De statuten van AGB Rumst werden het laatst gewijzigd door de gemeenteraad in de ziiting van 25 september 2014. Verschillende bepalingen van de statuten verwijzen naar het gemeentedecreet. Ondertussen is het decreet lokaal bestuur in voege, meer bepaald het gedeelte m.b.t. op de externe verzelfstandiging vanaf 1 januari 2019. De artikelen 231 tot 244 van het decreet lokaal bestuur regelen de werking en organisatie van het autonoom gemeentebedrijf. De statuten worden in lijn met deze artikelen aangepast.
Als bestuursorganen blijven de raad van bestuur en het directiecomité behouden. Om de efficiëntie van de besluitvorming te verbeteren en de link met het beleid van het lokale bestuur te verankeren, worden de bestuursorganen van AGB Rumst afgestemd op die van het lokale bestuur. Dit betekent dat de raad ven bestuur bestaat uit alle leden van de gemeenteraad. De statuten voorzien een uitwijkscenario voor het geval zich een onverenigbaarheid zoals bepaald in art. 229 van het decreet lokaal bestuur zou aandienen. Het college van burgemeester en schepenen is van rechtswege het directiecomité.
De raad van bestuur kiest uit zijn leden een voorzitter die deel moet uitmaken van het college van burgemeester en schepenen. De voorzitter van de raad van bestuur is ook de voorzitter van het directiecomité.
Het decreet lokaal bestuur.
Door de inwerkingtreding van het decreet lokaal bestuur is het wettelijk kader waarbinnen AGB Rumst fungeert, gewijzigd.
Bij de start van de nieuwe legislatuur 2019-2024, is het mogelijk om de samenstelling en bevoegdheden van de bestuursorganen van het AGB te evalueren, te wijzigen en in een wijziging van de statuten op te nemen.
Het college van burgemeester en schepenen legt de wijziging van de statuten van AGB Rumst ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
De wijziging van de statuten van AGB Rumst - waarvan de nieuwe gecoördineerde versie na de raadscommissie in bijlage is opgenomen - wordt goedgekeurd.