De voorzitter en raadsleden van de gemeenteraad formuleren mededelingen aan de gemeenteraad.
neemt kennis van volgende mededelingen:
De voorzitter vraagt 1 minuut stilte naar aanleiding van het overlijden van voormalig gemeenteraadslid en OCMW-voorzitter Edward Possemiers.
Raadsleden Axelle De Smet en Christine Jacobs worden verontschuldigd.
Omwille van de verwachtte hoeveelheid van punten op de agenda van de gemeenteraad van december worden er twee zittingen gepland nl. op dinsdag 17 december en indien nodig ook op donderdag 19 december 2019. Zo krijgt het meerjarenplan en het debat hierrond voldoende ruimte en aandacht.
De geplande raadszitting van 27 februari 2020 is in de krokusvakantie dus wordt voorgesteld om te vergaderen op 20 februari 2020.
De notulen van de vorige zitting worden ter goedkeuring voorgelegd.
WET VAN 15 MEI 2007 BETREFFENDE DE CIVIELE VEILIGHEID. (B.S. 31.07.2007) en (erratum 01.10.2007):
Art. 68.* § 1. De gemeentelijke dotatie wordt ingeschreven in de uitgaven van elke gemeentebegroting. Zij wordt ten minste in twaalfden uitbetaald. [Vervangen bij W. van 19 april 2014, art. 23, 1° (inw. 2 augustus 2014) (B.S. 23.07.2014) –
§ 2. De dotaties van de gemeenten van de zone worden jaarlijks vastgelegd door de raad op basis van een akkoord, bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenteraden. Het akkoord wordt bereikt ten laatste op 1 november van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de dotatie bestemd is.
Ministriële omzendbrief van 26 juli 2018 betreffende de onderrichtingen voor de opmaak van de begroting van de hulpverleningszones voor 2019 en de bijhorende begrotingswijziging
Alvorens de ontwerpbegroting voor het dienstjaar 2020 aan de zoneraad te kunnen voorleggen voor goedkeuring dienen de 18 gemeenteraden de dotaties voor de jaren 2020-2025 goed te keuren. De wettelijk voorziene timing voor goedkeuring van de gemeentelijke dotaties in de gemeenteraad is uiterlijk 1 november. Een goedkeuring van dotaties in de gemeenteraden is tevens van belang in het kader van de financiering van de hulpverleningszone voor de financiering van werkingskosten en personeelsuitgaven.
De gemeentelijke dotaties, zoals goedgekeurd door de zoneraad van 6 september 2019, is enerzijds samengesteld uit een basisdotatie en bijkomende dotaties:
De voornaamste oorzaken van de stijging van de exploitatiekosten zijn:
We geven mee dat de stijging van het exploitatiebudget reeds rekening houdt met een aantal maatregelen die de zoneraad op 6 september 2019 goedkeurde:
Naast bovenstaande maatregelen heeft de zoneraad opdracht gegeven om maatregelen voor te bereiden rond DGH, het operationeel organisatieschema, het kazerneringsplan, personeelsbezetting. De voorgestelde maatregelen dienen te kaderen in een mogelijk financieel gunstig effect en/of meer gelijkwaardige dienstverlening, en dit met effect op lange termijn.
De zoneraad bekrachtigde op 6 september 2019 haar eerdere beslissingen, nl. de verdeling van de gemeentelijke dotaties gebeurt vanaf 2020 op basis van het aantal inwoners van de gemeente.
Het tijdsschema voor de goedkeuring van de begroting van de hulpverleningszone voor het dienstjaar 2020 is als volgt:
Dit tijdschema kan enkel gehandhaafd worden indien alle gemeenteraden uiterlijk begin november hun goedkeuring verleend hebben aan de gemeentelijke dotaties voor de komende jaren.
