- Vanuit AGODI werd de personeelsformatie van de 2 gemeentescholen ( Eikenlaar en Ter Doelhagen ) voor het schooljaar 2020-2021 in een dienstbrief aan de directies van de scholen bezorgd. Op basis van deze dienstbrief worden de lestijden-, uren- en puntenpakket per school aangewend.
- Voor Eikenlaar is er voor het komende schooljaar een uitzondering. Door het inrichten van een niveau kleuter op de vestigingsplaats Processieweg 2 zal er op de eerste schooldag van oktober 2020 een hertelling plaatsvinden voor de hele school en dit voor volgende middelen: Lestijden volgens de schalen, SES-lestijden, additionele lestijden, aanvullende lestijden voor LBV, uren kinderverzorgster, administratieve omkadering en ICT-coördinatie. De ontvangen dienstbrief voor GBS Eikenlaar geeft hierdoor geen juiste weergave van de beschikbare omkadering voor het komende schooljaar. Er dient voorlopig zelf een berekening gemaakt te worden van de omkadering voor het komende schooljaar. Omdat er nog geen zekerheid kan geboden worden hoeveel leerlingen en kleuters er effectief volgend schooljaar zullen starten, is het aangewezen om bij de start van het schooljaar nog niet alle beschikbare lestijden en uren in te zetten.
- De schoolraad van Eikenlaar gaf een positief advies op 19 mei 20209. De schoolraad van Ter Doelhagen gaf een positief advies op 20 mei 2020.
- Het ABOC van 27 mei 2020 heeft een positief advies gegeven.
1. Berekening van het lestijdenpakket GBS Eikenlaar voor het schooljaar 2020-2021
Bestuurspersoneel
1 ambt van directeur zonder onderwijsopdracht
Lager onderwijs
Basisomkadering
|
Lestijden volgens de schaal |
314 |
|
SES-lestijden |
13 |
|
Additionele lestijden lager onderwijs |
7 |
| Aanvangsbegeleiding | 3/24 |
|
Totaal aantal lestijden lager onderwijs |
337 |
Aanvullende lestijden
|
Punten ICT-coördinatie |
15 |
|
Punten administratieve ondersteuning |
74 |
|
Stimuluspunten SOM |
12 |
|
Zorgpunten |
58 |
Kleuteronderwijs
|
Lestijden volgens de schaal |
79 |
|
SES-lestijden |
2 |
|
Additionele lestijden lager onderwijs |
0 |
|
Totaal aantal lestijden lager onderwijs |
81 |
|
Kinderverzorguren |
8 |
2. Berekening van het lestijdenpakket GBS Ter Doelhagen voor het schooljaar 2020-2021
Bestuurspersoneel
1 ambt van directeur zonder onderwijsopdracht
Lager onderwijs
|
Lestijden volgens de schaal |
192 |
|
SES-lestijden |
26 |
|
Additionele lestijden lager onderwijs |
0 |
| Aanvangsbegeleiding | 3/24 |
|
Totaal aantal lestijden lager onderwijs |
221 |
Aanvullende lestijden
|
Punten ICT-coördinatie |
11 |
|
Punten administratieve ondersteuning |
52 |
|
Stimuluspunten SOM |
10 |
|
Zorgpunten |
40 |
Kleuteronderwijs:
|
Lestijden volgens de schaal |
109 |
|
SES-lestijden |
9 |
|
Additionele lestijden lager onderwijs |
0 |
|
Totaal aantal lestijden kleuteronderwijs |
118 |
|
Kinderverzorguren |
10 |
1. Algemeen achtergrondkader bij het invullen van lestijden
1.1. Klasgrootte als bepalende factor voor een kwaliteitsvolle leeromgeving
Bij de invulling van de lestijden is de klasgrootte een bepalende factor. Volgende overwegingen spelen hierbij een rol.
- Om kinderen een kwaliteitsvolle leeromgeving aan te bieden en hen waar nodig met zorg op maat te kunnen omringen, is de klasgrootte van belang. Pedagogische studies en de Vlaamse overheid geven een klasgrootte van 20 kinderen in de kleuterafdeling en 24 in de lagere schoolafdeling aan als streefnorm.
