorzitter legt, na overleg met de fractieleiders, de goedkeuring voor om agendapunten 2, 3, 4, 5, 6 en 8 via een blokstemming te behandelen. Dit wordt unaniem goedgekeurd.
De voorzitter schetst het verloop van de vergadering.
De vergadering wordt live uitgezonden via facebook.
De notulen van de vorige zitting worden ter goedkeuring voorgelegd.
De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 15 april 2020 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van IKA die op 15 juni plaatsvindt in Den Eyck, Houtum 39 te 2640 Kasterlee.
Een dossier met documentatiestukken werd per brief aan de gemeente overgemaakt op 13 april 2020.
We worden vandaag geconfronteerd met het Corona-virus COVID-19, waarbij het momenteel niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden. Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het Coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, wordt gevraagd om een expliciete beslissing over alle voorliggende agendapunten. op deze manier kan desgevallend overgegaan worden tot het behoud van een schriftelijke algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
De agenda van de algemene vergadering van IKA van 15 juni 2020 bevat volgende agenda-punten:
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de raad van bestuur aan de algemene vergadering.
De gemeenteraad neemt kennis van de balans, resultatenrekening en winstverdeling.
Na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, zijn goedkeuring te hechten aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de algemene vergadering van IKA van 15 juni 2020:
Zijn akkoord te verlenen over elk van de voorliggende agendapunten. Dit geeft het standpunt van de gemeente weer, en dient in geval van een schriftelijke algemene vergadering als een bindend akkoord te worden beschouwd en dat opgenomen zal worden in een overzichtslijst 'houdende ontvangen inhoudelijke goedkeuringen van de deelnemers' die gevoegd zal worden bij de notulen van bovenvermelde Algemene Vergadering en waarbij de individuele gemeenteraadsbeslissingen via het digitaal loket zullen overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.
De vertegenwoordiger van de gemeente dient zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 en 2 van onderhavige beslissing.
Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en het secretariaat van IKA hiervan op de hoogte te brengen.
IGEAN dienstverlening is een dienstverlenende vereniging overeenkomstig het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017 die op vandaag hoofdzakelijk actief is op het vlak van grondbeleid, vastgoedtransacties, woonbeleid, ruimtelijke ordening en stedenbouw. IGEAN dienstverlening verricht in dit kader handelingen ten aanzien van haar deelnemers, zonder beheersoverdracht. IGEAN werkt hierbij veelal volgens het principe van een ‘zelfstandige groepering’, beter gekend als een ‘kostendelende vereniging’, in welk geval de kosten van een bepaalde activiteit verdeeld worden over diegenen die effectief gebruik maken van de betrokken activiteit. IGEAN is in dat opzicht aan te merken als ‘een permanente belangengemeenschap die door rechtspersonen is opgericht met het oog op rationalisering en om beheers- en exploitatiekosten te verminderen’. Tot voor kort kon IGEAN dienstverlening echter niet functioneren als een kostendelende vereniging, omdat niet voldaan werd aan alle gestelde voorwaarden. Zo bestaat er geen ‘wederzijdse exclusieve dienstverlening’ tussen IGEAN en haar deelnemers. Deelnemers zijn immers niet verplicht enkel en alleen beroep te doen op IGEAN voor het verrichten van bepaalde handelingen. Zij kunnen de markt verkennen en bevragen en op basis hiervan een keuze maken. Ook IGEAN dienstverlening heeft de mogelijkheid om handelingen te verrichten ten aanzien van niet deelnemers.
Intussen is het wetgevend kader voor de kostendelende vereniging gewijzigd. Artikel 44§2bis van het btw-wetboek spreekt voortaan van een ‘zelfstandige groepering’ en heeft de daarbij horende voorwaarden grondig aangepast. IGEAN dienstverlening kan hierdoor wel functioneren als een zelfstandige groepering op basis waarvan ook toepassing kan gemaakt worden van de daarbij horende btw-vrijstelling. Om het evenwel mogelijk te maken effectief te functioneren als zelfstandige groepering, is een aanpassing van de statuten wenselijk. Met deze aanpassing wordt het principe van de zelfstandige groepering statutair verankerd. IGEAN maakt van deze gelegenheid eveneens gebruik om de maatschappelijke doelstelling te actualiseren door eveneens te verwijzen naar het begrip ‘omgeving’.
De raad van bestuur van Igean dienstverlening heeft op 11/3/2020 een ontwerp van statutenwijziging goedgekeurd. Overeenkomstig het decreet lokaal bestuur dient een statutenwijziging 90 dagen voor de algemene vergadering aan alle deelnemers worden bezorgd. Er wordt een algemene vergadering gepland op 19/6/2020 om 18u30. De locatie en volledige agenda zal bepaald worden op de raad van bestuur van 19/4/2020 en nadien wordt de officiele uitnodiging aan het bestuur overgemaakt.
De statutenwijziging zijn noodzakelijk om Igean dienstverlening te laten functioneren als een zelfstandige groepering. Ook wordt de maatschappelijke doelstelling geactualiseerd door te verwijzen naar het begrip ‘omgeving’.
- decreet lokaal bestuur
het college neemt kennis van het voorstel van de raad van bestuur van Igean dienstverlening met betrekking tot de wijziging van de statuten, keurt deze goed en legt deze voor aan de gemeenteraad van mei.
de raad neemt kennis van het het voorstel van de raad van bestuur van Igean dienstverlening met betrekking tot de wijziging van de statuten en keurt deze goed
de gemeentelijke vertegenwoordiger wordt gevraagd dit besluit als standpunt aan te nemen
Het lokaal bestuur ontving de in bijlage opgenomen uitnodiging en agenda voor de algemene vergadering van Fluvius van 17 juni 2020.
Gelet op het feit dat de gemeente/stad voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen;
Gelet op het feit dat de gemeente/stad per aangetekend schrijven van 25 maart 2020 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Antwerpen die op 17 juni 2020 plaatsheeft in het Kasteel van Brasschaat, Hemelhoevedreef 1, 2930 Brasschaat;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente/stad per brief van 25 maart 2020 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, wordt gevraagd om een expliciete beslissing over alle voorliggende agendapunten.
