Er werd door het gemeentebestuur een uniforme ontwerptekst van huishoudelijk reglement opgemaakt dat ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de verschillende adviesraden.
Het huishoudelijk reglement wordet opgemaakt in uitvoering van het goedgekerud erkenningsbesluit van 25/4/2019.
Het dagelijks bestuur heeft enkele voorstellen gedaan tot wijziging van de ontwerptekst.
De milieuraad heeft volgende opmerkingen:
Huishoudelijk reglement – Milieuraad.
Artikel 1: Doelstelling Milieuraad
1.1. De gemeenteraad richt de gemeentelijk adviesraad voor milieu, natuur en duurzaamheid op, afgekort tot gemeentelijke milieuraad.
De milieuraad bespreekt onderwerpen die betrekking hebben op de milieu-, natuur- en duurzaamheidsaspecten in alle beleidsdomeinen, en in het bijzonder ook mobiliteit, Ruimtelijke Ordening en klimaat.
1.2. De gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen zullen de bovengenoemde adviesraad betrekken bij de voorbereiding en de uitvoering van het gemeentelijk beleid.
1.3. De adviesraad zal in het kader van de beleidsvoorbereiding en evaluatie om advies gevraagd worden over alle aangelegenheden relevant voor het advies-thema.
1.4. De adviesraad zal om advies worden gevraagd bij de opmaak en de uitvoering van het gemeentelijk strategisch meerjarenplan.
1.5. De adviesraad zal de mogelijkheid krijgen om over aangelegenheden relevant voor het adviesthema advies uit te brengen aan de gemeenteraad of het College van Burgemeester en Schepenen.
Artikel 2: Het dagelijks bestuur
2.1 Het dagelijks bestuur bestaat uit een voorzitter, twee ondervoorzitters, eventuele andere hiertoe verkozen leden, een secretaris en een schepen bevoegd voor het advies-thema. De functie van secretaris wordt opgenomen door een gemeentelijke ambtenaar.
2.2 Om de 3 jaar verkiezen de stemgerechtigde leden van de milieuraad een voorzitter en een dagelijks bestuur. Wie 51 % van de stemmen van de aanwezige stemgerechtigde leden behaalt is verkozen. De voorzitter wordt rechtstreeks verkozen, de ondervoorzitters worden binnen het verkozen dagelijks bestuur verkozen.
2.3 Het dagelijks bestuur bereidt de algemene vergaderingen voor, verstuurt de uitnodigingen en staat in voor de verder opvolging van de adviezen de algemene vergadering.
2.4 Wanneer een mandaat van een lid van het dagelijks bestuur tussentijds vacant wordt, wijst de algemene vergadering een opvolger aan, die het mandaat van zijn voorganger voltooit.
Artikel 3. De algemene vergadering
3.1 De algemene vergadering is openbaar en bestaat uit verenigingen en individuele geïnteresseerden. Leden krijgen stemrecht vanaf de derde algemene vergadering die men in een periode van 12 maanden bijwoont. Leden die gedurende twaalf maanden geen enkele Algemene vergadering, of werkgroepvergadering bijwonen, worden beschouwd als ontslagnemend. Bij discussie oordeelt het dagelijks bestuur hierover. Het ontslag wordt aan het betrokken lid meegedeeld door de secretaris.
3.2 De agenda, vergaderdatum en plaats worden ruim bekend gemaakt in de gemeente.
3.3 De secretaris verzamelt de agendapunten en maakt de agenda ten laatste 5 dagen voor de vergadering via het e-notulensysteem toegankelijk. Tijdens de adviesraad zelf mogen er ook nog varia- agendapunten worden ingebracht.
3.4 Het verslag wordt via het e-notulen systeem opgemaakt en is een objectieve verwoording van wat er op de vergadering is behandeld. De leden van de adviesraad kunnen binnen de 5 dagen eventuele opmerkingen doorgeven.
3.5 Het verslag wordt, na goedkeuring door de voorzitter op de gemeentelijk raadpleegzone van de website geplaatst. Het verslag is pas definitief goedgekeurd als de meerderheid van de stemgerechtigde leden hun goedkeuring hebben gegeven.
3.6 De algemene vergadering kan steeds werkgroepen oprichten. Elk lid van de adviesraad kan hieraan deelnemen. Ook individuele geïnteresseerden kunnen lid worden van de werkgroep.
3.7 De adviesraad mag gratis gebruik maken van de infrastructuur en materialen voor activiteiten en vergaderingen.
3.8 De adviesraad kan activiteiten aankondigen via de gemeentelijke communicatiekanalen. De aanvraag hiervoor loopt via de secretaris die in overleg met de dienst communicatie bekijkt of de aanvraag binnen het globaal communicatieplan van de gemeente kan worden ingepland.
Artikel 4. Advies geven als adviesraad
4.1 De adviesraad kan advies uitbrengen via de Algemene vergadering. Dit advies kan eventueel voorbereid worden in ad hoc werkgroepen, opgericht door de Algemene vergadering.
4.2 De adviesraad brengt advies uit op vraag van het lokaal bestuur of op eigen initiatief.
Het lokaal bestuur zal de vragen om adviezen steeds schriftelijke stellen, met:
a Een duidelijke omschrijving van de concrete vraag
b Opgave van de wettelijke en financiële randvoorwaarden waarmee de adviesgever moet rekening houden.
c Opgave van de uiterste datum van inlevering van het advies bij het lokaal bestuur
4.3 Het advies zal steeds schriftelijk bezorgd worden aan het lokaal bestuur met een melding van:
a De wijze waarop het advies tot stand kwam met een duidelijke opgave en weergave van welke betrokkenen op welke manier geconsulteerd werden.
b De argumentatie die geleid heeft tot de standpuntbepaling in het advies.
c Een duidelijke weergave van het standpunt van de adviesraad, met vermelding van afwijkende meningen of van minderheidsstandpunt.
4.4 Rond de thema’s die besproken worden door de milieuraad kunnen, op initiatief van de milieuraad, of op initiatief van College van Burgemeester en Schepenen, bevragingen van de bevolking georganiseerd worden. Het onderwerp moet wel duidelijk afgebakend worden.
Artikel 5. Opvolging advies
5.1 Geformuleerde adviezen vanuit de adviesraad worden bezorgd aan het college van burgemeester en schepenen.
5.2 De voorzitter ontvangt ten laatste één week na het besluit met betrekking tot het advies schriftelijke feedback van de secretaris van de adviesraad. Indien de verdere behandeling van het dossier langere tijd vraagt, zal het lokaal bestuur binnen de zes weken een antwoord bezorgen met melding van de procedure die het dossier nog verder moet volgen en de opgave van de datum waarop een definitief antwoord aan de adviesraad zal bezorgd worden.
Artikel 6. Kennisgeving aan het lokaal bestuur
6.1 Dit besluit wordt ter goedkeuring aan de adviesraad voorgelegd. Dit huishoudelijk reglement en elke latere wijziging ervan, wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen.