Terug
Gepubliceerd op 29/04/2019

2019_GR_00122 - iedereen mee - erkenning seniorenraad - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 25/04/2019 - 20:00 gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Jurgen Callaerts, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Bart Peeters, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Bart Claes, Raf De Schepper, Els Devlies, Veerle De Beuckeleer, Wouter De Smedt

Verontschuldigd

Christoph Marckx

Secretaris

Wouter De Smedt

Stemming op het agendapunt

2019_GR_00122 - iedereen mee - erkenning seniorenraad - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Jurgen Callaerts, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Bart Peeters, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Bart Claes, Raf De Schepper, Els Devlies, Veerle De Beuckeleer, Wouter De Smedt
Stemmen voor 24
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Bart Peeters, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Bart Claes, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Els Devlies
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2019_GR_00122 - iedereen mee - erkenning seniorenraad - Goedkeuring 2019_GR_00122 - iedereen mee - erkenning seniorenraad - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het lokaal bestuur Rumst wil op verschillende manieren inwoners, verenigingen, ondernemers bij het lokaal beleid in de volgende zes jaar betrekken. Met het communicatietraject 'iedereen mee!' zet het bestuur in op informatieverstrekking, draagvlak creëren en actie ondernemen.

Het traject werd toegelicht op de raadscommissie 1 van 4 april 2019 en de startavond van 24 april 2019.

Het decreet lokaal bestuur bepaalt hoe adviesraden en overlegstructuren erkend worden.

Om de adviesraden binnen dit traject in hun werking te optimaliseren worden volgende bepalingen in het erkenningsbesluit opgenomen:

  • De samenstelling van elke adviesraad :
    • samenstelling
      • Elke adviesraad staat open voor alle inwoners of een afgevaardigde van elke private en publieke organisatie, vereniging en instelling die een actieve werking rond het adviesraad-thema in de gemeente of een deel ervan, kan aantonen en van welke politieke, filosofische of godsdienstige strekking ook.
      • Erkende Rumstse verenigingen hebben automatisch één afgevaardigde in één van de erkende adviesraden.
      • Tijdens vergaderingen van de adviesraad komen geen partijpolitieke standpunten aan bod en wordt het spreekrecht hierover ontzegd aan de aanwezige leden.
      • Voor de eerste vergadering dienen de kandidaturen voor 15 mei 2019 via de website of het onthaal in het gemeentehuis te worden overgemaakt.  Daarna kan dit telkens via mail aan de secretaris van de adviesraad.
      • De algemene vergadering aanvaardt bij stemming met gewone meerderheid de toetreding van de afgevaardigde van de organisatie, vereniging of het individu.
      • Groeperingen en onderafdelingen kunnen niet toetreden tot de adviesraad indien zij reeds lid zijn van een andere gemeentelijke adviesraad.
      • De algemene vergadering kan leden uitsluiten die de helft van het aantal vergaderingen niet bijwonen tussen 1 september en 31 augustus.
    •  vergadering raad

      • De vergadering kan bestaan uit stemgerechtigde en waarnemende leden. Bij de vergadering moet de samenstelling representatief zijn voor de activiteiten inzake het adviesraad-thema in de gemeente, met inachtneming van de regelgeving die hierop van toepassing is.

      • Stemgerechtigde leden zijn:

        a) Een afgevaardigde van elke private en publieke organisatie, vereniging en instelling die een actieve werking rond het adviesraad-thema in de gemeente of een deel ervan, kan aantonen.

        b) Elk geïnteresseerde inwoner uit de gemeente die door de gemeentelijke adviesraad werd aanvaard.

        c) Politieke mandatarissen, op eender welk politiek niveau actief, kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de adviesraad, zelfs indien ze afgevaardigd zijn van een vereniging

      • Aan het mandaat van de stemgerechtigde leden wordt een einde gesteld:

        a) voor alle leden bij de installatie van een nieuwe gemeenteraad

        b) door de intrekking van de opdracht door de organisatie, vereniging of instelling welke zij vertegenwoordigen. Deze intrekking moet schriftelijk en gemotiveerd aan het gemeentebestuur worden toegezonden.

        c) door het ontslag van de betrokkene zelf uit de adviesraad of uit de organisatie. Dit ontslag moet schriftelijk meegedeeld worden door de betrokkene of door de organisatie.

      • Waarnemende leden zijn:

        a) De door het college aangewezen secretaris-ambtenaar die het secretariaat van de adviesraad waarneemt.

        b) Uitgenodigde waarnemers

        c) Schepen bevoegd voor het adviesraad-thema

         
    • dagelijks bestuur

      Onder haar leden die inwoners van Rumst zijn, kiezen stemgerechtigde leden een voorzitter en twee ondervoorzitters die samen met de schepen bevoegd voor het adviesraad-thema en de secretaris-ambtenaar het dagelijks bestuur vormen.

  • Elke adviesraad heeft een wisselend voorzitterschap om de drie jaar.
  • Elke adviesraad vergadert minimaal twee maal per jaar. De vergadering formuleert het advies.
  • In de participatiejaarkalender wordt de adviesperiode bepaald. Enkel bij hoogdringendheid op vraag van het lokaal bestuur kan het dagelijks bestuur een advies formuleren wat in de eerstvolgende algemene vergadering bekrachtigd wordt.
  • In de algemene vergadering geldt 1 stem per vereniging en wordt een minderheidsstandpunt opgenomen.
  • Over de opvolging van een advies aan het college wordt ten laatste één week na het besluit met betrekking tot het advies aan de voorzitter schriftelijk feedback gegeven.
  • De adviesraad wordt gevraagd om de werking, het huishoudelijk reglement en/of de statuten in de loop van 2019 in het kader van volgende initiatieven in samenwerking met het lokaal bestuur uit te werken en ter kennisname/goedkeuring aan de gemeenteraad voor te leggen:
    • Elke adviesraad gebruikt het e-notulen systeem voor een gelijkvormige agendering, besluitvorming en verslaggeving. Zo kan dit maximaal door alle geïnteresseerden gevolgd worden.
    • Zowel inwoners als ondernemers en mensen die actief betrokken zijn bij een organisatie, alsook mensen die niet-gebonden zijn aan het bedrijfs- of organisatieleven, kunnen medebeleidsmaker worden. Ze worden regelmatig opgeroepen om hun interesse te tonen. Ze kunnen gecontacteerd worden voor een bevraging, deelnemen aan forums of de algemene vergadering van adviesraden.
    • Het lokaal bestuur engageert zich om bij de jaarlijkse herziening van het meerjarenplan de informatie- en participatiemomenten per project te bepalen zodat ook de adviesraden zich daar naar kunnen organiseren.
    • Per cluster wordt minimaal éénmaal per jaar een forum ingericht: algemeen beleid en beheer, facilitair management en veiligheid, grondgebiedszaken, vrije tijd, sociaal beleid en onderwijs. Een forum is voor alle geïnteresseerden die in Rumst wonen of actief zijn toegankelijk.  Ontmoeting, ervaringsuitwisseling, netwerking en gedachtewisseling staan  hier centraal. Thema’s worden door het college bepaald op voorstel van inwoners, leden adviesraden en medewerkers.
    • Adviesraden kunnen burgerbevraging inzetten voor het uitwerken van een advies of actie.
    • Adviesraden worden verder ondersteund om zelf activiteiten te organiseren zoals het ontbijt voor de jeugdbeweging, de organisatie van een wandeltocht,…

Een oproep gericht aan de huidige leden van de adviesraden, inwoners en ondernemers via digitale nieuwsbrieven, digitale media, flyer per brievenbus, borden in het straatbeeld maakt de nieuwe aanpak bekend. 

Geïnteresseerde deelnemers aan de adviesraden kunnen zich via de website of in het gemeentehuis tot 15 mei 2019 aanmelden.

De eerste algemene vergaderingen van de adviesraden vinden plaats in de laatste twee weken van mei.

Argumentatie

De seniorenraad is een dynamische adviesraad die de belangen van alle Rumstse senioren verdedigt.
Dat doet ze door adviezen te verstrekken, maar even goed door zelf leuke en leerrijke activiteiten te houden.

Juridische grond

artikel 304 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: 

§ 1. De gemeenteraad voert een beleid op het vlak van de betrokkenheid en de inspraak van de burgers of van de doelgroepen, met inbegrip van een regeling over het recht van de inwoners om voorstellen en vragen op de agenda van de gemeenteraad te zetten.

Het eerste lid is van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".

§ 2. Overeenkomstig artikel 28 van de Grondwet, heeft iedereen het recht verzoekschriften in te dienen bij de organen van de gemeente en bij de organen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

§ 3. Onder voorbehoud van de wettelijke en decretale bepalingen die op dit gebied gelden, kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.

Ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid, is van hetzelfde geslacht. Als dat niet het geval is, kan niet op rechtsgeldige wijze advies worden uitgebracht.

Gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid.

§ 4. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen ook andere initiatieven nemen om de inspraak van de burgers te bevorderen.

§ 5. De gemeenteraad bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak, vermeld in paragraaf 1 tot en met 4, voor de gemeente en haar organen.

De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak, vermeld in paragraaf 1, 2 en 4, voor het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en zijn organen.

§ 6. Het college van burgemeester en schepenen kan, onder de voorwaarden die de gemeenteraad vaststelt, het beheer van budgetten voor de realisatie van bepaalde acties of projecten toevertrouwen aan wijkcomités en burgerinitiatieven. De gemeenteraad bepaalt minstens aan welke voorwaarden een wijkcomité en een burgerinitiatief moeten voldoen om als voldoende gedragen te worden beschouwd voor een wijk of voor de bevolking.

Op het beheer, vermeld in het eerste lid, is artikel 271 van toepassing.

Het beheer, vermeld in het eerste lid, vervalt in ieder geval zes maanden na de algehele vernieuwing van de gemeenteraad.

 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Seniorenraad wordt erkend als adviesraad onder volgende voorwaarden :

  • De samenstelling van elke adviesraad :
    • samenstelling
      • Elke adviesraad staat open voor alle inwoners of een afgevaardigde van elke private en publieke organisatie, vereniging en instelling die een actieve werking rond het adviesraad-thema in de gemeente of een deel ervan, kan aantonen en van welke politieke, filosofische of godsdienstige strekking ook.
      • Erkende Rumstse verenigingen hebben automatisch één afgevaardigde in één van de erkende adviesraden.
      • Tijdens vergaderingen van de adviesraad komen geen partijpolitieke standpunten aan bod en wordt het spreekrecht hierover ontzegd aan de aanwezige leden.
      • Voor de eerste vergadering dienen de kandidaturen voor 15 mei 2019 via de website of het onthaal in het gemeentehuis te worden overgemaakt. Daarna kan dit telkens via mail aan de secretaris van de adviesraad.
      • De algemene vergadering aanvaardt bij stemming met gewone meerderheid de toetreding van de afgevaardigde van de organisatie, vereniging of het individu.
      • Groeperingen en onderafdelingen kunnen niet toetreden tot de adviesraad indien zij reeds lid zijn van een andere gemeentelijke adviesraad.
      • De algemene vergadering kan leden uitsluiten die de helft van het aantal vergaderingen niet bijwonen tussen 1 september en 31 augustus.
    •  vergadering raad

      • De vergadering kan bestaan uit stemgerechtigde en waarnemende leden. Bij de vergadering moet de samenstelling representatief zijn voor de activiteiten inzake het adviesraad-thema in de gemeente, met inachtneming van de regelgeving die hierop van toepassing is.

      • Stemgerechtigde leden zijn:

        a) Een afgevaardigde van elke private en publieke organisatie, vereniging en instelling die een actieve werking rond het adviesraad-thema in de gemeente of een deel ervan, kan aantonen.

        b) Elk geïnteresseerde inwoner uit de gemeente die door de gemeentelijke adviesraad werd aanvaard.

        c) Politieke mandatarissen, op eender welk politiek niveau actief, kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de adviesraad, zelfs indien ze afgevaardigd zijn van een vereniging

      • Aan het mandaat van de stemgerechtigde leden wordt een einde gesteld:

        a) voor alle leden bij de installatie van een nieuwe gemeenteraad

        b) door de intrekking van de opdracht door de organisatie, vereniging of instelling welke zij vertegenwoordigen. Deze intrekking moet schriftelijk en gemotiveerd aan het gemeentebestuur worden toegezonden.

        c) door het ontslag van de betrokkene zelf uit de adviesraad of uit de organisatie. Dit ontslag moet schriftelijk meegedeeld worden door de betrokkene of door de organisatie.

      • Waarnemende leden zijn:

        a) De door het college aangewezen secretaris-ambtenaar die het secretariaat van de adviesraad waarneemt.

        b) Uitgenodigde waarnemers

        c) Schepen bevoegd voor het adviesraad-thema

         
    • dagelijks bestuur

      Onder haar leden die inwoners van Rumst zijn, kiezen stemgerechtigde leden een voorzitter en twee ondervoorzitters die samen met de schepen bevoegd voor het adviesraad-thema en de secretaris-ambtenaar het dagelijks bestuur vormen.

  • Elke adviesraad heeft een wisselend voorzitterschap om de drie jaar.
  • Elke adviesraad vergadert minimaal twee maal per jaar. De vergadering formuleert het advies.
  • In de participatiejaarkalender wordt de adviesperiode bepaald. Enkel bij hoogdringendheid op vraag van het lokaal bestuur kan het dagelijks bestuur een advies formuleren wat in de eerstvolgende algemene vergadering bekrachtigd wordt.
  • In de algemene vergadering geldt 1 stem per vereniging en wordt een minderheidsstandpunt opgenomen.
  • Over de opvolging van een advies aan het college wordt ten laatste één week na het besluit met betrekking tot het advies aan de voorzitter schriftelijk feedback gegeven.
  • De adviesraad wordt gevraagd om de werking, het huishoudelijk reglement en/of de statuten in de loop van 2019 in het kader van volgende initiatieven in samenwerking met het lokaal bestuur uit te werken en ter kennisname/goedkeuring aan de gemeenteraad voor te leggen:
    • Elke adviesraad gebruikt het e-notulen systeem voor een gelijkvormige agendering, besluitvorming en verslaggeving. Zo kan dit maximaal door alle geïnteresseerden gevolgd worden.
    • Zowel inwoners als ondernemers en mensen die actief betrokken zijn bij een organisatie, alsook mensen die niet-gebonden zijn aan het bedrijfs- of organisatieleven, kunnen medebeleidsmaker worden. Ze worden regelmatig opgeroepen om hun interesse te tonen. Ze kunnen gecontacteerd worden voor een bevraging, deelnemen aan forums of de algemene vergadering van adviesraden.
    • Het lokaal bestuur engageert zich om bij de jaarlijkse herziening van het meerjarenplan de informatie- en participatiemomenten per project te bepalen zodat ook de adviesraden zich daar naar kunnen organiseren.
    • Per cluster wordt minimaal éénmaal per jaar een forum ingericht: algemeen beleid en beheer, facilitair management en veiligheid, grondgebiedszaken, vrije tijd, sociaal beleid en onderwijs. Een forum is voor alle geïnteresseerden die in Rumst wonen of actief zijn toegankelijk.  Ontmoeting, ervaringsuitwisseling, netwerking en gedachtewisseling staan  hier centraal. Thema’s worden door het college bepaald op voorstel van inwoners, leden adviesraden en medewerkers.
    • Adviesraden kunnen burgerbevraging inzetten voor het uitwerken van een advies of actie.
    • Adviesraden worden verder ondersteund om zelf activiteiten te organiseren zoals het ontbijt voor de jeugdbeweging, de organisatie van een wandeltocht,…

Een oproep gericht aan de huidige leden van de adviesraden, inwoners en ondernemers via digitale nieuwsbrieven, digitale media, flyer per brievenbus, borden in het straatbeeld maakt de nieuwe aanpak bekend. 

Geïnteresseerde deelnemers aan de adviesraden kunnen zich via de website of in het gemeentehuis tot 15 mei 2019 aanmelden.

De eerste algemene vergaderingen van de adviesraden vinden plaats in de laatste twee weken van mei.