Op deze manier kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een schriftelijke algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Neemt kennis van de uitnodiging van de algemene vergadering van Fluvius die plaatsvindt op 17 juni 2020 om 18u00 in het Afspanning de Jachthoorn, Doornstraat 11 te 2550 Kontich en keurt volgende agendapunten goed:
1) Activiteitenverslag
2) Jaarverslag - jaarrekening
3) Financieel verslag
4) Vaststelling van de uitkeringen netto-actieftest
5) Kwijting
6) Bijzonder verslag RvB
7) Financiering van aandelen van de vennootschap door derden
8) Aanvaarding activiteit gemeenten
9) Statutaire benoemingen
10) Benoeming van commissaris
11) Statutaire mededeling
12) Toetreding Malle, Ranst, Wommelgem en Zoersel
13) GR-besluit vertegenwoordiging
14) Oproeping gemeenten
Zijn akkoord te verlenen over elk van de voorliggende agendapunten. Dit geeft het standpunt van de gemeente weer, en dient in geval van een schriftelijke algemene vergadering als een bindend akkoord te worden beschouwd en dat opgenomen zal worden in een overzichtslijst ‘houdende ontvangen inhoudelijke goedkeuringen van de deelnemers’ die gevoegd zal worden bij de notulen van bovenvermelde Algemene Vergadering en waarbij de individuele gemeenteraadsbeslissingen via het digitaal loket zullen overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen op 17 juni 2020 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en het secretariaat van Fluvius Antwerpen hiervan in kennis te stellen.
De intergemeentelijke vereniging PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor een algemene vergadering op woensdag 10 juni 2020.
Aangezien de gemeente aandeelhouder is in deze vereniging, moet een gemeentelijk vertegenwoordiger worden aangeduid en moet tevens het mandaat van deze vertegenwoordiger worden vastgesteld.
De gemeenteraad is bevoegd voor de aangelegenheden inzake de deelname aan en de vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen, evenals voor de aangelegenheden die het decreet uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.
De agenda en de onderwerpen van de algemene vergadering dienen goedgekeurd te worden en anderzijds – voor zover het bestuur dat nog niet gedaan mocht hebben – dient er een afgevaardigde aangeduid te worden die namens het bestuur de gewone algemene vergadering zal bijwonen.
Er wordt akte genomen van de uitnodiging van de algemene vergadering van PONTES van woensdag 10 juni 2020 en volgende agendapunten goed te keuren:
1. Algemene vergadering: verslag 18 december 2019 - goedkeuring
2. Financiën: balans, resultatenrekening en jaarverslag over het boekjaar 2019 - goedkeuring
3. Financiën: verslag van de bedrijfsrevisor-commissaris over de jaarrekening 2019 - aktename
4. Financiën: verdeling van het batig saldo van de resultatenrekening 2019 - goedkeuring
5. Financiën: kwijting aan de raad van bestuur en aan de bedrijfsrevisor-commissaris - goedkeuring
6. Varia en rondvraag
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt opgedragen om zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad inzake onderhavige aangelegenheid.
Een uittreksel van het desbetreffende raadsbesluit zal bezorgd worden voor 1 juni 2020 aan het secretariaat van Pontes.
Het lokaal bestuur ontving de in bijlage opgenomen uitnodiging en agenda voor de algemene vergadering van Pidpa van 19 juni 2020.
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Op vrijdag 19 juni 2020 om 11 uur organiseert Pidpa een algemene vergadering op afstand.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt :
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Deze statutaire algemene vergadering wordt samengeroepen i.f.v. de goedkeuring van de jaarrekening. Er is geen verdere financiële impact voor de gemeente Rumst.
Neemt kennis van de uitnodiging van Pidpa voor de algemene vergadering op afstand die plaatsvindt op 19 juni 2020 om 11u00 en keurt volgende agendapunten goed:
Het verslag van de raad van bestuur over het jaar 2019, de jaarrekening over het boekjaar 2019 en het verslag van de commissaris worden goedgekeurd.
Het verlenen van decharge aan de bestuurders en de commissaris over het boekjaar 2019, wordt goedgekeurd.
Goedkeuring wordt verleend aan de toetredingen/uitbreidingen van opdracht.
Goedkeuring wordt verleend aan de benoemingen.
Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 19 juni 2020, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Aan college wordt opdracht gegeven tot uitvoering van dit besluit en het secretariaat van Pidpa hiervan in kennis te stellen.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening legt op dat gemeenten een plannenregister moeten opmaken. De gemeente Rumst liep een historische achterstand op in de digitaliseringsbeweging en beschikt heden nog niet over dit register.
Op 28 oktober 2019 werd een opdracht gegund aan Geo-IT tot uitbreiding van de bestaande GIS-systemen inzake een aantal taken inzake het plannenregister, DSI, ROP en automatisering van de verwerking van notariële vastgoedinformatie.
Het plannenregister werd in het voorjaar van 2020 vervolledigd en kan vastgesteld worden met onderstaande plannen
| plan_id | algplanid | datum | naam |
| 2.12_00195_00001 | RUP_02000_212_00195_00001 | 05/09/2008 | GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen |
| 2.12_00328_00001 | RUP_02000_212_00328_00001 | 21/01/2011 | GRUP Dijlemonding |
| 2.13_00061_00001 | RUP_10000_213_00061_00001 | 23/06/2009 | PRUP retentiezone Molenbeek te Rumst |
| 2.13_00145_00001 | RUP_10000_213_00145_00001 | 28/11/2018 | PRUP 'Afbakening kleinstedelijk gebied Boom-Rumst' te 'Boom, Niel en Rumst' |
| 2.14_00001_00001 | RUP_11037_214_00001_00001 | 27/07/2006 | RUP Terhagen Zuid gedeeltelijke wijziging |
| 2.14_00002_00001 | RUP_11037_214_00002_00001 | 12/10/2006 | RUP 'S Herenbeemden |
| 2.14_00003_00001 | RUP_11037_214_00003_00001 | 10/05/2007 | RUP Catenberg Noord - Deel 1 |
| 2.14_00004_00001 | RUP_11037_214_00004_00001 | 18/06/2009 | RUP Markt |
