De voorzitter en raadsleden van de raad formuleren mededelingen aan de raad.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
neemt kennis van volgende mededelingen:
x wordt verontschuldigd.
De voorzitter beschrijft het verloop van de avond.
Er wordt toestemming gevraagd voor een blokstemming voor agendapunten xx. De raad keurt de werkwijze xx.
De algemene vergadering gaat door op donderdag 12 december 2019 om 16 uur in het Technologiehuis, Cipalstraat 3 te 2440 Geel, met volgende agendapunten:
Voor meer informatie over de agendapunten wordt verwezen naar de bijgevoegde toelichtende nota.
Het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna kortweg “DLB”);
De statuten van Cipal;
Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 28 februari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van het OCMW op de algemene vergaderingen van Cipal voor de periode tot het einde van de legislatuur;
Het OCMW is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
Het OCMW ontving de in bijlage opgenomen uitnodiging en agenda voor de algemene vergadering van Cipal dv van 12 december 2019.
Het vast bureau legt de uitnodiging van Cipal dv m.b.t. de algemene vergadering van 12 december 2019 voor aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de volledige dagorde en afzonderlijke agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Cipal goed. De vergadering zal gehouden worden op donderdag 12 december 2019 om 16 uur in het Technologiehuis te Cipalstraat 3, 2440 Geel.
De vertegenwoordiger van het OCMW dient te handelen en te besllissen conform de beslissingen genomen in onderhavig besluit als dusdanig en de op de agenda geplaatste punten van de algemene vergadering van Cipal van 12 december 2019, waarover een beslissing moet genomen worden, goed te keuren.
Het vast bureau te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband Cipal, Bell-Telephonelaan 2D.
Op 11.12.2019 organiseert IGEAN milieu & veiligheid een algemene vergadering. Deze vergadering zal gehouden worden op de burelen van IGEAN, te 2160 Wommelgem, Doornaardstraat 60, en start om 19 u. De vertegenwoordiger van ons bestuur wordt hierbij uitgenodigd.
De raad van bestuur heeft in zitting van 23.10.2019 de dagorde als volgt samengesteld:
Het lokaal bestuur neemt kennis van de in bijlage opgenomen agenda en bijhorende documentatie voor de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 11.12.2019
neemt kennis van de uitnodiging voor de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid die plaatsvindt op 11.12.2019 met volgende dagorde en keurt deze agendapunten goed:
de raad beslist de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van 11.12.2019 op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de raad in verband met de te behandelen agendapunten.
Op 11.12.2019 organiseert IGEAN dienstverlening een algemene vergadering. Deze vergadering zal gehouden worden op de burelen van IGEAN, te 2160 Wommelgem, Doornaardstraat 60, en start om 19 u. De vertegenwoordiger van ons bestuur wordt hierbij uitgenodigd.
De raad van bestuur heeft in zitting van 23.10.2019 de dagorde als volgt samengesteld:
Het lokaal bestuur neemt kennis van de in bijlage opgenomen agenda en bijhorende documentatie voor de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 11.12.2019
neemt kennis van de uitnodiging voor de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening die plaatsvindt op 11.12.2019 met volgende dagorde en keurt deze agendapunten goed:
de raad beslist de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van 11.12.2019 op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de raad in verband met de te behandelen agendapunten.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, bepaalt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn dienen aan te wijzen uit de leden van de OCMW-raad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
De vertegenwoordigers voor een algemene vergadering kunnen worden aangeduid voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur, nl. tot einde 2024.
Het decreet lokaal bestuur van 27 december 2017 en latere wijzigingen.
Het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn besliste om als vennoot aan te sluiten bij Poolstok.
Dit betekent dat het OCMW een vertegenwoordiger en plaatsvervanger kan aanduiden voor de algemene vergadering van Poolstok.
Dhr.Jurgen Callaerts, burgemeester bevoegd voor personeelsbeleid, aan te duiden als vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene Vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Dhr. Raf De Schepper, schepen-afgevaardigde in het bijzonder overlegcomité, aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de Algemene Vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de brief van Poolstok van 10 oktober 2019 waarbij volgende documenten werden bijgevoegd: Factuur voor de aankoop van aandelen, de statuten en het beheersreglement van Poolstok.
De vertegenwoordiger van het OCMW dient te handelen en te beslissen conform de beslissingen genomen in onderhavig OCMW-besluit als dusdanig.
Het vast bureau te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennigeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Poolstok, Technologielaan 11, 3001 Heverlee, info@poolstok.be.
De gemeente en het OCMW zijn deelnemer van de dienstverlenende vereniging Vlotter.
