In kader van het sanerings- en grondbergingsproject te Rumst werden reeds verschillende overeenkomsten goedgekeurd :
De overeenkomsten 1 en 2 werden goedgekeurd door de Raad van Bestuur van de Vlaamse Waterweg op 9 mei 2018 en door de provincieraad Antwerpen op 24 mei 2018.
De overeenkomsten 2 en 3 werden goedgekeurd door de gemeenteraad van Rumst op 24 mei 2018.
De overeenkomsten 1, 2 en 3 werden besproken op de Raad van Bestuur van BAM NV van 18 mei 2018 waarbij de onder 3 beschreven probleemstelling werd gedetecteerd. De overeenkomst werd goedgekeurd onder voorbehoud waarbij de directie werd gemachtigd de overeenkomst te ondertekenen mits passende wijziging.
Probleemstelling
Naar aanleiding van de bespreking van de overeenkomst binnen de Raad van Bestuur van BAM op 18 mei 2018 werd vastgesteld dat er theoretisch een situatie denkbaar is waarbij de Eigenaars nog geen zekerheid hebben over het mogelijk te bergen volume op het ogenblik dat BAM zijn BAFO dient uit te vragen en dus zekerheid moet verschaffen over het volume aan de aannemers.
Tevens is er een situatie denkbaar waarbij de Eigenaars nog niet over een vergunning beschikken op het ogenblik dat BAM de werken voor Rechteroever definitief moet gunnen en dus zekerheid moet hebben over de beschikbarheid van de bergingslocatie.
Er is weliswaar de bepaling in art. 4.5 die de overeenkomst ontbindt na 36 maanden maar BAM schat in dat de BAFO buiten gaat binnen ca 12 maand (of later) en de contractsluiting plaats vindt binnen ca 20 maand (of later). In die zin is die bepaling niet nuttig.
Voorstel van oplossing
Voorgesteld wordt het bestaande artikel 8.2 te herwerken naar een éénzijdige opzegmogelijkheid tvv BAM.
Evenwel niet gekoppeld aan de BAFO-uitvraag Rechteroever of aan de contractsluiting Rechteroever aangezien BAM deze daden uitsluitend zelf in handen heeft (= potestatief) en de zekerheid bovendien moet voorhanden zijn voorafgaand aan het stellen van deze daden.
Voorgesteld wordt de éénzijdige opzegmogelijkheid te koppelen aan het verstrijken van respectievelijk 12 en 20 maanden en het niet voorhanden zijn van een “vast volume” respectievelijk “vergunning” op dat ogenblik.
Gelet op het uitgezetten participatietraject en administratieve traject zijn deze beide deadlines voor de Eigenaars haalbaar.
Het spreekt voor zich dat indien zowel BAM als de Eigenaars vertraging zouden oplopen nieuwe afspraken kunnen worden gemaakt (via een nieuw addendum) ofwel BAM het recht gewoon niet uitoefent waardoor e.e.a. stilzwijgend opschuift.
Aangezien de overeenkomst door DVW enerzijds en door Provinciebestuur en Lokaal bestuur anderzijds reeds waren goedgekeurd respectievelijk geagendeerd kan slechts gewerkt worden via een addendum.
Mits goedkeuring van dit addendum kan de overeenkomst goedgekeurd worden door alle partijen.
Het addendum wijzigt artikel 8.2 van de goedgekeurde PPS-overeenkomst.
Het college stelt de gemeenteraad voor om goedkeuring te geven aan het addendum bij de PPS-overeenkomst
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het addendum bij de PPS-overeenkomst