Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De voorzitter en raadsleden van de gemeenteraad formuleren mededelingen aan de gemeenteraad.
neemt kennis van volgende mededelingen:
Volgende gemeenteraden : 26/3, 23/4, 28/5, 18/6
Volgende leden worden verontschuldigd: schepen Geert Van der Auwera, Katusha Vervloesem en Bart Claes.
Algemeen directeur Veerle De Beuckeleer wordt verontschuldigd en vervangen door Ellen Verhavert, beleidscoördinator vrije tijd.
De notulen van de vorige zitting worden ter goedkeuring voorgelegd.
Raadslid Francy Van der Wildt stelt dat de sp.a-GROEN fractie zich onthoudt omwille van het moeilijk raadpleegbaar zijn van de notulen op de website en de publicatie van het verslag van de vorige zitting op de website die vandaag ter goedkeuring ligt.
De Vlaamse overheid heeft op 22 juni 2018 nieuwe contracten afgesloten voor de ondersteuning van haar telecommunicatiebehoeften. Deze 'telecomcontracten 2018' werden afgesloten voor een periode van 7 jaar en kunnen vroegtijdig opgezegd worden na 5 jaar.
De telecomcontracten voor de Vlaamse overheid zijn opgezet als een aankoopcentrale en de diensten kunnen afgenomen worden door de Vlaamse overheid. De lokale en provinciale overheden in het Vlaamse Gewest kunnen ook toetreden tot deze aankoopcentrale en deze diensten afnemen.
De Vlaamse Regering heeft op 21 april 2017 (zie document VR PV 2017/13 - punt 0029) de principiële beslissing genomen tot gunning via een onderhandelingsprocedure met bekendmaking van de overheidsopdracht waarvan het voorwerp bestaat uit "Het aanbieden van een breed gamma van telecommunicatiediensten, bestaande uit spraaktelefonie (vast en mobiel) en marketingnummers, datacommunicatie (vast, mobiel en inclusief "Machine to Machine" of "Internet of Things") en virtuele telefooncentrales (Cloud PBX)" verdeeld over de volgende 4 percelen:
Gelet op het in uitvoering van deze beslissing door de projectleider Telecommunicatie goedgekeurde bestek nr. 2017/HFB/OPMB/33326, inzonderheid waar het Basiscontract stelt:
De Vlaamse Regering heeft op datum van 22 juni 2018 beslist om de voornoemde opdracht te gunnen aan:
▪ Proximus NV, met maatschappelijke zetel te 1030 Brussel, Koning Albert II-laan 27
▪ Proximus NV, met maatschappelijke zetel te 1030 Brussel, Koning Albert II-laan 27
▪ Orange Belgium NV met maatschappelijke zetel te 1140 Brussel, Bourgetlaan 3
▪ Nextel NV, met maatschappelijke zetel te 2160 Wommelgem, Koralenhoeve 15
Als gevolg van de gunning van voormelde percelen, werd door de Vlaamse Gemeenschap voor elk perceel met de gekozen dienstverlener een raamovereenkomst met één dienstverlener in de zin van de wet van 15 juni 2006 gesloten waarbij de Vlaamse Gemeenschap telkens optreedt als opdrachtencentrale in de zin van de artikelen 2, 4) en 15 van de wet van 15 juni 2006;
De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van één of meerdere raamovereenkomsten via de opdrachtencentrale gebruik maken waardoor zij/het krachtens artikel 15 van de wet van 15 juni 2006 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;
Het is aangewezen dat de gemeente gebruik maakt van deze door de opdrachtencentrale aangeboden raamovereenkomst(en) om volgende redenen:
De gemeente is niet verplicht tot afname van diensten;
De gemeente heeft de keuze af te nemen van perceel 1 en/of 2 en/of 3 en/of 4 van voornoemde opdracht;
Het decreet lokaal bestuur.
De wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2,4° en 15 van de wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten;
Het college van burgemeester en schepenen legt dit besluit ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
De gemeente doet beroep op de opdrachtencentrale van de Vlaamse Gemeenschap voor afname van telecommunicatiediensten aangeboden via de Raamovereenkomst gesloten voor de volgende percelen:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Het gemeentebestuur is eigenaar van een klein perceel grond in de Joannes van Meirhaeghestraat kadastraal gekend onder sectie B deel van nummer 237 K2 met een oppervlakte van 38,08 m² .
De verkavelaar van het project Eikenstraat 70 is eigenaar van het perceel kadastraal gekend onder sectie B nummer 237L2 met een oppervlakte van 211, 42 m².
