De voorzitter en raadsleden van de raad formuleren mededelingen aan de raad.
neemt kennis van volgende mededelingen:
Burgemeester Jurgen Callaerts wordt verontschuldigd.
De voorzitter situeert het verloop van de avond met betrekking tot de organisatie van de gemeenteraad, raad voor maatschappelijk welzijn. Omwille van de juridische verhoudingen is de chronologie van behandeling belangrijk maar gelijktijdig wordt een geïntegreerd organisatie van de zittingen vooropgesteld.
Er wordt toestemming gevraagd voor een blokstemming voor agendapunten 1- 4 - 6. De raad keurt de werkwijze unaniem goed.
De notulen van de vorige zitting worden ter goedkeuring voorgelegd.
De jaarrekening 2018 opgesteld in het kader van de beleids- en beheerscyclus, wordt voorgelegd aan de OCMW Raad.
Er wordt toelichting gegeven bij de structuur en de inhoud van de verschillende onderdelen van de jaarrekening 2018. De realisatie van alle doelstellingen wordt ter informatie voorgelegd.
De wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Artikel 173 e.v. van het OCMW-decreet van 19 december 2008 inzake de vaststelling van de jaarrekening;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Het ministerieel besluit van 8 juli 2013 betreffende de digitale rapportering van gegevens van de beleids- en beheerscyclus van de gemeente, provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
De OCMW-Raad stelt de jaarrekenng 2018 vast met volgende resultaten:
*Resultaat op kasbasis: 20.708 Euro
*Autofinancieringsmarge: - 80.838 Euro
De jaarrekening 2018 wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheden.
De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt de definitie van de term “dagelijks bestuur” (art. 78, 9° DLB).
In principe is de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten. De raad voor maatschappelijk welzijn kan dit echter delegeren aan het vast bureau via het begrip “dagelijks bestuur” (art. 78, 10°,a Decreet lokaal bestuur 22 december 2017, hierna vernoemd als DLB).
De opdrachten die vallen onder “dagelijks bestuur” zijn dan de bevoegdheid van het vast bureau (art. 84, §3, 5° DLB) en kunnen zelfs gedelegeerd worden aan de algemeen directeur (art. 85 DLB).
Het managentteam gaf een positief advies in de zitting van 9 juli 2019.
Decreet Lokaal Bestuur
Onder het begrip dagelijks bestuur wordt verstaan:
De voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een netto uitgaande kasstroom zijn onderworpen aan een visum van de financieel directeur voordat die verbintenis kan worden aangegaan (art. 266, 1e lid DLB).
De voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom zijn onderworpen aan een voorafgaan visum, voordat enige verbintenis wordt aangegaan. Bij weigering of bijkomende voorwaarden is er een motivatie nodig.
De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt de nadere voorwaarden van de controle. De raad voor maatschappelijk welzijn kan binnen de perken vastgelegd door Vlaamse regering bepaalde categorieën van verrichtingen uitsluiten van visumverplichting als dat bedrag niet hoger is dan €7500 exclusief BTW voor een gemeente tot 20 000 inwoners (art. 266 DLB) (Het koninklijk besluit van 2 augustus 1990 houdende het algemeen reglement op de gemeentelijke comptabiliteit).
Het managementteam verleende een positief advies in de zitting van 9 juli 2019.
Het decreet lokaal bestuur
Positief advies.
