Terug

2018_GR_00186 - Definitieve vaststelling herziening Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 20/12/2018 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jurgen Callaerts, Geert Antonio, Eddy Huyghe, Geert Van der Auwera, Niki Dens, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Louis Schoofs, Els Segers, Francy Van der Wildt, Diemer Van Dijck, Garry Van Rompuy, Wendy Weckhuysen, Luc Claes, Yvonna Hellemans, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Ilse Van Reeth, Marc Verrept, Marc Verschueren, Dieter Wijckmans, Veerle De Beuckeleer

Verontschuldigd

Eddy Van Zaelen

Secretaris

Veerle De Beuckeleer

Voorzitter

Jurgen Callaerts

Stemming op het agendapunt

2018_GR_00186 - Definitieve vaststelling herziening Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Jurgen Callaerts, Geert Antonio, Eddy Huyghe, Geert Van der Auwera, Niki Dens, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Louis Schoofs, Els Segers, Francy Van der Wildt, Diemer Van Dijck, Garry Van Rompuy, Wendy Weckhuysen, Luc Claes, Yvonna Hellemans, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Ilse Van Reeth, Marc Verrept, Marc Verschueren, Dieter Wijckmans, Veerle De Beuckeleer
Stemmen voor 13
Geert Antonio, Eddy Huyghe, Geert Van der Auwera, Niki Dens, Els Segers, Wendy Weckhuysen, Yvonna Hellemans, Ilse Moons, Ilse Van Reeth, André Gielis, Marc Verschueren, Dieter Wijckmans, Jurgen Callaerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 9
Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Louis Schoofs, Francy Van der Wildt, Diemer Van Dijck, Garry Van Rompuy, Luc Claes, Anny Van Aeken, Marc Verrept
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2018_GR_00186 - Definitieve vaststelling herziening Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan - Goedkeuring 2018_GR_00186 - Definitieve vaststelling herziening Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De gemeenteraad van Rumst stelde op 28 juni 2005 het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (GRS) definitief vast. De deputatie van de provincie Antwerpen keurde het plan goed op 8 september 2005.

Omwille van de gewijzigde ruimtelijke context sinds 2015, is een partiële herziening van het GRS wenselijk.

Argumentatie

De gemeenteraad stelde de herziening van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan voorlopig vast in zitting van 21 juni 2018. Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 9 juli 2018 t/m 7 oktober 2018. Op 5 en 12 september werd een infomoment georganiseerd voor de bevolking. De gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening maakte in zitting van 7 november 2018 een advies op naar aanleding van de tijdens het openbaar onderzoek ingediende adviezen en bezwaren.

De herziening van het GRS heeft de voorbereidende wettelijke procedure doorlopen en het ontwerp wordt nu voorgelegd aan de gemeenteraad voor definitieve vaststelling.

Historiek

  • 03.11.2014: College van Burgemeester en Schepenen: beslissing om een startnota tot herziening van het GRS goed te keuren en voor advies voor te leggen aan de gecoro
  • 04.11.2014: Advies gecoro over de startnota ‘Herziening GRS’
  • 28.05.2015: gemeenteraad : goedkeuring lastvoorwaarden, raming en gunningswijze van de opdracht, met name de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking
  • 15.06.2015: College van Burgemeester en Schepenen : goedkeuring opstarten onderhandelingsprocedure en lijst aan te schrijven firma’s
  • 09.11.2015: College van Burgemeester en Schepenen : gunning opdracht aan IGEAN dienstverlening
  • 11.04.2016: Toelichting methodiek en informatief gedeelte van de herziening van het GRS
  • 22.08.2017: Vooroverleg met provincie Antwerpen – dienst Ruimtelijke Planning en met Departement Omgeving
  • 20.04.2018: Plenaire vergadering herziening GRS
  • 21.06.2018: Voorlopige vaststelling gemeenteraad
  • 09.07.2018 t/m 07.10.2018: openbaar onderzoek
  • 07.11.2018: Gecoro: opmaak advies

Openbaar onderzoek

Het openbaar onderzoek werd bekendgemaakt door publicatie in 3 kranten kranten, het Belgisch Staatsblad, de gemeentelijke website en het ontwerp lag tijdens de duur van het openbaar onderzoek ter inzage bij de gemeentelijke dienst omgeving.

Volgende adviezen werden ingediend:

  • Elia: voorwaardelijk gunstig advies dd 10.08.2018
  • Gemeentelijk milieuraad: voorwaardelijk gunstig advies dd. 05.10.2018
  • Gemeentelijke landbouwadviesraad: voorwaardelijk gunstig advies dd. 10.09.2018
  • Deputatie Antwerpen: voorwaardelijk gunstig advies dd. 05.11.2018

Er werden tijdens het openbaar zes bezwaren ingediend.

