De gemeenteraad van Rumst stelde op 28 juni 2005 het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (GRS) definitief vast. De deputatie van de provincie Antwerpen keurde het plan goed op 8 september 2005.
Omwille van de gewijzigde ruimtelijke context sinds 2015, is een partiële herziening van het GRS wenselijk.
De gemeenteraad stelde de herziening van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan voorlopig vast in zitting van 21 juni 2018. Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 9 juli 2018 t/m 7 oktober 2018. Op 5 en 12 september werd een infomoment georganiseerd voor de bevolking. De gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening maakte in zitting van 7 november 2018 een advies op naar aanleding van de tijdens het openbaar onderzoek ingediende adviezen en bezwaren.
De herziening van het GRS heeft de voorbereidende wettelijke procedure doorlopen en het ontwerp wordt nu voorgelegd aan de gemeenteraad voor definitieve vaststelling.
Historiek
Openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd bekendgemaakt door publicatie in 3 kranten kranten, het Belgisch Staatsblad, de gemeentelijke website en het ontwerp lag tijdens de duur van het openbaar onderzoek ter inzage bij de gemeentelijke dienst omgeving.
Volgende adviezen werden ingediend:
Er werden tijdens het openbaar zes bezwaren ingediend.
Adviezen en bezwaren
Elia
Elia vraagt in het advies van 10.08.2018 bij de opmaak van verdere ontwikkelingsplannen (RUP, BPA, …) rekening te houden met de bestaande hoogspanningsleidingen. Elia geeft informatief de veiligheidsinstructies mee, o.m. de afstanden die gevrijwaard moeten worden t.o.v. de leidingen.
Advies Gecoro
Het advies van Elia noopt niet tot tekstuele aanpassingen van het GRS
Standpunt CBS
Het CBS sluit zich aan bij het advies van de gecoro
Gemeentelijke milieuraad
De gemeentelijke milieuraad verleende op 5 oktober 2018 voorwaardelijk gunstig advies met volgende bemerkingen:
A. Met betrekking tot de doortrekking van de N171
Binnen de milieuraad is er discussie of de doortrekking van de N171 al dan niet gewenst is, gezien de impact op de gezondheid van de omwonenden en op de omgeving. Men haalt aan dat de eerder gemaakte studies (mobiliteitsplan, streefbeeldstudie) mogelijk achterhaald zijn.
Anderen hebben de mening dat deze discussie reeds lang en uitvoerig is gevoerd en dat voor de Vlaamse overheid het een uitgemaakte zaak is dat er gestart wordt met de opmaak van de plannen en de aanvraag van de vergunningen (beslist beleid). De aanleg zal ook voordelen hebben voor onze gemeente omdat er hierdoor verkeersstromen uit woonstraten kunnen worden afgeleid naar deze nieuwe weg. Belangrijk is om waakzaam te zijn over de voorwaarden van de aanleg om de veiligheid zo maximaal mogelijk te krijgen en de overlast en hinder alsook de impact op het landschap zo klein mogelijk te houden.
De milieuraad stelt daarom voor om in het richtinggevend gedeelte bij “landschappelijke en functionele inpassing van N171 (pag 34) hetgeen volgt toe te voegen:
B. Met betrekking tot de kleiputten Terhagen en Rumst
De milieuraad is blij met de vaststelling dat in het richtinggevend gedeelte afgestapt wordt van de inrichting van een deel van het terrein als golfzone. De milieuraad stelt echter vast dat in het bindend gedeelte nog wel verwezen wordt naar de golfzone, namelijk bij de openruimtestructuur:
De gemeente selecteert volgende natuurlijke gebieden:
De milieuraad stelt voor om het gedeelte “(met uitsluiting van zone voor golf)” te verwijderen en het geheel van de kleiputten Terhagen en Rumst te selecteren als natuurlijke gebieden.
De milieuraad is blij met de schrapping van woonuitbreidingsgebied in Terhagen ten behoeve van het behoud van het waardevol Bos van Terhagen.
C. Met betrekking tot de KMO zone Stuyvencaten
Er wordt geargumenteerd dat de ontsluiting van de KMO-zone Stuyvencaten naar het nieuwe ronde punt van de Hollebeekstraat een voorafname op de resultaten van de studie naar de ontsluiting van zwaar verkeer die loopt via de procedure van het complex project.
