Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur zoals bekrachtigd door de Vlaamse Regering op 22 december 2017en verschenen in het Belgisch Staatsblad op 15 februari 2018, inzonderheid artikel 162 en de overgangsbepalingen zoals voorzien door DEEL 6, TITEL 2, HOOFDSTUK 2 (artikel 581– artikel 589);
Overwegende dat het Decreet Lokaal Bestuur in een integratie van gemeente en OCMW voorziet met behoud van afzonderlijke rechtspersonen; dat de ambtelijke integratie zoals in dit decreet voorzien in de eerste plaats vorm zal krijgen door een eenduidige aansturing van het personeel in de nieuwe figuur van algemeen en financieel directeur die in de plaats treedt van de huidige gemeente- en OCMW-secretaris respectievelijk financieel beheerder van gemeente en OCMW;
Overwegende dat het Decreet Lokaal Bestuur in artikel 162 voorziet dat er in elke gemeente één algemeen en één financieel directeur is die zowel de gemeente als het OCMW bedient, waarbij beide ambten worden uitgeoefend door personeelsleden van de gemeente;
Overwegende dat het Decreet Lokaal Bestuur een bijzondere overgangsregeling bevat om tijdig en uiterlijk tegen 1 augustus 2018 tot invulling van het ambt van algemeen en financieel directeur te komen;
Overwegende dat het ambt van gemeentesecretaris en het ambt van secretaris van het OCMW door dezelfde persoon wordt uitgeoefend;
Overwegende dat hierdoor artikel 581 van dit Decreet Lokaal Bestuur van toepassing is, dat bepaalt:
“Als het ambt van gemeentesecretaris en het ambt van secretaris van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat de gemeente bedient door dezelfde persoon worden
uitgeoefend, hetzij door zowel een aanstelling van de gemeenteraad als door een aanstelling van de raad voor maatschappelijk welzijn, hetzij met toepassing van artikel 76, §3, 1°, van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 of artikel 75, §3, 1°, van het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, wordt die persoon met behoud van zijn dienstverband van rechtswege aangesteld als algemeen directeur bij de gemeente.”
Overwegende dat het Decreet Lokaal Bestuur bijgevolg voorziet dat de functiehouder die thans reeds zowel de gemeente als het OCMW bedient, hetzij via een dubbele aanstelling hetzij via een beheersovereenkomst, van rechtswege algemeen directeur wordt;
Dat de memorie van toelichting verduidelijkt dat de invulling van de betrekking van rechtswege geschiedt en dit onmiddellijk vanaf de inwerkingtreding van deze overgangsbepalingen; dat een van rechtswege decretale aanstelling wordt voorzien zodat de gemeenteraad hiertoe geen aanstellingsbesluit kan nemen, doch hoogstens van deze van rechtswege aanstelling kennis kan nemen;
Overwegende dat verder wordt voorzien de nieuwe algemeen en financieel directeur de taken en bevoegdheden uitoefenen die overeenkomstig het Gemeentedecreet en OCMW
-decreet aan de secretarissen en financieel beheerders toekomen;
Overwegende tot slot dat artikel 588 DLB voorziet dat de salarisschaal van de algemeen directeur gelijk is aan de salarisschaal van de gemeentesecretaris van de gemeente
verhoogd met 30%; dat het aan de gemeenteraad toekomt om deze salarisschaal vast te stellen;
Dat zodoende kennis wordt genomen van de van rechtswege aanstelling van de algemeen directeur, waarbij de salarisschaal wordt vastgesteld;