De voorzitter en raadsleden van de gemeenteraad formuleren mededelingen aan de gemeenteraad.
neemt kennis van de mededelingen:
Raadscommissie 2 i.p.v. raadscommissie 3 vergadert op 8 mei.
De voorzitter legt volgende werkwijze aan de raad ter goedkeuring voor:
Voor agendapunten 6 - 7 - 8 -18 - 22 wordt voorgesteld om de digitale stemming in één beweging te laten verlopen.
Voor agendapunten 11 tem 17 wordt voorgesteld om in blok te stemmen na een toelichting en bespreking.
Raadslid Marc Verrept (Vlaams Belang) wil graag punt 14 apart behandelen en hierover apart een stemming organiseren.
De voorzitter legt deze werkwijze ter stemming voor.
Alle fractieleiders stemmen hiermee mondeling in.
Fractieleidster Francy Van der Wildt verontschuldigt raadslid Christoph Marckx (sp.a-GROEN).
De notulen van de zittingen van 28 februari en 28 maart worden ter goedkeuring voorgelegd.
De VZW Rupelklei is verplicht in toepassing van artikel 4 van het reglement VZW Oudheidkundige kring Rupelklei, goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 19 december 1995, een rekening voor te leggen van het afgelopen werkingsjaar.
De VZW Oudheidkundige Kring Rupelklei VZW legt de jaarrekening van 2018 voor. Het tekort blijft binnen de marge van de gemeentelijke dotatie.
Het decreet lokaal bestuur.
Het college van burgemeester en schepenen legt de jaarrekening 2018 van de VZW Oudheidkundige Kring Rupelklei ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2018 van de VZW Oudheidkundige Kring Rupelklei - zoals in bijlage toegevoegd - goed.
De VZW Rupelklei is verplicht in toepassing van artikel 4 van het reglement VZW Oudheidkundige kring Rupelklei, goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 19 december 1995, een begroting voor te leggen van het huidige werkingsjaar.
De VZW Oudheidkundige Kring Rupelklei VZW legt de begroting van 2019 voor aan de gemeenteraad. De ingediende begroting voldoet aan de voorwaarden gesteld door de gemeenteraad, goedgekeurd in de zitting van 23 februari 2017:
Conform dezelfde gemeenteraadsbeslissing werd het voorstel van begroting verwacht in het najaar van 2018. Dit werd ook besproken met de Raad van Bestuur van de VZW.
Het decreet lokaal bestuur.
Het college van burgemeester en schepenen legt de begroting 2019 van de VZW Oudheidkundige Kring Rupelklei ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de begroting 2019 van de VZW Oudheidkundige Kring Rupelklei - zoals in bijlage toegevoegd - goed.
De gemeentelijke bijdrage in de werking van de VZW Oudheidkundige Kring Rupelklei voor 2019 vast te leggen op 4.000 euro
De stad Brugge treedt op als opdrachtencentrale voor de aankoop van ICT-producten en diensten en biedt andere overheden de mogelijkheid hierop beroep te doen. Omwille van het feit dat de raamovereenkomst voor ICT-producenten en in oktober 2018 tot een einde is gekomen, heeft de stad Brugge een nieuwe overheidopdracht uitgeschreven. Om van de nieuwe raamovereenkomst gebruik te kunnen maken, moet het bestuur opnieuw toetreden tot de opdrachtencentrale van de stad Brugge.
De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de opdrachtencentrale gebruik maken waardoor zij krachtens artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is vrijgesteld van de verplichting om zelf een volledige procedure te organiseren.
Het is aangewezen dat de gemeente gebruik maakt van de opdrachtencentrale om volgende redenen:
- de in de opdrachtencentrale voorziene ICT-Producten voldoen aan de behoefte van het bestuur;
- het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent;
- Stad Brugge beschikt over knowhow of technische expertise inzake de aankoop van diverse ICT-producten door aanbestedende overheden.
De gemeente is niet verplicht tot afname van diensten.
Het Gemeentedecreet van 5 juli 2005, artikel 43, 11° en art. 57 §3, 4°
De wet van 17 juni 2016 inzake de overheidsopdrachten, meer bepaald artikels 2 en 47 m.b.t. decentraliseerde aankoopactiviteiten en aankoopcentrales.
De raadsbesluiten van de Stad Brugge van 24 april en 11 juni 2018.
De collegebesluiten van de Stad Brugge van 19 november 2018 (gunning perceel 1, 2, 4 en 11), 10 december 2018 (perceel 12), 18 december 2018 (perceel 7), 11 februari 2019 (perceel 3, 8 en 9) en 18 februari 2019 (perceel 5, 6 en 10)
Het college van burgemeester en schepenen legt de toetreding tot de ICT-opdrachtencentrale van de stad Brugge voor aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de deelname, de lastvoorwaarden en de gunningswijze voor de ICT-opadrachtencentrale van de stad Brugge goed.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Er dient een effectief en een plaatsvervangend lid van het College van Burgemeester en Schepenen aangesteld te worden om te zetelen in het beheerscomité van de scholengemeenschap sOm.
De samenwerkende scholen zijn:
- Gemeentelijke basisschool Cade della Faillelaan 36 2630 Aartselaar 112474
- Gemeentelijke basisschool Hemiksem Provinciale Steenweg 3 2620 Hemiksem 010462
- Gemeentelijke basisschool Hemiksem Jan Sanderslaan 154 2620 Hemiksem 010471
- Gemeentelijke basisschool Niel Veldstraat 1 2845 Niel 010579
- Gemeentelijke basisschool Ter Doelhagen Doelhaagstraat 4 2840 Rumst 010017
- Gemeentelijke lagere school Eikenlaar Eikenstraat 69 2840 Rumst 010561
Vermits het aangewezen is om de schepen van onderwijs af te vaardigen in het beheerscomité van de scholengemeenschap sOm stelt het College van Burgemeester en Schepenen voor om mevrouw Wendy Weckhuysen aan te duiden.
Als plaatsvervanger dient er ook een lid van het College van burgemeester en Schepenen aangeduid te worden.
-het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, inzonderheid art. 173 betreffende samenwerkingsovereenkomsten
-het decreet van 6 juli 2001 betreffende de intergemeentelijke samenwerking, inzonderheid de artikelen 2, par. 1, 6, 7 en 8
-de wet van 19 december 1974 betreffende de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel
-het decreet van 23 oktober 1991, betreffende de medezeggenschap in het gesubsidieerd onderwijs
-de ministeriële omzendbrief van 18 april 2003 (ref. BaO/2003/02) betreffende de hertekening van het onderwijslandschap.
-het nieuwe decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
neemt kennis van onderstaande kandidatuur van effectief lid en plaatsvervangend lid voor het beheerscomité van de scholengemeenschap, voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur:
effectief lid voor het beheerscomité: schepen Wendy Weckhuysen
plaatsvervangend lid voor het beheerscomité: burgemeester Jurgen Callaerts
Mevrouw schepen Wendy Weckhuysen aan te duiden als effectief lid voor het beheerscomité voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
De heer Jurgen Callaerts aan te duiden als plaatsvervangend lid voor het beheerscomité op de (buitengewone) algemene vergadering voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
De vertegenwoordiger van de gemeente dient te handelen en te besllissen conform de beslissingen genomen in onderhavig gemeentebesluit als dusdanig.
Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de scholengemeenschap
Het gemeentebestuur is deelnemer van de intergemeentelijke projectvereniging Erfgoed Rupelstreek.
Het gemeentebestuur werd met een mail van 15 januari 2019 opgeroepen om In het kader van de nieuwe legislatuurperiode 2019-2024 voor de Raad van Bestuur van de Intergemeentelijke projectvereniging ERFGOED Rupelstreek statutair volgende leden aan te duiden:
- 5 stemgerechtigde leden vanuit de respectievelijke Rupelgemeenten (verkozen op een lijst en zetelend i/h CBS of aangesteld zijn als voorzitter van het BCSD)
- 5 raadgevende leden vanuit de respectievelijke Rupelgemeenten (verkozen op een lijst en NIET zetelend i/h CBS of NIET aangesteld zijn als voorzitter van het BCSD)
- 1 raadgevend lid vanuit IVEBICA (verkozen op een lijst en NIET zetelend i/h CBS of NIET aangesteld zijn als voorzitter van het BCSD).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De statuten van intergemeentelijke projectvereniging Erfgoed Rupelstreek.
Schepen Wendy Weckhuysen, bevoegd voor erfgoed, aan te duiden als vertegenwoordiger op de raad van beheer voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Schepen Els Devlies, bevoegd voor toerisme, aan te duiden als plaatsvervanger vertegenwoordiger op de raad van beheer voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
neemt kennis van volgende kandidaturen voor vertegenwoordiger met raadgevende stem in de raad van bestuur:
Christine Jacobs raadslid sp.a-GROEN
Mevrouw Christine Jacobs, gemeenteraadslid, aan te duiden als vertegenwoordiger met raadgevende stem in de raad van bestuur voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
De gemeente Rumst is aangesloten als werkelijk lid van de Vereniging voor Openbaar Groen vzw.
Als werkelijk lid beschikt de gemeente Rumst over 1 mandaat in de Algemene Vergadering.
In overeenstemming met de statuten (art. 30) zal in de eerste helft van juni 2019 een Algemene Ledenvergadering organiseren waarop een nieuwe Raad van Bestuur verkozen wordt (max. 15 personen). Tevens zullen 3 nieuwe leden van het Financieel Comité verkozen worden. Indien de gemeente een kandidaat voor de Raad van Bestuur of het Financieel Comité zou willen voordragen dan dient dit volgens de statuten (art.29) te gebeuren voor 1 april 2019.Aangezien de gemeente deelnemer is van deze intergemeentelijke vereniging wordt bij een nieuwe legislatuur door de gemeenteraad een gemeentelijk vertegenwoordiger aangeduid. Deze vertegenwoordiger kan aangesteld worden voor de duur van de hele bestuursperiode.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Er wordt kennis genomen van de brief van de Vereniging voor Openbaar Groen van 26 oktober 2018.
Bij de start van een nieuwe legislatuur wordt een huishoudelijk reglement in overleg met alle collegeleden opgesteld.
Het huidig huishoudelijk reglement werd herzien zodat het aangepast is aan de wensen van de nieuwe collegeleden en overeenstemt met het nieuwe decreet lokaal bestuur.
Het nieuwe reglement wordt in bijlage opgenomen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
keurt het in bijlage opgenomen nieuw huishoudelijk reglement goed.
Het lokaal bestuur Rumst wil op verschillende manieren inwoners, verenigingen, ondernemers bij het lokaal beleid in de volgende zes jaar betrekken. Met het communicatietraject 'iedereen mee!' zet het bestuur in op informatieverstrekking, draagvlak creëren en actie ondernemen.
Het traject werd toegelicht op de raadscommissie 1 van 4 april 2019 en de startavond van 24 april 2019.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt hoe adviesraden en overlegstructuren erkend worden.
Het lokaal bestuur Rumst volgt andere lokale besturen in een gestage ontwikkeling naar meer professionalisering (beter management, beter onderbouwen van de beleidsvoering) en meer vermaatschappelijking (meer publieke discussie, meer interactiviteit in het beleid, zorg voor draagvlak). Communicatie, dienstverlening en participatie groeien zo steeds meer naar elkaar toe en zijn in volle ontwikkeling.
De missie van het lokaal bestuur is samenwerken aan initiatieven van en voor inwoners om een fijne woon-, leef- en werkomgeving in Rumst te creëren.
artikel 304 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017:
§ 1. De gemeenteraad voert een beleid op het vlak van de betrokkenheid en de inspraak van de burgers of van de doelgroepen, met inbegrip van een regeling over het recht van de inwoners om voorstellen en vragen op de agenda van de gemeenteraad te zetten.
Het eerste lid is van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
§ 2. Overeenkomstig artikel 28 van de Grondwet, heeft iedereen het recht verzoekschriften in te dienen bij de organen van de gemeente en bij de organen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
§ 3. Onder voorbehoud van de wettelijke en decretale bepalingen die op dit gebied gelden, kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid, is van hetzelfde geslacht. Als dat niet het geval is, kan niet op rechtsgeldige wijze advies worden uitgebracht.
Gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid.
§ 4. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen ook andere initiatieven nemen om de inspraak van de burgers te bevorderen.
§ 5. De gemeenteraad bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak, vermeld in paragraaf 1 tot en met 4, voor de gemeente en haar organen.
De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak, vermeld in paragraaf 1, 2 en 4, voor het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en zijn organen.
§ 6. Het college van burgemeester en schepenen kan, onder de voorwaarden die de gemeenteraad vaststelt, het beheer van budgetten voor de realisatie van bepaalde acties of projecten toevertrouwen aan wijkcomités en burgerinitiatieven. De gemeenteraad bepaalt minstens aan welke voorwaarden een wijkcomité en een burgerinitiatief moeten voldoen om als voldoende gedragen te worden beschouwd voor een wijk of voor de bevolking.
Op het beheer, vermeld in het eerste lid, is artikel 271 van toepassing.
Het beheer, vermeld in het eerste lid, vervalt in ieder geval zes maanden na de algehele vernieuwing van de gemeenteraad.
neemt kennis van het in bijlage opgenomen plan van aanpak "iedereen mee!".
Het lokaal bestuur Rumst wil op verschillende manieren inwoners, verenigingen, ondernemers bij het lokaal beleid in de volgende zes jaar betrekken. Met het communicatietraject 'iedereen mee!' zet het bestuur in op informatieverstrekking, draagvlak creëren en actie ondernemen.
Het traject werd toegelicht op de raadscommissie 1 van 4 april 2019 en de startavond van 24 april 2019.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt hoe adviesraden en overlegstructuren erkend worden.
Om de adviesraden binnen dit traject in hun werking te optimaliseren worden volgende bepalingen in het erkenningsbesluit opgenomen:
vergadering raad
De vergadering kan bestaan uit stemgerechtigde en waarnemende leden. Bij de vergadering moet de samenstelling representatief zijn voor de activiteiten inzake het adviesraad-thema in de gemeente, met inachtneming van de regelgeving die hierop van toepassing is.
Stemgerechtigde leden zijn:
a) Een afgevaardigde van elke private en publieke organisatie, vereniging en instelling die een actieve werking rond het adviesraad-thema in de gemeente of een deel ervan, kan aantonen.
b) Elk geïnteresseerde inwoner uit de gemeente die door de gemeentelijke adviesraad werd aanvaard.
c) Politieke mandatarissen, op eender welk politiek niveau actief, kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de adviesraad, zelfs indien ze afgevaardigd zijn van een vereniging
Aan het mandaat van de stemgerechtigde leden wordt een einde gesteld:
a) voor alle leden bij de installatie van een nieuwe gemeenteraad
b) door de intrekking van de opdracht door de organisatie, vereniging of instelling welke zij vertegenwoordigen. Deze intrekking moet schriftelijk en gemotiveerd aan het gemeentebestuur worden toegezonden.
c) door het ontslag van de betrokkene zelf uit de adviesraad of uit de organisatie. Dit ontslag moet schriftelijk meegedeeld worden door de betrokkene of door de organisatie.
Waarnemende leden zijn:
a) De door het college aangewezen secretaris-ambtenaar die het secretariaat van de adviesraad waarneemt.
b) Uitgenodigde waarnemers
c) Schepen bevoegd voor het adviesraad-thema
Onder haar leden die inwoners van Rumst zijn, kiezen stemgerechtigde leden een voorzitter en twee ondervoorzitters die samen met de schepen bevoegd voor het adviesraad-thema en de secretaris-ambtenaar het dagelijks bestuur vormen.
Een oproep gericht aan de huidige leden van de adviesraden, inwoners en ondernemers via digitale nieuwsbrieven, digitale media, flyer per brievenbus, borden in het straatbeeld maakt de nieuwe aanpak bekend.
Geïnteresseerde deelnemers aan de adviesraden kunnen zich via de website of in het gemeentehuis tot 15 mei 2019 aanmelden.
De eerste algemene vergaderingen van de adviesraden vinden plaats in de laatste twee weken van mei.
De landbouwraad is de adviesraad voor de Rumstse land- en tuinbouw.
De gemeente Rumst telt heel wat land- en tuinbouwers. Op meer dan een derde van de oppervlakte van de gemeente, 675,5 van 1900 hectare, wordt land- en tuinbouw uitgeoefend.
Via de landbouwraad krijgen deze land- en tuinbouwers meer inspraak in het gemeentelijk beleid, en kunnen ze het gemeentebestuur adviseren over hun sector.
Er zijn verschillende doelstellingen verbonden aan de landbouwraad. De raad en diens leden ontwikkelen of ondersteunen initiatieven die de land- en tuinbouwsector bevorderen. Ze hebben hierbij ook oog voor de positieve beeldvorming rond land- en tuinbouw. Ze geven deskundige adviezen over land- en tuinbouw aan de gemeenteraad en het college. Daarnaast nemen ze actief deel aan projecten die te maken hebben met hun sector. Tot slot houdt de raad zich eraan het landelijk karakter van Rumst mee te ondersteunen en in stand te houden.
artikel 304 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017:
§ 1. De gemeenteraad voert een beleid op het vlak van de betrokkenheid en de inspraak van de burgers of van de doelgroepen, met inbegrip van een regeling over het recht van de inwoners om voorstellen en vragen op de agenda van de gemeenteraad te zetten.
Het eerste lid is van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
§ 2. Overeenkomstig artikel 28 van de Grondwet, heeft iedereen het recht verzoekschriften in te dienen bij de organen van de gemeente en bij de organen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
§ 3. Onder voorbehoud van de wettelijke en decretale bepalingen die op dit gebied gelden, kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid, is van hetzelfde geslacht. Als dat niet het geval is, kan niet op rechtsgeldige wijze advies worden uitgebracht.
Gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid.
§ 4. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen ook andere initiatieven nemen om de inspraak van de burgers te bevorderen.
§ 5. De gemeenteraad bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak, vermeld in paragraaf 1 tot en met 4, voor de gemeente en haar organen.
De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak, vermeld in paragraaf 1, 2 en 4, voor het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en zijn organen.
§ 6. Het college van burgemeester en schepenen kan, onder de voorwaarden die de gemeenteraad vaststelt, het beheer van budgetten voor de realisatie van bepaalde acties of projecten toevertrouwen aan wijkcomités en burgerinitiatieven. De gemeenteraad bepaalt minstens aan welke voorwaarden een wijkcomité en een burgerinitiatief moeten voldoen om als voldoende gedragen te worden beschouwd voor een wijk of voor de bevolking.
Op het beheer, vermeld in het eerste lid, is artikel 271 van toepassing.
Het beheer, vermeld in het eerste lid, vervalt in ieder geval zes maanden na de algehele vernieuwing van de gemeenteraad.
De landbouwraad wordt erkend als adviesraad volgens de decretale bepalingen en onder volgende voorwaarden :
vergadering raad
De vergadering kan bestaan uit stemgerechtigde en waarnemende leden. Bij de vergadering moet de samenstelling representatief zijn voor de activiteiten inzake het adviesraad-thema in de gemeente, met inachtneming van de regelgeving die hierop van toepassing is.
Stemgerechtigde leden zijn:
a) alle personen die als hoofd- of bijberoep een werkzaamheid uitoefenen die gedefinieerd kan worden als behorende tot de agrarische sector en die hun bedrijfszetel op het grondgebied van Rumst hebben
b) een afgevaardigde van elke private en publieke organisatie, vereniging en instelling die de belangen verdedigt van de agrarische sector van welke politieke, filosofische of godsdienstige strekking ook.
c) Politieke mandatarissen, op eender welk politiek niveau actief, kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de adviesraad, zelfs indien ze afgevaardigd zijn van een vereniging
Aan het mandaat van de stemgerechtigde leden wordt een einde gesteld:
a) voor alle leden bij de installatie van een nieuwe gemeenteraad
b) door de intrekking van de opdracht door de organisatie, vereniging of instelling welke zij vertegenwoordigen. Deze intrekking moet schriftelijk en gemotiveerd aan het gemeentebestuur worden toegezonden.
c) door het ontslag van de betrokkene zelf uit de adviesraad of uit de organisatie. Dit ontslag moet schriftelijk meegedeeld worden door de betrokkene of door de organisatie.
Waarnemende leden zijn:
a) De door het college aangewezen secretaris-ambtenaar die het secretariaat van de adviesraad waarneemt.
b) Uitgenodigde waarnemers
c) Schepen bevoegd voor het adviesraad-thema
Onder haar leden die inwoners van Rumst zijn, kiezen stemgerechtigde leden een voorzitter en twee ondervoorzitters die samen met de schepen bevoegd voor het adviesraad-thema en de secretaris-ambtenaar het dagelijks bestuur vormen.
Een oproep gericht aan de huidige leden van de adviesraden, inwoners en ondernemers via digitale nieuwsbrieven, digitale media, flyer per brievenbus, borden in het straatbeeld maakt de nieuwe aanpak bekend.
Geïnteresseerde deelnemers aan de adviesraden kunnen zich via de website of in het gemeentehuis tot 15 mei 2019 aanmelden.
De eerste algemene vergaderingen van de adviesraden vinden plaats in de laatste twee weken van mei.
Het lokaal bestuur Rumst wil op verschillende manieren inwoners, verenigingen, ondernemers bij het lokaal beleid in de volgende zes jaar betrekken. Met het communicatietraject 'iedereen mee!' zet het bestuur in op informatieverstrekking, draagvlak creëren en actie ondernemen.
Het traject werd toegelicht op de raadscommissie 1 van 4 april 2019 en de startavond van 24 april 2019.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt hoe adviesraden en overlegstructuren erkend worden.
Om de adviesraden binnen dit traject in hun werking te optimaliseren worden volgende bepalingen in het erkenningsbesluit opgenomen:
vergadering raad
De vergadering kan bestaan uit stemgerechtigde en waarnemende leden. Bij de vergadering moet de samenstelling representatief zijn voor de activiteiten inzake het adviesraad-thema in de gemeente, met inachtneming van de regelgeving die hierop van toepassing is.
Stemgerechtigde leden zijn:
a) Een afgevaardigde van elke private en publieke organisatie, vereniging en instelling die een actieve werking rond het adviesraad-thema in de gemeente of een deel ervan, kan aantonen.
b) Elk geïnteresseerde inwoner uit de gemeente die door de gemeentelijke adviesraad werd aanvaard.
c) Politieke mandatarissen, op eender welk politiek niveau actief, kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de adviesraad, zelfs indien ze afgevaardigd zijn van een vereniging
Aan het mandaat van de stemgerechtigde leden wordt een einde gesteld:
a) voor alle leden bij de installatie van een nieuwe gemeenteraad
b) door de intrekking van de opdracht door de organisatie, vereniging of instelling welke zij vertegenwoordigen. Deze intrekking moet schriftelijk en gemotiveerd aan het gemeentebestuur worden toegezonden.
c) door het ontslag van de betrokkene zelf uit de adviesraad of uit de organisatie. Dit ontslag moet schriftelijk meegedeeld worden door de betrokkene of door de organisatie.
Waarnemende leden zijn:
a) De door het college aangewezen secretaris-ambtenaar die het secretariaat van de adviesraad waarneemt.
b) Uitgenodigde waarnemers
c) Schepen bevoegd voor het adviesraad-thema
Onder haar leden die inwoners van Rumst zijn, kiezen stemgerechtigde leden een voorzitter en twee ondervoorzitters die samen met de schepen bevoegd voor het adviesraad-thema en de secretaris-ambtenaar het dagelijks bestuur vormen.
Een oproep gericht aan de huidige leden van de adviesraden, inwoners en ondernemers via digitale nieuwsbrieven, digitale media, flyer per brievenbus, borden in het straatbeeld maakt de nieuwe aanpak bekend.
Geïnteresseerde deelnemers aan de adviesraden kunnen zich via de website of in het gemeentehuis tot 15 mei 2019 aanmelden.
De eerste algemene vergaderingen van de adviesraden vinden plaats in de laatste twee weken van mei.
De sportraad is een groepering van de publieke en private sportverenigingen in de gemeente die enerzijds meewerken aan het sportbeleid door het bestuur te adviseren en anderzijds sportactiviteiten organiseren.
De sportraad stelt elk jaar een -programma met wandel- , fiets- en sportelactiviteiten op en stimuleert clubs om samen met de sportraad G-sportactiviteiten in te richten.
Ook de opvolging van de jeugdsportprojecten krijgt de aandacht.
De sportraad moedigt clubs aan om projecten voor de jeugd op een kwaliteitsvolle manier uit te werken en tracht de clubs te stimuleren om hun sportinitiatieven zo ruim mogelijk te promoten bij de inwoners.
De algemene vergadering van de sportraad is samengesteld uit afgevaardigden van sportclubs die activiteiten ontplooien in onze gemeente en komt drie keer per jaar samen.
De raad van bestuur vergadert maandelijks.
artikel 304 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017:
§ 1. De gemeenteraad voert een beleid op het vlak van de betrokkenheid en de inspraak van de burgers of van de doelgroepen, met inbegrip van een regeling over het recht van de inwoners om voorstellen en vragen op de agenda van de gemeenteraad te zetten.
Het eerste lid is van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
§ 2. Overeenkomstig artikel 28 van de Grondwet, heeft iedereen het recht verzoekschriften in te dienen bij de organen van de gemeente en bij de organen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
§ 3. Onder voorbehoud van de wettelijke en decretale bepalingen die op dit gebied gelden, kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid, is van hetzelfde geslacht. Als dat niet het geval is, kan niet op rechtsgeldige wijze advies worden uitgebracht.
Gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid.
§ 4. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen ook andere initiatieven nemen om de inspraak van de burgers te bevorderen.
§ 5. De gemeenteraad bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak, vermeld in paragraaf 1 tot en met 4, voor de gemeente en haar organen.
De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak, vermeld in paragraaf 1, 2 en 4, voor het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en zijn organen.
§ 6. Het college van burgemeester en schepenen kan, onder de voorwaarden die de gemeenteraad vaststelt, het beheer van budgetten voor de realisatie van bepaalde acties of projecten toevertrouwen aan wijkcomités en burgerinitiatieven. De gemeenteraad bepaalt minstens aan welke voorwaarden een wijkcomité en een burgerinitiatief moeten voldoen om als voldoende gedragen te worden beschouwd voor een wijk of voor de bevolking.
Op het beheer, vermeld in het eerste lid, is artikel 271 van toepassing.
Het beheer, vermeld in het eerste lid, vervalt in ieder geval zes maanden na de algehele vernieuwing van de gemeenteraad.
De sportraad wordt erkend als adviesraad onder volgende voorwaarden :
vergadering raad
De vergadering kan bestaan uit stemgerechtigde en waarnemende leden. Bij de vergadering moet de samenstelling representatief zijn voor de activiteiten inzake het adviesraad-thema in de gemeente, met inachtneming van de regelgeving die hierop van toepassing is.
Stemgerechtigde leden zijn:
a) Een afgevaardigde van elke private en publieke organisatie, vereniging en instelling die een actieve werking rond het adviesraad-thema in de gemeente of een deel ervan, kan aantonen.
b) Elk geïnteresseerde inwoner uit de gemeente die door de gemeentelijke adviesraad werd aanvaard.
c) Politieke mandatarissen, op eender welk politiek niveau actief, kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de adviesraad, zelfs indien ze afgevaardigd zijn van een vereniging
Aan het mandaat van de stemgerechtigde leden wordt een einde gesteld:
a) voor alle leden bij de installatie van een nieuwe gemeenteraad
b) door de intrekking van de opdracht door de organisatie, vereniging of instelling welke zij vertegenwoordigen. Deze intrekking moet schriftelijk en gemotiveerd aan het gemeentebestuur worden toegezonden.
c) door het ontslag van de betrokkene zelf uit de adviesraad of uit de organisatie. Dit ontslag moet schriftelijk meegedeeld worden door de betrokkene of door de organisatie.
Waarnemende leden zijn:
a) De door het college aangewezen secretaris-ambtenaar die het secretariaat van de adviesraad waarneemt.
b) Uitgenodigde waarnemers
c) Schepen bevoegd voor het adviesraad-thema
Onder haar leden die inwoners van Rumst zijn, kiezen stemgerechtigde leden een voorzitter en twee ondervoorzitters die samen met de schepen bevoegd voor het adviesraad-thema en de secretaris-ambtenaar het dagelijks bestuur vormen.
Een oproep gericht aan de huidige leden van de adviesraden, inwoners en ondernemers via digitale nieuwsbrieven, digitale media, flyer per brievenbus, borden in het straatbeeld maakt de nieuwe aanpak bekend.
Geïnteresseerde deelnemers aan de adviesraden kunnen zich via de website of in het gemeentehuis tot 15 mei 2019 aanmelden.
De eerste algemene vergaderingen van de adviesraden vinden plaats in de laatste twee weken van mei.
Het lokaal bestuur Rumst wil op verschillende manieren inwoners, verenigingen, ondernemers bij het lokaal beleid in de volgende zes jaar betrekken. Met het communicatietraject 'iedereen mee!' zet het bestuur in op informatieverstrekking, draagvlak creëren en actie ondernemen.
Het traject werd toegelicht op de raadscommissie 1 van 4 april 2019 en de startavond van 24 april 2019.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt hoe adviesraden en overlegstructuren erkend worden.
Om de adviesraden binnen dit traject in hun werking te optimaliseren worden volgende bepalingen in het erkenningsbesluit opgenomen:
vergadering raad
De vergadering kan bestaan uit stemgerechtigde en waarnemende leden. Bij de vergadering moet de samenstelling representatief zijn voor de activiteiten inzake het adviesraad-thema in de gemeente, met inachtneming van de regelgeving die hierop van toepassing is.
Stemgerechtigde leden zijn:
a) Een afgevaardigde van elke private en publieke organisatie, vereniging en instelling die een actieve werking rond het adviesraad-thema in de gemeente of een deel ervan, kan aantonen.
b) Elk geïnteresseerde inwoner uit de gemeente die door de gemeentelijke adviesraad werd aanvaard.
c) Politieke mandatarissen, op eender welk politiek niveau actief, kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de adviesraad, zelfs indien ze afgevaardigd zijn van een vereniging
Aan het mandaat van de stemgerechtigde leden wordt een einde gesteld:
a) voor alle leden bij de installatie van een nieuwe gemeenteraad
b) door de intrekking van de opdracht door de organisatie, vereniging of instelling welke zij vertegenwoordigen. Deze intrekking moet schriftelijk en gemotiveerd aan het gemeentebestuur worden toegezonden.
c) door het ontslag van de betrokkene zelf uit de adviesraad of uit de organisatie. Dit ontslag moet schriftelijk meegedeeld worden door de betrokkene of door de organisatie.
Waarnemende leden zijn:
a) De door het college aangewezen secretaris-ambtenaar die het secretariaat van de adviesraad waarneemt.
b) Uitgenodigde waarnemers
c) Schepen bevoegd voor het adviesraad-thema
Onder haar leden die inwoners van Rumst zijn, kiezen stemgerechtigde leden een voorzitter en twee ondervoorzitters die samen met de schepen bevoegd voor het adviesraad-thema en de secretaris-ambtenaar het dagelijks bestuur vormen.
Een oproep gericht aan de huidige leden van de adviesraden, inwoners en ondernemers via digitale nieuwsbrieven, digitale media, flyer per brievenbus, borden in het straatbeeld maakt de nieuwe aanpak bekend.
Geïnteresseerde deelnemers aan de adviesraden kunnen zich via de website of in het gemeentehuis tot 15 mei 2019 aanmelden.
De eerste algemene vergaderingen van de adviesraden vinden plaats in de laatste twee weken van mei.
De milieu-, natuur- en duurzaamheidsraad of kortweg de milieuraad adviseert het lokaal bestuur in gemeentelijke en intergemeentelijke aangelegenheden over het leefmilieu, de natuur en duurzame ontwikkeling. Adviezen over o.a. het milieubeleidsplan, het milieujaarprogramma, de samenwerkingsovereenkomst met het Vlaams Gewest worden gegeven. De milieuraad organiseert jaarlijks acties ten voordele van natuur of milieu. Een voorbeeld hiervan is de behaagactie.
artikel 304 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017:
§ 1. De gemeenteraad voert een beleid op het vlak van de betrokkenheid en de inspraak van de burgers of van de doelgroepen, met inbegrip van een regeling over het recht van de inwoners om voorstellen en vragen op de agenda van de gemeenteraad te zetten.
Het eerste lid is van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
§ 2. Overeenkomstig artikel 28 van de Grondwet, heeft iedereen het recht verzoekschriften in te dienen bij de organen van de gemeente en bij de organen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
§ 3. Onder voorbehoud van de wettelijke en decretale bepalingen die op dit gebied gelden, kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid, is van hetzelfde geslacht. Als dat niet het geval is, kan niet op rechtsgeldige wijze advies worden uitgebracht.
Gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid.
§ 4. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen ook andere initiatieven nemen om de inspraak van de burgers te bevorderen.
§ 5. De gemeenteraad bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak, vermeld in paragraaf 1 tot en met 4, voor de gemeente en haar organen.
De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak, vermeld in paragraaf 1, 2 en 4, voor het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en zijn organen.
§ 6. Het college van burgemeester en schepenen kan, onder de voorwaarden die de gemeenteraad vaststelt, het beheer van budgetten voor de realisatie van bepaalde acties of projecten toevertrouwen aan wijkcomités en burgerinitiatieven. De gemeenteraad bepaalt minstens aan welke voorwaarden een wijkcomité en een burgerinitiatief moeten voldoen om als voldoende gedragen te worden beschouwd voor een wijk of voor de bevolking.
Op het beheer, vermeld in het eerste lid, is artikel 271 van toepassing.
Het beheer, vermeld in het eerste lid, vervalt in ieder geval zes maanden na de algehele vernieuwing van de gemeenteraad.
De milieuraad wordt erkend als adviesraad volgens de decretale bepalingen en onder volgende voorwaarden :
vergadering raad
De vergadering kan bestaan uit stemgerechtigde en waarnemende leden. Bij de vergadering moet de samenstelling representatief zijn voor de activiteiten inzake het adviesraad-thema in de gemeente, met inachtneming van de regelgeving die hierop van toepassing is.
Stemgerechtigde leden zijn:
a) Een afgevaardigde van elke private en publieke organisatie, vereniging en instelling die een actieve werking rond het adviesraad-thema in de gemeente of een deel ervan, kan aantonen.
b) Elk geïnteresseerde inwoner uit de gemeente die door de gemeentelijke adviesraad werd aanvaard.
c) Politieke mandatarissen, op eender welk politiek niveau actief, kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de adviesraad, zelfs indien ze afgevaardigd zijn van een vereniging
Aan het mandaat van de stemgerechtigde leden wordt een einde gesteld:
a) voor alle leden bij de installatie van een nieuwe gemeenteraad
b) door de intrekking van de opdracht door de organisatie, vereniging of instelling welke zij vertegenwoordigen. Deze intrekking moet schriftelijk en gemotiveerd aan het gemeentebestuur worden toegezonden.
c) door het ontslag van de betrokkene zelf uit de adviesraad of uit de organisatie. Dit ontslag moet schriftelijk meegedeeld worden door de betrokkene of door de organisatie.
Waarnemende leden zijn:
a) De door het college aangewezen secretaris-ambtenaar die het secretariaat van de adviesraad waarneemt.
b) Uitgenodigde waarnemers
c) Schepen bevoegd voor het adviesraad-thema
Onder haar leden die inwoners van Rumst zijn, kiezen stemgerechtigde leden een voorzitter en twee ondervoorzitters die samen met de schepen bevoegd voor het adviesraad-thema en de secretaris-ambtenaar het dagelijks bestuur vormen.
Een oproep gericht aan de huidige leden van de adviesraden, inwoners en ondernemers via digitale nieuwsbrieven, digitale media, flyer per brievenbus, borden in het straatbeeld maakt de nieuwe aanpak bekend.
Geïnteresseerde deelnemers aan de adviesraden kunnen zich via de website of in het gemeentehuis tot 15 mei 2019 aanmelden.
De eerste algemene vergaderingen van de adviesraden vinden plaats in de laatste twee weken van mei.
Het lokaal bestuur Rumst wil op verschillende manieren inwoners, verenigingen, ondernemers bij het lokaal beleid in de volgende zes jaar betrekken. Met het communicatietraject 'iedereen mee!' zet het bestuur in op informatieverstrekking, draagvlak creëren en actie ondernemen.
Het traject werd toegelicht op de raadscommissie 1 van 4 april 2019 en de startavond van 24 april 2019.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt hoe adviesraden en overlegstructuren erkend worden.
Om de adviesraden binnen dit traject in hun werking te optimaliseren worden volgende bepalingen in het erkenningsbesluit opgenomen:
vergadering raad
De vergadering kan bestaan uit stemgerechtigde en waarnemende leden. Bij de vergadering moet de samenstelling representatief zijn voor de activiteiten inzake het adviesraad-thema in de gemeente, met inachtneming van de regelgeving die hierop van toepassing is.
Stemgerechtigde leden zijn:
a) Een afgevaardigde van elke private en publieke organisatie, vereniging en instelling die een actieve werking rond het adviesraad-thema in de gemeente of een deel ervan, kan aantonen.
b) Elk geïnteresseerde inwoner uit de gemeente die door de gemeentelijke adviesraad werd aanvaard.
c) Politieke mandatarissen, op eender welk politiek niveau actief, kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de adviesraad, zelfs indien ze afgevaardigd zijn van een vereniging
Aan het mandaat van de stemgerechtigde leden wordt een einde gesteld:
a) voor alle leden bij de installatie van een nieuwe gemeenteraad
b) door de intrekking van de opdracht door de organisatie, vereniging of instelling welke zij vertegenwoordigen. Deze intrekking moet schriftelijk en gemotiveerd aan het gemeentebestuur worden toegezonden.
c) door het ontslag van de betrokkene zelf uit de adviesraad of uit de organisatie. Dit ontslag moet schriftelijk meegedeeld worden door de betrokkene of door de organisatie.
Waarnemende leden zijn:
a) De door het college aangewezen secretaris-ambtenaar die het secretariaat van de adviesraad waarneemt.
b) Uitgenodigde waarnemers
c) Schepen bevoegd voor het adviesraad-thema
Onder haar leden die inwoners van Rumst zijn, kiezen stemgerechtigde leden een voorzitter en twee ondervoorzitters die samen met de schepen bevoegd voor het adviesraad-thema en de secretaris-ambtenaar het dagelijks bestuur vormen.
Een oproep gericht aan de huidige leden van de adviesraden, inwoners en ondernemers via digitale nieuwsbrieven, digitale media, flyer per brievenbus, borden in het straatbeeld maakt de nieuwe aanpak bekend.
Geïnteresseerde deelnemers aan de adviesraden kunnen zich via de website of in het gemeentehuis tot 15 mei 2019 aanmelden.
De eerste algemene vergaderingen van de adviesraden vinden plaats in de laatste twee weken van mei.
De cultuurraad is een raad die de gemeente advies geeft over volgende culturele aangelegenheden:
Inspelend op de recente evoluties in het Vlaamse en lokale vrije tijdsbeleid richt de cultuurraad haar werking in met het oog op een meer geïntegreerde en projectmatige werking.
artikel 304 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017:
§ 1. De gemeenteraad voert een beleid op het vlak van de betrokkenheid en de inspraak van de burgers of van de doelgroepen, met inbegrip van een regeling over het recht van de inwoners om voorstellen en vragen op de agenda van de gemeenteraad te zetten.
Het eerste lid is van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
§ 2. Overeenkomstig artikel 28 van de Grondwet, heeft iedereen het recht verzoekschriften in te dienen bij de organen van de gemeente en bij de organen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
§ 3. Onder voorbehoud van de wettelijke en decretale bepalingen die op dit gebied gelden, kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid, is van hetzelfde geslacht. Als dat niet het geval is, kan niet op rechtsgeldige wijze advies worden uitgebracht.
Gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid.
§ 4. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen ook andere initiatieven nemen om de inspraak van de burgers te bevorderen.
§ 5. De gemeenteraad bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak, vermeld in paragraaf 1 tot en met 4, voor de gemeente en haar organen.
De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak, vermeld in paragraaf 1, 2 en 4, voor het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en zijn organen.
§ 6. Het college van burgemeester en schepenen kan, onder de voorwaarden die de gemeenteraad vaststelt, het beheer van budgetten voor de realisatie van bepaalde acties of projecten toevertrouwen aan wijkcomités en burgerinitiatieven. De gemeenteraad bepaalt minstens aan welke voorwaarden een wijkcomité en een burgerinitiatief moeten voldoen om als voldoende gedragen te worden beschouwd voor een wijk of voor de bevolking.
Op het beheer, vermeld in het eerste lid, is artikel 271 van toepassing.
Het beheer, vermeld in het eerste lid, vervalt in ieder geval zes maanden na de algehele vernieuwing van de gemeenteraad.
De cultuurraad wordt erkend als adviesraad onder volgende voorwaarden :
vergadering raad
De vergadering kan bestaan uit stemgerechtigde en waarnemende leden. Bij de vergadering moet de samenstelling representatief zijn voor de activiteiten inzake het adviesraad-thema in de gemeente, met inachtneming van de regelgeving die hierop van toepassing is.
Stemgerechtigde leden zijn:
a) Een afgevaardigde van elke private en publieke organisatie, vereniging en instelling die een actieve werking rond het adviesraad-thema in de gemeente of een deel ervan, kan aantonen.
b) Elk geïnteresseerde inwoner uit de gemeente die door de gemeentelijke adviesraad werd aanvaard.
c) Politieke mandatarissen, op eender welk politiek niveau actief, kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de adviesraad, zelfs indien ze afgevaardigd zijn van een vereniging
Aan het mandaat van de stemgerechtigde leden wordt een einde gesteld:
a) voor alle leden bij de installatie van een nieuwe gemeenteraad
b) door de intrekking van de opdracht door de organisatie, vereniging of instelling welke zij vertegenwoordigen. Deze intrekking moet schriftelijk en gemotiveerd aan het gemeentebestuur worden toegezonden.
c) door het ontslag van de betrokkene zelf uit de adviesraad of uit de organisatie. Dit ontslag moet schriftelijk meegedeeld worden door de betrokkene of door de organisatie.
Waarnemende leden zijn:
a) De door het college aangewezen secretaris-ambtenaar die het secretariaat van de adviesraad waarneemt.
b) Uitgenodigde waarnemers
c) Schepen bevoegd voor het adviesraad-thema
Onder haar leden die inwoners van Rumst zijn, kiezen stemgerechtigde leden een voorzitter en twee ondervoorzitters die samen met de schepen bevoegd voor het adviesraad-thema en de secretaris-ambtenaar het dagelijks bestuur vormen.
Een oproep gericht aan de huidige leden van de adviesraden, inwoners en ondernemers via digitale nieuwsbrieven, digitale media, flyer per brievenbus, borden in het straatbeeld maakt de nieuwe aanpak bekend.
Geïnteresseerde deelnemers aan de adviesraden kunnen zich via de website of in het gemeentehuis tot 15 mei 2019 aanmelden.
De eerste algemene vergaderingen van de adviesraden vinden plaats in de laatste twee weken van mei.
De cultuurraad is een raad die de gemeente advies geeft over volgende culturele aangelegenheden:
Inspelend op de recente evoluties in het Vlaamse en lokale vrije tijdsbeleid richt de cultuurraad haar werking in met het oog op een meer geïntegreerde en projectmatige werking.
Het lokaal bestuur Rumst wil op verschillende manieren inwoners, verenigingen, ondernemers bij het lokaal beleid in de volgende zes jaar betrekken. Met het communicatietraject 'iedereen mee!' zet het bestuur in op informatieverstrekking, draagvlak creëren en actie ondernemen.
Het traject werd toegelicht op de raadscommissie 1 van 4 april 2019 en de startavond van 24 april 2019.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt hoe adviesraden en overlegstructuren erkend worden.
Om de adviesraden binnen dit traject in hun werking te optimaliseren worden volgende bepalingen in het erkenningsbesluit opgenomen:
vergadering raad
De vergadering kan bestaan uit stemgerechtigde en waarnemende leden. Bij de vergadering moet de samenstelling representatief zijn voor de activiteiten inzake het adviesraad-thema in de gemeente, met inachtneming van de regelgeving die hierop van toepassing is.
Stemgerechtigde leden zijn:
a) Een afgevaardigde van elke private en publieke organisatie, vereniging en instelling die een actieve werking rond het adviesraad-thema in de gemeente of een deel ervan, kan aantonen.
b) Elk geïnteresseerde inwoner uit de gemeente die door de gemeentelijke adviesraad werd aanvaard.
c) Politieke mandatarissen, op eender welk politiek niveau actief, kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de adviesraad, zelfs indien ze afgevaardigd zijn van een vereniging
Aan het mandaat van de stemgerechtigde leden wordt een einde gesteld:
a) voor alle leden bij de installatie van een nieuwe gemeenteraad
b) door de intrekking van de opdracht door de organisatie, vereniging of instelling welke zij vertegenwoordigen. Deze intrekking moet schriftelijk en gemotiveerd aan het gemeentebestuur worden toegezonden.
c) door het ontslag van de betrokkene zelf uit de adviesraad of uit de organisatie. Dit ontslag moet schriftelijk meegedeeld worden door de betrokkene of door de organisatie.
Waarnemende leden zijn:
a) De door het college aangewezen secretaris-ambtenaar die het secretariaat van de adviesraad waarneemt.
b) Uitgenodigde waarnemers
c) Schepen bevoegd voor het adviesraad-thema
Onder haar leden die inwoners van Rumst zijn, kiezen stemgerechtigde leden een voorzitter en twee ondervoorzitters die samen met de schepen bevoegd voor het adviesraad-thema en de secretaris-ambtenaar het dagelijks bestuur vormen.
Een oproep gericht aan de huidige leden van de adviesraden, inwoners en ondernemers via digitale nieuwsbrieven, digitale media, flyer per brievenbus, borden in het straatbeeld maakt de nieuwe aanpak bekend.
Geïnteresseerde deelnemers aan de adviesraden kunnen zich via de website of in het gemeentehuis tot 15 mei 2019 aanmelden.
De eerste algemene vergaderingen van de adviesraden vinden plaats in de laatste twee weken van mei.
Het Lokaal Overleg Kinderopvang brengt het gemeentelijk aanbod aan kinderopvang in kaart. Daarnaast informeert het lokaal overleg de ouders over de mogelijkheden en zoekt naar oplossingen voor eventuele tekorten. Het lokaal overleg wil de samenwerking tussen de aanbieders bevorderen en de kwaliteit stimuleren. Zowel de schoolgaande kinderen, als baby’s en peuters, zieke kinderen of kinderen met een handicap krijgen aandacht. Ook thema’s zoals dringende en flexibele opvang, diversiteit, kinder- en ouderparticipatie komen aan bod.
artikel 304 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017:
§ 1. De gemeenteraad voert een beleid op het vlak van de betrokkenheid en de inspraak van de burgers of van de doelgroepen, met inbegrip van een regeling over het recht van de inwoners om voorstellen en vragen op de agenda van de gemeenteraad te zetten.
Het eerste lid is van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
§ 2. Overeenkomstig artikel 28 van de Grondwet, heeft iedereen het recht verzoekschriften in te dienen bij de organen van de gemeente en bij de organen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
§ 3. Onder voorbehoud van de wettelijke en decretale bepalingen die op dit gebied gelden, kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid, is van hetzelfde geslacht. Als dat niet het geval is, kan niet op rechtsgeldige wijze advies worden uitgebracht.
Gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid.
§ 4. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen ook andere initiatieven nemen om de inspraak van de burgers te bevorderen.
§ 5. De gemeenteraad bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak, vermeld in paragraaf 1 tot en met 4, voor de gemeente en haar organen.
De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak, vermeld in paragraaf 1, 2 en 4, voor het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en zijn organen.
§ 6. Het college van burgemeester en schepenen kan, onder de voorwaarden die de gemeenteraad vaststelt, het beheer van budgetten voor de realisatie van bepaalde acties of projecten toevertrouwen aan wijkcomités en burgerinitiatieven. De gemeenteraad bepaalt minstens aan welke voorwaarden een wijkcomité en een burgerinitiatief moeten voldoen om als voldoende gedragen te worden beschouwd voor een wijk of voor de bevolking.
Op het beheer, vermeld in het eerste lid, is artikel 271 van toepassing.
Het beheer, vermeld in het eerste lid, vervalt in ieder geval zes maanden na de algehele vernieuwing van de gemeenteraad.
Het Lokaal overleg kinderopvang wordt erkend als adviesraad volgens de decretale bepalingen en onder volgende voorwaarden :
Het lokaal overleg kinderopvang wordt erkend als adviesraad onder volgende voorwaarden :
vergadering raad
De vergadering kan bestaan uit stemgerechtigde en waarnemende leden. Bij de vergadering moet de samenstelling representatief zijn voor de activiteiten inzake het adviesraad-thema in de gemeente, met inachtneming van de regelgeving die hierop van toepassing is.
Stemgerechtigde leden zijn:
a) Een afgevaardigde van elke private en publieke organisatie, vereniging en instelling die een actieve werking rond het adviesraad-thema in de gemeente of een deel ervan, kan aantonen.
b) Elk geïnteresseerde inwoner uit de gemeente die door de gemeentelijke adviesraad werd aanvaard.
c) Politieke mandatarissen, op eender welk politiek niveau actief, kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de adviesraad, zelfs indien ze afgevaardigd zijn van een vereniging
Aan het mandaat van de stemgerechtigde leden wordt een einde gesteld:
a) voor alle leden bij de installatie van een nieuwe gemeenteraad
b) door de intrekking van de opdracht door de organisatie, vereniging of instelling welke zij vertegenwoordigen. Deze intrekking moet schriftelijk en gemotiveerd aan het gemeentebestuur worden toegezonden.
c) door het ontslag van de betrokkene zelf uit de adviesraad of uit de organisatie. Dit ontslag moet schriftelijk meegedeeld worden door de betrokkene of door de organisatie.
Waarnemende leden zijn:
a) De door het college aangewezen secretaris-ambtenaar die het secretariaat van de adviesraad waarneemt.
b) Uitgenodigde waarnemers
c) Schepen bevoegd voor het adviesraad-thema
Onder haar leden die inwoners van Rumst zijn, kiezen stemgerechtigde leden een voorzitter en twee ondervoorzitters die samen met de schepen bevoegd voor het adviesraad-thema en de secretaris-ambtenaar het dagelijks bestuur vormen.
Een oproep gericht aan de huidige leden van de adviesraden, inwoners en ondernemers via digitale nieuwsbrieven, digitale media, flyer per brievenbus, borden in het straatbeeld maakt de nieuwe aanpak bekend.
Geïnteresseerde deelnemers aan de adviesraden kunnen zich via de website of in het gemeentehuis tot 15 mei 2019 aanmelden.
De eerste algemene vergaderingen van de adviesraden vinden plaats in de laatste twee weken van mei.
Het lokaal bestuur Rumst wil op verschillende manieren inwoners, verenigingen, ondernemers bij het lokaal beleid in de volgende zes jaar betrekken. Met het communicatietraject 'iedereen mee!' zet het bestuur in op informatieverstrekking, draagvlak creëren en actie ondernemen.
Het traject werd toegelicht op de raadscommissie 1 van 4 april 2019 en de startavond van 24 april 2019.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt hoe adviesraden en overlegstructuren erkend worden.
Om de adviesraden binnen dit traject in hun werking te optimaliseren worden volgende bepalingen in het erkenningsbesluit opgenomen:
vergadering raad
De vergadering kan bestaan uit stemgerechtigde en waarnemende leden. Bij de vergadering moet de samenstelling representatief zijn voor de activiteiten inzake het adviesraad-thema in de gemeente, met inachtneming van de regelgeving die hierop van toepassing is.
Stemgerechtigde leden zijn:
a) Een afgevaardigde van elke private en publieke organisatie, vereniging en instelling die een actieve werking rond het adviesraad-thema in de gemeente of een deel ervan, kan aantonen.
b) Elk geïnteresseerde inwoner uit de gemeente die door de gemeentelijke adviesraad werd aanvaard.
c) Politieke mandatarissen, op eender welk politiek niveau actief, kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de adviesraad, zelfs indien ze afgevaardigd zijn van een vereniging
Aan het mandaat van de stemgerechtigde leden wordt een einde gesteld:
a) voor alle leden bij de installatie van een nieuwe gemeenteraad
b) door de intrekking van de opdracht door de organisatie, vereniging of instelling welke zij vertegenwoordigen. Deze intrekking moet schriftelijk en gemotiveerd aan het gemeentebestuur worden toegezonden.
c) door het ontslag van de betrokkene zelf uit de adviesraad of uit de organisatie. Dit ontslag moet schriftelijk meegedeeld worden door de betrokkene of door de organisatie.
Waarnemende leden zijn:
a) De door het college aangewezen secretaris-ambtenaar die het secretariaat van de adviesraad waarneemt.
b) Uitgenodigde waarnemers
c) Schepen bevoegd voor het adviesraad-thema
Onder haar leden die inwoners van Rumst zijn, kiezen stemgerechtigde leden een voorzitter en twee ondervoorzitters die samen met de schepen bevoegd voor het adviesraad-thema en de secretaris-ambtenaar het dagelijks bestuur vormen.
Een oproep gericht aan de huidige leden van de adviesraden, inwoners en ondernemers via digitale nieuwsbrieven, digitale media, flyer per brievenbus, borden in het straatbeeld maakt de nieuwe aanpak bekend.
Geïnteresseerde deelnemers aan de adviesraden kunnen zich via de website of in het gemeentehuis tot 15 mei 2019 aanmelden.
De eerste algemene vergaderingen van de adviesraden vinden plaats in de laatste twee weken van mei.
De seniorenraad is een dynamische adviesraad die de belangen van alle Rumstse senioren verdedigt.
Dat doet ze door adviezen te verstrekken, maar even goed door zelf leuke en leerrijke activiteiten te houden.
artikel 304 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017:
§ 1. De gemeenteraad voert een beleid op het vlak van de betrokkenheid en de inspraak van de burgers of van de doelgroepen, met inbegrip van een regeling over het recht van de inwoners om voorstellen en vragen op de agenda van de gemeenteraad te zetten.
Het eerste lid is van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
§ 2. Overeenkomstig artikel 28 van de Grondwet, heeft iedereen het recht verzoekschriften in te dienen bij de organen van de gemeente en bij de organen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
§ 3. Onder voorbehoud van de wettelijke en decretale bepalingen die op dit gebied gelden, kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid, is van hetzelfde geslacht. Als dat niet het geval is, kan niet op rechtsgeldige wijze advies worden uitgebracht.
Gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid.
§ 4. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen ook andere initiatieven nemen om de inspraak van de burgers te bevorderen.
§ 5. De gemeenteraad bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak, vermeld in paragraaf 1 tot en met 4, voor de gemeente en haar organen.
De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak, vermeld in paragraaf 1, 2 en 4, voor het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en zijn organen.
§ 6. Het college van burgemeester en schepenen kan, onder de voorwaarden die de gemeenteraad vaststelt, het beheer van budgetten voor de realisatie van bepaalde acties of projecten toevertrouwen aan wijkcomités en burgerinitiatieven. De gemeenteraad bepaalt minstens aan welke voorwaarden een wijkcomité en een burgerinitiatief moeten voldoen om als voldoende gedragen te worden beschouwd voor een wijk of voor de bevolking.
Op het beheer, vermeld in het eerste lid, is artikel 271 van toepassing.
Het beheer, vermeld in het eerste lid, vervalt in ieder geval zes maanden na de algehele vernieuwing van de gemeenteraad.
De Seniorenraad wordt erkend als adviesraad onder volgende voorwaarden :
vergadering raad
De vergadering kan bestaan uit stemgerechtigde en waarnemende leden. Bij de vergadering moet de samenstelling representatief zijn voor de activiteiten inzake het adviesraad-thema in de gemeente, met inachtneming van de regelgeving die hierop van toepassing is.
Stemgerechtigde leden zijn:
a) Een afgevaardigde van elke private en publieke organisatie, vereniging en instelling die een actieve werking rond het adviesraad-thema in de gemeente of een deel ervan, kan aantonen.
b) Elk geïnteresseerde inwoner uit de gemeente die door de gemeentelijke adviesraad werd aanvaard.
c) Politieke mandatarissen, op eender welk politiek niveau actief, kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de adviesraad, zelfs indien ze afgevaardigd zijn van een vereniging
Aan het mandaat van de stemgerechtigde leden wordt een einde gesteld:
a) voor alle leden bij de installatie van een nieuwe gemeenteraad
b) door de intrekking van de opdracht door de organisatie, vereniging of instelling welke zij vertegenwoordigen. Deze intrekking moet schriftelijk en gemotiveerd aan het gemeentebestuur worden toegezonden.
c) door het ontslag van de betrokkene zelf uit de adviesraad of uit de organisatie. Dit ontslag moet schriftelijk meegedeeld worden door de betrokkene of door de organisatie.
Waarnemende leden zijn:
a) De door het college aangewezen secretaris-ambtenaar die het secretariaat van de adviesraad waarneemt.
b) Uitgenodigde waarnemers
c) Schepen bevoegd voor het adviesraad-thema
Onder haar leden die inwoners van Rumst zijn, kiezen stemgerechtigde leden een voorzitter en twee ondervoorzitters die samen met de schepen bevoegd voor het adviesraad-thema en de secretaris-ambtenaar het dagelijks bestuur vormen.
Een oproep gericht aan de huidige leden van de adviesraden, inwoners en ondernemers via digitale nieuwsbrieven, digitale media, flyer per brievenbus, borden in het straatbeeld maakt de nieuwe aanpak bekend.
Geïnteresseerde deelnemers aan de adviesraden kunnen zich via de website of in het gemeentehuis tot 15 mei 2019 aanmelden.
De eerste algemene vergaderingen van de adviesraden vinden plaats in de laatste twee weken van mei.
Het lokaal bestuur Rumst wil op verschillende manieren inwoners, verenigingen, ondernemers bij het lokaal beleid in de volgende zes jaar betrekken. Met het communicatietraject 'iedereen mee!' zet het bestuur in op informatieverstrekking, draagvlak creëren en actie ondernemen.
Het traject werd toegelicht op de raadscommissie 1 van 4 april 2019 en de startavond van 24 april 2019.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt hoe adviesraden en overlegstructuren erkend worden.
Om de adviesraden binnen dit traject in hun werking te optimaliseren worden volgende bepalingen in het erkenningsbesluit opgenomen:
vergadering raad
De vergadering kan bestaan uit stemgerechtigde en waarnemende leden. Bij de vergadering moet de samenstelling representatief zijn voor de activiteiten inzake het adviesraad-thema in de gemeente, met inachtneming van de regelgeving die hierop van toepassing is.
Stemgerechtigde leden zijn:
a) Een afgevaardigde van elke private en publieke organisatie, vereniging en instelling die een actieve werking rond het adviesraad-thema in de gemeente of een deel ervan, kan aantonen.
b) Elk geïnteresseerde inwoner uit de gemeente die door de gemeentelijke adviesraad werd aanvaard.
c) Politieke mandatarissen, op eender welk politiek niveau actief, kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de adviesraad, zelfs indien ze afgevaardigd zijn van een vereniging
Aan het mandaat van de stemgerechtigde leden wordt een einde gesteld:
a) voor alle leden bij de installatie van een nieuwe gemeenteraad
b) door de intrekking van de opdracht door de organisatie, vereniging of instelling welke zij vertegenwoordigen. Deze intrekking moet schriftelijk en gemotiveerd aan het gemeentebestuur worden toegezonden.
c) door het ontslag van de betrokkene zelf uit de adviesraad of uit de organisatie. Dit ontslag moet schriftelijk meegedeeld worden door de betrokkene of door de organisatie.
Waarnemende leden zijn:
a) De door het college aangewezen secretaris-ambtenaar die het secretariaat van de adviesraad waarneemt.
b) Uitgenodigde waarnemers
c) Schepen bevoegd voor het adviesraad-thema
Onder haar leden die inwoners van Rumst zijn, kiezen stemgerechtigde leden een voorzitter en twee ondervoorzitters die samen met de schepen bevoegd voor het adviesraad-thema en de secretaris-ambtenaar het dagelijks bestuur vormen.
Een oproep gericht aan de huidige leden van de adviesraden, inwoners en ondernemers via digitale nieuwsbrieven, digitale media, flyer per brievenbus, borden in het straatbeeld maakt de nieuwe aanpak bekend.
Geïnteresseerde deelnemers aan de adviesraden kunnen zich via de website of in het gemeentehuis tot 15 mei 2019 aanmelden.
De eerste algemene vergaderingen van de adviesraden vinden plaats in de laatste twee weken van mei.
De jeugdraad bestaat uit jongeren tot 35 jaar en afgevaardigden van jeugdverenigingen en geeft advies aan het gemeentebestuur over alles wat de jeugd in Rumst aanbelangt. Zo geeft de jeugdraad zijn mening over o.a. het jeugdwerkbeleidsplan, het jaarplan, de aankoop van uitleenmateriaal, de aanleg van speeltuinen,… De jeugdraad wil overleg en onderlinge samenwerking tussen de jeugdverenigingen bevorderen. Daarnaast organiseert de jeugdraad ook activiteiten.
artikel 304 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017:
§ 1. De gemeenteraad voert een beleid op het vlak van de betrokkenheid en de inspraak van de burgers of van de doelgroepen, met inbegrip van een regeling over het recht van de inwoners om voorstellen en vragen op de agenda van de gemeenteraad te zetten.
Het eerste lid is van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
§ 2. Overeenkomstig artikel 28 van de Grondwet, heeft iedereen het recht verzoekschriften in te dienen bij de organen van de gemeente en bij de organen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
§ 3. Onder voorbehoud van de wettelijke en decretale bepalingen die op dit gebied gelden, kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid, is van hetzelfde geslacht. Als dat niet het geval is, kan niet op rechtsgeldige wijze advies worden uitgebracht.
Gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid.
§ 4. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen ook andere initiatieven nemen om de inspraak van de burgers te bevorderen.
§ 5. De gemeenteraad bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak, vermeld in paragraaf 1 tot en met 4, voor de gemeente en haar organen.
De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak, vermeld in paragraaf 1, 2 en 4, voor het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en zijn organen.
§ 6. Het college van burgemeester en schepenen kan, onder de voorwaarden die de gemeenteraad vaststelt, het beheer van budgetten voor de realisatie van bepaalde acties of projecten toevertrouwen aan wijkcomités en burgerinitiatieven. De gemeenteraad bepaalt minstens aan welke voorwaarden een wijkcomité en een burgerinitiatief moeten voldoen om als voldoende gedragen te worden beschouwd voor een wijk of voor de bevolking.
Op het beheer, vermeld in het eerste lid, is artikel 271 van toepassing.
Het beheer, vermeld in het eerste lid, vervalt in ieder geval zes maanden na de algehele vernieuwing van de gemeenteraad.
De jeugdraad wordt erkend als adviesraad volgens de decretale bepalingen en onder volgende voorwaarden :
vergadering raad
De vergadering kan bestaan uit stemgerechtigde en waarnemende leden. Bij de vergadering moet de samenstelling representatief zijn voor de activiteiten inzake het adviesraad-thema in de gemeente, met inachtneming van de regelgeving die hierop van toepassing is.
Stemgerechtigde leden zijn:
a) Een afgevaardigde van elke private en publieke organisatie, vereniging en instelling die een actieve werking rond het adviesraad-thema in de gemeente of een deel ervan, kan aantonen.
b) Elk geïnteresseerde inwoner uit de gemeente die door de gemeentelijke adviesraad werd aanvaard.
c) Politieke mandatarissen, op eender welk politiek niveau actief, kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de adviesraad, zelfs indien ze afgevaardigd zijn van een vereniging
Aan het mandaat van de stemgerechtigde leden wordt een einde gesteld:
a) voor alle leden bij de installatie van een nieuwe gemeenteraad
b) door de intrekking van de opdracht door de organisatie, vereniging of instelling welke zij vertegenwoordigen. Deze intrekking moet schriftelijk en gemotiveerd aan het gemeentebestuur worden toegezonden.
c) door het ontslag van de betrokkene zelf uit de adviesraad of uit de organisatie. Dit ontslag moet schriftelijk meegedeeld worden door de betrokkene of door de organisatie.
Waarnemende leden zijn:
a) De door het college aangewezen secretaris-ambtenaar die het secretariaat van de adviesraad waarneemt.
b) Uitgenodigde waarnemers
c) Schepen bevoegd voor het adviesraad-thema
Onder haar leden die inwoners van Rumst zijn, kiezen stemgerechtigde leden een voorzitter en twee ondervoorzitters die samen met de schepen bevoegd voor het adviesraad-thema en de secretaris-ambtenaar het dagelijks bestuur vormen.
Een oproep gericht aan de huidige leden van de adviesraden, inwoners en ondernemers via digitale nieuwsbrieven, digitale media, flyer per brievenbus, borden in het straatbeeld maakt de nieuwe aanpak bekend.
Geïnteresseerde deelnemers aan de adviesraden kunnen zich via de website of in het gemeentehuis tot 15 mei 2019 aanmelden.
De eerste algemene vergaderingen van de adviesraden vinden plaats in de laatste twee weken van mei.
De Academie voor Muziek en Woord van Boom heeft een vestiging in Reet. De Academie vraagt een vertegenwoordiger vanuit de gemeente Rumst als lid voor de Raad van Beheer. De aanstelling van het mandaat loopt over de volledige duur van deze legislatuur.
Er mogen maximum 2 leden per filiaal afgevaardigd worden. Zij worden door de gemeenteraad aangesteld op voordracht van de gemeente op wier grondgebied het filiaal gevestigd is. Zij hebben slechts stemrecht voor de aangelegenheden die uitsluitend betrekking hebben op hun filiaal. In het verleden werd er vanuit de gemeente Rumst steeds één persoon afgevaardigd (Schepen van Onderwijs).
Het college besloot op 25 februari 2019 om de schepen van Onderwijs en Cultuur aan de gemeenteraad voor te dragen als vertegenwoordiger om te zetelen in de toezichtscommissie van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord.
- de gemeenteraadsbeslissing van 22 februari 2000 waarbij goedkeuring werd verleend aan de programmatieaanvraag voor de oprichting van een filiaal te Rumst van de gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord van Boom;
- de afgesloten overeenkomst tussen de hoofdschool en het filiaal meer bepaald art. 17 dat bepaalt dat door het gemeentebestuur een afgevaardigde wordt aangeduid om te zetelen in de toezichtscommissie van de hoofdinstelling
Schepen Wendy Weckhuysen, bevoegd voor onderwijs, aan te duiden als vertegenwoordiger om te zetelen in de toezichtscommissie van de gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord van Boom.
Een afschrift van het gemeenteraadsbesluit ter kennisgeving te bezorgen aan de gemeente Boom.
Het Lokaal bestuur Rumst kan beslissen de archeologische restanten permanent te behouden of enkel tijdelijk aan het publiek te tonen.
Voor het permanente behoud moeten de gronden aangekocht worden en zal aan Goed Wonen.Rupelstreek een vergoeding betaald moeten worden voor het stopzetten van de werken en de reeds gemaakte kosten.
Mogelijk bevindt een tweede toren zich op het perceel dat recent door Goed Wonen.Rupelstreek verkocht werd aan een private koper. Ook bij deze piste zijn er de kosten voor het aankopen van de gronden, afgraven van de gronden, voeren van een uitgebreid archeologisch onderzoek én het inrichten en uitbaten van een publieke archeologische site.
In overleg met de verschillende partijen kan op korte termijn een tijdelijke publieke ontsluiting van de site gerealiseerd worden. De belevingswaarde op zo’n evenement is nog groter, en iedereen kan op 1 moment geïnformeerd worden en de archeologische vondsten ontdekken. De kosten blijven beperkt.
Voor de lange termijn moet er zorgvuldig nagedacht worden over de toekomst van de overblijfselen, en het ruimere kader waarin die zich situeren. Mogelijk staan deze vondsten namelijk niet op zichzelf, maar zijn er ook nog overblijfselen van de tweede toren te vinden in de nabije omgeving. Dit maakt van de vondsten een groter verhaal, waaraan ook een belangrijke financiële impact verbonden is. Hierbij is het advies van de financieel directeur in bijlage opgenomen.
De vraag wordt gesteld of het starten met sonderingen in de ruime omgeving niet overwogen moeten worden. Die zullen ervoor zorgen dat er meer zekerheid komt over de exacte locatie van de tweede toren.. Er zullen dan ook sonderingen plaatsvinden op andere plekken op de Markt, omdat de kans bestaat dat zich daar ook archeologische vondsten kunnen bevinden. In het najaar zal er dan meer duidelijkheid zijn over mogelijke bijkomende vondsten, maar ook over de financiële mogelijkheden binnen het meerjarenplan van de gemeente. Dan kan er eventueel nog voor gekozen worden om bijvoorbeeld de tweede toren te conserveren en te verwerken in een eigen, publiek of privaat project. Zo kan er met een plan van aanpak een weloverwogen advies uitgebracht worden aan de gemeenteraad.
Intussen moeten de bouwwerken van Goed Wonen.Rupelstreek wel verder gezet worden. Echter, bij het verder zetten van de bouwwerken wordt rekening gehouden met de mogelijkheid dat toekomstige generaties sowieso nog de keuze hebben om de vondsten terug open te leggen. De opvulling zal dan ook gebeuren met een materiaal dat de overblijfselen van de burcht niet aantast.
Na afbraak van de bestaande bebouwing werden op de hoek Kerkstraat-Markt brede massieve bakstenen constructies aangetroffen in de ondergrond. Na de aangifte van de toevalsvondst archeologie bij het Agentschap Onroerend Erfgoed door bouwheer Goed Wonen.Rupelstreek werden de bouwwerken stopgezet vanaf 13/03/2019.
Een team archeologen van het Agentschap Onroerend Erfgoed Erfgoed onderzocht de restanten, het onderzoek ter plaatse is afgerond. De bouwwerken mogen van het Agentschap hervat worden, maar het Lokaal bestuur Rumst wilde eerst een onderzoek in functei van een mogelijke ontsluiting van de archeologische site.
de archeologische toevalsvondst in de Kerkstraat tijdelijk publiek te ontsluiten. Op zaterdag 20 april tussen 14.00 en 17.00 uur wordt de archeologische site opengesteld en worden bezoekers geïnformeerd over de vondsten. Hiervoor wordt samengewerkt met het Agentschap Onroerend Erfgoed, Goed Wonen.Rupelstreek en Rumesta. De archeoloog van het Agentschap Onroerend Erfgoed geeft een toelichting van ongeveer 30 minuten op de site. Aan geïnteresseerde bezoekers wordt gevraagd op voorhand in te schrijven.
tot het niet aankopen maar opdracht te geven:
- tot het starten met sonderingen die ervoor zorgen dat er meer zekerheid komt over de exacte locatie van de tweede toren en eventuele relicten in de ruime omgeving van de markt. In het najaar zal er dan meer duidelijkheid zijn over mogelijke bijkomende vondsten, maar ook over de financiële mogelijkheden binnen het meerjarenplan van de gemeente.
- tot het verderzetten van de bouwwerken van Goed Wonen.Rupelstreek waarbij rekening wordt gehouden met de mogelijkheid dat toekomstige generaties de keuze hebben om de vondsten terug open te leggen. De opvulling zal dan ook gebeuren met een materiaal dat de overblijfselen van de burcht niet aantast.
- de huidige site maximaal in kaart te brengen en in beeld te brengen met het oog op een 3Dmodulering of maquette van de originele burcht die aan het publiek kan getoond worden.
- dit besluit ter kennisname aan de gemeenteraad voor te leggen.
kennisname van de beslissing van het college
In 2002 is er een betwisting ontstaan omtrent de perceelsgrenzen van twee percelen grond gelegen aan op de hoek van de Mechelsesteenweg – Varenstraat ( destijds kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie A, nrs. 368m en n en 370/S).
Op voormelde percelen stond tot in 2012 een frituur dat uitgebaat werd door de BVBA Gidy. De grond waarop de frituur stond werd tot en met 2002 door de gemeente in concessie gegeven aan de BVBA Gidy.
De eigenaar van perceel waarop een zeer klein gedeelte van de frituur stond werd door het gemeentebestuur opgeroepen in verzoening voor het vredegerecht van Boom teneinde duidelijkheid te krijgen over de perceelsgrens.
Dit leidde tot een Proces-Verbaal van minnelijke schikking waarbij landmeter Dirk Ooms werd aangesteld om over te gaan tot opmeting van voormelde percelen.
Landmeter Ooms legde op 20 december 2002 zijn verslag neer. Op basis van dit verslag kon tussen partijen geen minnelijk akkoord gesloten worden.
Op 30 juni 2003 ging partij Ingels over tot dagvaarding van het gemeentebestuur en de bvba Gidy voor de Rechtbank van Eerste Aanleg. De vordering strekte ertoe om de gemeente Rumst en de BVBA Gidy te horen veroordelen tot afbraak van de contructie op de grond van Ingels op verbeurte van een dwangsom van 500 euro/dag en tot betaling van een schadevergoeding van 6.000 euro.
Bij tussenvonnis dd. 12 oktober 2004 werd deskundige Verstreken aangesteld met als opdracht:
- advies te geven over de omvang van de overschrijding van het perceel grond van Ingels door de plaatsing van de frituur
- het eventueel mindergenot te begroten
- de minderwaarde te begroten indien niet tot afbraak wordt overgegaan
- advies te geven over een regeling in natura.
De deskundige legde 7 jaar later zijn verslag neer.
De frituuruitbating werd intussen stopgezet in 2006. Na faillissement van de BVBA Gidy werd er tussen het gemeentebestuur en de curator een akkoord gesloten o.m. inhoudende de afbraak van de frituur en de stopzetting van de tussenkomst in de procedure door de bvba Ingels lastens de gemeente Rumst. De constructie werd door onze diensten afgebroken.
Over de ganse oppervlakte van het perceel werd door onze diensten een verharding aangebracht.
In 2017 ontving het gemeentebestuur een schrijven van de raadsman van Ingels waarbij zij stelt dat Ingels het geschil wenste te beëdingen en voorafgaand aan de verderzetting van de procedure voor de Rechtbank wenste nagaan of een minnelijke schikking tot de mogelijkheden behoorde.
Na onderhandeling tussen partijen werd een dading gesloten.
De dading werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 21 juni 2018.
De aankoop van het perceel grond, kadastraal gekend 1ste afdeling, sectie A, nr. 370/Y door het gemeentebestuur maakt onderdeel uit van deze dading.
Er werd een schattingsverslag opgemaakt; de waarde van de grond wordt geschat op 200 euro/m² of een totaal bedrag van 9.200,00 euro.
Door Igean werd een ontwerpakte opgemaakt.
De ontwerptekst van de ontwerpakte voor de aankoop van een perceel grond gelegen in de Mechelsesteenweg goed te keuren en de ontwerpakte ter goedkeuring te agenderen op de eerstvolgende gemeenteraad.
De gemeenteraad besluit de akte goed te keuren.
Burgemeester Jurgen Callaerts, schepen Raf De Schepper en algemeen directeur Veerle De Beuckeleer worden gemachtigd tot uitvoering van dit besluit.
De gemeentewegen dienen te worden onderhouden en op regelmatige basis te worden vernieuwd.
In het kader van de opdracht “Aanbrengen bitumineuze verhardingen - dienstjaar 2019” werd een bestek met nr. 2019/299 opgesteld door Openbaar domein.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (Hoge Zandvelden), raming: € 15.500,00 excl. btw of € 18.755,00 incl. 21% btw;
* Perceel 2 (Eikenstraat 218 - 240), raming: € 3.450,00 excl. btw of € 4.174,50 incl. 21% btw;
* Perceel 3 (Kerremansstraat - Molenstraat), raming: € 21.937,50 excl. btw of € 26.544,38 incl. 21% btw;
* Perceel 4 (Kruispunt Oude Brouwerijstraat - Oude Baan - Nieuwstraat - K.Cardijnstraat), raming: € 21.250,00 excl. btw of € 25.712,50 incl. 21% btw;
* Perceel 5 (Verschillende plaatsen), raming: € 13.895,01 excl. btw of € 16.812,96 incl. 21% btw.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 76.032,51 excl. btw of € 91.999,34 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 144.000,00 niet).
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Budget:
In het investeringsbudget van 2019 is een verbintenis- en transactiekrediet voorzien van 75.000 euro. Uit 2018 is er nog een ongebruikt transactiekrediet van 11.500 euro voor bitumineuze verhardingen en 1.000 euro van de fiets- en voetpaden. Er is voldoende budget.
Procedure:
- Het gaat om een investering van > 25.000 euro. De gemeenteraad is bevoegd.
