Terug

2018_GR_00187 - RUP Het Laar - Definitieve vaststelling - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 20/12/2018 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jurgen Callaerts, Geert Antonio, Eddy Huyghe, Geert Van der Auwera, Niki Dens, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Louis Schoofs, Els Segers, Francy Van der Wildt, Diemer Van Dijck, Garry Van Rompuy, Wendy Weckhuysen, Luc Claes, Yvonna Hellemans, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Ilse Van Reeth, Marc Verrept, Marc Verschueren, Dieter Wijckmans, Veerle De Beuckeleer

Verontschuldigd

Eddy Van Zaelen

Secretaris

Veerle De Beuckeleer

Voorzitter

Jurgen Callaerts

Stemming op het agendapunt

2018_GR_00187 - RUP Het Laar - Definitieve vaststelling - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Jurgen Callaerts, Geert Antonio, Eddy Huyghe, Geert Van der Auwera, Niki Dens, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Louis Schoofs, Els Segers, Francy Van der Wildt, Diemer Van Dijck, Garry Van Rompuy, Wendy Weckhuysen, Luc Claes, Yvonna Hellemans, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Ilse Van Reeth, Marc Verrept, Marc Verschueren, Dieter Wijckmans, Veerle De Beuckeleer
Stemmen voor 22
Geert Antonio, Eddy Huyghe, Geert Van der Auwera, Niki Dens, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Louis Schoofs, Els Segers, Francy Van der Wildt, Diemer Van Dijck, Garry Van Rompuy, Wendy Weckhuysen, Luc Claes, Yvonna Hellemans, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Ilse Van Reeth, Marc Verrept, André Gielis, Marc Verschueren, Dieter Wijckmans, Jurgen Callaerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2018_GR_00187 - RUP Het Laar - Definitieve vaststelling - Goedkeuring 2018_GR_00187 - RUP Het Laar - Definitieve vaststelling - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De dienst Ruimtelijke Ordening maakte het bestek 2016/188 op tot opmaak van een Ruimtelijk Uitvoeringsplan 'Het Laar'.

De gemeenteraad verleende in zitting van 27 oktober 2016 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de gunningswijze van deze opdracht, met name de onderhandelingsprocedure zonder opdracht.

Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 7 november 2016 om de plaatsingsprocedure op te starten en volgende firma's uit te nodigen om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure:

  • Igean Dienstverlening, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem
  • Vectris cvba, Vital Decosterstraat 67A te 3000 Leuven
  • Sweco Belgium nv, Stationsstraat 51 te 2800 Mechelen
  • Anteagroup, Roderveldlaan 1 te 2600 Antwerpen

Het college van burgemeester en schepenen gunde de opdracht op 10 april 2017 aan Anteagroup.

Argumentatie

Procesverloop

De startnota van het RUP werd door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurd op 21 augustus 2017. 

De startnota lag ter inzage voor de bevolking van 4 september 2017 tot en met 2 november 2017. Er werden adviezen ingediend door de gemeentelijke milieuraad en de gemeentelijke landbouwraad. Tevens werden 7 bezwaren / opmerkingen ingediend.

Op 18 september 2017 werd een participatiemoment voor de bevolking georganiseerd. Hiervan werd een verslag gemaakt.

De startnota werd voor advies voorgelegd aan de Gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Ordening (Gecoro), het Departement Omgeving, de provinciale Dienst Ruimtelijke Planning, het Agentschap Onroerend Erfgoed, het Departement Landbouw en Visserij, het Agentschap voor Natuur en Bos, de provinciale Dienst Integraal Waterbeleid, het Vlaams Energieagentschap, het Departement Cultuur, Jeugd en Media en Elia.