| 2.14_00005_00001 | RUP_11037_214_00005_00001 | 01/04/2010 | RUP De Lijn |
| 2.14_00006_00001 | RUP_11037_214_00006_00001 | 26/01/2012 | RUP Groenlaar |
| 2.14_00007_00001 | RUP_11037_214_00007_00001 | 26/01/2012 | RUP Bosbeek |
| 2.14_00008_00001 | RUP_11037_214_00008_00001 | 24/05/2012 | RUP Kloosterstraat |
| 2.14_00008_00002 | RUP_11037_214_00008_00002 | 27/10/2016 | RUP Kloosterstraat herziening |
| 2.14_00009_00001 | RUP_11037_214_00009_00001 | 24/05/2012 | RUP Kapellenlei |
| 2.14_00010_00001 | RUP_11037_214_00010_00001 | 12/07/2012 | RUP Het Veer |
| 2.14_00011_00001 | RUP_11037_214_00011_00001 | 28/06/2012 | RUP Crequi |
| 2.14_00012_00001 | RUP_11037_214_00012_00001 | 20/12/2012 | RUP Reet Centrum Zuid |
| 2.14_00013_00001 | RUP_11037_214_00013_00001 | 23/06/2016 | RUP Reet Statie |
| 2.14_00014_00001 | RUP_11037_214_00014_00001 | 22/06/2017 | RUP Reet centrum Noord |
| 2.14_00015_00001 | RUP_11037_214_00015_00001 | 22/12/2018 | RUP Den Baa |
| 2.14_00016_00001 | RUP_11037_214_00016_00001 | 20/12/2018 | RUP Het Laar |
| 2.22_00014_00001 | GWP_02000_222_00014_00001 | 03/10/1979 | Origineel gewestplan Antwerpen |
| 2.22_00014_00002 | GWP_02000_222_00014_00002 | 05/11/1985 | Gewestplan Antwerpen - Wijziging - Erratum: Baeten |
| 2.22_00014_00008 | GWP_02000_222_00014_00008 | 28/10/1998 | Gewestplan Antwerpen - Wijziging - Algemeen |
| 2.22_00014_00013 | GWP_02000_222_00014_00013 | 26/05/2000 | Gewestplan Antwerpen - Wijziging - Toevoerleiding TMVW |
| 2.24_00002_00001 | BPA_11037_224_00002_00001 | 23/12/1993 | BPA Predikherenhoevestraat |
| 2.24_00003_00001 | BPA_11037_224_00003_00001 | 09/06/1994 | BPA Terhagen zuidelijk deel |
| 2.24_00005_00001 | BPA_11037_224_00005_00001 | 12/12/2001 | BPA Laerevelden |
| 2.24_00001_00001 | BPA_11037_224_00001_00001 | 27/07/1993 | BPA Oude Netearm |
| 2.31_00001_00001 | BVO_02000_231_00001_00001 | 29/04/1997 | Verordening wegen voor voetgangersverkeer |
| 2.33_00001_00001 | SVO_02000_233_00001_00001 | 15/07/2016 | Verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater |
| 2.33_00002_00001 | SVO_02000_233_00002_00001 | 08/07/2005 | Verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven en de inrichting van gebieden voor dergelijke verblijven |
| 2.33_00003_00001 | SVO_02000_233_00003_00001 | 10/06/2011 | Verordening toegankelijkheid |
| 2.33_00004_00001 | SVO_02000_233_00004_00001 | 09/06/2017 | Verordening Breedband |
| 2.33_00005_00001 | SVO_11037_233_00005_00001 | 25/04/2006 | Verordening met betrekking tot het kappen van bomen, hagen en houtkanten |
| 2.33_00006_00001 | SVO_11037_233_00006_00001 | 24/03/2011 | Verordening inzake parkeervoorzieningen bij meergezinswoningen |
| 2.45_00001_00001 | ROO_11037_245_00001_00001 | 15/12/1900 | Rooilijnplan Kerkstraat |
| 2.45_00002_00001 | ROO_11037_245_00002_00001 | 07/03/1938 | Rooilijnplan Eikenstraat tot Pierstraat( Bonte Koe) |
| 2.45_00003_00001 | ROO_11037_245_00003_00001 | 15/04/1938 | Rooilijnplan Eikenstraat-Pierstraat |
| 2.45_00004_00001 | ROO_11037_245_00004_00001 | 18/05/1938 | Rooilijnplan Doelhaagstraat - Ekkergatstraat |
| 2.45_00005_00001 | ROO_11037_245_00005_00001 | 18/05/1938 | Rooilijnplan Molenberg en Hollebeekstraat deel 2 |
| 2.45_00006_00001 | ROO_11037_245_00006_00001 | 18/05/1938 | Rooilijnplan Molenberg en Hollebeekstraat deel 3 |
| 2.45_00007_00001 | ROO_11037_245_00007_00001 | 18/05/1938 | Rooilijnplan Molenberg en Hollebeekstraat deel 1 |
| 2.45_00008_00001 | ROO_11037_245_00008_00001 | 18/05/1938 | Rooilijnplan Tuinwijk en Antoine de winterstaat |
| 2.45_00009_00001 | ROO_11037_245_00009_00001 | 03/10/1949 | Rooilijnplan Varenstraat |
| 2.45_00010_00001 | ROO_11037_245_00010_00001 | 11/12/1950 | Rooilijnplan Lage Vosbergstraat |
| 2.45_00011_00001 | ROO_11037_245_00011_00001 | 10/05/1951 | Rooilijnplan Petrus Van Der Taelenstraat |
| 2.45_00012_00001 | ROO_11037_245_00012_00001 | 31/01/1952 | Rooilijnplan Laarstraat (Oude Laarstraat) |
| 2.45_00013_00001 | ROO_11037_245_00013_00001 | 15/12/1953 | Rooilijnplan Pierstraat vanaf A12 tot gemeente Niel |
| 2.45_00014_00001 | ROO_11037_245_00014_00001 | 22/05/1956 | Rooilijnplan Molenstraat |
| 2.45_00015_00001 | ROO_11037_245_00015_00001 | 12/11/1957 | Rooilijnplan Nijverheidsstraat Molenveld Abdon Braeckmansstraat |
| 2.45_00016_00001 | ROO_11037_245_00016_00001 | 05/06/1957 | Rooilijnplan Hollebeekstraat |
| 2.45_00017_00001 | ROO_11037_245_00017_00001 | 22/05/1959 | Rooilijnplan Monnikenhofstraat |
| 2.45_00018_00001 | ROO_11037_245_00018_00001 | 12/07/1965 | Rooilijnplan Hovenierstraat |
| 2.45_00019_00001 | ROO_11037_245_00019_00001 | 22/07/1965 | Rooilijnplan Steenweg op Waarloos |
| 2.45_00020_00001 | ROO_11037_245_00020_00001 | 26/04/1966 | Rooilijnplan Doornlaarlei |
| 2.45_00021_00001 | ROO_11037_245_00021_00001 | 26/04/1966 | Rooilijnplan Hoge Vosbergstraat |
| 2.45_00022_00001 | ROO_11037_245_00022_00001 | 24/11/1966 | Rooilijnplan Herderstraat |
| 2.45_00023_00001 | ROO_11037_245_00023_00001 | 31/03/1967 | Rooilijnplan Slijkenhoefstraat |
| 2.45_00024_00001 | ROO_11037_245_00024_00001 | 16/10/1967 | Rooilijnplan 's Herenbaan |
| 2.45_00025_00001 | ROO_11037_245_00025_00001 | 05/08/1970 | Rooilijnplan Rumstsesteenweg |
| 2.45_00026_00001 | ROO_11037_245_00026_00001 | 16/01/1980 | Rooilijnplan Beukendreef |
| 2.45_00027_00001 | ROO_11037_245_00027_00001 | 09/12/2009 | Rooilijnplan Clemenshoek |
| 2.45_00028_00001 | ROO_11037_245_00028_00001 | 26/03/2015 | Rooilijnplan Hollebeekstraat |
| 2.45_00029_00001 | ROO_11037_245_00029_00001 | 09/07/2015 | Rooilijnplan Hazeweg |
| 2.45_00030_00001 | ROO_11037_245_00030_00001 | 24/09/2015 | Rooilijnplan Grote Paepedaelen |
| 2.45_00031_00001 | ROO_11037_245_00031_00001 | 22/10/2015 | Rooilijnplan Gladiolenlaan |
| 2.45_00032_00001 | ROO_11037_245_00032_00001 | 14/07/2016 | Rooilijnplan Monnikenhofstraat |
| 2.45_00033_00001 | ROO_11037_245_00033_00001 | 17/11/2016 | Rooilijnplan Kerremansstraat |
Stelt het plannenregister vast met onderstaande plancontouren en bezorgt dit voor goedkeuring aan het Departement Omgeving.