Dit wordt tegengesproken. De ontsluiting van de KMO-zone Stuyvencaten is een interne ontsluiting die nodig is voor een betere structurering van de KMO-zone. De ontsluiting is noodzakelijk voor alle voorliggende scenario’s die onderzocht worden binnen de procedure van het complex project.
Men stelt dat er ook nog bodemonderzoek nodig is op de oude site van VCR want dat deze destijds opgevuld is met allerlei materialen.
D. Met betrekking tot de woonwijk Wilgenveld
De milieuraad stelt vast dat in het informatief gedeelte wordt verwezen naar de parkeerdruk in de wijk Wilgenveld. De milieuraad wenst niet dat de groenelementen in de wijk verdwijnen om parkeervakken bij te maken. Deze groenelementen zijn belangrijk voor het rustige, groene karakter van de wijk en zijn noodzakelijk voor de goede waterhuishouding en het vermijden van wateroverlast.
De milieuraad stelt voor om deze bemerking toe te voegen in het GRS.
E. Met betrekking tot de herbestemming van KMO-zone Molleveld naar woongebied
Op pagina 28 van het richtinggevend gedeelte wordt de herbestemming van het bedrijventerrein Molleveld naar woonzone besproken. De milieuraad stelt vast dat er op dit ogenblik wordt uitgegaan van een aantal woningen tussen 400 en 450. De milieuraad stelt de vraag welke effecten dit zal hebben om de verkeersafwikkeling van het bovenliggende wegennet. Dit moet vooraf grondig onderzocht en afgewogen worden. Hierbij moet ook rekening gehouden worden met de andere geplande woonuitbreidingen in de omgeving (bv. Boom).
De milieuraad stelt daarom voor om in het richtinggevend gedeelte bij “KMO-zone Molleveld” (pag 27) hetgeen volgt toe te voegen: Er dient voorafgaand aan de definitieve bepaling van het aantal woningen een onderzoek te gebeuren naar de mobiliteitseffecten op het bovenliggende wegennet. Hierbij moet ook rekening worden gehouden met de andere geplande woonuitbreidingen in de omgeving.
F. Met betrekking tot de kerktoren van de kerk van Terhagen als baken
Men heeft vragen bij de opname van de kerktoren van Terhagen als baken in het bindend gedeelte. Men vraagt zich wat dit als financiële gevolg heeft, of het een duurzame investering is en of er voldoende draagvlak voor bestaat.
G. Met betrekking tot hernieuwbare energie
De milieuraad vindt het spijtig dat er weinig aandacht gaat naar klimaatacties in dit plan. De milieuraad stelt voor om in het bindend gedeelte op te nemen dat er een RUP hernieuwbare energie wordt opgemaakt waarin gezocht worden naar geschikte locaties in onze gemeente voor projecten hernieuwbare energie (bv. windmolens).
Advies Gecoro
A: Volgende toevoeging kan als suggestie naar de hogere overheid opgenomen worden:
B. De uitzondering voor de zone voor golf dient uit de bindende bepalingen geschrapt te worden zodat ook deze zone behoort tot de natuurlijke gebieden
C. Het tracé van de vrachtontsluiting zal worden bepaald in de lopende procedure “complex project Gemeente Rumst: naar een leefbare woonkern, project vrachtverkeer”. Het GRS kan hier geen voorafname op doen. Eventuele bodemsaneringen vallen binnen de desbetreffende regelgeving. Dit element van het advies noopt niet tot tekstuele aanpassingen.
D. De invulling van openbaar domein hoort thuis op uitvoeringsniveau en dient niet op het niveau van het GRS te worden geregeld. Dit element van het advies noopt niet tot tekstuele aanpassingen.
E. Bij de visie voor de herbestemming van Molleveld dient het aantal woongelegenheden gechrapt te worden uit het GRS. Dit aantal dient in een RUP vastgelegd te worden.
F. Dit element van het advies noopt niet tot tekstuele aanpassingen.
G. In het richtinggevend deel van het GRS dient te worden opgenomen dat de gemeente een studie kan opmaken met een ruimtelijk onderzoek naar geschikte locaties voor hernieuwbare energie.
Standpunt CBS
A+ B + C + D + F + G: Het CBS sluit zich aan bij het advies van de gecoro
E. Het CBS is van oordeel dat voor de woonontwikkeling in Molleveld indicatief een aantal van ca. 400 tot 450 woongelegenheden kan worden opgenomen in het structuurplan
Gemeentelijke landbouwadviesraad
De landbouwadviesraad adviseert in haar advies van 10.09.2018 om in het richtinggevend gedeelte van het gemeentelijke ruimtelijk structuurplan volgende zin te schrappen (pagina 33 en pagina 39): “De vestiging, hernieuwing en/of uitbreiding van kwekerijen van varkens en gevogelte zal afgetoetst worden aan de inpassing in de omgeving. Het vermijden van overlast en hinder is, gelet op de beperkte afstand tot het woongebied, een belangrijk aandachtpunt.”
Advies Gecoro
Het advies wordt gevolgd. Volgende zin dient te worden geschrapt (pagina 33 en pagina 39): “De vestiging, hernieuwing en/of uitbreiding van kwekerijen van varkens en gevogelte zal afgetoetst worden aan de inpassing in de omgeving. Het vermijden van overlast en hinder is, gelet op de beperkte afstand tot het woongebied, een belangrijk aandachtpunt.”
Standpunt CBS
Het CBS sluit zich aan bij het advies van de gecoro
Deputatie van Antwerpen
De Deputatie van Antwerpen verleende op 05.11.2018 voorwaardelijk gunstig advies aan de aanvraag, mits aan volgende voorwaarden wordt voldaan:
De volgende aandachtspunten worden meegegeven:
Advies Gecoro
Standpunt CBS
Het CBS sluit zich aan bij het advies van de gecoro met betrekking tot de eerste drie bulletpoints.
Inzake het saneringstraject, stelt het college volgende aanvulling voor:
De gemeente Rumst verwijst uitdrukkelijk naar het kaderplan ‘Kleinstedelijk gebied en ontginningsgebied Boom-Rumst’ en geeft in dat kader volgende suggesties:
1) Na het doorlopen van het participatietraject dient er een concrete invulling te komen voor het ontginningsgebied als pool voor natuur en ecorecreatie. De terminologie en afspraken dienen hierbij afgestemd te worden met het saneringsproject
2) Het gemeentebestuur adviseert bevoegde overheid hiervoor een ruimtelijk uitvoeringsplan op te maken.
3) Rekening houdend met de positieve effecten van Tomorrowland / Dreamville voor het imago en de economie voor de gemeente Rumst en de Rupelstreek vraagt het gemeentebestuur om de mogelijkheden voor (tijdelijke) verblijfsinfrastructuur in de gemeente Rumst te ondersteunen.
Advies Gecoro
Het bezwaar noopt niet tot tekstuele aanpassingen
Standpunt CBS
Het CBS sluit zich aan bij het advies van de gecoro
Bezwaarschrift 2
Het bezwaar luidt samengevat als volgt:
Advies Gecoro
Het bezwaar noopt niet tot tekstuele aanpassingen
Standpunt CBS
Het CBS sluit zich aan bij het advies van de gecoro
Bezwaarschrift 3
De bezwaarindiener heeft opmerkingen op de gewenste ruimtelijk-economische structuur, meer specifiek de bepalingen m.b.t. de Antwerpsesteenweg [richtinggevend deel, p. 53].
De bewaarindiener stelt dat voor de bewoners op de Antwerpsesteenweg verschillende vormen van overlast voorkomen, met name:
De bezwaarindiener doet daarom volgende voorstellen:
Standpunt CBS
Het CBS sluit zich aan bij het advies van de gecoro
Bezwaarschrift 4
De bezwaarindiener heeft bezwaar ingediend tijdens de procedure van RUP Den Baa [voorlopig vastgesteld op de gemeenteraad van 22 februari 2018] m.b.t. de ontwikkelingsmogelijkheden op het perceel Kerkstraat 55 te Rumst.
Het bezwaar m.b.t. het GRS luidt samengevat als volgt:
Advies Gecoro
Het bezwaar noopt niet tot tekstuele aanpassingen
Standpunt CBS
Het CBS sluit zich aan bij het advies van de gecoro
Bezwaarschrift 5
Parallel aan de opmaak van het GRS loopt het “complex project: gemeente Rumst, naar een leefbare woonkern, project vrachtverkeer”. De bezwaarindiener verwijst naar een eis uit 2017 van 993 Rumstenaars waarin gevraagd wordt de ontsluiting van het vrachtverkeer te laten plaatsvinden via een ontsluiting ten noorden van de deelkern Rumst.
