De gemeente wil het aanmeldingssyteem in gebruik nemen vanaf het schooljaar 2019-2020.
Op 19 november is er een spoeddecreet gestemd dus er is opnieuw een juridische basis om verder te kunnen gaan. Het dossier dat nodig is om de aanvraag tot aanmelden te kunnen doen, werd opnieuw ter beschikking gesteld. Dit dossier kan, na goedkeuring, ingediend worden tot 15 december 2019.
Op het directieoverleg van 26 november 2019 werd het engagement van elke basisschool voor het aanmeldingssysteem bevestigd. Voor de vrije gesubsidieerde basisscholen is dit via het in bijlage opgenomen schriftelijk mandaat.
- Omzendbrief BaO/2012/01 (laatste wijziging 19/11/2019)
- Decreet Basisonderwijs van 25/02/1997 - Hoofdstuk IV/I Recht op inschrijving in het gewoon onderwijs voor scholen gelegen in het Nederlandse taalgebied.
Op 17 december 2018 heeft het college beslist om een algemeen aanmeldingssysteem voor alle scholen in de gemeente te organiseren. Ook in het bestuursakkoord werd geopteerd om te werken met een aanmeldingssysteem.
Op 8 januari 2018 hebben de schooldirecties overlegd over het inschrijvingsdecreet en het organiseren van een aanmeldingssyteem.
Op 14 januari 2019 werd er door het college beslist om in 2019 met de bestaande inschrijvingsprocedure verder te werken en het aanmeldingssysteem in te voeren in 2020. Dit zou worden voorbereid door de beleidsondersteuner. De communicatie over deze keuze werd in de week van 21 januari 2019 zo meegedeeld aan alle ouders.
Op 17 mei 2019 besliste de Vlaamse Regering dat het nieuwe decreet Inschrijvingsrecht bekrachtigd en afgekondigd werd. Dat decreet trad in werking op 1 september 2019 voor de inschrijvingen voor het schooljaar 2020-2021.
Op 15 september 2019 gingen alle directies akkoord om te starten met het nieuwe aanmeldingssysteem, onder voorbehoud van de nieuwe regelgeving (zie brief in bijlage). Er werd gestart met de voorbereidingen voor het aanmeldingssyteem.
Begin november 2019 kwam het nieuws dat de inwerkingtreding van het inschrijvingsdecreet van mei 2019 opnieuw werd uitgesteld. De oude regels blijven dus van kracht voor de inschrijvingen van volgend schooljaar. Dat betekent dat scholen niet verplicht zijn om te werken met een aanmeldingssysteem. Doen ze dat wel, dan geldt de zogenaamde dubbele contingentering nog een laatste schooljaar. De scholen krijgen tot 15 december 2019 de tijd om te beslissen over al dan niet aanmelden. Er moet dan, bij keuze voor aanmelding, een dossier ingediend worden.
Op 19 november 2019 werd een spoeddecreet goedgekeurd waarin de oude regels opnieuw bekrachtigd werden.
Vanaf 2021 wordt de dubbele contingentering afgeschaft voor zowel secundair als basisonderwijs.
Gaat akkoord dat er wordt verder gewerkt met de organisatie van het aanmeldingssyteem voor het schooljaar 2019 - 2020.
Gaat akkoord dat er een standdaarddossier zal worden ingediend dat geldt voor verschillende vestigingsplaatsen in het basisonderwijs volgens de ordeningscriteria:
- rangorde van keuze
- afstand van het domicilieadres van de leerling tot de vestigingsplaats
- toeval.
In het standaarddossier wordt bij de toepassing voor de dubbele contingentering gekozen voor een groeipad van minstens 10% in de richting van de relatieve aanwezigheid op het niveau van de gemeente.
Keurt goed dat een subsidie zal aangevraagd worden om de kostprijs van het digitale aanmeldingssysteem te drukken.