Terug
Gepubliceerd op 08/05/2019

2019_GR_00085 - Politieverordening betreffende nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie - Goedkeuring ontwerp - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 28/03/2019 - 20:00 gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Jurgen Callaerts, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Raf De Schepper, Els Devlies, Veerle De Beuckeleer

Verontschuldigd

Bart Peeters, Christoph Marckx, Bart Claes

Secretaris

Veerle De Beuckeleer

Stemming op het agendapunt

2019_GR_00085 - Politieverordening betreffende nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie - Goedkeuring ontwerp - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Jurgen Callaerts, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Raf De Schepper, Els Devlies, Veerle De Beuckeleer
Stemmen voor 22
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Els Devlies
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2019_GR_00085 - Politieverordening betreffende nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie - Goedkeuring ontwerp - Goedkeuring 2019_GR_00085 - Politieverordening betreffende nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie - Goedkeuring ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het lokaal bestuur Rumst heeft een belastingreglement op nachtwinkels voor de aanslagjaren 2016-2019. Dit reglement werd goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 26 november 2015. Het lokaal bestuur Rumst heeft echter geen politieverordening waarin de procedure tot vestigings- en uitbatingsvergunning wordt geregeld. In het kader van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur waarbij het lokaal bestuur Rumst de rechtsregels juist en consequent moet toepassen, is het aangewezen om een politieverordening betreffende nachtwinkels en bureaus voor telecommunicatie op te stellen.

Argumentatie

Het lokale bestuur Rumst heeft een belastingreglement op nachtwinkels  voor de aanslagjaren 2016 t.e.m. 2019. Dit reglement werd goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 26 november 2015. Het lokaal bestuur Rumst heeft echter geen politieverordening waarin de procedure tot vestigings- en uitbatingsvergunning wordt geregeld. In het kader van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur waarbij het lokaal bestuur Rumst de rechtsregels juist en consequent moet toepassen, is het aangewezen om een politieverordening betreffende nachtwinkels en bureaus voor telecommunicatie op te stellen en toe te passen. 

De Wet op de Openingsuren maakt het voor gemeentebesturen mogelijk om aanvullende bepalingen op te stellen voor nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie.  Het lokaal bestuur Rumst en de Politiezone Rupel streven samen naar een uniformiteit in politieverordeningen binnen de politiezone.  De gemeente Rumst is op heden de enige gemeente die op heden niet over een politieverordening betreffende nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie beschikt.

Aangezien de vestiging van nachtwinkels en van private bureaus voor telecommunicatie in zones met een hoge concentratie van huisvesting niet opportuun is en gelet op de geluidshinder en de verstoring van de openbare orde die deze handelszaken kunnen veroorzaken, is het aangewezen om een politieverordening op te stellen die de procedures van vestigings- en uitbatingsvergunning duidelijk uiteenzet. Door deze procedures concreet te maken kan het lokaal bestuur de vestiging en uitbating van van dergelijke handelszaken op een behoorlijke, gemotiveerde wijze behandelen. 

Een teveel aan nachtwinkels kan immers ook de kwaliteit en de aantrekkelijkheid van het winkelapparaat schaden. Door het goedkeuren van de politieverordening betreffende nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie wenst de gemeente voornamelijk eventuele overlast in te perken en een wildgroei aan nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie tegen te gaan.

Het advies van de Jeugdraad is voor deze verordening overbodig omdat deze verordening geen betrekking heeft op jeugdzaken. 

De financieel directeur is ook akkoord met de veropgestelde verordening aangezien de taak van de financiële dienst in het financiële onderzoek zich beperkt tot een onderzoek naar de betaling van alle verschuldigde gemeentelijke facturen.

 

Juridische grond

Gelet op het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41.
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet , meer bepaald artikelen 119 en 119bis;
Gelet op de Wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening, meer bepaald de artikelen 6 en 18.

Adviezen

ARrondissementeel Informatie- & ExpertiseCentrum (ARIEC) Antwerpen Federale politie Coördinatie-en steundirectie Gunstig onder voorwaarden

Het ontwerp van politieverordening inzake nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie werd ter advies voorgelegd aan het  ARrondissementeel Informatie- en ExpertiseCentrum (ARIEC) Antwerpen van de Federale politie, dienst coördinatie-en steundirectie. 

Dit advies is belangrijk omwille van het moraliteitsonderzoek omdat dit onderzoek een bevoegdheid is die niet kan toekomen aan het college van burgemeester en schepenen.  De administratieve onderzoeken, zoals het moraliteitsonderzoek en financieel onderzoek, worden thans ingevoerd op grond van artikel 135, §2 NGW, aangezien er geen expliciete bevoegdheid is toegekend aan de gemeente om dit in te voeren. Niettegenstaande is het des te belangrijker dat op heden deze bevoegdheid toekomt aan de burgemeester en niet aan het college van burgemeester en schepenen, rekening houdend met artikel 5/2 WPA waarin wordt bepaald dat politie de informatieplicht heeft ten aanzien van de burgemeester (en niet ten aanzien van het college van burgemeester en schepenen). Een discussie op het vlak van de wettigheid, is dan ook nog steeds mogelijk, hoewel er tot op heden geen rechtspraak voorhanden is die stellen dat dergelijke onderzoeken onwettig zijn. 

Daarnaast werd getracht om te in de verordening opgenomen bepalingen al zoveel als mogelijk af te stemmen op een toekomstige uitrol van de bestuurlijke aanpak, rekening houdend met het huidig juridisch kader.  Zo wordt er ook gestreefd naar één aanvraagprocedure, waarbij tegelijkertijd een vestigingsvergunning en uitbatingsvergunning worden aangevraagd. 

 


Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt de politieverordening betreffende nachtwinkels en bureaus voor telecommunicatie goed en agendeert het ontwerp op de gemeenteraad van 28 maart 2019.