Terug

2018_GR_00008 - Interpellatie - Diemer Van Dijck sp.a-Groen - Informatiedoorstroming aan bewoners in het Hof Van Crequi en Hoogvelden - Kennisneming

Gemeenteraad
do 22/02/2018 - 20:00 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Jurgen Callaerts, Geert Antonio, Eddy Huyghe, Niki Dens, AndrĂ© Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Louis Schoofs, Els Segers, Francy Van der Wildt, Diemer Van Dijck, Garry Van Rompuy, Wendy Weckhuysen, Luc Claes, Yvonna Hellemans, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Ilse Van Reeth, Marc Verrept, Marc Verschueren, Dieter Wijckmans, Veerle De Beuckeleer

Verontschuldigd

Geert Van der Auwera, Eddy Van Zaelen

Secretaris

Veerle De Beuckeleer

Voorzitter

Jurgen Callaerts
2018_GR_00008 - Interpellatie - Diemer Van Dijck sp.a-Groen - Informatiedoorstroming aan bewoners in het Hof Van Crequi en Hoogvelden - Kennisneming 2018_GR_00008 - Interpellatie - Diemer Van Dijck sp.a-Groen - Informatiedoorstroming aan bewoners in het Hof Van Crequi en Hoogvelden - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

In het Hof van Crequi en in Hoogvelden worden er op regelmatige tijdstippen bewonersvergaderingen georganiseerd. De bewoners worden op de hoogte gebracht van activiteiten, lopende projecten en eventuele wijzigingen ervan. Bewoners kunnen actief deelnemen en zelf punten aanbrengen op de vergaderingen. Bewonersvergaderingen zijn, naar onze mening, nuttig en noodzakelijk. Bewoners kunnen actief participeren aan het toekomstbeleid van de assistentie/seniorenwoningen. Ze kunnen op de hoogte gehouden worden van de stand van zaken van lopende projecten en de ondernomen acties.

Vooral over de informatiedoorstroming van lopende projecten en de ondernomen acties die eraan verbonden zijn, hebben wij als sp.a-Groen fractie een aantal vragen:

- Sommige verslagen zijn summier, andere iets uitgebreider. Kan er een soort van template gemaakt worden zodat het voor iedereen duidelijk is welke bewoners er bijvoorbeeld hebben deelgenomen, welke punten de bewoners zelf hebben aangebracht, wat er verder opgevolgd dient te worden,...

- Hoe worden de bewoners op de hoogte gebracht van het verslag en de opvolging van bepaalde acties en opvolging ervan?

- Bestaat er een logboek van lopende acties en hoe ziet dit eruit? M.a.w bestaat er een performant opvolgsysteem?

- Kunnen bewoners eventuele klachten doorgeven? Bestaan hiervoor reglementen?

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt volgend antwoord gegeven:

Schepen Luc CLaes stelt dat uit de audit van de assistentiewoningen bleek dat we aan de regelgeving voldoen. Mensen gaan mondeling hun vragen stellen. In het hof van Crequi stelt men die via het diensthoofd. In Hoogvelden kan men twee maal per week bij een maatschappelijk assistente terecht of ze nemen ook telefonisch contact op. Bewonersvergaderinen verlopen niet zo gestructureerd. Als er vergaderingen zijn dan worden vragen genoteerd. Voor de opvolging  wordt niet gelogd. De schepen nodigt het raadslid graag uit voor een overleg rond een meer gestructureerde opvolging wat ook voor vragen aan het sociaal huis moet komen. Bewoners krijgen allemaal een schriftelijk verslag van de bewonersvergaderingen.