- Gelet op het gunningsbedrag is de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking als plaatsingsprocedure mogelijk.
- Het is een raamcontract. De prijslijst als prijsbepaling is correct.
- Er is slechts 1 gunningscriterium, nl. prijs. Gelet op de aard van de opdracht is dit mogelijk.
- de uitvoering is duidelijk omschreven in de technische specificaties.
Het college beslist om het ontwerp van bestek en raming aan de gemeenteraad ter goedkeuring voor te leggen.
De gemeenteraad beslist het bestek met nr 2019/299 en de raming van € 76.032,51 excl. btw of € 91.999,34 incl. 21% btw. voor de opdracht " Aanbrengen bitumineuze verhardingen 2019" goed te keuren.
Naar aanleiding van de installatie van de nieuwe gemeenteraad dient de vertegenwoordiging in de Raad van Bestuur en de Algemene vergadering van ‘Oudheidkundige Kring Rupelklei vzw’ opnieuw bepaald te worden. De structuur wordt met het oog op een vernieuwde werking juridisch onderzocht. In afwachting wordt de vertegenwoordiging naar analogie met de vorige jaren georganiseerd.
Gelet op de statuten van Rupelklei vzw dienen voor de Raad van Bestuur van Museum Rupelklei 7 vertegenwoordigers van de Gemeenteraad aangeduid te worden.
Gelet op de Gemeenteraadsbeslissing d.d. 28/02/13 om voor de Raad van Bestuur 6 vertegenwoordigers uit de meerderheid en 1 vertegenwoordiger uit de oppositie aan te duiden.
Gelet op de statuten van Rupelklei vzw dienen voor de algemene vergadering van Museum Rupelklei tenminste één en ten hoogste 7 vertegenwoordigers van de Gemeenteraad aangeduid te worden.
Gelet op de Gemeenteraadsbeslissing d.d. 28/02/13 om voor de algemene vergadering 4 vertegenwoordigers af te vaardigen: 3 uit de meerderheid en één uit de oppositie.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De statuten van de opdrachthoudende vereniging 'Oudheidkundige kring Rupelklei vzw'
Stemuitslag na geheime stemming:
vertegenwoordigers algemene vergadering:
| ja | nee | onthouding | |
| Jurgen Callaerts | 16 | 1 | 7 |
| Marc Verschueren | 16 | 1 | 7 |
| Jarrik Peeters | 6 | 18 | |
| Marc Verrept | 5 | 19 |
vertegenwoordigers raad van bestuur:
| ja | nee | onthouding | |
| Els Devlies | 16 | 1 | 7 |
| Axelle De Smet | 16 | 1 | 7 |
| Marc Van Den Bogaert | 16 | 1 | 7 |
| Wendy Weckhuysen | 16 | 1 | 7 |
| Ilse Moons | 16 | 1 | 7 |
| Marleen De Bruyn | 16 | 1 | 7 |
| Christine Jacobs | 5 | 19 | |
| Marc Verrept | 4 | 1 | 19 |
De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
de aanstelling van de 4 vertegenwoordigers voor de algemene vergadering en 7 vertegenwoordigers voor de raad van de bestuur voor de 'Oudheidkundige kring Rupelklei' voor te leggen aan de gemeenteraad.
Schepenen Els Devlies en Wendy Weckhuysen en raadsleden Axelle De Smet, Marc Van Den Bogaert, Ilse Moons, Marleen De Bruyn en Christine Jacobs aan te duiden als vertegenwoordigers op de raad van bestuur voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met het uitvaardigen van een politiereglement heeft het bestuur de mogelijkheid om:
Het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer.
Artikel 119 en 135 van de nieuwe gemeentewet.
De aanvraag voor het instellen van een perimeter sluit aan bij de aanvraag van vzw LSA Schoner Leven voor toestemming tot de organisatie en medewerking van het gemeentebestuur voor de 62ste editie van de Lichtfeesten op vrijdag 9, zaterdag 10, zondag 11 en maandag 12 augustus in de wijk Predikherenvelden in Reet.
Hierover wordt een veiligheidsoverleg gehouden met de organisatoren, het gemeentebestuur, politie, brandweer en ambtenaar noodplanning.
Met het oog op een optimale veiligheid vraagt de organisatie om tijdens de feesten een perimeter in te stellen waarbinnen zonder schriftelijke toelating van de organisator geen:
De gewenste perimeter bestrijkt alle percelen zowel openbaar als privé die grenzen aan volgende straten: volledige wijk Predikherenvelden, Monnikenhofstraat, Predikherenhoevestraat, Hoge Zandvelden, Gladiolenlaan (gedeelte buiten wijk).
Het college besluit op 25 maart 2019 dit besluit tot de inrichting van een perimeter aan de gemeenteraad ter goedkeuring voor te leggen.
De gemeenteraad keurt onderstaand politiereglement goed:
Art.1: Het is verboden om op 9, 10, 11 en 12 augustus 2019 tijdens de Lichtfeesten van vzw LSA Schoner Leven langsheen de wijk Predikherenvelden, Monnikenhofstraat, Predikherenhoevestraat, Hoge Zandvelden en Gladiolenlaan zonder voorafgaandelijke schriftelijke toestemming van de organisator een standplaats in te nemen op de openbare weg of op de voor het publiek toegankelijke terreinen een drank- of eetgelegenheid op te zetten, reclame te voeren, of om het even welke producten te verkopen of uit te delen.
Art.2.: De voorschriften en veiligheidsmaatregelen van de Burgemeester en de veiligheidsdiensten dienen strikt opgevolgd te worden.
Art.3: De overtredingen op onderhavig politiereglement worden gestraft met politiestraffen.
Art.4: Dit reglement wordt opgenomen in de overzichtslijst conform het decreet van het administratief toezicht dd. 28/04/1993.
Het openbaar vervoer dient aangemoedigd en gekoesterd te worden. De bevolking dient aangespoord te worden om maximaal gebruik te maken van het openbaar vervoer. Vele gebruikers, jong en oud, nemen de fiets om aan de bushaltes te geraken en deze daar achter te laten. Er is niet altijd een fietsstalling voorzien met het gevolg dat fietsen worden vastgemaakt aan verkeersborden en verlichtingspalen. Aan sommmige haltes komen de fiesten terecht in de struiken of bermen wat niet altijd veilig is maar zeker een slordig uitzicht vertoont.Daarom vragen wij om bij de bevoegde instanties er op aan te dringen fietsstallingen te voorzien aan de bushaltes zodat de fietsen veilig en bij regenweer droog kunnen achtergelaten te worden
In de vorige legislatuur werd in onze gemeente een burgemeestersconvenant afgesloten met een ambitieuze doelstelling op vlak van energiegebruik en klimaat.
Met de ondertekening van die convenant engageerde onze gemeente zich om tegen 2020 (= volgend jaar) de uitstoot van CO² te verminderen met 20 %. Een plan werd opgesteld waarin de lokale reductie " haalbaar en betaalbaar" werd genoemd door " de energie-efficiëntie te verhogen en door de inzet van duurzame energiebronnen".
Concreet baseerde men zich op metingen van 2011 waar voor onze gemeente een CO² uitstoot van 90.523 Ton werd vastgesteld. Bij ongewijzigd beleid zou dit tegen 2020 leiden tot een uitstoot van 91.455 Ton CO².
Interessant in het plan was de opdeling in verschillende sectoren en hun aandeel in het energieverbruik en de uitstoot. Dat maakte meteen ook duidelijk waar de grootste insanningen moesten geleverd worden.
Verschillende acties gingen over sensibilisering en informatie, naar de industrie, de landbouw, de particuliere woningen, het verkeer. Hebben die acties al resultaat gehad ? Welke concrete metingen heeft men al kunnen doen, met welke vaststellingen? Er was o.m. sprake van een thermografische kaart om de toestand van de isolatie van de daken van alle gebouwen en woningen te kennen. Zijn daarvoor initiatieven genomen ? Dergelijke vaststellingen zijn zeer nuttig, maar leveren nog geen onmiddellijke uitstootvermindering op. Een meetbaar resultaat duurt enige tijd na de actie.
Het plan had de effecten van al de opgesomde acties wel reeds becijferd en het resultaat leek hoopvol : - 19.037 Ton CO² ( meer dan de beoogde 20%)
Zijn er inmiddels voortgangsrapporten gemaakt zoals het plan voorziet? Het zou ons hier te ver leiden om elk van deze acties en hun reeds behaalde effect te bespreken. Daarom pleit ik
ervoor om een raadscommissie daarover samen te roepen.
In het college verslag van 25 maart 2019 lees ik dat Igean vraagt om zijn rol als coördinator in deze materie te mogen verder zetten en uit te breiden tegen een jaarlijkse bijdrage.er wordt wel een herschikking van acties voorzien , maar wat is de concrete rol van Igean tot nu toe geweest en welk budget werd hieraan al besteed?
Het collegverslag meldt dat de gemeente zo snel mogelijk klimaatneutraal moet worden. Wat betekent dat concreet tegenover de andere doelstelling?
Ik dring er op aan dat de gemeenteraad zo spoedig mogelijk ingelicht wordt over deze voortgangsrapporten of de stand van zaken van het actieplan en de reeds behaalde resultaten.
2020 is niet ver meer. Zullen wij de doelstelling van -20% CO² uitstoot halen of is er al een verschuiving van de einddatum voorzien?
Beslissing
Art.1 De gemeenteraad vraagt het college om zo spoedig mogelijk een raadscommissie samen te roepen en toelichting te geven over de voortgangsrapporten van het energie- en klimaatactieplan met de daarbijhorende tussentijdse resultaten.
De sociale bouwmaatschappij De Ideale Woning heeft in de deelgemeente Rumst een aantal verhuurpanden o.m. in de Steenberghoekstraat en de Nijverheidsstraat. Wij stellen vast dat een aantal daarvan geruime tijd leegstaan. Eén ervan zelfs meer dan een jaar. Er zijn geen aanpassingswerken bezig en de staat van deze woningen geeft ook nog geen aanleiding tot grondige renovatie.
Wetend dat er een wachtlijst bestaat en dat verschillende aanvragers wachten op een toewijzing , vinden wij dit ongepast.
Het gemeentebestuur heeft in opdracht van de Vlaame overheid een planning opgesteld om het verplicht aantal sociale verhuurwoningen te halen binnen enkele jaren. Daarin spelen de sociale bouwmaatschappijen een belangrijke rol. Het is echter inefficiënt en onverantwoord om aan de ene kant nieuwe plannen op te stellen/ te bouwen en aan de andere kant het bestaande patrimonium te laten leegstaan.
Daarom volgende vragen aan het college:
Hoeveel woningen van de Ideale Woning staan in onze gemeente leeg op dit ogenblik en sinds hoe lang ?
Wat is de reden van deze leegstand?
Wat is de planning van de Ideale Woning voor de bezetting van deze woningen ?
Vraag aan de gemeentelijke afgevaardigde in de Algemene Vergadering van 14 mei deze opmerkingen over te maken en aan te dringen op bezetting
Volgens het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kunnen raadsleden mondelinge vragen stellen aan de leden van het college van burgemeester en schepenen.