| plan_id | algplanid | datum | naam |
| 2.12_00195_00001 | RUP_02000_212_00195_00001 | 05/09/2008 | GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen |
| 2.12_00328_00001 | RUP_02000_212_00328_00001 | 21/01/2011 | GRUP Dijlemonding |
| 2.13_00061_00001 | RUP_10000_213_00061_00001 | 23/06/2009 | PRUP retentiezone Molenbeek te Rumst |
| 2.13_00145_00001 | RUP_10000_213_00145_00001 | 28/11/2018 | PRUP 'Afbakening kleinstedelijk gebied Boom-Rumst' te 'Boom, Niel en Rumst' |
| 2.14_00001_00001 | RUP_11037_214_00001_00001 | 27/07/2006 | RUP Terhagen Zuid gedeeltelijke wijziging |
| 2.14_00002_00001 | RUP_11037_214_00002_00001 | 12/10/2006 | RUP 'S Herenbeemden |
| 2.14_00003_00001 | RUP_11037_214_00003_00001 | 10/05/2007 | RUP Catenberg Noord - Deel 1 |
| 2.14_00004_00001 | RUP_11037_214_00004_00001 | 18/06/2009 | RUP Markt |
| 2.14_00005_00001 | RUP_11037_214_00005_00001 | 01/04/2010 | RUP De Lijn |
| 2.14_00006_00001 | RUP_11037_214_00006_00001 | 26/01/2012 | RUP Groenlaar |
| 2.14_00007_00001 | RUP_11037_214_00007_00001 | 26/01/2012 | RUP Bosbeek |
| 2.14_00008_00001 | RUP_11037_214_00008_00001 | 24/05/2012 | RUP Kloosterstraat |
| 2.14_00008_00002 | RUP_11037_214_00008_00002 | 27/10/2016 | RUP Kloosterstraat herziening |
| 2.14_00009_00001 | RUP_11037_214_00009_00001 | 24/05/2012 | RUP Kapellenlei |
| 2.14_00010_00001 | RUP_11037_214_00010_00001 | 12/07/2012 | RUP Het Veer |
| 2.14_00011_00001 | RUP_11037_214_00011_00001 | 28/06/2012 | RUP Crequi |
| 2.14_00012_00001 | RUP_11037_214_00012_00001 | 20/12/2012 | RUP Reet Centrum Zuid |
| 2.14_00013_00001 | RUP_11037_214_00013_00001 | 23/06/2016 | RUP Reet Statie |
| 2.14_00014_00001 | RUP_11037_214_00014_00001 | 22/06/2017 | RUP Reet centrum Noord |
| 2.14_00015_00001 | RUP_11037_214_00015_00001 | 22/12/2018 | RUP Den Baa |
| 2.14_00016_00001 | RUP_11037_214_00016_00001 | 20/12/2018 | RUP Het Laar |
| 2.22_00014_00001 | GWP_02000_222_00014_00001 | 03/10/1979 | Origineel gewestplan Antwerpen |
| 2.22_00014_00002 | GWP_02000_222_00014_00002 | 05/11/1985 | Gewestplan Antwerpen - Wijziging - Erratum: Baeten |
| 2.22_00014_00008 | GWP_02000_222_00014_00008 | 28/10/1998 | Gewestplan Antwerpen - Wijziging - Algemeen |
| 2.22_00014_00013 | GWP_02000_222_00014_00013 | 26/05/2000 | Gewestplan Antwerpen - Wijziging - Toevoerleiding TMVW |
| 2.24_00002_00001 | BPA_11037_224_00002_00001 | 23/12/1993 | BPA Predikherenhoevestraat |
| 2.24_00003_00001 | BPA_11037_224_00003_00001 | 09/06/1994 | BPA Terhagen zuidelijk deel |
| 2.24_00005_00001 | BPA_11037_224_00005_00001 | 12/12/2001 | BPA Laerevelden |
| 2.24_00001_00001 | BPA_11037_224_00001_00001 | 27/07/1993 | BPA Oude Netearm |
| 2.31_00001_00001 | BVO_02000_231_00001_00001 | 29/04/1997 | Verordening wegen voor voetgangersverkeer |
| 2.33_00001_00001 | SVO_02000_233_00001_00001 | 15/07/2016 | Verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater |
| 2.33_00002_00001 | SVO_02000_233_00002_00001 | 08/07/2005 | Verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven en de inrichting van gebieden voor dergelijke verblijven |
| 2.33_00003_00001 | SVO_02000_233_00003_00001 | 10/06/2011 | Verordening toegankelijkheid |
| 2.33_00004_00001 | SVO_02000_233_00004_00001 | 09/06/2017 | Verordening Breedband |
| 2.33_00005_00001 | SVO_11037_233_00005_00001 | 25/04/2006 | Verordening met betrekking tot het kappen van bomen, hagen en houtkanten |
| 2.33_00006_00001 | SVO_11037_233_00006_00001 | 24/03/2011 | Verordening inzake parkeervoorzieningen bij meergezinswoningen |
| 2.45_00001_00001 | ROO_11037_245_00001_00001 | 15/12/1900 | Rooilijnplan Kerkstraat |
| 2.45_00002_00001 | ROO_11037_245_00002_00001 | 07/03/1938 | Rooilijnplan Eikenstraat tot Pierstraat( Bonte Koe) |
| 2.45_00003_00001 | ROO_11037_245_00003_00001 | 15/04/1938 | Rooilijnplan Eikenstraat-Pierstraat |
| 2.45_00004_00001 | ROO_11037_245_00004_00001 | 18/05/1938 | Rooilijnplan Doelhaagstraat - Ekkergatstraat |
| 2.45_00005_00001 | ROO_11037_245_00005_00001 | 18/05/1938 | Rooilijnplan Molenberg en Hollebeekstraat deel 2 |