Volgende adviezen werden ontvangen:

  • Departement Omgeving (9 november 2017)
  • Provinciale Dienst Ruimtelijke Planning (23 oktober 2017)
  • Agentschap voor Natuur en Bos (25 september 2017)
  • Agentschap Onroerend Erfgoed (27 september 2017)
  • Elia (21 september 2017)
  • Vlaams Energieagentschap (29 augustus 2017)
  • Gecoro (6 september 2017)

De scopingsnota werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 19 februari 2018, waarbij het college besliste het voorontwerp vrij te geven voor een adviesronde op een plenaire vergadering.

Volgende sectorale instanties verleenden advies:

  • Departement Omgeving Vlaanderen (29 mei 2018 - voorwaardelijk gunstig advies)
  • Provinciale Dienst Ruimtelijke Planning (31 mei 2018 - voorwaardelijk gunstig advies)
  • Departement Landbouw en Visserij (5 juni 2018 - voorwaardelijk gunstig advies)
  • Agentschap Onroerend Erfgoed (5 juni 2018 - voorwaardelijk gunstig advies)
  • Gecoro gemeente Rumst (12 april 2018 - voorwaardelijk gunstig advies)

Op 8 juni 2018 vond de plenaire vergadering plaats waarbij volgende sectorale adviesinstanties aanwezig waren:

  • Provinciale Dienst Ruimtelijke Planning
  • Departement Landbouw en Visserij
  • Agentschap Onroerend Erfgoed

Naar aanleiding van de adviezen werd het voorontwerp door de plangroep aangepast.

De gemeenteraad stelde het ontwerp voorlopig vast op 13 september 2018.

Het ontwerp werd bekendgemaakt van 21 september 2018 tot 19 november 2018. Het openbaar onderzoek werd bekendgemaakt door publicatie in 3 kranten kranten, het Belgisch Staatsblad, de gemeentelijke website en het ontwerp lag tijdens de duur van het openbaar onderzoek ter inzage bij de gemeentelijke dienst Omgeving.

Advies Gecoro

De gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening verleende op 29 november 2018 volgend advies:

Advies Elia

Elia deelt mee dat de hoogspanningsleiding 70.710 Mechelen-Schelle vermeld in haar vorig advies van 2 oktober 2017 (referentie GS/N/774958-1) is afgebroken.

Verder heeft Elia geen leidingen in het gebied.

Advies Gecoro:

Het advies van Elia noopt niet tot tekstuele aanpassingen

Standpunt CBS:

Het CBS sluit zich aan bij het advies van de gecoro

Advies Deputatie Antwerpen

Het advies van de Deputatie van Antwerpen 8 november 2018 bevat volgende opmerkingen:

  • Algemene opmerkingen:

Als er nieuwe trage wegen worden voorzien en/of oude afgeschaft is het belangrijk dat dit volgens de juiste procedure verloopt.

In het dossier moet worden nagegaan worden welke buurt- en voetwegen zich in de omgeving van het plangebied bevinden alsook of de realisatie van het RUP gepaard gaat/kan gaan met de erkenning en/of opening, afschaffing, wijziging en verlegging van buurtwegen in de zin van respectievelijk hoofdstuk I en hoofdstuk III van de Wet op de Buurtwegen van 10 april 1841. Daarbij dient in rekening te worden genomen dat het vaststellen van rooilijnplannen voor buurtwegen in geval van opening, wijziging en verlegging van buurtwegen gebeurt volgens de procedure voorzien in hoofdstuk III van de wet van 10 april 1841 op de buurtwegen en niet volgens de procedure voorzien in het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van rooilijnen. Een digitale atlas van buurtwegen kan worden gevonden op http://www.provincieantwerpen.be/aanbod/drom/dienst-stedenbouwkundige-beroepen/buurt-en-voetwegen.html (enkel de aanduiding op de analoge documenten hebben juridisch bindende kracht).

