Het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Den Baa heeft de voorbereidende wettelijke procedure doorlopen en wordt voorgelegd aan de gemeenteraad voor definitieve vaststelling.
Historiek
Procedurestappen plan-.m.e.r. :
Plenaire vergadering
Het ontwerp werd op 25 mei 2018 besproken op een plenaire vergadering. Naar aanleiding van de plenaire vergadering werden adviezen uitgebracht door:
In functie van deze adviezen werd het ontwerp aangepast en voor voorlopige vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Voorlopige vaststelling
Openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd bekendgemaakt door publicatie in 3 kranten kranten (Gazet van Antwerpen, De Morgen en Het Laatste Nieuws), het Belgisch Staatsblad, de gemeentelijke website en het ontwerp lag tijdens de duur van het openbaar onderzoek ter inzage bij de gemeentelijke dienst omgeving.
Tijdens het openbaar onderzoek werden volgende adviezen ingediend
Er werden door 23 bezwaarindieners 25 bezwaarschriften ingediend (2 bezwaarindieners dienden 2 bezwaarschriften in). Tevens werd een petitielijst overhandigd met 520 handtekeningen.
De bezwaarschriften werden gebundeld per thema en haalden volgende elementen aan:
A. Bestemmingen in stedenbouwkundige voorschriften, artikel 1 (Bewaarschriften nr. 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10)
Essentie van de bezwaarschriften
B. Bestemmingen in stedenbouwkundige voorschriften artikel [1 en] 2.B (Bezwaarschriften nr. 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10)
Essentie van de bezwaarschriften
C. Meergezinswoningen - bouwdiepte
[De bezwaarindieners specificeren niet wélke deelzone in RUP, maar wonen allen tussen Kerkstraat en domein W&Z] (Bezwaarschriften nr 13, 19, 20)
Essentie van de bezwaarschriften
D. Bestemmingsvoorschriften deelzone 3C (Bezwaarschrift nr. 11)
Essentie van de bezwaarschriften
E. Voorkooprecht (Bezwaarschriften nr. 1, 5)
Essentie van de bezwaarschriften
F. Woonpark, artikel 5 (Bezwaarschrift nr. 3)
Essentie van de bezwaarschriften
Bezwaarschriften nr. 2,4,7,8,9,10 hebben een afwijkende strekking
Essentie van de bezwaarschriften:
G. Verkeersdrukte en Verkeersveiligheid (Bezwaarschriften nr. 1, 5b, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21)
Essentie van de bezwaarschriften
H. Parkeerdruk (Bezwaarschriften nr. 1, 2, 4, 4b 7, 8, 9, 10, 19)
Essentie van de bezwaarschriften
I. Tussenverbinding tussen Kerkstraat <=> achtergelegen trage verbinding (Bezwaarschriften nr. 1, 4, 4b, 5b, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 21)
Essentie van de bezwaarschriften
J. Buurtweg 15 (Bezwaarschriften nr. 4b, 5)
Essentie van de bezwaarschriften
K. Nieuwe trage verbinding, artikel 8 (Bezwaarschriften nr. 5b, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 + petitielijst met 520 handtekeningen)
Essentie van de bezwaarschriften
Bezwaarschriften nr. 2,4,7,8,9,10 hebben een afwijkende strekking:
Essentie van de bezwaarschriften
Bezwaarschrift 22 wijkt af van voorgaande bezwaren, en stelt het volgende:
Essentie van de bezwaarschiften:
Advies gecoro
De gecoro verleent volgend advies m.b.t. de bezwaarschriften en adviezen. Het antwoord van het college van burgemeester en schepenen (CBS) wordt telkens cursief onder het advies weergegeven.
Met betrekking tot de verleende adviezen adviseert de gecoro het volgende:
Het CBS sluit zich aan bij dit advies.
M.b.t. de bezwaarschriften en de petitie adviseert de gecoro het volgende:
A. Bestemmingen in stedenbouwkundige voorschriften, artikel 1
De gecoro gaat akkoord met de ontwerpvoorschriften
Het CBS sluit zich aan bij dit advies.
