Terug
Gepubliceerd op 04/12/2024

2024_GR_00155 - Belastingreglement op nachtwinkels aanslagjaar 2024-2025 - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 28/11/2024 - 20:00 Raadszaal gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Dieter Wijckmans, raadslid N-VA; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, schepen; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, raadslid CD&V; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Patrick Verlinden, raadslid Vooruit en GROEN; Wouter De Smedt

Verontschuldigd

Bram Van Keer, raadslid N-VA

Secretaris

Wouter De Smedt

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00155 - Belastingreglement op nachtwinkels aanslagjaar 2024-2025 - Goedkeuring

Aanwezig

Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Els Devlies, Dieter Wijckmans, Kenneth Heylen, Marc Van den Bogaert, Katusha Vervloesem, Marleen De Bruyn, Raf De Schepper, Ilse Moons, Geert Van der Auwera, Marc Verschueren, Wendy Weckhuysen, Christine Jacobs, Bart Peeters, Jarrik Peeters, Annelien Schoofs, Francy Van der Wildt, Werner Joris, Anny Van Aeken, Marc Verrept, André Gielis, Patrick Verlinden, Wouter De Smedt
Stemmen voor 24
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Bart Peeters, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Marleen De Bruyn, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Dieter Wijckmans, Els Devlies, Werner Joris, Patrick Verlinden
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00155 - Belastingreglement op nachtwinkels aanslagjaar 2024-2025 - Goedkeuring 2024_GR_00155 - Belastingreglement op nachtwinkels aanslagjaar 2024-2025 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Een recent arrest van het Hof van Cassatie van 9 november 2023 (Cass. 9 november 2023, F.22.0155.N) heeft duidelijkheid gebracht inzake de toepassing van aangiftebepalingen in belastingreglementen.

In de vorige versie van artikel 7 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen werd gesteld dat de aangifte ‘binnen de in de verordening gestelde termijn’ moet worden ingediend, zodat daaruit dient te worden afgeleid dat de bepaling moet worden gestemd door de Gemeenteraad zelf.

Bij gebrek aan een concrete aangiftetermijn in het belastingreglement zelf kan het belastingreglement geen toepassing vinden.

Ingevolge het decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, werd voornoemd artikel 7 gewijzigd en bepaalt dit thans dat het belastingreglement de uiterste datum voor de indiening van de aangifte vermeldt.

Bijgevolg is het noodzakelijk om in de belastingreglementen een aangiftedatum te bepalen en de belastingreglementen aldus aan te passen.

Argumentatie

Gelet op de financiële toestand van de gemeente;

De nachtwinkels tasten de netheid van de straten aan en belasten de ordehandhavers en gemeentelijke openbare diensten extra en het is gewettigd om deze zaken financieel te laten bijdragen ten gunste van de gemeente.

Bovendien schaden de nachtwinkels de kwaliteit en de aantrekkelijkheid van het winkelapparaat en er zijn gerichte acties nodig om deze neerwaartse spiraal te remmen en om een ommekeer teweeg te brengen op het vlak van verscheidenheid en kwaliteit van handelszaken.

De invoering van een belasting op nachtwinkels zou dit soort van uitbating enerzijds ontmoedigen en anderzijds, zouden de ontvangsten die hieruit voortvloeien toelaten een doordacht middenstandsbeleid te voeren in de handelskernen.

De eigenaars van de panden moeten zich bewust zijn van het feit dat zij een grote medeverantwoordelijkheid dragen bij verhuur van hun goed voor activiteiten die de openbare orde verstoren, de netheid aantasten en het imago van het winkelapparaat schaden. Daarom worden zij solidair en ondeelbaar aangesproken in deze belasting.

Juridische grond

Artikel 170 §4 van de Grondwet.

Het decreet lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 40, 41, 56, 286, 287 en 288.

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

Wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening;

De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 'Omzendbrief betreffende de gemeentefiscaliteit'.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

§1. Het belastingreglement op nachtwinkels dat vastgesteld werd door de gemeenteraad in zitting van 17 december 2020 wordt opgeheven op 1 januari 2024.

§2. Er wordt met ingang van 1 januari 2024 en eindigend op 31 december 2025 ten behoeve van de gemeente, zowel een openingsbelasting als een jaarlijkse belasting geheven op nachtwinkels gelegen op het grondgebied van de gemeente Rumst.