Op p. 27 van het richtinggevend deel staat bij ‘ontsluiting van de bedrijventerreinen’ dat een eerste maatregel hiervoor reeds is uitgevoerd, nl. de realisatie van de Catenbergstraat tussen de Steenberghoekstraat en de Hollebeekstraat, zodat vrachtverkeer ten noorden van Rumst naar de N1 en de E19”. Een interne ontsluitingsweg op Stuyvenberg (p. 26) mag enkel op de bestaande Catenbergstraat worden aangesloten maar zeker niet gebruikt worden als onderdeel van een zuidelijke ontsluiting.
De in het GRS gewenste groene verbinding vanaf de Nete, via het Tiburhof, bospark Hof Ten Eiken (bindend gedeelte 2.1) aansluitend met grote groene tuinen, parkgronden en bufferzones vormt een essentiële groenverbinding die behouden en versterkt moet worden. Het is niet wenselijk dat deze aaneensluiting van groengebieden wordt doorsneden. Zeker met het vooruitzicht van een erkenning door UNESCO van het geopark Schelde Delta met educatieve, socio-culturele, toeristische, historische en landschappelijke aantrekkingstroeven.
De overtollige BAM-gronden kunnen dienen op de dijken en oevers van de Rupelstreek te verhogen nu de getijden steeds grotere amplitudeverschillen en stromingsversterking vertonen en de klimaatveranderingen tot meer extreme neerslag zal leiden.
Is het niet mogelijk om op het grote gebetonneerde terrein (voormalige bedrijf VCR) een groot serrecomplex met hydrocultuur op te richten, aangezien dit minder overlast zal veroorzaken. Dit is in ieder geval wenselijker dan landbouwgrond op te offeren voor gebetonneerde glasteeltbedrijven.
Advies Gecoro
Het bezwaar noopt niet tot tekstuele aanpassingen
Standpunt CBS
Het CBS sluit zich aan bij het advies van de gecoro
Bezwaarschrift 6
De afbakening van de gebieden in het GRS moet beter. De kaarten en legendes zijn vaak onduidelijk, zeker op perceelniveau.
Het GRS voorziet een zuidelijke en noordelijke “ontsluitingsstructuur voor vrachtverkeer”. De bezwaarindiener was één van de ondertekenaars van een petitie uit 2017 met bijna 1.000 handtekeningen die de voorkeur uitdrukten voor het noordelijk tracé.
A. Inconsequent en doelloos gebruik procedure complexe projecten
De procedure complexe projecten wordt niet consequent toegepast. Op het terrein worden reeds bepaalde werken uitgevoerd, zonder dat die projecten in de procedure complexe projecten betrokken worden. Hiermee ontstaat het risico dat de gemeente later bepaalde tracés als onontkoombaar zal schetsen, omdat deze tracés zouden aansluiten bij de projecten die op het terrein reeds gerealiseerd werden. Concreet wordt hierbij verwezen naar de rotonde Hollebeekstraat / ontsluitingsweg Stuyvenberg. Kaart 6 in het richtinggevend deel toont aan dat deze ontsluitingsweg onderdeel zou kunnen zijn van een ontsluiting op hoger niveau, nl. het zuidelijk ontsluitingstracé.
Het richtinggevend gedeelte van het GRS vermeldt ter zake op p.26 “een interne ontsluitingsweg kan de toekomstige invulling van de zone met kleinere bedrijven rationaliseren. In het kader van een ruimer onderzoek naar de ontsluitingsmogelijkheden van de bedrijventerreinen in Rumst kan onderzocht worden of deze weg deel kan uitmaken van een globale oplossing om de woonkernen te vrijwaren van vrachtverkeer”.
Het RUP schetst de mogelijkheid het zuidelijk deel van de KMO-zone om te vormen naar woongebied. Dit scenario dient grondig te worden onderzocht en hoort eveneens thuis in de procedure complexe projecten. Zo niet wordt de procedure uitgehold, aangezien de andere projecten een duidelijke en rechtstreekse band hebben met een mogelijke ontsluitingsweg voor zwaar vrachtverkeer.
B. Verder onderzoek is nodig
Hoe dan ook is verder onderzoek vereist vooraleer een tracé (noordelijk / zuidelijk) kan worden geselecteerd.
C. Parallelwegen naast de E19 moeten mogelijk blijven
Kaarten 1 en 9 uit het richtinggevend deel tonen een mogelijkheid op een zuidelijk tracé (parktracé) dan wel een noordelijk tracé. De kaarten tonen echter geen westelijke of oostelijke parallelweg naast de E19. Nochtans kwam de westelijke parallelweg uit verschillende scores naar boven als meest valabel alternatief, en vormt ook de oostelijke parallelweg een valabel alternatief.
D. Geen enkel zuidelijk tracé kan weerhouden worden
Alle zuidelijke tracés uit de alternatievenonderzoeksnota (nrs. 7, 8 en 9) stroken niet met de doelstelling van de studie, nl. het vrachtverkeer weren uit de woonkern.
Het GRS strookt niet met de resultaten van eerdere studies die bij de alternatievenonderzoeksnota waren gevoegd. Zo zou de Tiburstraat 32 bij het informatief gedeelte geen overlast van doorgaand vrachtverkeer kennen, terwijl het verkeersleefbaarheidsonderzoek nochtans aantoonde dat deze straat nu reeds een verzadigingsgraad kende, met als drukste moment 17u richting westen. Om alle hoger aangehaalde redenen volgt dat het zuidelijk tracé niet weerhouden kan worden.
E. OTL-tracé moet terug gevoegd worden als redelijk alternatief
De rotonde in de Hollebeekstraat werd aangelegd op basis van het RUP Stuyvenberg. Het RUP stelt dat enkel een noordelijke ontsluitingsweg vanuit het standpunt van mens en ruimte verantwoord is en mikt daarbij op het OTL-tracé, dat vertrekt aan de rotonde Hollebeekstraat en verder loopt via het noorden van het industrieterrein richting Slijkenhoefstraat en via de Bussestraat naar de E19.
De plan-m.e.r.-nota van het RUP stelt uitdrukkelijk dat de ontsluiting van het bedrijventerrein moet worden herzien, zodat vrachtverkeer op een vlotte manier van en naar de E19 kan rijden zonder overlast te veroorzaken in de woonkern. “Een eerste maatregel hiertoe is in uitvoering, nl. het realiseren van een verbinding tussen de Steenberghoekstraat en de Hollebeekstraat, zodat het vrachtverkeer ten noorden van Rumst kan afgeleid worden naar de N1 en de E19.”
Igean maakte de stedenbouwkundige vergunningsaanvraag op voor de bouw van de rotonde in de Hollebeekstraat. Volgens de aanvraag was de rotonde de eerste fase van de toekomstige omleidingsweg die conform het intergemeentelijke mobiliteitsplan Rupelstreek en Aartselaar en het mobiliteitsplan Rumst tot doel heeft het vrachtverkeer uit de dorpskern van de gemeente Rumst te weren. De mobiliteitsplannen zijn opgemaakt steunend op het in opmaak zijnde RUP Stuyvenberg. Het OTL-tracé werd in het kader van de opmaak van RUP Stuyvenberg grondig onderzocht door het gemeentebestuur. Het valt niet te begrijpen dat dit tracé afgevoerd werd.
Tot slot is de bezwaarindiener van oordeel dat de wettelijke buffers voor glastuinbouw, anders dan in het GRS voorzien, niet verkleind mogen worden. Per casus moet beoordeeld worden of het verkleinen van de wettelijk voorziene buffer mogelijk of wenselijk is.
Advies Gecoro
Het bezwaar noopt niet tot tekstuele aanpassingen
Standpunt CBS
Het CBS sluit zich aan bij het advies van de gecoro
Het college besluit het ontwerp van herziening van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan Rumst voor definitieve vaststelling op de gemeenteraad te agenderen.
De gemeenteraad besluit de herziening van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan Rumst definitief vast te stellen inclusief de door het college van burgemeester en schepenen voorgestelde aanpassingen in de gecoördineerde versie die aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen de definitief vastgestelde herziening van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan over te maken aan de deputatie van de provincie Antwerpen en het Departement Omgeving van de Vlaamse Overheid, alsook de beslissing bekend te maken in het Belgisch Staatsblad.