De hulpverleningszone geeft toelichting over de zonale dotaties en begroting op:
Locatie: Kazerne Duffel, Spoorweglaan 2 bus 1, Duffel
Doelpubliek: gemeenteraadsleden, algemeen directeurs en financieel directeurs
Zoneraad 13 mei 2016: goedkeuring overdracht roerende goederen
Zoneraad 2 september 2016: goedkeuring beleidsplan
Zoneraad 9 september 2016: goedkeuring overdracht onroerende goederen
Zoneraad 6 september 2019: goedkeuring gemeentelijke dotaties 2020-2025
Het college van burgemeester en schepenen beslist de goedkeuring van de dotaties 2020-2025 aan de hulpverleningszone Rivierenland voor te leggen aan de gemeenteraad van zitting 24 oktober 2019.
De gemeenteraad gaat akkoord voor de dienstjaren 2020-2025 met een jaarlijkse exploitatiedotatie van 780.586 euro en een jaarlijkse investeringsdotatie van 18.100 euro aan Hulpverleningszone Rivierenland.
De gemeenteraad gaat akkoord voor het dienstjaar 2023 met een uitzonderlijke investeringsdotatie van 162.900 euro.
Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de zonesecretaris van Hulpverleningszone Rivierenland.
Het gemeentebestuur besliste om de bibliotheek van Rumst te huisvesten in een ander gebouw.
In het kader hiervan werd er een overeenkomst gesloten met het WZC Sint-Jozef met het oog op de ter beschikking stelling van een aantal lokalen die vrij gekomen in het WZC ingevolge de uitgevoerde uitbreiding/verbouwing. Deze overeenkomst werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 28 februari 2019.
In zitting van 28 maart 2019 keurde de gemeenteraad het dossier voor de aanstelling van een ontwerper voor het realiseren van de nieuwe bibliotheek goed.
In zitting van 13 mei 2019 besliste het College van Burgemeester en Schepenen om de werken te gunnen aan Schakel architecten.
In het kader van de opdracht “realiseren van een openbare bibliotheek in de lokalen van het WZC Sint-Jozef ” werd door Schakel architecten een bestek opgesteld.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 310.919,41 excl. btw of € 376.212,49 incl. % btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 144.000,00 niet) en artikel 57.
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het College keurt het ontwerpbestek en de raming voor de opdracht “Inrichten van een openbare bibliotheek in de gebouwen van het WZC Sint-Jozef ”. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 310.919,41 excl. btw of € 376.212,49 incl. btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad keurt het bestek en de raming voor de opdracht “Inrichten van een openbare bibliotheek in de gebouwen van het WZC Sint-Jozef ” met toevoeging van het addendum in bijlage goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek, inclusief addendum, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 310.919,41 excl. btw of € 376.212,49 incl. btw.
De gemeenteraad keurt de gunningswijze goed.
11.11.11 organiseert jaarlijks verschillende acties om de aandacht te vestigen op ontwikkelingssamenwerking.
Reeds verschillende jaren wordt een toelage uitbetaald aan het 11.11.11 comité.
een toelage van 10500 euro uit te betalen aan het nationale 11.11.11-comité voor ondersteuning van de werking.
Het lokaal bestuur ontving een uitnodiging van Vlotter voor de buitengewone statutaire algemene vergadering van 8 november 2019.
De Raad van Bestuur van Vlotter heeft een ontwerp van statutenwijziging voorbereid dat men wil voorleggen aan de gemeente en het OCMW (voorstel in bijlage).
De voorgestelde wijzigingen hebben betrekking hebben op:
- De verruiming van het statutair doel van de IGS (intergemeentelijke samenwerking)
- Concordantie aan het decreet lokaal bestuur
- De nieuwe looptijd van de IGS
- Mogelijkheid om als deelgenoot twee deelgenoten te vertegenwoordigen (gemeente en OCMW)
- De actualisering van het register der aandelen
Het lokaal bestuur moet de voorgestelde statutenwijziging bespreken in voorbereiding van de statutaire buitengewone algemene vergadering.
Het college keurt het ontwerp van statutenwijziging goed met het oog op de statutaire buitengewone algemene vergadering van Vlotter en legt dit ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
De raad keurt het ontwerp van statutenwijziging goed en geeft de opdracht aan haar vertegenwoordiger om dit standpunt op de algemene vergadering in te nemen.
Na overleg met de deelgenoten wordt het punt Meerjarenbegroting en nota verdaagd naar de volgende algemene vergadering (december).