- Deze streefcijfers maken het mogelijk voor het lerarenkorps om op termijn, bij een langdurige loopbaan, de comfortabele werkomgeving te behouden wat de kinderen ten goede komt.
- Om de meest kwaliteitsvolle leeromgeving te realiseren, is het wenselijk dat elk kind gedurende de ganse schoolloopbaan in klassen van max 20-24 kinderen kan doorbrengen. Dit betekent van bij de instap in de lagere school en gans de looptijd van de lagere school.
- Binnen elke school vertrekt men van een bepaald leerlingenaantal, opgedeeld volgens geboortejaren. Dit leerlingenaantal varieert van jaar tot jaar, op basis van de demografische evolutie in het algemeen en in het bijzonder in de gemeente, op basis van de aantrekkingskracht van de school ,…. Scholen moeten dus rekening houden met het variabel karakter van het leerlingaantal en van de klasaantallen.
- Om kwaliteitsvolle klasgroepen te realiseren kunnen klassen ontdubbeld worden of kan gewerkt worden met een vorm van co-teaching/extra ondersteuning in de klas. Dit veronderstelt echter dat men in de school of scholengemeenschap over een voldoende aantal lestijden beschikt. Deze situatie is verschillend per school en bepaalt op die manier de mogelijkheden om het pedagogisch project van de school te realiseren.
1.2 Schoolgebonden factoren
Andere factoren waarmee men rekening houdt bij de invulling van lestijden zijn:
- De inzet van het leerkrachtenteam en de verdeling van de leerkrachten over de klassen; hierbij spelen zowel objectieve factoren (vaste benoeming, voltijds/deeltijds opdracht, anciënniteit, …) als subjectieve factoren (vertrouwdheid met de eigen klas, het samenwerken tussen leerkrachten, verwachtingen en ambities, …) een rol.
- Het aantal beschikbare lokalen om de lessen te organiseren. Ontdubbeling van klassen en co-teaching situaties vragen immers extra lokalen.
- Het aantal uren zorg dat kan ingezet worden om leerlingen te begeleiden.
- De evolutie van de leerlingenaantallen over een aantal jaren. Op basis van de instroom en zijstroom kan een simulatie gemaakt worden hoe de leerlingenaantallen zullen evolueren.
1.3. Tijdsgebonden factoren
In het schooljaar 2020-2021 zullen ook tijdsgebonden factoren de situatie in de gemeentescholen beïnvloeden. Dit zijn:
- de verdere uitbouw van de kleuterschool van Eikenlaar
- de (post) Covid 19 - situatie waarbij richtlijnen over het maximale aantal kinderen in een klasgroep, de nodige ruimte per kind, de contactbubbels enz mee bepalen hoe het schoolgebeuren kan worden ingericht.
2. Invulling lestijden GBS Eikenlaar
2.1. Uitgangspunten
2.1.1 Kleuterschool Eikenlaar
De kleuterschool breidt uit vanaf het schooljaar 2020-2021. Er zijn niet voldoende lestijden om reeds 4 kleuterklassen te kunnen inrichten. Daarom wordt gewerkt met twee graadklassen en een derde kleuterklas.
Vestiging Hoogvelden
- Klas 1 start met 9 kleuters in september. Dit zijn instappers en kleuters die normaliter al moesten instappen, maar niet naar school konden door de Corona-sluiting. In de loop van het schooljaar komen er telkens instappers bij zodat de klas uiteindelijk 28 kleuters zal tellen.
- Klas 2 met 27 kleuters is een graadklas van de 1ste en 2de kleuterklas.
In de loop van het schooljaar krijgt men 8 instaplestijden die worden gebruikt voor ondersteuning.
Vestiging Processieweg
- Hier wordt de derde kleuterklas met 18 kleuters georganiseerd.
Bijkomend:
- kinderverzorging (8/32)
- L.O. (4/24).
2.1.2 Lagere school
Alle klassen worden ontdubbeld gezien de grootte van de groepen (steeds meer dan 32 lln. per jaar)
Daarnaast heeft men volgende ondersteuning:
- zorgcoördinator (24/36)
- Ict-coördinator (4/36)
- L.O-leerkracht (18/24)
- administratieve medewerker (36/36)
- beleidsondersteuner (3/36)
- aanvangsbegeleider (3/24).