Adviezen en bezwaren

Elia

Elia vraagt in het advies van 10.08.2018 bij de opmaak van verdere ontwikkelingsplannen (RUP, BPA, …) rekening te houden met de bestaande hoogspanningsleidingen. Elia geeft informatief de veiligheidsinstructies mee, o.m. de afstanden die gevrijwaard moeten worden t.o.v. de leidingen.

Advies Gecoro

Het advies van Elia noopt niet tot tekstuele aanpassingen van het GRS

Standpunt CBS

Het CBS sluit zich aan bij het advies van de gecoro

Gemeentelijke milieuraad

De gemeentelijke milieuraad verleende op 5 oktober 2018 voorwaardelijk gunstig advies met volgende bemerkingen:

A.  Met betrekking tot de doortrekking van de N171

Binnen de milieuraad is er discussie of de doortrekking van de N171 al dan niet gewenst is, gezien de impact op de gezondheid van de omwonenden en op de omgeving. Men haalt aan dat de eerder gemaakte studies (mobiliteitsplan, streefbeeldstudie) mogelijk achterhaald zijn.

Anderen hebben de mening dat deze discussie reeds lang en uitvoerig is gevoerd en dat voor de Vlaamse overheid het een uitgemaakte zaak is dat er gestart wordt met de opmaak van de plannen en de aanvraag van de vergunningen (beslist beleid). De aanleg zal ook voordelen hebben voor onze gemeente omdat er hierdoor verkeersstromen uit woonstraten kunnen worden afgeleid naar deze nieuwe weg. Belangrijk is om waakzaam te zijn over de voorwaarden van de aanleg om de veiligheid zo maximaal mogelijk te krijgen en de overlast en hinder alsook de impact op het landschap zo klein mogelijk te houden.

De milieuraad stelt daarom voor om in het richtinggevend gedeelte bij “landschappelijke en functionele inpassing van N171 (pag 34) hetgeen volgt toe te voegen:

  • Er dient een veilig, comfortabel, afgescheiden en op duurzame wijze verlicht fietspad parallel met het volledige tracé van de N171 te worden aangelegd met ongelijkvloerse kruisingen.
  • De gezondheids- en overlastrisico’s dienen in het MER-onderzoek in kaart te worden gebracht en via efficiënte en effectieve maatregelen te worden beperkt. De weg moet zoveel mogelijk in een sleuf voorzien worden en langs het tracé moeten met dicht struikgewas begroeide geluidsbermen voorzien worden om geluidshinder, visuele hinder en luchtvervuiling te beperken.

B.  Met betrekking tot de kleiputten Terhagen en Rumst

De milieuraad is blij met de vaststelling dat in het richtinggevend gedeelte afgestapt wordt van de inrichting van een deel van het terrein als golfzone. De milieuraad stelt echter vast dat in het bindend gedeelte nog wel verwezen wordt naar de golfzone, namelijk bij de openruimtestructuur:

De gemeente selecteert volgende natuurlijke gebieden:

  • Kleigroeven Terhagen en Rumst (met uitsluiting van zone voor golf)

De milieuraad stelt voor om het gedeelte “(met uitsluiting van zone voor golf)” te verwijderen en het geheel van de kleiputten Terhagen en Rumst te selecteren als natuurlijke gebieden.

De milieuraad is blij met de schrapping van woonuitbreidingsgebied in Terhagen ten behoeve van het behoud van het waardevol Bos van Terhagen.

C.  Met betrekking tot de KMO zone Stuyvencaten

Er wordt geargumenteerd dat de ontsluiting van de KMO-zone Stuyvencaten naar het nieuwe ronde punt van de Hollebeekstraat een voorafname op de resultaten van de studie naar de ontsluiting van zwaar verkeer die loopt via de procedure van het complex project.

Dit wordt tegengesproken. De ontsluiting van de KMO-zone Stuyvencaten is een interne ontsluiting die nodig is voor een betere structurering van de KMO-zone. De ontsluiting is noodzakelijk voor alle voorliggende scenario’s die onderzocht worden binnen de procedure van het complex project.

Men stelt dat er ook nog bodemonderzoek nodig is op de oude site van VCR want dat deze destijds opgevuld is met allerlei materialen.

D.  Met betrekking tot de woonwijk Wilgenveld

De milieuraad stelt vast dat in het informatief gedeelte wordt verwezen naar de parkeerdruk in de wijk Wilgenveld. De milieuraad wenst niet dat de groenelementen in de wijk verdwijnen om parkeervakken bij te maken. Deze groenelementen zijn belangrijk voor het rustige, groene karakter van de wijk en zijn noodzakelijk voor de goede waterhuishouding en het vermijden van wateroverlast.