In het kader van de realisatie van het project Molenhoven in de Eikenstraat 70 dient een doorsteek voorzien te worden van het perceel Eikenstraat 70 naar de Joannes van Meirhaeghestraat.
Met het oog op het realiseren van deze doorsteek worden beide percelen geruild.
Het perceel dat eigendom wordt van het gemeentebestuur wordt ingelijfd in het openbaar domein.
- artikel 41, 11° decreet Lokaal Bestuur
De ontwerptekst van de ontwerpakte voor het ruilen van percelen in de Joannes van Meirhaeghestraat goed te keuren en de goedkeuring van de akte te agenderen op de gemeenteraad van februari 2020.
De gemeenteraad besluit de ontwerpakte voor het ruilen van gronden gelegen in de Joannes van Meirhaeghestraat goed te keuren.
Schepen Raf De Schepper en algemeen directeur Veerle De Beuckeleer worden gemachtigd tot uitvoering van dit besluit.
De plaatsing en het gebruik van camera's door politiediensten wordt niet langer geregeld door de camerawet van 21 maart 2007. Sinds 25 mei 2018 legt de wet op het politieambt het kader vast voor de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s door politiediensten ter ondersteuning van hun opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie.
In het kader van haar opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie kan een politiezone op het grondgebied dat onder haar bevoegdheid valt bewakingscamera’s plaatsen en gebruiken (in regel) op zichtbare wijze, maar kan ook op niet-zichtbare wijze, na principiële toestemming van de gemeenteraad. De korpschef vraagt deze toestemming. In de aanvraag wordt het type camera, de doeleinden waarvoor de camera’s zullen worden geïnstalleerd of gebruikt en de voorziene gebruiksmodaliteiten gepreciseerd.
De korpschef van de politiezone (PZ) Rupel vraagt met onderhavig besluit de principiële toestemming van de gemeenteraad om mobiele camera's, die in voorkomend geval intelligent zijn, op zichtbare wijze te kunnen gebruiken op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt.
Het betreffen volgende soorten mobiele toepassingen:
-In de niet-besloten plaatsen, de publiek toegankelijke of niet door het publiek toegankelijke besloten plaatsen en de besloten plaatsen waarvan de politie beheerder is:
° Zichtbaar gebruik van (intelligente) mobiele camera’s op politievoertuigen (ANPR);
° Zichtbaar gebruik mobiele camera’s op politieambtenaren (bodycams);
° Zichtbaar gebruik van mobiele camera’s op voertuigen, luchtvaartuigen of eender welk ander vervoermiddel van de politie (drones, dashcams, combicams);
-In de niet-besloten plaatsen en de voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen:
° Niet-zichtbaar gebruik van (intelligente) mobiele camera’s op politievoertuigen (ANPR op een anoniem voertuig).
Sinds 25 mei 2018 bevat de Wet op het politieambt de regels met betrekking tot de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s door politiediensten. De politiediensten krijgen meer mogelijkheden om mobiele camera’s in te zetten. Bij de uitvoering van haar opdrachten gebruikt de politie mobiele camera’s om het politiewerk te ondersteunen en haar middelen efficiënter en gerichter in te zetten.
De camera’s op de voertuigen waarover PZ Rupel thans beschikt, zijn een onmisbare schakel in het veiligheidsbeleid wanneer er een verhoogd risico op ordeverstoring is, bij escalatie waarbij een interventieploeg belaagd wordt of dit dreigt te worden of als de openbare veiligheid bedreigd wordt door calamiteiten en dringend moet worden gehandhaafd.
Een evaluatie van de cameratoepassingen leert dat het inzetten van mobiele camera’s beantwoordt aan de hedendaagse operationele behoeften. Het gebruik van mobiel cameratoezicht maakt het immers mogelijk om de publieksstromen in real time te observeren (‘crowdcontrol’), om risico’s voor de openbare orde en veiligheid snel te detecteren en er gevat op te reageren, bestuurlijk de vereiste informatie in te winnen, maar ook misdrijven vast te stellen en de daders ervan op te sporen. De camera's werken eveneens ontradend Ze hebben zowel een preventieve als een opsporingswaarde. De PZ Rupel beoordeelt mobiel cameratoezicht als uitermate waardevol. Het maakt efficiënter werken mogelijk. De nutsfunctie op vlak van veiligheid kan dan ook niet worden betwist.
