Het lokaal bestuur Rumst wil op verschillende manieren inwoners, verenigingen, ondernemers bij het lokaal beleid in de volgende zes jaar betrekken. Met het communicatietraject 'iedereen mee!' zet het bestuur in op informatieverstrekking, draagvlak creëren en actie ondernemen.
Het traject werd toegelicht op de raadscommissie 1 van 4 april 2019 en de startavond van 24 april 2019.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt hoe adviesraden en overlegstructuren erkend worden.
Om de adviesraden binnen dit traject in hun werking te optimaliseren worden volgende bepalingen in het erkenningsbesluit opgenomen:
vergadering raad
De vergadering kan bestaan uit stemgerechtigde en waarnemende leden. Bij de vergadering moet de samenstelling representatief zijn voor de activiteiten inzake het adviesraad-thema in de gemeente, met inachtneming van de regelgeving die hierop van toepassing is.
Stemgerechtigde leden zijn:
a) Een afgevaardigde van elke private en publieke organisatie, vereniging en instelling die een actieve werking rond het adviesraad-thema in de gemeente of een deel ervan, kan aantonen.
b) Elk geïnteresseerde inwoner uit de gemeente die door de gemeentelijke adviesraad werd aanvaard.
c) Politieke mandatarissen, op eender welk politiek niveau actief, kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de adviesraad, zelfs indien ze afgevaardigd zijn van een vereniging
Aan het mandaat van de stemgerechtigde leden wordt een einde gesteld:
a) voor alle leden bij de installatie van een nieuwe gemeenteraad
b) door de intrekking van de opdracht door de organisatie, vereniging of instelling welke zij vertegenwoordigen. Deze intrekking moet schriftelijk en gemotiveerd aan het gemeentebestuur worden toegezonden.
c) door het ontslag van de betrokkene zelf uit de adviesraad of uit de organisatie. Dit ontslag moet schriftelijk meegedeeld worden door de betrokkene of door de organisatie.
Waarnemende leden zijn:
a) De door het college aangewezen secretaris-ambtenaar die het secretariaat van de adviesraad waarneemt.
b) Uitgenodigde waarnemers
c) Schepen bevoegd voor het adviesraad-thema
Onder haar leden die inwoners van Rumst zijn, kiezen stemgerechtigde leden een voorzitter en twee ondervoorzitters die samen met de schepen bevoegd voor het adviesraad-thema en de secretaris-ambtenaar het dagelijks bestuur vormen.
Een oproep gericht aan de huidige leden van de adviesraden, inwoners en ondernemers via digitale nieuwsbrieven, digitale media, flyer per brievenbus, borden in het straatbeeld maakt de nieuwe aanpak bekend.
Geïnteresseerde deelnemers aan de adviesraden kunnen zich via de website of in het gemeentehuis tot 15 mei 2019 aanmelden.
De eerste algemene vergaderingen van de adviesraden vinden plaats in de laatste twee weken van mei.
De sportraad is een groepering van de publieke en private sportverenigingen in de gemeente die enerzijds meewerken aan het sportbeleid door het bestuur te adviseren en anderzijds sportactiviteiten organiseren.
De sportraad stelt elk jaar een -programma met wandel- , fiets- en sportelactiviteiten op en stimuleert clubs om samen met de sportraad G-sportactiviteiten in te richten.
Ook de opvolging van de jeugdsportprojecten krijgt de aandacht.
De sportraad moedigt clubs aan om projecten voor de jeugd op een kwaliteitsvolle manier uit te werken en tracht de clubs te stimuleren om hun sportinitiatieven zo ruim mogelijk te promoten bij de inwoners.
De algemene vergadering van de sportraad is samengesteld uit afgevaardigden van sportclubs die activiteiten ontplooien in onze gemeente en komt drie keer per jaar samen.
De raad van bestuur vergadert maandelijks.
artikel 304 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017:
§ 1. De gemeenteraad voert een beleid op het vlak van de betrokkenheid en de inspraak van de burgers of van de doelgroepen, met inbegrip van een regeling over het recht van de inwoners om voorstellen en vragen op de agenda van de gemeenteraad te zetten.