De Raad van Bestuur van Vlotter keurde eerder volgende agenda goed voor de buitengewone algemene vergadering van 8 november 2019.
- Verlenging van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Vlotter
- Meerjarenbegroting en nota
- Statutenwijziging
- Actualisering van de aandelen
- Code van goed bestuur
Het college neemt kennis van de verdaging van het agendapunt m.b.t. Meerjarenbegroting en nota naar de algemene vergadering van december 2019.
De raad neemt kennis van de wijziging van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 8 november.
Tijdens de gemeenteraad van april 2019 werd het plan van aanpak besproken van het participatieproject “Iedereen mee!”, dat bestaat uit 3 stappen:
1/ Is iedereen mee? Doel hiervan is betrokkenheid op gang brengen met alle inwoners, ondernemers, medewerkers en mandatarissen waarbij communicatie een belangrijke rol speelt.
2/ We zijn mee: iedereen heeft de nodige informatie ontvangen.
3/ Wij denken mee: er wordt een draagvlak gecreëerd, iedereen wordt gehoord en er wordt rekening met hen gehouden.
Dit traject werd met veel toeters en bellen aangekondigd. Onze mond viel dan ook open van verbazing toen we volgende projecten via de pers moesten vernemen:
Niet alleen vonden we het vreemd dat gemeenteraadsleden deze, toch niet onbelangrijke, informatie voor het eerst moesten vernemen via de krant. We vroegen ons ook af hoe dit alles past in het participatietraject “Iedereen mee”, waar communicatie toch centraal zou moeten staan? Graag hadden we dan ook een antwoord gekregen op volgende vragen:
- Heeft iedereen de nodige informatie ontvangen. Zo ja, op welk tijdstip?
- Hebben de rechtstreeks betrokken partijen de nodige informatie ontvangen:
Zo ja, op welk tijdstip?
- Vinden jullie het logisch dat de gemeenteraadsleden deze informatie vernemen uit de krant, gezien de raadscommissie m.b.t. de meerjarenplanning pas in november gepland staat?
- Is dit een bewuste strategie om eerst een artikel in de pers te laten verschijnen om dan af te wachten van welke doelgroepen er reactie komt en pas daarna met hen in dialoog te gaan?
Voor een woordelijk verslag van de bespreking naar aanleiding van de interpellatie wordt verwezen naar de audio-opname die via de website kan beluisterd worden.
Burgemeester Jurgen Callaerts licht de visie en aanpak rond 'iedereen mee!' en het verloop van de opmaak van het meerjarenplan toe.
Er is wel overwogen nagedacht hoe om te gaan met de principes van iedereen mee zowel bij inwoners als bij medewerkers, het primaat van de politiek bij de gemeenteraad, de rol van de adviesraden.
Meteen na het conclaaf van het college op 13 september werden alle diensthoofden, beleidsvoorbereidende medewerkers door het bevoegde collegelid gebriefd. Op 2 oktober volgde een toelichting van de hoofdpunten uit het meerjarenplan aan de cel (= volledige groep van beleidsvoorbereidende medewerkers). De pers vernam wat de hoofdpunten zijn op 3 oktober. De raadscommissies krijgen de uitgewerkte versie. Die worden vanaf 4 november georganiseerd. De adviesraden hebben op het koepeloverleg van 30 september de data voor een toelichting aan hun leden vernomen. Of ze nu voor of na de commissies moesten geraadpleegd worden is afgewogen. Het voordeel dat ze ervoor plaatsvinden is dat raadscommissies nu ook de adviezen kunnen kennen.
Wat betreft het museum duidt de burgemeester dat op 29 juni met het dagelijks bestuur een verkennend gesprek werd gevoerd. 'Wat zou je denken als we .... ' Er was toen nog geen beslissing genomen.
Raadslid Francy Van der Wildt (sp.a-Groen) stelt dat het vooral stoort dat een persmoment mee werd ingebouwd. Dat de adviesraden eerst een toelichting krijgen is prima maar niet dat de pers voor de raad wordt ingelicht want wat in de krant staat kan je niet meteen plaatsen.
