De notulen van de vorige zitting worden ter goedkeuring voorgelegd.
Acute opvang moet en kan voorzien worden in verschillende situaties: gezinsconflict, dakloosheid, dakloos omwille van brand, ... . De acute opvang kan dan bestaan uit een doorverwijzing naar een partnerorganisatie zoals CAW, waarbij men bv. gedurende een maand in de acute opvang kan verblijven en waarbij begeleiding wordt aangeboden bij het zoeken naar een woning. Acute opvang kan echter ook door het lokaal bestuur zelf georganiseerd worden onder de vorm van noodwoningen. Een noodwoning heeft als doel om mensen in een noodsituatie gedurende een korte periode te huisvesten. Op die manier kan de noodsituatie overbrugd worden en gezocht worden naar een duurzame oplossing.
Aanvankelijk werd geopteerd om een ketenaanpak te hanteren, welke in partnerschap met andere organisaties/instanties moet worden uitgewerkt. Omwille van de huidige maatregelen in de strijd tegen Covid-19 is het uitwerken van een partnerschap momenteel moeilijk te realiseren.
Het Bijzonder Comité van 01/04/2020 drong er op aan om de huidige gebruiksovereenkomst, gebruikt voor de huidige noodwoningen van OCMW Rumst, in afwachting van de ketenaanpak reeds te updaten. Een nieuwe gebruiksovereenkomst werd opgemaakt die meer gedetailleerd is en conform de wetgeving. Een belangrijke wijziging in de gebruiksovereenkomst, is de toevoeging van een verhoging van de woonvergoeding bij verlenging van het verblijf na 3 maanden in de noodwoning. De woonvergoeding bedraagt €500, alle kosten inbegrepen. Bij een eerste verlenging verhoogt de woonvergoeding met 10%, bij een tweede verlenging met 20% en vanaf een 3e verlenging met 30%. Een verlenging kan telkens met 1 maand.
Aan de gebruikovereenkomst wordt ook een 'overeenkomst verbonden aan het gebruiksrecht van de noodwoning' gekoppeld. In deze overeenkomst zijn de engagementen van de gebruiker en OCMW opgenomen.
De huidige gebruiksovereenkomst is toe aan een update. De leden van het vast bureau en de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen het voorstel van de nieuwe gebruiksovereenkomst voor noodwoningen in bijlage raadplegen.
Wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste nemen van steun door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Gaat akkoord met de aanpassing van de gebruiksovereenkomst voor noodwoningen. Deze wordt in gebruik genomen vanaf 01/06/2020. Van zodra de maatregelen rond crisisbeheer dit toelaten wordt met de betrokken partners de ketenaanpak uitgebouwd.
IGEAN dienstverlening is een dienstverlenende vereniging overeenkomstig het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017 die op vandaag hoofdzakelijk actief is op het vlak van grondbeleid, vastgoedtransacties, woonbeleid, ruimtelijke ordening en stedenbouw. IGEAN dienstverlening verricht in dit kader handelingen ten aanzien van haar deelnemers, zonder beheersoverdracht. IGEAN werkt hierbij veelal volgens het principe van een ‘zelfstandige groepering’, beter gekend als een ‘kostendelende vereniging’, in welk geval de kosten van een bepaalde activiteit verdeeld worden over diegenen die effectief gebruik maken van de betrokken activiteit. IGEAN is in dat opzicht aan te merken als ‘een permanente belangengemeenschap die door rechtspersonen is opgericht met het oog op rationalisering en om beheers- en exploitatiekosten te verminderen’. Tot voor kort kon IGEAN dienstverlening echter niet functioneren als een kostendelende vereniging, omdat niet voldaan werd aan alle gestelde voorwaarden. Zo bestaat er geen ‘wederzijdse exclusieve dienstverlening’ tussen IGEAN en haar deelnemers. Deelnemers zijn immers niet verplicht enkel en alleen beroep te doen op IGEAN voor het verrichten van bepaalde handelingen. Zij kunnen de markt verkennen en bevragen en op basis hiervan een keuze maken. Ook IGEAN dienstverlening heeft de mogelijkheid om handelingen te verrichten ten aanzien van niet deelnemers.
Intussen is het wetgevend kader voor de kostendelende vereniging gewijzigd. Artikel 44§2bis van het btw-wetboek spreekt voortaan van een ‘zelfstandige groepering’ en heeft de daarbij horende voorwaarden grondig aangepast. IGEAN dienstverlening kan hierdoor wel functioneren als een zelfstandige groepering op basis waarvan ook toepassing kan gemaakt worden van de daarbij horende btw-vrijstelling. Om het evenwel mogelijk te maken effectief te functioneren als zelfstandige groepering, is een aanpassing van de statuten wenselijk. Met deze aanpassing wordt het principe van de zelfstandige groepering statutair verankerd. IGEAN maakt van deze gelegenheid eveneens gebruik om de maatschappelijke doelstelling te actualiseren door eveneens te verwijzen naar het begrip ‘omgeving’.
De raad van bestuur van Igean dienstverlening heeft op 11/3/2020 een ontwerp van statutenwijziging goedgekeurd. Overeenkomstig het decreet lokaal bestuur dient een statutenwijziging 90 dagen voor de algemene vergadering aan alle deelnemers worden bezorgd. Er wordt een algemene vergadering gepland op 19/6/2020 om 18u30. De locatie en volledige agenda zal bepaald worden op de raad van bestuur van 19/4/2020 en nadien wordt de officiele uitnodiging aan het bestuur overgemaakt.
De statutenwijziging zijn noodzakelijk om Igean dienstverlening te laten functioneren als een zelfstandige groepering. Ook wordt de maatschappelijke doelstelling geactualiseerd door te verwijzen naar het begrip ‘omgeving’.
- decreet lokaal bestuur
het vast bureau neemt kennis van het voorstel van de raad van bestuur van Igean dienstverlening met betrekking tot de wijziging van de statuten, keurt deze goed en legt deze voor aan de raad van mei.
de raad neemt kennis van het het voorstel van de raad van bestuur van Igean dienstverlening met betrekking tot de wijziging van de statuten en keurt deze goed
de gemeentelijke vertegenwoordiger wordt gevraagd dit besluit als standpunt aan te nemen
Op 13 maart kondigde de overheid een lock down aan omwille van het corona virus.
Vele mensen kwamen hierdoor op tijdelijke werkloosheid terecht. Sommige tijdelijke contracten werden niet meer verlengd en spijtig genoeg raakten hierdoor ook mensen hun baan kwijt.
Dat bovengenoemde groep mensen hierdoor extra hard getroffen werd is overduidelijk. Cijfers die we hierover mochten ontvangen bevestigen dit ook. Er zijn steden en gemeentes waar de vraag naar financiele ondersteuning bij het sociaal huis gestegen is tot 80% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Ook blijkt de vraag naar hulp aan welzijnsschakels fors te zijn toegenomen.
Onze sp.a fractie had dan ook volgende vragen:
- Is de vraag voor financiele ondersteuning van onze Rumstse burgers toegenomen bij het sociaal huis ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar?
- Is de vraag voor hulp bij de welzijnsschakels toegenomen?
- Worden er acties ondernomen om de Rumstenaren te informeren waar ze terecht kunnen voor eventuele hulp? En zo ja, welke? (vaak is deze bevolkingsgroep nog nooit in contact geweest met het sociaal huis)
- Waarom is er op de website van het sociaal huis geen link of info terug te vinden voor financiele hulp omwille van de coronacrisis? In vele andere gemeenten is dit wel het geval.
- Voorziet onze gemeente financiele ondersteunende maatregelen voor bovengenoemde Rumstenaren die door deze crisis worden getroffen? En zo ja, welke?
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Er zijn volgende mondelinge vragen: