Feiten
Door het AGB Rumst werd een stedenbouwkundige vergunning aangevraagd voor de aanleg van een openbare parking ‘Klein Molenveld’ te Rumst, kadastraal gekend als 1e afdeling sectie D nrs. 14C2, 14F2, 14E2, 9T1
De aanvraag bevat wegeniswerken waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft overeenkomstig art. 42 van het gemeentedecreet.
Historiek
Om de parkeerdruk in het centrum van Rumst te verminderen werden in 2013 door de gemeente gronden aangekocht voor de aanleg van parkings in het Molenveld. Vermits het project gerealiseerd zal worden door het autonoom gemeentebedrijf Rumst, besliste de gemeenteraad in zitting van 22 mei 2014 om de gronden over te dragen naar het AGB.
Op 12 juli 2012 keurde de Bestendige Deputatie het RUP Het Veer definitief goed waarin deze gronden bestemd werden voor openbare wegenis en zone voor parking en groene ruimte.
Watertoets
Overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betrerffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 (BS 31/10/2006) en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan het watersysteem, aan de doelstellingen van artikel 5 van het integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het bekkenbeheerplan.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
MER-screening
Er werd een project MER screeningsnota bij het dossier gevoegd. De noodzaak tot het opstellen van de een project-MER werd nagegaan op basis van het optreden van "aanzienlijke effecten", zoals dit blijkt uit de aard van het project en de ligging van het projectgebied.
Rekening houdend met de kenmerken van het project, de omgeving en de gevoerde analyse kan geoordeeld worden dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Voor, het project dient bijgevolg geen project-MER te worden opgemaakt.
Argumentatie
Beschrijving van de werken
Voor het aanleggen van de parking zal de aanwezige pioniersbegroeiing gerooid worden, en zullen enkele bomen geveld worden.
De aanvraag beoogt het aanleggen van een openbare parking bestaande uit 45 parkeerplaatsen tussen het Molenveld en het Romeins Veld. De wegenis heeft een breedte variërend van 3m tot 4m en wordt uitgevoerd in waterdoorlatende betonstraatstenen.
Tevens worden er zones ingevuld met groenaanplantingen en bomen.
Riolering
In de nieuwe verharding van dit project is een riolering voor RWA-hemelwaterafvoer voorzien met
- een lengte van 67m, diameter 400 mm en helling 1 ‰
- een lengte van 36m, diameter 1200x600 en helling 1 ‰
Het is project is voorzien van straatkolken en inspectieputten voor de riolering :
- Inspectieput R1 / maaiveld 5,90 / bodempeil buis (bok) 4,50
- Inspectieput R2 / maaiveld 6,86 / bodempeil buis (bok) 4,77
- Inspectieput 01 / maaiveld 5,94 / drempelpeil 5,30
Wegenis
De doorgangsweg wordt uitgevoerd in betonstraatstenen 22/11/10cm in grijze uitvoering, geplaatst in elleboogverband.
De parkings worden uitgevoerd in waterdoorlatende betonstraatstenen 22/11/8cm in grijze uitvoering, geplaatst in halfsteensverband.
De betonstraatstenen worden geplaatst op een bed van granulaatmengsel 0/6.3 – 4cm, een steenslagfundering -20cm, een onderfundering type I – 20cm en een laag geotextiel
Tussen de parkings en de tuinen van de Molenbergstraat wordt een doorgang voorzien voor voetgangers met betonstraatstenen 22/22/8cm in grijze uitvoering, geplaatst in halfsteensverband. Er wordt tevens een nieuwe draadafsluiting geplaatst met poortjes naar een aantal van deze tuinen.
Tussen de parkings en de tuinen van het Molenveld wordt een zone met lage beplanting voorzien
Gemiddeld wordt er om de 6 parkings een boom aangeplant, de plantvakken worden voorzien van boomroosters.
Mobiliteit
Er wordt een enkelrichting voorzien met inrijden via het Molenveld en uitrijden via Romeins veld. De parkings worden diagonaal geplaatst in de rijrichting.
De gevraagde handelingen creëren extra 45 parkeerplaatsen binnen de dorpskern vanRumst, waar momenteel een uitgesproken parkeerproblematiek aanwezig is.
Overwegingen
Het tracé der wegen en de inrichting van de weg/openbare parking is in overeenstemming met het RUP Het Veer.
Het tracé en inrichting der wegen/openbare parking biedt een antwoord op de grote parkeerdruk in het centrum van Rumst zonder grote ingrepen op het huidige bebouwde weefsel. Het geeft een invulling aan een onbebouwd perceel als binnengebied in de dorpskern.
De zaak der wegen met het tracé en de inrichting van de weg en openbare parking, overeenkomstig de voorliggende vergunningsaanvraag, goed te keuren.