| 2.45_00006_00001 | ROO_11037_245_00006_00001 | 18/05/1938 | Rooilijnplan Molenberg en Hollebeekstraat deel 3 |
| 2.45_00007_00001 | ROO_11037_245_00007_00001 | 18/05/1938 | Rooilijnplan Molenberg en Hollebeekstraat deel 1 |
| 2.45_00008_00001 | ROO_11037_245_00008_00001 | 18/05/1938 | Rooilijnplan Tuinwijk en Antoine de winterstaat |
| 2.45_00009_00001 | ROO_11037_245_00009_00001 | 03/10/1949 | Rooilijnplan Varenstraat |
| 2.45_00010_00001 | ROO_11037_245_00010_00001 | 11/12/1950 | Rooilijnplan Lage Vosbergstraat |
| 2.45_00011_00001 | ROO_11037_245_00011_00001 | 10/05/1951 | Rooilijnplan Petrus Van Der Taelenstraat |
| 2.45_00012_00001 | ROO_11037_245_00012_00001 | 31/01/1952 | Rooilijnplan Laarstraat (Oude Laarstraat) |
| 2.45_00013_00001 | ROO_11037_245_00013_00001 | 15/12/1953 | Rooilijnplan Pierstraat vanaf A12 tot gemeente Niel |
| 2.45_00014_00001 | ROO_11037_245_00014_00001 | 22/05/1956 | Rooilijnplan Molenstraat |
| 2.45_00015_00001 | ROO_11037_245_00015_00001 | 12/11/1957 | Rooilijnplan Nijverheidsstraat Molenveld Abdon Braeckmansstraat |
| 2.45_00016_00001 | ROO_11037_245_00016_00001 | 05/06/1957 | Rooilijnplan Hollebeekstraat |
| 2.45_00017_00001 | ROO_11037_245_00017_00001 | 22/05/1959 | Rooilijnplan Monnikenhofstraat |
| 2.45_00018_00001 | ROO_11037_245_00018_00001 | 12/07/1965 | Rooilijnplan Hovenierstraat |
| 2.45_00019_00001 | ROO_11037_245_00019_00001 | 22/07/1965 | Rooilijnplan Steenweg op Waarloos |
| 2.45_00020_00001 | ROO_11037_245_00020_00001 | 26/04/1966 | Rooilijnplan Doornlaarlei |
| 2.45_00021_00001 | ROO_11037_245_00021_00001 | 26/04/1966 | Rooilijnplan Hoge Vosbergstraat |
| 2.45_00022_00001 | ROO_11037_245_00022_00001 | 24/11/1966 | Rooilijnplan Herderstraat |
| 2.45_00023_00001 | ROO_11037_245_00023_00001 | 31/03/1967 | Rooilijnplan Slijkenhoefstraat |
| 2.45_00024_00001 | ROO_11037_245_00024_00001 | 16/10/1967 | Rooilijnplan 's Herenbaan |
| 2.45_00025_00001 | ROO_11037_245_00025_00001 | 05/08/1970 | Rooilijnplan Rumstsesteenweg |
| 2.45_00026_00001 | ROO_11037_245_00026_00001 | 16/01/1980 | Rooilijnplan Beukendreef |
| 2.45_00027_00001 | ROO_11037_245_00027_00001 | 09/12/2009 | Rooilijnplan Clemenshoek |
| 2.45_00028_00001 | ROO_11037_245_00028_00001 | 26/03/2015 | Rooilijnplan Hollebeekstraat |
| 2.45_00029_00001 | ROO_11037_245_00029_00001 | 09/07/2015 | Rooilijnplan Hazeweg |
| 2.45_00030_00001 | ROO_11037_245_00030_00001 | 24/09/2015 | Rooilijnplan Grote Paepedaelen |
| 2.45_00031_00001 | ROO_11037_245_00031_00001 | 22/10/2015 | Rooilijnplan Gladiolenlaan |
| 2.45_00032_00001 | ROO_11037_245_00032_00001 | 14/07/2016 | Rooilijnplan Monnikenhofstraat |
| 2.45_00033_00001 | ROO_11037_245_00033_00001 | 17/11/2016 | Rooilijnplan Kerremansstraat |
neemt kennis van de uitnodiging voor de statutaire algemene vergadering van Sociale Bouw- en Kredietmaatschappij Arro Antwerpen cvba van 09 juni 2020 om 11 uur in het gemeentehuis van Zandhoven. De documenten worden in de week van 25 mei aan het lokaal bestuur bezorgd en kunnen zullen onmiddellijk en ten laatste ter zitting aan de gemeenteraad ter beschikking worden gesteld.
keurt de agendapunten, op basis van de documenten ter zitting voorgelegd, goed.
Het lokaal bestuur ontving op 23 april de uitnodiging voor de algemene vergadering van SHM De ideale Woning voor donderdag 14 mei 2020
Op de agenda staat:
neemt kennis van de uitnodiging en de agenda voor de Algemene Vergadering van SHM De Ideale Woning op donderdag 14 mei 2020.
UiTPAS is een spaar- en voordelenprogramma voor verbreding, verhoging en verdieping van vrijetijdsparticipatie, met bijzondere aandacht voor mensen in armoede. Het wordt gebruikt voor een gemeente-overschrijdend, uitgebreid en gevarieerd vrijetijdsaanbod, zowel voor activiteiten van de gemeente zelf als van verenigingen en privé-organisatoren.
Per deelname aan een UiTPASactiviteit ontvangt de pashouder één punt. De punten kan hij omruilen voor voordelen (korting op ticket, iets gratis, een extraatje …). Pashouders met recht op een kansentarief krijgen bovendien een structurele korting.
