- Op 1 juni 2018 werd vanuit AGODI de personeelsformatie van de 2 gemeentescholen ( Eikenlaar en Ter Doelhagen ) voor het schooljaar 2018-2019 in een dienstbrief aan de directies van de scholen bezorgd. ( zie bijlage )
- Op basis van deze dienstbrief worden de lestijden-, uren- en puntenpakket per school aangewend.
Berekening van het lestijdenpakket GBS Eikenlaar voor het schooljaar 2018-2019
Bestuurspersoneel
1 ambt van directeur zonder onderwijsopdracht
Lager onderwijs
Basisomkadering
|
Lestijden volgens de schaal |
293 |
|
SES-lestijden |
9 |
|
Additionele lestijden lager onderwijs |
9 |
|
Totaal aantal lestijden lager onderwijs |
311 |
Aanvullende lestijden
|
Punten ICT-coördinatie |
14 |
|
Punten administratieve ondersteuning |
55 |
|
Stimuluspunten SOM |
12 |
|
Zorgpunten |
63 |
Kleuteronderwijs
|
Lestijden volgens de schaal |
59 |
|
SES-lestijden |
1 |
|
Additionele lestijden lager onderwijs |
0 |
|
Totaal aantal lestijden lager onderwijs |
60 |
|
Kinderverzorguren |
8 |
Berekening van het lestijdenpakket GBS Ter Doelhagen voor het schooljaar 2018-2019
Bestuurspersoneel
1 ambt van directeur zonder onderwijsopdracht
Lager onderwijs
|
Lestijden volgens de schaal |
171 |
|
SES-lestijden |
22 |
|
Additionele lestijden lager onderwijs |
0 |
|
Totaal aantal lestijden lager onderwijs |
193 |
Aanvullende lestijden
|
Punten ICT-coördinatie |
11 |
|
Punten administratieve ondersteuning |
42 |
|
Stimuluspunten SOM |
10 |
|
Zorgpunten |
49 |
Kleuteronderwijs:
|
Lestijden volgens de schaal |
137 |
|
SES-lestijden |
14 |
|
Additionele lestijden lager onderwijs |
0 |
|
Totaal aantal lestijden lager onderwijs |
151 |
|
Kinderverzorguren |
10 |
1. Invulling lestijden lagere school Eikenlaar:
- Alle klassen worden ontdubbeld gezien de grootte van de groepen ( steeds meer dan 35 lln. per jaar )
- Een halftijdse zorgcoördinator
- Ict-coördinator ( 4/36 )
- L.O-leerkracht ( 18/24 )
- administratieve medewerker ( 28/36 )
- Extra- ondersteuning door ambulante leerkracht (16/24 ) Deze uren worden ingezet als co-teaching. We maken gebruik van 6 verschillende vormen van co-teaching al naargelang de lesinhoud ( observerende-, assisterende-, parallelle-, station-, alternatieve-, complementaire-, )
- De resterende punten uit de pot van de scholengemeenschap worden mee ingezet om alle klassen voltijds te ontdubbelen. Hierdoor is er geen mogelijkheid om een personeelslid beleidsondersteunende taken te laten uitvoeren. Dit is een pedagogische keuze in het belang van de leerlingen.
2. Invulling lestijden kleuterschool Eikenlaar:
- 2 graadsklassen ( 2 voltijdse kleuterjuffen )
- kinderverzorging ( 8/32 )
- L.O. ( 4/24 )
- Extra- ondersteuning door ambulante leerkracht. ( 8/24 )
3. Invulling lestijden lagere school Ter Doelhagen:
- Aangezien het lestijdenpakket voor het komende schooljaar het niet toelaat om alle groepen met meer dan 30 leerlingen te ontdubbelen moeten er pedagogische keuzes gemaakt worden. De keuze hier werd als volgt bepaald:
- 12 lestijden worden van kleuter naar lagere school overgezet.
- Het eerste leerjaar wordt ontdubbeld ( 37 leerlingen )
- Tweede leerjaar: 1 klas met 30 leerlingen. Deze groep leerlingen wordt halftijds mee ondersteund door ambulante leerkracht in de vorm van co-teaching.
- Derde leerjaar: 1 klas met 25 leerlingen.
- Vierde leerjaar: 1 klas met 21 leerlingen.
- Vijfde leerjaar: 1 klas met 31 leerlingen. Deze groep leerlingen wordt halftijds mee ondersteund door ambulante leerkracht in de vorm van co-teaching.
- Zesde leerjaar: 1 klas met 16 leerlingen.
- Een voltijdse zorgcoördinator
- Ict-coördinator ( 3/36 )
- L.O-leerkracht ( 6/24 )
- administratieve medewerker ( 24/36 )
De resterende punten uit de pot van de scholengemeenschap worden mee ingezet om alle leerkrachten opnieuw aan te stellen voltijds te ontdubbelen. Hierdoor is er geen mogelijkheid om een personeelslid beleidsondersteunende taken te laten uitvoeren. Dit is een pedagogische keuze in het belang van de leerlingen.
4. Invulling lestijden kleuterschool Ter Doelhagen:
- 12 lestijden worden van kleuterschool naar lagere school overgedragen. Dit is mogelijk omdat de klasgroepen niet al te groot zijn in de kleuterschool. Deze uren worden in de lagere school gebruikt om extra te ondersteunen bij de grootste, niet ontdubbelde, klassen. ( co-teaching )
Voor de kleuterschool van Terhagen geeft dit de volgende invulling:
- Instapklas en eerste kleuterklas vormen een graadsklas ( 1 voltijdse kleuterjuf ) -> 14 kleuters
- tweede - en derde kleuterklas vormen een tweede graadsklas ( 1 voltijdse kleuterjuf ) -> 21 kleuters
- kinderverzorguren ( 6/32 )
- zorg ( 4/24 )
- L.O. ( 2/24 )
Voor de kleuterschool van Rumst geeft dit de volgende invulling:
- Instapklas + eerste kleuterklas vormen een graadsklas ( 1 voltijdse kleuterjuf ) -> 18 kleuters
- tweede kleuterklas ( 1 voltijdse kleuterjuf ) -> 10 kleuters
- derde kleuterklas ( 1 voltijdse kleuterjuf ) -> 17 kleuters
- kinderverzorguren ( 4/32 )
- L.O. ( 3/24)
- Ambulante uren ( 9/24 ). Algemene ondersteuning.
De vermelde lestijden, uren, punten zijn gebaseerd op het aantal regelmatige leerlingen die ingeschreven zijn op de eerste schooldag van februari 2018. Zij worden toegekend op voorwaarde dat de structuur van de school ongewijzigd blijft.
- het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, hoofdstuk IX
- het besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs.
- het besluit van de Vlaamse Regering van 5 december 2003 betreffende ICT-coördinatie in het onderwijs.
- omzendbrief BaO/2005/09"Personeelsformatie Scholen in het gewoon basisonderwijs" van 29 juni 2005.
Er wordt kennisgenomen van de personeelsformatie voor het schooljaar 2018-2019 voor de gemeentescholen Ter Doelhagen en Eikenlaar.
Gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de invulling van het lestijdenpakket van GBS Eikenlaar voor het schooljaar 2018-2019.
Gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de invulling van het lestijdenpakket van GBS Ter Doelhagen voor het schooljaar 2018-2019.