Raadslid Bart Peeters (sp.a-Groen) merkt op dat in het licht van zijn vorige interpellatie nu blijkt dat als er in juni al gesprekken met het dagelijks bestuur van het museum waren het dan jammer is dat de muurschildering daar niet besproken werd.
di 29/10/2019 - 21:05Interpellatie ingediend door Jarrik Peeters namens sp.a-Groen in verband met de uitbouw van GBS Eikenlaar – kleuterschool.
Vrijdag 4 oktober vernamen we via de pers en sociale media dat er plannen zijn voor de verdere uitbouw van de kleuterschool GBS Eikenlaar, wat we uiteraard toejuichen. De turnzaal van Eikenlaar zou verbouwd worden tot kleuterklassen. We vernamen via dezelfde kanalen dat de directie en het leerkrachtenteam hiervan niet op de hoogte waren, net zoals de raadsleden van onze fractie. Op zaterdag 5 oktober lezen we via de Facebookpagina van de gemeente Rumst dat reeds in juni het bestuur haar ideeën uit het bestuursakkoord i.v.m. het onderwijs aan medewerkers en inwoners heeft voorgesteld. De maanden daaropvolgend zijn alle ideeën besproken en onderzocht, waarbij men rekening heeft gehouden met de voorstellen van de betrokkenen, pedagogische en praktische vragen, haalbaarheid omwille van wetgeving en budget. Het voorstel dat in de pers verscheen zal naar men zegt in de komende weken nog besproken worden met alle betrokkenen. Deze manier van communicatie (of perslek) vinden wij zeer ongewoon en getuigt niet van veel participatiekracht. Daarom willen wij volgende vragen beantwoord zien:
1. Waarom verschijnt in de pers dat de directie en het leerkrachtenteam niet op de hoogte waren? Is hierover met hen gecommuniceerd?
2. Wat zijn de ideeën die naar boven zijn gekomen vanuit alle betrokkenen? We lezen dat het leerkrachtenteam hun turnzaal niet wilt opgeven in ruil voor kleuterklassen. In hoeverre zijn andere gebruikers geïnformeerd en is er rekening gehouden met de impact op hun werking?
3. Wat zijn de resultaten omtrent haalbaarheid, wetgeving, timing en budget?
4. Wat zijn de data van het overleg waarbij ook wij, raadsleden, betrokken worden?
5. Is dit een voorlopige oplossing of zijn er reeds verdere uitbreidingsplannen naar de site tussen wijk Hoogvelden en parking Processieweg?
6. Hoe zal de school de capaciteitsuitbreiding mogelijk maken in de totale infrastructuur? We denken hier vooral aan de te kleine speelplaats.
7. Hoe past deze planning in de noodzakelijke renovatie en investeringen in de andere vestigingsplaatsen van Ter Doelhagen?
Voor een woordelijk verslag wordt verwezen naar de audio-opname die via de website kan geraadpleegd worden.
Schepen Wendy Weckhuysen antwoordt als volgt op de vragen:
Vragen 1, 2 en 3:
Het bestuur wil en moet Kleuterschool Eikenlaar uitbreiden tegen september 2020.
Vlaanderen verplicht de gemeente om tegen september 2020 uit te breiden naar 4 klassen. Anders betaalt Vlaanderen het bijkomende personeel niet meer onmiddellijk.
Het meerjarenplan is al vele maanden in voorbereiding door bestuur, MAT en directie. Laatstgenoemden hebben samen gezocht naar een locatie voor de uitbreiding van de kleuterschool, op korte termijn tegen 09/2020 en op lange termijn.
Voor de lange termijn wordt sowieso een dossier bij Agion ingediend, om verschillende redenen: de oude vleugel moet verbouwd worden, de school barst uit haar voegen, een definitief gebouw voor de 4 kleuterklassen moet voorzien worden.
Voor de voorlopige (min. 8 jaar) oplossing was de eerste wens modulaire units voor 4 of minstens 2 kleuterklassen te zetten op de grond naast Hoogvelden die de gemeente in eigendom heeft. Maar dat bleek stedenbouwkundig niet mogelijk.