Om te kunnen starten met de UiTPAS dient de basisovereenkomst met Publiq te worden goedgekeurd.
De UiTPAS zal de huidige vrijetijdscheques vervangen.
De basisovereenkomst legt de samenwerking tussen de betrokken partijen vast.
In de algemene voorwaarden worden de afspraken bepaald op algemeen niveau met specifieke afwijkingen bij het lokaal deel (deel 2: regiospecifieke afspraken).
Als bijlagen bij de algemene voorwaarden zijn de volgende bijlage opgenomen:
- gebruiksvoorwaarden gebruikers UiTPAS RUPEL
- samenwerkingsovereenkomst UiTPAS RUPEL en evenement organisator
- privacy beleid van de UiTPAS
- verklaring op eer voor de bewaring van de beveiliging en de vertrouwelijkheid van de gegevens
Goedkeuring ingediend dossier UiTPAS december 2019
Voorbereiding opstart voorjaar 2020
Lancering UiTPAS september 2020 voor gemeentelijke activiteiten
Uitbreiding gebruik UiTPAS door evenement organisatoren, verenigingen, zelfstandige partners september 2021
neemt kennis van de basisovereenkomst tussen Publiq en de lokale kaartsysteembeheersers voor UiTPAS RUPEL (gemeenten Boom en Rumst) en de daarbij horende algemene voorwaarden.
keurt de basisovereenkomst tussen Publiq en de lokale kaartsysteembeheersers voor UiTPAS RUPEL (gemeenten Boom en Rumst) en de daarbij horende algemene voorwaarden goed.
Zoals vermeld in het meerjarenplan 20-25 wordt de kleuterschool van Eikenlaar vanaf het schooljaar 20-21 uitgebreid. De resultaten van de digitale aanmeldingen geven aan dat een niveau kleuter vanaf september 2020 in de vestigingsplaats, Processieweg 2 zal ingericht moeten worden.
* meerjarenplan 20-25 (uitbreiding kleuterschool Eikenlaar)
* capaciteitsverhoging niveau kleuter voor GBS Eikenlaar
* resultaten aanmeldingen digitaal aanmeldsysteem
* oprichten niveau kleuter op de vestigingsplaats Processieweg 2, 2840 Reet
* hertelling op 1 oktober 2020 voor de hele school (lager en kleuter)
*Omzendbrief Bao/97/10 (programmatie en rationalisatie in het gewoon basisonderwijs)
* decreet basisonderwijs van 25 februari 97
* besluit van de Vlaamse regering van 17/06/97
Uit de eerste resultaten van het digitaal aanmelden blijkt dat het nodig is om een niveau kleuter op te richten in de vestiging van de lagere school vanaf september 2020. De definitieve inschrijvingen vinden pas plaats in de maand mei.
besluit principieel dat er vanaf september 2020 op de vestigingsplaats, Processieweg 2 een niveau kleuter wordt opgericht.
Vanaf september 2020 zullen er twee vestigingsplaatsen zijn voor niveau kleuter voor GBS Eikenlaar
1. Hoogvelden 11, Reet
2. Processieweg 2, Reet
Voor de oprichting van niveau kleuter op de vestigingsplaats Processieweg 2 zal een melding van herstructurering ingediend worden bij AGODI
- Vanuit AGODI werd de personeelsformatie van de 2 gemeentescholen ( Eikenlaar en Ter Doelhagen ) voor het schooljaar 2020-2021 in een dienstbrief aan de directies van de scholen bezorgd. Op basis van deze dienstbrief worden de lestijden-, uren- en puntenpakket per school aangewend.
- Voor Eikenlaar is er voor het komende schooljaar een uitzondering. Door het inrichten van een niveau kleuter op de vestigingsplaats Processieweg 2 zal er op de eerste schooldag van oktober 2020 een hertelling plaatsvinden voor de hele school en dit voor volgende middelen: Lestijden volgens de schalen, SES-lestijden, additionele lestijden, aanvullende lestijden voor LBV, uren kinderverzorgster, administratieve omkadering en ICT-coördinatie. De ontvangen dienstbrief voor GBS Eikenlaar geeft hierdoor geen juiste weergave van de beschikbare omkadering voor het komende schooljaar. Er dient voorlopig zelf een berekening gemaakt te worden van de omkadering voor het komende schooljaar. Omdat er nog geen zekerheid kan geboden worden hoeveel leerlingen en kleuters er effectief volgend schooljaar zullen starten, is het aangewezen om bij de start van het schooljaar nog niet alle beschikbare lestijden en uren in te zetten.
- De schoolraad van Eikenlaar gaf een positief advies op 19 mei 20209. De schoolraad van Ter Doelhagen gaf een positief advies op 20 mei 2020.
- Het ABOC van 27 mei 2020 heeft een positief advies gegeven.
1. Berekening van het lestijdenpakket GBS Eikenlaar voor het schooljaar 2020-2021
Bestuurspersoneel
1 ambt van directeur zonder onderwijsopdracht
Lager onderwijs
Basisomkadering
|
Lestijden volgens de schaal |
314 |
|
SES-lestijden |
13 |
|
Additionele lestijden lager onderwijs |
7 |
| Aanvangsbegeleiding | 3/24 |
|
Totaal aantal lestijden lager onderwijs |
337 |
Aanvullende lestijden
|
Punten ICT-coördinatie |
15 |
|
Punten administratieve ondersteuning |
74 |
|
Stimuluspunten SOM |
12 |
|
Zorgpunten |
58 |
Kleuteronderwijs
|
Lestijden volgens de schaal |
79 |
|
SES-lestijden |
2 |
|
Additionele lestijden lager onderwijs |
0 |
|
Totaal aantal lestijden lager onderwijs |
81 |
|
Kinderverzorguren |
8 |
2. Berekening van het lestijdenpakket GBS Ter Doelhagen voor het schooljaar 2020-2021
Bestuurspersoneel
1 ambt van directeur zonder onderwijsopdracht
Lager onderwijs
|
Lestijden volgens de schaal |
192 |
|
SES-lestijden |
26 |
|
Additionele lestijden lager onderwijs |
0 |
| Aanvangsbegeleiding | 3/24 |
|
Totaal aantal lestijden lager onderwijs |
221 |
Aanvullende lestijden
|
Punten ICT-coördinatie |
11 |
|
Punten administratieve ondersteuning |
52 |
|
Stimuluspunten SOM |
10 |
|
Zorgpunten |
40 |
Kleuteronderwijs:
|
Lestijden volgens de schaal |
109 |
|
SES-lestijden |
9 |
|
Additionele lestijden lager onderwijs |
0 |
|
Totaal aantal lestijden kleuteronderwijs |
118 |
|
Kinderverzorguren |
10 |
1. Algemeen achtergrondkader bij het invullen van lestijden
1.1. Klasgrootte als bepalende factor voor een kwaliteitsvolle leeromgeving
Bij de invulling van de lestijden is de klasgrootte een bepalende factor. Volgende overwegingen spelen hierbij een rol.
- Om kinderen een kwaliteitsvolle leeromgeving aan te bieden en hen waar nodig met zorg op maat te kunnen omringen, is de klasgrootte van belang. Pedagogische studies en de Vlaamse overheid geven een klasgrootte van 20 kinderen in de kleuterafdeling en 24 in de lagere schoolafdeling aan als streefnorm.
- Deze streefcijfers maken het mogelijk voor het lerarenkorps om op termijn, bij een langdurige loopbaan, de comfortabele werkomgeving te behouden wat de kinderen ten goede komt.
- Om de meest kwaliteitsvolle leeromgeving te realiseren, is het wenselijk dat elk kind gedurende de ganse schoolloopbaan in klassen van max 20-24 kinderen kan doorbrengen. Dit betekent van bij de instap in de lagere school en gans de looptijd van de lagere school.
- Binnen elke school vertrekt men van een bepaald leerlingenaantal, opgedeeld volgens geboortejaren. Dit leerlingenaantal varieert van jaar tot jaar, op basis van de demografische evolutie in het algemeen en in het bijzonder in de gemeente, op basis van de aantrekkingskracht van de school ,…. Scholen moeten dus rekening houden met het variabel karakter van het leerlingaantal en van de klasaantallen.
- Om kwaliteitsvolle klasgroepen te realiseren kunnen klassen ontdubbeld worden of kan gewerkt worden met een vorm van co-teaching/extra ondersteuning in de klas. Dit veronderstelt echter dat men in de school of scholengemeenschap over een voldoende aantal lestijden beschikt. Deze situatie is verschillend per school en bepaalt op die manier de mogelijkheden om het pedagogisch project van de school te realiseren.
1.2 Schoolgebonden factoren
Andere factoren waarmee men rekening houdt bij de invulling van lestijden zijn:
- De inzet van het leerkrachtenteam en de verdeling van de leerkrachten over de klassen; hierbij spelen zowel objectieve factoren (vaste benoeming, voltijds/deeltijds opdracht, anciënniteit, …) als subjectieve factoren (vertrouwdheid met de eigen klas, het samenwerken tussen leerkrachten, verwachtingen en ambities, …) een rol.
- Het aantal beschikbare lokalen om de lessen te organiseren. Ontdubbeling van klassen en co-teaching situaties vragen immers extra lokalen.
- Het aantal uren zorg dat kan ingezet worden om leerlingen te begeleiden.
- De evolutie van de leerlingenaantallen over een aantal jaren. Op basis van de instroom en zijstroom kan een simulatie gemaakt worden hoe de leerlingenaantallen zullen evolueren.
1.3. Tijdsgebonden factoren
In het schooljaar 2020-2021 zullen ook tijdsgebonden factoren de situatie in de gemeentescholen beïnvloeden. Dit zijn:
- de verdere uitbouw van de kleuterschool van Eikenlaar
- de (post) Covid 19 - situatie waarbij richtlijnen over het maximale aantal kinderen in een klasgroep, de nodige ruimte per kind, de contactbubbels enz mee bepalen hoe het schoolgebeuren kan worden ingericht.
2. Invulling lestijden GBS Eikenlaar
2.1. Uitgangspunten
2.1.1 Kleuterschool Eikenlaar
De kleuterschool breidt uit vanaf het schooljaar 2020-2021. Er zijn niet voldoende lestijden om reeds 4 kleuterklassen te kunnen inrichten. Daarom wordt gewerkt met twee graadklassen en een derde kleuterklas.
Vestiging Hoogvelden
- Klas 1 start met 9 kleuters in september. Dit zijn instappers en kleuters die normaliter al moesten instappen, maar niet naar school konden door de Corona-sluiting. In de loop van het schooljaar komen er telkens instappers bij zodat de klas uiteindelijk 28 kleuters zal tellen.
- Klas 2 met 27 kleuters is een graadklas van de 1ste en 2de kleuterklas.
In de loop van het schooljaar krijgt men 8 instaplestijden die worden gebruikt voor ondersteuning.
Vestiging Processieweg
- Hier wordt de derde kleuterklas met 18 kleuters georganiseerd.
Bijkomend:
- kinderverzorging (8/32)
- L.O. (4/24).
2.1.2 Lagere school
Alle klassen worden ontdubbeld gezien de grootte van de groepen (steeds meer dan 32 lln. per jaar)
Daarnaast heeft men volgende ondersteuning:
- zorgcoördinator (24/36)
- Ict-coördinator (4/36)
- L.O-leerkracht (18/24)
- administratieve medewerker (36/36)
- beleidsondersteuner (3/36)
- aanvangsbegeleider (3/24).
- extra- ondersteuning door ambulante leerkracht. Deze uren worden ingezet als co-teaching. Men gebruikt 6 verschillende vormen van co-teaching al naargelang de lesinhoud ( observerende-, assisterende-, parallelle-, station-, alternatieve-, complementaire co-teaching).
- De resterende punten uit de pot van de scholengemeenschap worden gezet om alle klassen voltijds te ontdubbelen en ondersteuning op de klasvloer te verhogen.
3. Invulling lestijden Ter Doelhagen
3.1. Uitgangspunten
3.1.1 Kleuterschool
In de kleuterschool opteert men om te werken met 4 klas/leefgroepen. Er zijn onvoldoende lestijden om 5 aparte klassen te vormen. Men kiest dus voor graadklassen/leefgroepen, waarbij de grootste klas 12 extra uren ondersteuning wordt geboden. Door deze aanpak kan men tevens meer uren zorg en lichamelijke opvoeding inzetten. Een leerkracht heeft een ondersteunende rol in de 2 vestigingen zodat hier een verbinding binnen het kleuterteam wordt gelegd. Bovendien wordt één van de leerkrachten ook deeltijds ingezet in de lagere school wat nieuwe mogelijkheden geeft om een wisselwerking tussen kleuter- en lagere school te bevorderen. Om dit alles te realiseren worden 2 lestijden van de lagere school overgedragen naar de kleuterschool.