Het eerste lid is van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
§ 2. Overeenkomstig artikel 28 van de Grondwet, heeft iedereen het recht verzoekschriften in te dienen bij de organen van de gemeente en bij de organen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
§ 3. Onder voorbehoud van de wettelijke en decretale bepalingen die op dit gebied gelden, kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid, is van hetzelfde geslacht. Als dat niet het geval is, kan niet op rechtsgeldige wijze advies worden uitgebracht.
Gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid.
§ 4. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen ook andere initiatieven nemen om de inspraak van de burgers te bevorderen.
§ 5. De gemeenteraad bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak, vermeld in paragraaf 1 tot en met 4, voor de gemeente en haar organen.
De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak, vermeld in paragraaf 1, 2 en 4, voor het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en zijn organen.
§ 6. Het college van burgemeester en schepenen kan, onder de voorwaarden die de gemeenteraad vaststelt, het beheer van budgetten voor de realisatie van bepaalde acties of projecten toevertrouwen aan wijkcomités en burgerinitiatieven. De gemeenteraad bepaalt minstens aan welke voorwaarden een wijkcomité en een burgerinitiatief moeten voldoen om als voldoende gedragen te worden beschouwd voor een wijk of voor de bevolking.
Op het beheer, vermeld in het eerste lid, is artikel 271 van toepassing.
Het beheer, vermeld in het eerste lid, vervalt in ieder geval zes maanden na de algehele vernieuwing van de gemeenteraad.
De sportraad wordt erkend als adviesraad onder volgende voorwaarden :
vergadering raad
De vergadering kan bestaan uit stemgerechtigde en waarnemende leden. Bij de vergadering moet de samenstelling representatief zijn voor de activiteiten inzake het adviesraad-thema in de gemeente, met inachtneming van de regelgeving die hierop van toepassing is.
Stemgerechtigde leden zijn:
a) Een afgevaardigde van elke private en publieke organisatie, vereniging en instelling die een actieve werking rond het adviesraad-thema in de gemeente of een deel ervan, kan aantonen.
b) Elk geïnteresseerde inwoner uit de gemeente die door de gemeentelijke adviesraad werd aanvaard.
c) Politieke mandatarissen, op eender welk politiek niveau actief, kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de adviesraad, zelfs indien ze afgevaardigd zijn van een vereniging
Aan het mandaat van de stemgerechtigde leden wordt een einde gesteld:
a) voor alle leden bij de installatie van een nieuwe gemeenteraad
b) door de intrekking van de opdracht door de organisatie, vereniging of instelling welke zij vertegenwoordigen. Deze intrekking moet schriftelijk en gemotiveerd aan het gemeentebestuur worden toegezonden.
c) door het ontslag van de betrokkene zelf uit de adviesraad of uit de organisatie. Dit ontslag moet schriftelijk meegedeeld worden door de betrokkene of door de organisatie.
Waarnemende leden zijn:
a) De door het college aangewezen secretaris-ambtenaar die het secretariaat van de adviesraad waarneemt.
b) Uitgenodigde waarnemers
c) Schepen bevoegd voor het adviesraad-thema
Onder haar leden die inwoners van Rumst zijn, kiezen stemgerechtigde leden een voorzitter en twee ondervoorzitters die samen met de schepen bevoegd voor het adviesraad-thema en de secretaris-ambtenaar het dagelijks bestuur vormen.
Een oproep gericht aan de huidige leden van de adviesraden, inwoners en ondernemers via digitale nieuwsbrieven, digitale media, flyer per brievenbus, borden in het straatbeeld maakt de nieuwe aanpak bekend.
Geïnteresseerde deelnemers aan de adviesraden kunnen zich via de website of in het gemeentehuis tot 15 mei 2019 aanmelden.
De eerste algemene vergaderingen van de adviesraden vinden plaats in de laatste twee weken van mei.