- extra- ondersteuning door ambulante leerkracht. Deze uren worden ingezet als co-teaching. Men gebruikt 6 verschillende vormen van co-teaching al naargelang de lesinhoud ( observerende-, assisterende-, parallelle-, station-, alternatieve-, complementaire co-teaching).
- De resterende punten uit de pot van de scholengemeenschap worden gezet om alle klassen voltijds te ontdubbelen en ondersteuning op de klasvloer te verhogen.
3. Invulling lestijden Ter Doelhagen
3.1. Uitgangspunten
3.1.1 Kleuterschool
In de kleuterschool opteert men om te werken met 4 klas/leefgroepen. Er zijn onvoldoende lestijden om 5 aparte klassen te vormen. Men kiest dus voor graadklassen/leefgroepen, waarbij de grootste klas 12 extra uren ondersteuning wordt geboden. Door deze aanpak kan men tevens meer uren zorg en lichamelijke opvoeding inzetten. Een leerkracht heeft een ondersteunende rol in de 2 vestigingen zodat hier een verbinding binnen het kleuterteam wordt gelegd. Bovendien wordt één van de leerkrachten ook deeltijds ingezet in de lagere school wat nieuwe mogelijkheden geeft om een wisselwerking tussen kleuter- en lagere school te bevorderen. Om dit alles te realiseren worden 2 lestijden van de lagere school overgedragen naar de kleuterschool.
Vestiging Terhagen
- één graadklas/leefgroep met instappers en kleuters van de eerste kleuterklas (K0 + K1 15 kl.)
- één graadklas/leefgroep met de kleuters van de tweede en derde kleuterklas (K2 + K3 18 kl.).
Bijkomend:
- LO 4/24
- Zorg 4/24
Vestiging Rumst
- één graadklas/leefgroep met instappers en kleuters van de eerste kleuterklas (K0 + K1 20 kl. )
- één graadklas/leefgroep met de kleuters van de tweede en derde kleuterklas (K2 + K3 27 kl.). Deze klas krijgt 12 uur ondersteuning/co-teaching.
Bijkomend:
- LO 4/24
3.1.2. Lagere school
In de lagere school worden er geen klassen ontdubbeld. De grootste klassen (G2 met 27 lln, G3 met 29 lln, G4 met 27 lln) krijgen elk 12 uren extra- ondersteuning onder vorm van co-teaching. Daarnaast wordt extra uren zorg voor de andere klassen voorzien. Tenslotte wil men ook inzetten op de uitbouw van de muzische vorming. Uit de vorige doorlichting is gebleken dat dit een bijzonder aandachtspunt was waaraan moest worden gewerkt.
Lagere school:
- G1 17 lln. - 1 klasleerkracht
- G2 27 lln. - 1 klasleerkracht + 12u co-teaching
- G3 29 lln. - 1 klasleerkracht + 12u co-teaching
- G4 27 lln. - 1 klasleerkracht + 12u co-teaching
- G5 24 lln. - 1 klasleerkracht
- G6 18 lln. - 1 klasleerkracht
Bijkomend:
- zorgcoördinator: 18/36 + 12/24
- zorg + muzische vorming : 14/24
- L.O-leerkracht (6/24)
- administratieve medewerker (20/36)
- beleidsondersteuner (2/36)
- aanvangsbegeleider (3/24)
- Ict-coördinator (3/36).
De vermelde lestijden, uren, punten zijn gebaseerd op het aantal regelmatige leerlingen die ingeschreven zijn op de eerste schooldag van februari 2020. Zij worden toegekend op voorwaarde dat de structuur van de school ongewijzigd blijft.
- het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, hoofdstuk IX
- het besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs.
- het besluit van de Vlaamse Regering van 5 december 2003 betreffende ICT-coördinatie in het onderwijs.
- omzendbrief BaO/2005/09"Personeelsformatie Scholen in het gewoon basisonderwijs" van 29 juni 2005.
Er wordt kennisgenomen van de personeelsformatie voor het schooljaar 2020-2021 voor de gemeentescholen Ter Doelhagen en Eikenlaar.
keurt de invulling van het lestijdenpakket van GBS Eikenlaar voor het schooljaar 2020-2021 goed.
keurt de invulling van het lestijdenpakket van GBS Ter Doelhagen voor het schooljaar 2020-2021 goed.