  • Plannen

Op het grafisch plan is de inkleuring van bestemmingszone ‘art.5 zone voor kasteelpark’ deels aangepast waardoor het gelijkloopt met de perceelsgrenzen. Op sommige punten wordt echter nog gehouden aan de gewestplanbestemming, terwijl de werkelijke invulling landbouwgebied is. De Provincie adviseert om ook hier de bestemmingszone gelijk te laten lopen met de perceelsgrenzen.

  • Conclusie:

Er wordt akkoord gegaan met het voorliggend RUP.

Eveneens dient rekening gehouden te worden met bovenstaande opmerkingen.

Advies Gecoro

De zone die in landbouwgebruik is op (deel van perceel 768) dient deze bestemming te behouden en kan niet omgezet worden tot de bestemming kasteelpark.

Standpunt CBS

Het CBS sluit zich aan bij het advies van de gecoro en stelt voor het volledige perceel 768 in actief landbouwgebruik te houden.

Bezwaarschrift 1 (ondertekend door bezwaarindiener + petitie met 38 handtekeningen)

In het RUP wordt gesteld dat de jeugdlokalen behouden mogen blijven, maar op termijn dienen te verdwijnen om “het groen van het park te laten doortrekken tot aan het kerkplein”. Aan de bestaande lokalen zouden enkel nog 'noodzakelijke' instandhoudingswerken en verbeteringswerken mogen worden uitgevoerd. Dit hypothekeert de werking van de plaatselijke KLJ-beweging die hierdoor geen moderne manier van jeugdwerking kan ontplooien.

In het RUP wordt tevens gesteld dat het gebouw dat gelegen is achter de jeugdlokalen op termijn dient afgebroken te worden, met inbegrip van alle verhardingen. De oprit van deze woning wordt frequent gebruikt door de jeugdverenigingen voor het laden en lossen van materiaal. Dit is immers de meest verkeersveilige oplossing. De jeugdbeweging heeft geen alternatief als losplaats, o.a. door de bushalte van De Lijn en de bocht aan de poort van het jeugdlokaal. 

De huidige overeenkomst voor het gebruik van de lokalen loopt - tot behoudens verlenging- af in 2042. De jeugdbeweging wenst deze overeenkomst te kunnen verlengen. De voorschriften van het RUP zijn van die aard dat de werking van de jeugdbeweging op termijn niet gegarandeerd kan worden.

De bezwaarindiener vindt het jammer dat de jeugdbeweging niet geïnformeerd werd bij de totstandkoming van het RUP.

De bezwaarindiener vraagt:

  • In hoofdorde: het perceel van het jeugdlokaal mag niet herbestemd worden tot ‘zone voor park’ maar moet behouden blijven als woongebied. Er mogen geen stedenbouwkundige beperkingen worden opgelegd. Het gebouw achter de jeugdlokalen en de verhardingen dienen te worden behouden. De bestemming van dit gebouw en bijhorend perceel kan gewijzigd worden naar ‘wonen met groen karakter’.
  • Indien de ‘zone voor park’ toch behouden blijft, dient het woord ‘noodzakelijk’ te worden geschrapt uit de stedenbouwkundige voorschriften. Tevens moet de zinssnede “de footprint moet behouden blijven” worden geschrapt. Kortom, er mogen geen stedenbouwkundige beperkingen worden opgelegd.

Advies Gecoro

De huidige stedenbouwkundige voorschriften m.b.t. dienen te worden aangepast:

het woord ‘noodzakelijk” wordt geschrapt uit de stedenbouwkundige voorschriften voor het jeugdlokaal, en te verduidelijken dat alle instandhoudings- en verbeteringswerken worden toegestaan.

Er mag een verharding worden aangelegd tussen de Rumstsestraat en de poort naar de jeugdlokalen, zodat veilig laden en lossen mogelijk is.

Standpunt CBS

Het CBS sluit zich aan bij het advies van de gecoro, en stelt de gemeenteraad voor de stedenbouwkundige voorschriften aan te passen zoals voorgesteld in de gecoördineerde versie van de stedenbouwkundige voorschriften zoals die wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. Tevens adviseert CBS een beperkte uitbreiding tot maximum 12,5% van de footprint van het gebouw mogelijk te maken, zodat beperkte werken mogelijk worden indien dit in de toekomst noodzakelijk zou zijn.

Bezwaarschrift 2

Het bezwaarschrift handelt over het onteigeningsplan dat wordt voorzien voor de aanleg van een parking ten noorden van de begraafplaats.

  • Schending van het redelijkheidsbeginsel

De plannende overheid haalt aan dat er een parkeerproblematiek is rondom de begraafplaats, maar laat na dit aan te tonen. De toelichtingsnota zet evenmin uiteen hoeveel parkeerplaatsen er nodig zijn om de parkeerproblematiek te vermijden.

Indien er al sprake zou zijn van een onteigeningsnoodzaak, kunnen de parkeerplaatsen achteraan het perceel [van de begraafplaats] gerealiseerd worden. Het huidige gewestplan voorziet nog in voldoende ruimte achteraan het perceel waarop de ‘benodigde’ parkeerruimte kan worden voorzien.

Voorliggend RUP kiest voor de meest hinderlijke inrichtingswijze en zet het thans onbenutte deel van de zone voor gemeenschapsvoorzieningen ten oosten van de begraafplaats om naar landbouwbestemming, om vervolgens een deel van het herbevestigd agrarisch gebied in te nemen door middel van onteigening.

De alternatieven in het alternatievenonderzoek worden op onzorgvuldige wijze onderzocht. Er wordt onvoldoende onderzocht waarom de resterende ruimte in de zone voor gemeenschapsvoorzieningen niet gebruikt kan worden, en er wordt niet aangetoond waarom een onteigening noodzakelijk zou zijn. De beschrijvende nota is louter beschrijvend.

  • Schending gelijkheidsbeginsel

De plannen voorzien dat het perceel van de bezwaarindiener deels bestemd wordt naar open landbouwgebied en deels als zone voor kasteelpark. Een deel van het perceel wenst het gemeentebestuur daarenboven te onteigenen. Hierdoor wordt de waarde van de percelen van de bezwaarindiener naar beneden gehaald. 

Enkele meters van het perceel van de aanvrager wordt wel woongebied voorzien. Bovendien zijn recent nieuwe woningen gebouwd aan de overzijde van het perceel van de bezwaarindiener. Bezwaarindieners mogen uit voorgaande redelijkerwijs verwachten dat ook (een deel van) hun perceel wordt omgezet tot woongebied.

  • Schending onteigeningsdecreet

Het voorlopig vastgestelde RUP is in strijd met het onteigeningsdecreet, aangezien noch een voorlopig onteigeningsbesluit, noch een projectnota werd opgemaakt, noch bevat de voorlopige vaststelling van het RUP de elementen vervat in artikel 10 van het onteigeningsdecreet.

  • Schending zorgvuldigheidsbeginsel

Aangezien geen (rechtsgeldig) onteigeningsbesluit en projectnota werden opgemaakt, werden deze documenten ook niet bekendgemaakt in een openbaar onderzoek.

  • Schending artikel 16 van de grondwet en artikel 3 §1 van het Vlaams onteigeningsdecreet

Artikel 16 van de grondwet stelt dat uitsluitend tot onteigening kan worden overgegaan 'ten algemenen nutte'. Het voorlopig vastgestelde RUP toont niet aan dat de gewenste onteigening 'ten algemenen nutte' is.

Er is voldoende beschikbare ruimte in de bestaande zone voor gemeenschapsvoorzieningen ten oosten van de begraafplaats. Deze zone wordt trouwens jaarlijks gebruikt voor het evenement Tomorrowland, en de toelichtingsnota haalt aan dat deze zone ook effectief in gebruik zal blijven als parking voor Tomorrowland.