De milieuraad stelt voor om deze bemerking toe te voegen in het GRS.

E.  Met betrekking tot de herbestemming van KMO-zone Molleveld naar woongebied

Op pagina 28 van het richtinggevend gedeelte wordt de herbestemming van het bedrijventerrein Molleveld naar woonzone besproken. De milieuraad stelt vast dat er op dit ogenblik wordt uitgegaan van een aantal woningen tussen 400 en 450. De milieuraad stelt de vraag welke effecten dit zal hebben om de verkeersafwikkeling van het bovenliggende wegennet. Dit moet vooraf grondig onderzocht en afgewogen worden. Hierbij moet ook rekening gehouden worden met de andere geplande woonuitbreidingen in de omgeving (bv. Boom).

De milieuraad stelt daarom voor om in het richtinggevend gedeelte bij “KMO-zone Molleveld” (pag 27) hetgeen volgt toe te voegen: Er dient voorafgaand aan de definitieve bepaling van het aantal woningen een onderzoek te gebeuren naar de mobiliteitseffecten op het bovenliggende wegennet. Hierbij moet ook rekening worden gehouden met de andere geplande woonuitbreidingen in de omgeving.

F.   Met betrekking tot de kerktoren van de kerk van Terhagen als baken

Men heeft vragen bij de opname van de kerktoren van Terhagen als baken in het bindend gedeelte. Men vraagt zich wat dit als financiële gevolg heeft, of het een duurzame investering is en of er voldoende draagvlak voor bestaat.

G.  Met betrekking tot hernieuwbare energie

De milieuraad vindt het spijtig dat er weinig aandacht gaat naar klimaatacties in dit plan. De milieuraad stelt voor om in het bindend gedeelte op te nemen dat er een RUP hernieuwbare energie wordt opgemaakt waarin gezocht worden naar geschikte locaties in onze gemeente voor projecten hernieuwbare energie (bv. windmolens).

Advies Gecoro

A: Volgende toevoeging kan als suggestie naar de hogere overheid opgenomen worden:

  • Bij de doortrekking van de N171 moeten eventuele kruisingen dusdanig worden aangelegd dat fiets- en autoverkeer gescheiden worden, zonder dat verkeerslichten worden geplaatst (bv. door beide verkeersstromen op verschillende hoogtes te laten kruisen).
  • De fietsroutes / -kruisingen moeten aansluiten op de bestaande fietswegen, zodat de gemeente voldoende doorwaadbaar blijft.

B. De uitzondering voor de zone voor golf dient uit de bindende bepalingen geschrapt te worden zodat ook deze zone behoort tot de natuurlijke gebieden

C. Het tracé van de vrachtontsluiting zal worden bepaald in de lopende procedure “complex project Gemeente Rumst: naar een leefbare woonkern, project vrachtverkeer”. Het GRS kan hier geen voorafname op doen. Eventuele bodemsaneringen vallen binnen de desbetreffende regelgeving. Dit element van het advies noopt niet tot tekstuele aanpassingen.

D. De invulling van openbaar domein hoort thuis op uitvoeringsniveau en dient niet op het niveau van het GRS te worden geregeld. Dit element van het advies noopt niet tot tekstuele aanpassingen.

E. Bij de visie voor de herbestemming van Molleveld dient het aantal woongelegenheden gechrapt te worden uit het GRS. Dit aantal dient in een RUP vastgelegd te worden.

F. Dit element van het advies noopt niet tot tekstuele aanpassingen.

G. In het richtinggevend deel van het GRS dient te worden opgenomen dat de gemeente een studie kan opmaken met een ruimtelijk onderzoek naar geschikte locaties voor hernieuwbare energie.

Standpunt CBS

A+ B + C + D + F + G:  Het CBS sluit zich aan bij het advies van de gecoro

E. Het CBS is van oordeel dat voor de woonontwikkeling in Molleveld indicatief een aantal van ca. 400 tot 450 woongelegenheden kan worden opgenomen in het structuurplan

Gemeentelijke landbouwadviesraad

De landbouwadviesraad adviseert in haar advies van 10.09.2018 om in het richtinggevend gedeelte van het gemeentelijke ruimtelijk structuurplan volgende zin te schrappen (pagina 33 en pagina 39): “De vestiging, hernieuwing en/of uitbreiding van kwekerijen van varkens en gevogelte zal afgetoetst worden aan de inpassing in de omgeving. Het vermijden van overlast en hinder is, gelet op de beperkte afstand tot het woongebied, een belangrijk aandachtpunt.”