De financieel directeur oefent de controle, bedoeld in artikel 266 DLB, als volgt uit:
Volgende verbintenissen worden uitgesloten van de visumplicht:
In aanvulling van artikel 2 worden volgende verbintenissen uitdrukkelijk niet uitgesloten van visumverplichting:
Overwegende dat het niet gepubliceerde besluit van de Vlaamse Regering van 29 juni 2018 tot toekenning van een subsidie aan de initiatiefnemers in een afgebakende zone voor de oprichting van zorgraden bepaalt dat voorlopige zorgraden worden samengesteld en geïnstalleerd;
Overwegende dat dit gebeurt via documenten ingevuld door de contactpersoon voor de vorming van de eerstelijnszone en/of door de vertegenwoordiger van de penvoerende organisatie;
- Vertegenwoordiging op de platformvergadering
- Samenstelling van de voorlopige zorgraad
- Bijlagen: de aanwezigheidslijsten per cluster
Overwegende dat de SELTOM (zorgregio Mechelen) de penvoerende organisatie is;
Overwegende dat Vlotter vanuit het veranderteam werd gevraagd om de kandidaturen van de lokale besturen te willen faciliteren;
Overwegende dat afvaardigingen in volgende clusters worden voorzien in de voorlopige zorgraad volgens volgend schema:
|
|
|
Zetels |
|
Cluster Lokale besturen |
lokale besturen vanuit hun regierol zoals gedefinieerd in het decreet lokaal sociaal beleid; Huizen van het Kind |
Maximum 6 |
|
Cluster Gezondheidszorg |
medische en paramedische beroepen zijnde huisartsen, thuisverpleegkundigen, kinesitherapeuten, tandartsen, apothekers, podologen, vroedvrouwen, ergotherapeuten en diëtisten Eerstelijns geestelijke gezondheid: de klinisch psychologen, de eerstelijnspsychologische functies en de partners actief in de functie 1 van de netwerken volwassenen artikel 107 en activiteitenprogramma 1 van de netwerken geestelijke gezondheid kinderen en jongeren |
Maximum 6 |
|
Cluster Welzijn |
de woonzorgcentra, de diensten gezinszorg en aanvullende thuiszorg, de lokale dienstencentra, de diensten maatschappelijk werk van de ziekenfondsen, de centra voor algemeen welzijnswerk en de sociale dienst van de openbare centra voor maatschappelijk werk |
Maximum 6 |
|
Persoon met een zorg- en ondersteuningsvraag |
verenigingen van gebruikers (personen met een zorg- en ondersteuningsnood) en mantelzorgers, vrijwilligers waaronder de diensten oppashulp, … |
2 |
|
Optioneel |
|
4 |
|
Totaal |
|
24 |
Overwegende dat de cluster lokale besturen recht hebben op 6 afgevaardigden;
Overwegende dat de eerstelijnszone Rupelaar bestaat uit 6 gemeenten en derhalve 1 afgevaardigde per gemeente kan aanduiden;
Overwegende evenwel dat één van deze zes gemeenten namens het geheel ook de huizen van het Kind dient te vertegenwoordigen;
Overwegende dat de voorlopige zorgraden spoedig operationeel moeten zijn met oog op de de indiening van een formeel erkenningsdossier voor de erkenning van de zorgraden tegen uiterlijk 31/12/2019.
Op 3 juni 2019 besluit het college om Els Devlies, schepen, aan te duiden als afgevaardigde voor het lokaal bestuur Rumst.
Via de vertegenwoordiger van Vlotter die de installatie van de zorgraad begeleidt, wordt in juni de vraag gesteld om vanuit Rumst ook een expert af te vaardigen om in de cluster welzijn te worden opgenomen en dit via een vertegenwoordiging namens het lokaal dienstcentrum Hof van Crequi. De vraag wordt gesteld om algemeen directeur Veerle De Beuckeleer af te vaardigen gezien haar kennis en ervaring in de organisatie van de eerste lijnszorg op Vlaams en lokaal niveau.
Op 17 juli volgt een nieuwe brief vanuit Vlotter om Belinda Mestiaen voor te dragen om als expert namens de sociale diensten van het OCMW vanuit de cluster welzijn aan de zorgraad deel te nemen. Belinda Mestiaen is hoofd maatschappelijk werker in Niel en stafmedewerker bij Vlotter waarbij ze ondermeer het overleg tussen de schepenen-voorzitters BCSD en de leidinggevende ambtenaren ondersteund.
Op 22 augustus 2019 is er een mail van de stafmedewerker van SEL/TOM die voorstelt om namens de Huizen van het Kind Lize Van Dijck, afdelingshoofd welzijn te Boom en schepen Hilde Heyman van Aartselaar aan te stellen. Lize Van Dijck is voor het lokaal bestuur Rumst ook voorzitster van het lokaal overleg kinderopvang.
Vlotter engageerde zich binnen de schoot van het veranderteam en het veranderforum van de eerstelijnszone om dit administratief te coördineren. Aan de Rupelgemeenten wordt gevraagd om meerdere afgevaardigden voor het lokaal bestuur aan te duiden. Lokale besturen worden aangesproken als coördinerende overheid en als inrichter van een eerstelijnsaanbod.