Door de verschillende cameratoepassingen in te zetten wil de politie komen tot een betere besluitvorming op het terrein (‘operational awareness’ tijdens evenementen, incidenten,…) en kan zij haar heterdaadkracht en opsporing verbeteren. Het handhaven van de openbare orde en veiligheid, het objectief vaststellen van de interactie tussen burgers en politie (de-escalatie situatie, objectieve behandeling klachten politie, politiewerk transparant weergeven, minder geweld tegen politie), bewijsvoering (waarheidsvinding, bewijs, reconstructie na incidenten) en de opsporing/beeldvorming over de verplaatsing van gezochte of te volgen personen (via ANPR) worden door het gebruik van de camera’s mogelijk. Verder dragen de camera’s bij tot het creëren van een verhoogd veiligheidsgevoel voor politieambtenaren.
De mobiele camera ’s worden gebruikt voor duidelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden in het raam van de opdrachten van bestuurlijke of gerechtelijke politie zoals bepaalt in de artikelen 14 tot en met 25 Wet Politieambt. De prioriteiten vastgelegd in het zonaal veiligheidsplan zijn hierbij leidend.
De verzamelde persoonsgegevens betreffen:
- camerabeelden (afkomstig van een bodycam/dashcam/combicam/camera’s op en in voertuigen of andere vervoermiddelen van de politie);
- in voorkomend geval audio (bodycam);
- de datum, het tijdstip en de precieze plaats van langsrijden van het voertuig, de kenmerken van het voertuig dat verbonden is aan deze nummerplaat, een foto van de nummerplaat aan de voorkant van het voertuig en in voorkomend geval, aan de achterkant, een foto van het voertuig, een foto van de bestuurder en van de passagiers (mobiele ANPR/dashcam);
- logginggegevens van de verwerkingen (bodycam/dashcam/combicam/ANPR).
De mobiele camera’s worden ingezet tijdens niet-permanente opdrachten die tevens in uitvoeringstijd beperkt zijn. Ze worden in gebruik genomen wanneer het toereikend, ter zake dienend en niet overmatig van aard is in het licht van de doeleinden van bestuurlijke en gerechtelijke politie.
De beelden worden lokaal opgenomen op een beveiligde interne drager op het device. De beelden worden overgezet op een beveiligde server. In voorkomend geval worden beelden gevoegd als bewijsmateriaal. De politiediensten mogen de verzamelde gegevens niet meer dan 12 maanden bewaren na de registratie. De toegang tot de gegevens is beperkt tot één maand na de registratie, behalve voor gerechtelijke politie of voor didactische doeleinden. Beelden voor didactische doeleinden worden geanonimiseerd. Elke lees- en schrijfbeweging op de beveiligde server wordt gelogd.
Het camerasysteem functioneert onder de operationele verantwoordelijkheid van de politieambtenaar bedoeld in de artikelen 7 tot 7/3 WPA die waakt over de naleving van de proportionaliteits- en subsidiariteitsbeginselen. De bediening en het gebruik van de apparatuur gebeurt door bevoegd politiepersoneel. De politieambtenaren zullen voorafgaandelijk een opleiding krijgen en worden aangeduid door de korpschef.
De camera’s worden gebruikt met respect voor de privacy van de bewoners en bezoekers. Het publiek zal ingelicht worden zoals voorzien in de wet.
Wet van 5 augustus 1992 op het politieambt.
Artikel 25/3 Wet op het politieambt voorziet dat de politiediensten in het kader van hun opdrachten bewakingscamera’s die in voorkomend geval intelligent zijn, op zichtbare wijze kunnen gebruiken op het grondgebied van de politiezone.
Artikel 25/4 Wet op het politieambt bepaalt dat de gemeenteraad voorafgaandelijk een principiële toestemming moet verlenen om de politiediensten bewakingscamera’s te laten gebruiken.
Art. 25/3 Wet op het politieambt bepaalt dat de korpschef de toestemming vraagt aan de gemeenteraad.
verleent principiële toestemming aan de PZ Rupel om gebruik te maken van mobiele camera’s op het grondgebied van de politiezone dat onder haar bevoegdheid valt, in het kader van haar opdrachten.
De aanvraag voor het instellen van een perimeter sluit aan bij de aanvraag van vzw LSA Schoner Leven voor toestemming tot de organisatie en medewerking van het gemeentebestuur voor de 63ste editie van de Lichtfeesten op vrijdag 7, zaterdag 8, zondag 9 en maandag 10 augustus in de wijk Predikherenvelden in Reet.