Het OCMW werd met aangetekend schrijven van 24 oktober 2019 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Vlotter op vrijdag 13 december 2019 om 19u in de vergaderzaal van de maatschappelijke zetel van VLOTTER in de Col. Silvertopstraat 15 te Boom met als agendapunten:
1. Ondernemingsplan Vlotter: meerjarenbegroting 2020-2025 en nota
2. Beleidsnota en begroting 2020
3. Rondvraag
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het ondernemingsplan van Vlotter: meerjarenbegroting 2020-2025 en nota.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de beleidsnota en begroting 2020.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de documenten gevoegd bij de oproeping tot de buitengewone algemene vergadering.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Gelet op de beslissing van de Raad voor maatschappelijk welzijn dd. 28/02/2019 tot aanduiding van een vertegenwoordiger voor de algemene vergadering en raad van bestuur van Vlotter.
Overeenkomstig art. 427 en 432 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, dient voorafgaandelijk de beslissing met het mandaat van de vertegenwoordiger van het OCMW van Rumst overgemaakt te worden en de effectieve vertegenwoordiger meegedeeld (eventueel aangevuld met de beslissing van de aanduiding indien deze niet voor de legislatuur werd beslist).
Het vast bureau beslist om de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van Vlotter van vrijdag 13 december 2019 voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn van zitting 28 november 2019.
Na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, keurt de raad voor maatschappelijk welzijn de dagorde en de afzonderlijke punten van de buitengewone algemene vergadering van Vlotter van vrijdag 13 december 2019 goed voor zover met betrekking tot een agendapunt geen apart standpunt in dit besluit werd genomen.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het ondernemingsplan Vlotter: meerjarenbegroting 2020-2025 en nota goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de beleidsnota en begroting 2020 goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist de vertegenwoordiger(s) van het OCMW die zal/zullen deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van Vlotter van vrijdag 13 december 2019 op te dragen zijn/hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de raad voor maatschappelijk welzijn in verband met de te behandelen agendapunten.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist het vast bureau te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van Vlotter, Col. Silvertopstraat 15, 2850 Boom.
Eerstelijnszone RupeLaar is een netwerk waar professionelen, mantelzorgers en vrijwilligers streven naar een optimale kwaliteit van leven voor alle inwoners van de regio. Met de oprichting van een vzw wil men dit netwerk ondersteunen.
ELZ RupeLaar is een complexe en diverse regio die te maken krijgt met vele uitdagingen. De analyse van de omgeving en context bracht reeds enkele aandachtpunten aan het licht. Het risico op (kans)armoede in de regio ligt erg hoog voor jongeren en jongvolwassenen, voor laaggeschoolden en voor personen van een niet-EU herkomst. Vaak blijft de zorgnood van deze personen (deels) verborgen. Het aanpakken van deze onder-bescherming wordt één van de speerpunten van ELZ RupeLaar.
Om de complexe noden adequaat te kunnen aanpakken wil ELZ RupeLaar evolueren naar een goed gecoördineerde geïntegreerd zorg en ondersteuning. De RupeLaar zal een duidelijk kader scheppen voor alle zorgaanbieders, mantelzorgers en PZONs rond geïntegreerde zorg/ondersteuning en zorgcoördinatie.
ELZ RupeLaar zal sterk inzetten op het creëren van verbinding. Ten eerste verbinding tussen de zorgaanbieders door het mogelijk maken dat men elkaar en elkaars werking kent en begrijpt. Vanuit die verbinding kan een opening ontstaan om het aanbod beter te gaan afstemmen en hiaten weg te werken. Ten tweede verbinding tussen iedereen die werkt en woont in de regio. Van hieruit kunnen de noden gedetecteerd worden, wordt zorg en ondersteuning toegankelijk en kan men de eerste stappen zetten richting buurtgerichte zorg.
De noden van de inwoners overstijgen echter ook de geografische grenzen van de regio. De ELZ zal dan ook actief samenwerken met het regionaal zorgplatform om af te stemmen met andere eerstelijnszones en gebruik te maken van de expertise van de meer gespecialiseerde netwerken. Bereikbaarheid en toegankelijkheid van de meer gespecialiseerde gesubsidieerde zorg is een belangrijk aandachtspunt voor ELZ RupeLaar en vereist een goede afstemming op lokaal en bovenlokaal niveau. De eerstelijnszone zal de nodige signalen geven aan de bevoegde overheden en wil samenwerken om de knelpunten weg te werken.
De oprichting van de vzw Eerstelijnszorg Rupelaar is een stap in een meer geïntegreerd, lokaal en bovenlokaal sociaal beleid zoals vooropgesteld in het ontwerpmeerjarenplan.
keurt het beleidsplan zoals opgenomen in bijlage goed.
keurt de in bijlage opgenomen ontwerpstatuten van de op te richten vzw Eerstelijnszone Rupelaar goed.
duidt de afgevaardigden voor de voorlopige zorgraad, zoals op de raad van 19 september 2019 beslist, aan om hun mandaat verder te zetten als lid van de algemeen vergadering binnen de vzw eerstelijnszone Rupelaar.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Er zijn geen mondelinge vragen.