Vervolgens is gezocht naar alternatieven en na diepgaand onderzoek bleek de piste van de turnzaal de beste. Dat in combinatie met de inrichting van een poyvalente ruimte in de school, met de inrichting van de buitenruimte op het grasveld en de oude kiss&ride zone als speelruimte, en met intensiever gebruik van de sportschuur door de school. De directie had samen met de administratie een lijst voorbereid van alle activiteiten die doorgaan in de turnzaal en daar ook al een alternatief voor gezocht, in de sportschuur of op een andere locatie (bvb. Gildenhuis voor musical)
Het bestuur ging er vanuit dat we samen tot een mooi voorstel voor de school waren gekomen.
Het voorstel werd dan ook door het bestuur aan de pers gecommuniceerd op donderdag 3 oktober.
Toen het leerkrachtenteam het voorstel via de pers vernam, bleek dat zij hier niet tevreden mee waren. Het bestuur had dit ongenoegen niet zien aankomen, maar wilde dit zeker aanpakken om tot een oplossing te komen.
Op 8 oktober had het team een pedagogische studiedag, en die dag is een overleg georganiseerd tussen het team en een delegatie van het bestuur en het MAT.
Dit was een constructief overleg dat een hele voormiddag heeft geduurd.
Tijdens dit overleg heeft het team gevraagd nog twee alternatieven extra te onderzoeken:
- Kunnen er modulaire units worden gezet ergens in de zone achter de school/ rond de sportschuur?
- Kan de kleuterschool worden georganiseerd in het trefcentrum oud-gemeentehuis?
Het bestuur en de administratie is daarmee aan de slag gegaan. En een nieuw overleg werd ingepland op 23/10.
Uit dit onderzoek is gebleken dat het RUP de zone rond de school volledig voorbehoudt voor sport en recreatie. Daar kunnen nergens voor minimaal 8 jaar modulaire units worden gezet.
Wat betreft het trefcentrum oud-gemeentehuis: Uit het onderzoek is gebleken dat de voorwaarden inzake brandveiligheid en erfgoed de vergunningsprocedure en de uit te voeren werken zodanig zwaar maken dat een inrichting tegen 09/2020 niet mogelijk is, wel op langere termijn. Benadrukt dient te worden dat de piste trefcentrum in het voorafgaand onderzoek niet diepgaand onderzocht is omdat de directie en team dit geen goede oplossing vonden ten tijde van de oprichting van de kleuterschool en dat ten tijde van het gebruik van het trefcentrum tijdens de verbouwingswerken bleek dat dit toch wel wat nadelen had.
Ik ben als schepen onze administratie zeer dankbaar voor het vele werk en de vele uren tijd die zij al in het extra onderzoek van dit dossier hebben gestoken. Ik ben me ervan bewust dat dit een voorkeursbehandeling is in vergelijking met de andere dossiers.
De resultaten van dit onderzoek werden door een delegatie van het bestuur en de administratie meegedeeld aan het team op 23/10. Het team apprecieert al het werk dat al in het grondige onderzoek is gestoken. Maar het team vraagt nog 1 alternatief te bekijken, nl. de inrichting van twee klassen in de zolder. De afspraak is gemaakt dat dit laatste voorstel nog zal worden bekeken, en dat als dat niet haalbaar blijkt, het team de inrichting van de twee kleuterklassen in de turnzaal aanvaardt en dat we daar op een positieve manier mee aan de slag gaan.
Vraag 4: Voor de raadsleden is er een raadscommissie op 4/11.
Vraag 5: Voorlopige oplossing, in afwachting van Agion dossier.
Vraag 6: Eikenlaar barst uit zijn voegen. Zowieso is er een Agion dossier nodig. Extra speelruimte wordt nu al gecreëerd in het voorstel door inrichting van het grasveld en de oude kiss&ride als speelruimte.
Vraag 7: Ter Doelhagen wordt op de raadscommissie van 4/11 toegelicht. Daar wordt ook een Agion dossier voor de site Rumst voorzien en is er de directe renovatie voor site Terhagen.