Vermits er meerdere vragen verspreid over de tijd werden gesteld en meerdere personen namens meerdere lokale besturen optreden, kan een overzichtsbesluit meer transparantie brengen.
De voorgestelde mix van vertegenwoordigers via mandatarissen en experten binnen de gemeentelijke administratie biedt een meerwaarde om het lokaal bestuur in haar dienstverlenende en coördinerende rol te vertegenwoordigen.
stelt volgende afgevaardigden voor de voorlopige zorgraad in de cluster lokaal bestuur aan:
namens het lokaal bestuur Rumst: schepen Els Devlies
stelt volgende afgevaardigden voor de voorlopige zorgraad in de cluster lokaal bestuur aan:
namens de huizen van het kind in de Rupelgemeenten: Elize Van Dijck (afdelingshoofd welzijn Boom)
stelt volgende afgevaardigden voor de voorlopige zorgraad in de cluster lokaal bestuur aan:
namens de huizen van het kind in de Rupelgemeenten: schepen Hilde Heyman (Aartselaar)
stelt volgende afgevaardigden voor de voorlopige zorgraad in de cluster welzijn aan:
namens het lokaal dienstencentrum Hof van Crequi : algemeen directeur Veerle De Beuckeleer
stelt volgende afgevaardigden voor de voorlopige zorgraad in de cluster welzijn aan:
namens de sociale diensten van het OCMW in de Rupelgemeenten: Belinda Mestiaen (stafmedewerker Vlotter en diensthoofd sociale dienst OCMW Niel)
OCMW Rumst is sinds 2010 toegetreden tot de dienstverlening van aangepast vervoer in de Rupelstreek en Klein-Brabant en in 2013 keurde de OCMW-Raad de engagementsverklaring 'aangepast vervoer in Mechelen' goed.
Vlotter Facilities vraagt aan OCMW Rumst om de samenwerkingsovereenkomst voor Rolkar Rivierenland te verlengen. Het doel van de dienstverlening is om personen op een comfortabele manier en zittend in een rolstoel veilig te vervoeren. Het aanbod van het aangepast vervoer moet voldoende kwaliteit bieden om aan de mobiliteitsbehoefte van deze doelgroep te voldoen.
Aangepast vervoer heeft geen betrekking op ziekenvervoer, collectief instellingsvervoer en collectief werknemersvervoer. Aangepast vervoer verschilt ook van toegankelijk openbaar vervoer. Omdat voor de doelgroep de beschikbaarheid van vervoer het grootste probleem is geworden, worden geen criteria gesteld over het inkomen van de gebruiker.
De samenwerkingsovereenkomst strekt ertoe de rechten en verplichtingen vast te stellen tussen Rolkar Rivierenland en OCMW Rumst zodoende dat er een aanbod aangepast vervoer verzekerd kan worden dat voldoet aan de noden vande inwoners van Rumst. Rolkar Rivierenland verbindt zich ertoe om beschikbaar te zijn via een centraal telefoonnummer, ritten uit te voeren voor inwoners van Rumst, administratieve en financiële verwerking van de dienstverlening te verzorgen en OCMW Rumst op de hoogte te houden van het aantal uitgevoerde ritten en vervoerde personen. OCMW Rumst verbindt zich ertoe om een financiële tussenkomst te bieden aan Rolkar Rivierenland voor de inwoners in Rumst. De tussenkomst is bepaald op basis van het inwonersaantal en bedraagt €0,25 per inwoner voor 2019. Op basis van de bewonersaantallen op 01/01/2018 (15.114 inwoners) bedraagt de bijdrage van OCMW Rumst in 2019 €3.778,50.
De overeenkomst wordt gesloten voor 1 jaar en is jaarlijks opzegbaar.
Het verzekeren van een aanbod aangepast vervoer dat voldoet aan de noden van de inwoners van Rumst. Het doel is om personen op een comfortabele manier en zittend in een rolstoel veilig te vervoeren.
OCMW-decreet 19 december 2008 en al zijn wijzigingen.
gaat akkoord met het verlengen van de samenwerkingsovereenkomst tussen Vlotter Facilities en OCMW Rumst.
Er zijn geen mondelinge vragen.