De voorgestelde onteigening is niet 'ten algemeen nutte' maar 'ten privatieve nutte'.

  • Schending artikel 3, §3 van het Vlaams onteigeningsdecreet wegens gebrek aan onteigeningsnoodzaak

Gemeenten kunnen tot een onteigening overgaan als ze oordelen dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur of het beleid inzake de gemeentelijke aangelegenheden. De overheid maakte geen afzonderlijk onteigeningsbesluit op, en beweert slechts dat er een parkeerproblematiek bestaat rond de begraafplaats. De toelichtende nota verklaart niet hoeveel parkeerplaatsen vereist zijn.

Onteigening is daarenboven niet noodzakelijk om de (niet aangetoonde) doelstelling te verwezenlijken. Er is immers een niet ontwikkelde zone die reeds in een zone voor gemeenschapsvoorzieningen is gelegen. Er wordt geopteerd deze zone niet te ontwikkelen, maar in plaats daarvan herbevestigd agrarische gebied in te nemen, op eigendom van een particulier die hiervoor onteigend dient te worden. Aangezien er voldoende ruimte is om de door de overheid gewenste parkeerplaatsen in te richten in de bestaande zone voor gemeenschapsvoorzieningen, is er geen onteigeningsnoodzaak.

  • Schending artikel 3 §5 van het Vlaams onteigeningsdecreet m.b.t. de onteigeningsvergoeding

De onteigeningsvergoeding dient een geobjectiveerde waarde, maar tevens de subjectieve waarde van een goed te vertegenwoordigen, en tevens dient de toekomstwaarde in rekening te worden gebracht, evenals de wederbeleggingsvergoeding en de wachtinteresten.

Uit de stukken blijkt niet dat de overheid rekening heeft gehouden met de onteigeningsvergoeding. Nochtans zijn voorafgaande onderhandelingen decretaal vereist.

Het is bezwaarindieners niet duidelijk of een begroting werd opgemaakt voor de onteigeningsvergoeding en of deze werd gebudgetteerd.

Bezwaarindieners nodigen de onteigenende overheid uit hierover zo spoedig mogelijk samen te zitten, onder voorbehoud van alle rechten van bezwaarindienende partijen, onder meer de betwisting van de wettigheid van het RUP.

Advies Gecoro

De gecoro gaat akkoord een parking aan te leggen op de voorziene zone ten noorden van de begraafplaats. De toelichtingsnota dient de vereiste grootte van de parking verder te verduidelijken, en adviseert dat de grootte van de zone van de parking in overeenstemming moet zijn met de parkeerbehoefte. De parking dient optimaal aangelegd te worden qua ruimtegebruik, de rest dient aangelegd te worden als groenzone.

Standpunt CBS

Uit juridisch nazicht blijkt dat de opmerking in het bezwaarschrift terecht is en dat Anteagroup onder meer een afzonderlijke projectnota had moeten opmaken inzake de onteigening. Het voorlopig vastgestelde onteigeningsplan is bijgevolg niet wettig vastgesteld zodat het vatbaar is voor vernietiging. Het college doet bijgevolg afstand van het onteigeningsplan.

Uit de gegevens van de dienst Bevolking blijkt dat in 2018 tot dusver 49 plechtigheden plaatsvonden (periode 1 januari – 30 november). In 2017 vonden 50 plechtigheden plaats.

Het Nederlandse CROW-richtlijnenboek 317 met parkeerkencijfers, dat in deze context voldoende relevant is, geeft voor begraafplaatsen in randstedelijk gebied en buitengebied een behoefte aan van minimum 25 tot maximum 35 parkeerplaatsen gemiddeld per uitvaart.  Aangezien momenteel slechts één parkeerplaats aanwezig is, is het duidelijk dat er een acuut gebrek aan parkeerplaatsen aanwezig is bij de begraafplaats.