Raadslid Annelien Schoofs (sp.a-Groen) stelt als bijkomende vraag waarom gesteld wordt dat de Vlaamse Overheid op de kleuterschool druk zet. Van die regeling wist het bestuur toch al drie jaar geleden. Ze vraagt ook of het volledig gebruik van de buitenruimte en de kiss en ride zone geen toegangsprobleem zal opleveren o.a. voor kinderen met beperkingen.
Schepen Wendy Weckhuysen antwoordt dat men einde vorige legislatuur geen beslissing kon nemen met een grote financiële impact. Bij de inrichting zal men goed moeten kijken voor de doorgang en toegang.
Raadslid Annelien Schoofs (sp.a - Groen) stelt te begrijpen dat het inrichten van een kleuterschool op één locatie niet tegen september 2020 kan maar met een agiondossier dit later wel mogelijk is. Ze stelt voor om een voorlopige oplossing te kiezen en dan een RUP-wijziging te voorzien. Ze vraagt naar welke andere locatie men wil uitwijken.
Schepen Wendy Weckhuysen stelt dat men bijvoorbeeld voor de musical dan naar het gildenhuis wil uitwijken.
di 29/10/2019 - 21:17In het gemeentelijk park van Rumst en de begraafplaats van Terhagen liggen er op bepaalde plaatsen zwarte buizen met gifstoffen voor de bestrijding van de bruine rat.
Op de buizen staat aangegeven wat er moet gebeuren bij een inname van dit product.
Het probleem is dat kinderen van een bepaalde leeftijd niet begrijpen wat er beschreven staat op de buizen.
Bovendien liggen deze buizen voor het grijpen.
Ook in het straatbeeld vind je hierover geen enkele waarschuwing.
We zijn zeker niet tegen de bestrijding van ongedierte, alleen moet dit duidelijk aangegeven worden aan de bevolking om de nodige ongevallen te vermijden.
Als er een rattenplaag is, heeft dit natuurlijk ook zijn oorzaak. Één van deze oorzaken is dat de gemeentelijke afvalbakken niet gebruikt worden waarvoor ze moeten dienen. Zo wordt er frequent huisvuil in gedeponeerd, en uiteraard is dit verboden.
Onze fractie heeft dan ook de volgende vragen:
- Hoeveel buizen voor rattenbestrijding liggen er in onze gemeente?
- Op welke plaatsen liggen deze buizen?
- Wat zijn de resultaten tot op heden hiervan?
- Waarom worden er geen borden geplaatst of andere waarschuwingen op plaatsen waar deze buizen zich bevinden?
- Op welke wijze is hier een beveiliging voorzien en zijn er al incidenten gebeurd?
- Is er nog controle van de wijkagenten op sluikstorten? Hoeveel inbreuken zijn er op sluikstorten vastgesteld?
Voor een woordelijk verslag wordt verwezen naar de audio-opname die via de website kan geraadpleegd worden.
Schepen Geert Antonio antwoordt dat er tot op heden geen meldingen van incidenten zijn. Men hanteert al enkele jaren dezelfde methode. Kinderen kunnen er niet zo maar aan. Het vergif is in het midden van de buis, die heel lang is, bevestigd. Er zijn nu iets meer ratten dan vroeger. Als na een lange droogte veel meer regen valt dan lopen de gangen vol en dan komen die beesten naar boven. De vallen worden enkel op openbare plaatsen geplaatst, niet op privé-plaatsen. In de buurt van kippenhokken blijken meer ratten voor te komen. Er is nog geen oorzakelijk verband vastgesteld tussen vuilbakken en ratten.
Het bestuur wil sluikstorten tegengaan. Wijkagenten kunnen enkel optreden bij heterdaad.
Er zijn 25 lange buizen in de ganse gemeente (20 km2) geplaatst.
Raadslid Bart Peeters (sp.a - Groen) verwijst naar het kerkhof van Terhagen waar als een vuilbak vol is er dan ernaast vuilnis ligt. De politie kan er niet vlakbij staan maar er zijn hardleerse mensen. Als men die aanspreekt omdat ze naast de vuilbakken boterhammen leggen dan is dat voor de verwaarloosde katten. Maar dat maakt ook gezonde dieren ziek.