Advies Gecoro

Het advies wordt gevolgd. Volgende zin dient te worden geschrapt (pagina 33 en pagina 39): “De vestiging, hernieuwing en/of uitbreiding van kwekerijen van varkens en gevogelte zal afgetoetst worden aan de inpassing in de omgeving. Het vermijden van overlast en hinder is, gelet op de beperkte afstand tot het woongebied, een belangrijk aandachtpunt.”

Standpunt CBS

Het CBS sluit zich aan bij het advies van de gecoro

Deputatie van Antwerpen

De Deputatie van Antwerpen verleende op 05.11.2018 voorwaardelijk gunstig advies aan de aanvraag, mits aan volgende voorwaarden wordt voldaan:

  • Het hotel dient in functie te staan van het versterken van de toeristische en recreatieve beleving van de Rupelstreek. De locatie van het hotel dient hiermee overeen te stemmen.
  • De volgende alinea op p. 38 van het richtinggevend gedeelte dient te worden geschrapt: ‘Een hotel vervult een complementaire functie tegenover overnachtingsmogelijkheden in de woonkernen, waar het aanbod eerder gericht is op kleinschalige logeermogelijkheden met een beperkt aantal kamers (bed & breakfast,...). Centraal in de regio Antwerpen-Mechelen-Brussel aan de rand van een regionaal landschap is er ook een markt voor een grootschaliger initiatief met een vlotte bereikbaarheid naar attractiepolen als de kunststeden, de luchthavens,...’
  • Elke bijkomende ontwikkeling dat de verbindende functie van de N171 hypothekeert, kan niet mee akkoord worden gegaan. De clustering van activiteiten dient verder steeds te gebeuren in multimodale knooppunten.
  • De volgende zin op pagina 35 van het richtinggevend gedeelte dient aangepast te worden: ‘Deze cluster kan ook regionale diensten omvatten, zoals een geplande nieuwe brandweerkazerne, mits de doorstroomfunctie van de N171 niet wordt gehypothekeerd’.

De volgende aandachtspunten worden meegegeven:

  • De steenbakkerstunnels 31, 32, 34, 35 (nummering volgens 'eindnota historische tunnels in de Rupelstreek', Omgeving en Erfgoed & Visie, 17 november 2017) worden best in het GRS mee opgenomen als puntrelict.
  • De concrete invulling van het ontginningsgebied als recreatieve pool dient te gebeuren aan de hand van een participatietraject naar aanleiding van saneringsproject voor deelgebied 2. De terminologie en de afspraken dienen hierbij afgestemd te worden met het saneringsproject.

Advies Gecoro

  • De paragraaf “Ruimte voor regionale diensten nabij bovenlokale verkeersassen” dient aangepast te worden, zodat niet de indruk gewekt zou worden dat ook andere functies mogelijk zijn
  • De tekst met betrekking tot overnachtingsmogelijkheden op p 38 en 35 wordt aangepast zoals voorgesteld door de provincie
  • De tunnels dienen te worden opgenomen als bakens, niet als puntrelicten
  • Het saneringsproject wordt opgenomen als lopend saneringstraject bij de visie op het ontginningsgebied

Standpunt CBS

Het CBS sluit zich aan bij het advies van de gecoro met betrekking tot de eerste drie bulletpoints.

Inzake het saneringstraject, stelt het college volgende aanvulling voor: 

De gemeente Rumst verwijst uitdrukkelijk naar het kaderplan ‘Kleinstedelijk gebied en ontginningsgebied Boom-Rumst’ en geeft in dat kader volgende suggesties:

1)    Na het doorlopen van het participatietraject dient er een concrete invulling te komen voor het ontginningsgebied als pool voor natuur en ecorecreatie. De terminologie en afspraken dienen hierbij afgestemd te worden met het saneringsproject

2)    Het gemeentebestuur adviseert bevoegde overheid hiervoor een ruimtelijk uitvoeringsplan op te maken.

3)    Rekening houdend met de positieve effecten van Tomorrowland / Dreamville voor het imago en de economie voor de gemeente Rumst en de Rupelstreek vraagt het gemeentebestuur om de mogelijkheden voor (tijdelijke) verblijfsinfrastructuur in de gemeente Rumst te ondersteunen.