Het CBS sluit zich aan bij het advies van de gecoro, en stelt de gemeenteraad voor de tekst aan te passen zoals voorgesteld in de gecoördineerde aanpaste versie van de toelichtingsnota zoals die aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.

Juridische grond

  • Koninklijk Besluit betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen
  • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), meer bepaald art. 2.2.18. tot en met art. 2.2.25
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 5 mei  2000 en latere wijzigingen tot instelling van het register van ruimtelijke planners, tot bepaling van de voorwaarden voor opname van personen in dat register en tot vaststelling van nadere regels met betrekking tot de verantwoordelijkheid van ruimtelijke planners voor de opmaak van ruimtelijke structuurplannen en ruimtelijke uitvoeringsplannen
  • Besluit van de Vlaamse Regering  van 12 oktober 2007 en latere wijzigingen betreffende de milieueffectrapportage over plannen en programma’s
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 11 mei 2001 en latere wijzigingen tot aanwijzing van de instellingen en administraties die adviseren over voorontwerpen van ruimtelijke uitvoeringsplannen
  • Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de nadere regels met betrekking tot de vorm en de inhoud van de ruimtelijke uitvoeringsplannen
  • Het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan, goedgekeurd door de Bestendige Deputatie dd. 08.09.2005

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen doet afstand van het onteigeningsplan.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen legt het ontwerp van Ruimtelijk Uitvoeringsplan Het Laar voor aan de gemeenteraad voor definitieve vaststelling, met de door het college voorgestelde aanpassingen in de gecoördineerde versie die aan de gemeenteraad wordt voorgesteld.

Artikel 3

De gemeenteraad stelt het plan bestaande juridische toestand definitief vast. 

Artikel 4

De gemeenteraad stelt de toelichtingsnota definitief vast.

Artikel 5

De gemeenteraad stelt het grafisch verordenend plan definitief vast.

Artikel 6

De gemeenteraad stelt artikel 0 van de stedenbouwkundige voorschriften definitief vast.

 

Artikel 7

De gemeenteraad stelt artikel 1 van de stedenbouwkundige voorschriften definitief vast.

Artikel 8

De gemeenteraad stelt artikel 2 van de stedenbouwkundige voorschriften definitief vast.

Artikel 9

De gemeenteraad stelt artikel 3 van de stedenbouwkundige voorschriften definitief vast.

Artikel 10

De gemeenteraad stelt artikel 4 van de stedenbouwkundige voorschriften definitief vast.

Artikel 11

De gemeenteraad stelt artikel 5 van de stedenbouwkundige voorschriften definitief vast. 

Artikel 12

De gemeenteraad stelt artikel 6 van de stedenbouwkundige voorschriften definitief vast

Artikel 13

De gemeenteraad stelt artikel 7 van de stedenbouwkundige voorschriften definitief vast 

Artikel 14

De gemeenteraad stelt artikel 8 van de stedenbouwkundige voorschriften definitief vast 

Artikel 15

De gemeenteraad stelt artikel 9 van de stedenbouwkundige voorschriften definitief vast 

Artikel 16

De gemeenteraad stelt artikel 10 van de stedenbouwkundige voorschriften definitief vast

Artikel 17

De gemeenteraad stelt artikel 11 van de stedenbouwkundige voorschriften definitief vast

Artikel 18

De gemeenteraad stelt artikel 12 van de stedenbouwkundige voorschriften definitief vast

Artikel 19

De gemeenteraad stelt artikel 13 van de stedenbouwkundige voorschriften definitief vast

Artikel 20

De gemeenteraad stelt artikel 14 van de stedenbouwkundige voorschriften definitief vast

Artikel 21

Het RUP wordt samen met het besluit van de Gemeenteraad en het volledig advies van de Gecoro onmiddellijk na de definitieve vaststelling doorgestuurd naar de Deputatie van de Provincie Antwerpen, het Departement Omgeving en de Vlaamse Regering.