B. Bestemmingen in stedenbouwkundige voorschriften artikels [1 en] 2.B
Meergezinswoningen:
Op basis van het meerderheidsstandpunt adviseert de Gecoro:
- De stedenbouwkundige voorschriften dienen te worden verduidelijkt m.b.t. deelzone B2: er dient opgehelderd worden wat bedoelt wordt met de omschrijving dat voor meergezinswoningen “bijkomend volgende afmetingen gelden”
- Deelzone II bestaat, niet, er dient verduidelijkt te worden welke deelzone bedoeld wordt in de stedenbouwkundige voorschriften
Het CBS sluit zich aan bij het meerderheidsstandpunt en stelt voor de stedenbouwkundige voorschriften aan te passen m.b.t. de deelzone artikel 1: tegemoetkomend aan de opmerkingen in het openbaar onderzoek wordt een deelzone 1A gecreëerd waarbinnen de bouwhoogte één bouwlaag wordt verminderd. Voor de deelzone 1B blijft de bouwhoogte 3+1 bouwlaag behouden en wordt het gabarit verduidelijkt. Tevens worden de door de gecoro voorgestelde bepalingen m.b.t. de bouwvrije tuinzone toegevoegd.
Omwille van de bezwaren en de in de bezwaren aangehaalde opmerkingen m.b.t. bouwdieptes en parkeerdruk, stelt het college voor om in deelzone B enkel eengezinswoningen toe te laten. De voorschriften m.b.t. het gabarit worden verduidelijkt en de door de gecoro gewenste bepaling m.b.t. de bouwvrije tuinstrook worden toegevoegd.
De in de bezwaren aangehaalde onduidelijkheden in de voorschriften m.b.t. de nummering betrof een materiële vergissing die werden gecorrigeerd, het voorschrift m.b.t.het gabarit werd geherformuleerd zodat duidelijker is wat wordt bedoeld.
C. Meergezinswoningen - Bouwdiepte
Op basis van het meerderheidsstandpunt adviseert de Gecoro:
Het CBS sluit zich aan bij het meerderheidsstandpunt en stelt voor de stedenbouwkundige voorschriften van deelzones 1 en 2 aan te passen m.b.t. de bouwvrije tuinstrook.
D. Bestemmingsvoorschriften deelzone 3C
Aangezien het percelen betreft in een goedgekeurde verkaveling en er is geen dwingende ruimtelijke reden deze voorschriften te verstrengen stelt het CBS voor om de de bouwhoogte die wordt voorzien in de verkavelingsvoorschriften te behouden, maar de verkavelingsvoorschriften wel op te heffen en in de stedenbouwkundige voorschriften van het RUP de deelzone 3C volledig te schrappen. Voor zone 3C kunnen dezelfde voorschriften worden gehanteerd als voor de omliggende deelzone 3A zodat een ontwikkeling mogelijk is die iin harmonie is met de omgeving. De voorschriften van deelzone 3A worden verder verduidelijkt.
E. Voorkooprecht
Het CBS sluit zich aan bij het meerderheidsstandpunt.
F. Woonpark, artikel 5
Op basis van het meerderheidsstandpunt wordt voorgesteld de voorschriften aan te passen:
Het CBS sluit zich niet aan bij het meerderheidsstandpunt. Het woonpark heeft een hoge cultuurhistorische waarde die dient bewaard te worden. Het opwaarderen van het erfgoed en park heeft een meerwaarde voor de omgeving zoals ook uitdrukkelijk wordt aangehaald in bezwaarschriften 2,4,7,8,9,10. De stedenbouwkundige voorschriften bevriezen de bestaande toestand niet maar zorgen voor een evenwicht tussen het bewaren van het erfgoedkarakter en de ontwikkelingsmogelijkheden van de privé-eigenaar. Een RUP bevat altijd stedenbouwkundige voorschriften i.f.v. de gewenste ontwikkeling van de omgeving en wordt altijd opgemaakt in functie van de ruimtelijke toestand van een gebied. De in het RUP gewenste ontwikkeling is voldoende gemotiveerd in de toelichtingsnota en volgt uit een objectieve ruimtelijke lezing van het gebied, zodat er geen sprake kan zijn van machtsafwending of een schending van het gelijkheidsbeginsel.
G. Verkeersdrukte en Verkeersveiligheid
Het CBS sluit zich aan bij dit advies.
H. Parkeerdruk
Het CBS sluit zich niet aan bij dit advies: de gemeente beschikt reeds over een gemeentelijke verordening die een regeling oplegt m.b.t. parkeren bij meergezinswoningen. Een verordening heeft als voordeel dat ze flexibel is en indien nodig in de toekomst kan aangepast worden aan toekomstige ontwikkelingen op mobiliteitsvlak (bv. een toenemend gebruik van deelwagens). Het is bijgevolg niet wenselijk parkeernormeringen te verankeren in de voorschriften van het RUP.