Bezwaarschrift 1
De bezwaarindiener heeft opmerkingen op de gedeeltelijke omzetting van KMO-zone Stuyvenberg naar woongebied:
  • De KMO-zone kan woongebied worden zonder dat de ontsluiting voor openbare vervoersmaatschappij De Lijn verzekerd is
  • De verhuis van De Lijn naar Stuyvenberg is noodzakelijk voor de leefbaarheid en ontwikkeling van de dorpskern van Rumst
  • De eigenaar van de KMO-zone wordt door de huidige wijziging zonder ontsluiting voor De Lijn onevenredig verrijkt

Advies Gecoro

Het bezwaar noopt niet tot tekstuele aanpassingen

Standpunt CBS

Het CBS sluit zich aan bij het advies van de gecoro

Bezwaarschrift 2

Het bezwaar luidt samengevat als volgt:

  • De bepaling in het GRS dat de Lage Vosbergstraat en daarop volgende A. Stocletlaan enkel een plaatselijke functie hebben is onjuist: in de richting van Duffel ontsluit deze weg een aantal bedrijven
  • De recent op de N1 geplaatste lichten en nutsvoorzieningen zijn bij een eventuele heraanleg van deze weg weggegooid geld. De weg zou daarenboven voornamelijk moeten worden gebruikt voor openbaar vervoer en fietsers.
  • De doortrekking van de N171 bestaat uit 2x1 rijvak tot Satenrozen. Beter is 2 vakken in beide richtingen te voorzien en de aansluitende rotonde zou toch best ofwel 2 rijstroken hebben en een voor-afslag naar Aartselaar, vanuit Reet zou er dan een afslag moeten komen naar de N171.  Alle fietsverkeer zou best via de Pierstraat gebeuren, waar een enkelrichting voor autoverkeer kan worden gecreëerd, het andere rijvak kan worden omgevormd tot fietspad. Een ondergrondse fietsverbinding rond de rotonde en met de doorgang naar de Pierstraat is wenselijk.
  • M.b.t. de bepalingen over het zonevreemd bedrijf in de Bussestraat stelt het ontwerp van GRS dat dit bedrijf vooral voertuigen stockeert en plaatst. Dit is evident, aangezien het een autohandelaar betreft, de handelaar kan moeilijk handelen als er geen auto's staan. Volgens het plan is dit een niet-passende activiteit bij een opritcomplex van een autoweg, maar er zijn in de omgeving ook andere handelaars die helemaal geen passende activiteit hebben (onder meer een naaiwinkel, hifi/huishoudapparaten, zwembaden, beautysalon)
  • Er zouden op Wilgeveld extra parkeerplaatsen worden gecreëerd, maar dit is blijkbaar niet opgenomen in het GRS. Een mogelijke oplossing  zou eruit kunnen bestaan de 2 niet-verharde zones in de Begijnenbossen (links en rechts van Wilgenveld) breder te maken (wegsnoeien haag) en de grond te voorzien van roosters (cfr. de aanleg in Kalmthout Kerkendijk).

Advies Gecoro

Het bezwaar noopt niet tot tekstuele aanpassingen

Standpunt CBS

Het CBS sluit zich aan bij het advies van de gecoro

Bezwaarschrift 3

De bezwaarindiener heeft opmerkingen op de gewenste ruimtelijk-economische structuur, meer specifiek de bepalingen m.b.t. de Antwerpsesteenweg [richtinggevend deel, p. 53]. 

  • De wildgroei aan activiteiten (kleinhandel, KMO en woningen) betreft een historische vergissing die dient rechtgezet te worden.
  • De bezwaarindiener ondervindt hinder van verschillende bedrijven, nl. Tankstation Maes, bvba Van den Bergh, NV Flandria Rent en een Houtzagerij met hangars.
  • De bezwaarindiener heeft vernomen dat het landbouwgebied links van zijn woning zal worden omgevormd tot industriezone waarbij voormelde bedrijven een los/laadzone voor vrachtwagen wensen te creëren. De vorige eigenaar van dit perceel heeft deze terreinen gelukkig verkocht aan iemand die de percelen wel een landbouwbestemming wilde geven.

De bewaarindiener stelt dat voor de bewoners op de Antwerpsesteenweg verschillende vormen van overlast voorkomen, met name:

  • Geluidshinder: bezwaarindiener heeft akoestische ramen laten plaatsen en zal zelf een geluidswerende tuinafsluiting plaatsen, maar het is logisch dat de veroorzakers van deze geluidsoverlast zelf ook actie ondernemen
  • Water: De betrokken KMO-zone ligt op de helling van de Vosberg. Bij hevige regen ontstaat een stroom met vervuild water die via de tuin en afrit van bezwaarindiener loopt
  • Verkeer: de KMO-zone is gelegen aan een doodlopende zijstraat van de Antwerpsesteenweg [ter ontsluiting van huisnummers 31 t/m 37], een zijweg die ook wordt gebruikt door de bewoners. De vervoersbewegingen leiden tot onveilige situaties. Vrachtwagens parkeren daarenboven dikwijls op deze insteekweg. De weg wordt beschadigd door het vele vrachtverkeer. Daarenboven moet de vraag gesteld worden of (minstens voor sommige) bedrijven geen andere ontsluiting mogelijk is
  • Stof, trillingen, vervuiling door de verplaatsingen van vrachtwagens en een schepmachine. Tevens wordt vaak een dieselgeur vastgesteld

