Op de raadscommissie van 12 maart werd door de POM uitgebreid toelichting gegeven over de stand van zaken in het dossier ontsluitingsweg Rumst centrum . Het uitgebreid dossier bespreekt 14 alternatieve routes in mogelijk 72 combinaties of oplossingen.
De strakke timing werd daardoor niet haalbaar . Er worden nu extra tussenstappen ingelast voor informatie en overleg.
Onze fractie heeft vooral n.a.v. het verloop van de raadscommissie van 12 maart een aantal bedenkingen.
1.Wie werd/ wordt uitgenodigd voor de participatie- en info bijeenkomsten ? Op welke wijze gebeurt deze uitnodiging? Sommige inwoners ontvingen brieven , anderen niet? ( op de raadscommissie sprak men over persoonlijke uitnodigingen)
2.op welke wijze en met wie worden de zgn. luistersessies in groepjes van 10 personen samengesteld?
3.de uitnodigingsbrief voor de informatiebijeenkomst selecteert 4 mogelijke oplossingen. Hierdoor worden de mogelijkheden van de andere voorstellen bij voorbaat opzij geschoven. Hoewel de POM duidelijk zegt geen voorkeur aan te geven , versmalt deze werkwijze de keuze aanzienlijk.
4.Het toevoegen van de keuze voor een westelijke parallelle ontsluitingsweg naast de E19 ipv de oostelijke parallelle weg aan deze 4 mogelijke oplossingen is in deze fase een uitgesproken strategische keuze die de andere mogelijkheden sterk beïnvloedt. De aangevoerde argumentatie tegen dit oostelijk tracé waren tot onze verbazing niet alleen gesteund op verkeerstechnische argumenten, dan wel op de onmogelijkheid voor buitenlandse vrachtwagenchauffeurs om de complexe signalisatie te volgen enerzijds en de onwil van deze buitenlandse chauffeurs om de verkeersregels te volgen. Het is voor ons niet aanvaardbaar dat criteria op dergelijke twijfelachtige wijze en met deze argumenten worden gewikt en gewogen.
5.De werkwijze complexe projecten zal uiteindelijk moeten toelaten dat de lokale gemeenschap een keuze maakt. In de opbouw van dit dossier is de rol en de inbreng van 1 partner al van bij aanvang onderbelicht gebleven : de industrie en de bedrijven zelf. Hun inbreng in dit verhaal is de aanleiding van dit hele proces en van de hinder voor de inwoners. De lokale bevolking wil een oplossing voor een problematiek die door een andere partner wordt veroorzaakt en beïnvloed. Welke rol zullen de bedrijven hierin nog moeten spelen ?
6.Hoewel het dossier van bij de aanvang spreekt van een lokale ontsluiting, hebben de voorgestelde alternatieven zeer veel invloed op het bovenlokale wegennet. Het is daarom van groot belang dat het gemeentebestuur ook de andere overheden voor hun verantwoordelijkheid stelt. Zo niet, zal elke oplossing gehypothekeerd worden door bovenlokale neveneffecten. Wij vragen dat het bestuur deze bovenlokale betrokkenheid prioriteit geeft.
Het toevoegen van dit westelijk tracé is er op vraag van inwoners en vanuit de adviesraden. Eerst werd door technici gesteld dat dit niet kon omwille van een te scherpe bocht. Het onderzoeksbureau heeft een nieuw concept uitgewerkt waardoor dit wel mogelijk is. Vandaar dat dit nu als veertiende alternatief terug is mee genomen. Voor het oostelijk tracé kwam uit de MER dat dit op verschillende criteria er niet als beste uit kwam. Er zijn twee scenario’s die op heel wat criteria dan beter scoren, zoals ondermeer de leesbaarheid van de route, de lengte van het tracé, het aantal huizen dat gepasseerd wordt... Maar dit zegt nog niets over de definitieve keuze. De gemeenteraad zal steeds kunnen kiezen uit elk van de veertien mogelijkheden, dus inclusief het behoud van de huidige route.
5.De werkwijze complexe projecten zal uiteindelijk moeten toelaten dat de lokale gemeenschap een keuze maakt. In de opbouw van dit dossier is de rol en de inbreng van 1 partner al van bij aanvang onderbelicht gebleven : de industrie en de bedrijven zelf. Hun inbreng in dit verhaal is de aanleiding van dit hele proces en van de hinder voor de inwoners. De lokale bevolking wil een oplossing voor een problematiek die door een andere partner wordt veroorzaakt en beïnvloed. Welke rol zullen de bedrijven hierin nog moeten spelen ?
De bedrijven zijn van bij de start mee betrokken. Deze betrokkenheid van de bedrijven vinden we ook waardevol. We trachten gelijktijdig ook een aantal bedrijventerreinen te laten uitdoven. Hiervoor verwijs ik naar bijvoorbeeld naar het project Molleveld waarover reeds een toelichting werd gegeven op een raadscommissie.
6.Hoewel het dossier van bij de aanvang spreekt van een lokale ontsluiting, hebben de voorgestelde alternatieven zeer veel invloed op het bovenlokale wegennet. Het is daarom van groot belang dat het gemeentebestuur ook de andere overheden voor hun verantwoordelijkheid stelt. Zo niet, zal elke oplossing gehypothekeerd worden door bovenlokale neveneffecten. Wij vragen dat het bestuur deze bovenlokale betrokkenheid prioriteit geeft.
Van bij de start zijn de Vlaamse overheid en andere besturen betrokken en ook in deze en volgende stappen worden zij verder betrokken.
Raadslid Francy Van der Wildt (sp.a-Groen) dankt de burgemeester voor de toelichting maar meent dat haar vragen blijven. Ze stelt dat ze zich samen met de burgemeester van de complexiteit bewust is. Door de keuze voor de vier scenario's worden mensen toch beperkt in hun informatie. Het niet volgen door internationale chauffeurs van een route, als argument voor het niet onderzoeken van een route kan niet. Op welke manier heeft men die verschillende routes gekozen. Welke waarde gaan die bijdragen van de bedrijven krijgen: is de omrijtijd belangrijker dan de rust van mensen? Alles is nog mogelijk zegt de burgemeester. Op de vraag of er nog andere routes kunnen ingebracht worden antwoordde men op vorige informatiemomenten dat de mensen argumenten hiervoor moeten aanbrengen. Dat kunnen de mensen toch zelf niet inbrengen.
Burgemeester Geert Antonio antwoordt dat hij niet stelde dat dit de vier beste scenario's zijn. Collega Van der Wildt zei net dat die leesbaarheid via duidelijke bewegwijzering wel voldoende is. Maar uit ervaring weten we dat signalisatie niet zaligmakend is. De keuze moet door ons, gekozen vertegenwoordigers, finaal gemaakt worden.
Raadslid Louis Schoofs (sp.a-Groen) vindt het een goede zaak dat er voor de bedrijven een ontbijtsessie wordt georganiseerd als hun insteek dan is wat hun bijdrage aan Rumst is.