I. Tussenverbinding tussen Kerkstraat <=> achtergelegen trage verbinding
De Gecoro adviseert de bestaande ontwerpvoorschriften te behouden
Het CBS sluit zich aan bij dit advies.
J. Buurtweg 15
De Gecoro adviseert de bestaande ontwerpvoorschriften te behouden
Het CBS sluit zich aan bij dit advies.
K. Nieuwe trage verbinding, artikel 8
De Gecoro adviseert de bestaande ontwerpvoorschriften te behouden
Het CBS sluit zich niet aan bij dit advies. Het tracé in het RUP is indicatief en het CBS is in bespreking met De Vlaamse Waterweg m.b.t. het creëren van een zachte verbinding op de terreinen van De Vlaamse Waterweg (gelegen buiten het plangebied). Het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst wordt als bijlage bij het besluit gevoegd.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), meer bepaald art. 2.2.18. tot en met art. 2.2.25
Besluit van de Vlaamse Regering van 5 mei 2000 en latere wijzigingen tot instelling van het register van ruimtelijke planners, tot bepaling van de voorwaarden voor opname van personen in dat register en tot vaststelling van nadere regels met betrekking tot de verantwoordelijkheid van ruimtelijke planners voor de opmaak van ruimtelijke structuurplannen en ruimtelijke uitvoeringsplannen.
Besluit van de Vlaamse Regering van 12 oktober 2007 en latere wijzigingen betreffende de milieueffectrapportage over plannen en programma’s.
Besluit van de Vlaamse Regering van 11 mei 2001 en latere wijzigingen tot aanwijzing van de instellingen en administraties die adviseren over voorontwerpen van ruimtelijke uitvoeringsplannen.
Besluit van 11 april 2014 de Vlaamse Regering tot vaststelling van de nadere regels met betrekking tot de vorm en de inhoud van de ruimtelijke uitvoeringsplannen (typevoorschriften RUPs).
Het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan, goedgekeurd door de Bestendige Deputatie dd. 08.09.2005 :
Waterparagraaf – conclusie watertoets :
Conform de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening wordt hieronder een limitatieve opgave gegeven van de voorschriften die strijdig zijn met het ruimtelijk uitvoeringsplan en die opgeheven worden bij de inwerkingtreding van dit RUP:
Volgende gewestplanbestemmingen worden opgeheven:
Volgende verkavelingen worden opgeheven voor de delen die binnen het plangebied zijn gelegen :
Kennis te nemen van het ontwerp van RUP Den Baa en het ontwerp van de principeovereenkomst met De Vlaamse Waterweg.
De gemeenteraad stelt de toelichtingsnota definitief vast
De gemeenteraad stelt het plan juridisch bestaande toestand definitief vast
De gemeenteraad stelt het verordenend grafisch plan definitief vast
De gemeenteraad stelt artikel 0 van de stedenbouwkundige voorschriften definitief vast
De gemeenteraad stelt artikel 1, deelzone A van de stedenbouwkundige voorschriften definitief vast
De gemeenteraad stelt artikel 1, deelzone B van de stedenbouwkundige voorschriften definitief vast
De gemeenteraad stelt artikel 2, deelzone A van de stedenbouwkundige voorschriften definitief vast
De gemeenteraad stelt artikel 2, deelzone B van de stedenbouwkundige voorschriften definitief vast
De gemeenteraad stelt artikel 3, deelzone A van de stedenbouwkundige voorschriften definitief vast
De gemeenteraad stelt artikel 3, deelzone B van de stedenbouwkundige voorschriften definitief vast
De gemeenteraad stelt artikel 4 van de stedenbouwkundige voorschriften definitief vast
De gemeenteraad stelt artikel 5, deelzone A van de stedenbouwkundige voorschriften definitief vast
De gemeenteraad stelt artikel 5, deelzone B van de stedenbouwkundige voorschriften definitief vast
De gemeenteraad stelt artikel 6 van de stedenbouwkundige voorschriften definitief vast
De gemeenteraad stelt artikel 7 van de stedenbouwkundige voorschriften definitief vast
De gemeenteraad stelt artikel 8 van de stedenbouwkundige voorschriften definitief vast
Volgende gewestplanbestemmingen worden opgeheven:
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
Volgende verkavelingen worden opgeheven voor de delen die binnen het plangebied zijn gelegen :
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met het overmaken van deze beslissing aan de deputatie van de provincie Antwerpen en de Vlaamse regering, en gelast het college tot publicatie van de beslissing in het Belgisch Staatsblad en op de gemeentelijke website gedurende de wettelijk vastgestelde termijnen.