Terug

2018_GR_00180 - Intern organisatiebeheer - rapport 2018-2019 - Kennisneming

Gemeenteraad
do 20/12/2018 - 20:00 Raadzaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Jurgen Callaerts, Geert Antonio, Eddy Huyghe, Geert Van der Auwera, Niki Dens, AndrĂ© Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Louis Schoofs, Els Segers, Francy Van der Wildt, Diemer Van Dijck, Garry Van Rompuy, Wendy Weckhuysen, Luc Claes, Yvonna Hellemans, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Ilse Van Reeth, Marc Verrept, Marc Verschueren, Dieter Wijckmans, Veerle De Beuckeleer

Verontschuldigd

Eddy Van Zaelen

Secretaris

Veerle De Beuckeleer

Voorzitter

Jurgen Callaerts
2018_GR_00180 - Intern organisatiebeheer - rapport 2018-2019 - Kennisneming 2018_GR_00180 - Intern organisatiebeheer - rapport 2018-2019 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Het gemeentedecreet bepaalt dat de secretaris jaarlijks aan het college en de gemeenteraad over het intern organisatiebeheer rapporteert. Het overzicht van de realisaties in 2018 en de geplande acties voor 2019 werd in bijlage opgenomen. Het rapport bevat ook een aantal bijlagen die apart werden opgenomen:

- nota Hudson met betrekking tot het personeelsbeleid

- nota Hudson met betrekking tot het preventiebeleid

- nota VVSG rond de verfijning van het kompas 2020 opgemaakt in een tweedaagse door de CEL-medewerkers die een beleidsvoorbereidende opdracht hebben

 

Argumentatie

Met de kennisname van het jaarlijks rapport intern organisatiebeheer staan mandatarissen en managementteam stil bij de werkorganisatie en haar noden in functie van het realiseren van artikel 99 uit het gemeentedecreet. Dit artikel stelt dat de gemeenten instaan voor de interne controle van hun activiteiten. Interne controle is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen over :

  • het bereiken van doelstellingen
  • het naleven van wetgeving en procedures
  • de beschikbaarheid van betrouwbare financiële en beheersinformatie
  • het efficiënt en economisch gebruik van middelen
  • de bescherming van activa
  • het voorkomen van fraude

Ook in het decreet lokaal bestuur werden bepalingen rond "organisatiebeheersing" opgenomen die vanaf 1 januari 2019 van kracht zijn :

Hoofdstuk 5.
Organisatiebeheersing en audit
Afdeling 1.
Organisatiebeheersing
 
Art. 217.
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die
ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en
beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.
 
Art. 218.
Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk
welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.
Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de gemeentelijke diensten.
 
Art. 219.
Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader vanhet organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
 
Art. 220.
Met behoud van de toepassing van artikel 57, 85 en 196 kan de algemeen directeur, binnen de grenzen van het organisatiebeheersingssysteem, zijn bevoegdheden toevertrouwen aan andere personeelsleden van de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Ook de financieel directeur kan zijn bevoegdheden toevertrouwen aan andere personeelsleden van de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. In beide gevallen gebeurt dat schriftelijk en met een ondubbelzinnige omschrijving van de toegekende bevoegdheden en de daaraan verbonden opdrachten, middelen en rapporteringsverplichtingen. De toepassing van het eerste lid ontslaat de algemeen directeur of de financieel directeur nooit van zijn verantwoordelijkheid.

Juridische grond

Gemeentedecreet van 15 juli 2005 en latere wijzigingen.

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

Adviezen

MAT Gunstig advies

Het managementteam gaf een positief advies op het rapport intern organisatiebeheer 2018 -2019 op 4 december 2018.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het college en gemeenteraad nemen kennis van het rapport intern organisatiebeheer 2018-2019 met bijlagen.