De bezwaarindiener doet daarom volgende voorstellen:

  • Een verbod op het uitbreiden van de huidige versnipperde KMO-zones
  • Het inkrimpen van de KMO-zones tot minstens de bestemming op het gewestplan
  • Het op termijn volledig laten uitdoven van de bestemming als KMO-zone (of te vervangen door minder storende activiteiten zoals bv. glastuinbouw)
  • Na uitdoving volledig over te gaan tot sanering
  • Geen nieuwe industriële zones op actueel landbouwgebied
  • Het plaatsen van geluidswerende afsluitingen tussen KMO-zones en de nabijgelegen bewoning
  • Het voorzien van een adequate waterafvoer rond de volledige KMO-zones
  • Het volledig verbieden van bedrijfsactiviteiten op zon- en feestdagen en tussen 19u en 7u (m.u.v. bepaalde winkels zoals in tankstations)
  • Het voorbehouden van de privé-weg voor de bewoners/voetgangers/fietsers en het vrachtverkeer enkel toelaten op de volgens de inplanting voorziene uitwegen
  • In het RUP in de tabel [richtinggevend deel, p. 53]  de volgende aanpassingen aan te brengen:
    • De Antwerpsesteenweg niet behouden als activiteiten-as teneinde een aanvang te kunnen nemen met het ontwarren van de ruimtelijke warboel die hier over de jaren tot stand is gekomen;
    • Indien de activiteiten-as toch zou worden behouden, dit zeker laten samengaan met de ruimtelijke randvoorwaarden zoals hoger beschreven
    • Het verbieden van elke vorm van uitbreiding. De suggestie dat beperkte uitbreiding is toegestaan, is in tegenstrijd met het ontwikkelingsperspectief dat een strikte begrenzing voorschrijft
    • Bij stopzetting van bestaande bedrijfsactiviteiten, geen nieuwe bedrijvigheid of kleinhandel toestaan langs de Antwerpsesteenweg
    • Geen ontwikkelingsperspectieven te voorzien voor activiteiten buiten de KMO-zones
Advies Gecoro
Er dient als suggestie naar de hogere overheid in de bindende bepalingen te worden opgenomen worden dat de gemeente een RUP wenst op te maken voor de omgeving N1 – Bussestraat en dat hiervoor bevoegdheidsafstand aan de deputatie wordt gevraagd.

Standpunt CBS

Het CBS sluit zich aan bij het advies van de gecoro

Bezwaarschrift 4

De bezwaarindiener heeft bezwaar ingediend tijdens de procedure van RUP Den Baa [voorlopig vastgesteld op de gemeenteraad van 22 februari 2018] m.b.t. de ontwikkelingsmogelijkheden op het perceel Kerkstraat 55 te Rumst.

Het bezwaar m.b.t. het GRS luidt samengevat als volgt:

  • Volgens het GRS is er nood aan bijkomende woongelegenheden, zodat de visie vastgesteld in het ontwerp van RUP Den Baa niet aansluit bij de beleidsvisie van de gemeente
  • Het is niet duidelijk wanneer een meergezinswoning zou kunnen worden opgericht op het perceel van de bezwaarindiener. Op p.51 van het richtinggevend deel staat te lezen: “Voor de delen van het grondgebied die tot het buitengebied behoren kan tot 2022 enkel de bestaande juridische voorraad volgens de geldende plannen van aanleg aangehouden worden voor private woningbouw” gevolgd door “de gemeente maakte een RUP op voor het bedrijventerrein Stuyvenberg. Indien een deel van het bedrijventerrein herstemd wordt naar woongebied behoort dit eveneens tot de juridische voorraad volgens de geldende plannen van aanleg”. Door deze formulering is niet duidelijk hoever de “bestaande juridische voorraad” rijkt.
  • In het informatieve deel van het GRS is de eigendom van de bezwaarindiener gelegen in de “groene corridor” alsof deze corridor al vastgelegd is, terwijl RUP Den Baa nog niet definitief werd goedgekeurd.
  • In het richtinggevend deel (p. 47-48) werden de criteria voor meergezinswoningen restrictief geformuleerd. Het is raadzaam de nodige flexibiliteit te behouden.

Advies Gecoro

Het bezwaar noopt niet tot tekstuele aanpassingen

Standpunt CBS

Het CBS sluit zich aan bij het advies van de gecoro

Bezwaarschrift 5

Parallel aan de opmaak van het GRS loopt het “complex project: gemeente Rumst, naar een leefbare woonkern, project vrachtverkeer”. De bezwaarindiener verwijst naar een eis uit 2017 van 993 Rumstenaars waarin gevraagd wordt de ontsluiting van het vrachtverkeer te laten plaatsvinden via een ontsluiting ten noorden van de deelkern Rumst.