§3. Voor de toepassing van dit reglement moet er onder nachtwinkel worden verstaan: elke winkel die geen andere activiteiten uitoefent dan de verkoop van algemene voedingswaren en huishoudelijke artikelen, die tussen 18.00 uur en 07.00 uur open is en ongeacht of alle verplichtingen en beperkingen voortvloeiend uit de wet van 10 november 2006 betreffende openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening door de nachtwinkel gerespecteerd zijn.

Artikel 2

§1. De belasting wordt gevorderd van de eigenaar van de handelszaak.

§2. De eigenaar van de handelszaak en de eigenaar van het pand waar de economische activiteit wordt gehouden zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.

Artikel 3

§1. De openingsbelasting is een eenmalige belasting en verschuldigd bij elke opening van een nachtwinkel zoals gedefinieerd in artikel 1 van huidig reglement. Elke wijziging van uitbating is gelijkgesteld met een nieuwe handelsactiviteit.

§2. De jaarlijkse taks gaat in volgend op het jaar van inkohiering van de openingstaks, of bij gebreke hiervan vanaf de inwerkingtreding van huidig belastingreglement.

§3. De openingstaks en jaarlijkse taks zijn ondeelbaar. Zij zijn verschuldigd voor het ganse jaar ongeacht de stopzetting van economische activiteit of de wijziging van uitbating in het jaar van inkohiering.

§4. Er wordt geen enkele korting of teruggave van de taks gedaan voor welke reden dan ook.

Artikel 4

De openingsbelasting bedraagt 6.000 EUR.

De jaarlijkse taks is vastgesteld op 1.500 EUR.

Artikel 5

Van toepassing voor aanslagjaar 2024:

De eigenaar van de handelszaak, de uitbater ervan alsmede de eigenaar van het pand zijn verplicht spontaan aangifte te doen bij het gemeentebestuur van de gegevens van de belastbare toestand uiterlijk op 15 december van het aanslagjaar.

Ze zijn verplicht alle nodige documenten en vergunningen voor te leggen op eerste verzoek van de gemeentelijke overheid. Ze worden eraan gehouden de eventuele controle van hun verklaring mogelijk te maken.

De laatste aangifte door de belastingplichtige blijft doorlopend gelden tot de herroeping ervan.

Van elke wijziging in de belastbare toestand, intredend na voormelde aangiftedatum, moet spontaan aangifte worden gedaan bij het gemeentebestuur uiterlijk op 31 december van het aanslagjaar.

Van toepassing voor aanslagjaar 2025:

De eigenaar van de handelszaak, de uitbater ervan alsmede de eigenaar van het pand zijn verplicht spontaan aangifte te doen bij het gemeentebestuur van de gegevens van de belastbare toestand uiterlijk op 15 april van het aanslagjaar.

Ze zijn verplicht alle nodige documenten en vergunningen voor te leggen op eerste verzoek van de gemeentelijke overheid. Ze worden eraan gehouden de eventuele controle van hun verklaring mogelijk te maken.

De laatste aangifte door de belastingplichtige blijft doorlopend gelden tot de herroeping ervan.

Van elke wijziging in de belastbare toestand, intredend na voormelde aangiftedatum, moet spontaan aangifte worden gedaan bij het gemeentebestuur uiterlijk op 31 december van het aanslagjaar.

Artikel 6

In geval van tijdelijke of definitieve administratieve sluiting van de zaak omwille van een sanctie van het college van burgemeester en schepenen, kunnen de belastingplichtigen op geen enkele teruggave der belasting aanspraak maken.

Artikel 7

Elke wijziging of stopzetting van economische activiteit dient onder verantwoordelijkheid van de belastingplichtigen onmiddellijk en per aangetekend schrijven te worden meegedeeld aan het gemeentebestuur.

Artikel 8

Onderhavige belasting zal via een kohier ingevorderd worden. De belasting dient binnen twee maanden na het zenden van het uittreksel betaald te worden.

Bij gebreke aan aangifte, bij onvolledigheid hiervan en bij bedrijven waarvan de conformiteit met de vereiste vergunningen niet is vastgesteld wordt van ambtswege een belasting geheven op basis van de elementen waarover het gemeentebestuur beschikt.

Artikel 9

De vestiging en invordering van de belasting, evenals de regeling van de geschillen ter zake, gebeurd volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging en de invordering van de provincie- en gemeentebelastingen.