Op 10 januari 2018 ontvingen de secretaris, burgemeester en voorzitter van de gemeenteraad het in bijlage opgenomen externe auditrapport van het agentschap Audit Vlaanderen. Audit Vlaanderen organiseerde een thema audit rond de instroom van medewerkers. De externe audit verliep volgens volgende procedure: Binnen de reikwijdte van de audit lag de focus op de instroomdossiers tussen 2014 en 2017. Het terreinwerk vond plaats tussen 21 augustus en 4 september 2017. Het ontwerprapport werd besproken op de exitmeeting op 29 november 2017. De managementreactie van het gemeentebestuur werd bezorgd op 22 december 2017.
Het gemeentedecreet bepaalt dat de secretaris jaarlijks aan het college en de gemeenteraad over het intern organisatiebeheer rapporteert. Het rapport over de realisaties in 2017 en de geplande acties voor 2018 en 2019 is in bijlage opgenomen. De timing van de rapportage werd bepaald door de bekendmaking van het extern auditrapport en de goedkeuring van het informatieveiligheidsplan.
Met de kennisname van het extern auditrapport en het jaarlijks rapport intern organisatiebeheer staan mandatarissen en managementteam stil bij de werkorganisatie en haar noden in functie van het realiseren van artikel 99 uit het gemeentedecreet. Dit artikel stelt dat de gemeenten instaan voor de interne controle van hun activiteiten. Interne controle is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen over :
Gemeentedecreet van 15 juli 2005 en latere wijzigingen.
Het managementteam gaf een managementreactie op het extern auditrapport op 22 december 2017.
Het managementteam gaf een positief advies op het rapport intern organisatiebeheer 2017 -2018 op 22 februari 2018.
Het college en gemeenteraad nemen kennis van het extern auditrapport van 3 januari 2018 rond de "instroom van medewerkers in het gemeentebestuur Rumst" uitgevoerd door het Agentschap Audit Vlaanderen.
Het college en gemeenteraad nemen kennis van het rapport intern organisatiebeheer 2017-2018.