Op p. 27 van het richtinggevend deel staat bij ‘ontsluiting van de bedrijventerreinen’ dat een eerste maatregel hiervoor reeds is uitgevoerd, nl. de realisatie van de Catenbergstraat tussen de Steenberghoekstraat en de Hollebeekstraat, zodat vrachtverkeer ten noorden van Rumst naar de N1 en de E19”. Een interne ontsluitingsweg op Stuyvenberg (p. 26) mag enkel op de bestaande Catenbergstraat worden aangesloten maar zeker niet gebruikt worden als onderdeel van een zuidelijke ontsluiting.

De in het GRS gewenste groene verbinding vanaf de Nete, via het Tiburhof, bospark Hof Ten Eiken (bindend gedeelte 2.1) aansluitend met grote groene tuinen, parkgronden en bufferzones vormt een essentiële groenverbinding die behouden en versterkt moet worden. Het is niet wenselijk dat deze aaneensluiting van groengebieden wordt doorsneden.  Zeker met het vooruitzicht van een erkenning door UNESCO van het geopark Schelde Delta met educatieve, socio-culturele, toeristische, historische en landschappelijke aantrekkingstroeven.

De overtollige BAM-gronden kunnen dienen op de dijken en oevers van de Rupelstreek te verhogen nu de getijden steeds grotere amplitudeverschillen en stromingsversterking vertonen en de klimaatveranderingen tot meer extreme neerslag zal leiden.

Is het niet mogelijk om op het grote gebetonneerde terrein (voormalige bedrijf VCR) een groot serrecomplex met hydrocultuur op te richten, aangezien dit minder overlast zal veroorzaken. Dit is in ieder geval wenselijker dan landbouwgrond op te offeren voor gebetonneerde glasteeltbedrijven.

Advies Gecoro

Het bezwaar noopt niet tot tekstuele aanpassingen

Standpunt CBS

Het CBS sluit zich aan bij het advies van de gecoro

Bezwaarschrift 6

De afbakening van de gebieden in het GRS moet beter. De kaarten en legendes zijn vaak onduidelijk, zeker op perceelniveau.

Het GRS voorziet een zuidelijke en noordelijke “ontsluitingsstructuur voor vrachtverkeer”. De bezwaarindiener was één van de ondertekenaars van een petitie uit 2017 met bijna 1.000 handtekeningen die de voorkeur uitdrukten voor het noordelijk tracé.

A.  Inconsequent en doelloos gebruik procedure complexe projecten

De procedure complexe projecten wordt niet consequent toegepast. Op het terrein worden reeds bepaalde werken uitgevoerd, zonder dat die projecten in de procedure complexe projecten betrokken worden. Hiermee ontstaat het risico dat de gemeente later bepaalde tracés als onontkoombaar zal schetsen, omdat deze tracés zouden aansluiten bij de projecten die op het terrein reeds gerealiseerd werden. Concreet wordt hierbij verwezen naar de rotonde Hollebeekstraat /  ontsluitingsweg Stuyvenberg. Kaart 6 in het richtinggevend deel toont aan dat deze ontsluitingsweg onderdeel zou kunnen zijn van een ontsluiting op hoger niveau, nl. het zuidelijk ontsluitingstracé.

Het richtinggevend gedeelte van het GRS vermeldt ter zake op p.26 “een interne ontsluitingsweg kan de toekomstige invulling van de zone met kleinere bedrijven rationaliseren. In het kader van een ruimer onderzoek naar de ontsluitingsmogelijkheden van de bedrijventerreinen in Rumst kan onderzocht worden of deze weg deel kan uitmaken van een globale oplossing om de woonkernen te vrijwaren van vrachtverkeer”.

Het RUP schetst de mogelijkheid het zuidelijk deel van de KMO-zone om te vormen naar woongebied. Dit scenario dient grondig te worden onderzocht en hoort eveneens thuis in de procedure complexe projecten. Zo niet wordt de procedure uitgehold, aangezien de andere projecten een duidelijke en rechtstreekse band hebben met een mogelijke ontsluitingsweg voor zwaar vrachtverkeer. 

B.  Verder onderzoek is nodig

Hoe dan ook is verder onderzoek vereist vooraleer een tracé (noordelijk / zuidelijk) kan worden geselecteerd.