Schepen Geert Antonio antwoordt dat hij niet gezegd heeft dat huisvuil in de vuilnisbak ok is maar wel dat dit geen oorzaak is voor die ratten. Er zijn honderden vuilbakken en zelfs daar waar huisvuil in zit is dat niet noodzakelijk verbonden met de aanwezigheid van ratten.
Raadslid Annelien Schoofs (sp.a -Groen) vraagt of men de buizen niet kan verankeren.
Schepen Geert Antonio antwoordt dat dit kan bekeken worden.
di 29/10/2019 - 21:36November is traditiegetrouw een herdenkingsmaand. We herdenken overleden familieleden, naasten en vrienden alsook de burgerslachtoffers en de gesneuvelde soldaten van de 2 wereldoorlogen die voor ons vaderland gestreden hebben.
Begin november trekken vele mensen naar de begraafplaatsen om dierbare overledenen te herdenken en dit in een serene sfeer. Wij hopen dan ook dat aan begraafplaatsen de laatste weken extra aandacht werd besteed voor het onderhoud.
De 11 novemberviering is ook een traditie, die dit jaar naar wij vermoeden zal doorgaan in de deelgemeente Reet. Wij gaan er ook van uit dat hier de omgeving en het monument zelf goed zal onderhouden zijn.
Er worden ook bloemen gelegd aan de monumenten in de andere deelgemeenten Rumst en Terhagen. Wij zouden dan ook willen vragen dat deze twee herdenkingsplaatsen ook de nodige aandacht krijgen die ze verdienen. Wij hebben recent moeten vaststellen dat de toestand van deze monumenten weinig respect uitstraalt. Wij hebben hierover geïnterpelleerd op de gemeenteraad van 26 november 2015 er werd toen beloofd werk te maken van het onderhoud. De toestand vandaag is nog altijd dezelfde. Ook het monument in Terhagen vertoont tekenen van verval.
Het spreekt voor zich dat de 3 begraafplaatsen en de omgeving van de oorlogsmonumenten het hele jaar door goed onderhouden moeten worden, maar in het kader van de maand november vragen we hiervoor extra aandacht.
de omgeving van de herdenkingsmonumenten en de monumenten zelf een opkuisbeurt te laten geven in het kader van de november herdenkingen 2019.
Volgens het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kunnen raadsleden mondelinge vragen stellen aan de leden van het college van burgemeester en schepenen.
Volgende mondelinge vragen worden behandeld:
Raadslid Marc Verrept (Vlaams belang) In het PV voor voorlopige aanvaarding van de steenweg op Waarloos werd de verbrokkeling van boordsteen en een scheur in het beton opgenomen. Welke stappen zal men nu ondernemen? Schepen Geert Antonio antwoordt dat de boordsteen geen groot probleem vormt. De scheur is een probleem. Er zijn werken van de nutsmaatscahppijen ernaast geweest. Er werd bij hen navraag gedaan. De oorzaak wordt nog onderzocht en de verantwoordlijke zal hierop aangesproken worden.
Raadslid Ilse Moons (CD&V) stelt dat inwoners uit de tuinwijk een brief ontvingen waarin staat dat woningen van de ideale woning door jongeren worden in gebruik genomen in afwachting van slopen en renoveren. Wat is hier aan de hand? Schepen Els Devlies antwoordt dat de huisvestingsmaatschappij stelt dat renoveren pas betaalbaar is als er meerdere woningen samen worden aangepakt. Raadslid Ilse Moons wil een bijkomende vraag stellen rond de keuze van de woningen die gesloopd zouden worden. Voorzitter Benjamin De Roeck verwijst hiervoor naar de mogelijkheid om een interpellatie in te dienen. Mondelinge vragen moeten kort zijn in vraag en antwoord.
Raadslid Bart Peeters (sp.a- Groen) vraagt of het ontbijt voor de jeugdverenigingen niet in elke deelgemeente kan georganiseerd worden. Burgemeester Jurgen Callaerts antwoordt dat de feesten verdeeld worden over de deelgenemeenten en het ontbijt dan in Reet plaatsvindt. Er zijn bij de jeugdverenigingen ook heel wat verenigingen actief voor heel Rumst.