Hierover wordt een veiligheidsoverleg gehouden met de organisatoren, het gemeentebestuur, politie, brandweer en ambtenaar noodplanning.
Met het oog op een optimale veiligheid vraagt de organisatie om tijdens de feesten een perimeter in te stellen waarbinnen zonder schriftelijke toelating van de organisator geen:
De gewenste perimeter bestrijkt alle percelen zowel openbaar als privé die grenzen aan volgende straten: volledige wijk Predikherenvelden, Monnikenhofstraat, Predikherenhoevestraat, Hoge Zandvelden, Gladiolenlaan (gedeelte buiten wijk).
Met het uitvaardigen van een politiereglement heeft het bestuur de mogelijkheid om:
Het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer.
Artikel 119 en 135 van de nieuwe gemeentewet.
keurt onderstaand politiereglement goed:
Art.1: Het is verboden om op 7, 8, 9 en 10 augustus 2020 tijdens de Lichtfeesten van vzw LSA Schoner Leven langsheen de wijk Predikherenvelden, Monnikenhofstraat, Predikherenhoevestraat, Hoge Zandvelden en Gladiolenlaan zonder voorafgaandelijke schriftelijke toestemming van de organisator een standplaats in te nemen op de openbare weg of op de voor het publiek toegankelijke terreinen een drank- of eetgelegenheid op te zetten, reclame te voeren, of om het even welke producten te verkopen of uit te delen.
Art.2.: De voorschriften en veiligheidsmaatregelen van de Burgemeester en de veiligheidsdiensten dienen strikt opgevolgd te worden.
Art.3: De overtredingen op onderhavig politiereglement worden gestraft met politiestraffen.
Art.4: Dit reglement wordt opgenomen in de overzichtslijst conform het decreet van het administratief toezicht dd. 28/04/1993.
In het college van 25 november 2019 werd beslist om een zone “verboden te parkeren” in te voeren in de Karl Marxstraat alsook om de parkeerstroken in te delen in parkeervakken.
In de loop van de maand december werd overgegaan tot de uitvoering van deze beslissing, werden de parkeervakken geschilderd en wat later werden de verkeersborden geplaatst.
De bewoners van de Karl Marxstraat werden niet op de hoogte gebracht van deze wijzigingen in hun straat.
De Sp.a – Groen fractie heeft hieromtrent enkele vragen:
Elke dag wandelen, steppen of fietsen vele kinderen in Reet naar de Eikenlaar en de Wingerd.
We willen allemaal, over de grenzen van de partijen heen, dat deze kinderen veilig naar school geraken. Iedereen tracht op zijn manier hier naar te kijken en het is duidelijk dat de visies daarover verschillen. Er zijn echter al een hele tijd 2 zaken die de weg naar school echt onveilig maken en over de parijgrenzen heen dringend opgelost moeten worden.
Zo is de gemachtigd opzichter aan de Eikenstraat t.h.v. de Eikenlaar al geruime tijd ziek en wordt deze niet vervangen.
Daarnaast; elke woensdagmiddag pal op het uur van de sluiting van de school worden er verschillende vrachtwagens geladen en gelost, vertrekken ze en komen aan voor de Hubo. In Aalst heeft men de keuze gemaakt om vrachtverkeer niet meer toe te laten tijdens bepaalde uren. Waarom kan dit in onze gemeente niet?! Daarenboven werd in Rumst door deze gemeenteraad dit principe reeds toegepast tijdens de werken aan het WZC Sint-Jozef. Dit hoeft niet meer dan een half uur te zijn om een veilige schoolomgeving voor onze kinderen te creëren. Er mag dan wel een fietssuggestiestrook zijn maar deze is even onveilig als moest er geen zijn, deze kruist namelijk alle parkeeruitritten voor de auto’s. Er werd in het verleden al gezorgd voor een veiligere omgeving vlak voor de schoolpoort door de kusje-en-weg zone te verplaatsen, maar het verbieden van het vrachtverkeer op bepaalde momenten is de volgende dringend te nemen stap.
Wij vragen als sp.a-GROEN:
- Waarom wordt de gemachtigd opzichter niet sneller vervangen bij ziekte?
- Kan er zo snel mogelijk werk gemaakt worden van het verbieden van vrachtverkeer op de opening- en sluitingsuren van de scholen in de schoolomgevingen.
Volgens het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kunnen raadsleden mondelinge vragen stellen aan de leden van het college van burgemeester en schepenen.