C.  Parallelwegen naast de E19 moeten mogelijk blijven

Kaarten 1 en 9 uit het richtinggevend deel tonen een mogelijkheid op een zuidelijk tracé (parktracé) dan wel een noordelijk tracé. De kaarten tonen echter geen westelijke of oostelijke parallelweg naast de E19. Nochtans kwam de westelijke parallelweg uit verschillende scores naar boven als meest valabel alternatief, en vormt ook de oostelijke parallelweg een valabel alternatief.

D. Geen enkel zuidelijk tracé kan weerhouden worden

Alle zuidelijke tracés uit de alternatievenonderzoeksnota (nrs. 7, 8 en 9) stroken niet met de doelstelling van de studie, nl. het vrachtverkeer weren uit de woonkern.

Het GRS strookt niet met de resultaten van eerdere studies die bij de alternatievenonderzoeksnota waren gevoegd. Zo zou de Tiburstraat 32 bij het informatief gedeelte geen overlast van doorgaand vrachtverkeer kennen, terwijl het verkeersleefbaarheidsonderzoek nochtans aantoonde dat deze straat nu reeds een verzadigingsgraad kende, met als drukste moment 17u richting westen. Om alle hoger aangehaalde redenen volgt dat het zuidelijk tracé niet weerhouden kan worden.

E.  OTL-tracé moet terug gevoegd worden als redelijk alternatief

De rotonde in de Hollebeekstraat werd aangelegd op basis van het RUP Stuyvenberg. Het RUP stelt dat enkel een  noordelijke ontsluitingsweg vanuit het standpunt van mens en ruimte verantwoord is en mikt daarbij op het OTL-tracé, dat vertrekt aan de rotonde Hollebeekstraat en verder loopt via het noorden van het industrieterrein richting Slijkenhoefstraat en via de Bussestraat naar de E19.

De plan-m.e.r.-nota van het RUP stelt uitdrukkelijk dat de ontsluiting van het bedrijventerrein moet worden herzien, zodat vrachtverkeer op een vlotte manier van en naar de E19 kan rijden zonder overlast te veroorzaken in de woonkern. “Een eerste maatregel hiertoe is in uitvoering, nl. het realiseren van een verbinding tussen de Steenberghoekstraat en de Hollebeekstraat, zodat het vrachtverkeer ten noorden van Rumst kan afgeleid worden naar de N1 en de E19.”

Igean maakte de stedenbouwkundige vergunningsaanvraag op voor de bouw van de rotonde in de Hollebeekstraat. Volgens de aanvraag was de rotonde de eerste fase van de toekomstige omleidingsweg die conform het intergemeentelijke mobiliteitsplan Rupelstreek en Aartselaar en het mobiliteitsplan Rumst tot doel heeft het vrachtverkeer uit de dorpskern van de gemeente Rumst te weren. De mobiliteitsplannen zijn opgemaakt steunend op het in opmaak zijnde RUP Stuyvenberg. Het OTL-tracé werd in het kader van de opmaak van RUP Stuyvenberg grondig onderzocht door het gemeentebestuur. Het valt niet te begrijpen dat dit tracé afgevoerd werd.

Tot slot is de bezwaarindiener van oordeel dat de wettelijke buffers voor glastuinbouw, anders dan in het GRS voorzien, niet verkleind mogen worden. Per casus moet beoordeeld worden of het verkleinen van de wettelijk voorziene buffer mogelijk of wenselijk is.

Advies Gecoro

Het bezwaar noopt niet tot tekstuele aanpassingen

Standpunt CBS

Het CBS sluit zich aan bij het advies van de gecoro

Juridische grond

  • Gemeentedecreet
  • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), art. 2.1.1 tot en met art. 2.1.2 en art. 2.1.4 tot en met 2.1.18.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 5 mei 2000 en latere wijzigingen tot instelling van het register van ruimtelijke planners, tot bepaling van de voorwaarden voor opname van personen in dat register en tot vaststelling van nadere regels met betrekking tot de verantwoordelijkheid van ruimtelijke planners voor de opmaak van ruimtelijke structuurplannen en ruimtelijke uitvoeringsplannen.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 5 mei 2000 tot regeling van het vooroverleg over voorontwerpen van ruimtelijke structuurplannen
  • Decreet houdende wijziging van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving van 8 december 2017, meer bepaald artikel 217.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het college besluit het ontwerp van herziening van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan Rumst voor definitieve vaststelling op de gemeenteraad te agenderen.

Artikel 2

De gemeenteraad besluit de herziening van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan Rumst definitief vast te stellen inclusief de door het college van burgemeester en schepenen voorgestelde aanpassingen in de gecoördineerde versie die aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.

Artikel 3

De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen de definitief vastgestelde herziening van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan over te maken aan de deputatie van de provincie Antwerpen en het Departement Omgeving van de Vlaamse Overheid, alsook de beslissing bekend te maken in het Belgisch Staatsblad.