Het lokaal bestuur Rumst heeft een belastingreglement op nachtwinkels voor de aanslagjaren 2016-2019. Dit reglement werd goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 26 november 2015. Het lokaal bestuur Rumst heeft echter geen politieverordening waarin de procedure tot vestigings- en uitbatingsvergunning wordt geregeld. In het kader van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur waarbij het lokaal bestuur Rumst de rechtsregels juist en consequent moet toepassen, is het aangewezen om een politieverordening betreffende nachtwinkels en bureaus voor telecommunicatie op te stellen.
Het lokale bestuur Rumst heeft een belastingreglement op nachtwinkels voor de aanslagjaren 2016 t.e.m. 2019. Dit reglement werd goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 26 november 2015. Het lokaal bestuur Rumst heeft echter geen politieverordening waarin de procedure tot vestigings- en uitbatingsvergunning wordt geregeld. In het kader van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur waarbij het lokaal bestuur Rumst de rechtsregels juist en consequent moet toepassen, is het aangewezen om een politieverordening betreffende nachtwinkels en bureaus voor telecommunicatie op te stellen en toe te passen.
De Wet op de Openingsuren maakt het voor gemeentebesturen mogelijk om aanvullende bepalingen op te stellen voor nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie. Het lokaal bestuur Rumst en de Politiezone Rupel streven samen naar een uniformiteit in politieverordeningen binnen de politiezone. De gemeente Rumst is op heden de enige gemeente die op heden niet over een politieverordening betreffende nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie beschikt.
Aangezien de vestiging van nachtwinkels en van private bureaus voor telecommunicatie in zones met een hoge concentratie van huisvesting niet opportuun is en gelet op de geluidshinder en de verstoring van de openbare orde die deze handelszaken kunnen veroorzaken, is het aangewezen om een politieverordening op te stellen die de procedures van vestigings- en uitbatingsvergunning duidelijk uiteenzet. Door deze procedures concreet te maken kan het lokaal bestuur de vestiging en uitbating van van dergelijke handelszaken op een behoorlijke, gemotiveerde wijze behandelen.
Een teveel aan nachtwinkels kan immers ook de kwaliteit en de aantrekkelijkheid van het winkelapparaat schaden. Door het goedkeuren van de politieverordening betreffende nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie wenst de gemeente voornamelijk eventuele overlast in te perken en een wildgroei aan nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie tegen te gaan.
Het advies van de Jeugdraad is voor deze verordening overbodig omdat deze verordening geen betrekking heeft op jeugdzaken.
De financieel directeur is ook akkoord met de veropgestelde verordening aangezien de taak van de financiële dienst in het financiële onderzoek zich beperkt tot een onderzoek naar de betaling van alle verschuldigde gemeentelijke facturen.
Gelet op het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41.
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet , meer bepaald artikelen 119 en 119bis;
Gelet op de Wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening, meer bepaald de artikelen 6 en 18.
Het ontwerp van politieverordening inzake nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie werd ter advies voorgelegd aan het ARrondissementeel Informatie- en ExpertiseCentrum (ARIEC) Antwerpen van de Federale politie, dienst coördinatie-en steundirectie.
Daarnaast werd getracht om te in de verordening opgenomen bepalingen al zoveel als mogelijk af te stemmen op een toekomstige uitrol van de bestuurlijke aanpak, rekening houdend met het huidig juridisch kader. Zo wordt er ook gestreefd naar één aanvraagprocedure, waarbij tegelijkertijd een vestigingsvergunning en uitbatingsvergunning worden aangevraagd.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de politieverordening betreffende nachtwinkels en bureaus voor telecommunicatie goed en agendeert het ontwerp op de gemeenteraad van 28 maart 2019.