Vestiging Terhagen
- één graadklas/leefgroep met instappers en kleuters van de eerste kleuterklas (K0 + K1 15 kl.)
- één graadklas/leefgroep met de kleuters van de tweede en derde kleuterklas (K2 + K3 18 kl.).
Bijkomend:
- LO 4/24
- Zorg 4/24
Vestiging Rumst
- één graadklas/leefgroep met instappers en kleuters van de eerste kleuterklas (K0 + K1 20 kl. )
- één graadklas/leefgroep met de kleuters van de tweede en derde kleuterklas (K2 + K3 27 kl.). Deze klas krijgt 12 uur ondersteuning/co-teaching.
Bijkomend:
- LO 4/24
3.1.2. Lagere school
In de lagere school worden er geen klassen ontdubbeld. De grootste klassen (G2 met 27 lln, G3 met 29 lln, G4 met 27 lln) krijgen elk 12 uren extra- ondersteuning onder vorm van co-teaching. Daarnaast wordt extra uren zorg voor de andere klassen voorzien. Tenslotte wil men ook inzetten op de uitbouw van de muzische vorming. Uit de vorige doorlichting is gebleken dat dit een bijzonder aandachtspunt was waaraan moest worden gewerkt.
Lagere school:
- G1 17 lln. - 1 klasleerkracht
- G2 27 lln. - 1 klasleerkracht + 12u co-teaching
- G3 29 lln. - 1 klasleerkracht + 12u co-teaching
- G4 27 lln. - 1 klasleerkracht + 12u co-teaching
- G5 24 lln. - 1 klasleerkracht
- G6 18 lln. - 1 klasleerkracht
Bijkomend:
- zorgcoördinator: 18/36 + 12/24
- zorg + muzische vorming : 14/24
- L.O-leerkracht (6/24)
- administratieve medewerker (20/36)
- beleidsondersteuner (2/36)
- aanvangsbegeleider (3/24)
- Ict-coördinator (3/36).
De vermelde lestijden, uren, punten zijn gebaseerd op het aantal regelmatige leerlingen die ingeschreven zijn op de eerste schooldag van februari 2020. Zij worden toegekend op voorwaarde dat de structuur van de school ongewijzigd blijft.
- het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, hoofdstuk IX
- het besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs.
- het besluit van de Vlaamse Regering van 5 december 2003 betreffende ICT-coördinatie in het onderwijs.
- omzendbrief BaO/2005/09"Personeelsformatie Scholen in het gewoon basisonderwijs" van 29 juni 2005.
Er wordt kennisgenomen van de personeelsformatie voor het schooljaar 2020-2021 voor de gemeentescholen Ter Doelhagen en Eikenlaar.
keurt de invulling van het lestijdenpakket van GBS Eikenlaar voor het schooljaar 2020-2021 goed.
keurt de invulling van het lestijdenpakket van GBS Ter Doelhagen voor het schooljaar 2020-2021 goed.
Toestand en verhuur van de villa Petrus Van der Taelenstraat 2
De aankoop van de villa Petrus van der Taelenstraat 2 in de vorige legislatuur was aanleiding tot discussie ivm de aanleg van een mogelijke ontsluitingsweg voor o.m vrachtverkeer . De aankoop voor 1,4 miljoen € werd door het schepencollege toen gezien als een opportuniteit om dit ontsluitingsdossier een haalbaar scenario te geven. Hieruit is echter een lijvig dossier en een serie aan studies ontstaan die de complexiteit van deze aanpak illustreerden. Tot op vandaag is er nog geen standpunt gekend en wordt in deze legislatuur door het huidig college verwezen naar hogere overheden om dit probleem aan te pakken. Stilte dus.
De villa is voorlopig in handen van de intercommunale Igean en werd tot voor kort verhuurd.
De college verslagen van april behandelen de vraag naar een nieuwe huurder. Er is een voorstel van huurprijs en bijkomende elementen dat de nieuwe huurder een aantal noodzakelijk aanpassingen zou doen voor eigen rekening. Later blijkt hij daarop terug te komen en de kosten eerst te willen oplijsten. Alleszins wil hij zijn tussenkomst beperken tot 2.000 €.
Het schepencollege wilde destijds met de aankoop vermijden dat nieuwe eigenaars een scenario van de ontsluitingsweg zouden in de weg staan. Nu wenst een nieuwe huurder te investeren in veranderingswerken , waarmee wij veronderstellen dit gaat over een huurovereenkomst op lange termijn.
Vraag aan het schepencollege
Is er inmiddels al een beslissing genomen over de verhuring ?
Welke noodzakelijke werken moeten aan dit patrimonium gebeuren ? Wat is de geraamde kostprijs van deze werken en indien meer dan 2.000€ , ten laste van wie ?
Wat is het standpunt van het college over het voorstel van de huurder om niet te indexeren?
Over welke huurperiode spreekt men ?
Is hiermee de zgn. opportuniteit om het tracé van de ontsluitingsweg over de gronden van deze villa in te tekenen voorlopig van de baan ?
Francy Van der Wildt
raadslid
Op het college werd het snoeiplan besproken 2015-2030. In 5 straten van onze gemeente staan Carpinussen die slechts om de 7 jaren gesnoeid worden.
Onze fractie heeft hieromtrent vragen:
De afgelopen dagen verschenen er verschillende berichten in de media over het sluiten van scholen o.w.v. leerlingen die mogelijk COVID-19 positief zouden zijn. Ook in onze gemeente werd een mail verstuurd naar alle ouders van één van onze gemeente scholen om te laten weten dat er kinderen mogelijk positief zouden zijn. Ook hier bleken de kinderen achteraf negatief.
De kans dat er een moment komt waarop een kind binnen één van onze (gemeente)scholen toch positief zal testen is reëel en daarom is het belangrijk op voorhand stil te staan bij de rol die wij hierin als gemeente zullen opnemen.
Daarnaast hebben sommige leerlingen door het opschorten van de lessen op school omwille van de COVID-19 pandemie een leerachterstand opgelopen, is de bestaande kloof vergroot of zijn leerlingen onvoldoende bereikt. Naar aanleiding hiervan doet de vlaamse overheid een oproep tot het oprichten van zomerscholen. De Provincie legt het initiatief hiervan bij de lokale overheid.
Vandaar volgende vragen van sp.a-Groen:
Volgens het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kunnen raadsleden mondelinge vragen stellen aan de leden van het college van burgemeester en schepenen.