Terug

2018_GR_00092 - Decreet lokaal bestuur - algemeen en financieel directeur - regeling waarneming

Gemeenteraad
do 21/06/2018 - 20:00 Raadzaal Gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jurgen Callaerts, Geert Antonio, Eddy Huyghe, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Louis Schoofs, Els Segers, Diemer Van Dijck, Garry Van Rompuy, Wendy Weckhuysen, Luc Claes, Yvonna Hellemans, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Dieter Wijckmans, Veerle De Beuckeleer

Verontschuldigd

Niki Dens, Francy Van der Wildt, Ilse Van Reeth, Eddy Van Zaelen

Secretaris

Veerle De Beuckeleer

Voorzitter

Jurgen Callaerts

Stemming op het agendapunt

2018_GR_00092 - Decreet lokaal bestuur - algemeen en financieel directeur - regeling waarneming
Goedgekeurd

Aanwezig

Jurgen Callaerts, Geert Antonio, Eddy Huyghe, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Louis Schoofs, Els Segers, Diemer Van Dijck, Garry Van Rompuy, Wendy Weckhuysen, Luc Claes, Yvonna Hellemans, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Dieter Wijckmans, Veerle De Beuckeleer
Stemmen voor 19
Geert Antonio, Eddy Huyghe, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Louis Schoofs, Els Segers, Diemer Van Dijck, Garry Van Rompuy, Wendy Weckhuysen, Luc Claes, Yvonna Hellemans, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Dieter Wijckmans, Jurgen Callaerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2018_GR_00092 - Decreet lokaal bestuur - algemeen en financieel directeur - regeling waarneming 2018_GR_00092 - Decreet lokaal bestuur - algemeen en financieel directeur - regeling waarneming

Motivering

Juridische grond

Het Gemeentedecreet van 7 juli 2005 en latere wijzigingen.

Besluit van de Vlaamse Regering van (07.12.2007, 16.01.2009, 23.11.2012) houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel.

Rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMWpersoneel van Rumst.

De personeelsformatie en het organogram van lokaal bestuur Rumst.

De beheersovereenkomst tussen de gemeentebestuur Rumst en het OCMWbestuur Rumst, goedgekeurd in de OCMW Raad dd.17.09.2014 en de Gemeenteraad dd. 23/10/2014 en latere wijzigingen.

Aanleiding en context

Veerle De Beuckeleer is van rechtswege vast benoemd algemeen directeur bij het lokaal bestuur Rumst voor een voltijdse opdracht.

De Smedt Wouter is met ingang van 24 mei 2018 vast benoemd financieel directeur bij het lokaal bestuur Rumst voor een voltijdse opdracht.

Met de inwerkingtreding van het decreet lokaal bestuur en de goedkeuring van een gemeenschappelijk organogram voor het lokaal bestuur Rumst werden nieuwe functies of functiebenamingen ingevoerd. Het is noodzakelijk om een aantal hieraan gekoppelde besluiten te herzien.

In geval van gewettigde afwezigheid kan de algemeen en financieel directeur, onder de eigen verantwoordelijkheid, binnen drie dagen voorzien in vervanging en daartoe, voor een periode van maximaal zestig dagen, een door de gemeenteraad erkende waarnemer aanstellen. Deze maatregel kan voor eenzelfde afwezigheid eenmaal worden verlengd.

De continuïteit van een openbare dienst moet altijd verzekerd zijn. Omdat de algemeen en financieel directeur een sleutelrol is binnen het lokaal bestuur, draagt het aanstellen van een waarnemend algemeen en financieel directeur tijdens diens afwezigheid bij tot de continuïteit van de openbare dienst.

Argumentatie

Het Gemeentedecreet,  OCMWdecreet en decreet lokaal bestuur bepalen dat de waarnemer van een decretale functie moet voldoen aan de voorwaarden, met uitzondering van het doorlopen van de selectieprocedure, voor de uitoefening van het ambt dat hij waarneemt. De waarnemer oefent alle bevoegdheden uit die aan dat decretaal ambt verbonden zijn.

De medewerkers van het lokaal bestuur die deze waarnemende functie opnemen hebben bij voorkeur een organisatiebrede leidinggevende rol of beschikken over een organisatiebrede kennis.

Medewerkers van het lokaal bestuur Rumst die voor het opnemen van deze taak in aanmerking komen, worden in volgende volgorde bevraagd : beleidscoördinatoren van één van de clusters, afdelingshoofden, experten, deskundigen werkzaam in de cluster coördinatie beleid en beheer.

Waarnemingen kunnen via de beheersovereenkomst gemeente-OCMW afgesproken worden. Dit werd reeds voor de financieel beheerders toegepast en wordt nu uitgebreid opdat alle medewerkers van het lokaal bestuur in aanmerking komen voor een waarnemende opdracht voor elk van de decretale functies binnen elke rechtspersoonlijkheid.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Medewerkers van het lokaal bestuur Rumst die als waarnemer van een decretale functie kunnen worden aangeduid, worden in volgende volgorde bevraagd : beleidscoördinatoren van één van de clusters, afdelingshoofden, experten, deskundigen werkzaam in de cluster coördinatie beleid en beheer.

Artikel 2

Punt 4.1.3 van de beheersovereenkomst gemeente – OCMW aan te passen als volgt:
4.1.3 Financiële en ondersteunende diensten

De financiële en ondersteunende diensten van de gemeente zullen eveneens nauw samenwerken met de financiële en ondersteunende diensten van het OCMW.
Gemeente- en OCMWbestuur kunnen voor de duur van de afwezigheid van de decretale functies een beroep doen op elkaars medewerkers die hiervoor bij raadsbesluit in aanmerking komen.

Voor periodes van minder dan 30 opeenvolgende dagen wordt geen extra vergoeding of toelage voorzien.